SEOEDU

چگونه سئو کار شویم؟ – آشنایی قدم به قدم با مهارت های متخصص سئو

چگونه به متخصص سئو تبدیل شویم؟

امتیاز ۴.۱۷ از ۵ – ۳ رای
در حال ثبت رای

چگونه سئو کار شویم؟ مسیری که فرد باید برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو طی کند چیست؟ سئو یکی از خدمات مهم در فضای مجازی است که اگر نگاهی به رشد آمار این شغل از سال 2016 تا 2023 بیندازیم، افزایشی در حدود 5 برابر ( را مشاهده خواهیم کرد. پیش بینی می‌شود با توجه به اهمیت روز افزون فضای مجازی و فعالیت کسب‌و‌کارها در این پلتفرم، مشاغل مرتبط با سئو، مشاوره و بازاریابی دیجیتال همچنان تقاضای بالایی را در سراسر جهان داشته باشند.

شما علاقمندان می‌توانید با 1 سال آموزش و تمرکز بر این حرفه، تجربه و دانش خود را تکمیل کرده و به بازار کار آن جذب شوید. اگر شما هم نمی‌دانید چگونه سئو کار شویم، تا انتها با ما همراه باشید تا یک نقشه راه برای شما مشخص نماییم. 

سئوکار کیست و چه وظایفی دارد؟

زمانی که قدم در عرصه فروش دنیای مجازی بگذارید و محصولات یا خدمات خود را در آنجا عرضه نمایید، حتما با چالش بزرگی به نام سئو روبرو می‌شوید. مسئله‌ای که باعث می‌شود تا برای رقابت با دیگران به سئو سایت خود بپردازید و برای انجام این کار به استخدام فردی با عنوان شغلی “متخصص سئو” نیاز خواهید داشت.

سئو نوعی روش برای مارکتینگ و دستیابی به ترافیک کاربران است که این هدف از طریق نتایج موتورهای جستجو بدست می‌آید. زمانی که شما عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، نزدیک به 50 درصد از کل کاربران به 3 لینک اول مراجعه می‌کنند. به همین خاطر می‌توان گفت دستیابی به نتایج و رتبه‌های بالاتر در گوگل، منجر به جذب ترافیک می‌شود که نتایج مختلفی را دربر دارد. از برند مارکتینگ گرفته تا فروش محصول یا خدمات، معرفی شرکت و دسترسی به جامعه هدف. متخصص سئو فردی است که با تسلط کامل بر قوانین موتورهای جستجو، مسیر رسیدن به رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو را برای سایت شما فراهم می‌کند. همچنین او موظف است سایت شما را در چهارچوب قوانین تعریف شده توسط Search Engineها در آورده و تعامل کاربر با سایت، پارامترهای مرتبط به تجربه کاربری و غیره را بهبود دهد.

متخصص سئو کیست و چه وظایفی دارد؟

وظایف کارشناس سئو چیست؟

برای آنکه بتوانید به صورت کامل با عنوان شغلی متخصص سئو آشنا شده و درک کنید که چگونه سئو کار شویم، لازم است وظایف این دسته از افراد را بدانید. در این خصوص می‌توان گفت:

جمع آوری، آنالیز و استفاده از گزارش‌ها

یکی از مهم‌ترین کارهایی که متخصص سئو در سایت شما انجام می‌دهد، جمع آوری و آنالیز سایت‌ است. این اطلاعات معمولا در بخش تعامل و تجربه کاربران مانند بانس ریت، نرخ کلیک و ایمپرشن، داده‌های سایت مانند سرعت، مشکلات فنی و تکنیکال سایت و نیز آماری است که سرچ کنسول (موتور جستجو) ارائه می‌کند.

نکته: سئوکار از ابزارهای مختلفی برای تِرک یا دنبال کردن این آمارها و دستیابی یا نظارت بر آنها استفاده می‌کند. از جمله می‌توان به ابزار Search Console گوگل، Google Analytics، مایکروسافت کلاریتی، اسکریمینگ فراگ. همچنین برنامه‌های تحت وب رایگان یا پولی مانند اچرف و سمراش یا Moz نیز قابل استفاده هستند. یکی از مهارت‌های متخصص سئو حرفه‌ای، آشنایی و تسلط بر این ابزارها می‌باشد.

تدوین استراتژی برای سئو سایت

یکی دیگر از مسئولیت‌هایی که متخصص سئو برای انجام فرآیند بهینه سازی سایت انجام می‌دهد، تدوین یک استراتژی برای سئو پلتفرم شما است. انجام این عمل به شدت مهم بوده و نیازمند درک صحیح از وضعیت سایت، تسلط تئوری و تجربی کامل بر قوانین سئو و الگوریتم‌های آن می‌باشد. قابل ذکر است که یادگیری، تدوین و تست استراتژی سئو جزوی از مهارت‌هایی است که می‌توانید درک کنید چگونه سئو کار شویم. 

رفع مشکلات فنی سایت

در پاسخ به اینکه کار متخصص سئو چیست، باید به رفع مشکلات فنی هم اشاره کرد. بخش مهم دیگری از وظایف متخصصین سئو، دریافت لیست یا جمع آوری مشکلات سئو فنی سایت شما است. این افراد باید با ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل یا اسکریمینگ فراگ و غیره، مشکلات صفحات مختلف سایت شما را بررسی کرده و خود یا تیم سئو فنی (Technical SEO) آنها را برطرف کنند. از جمله این مشکلات می‌توان به صفحات بدون لینکسازی داخلی، ارورهای 4XX، ریدایرکت‌های ناقص (بروکن لینک‌ها) و غیره اشاره کرد.

تحقیق کلمات کلیدی و برنامه ریزی تولید محتوا

سئو کار می‌بایست بر روند تولید محتوا سایت شما نظارت داشته و تقویم محتوایی آن را ایجاد کند. همچنین این کار با تحقیق کلمات کلیدی و اهداف سایت شما انجام می‌شود. مهم است که سئوکار و نویسنده بر سئو محتوا مسلط باشد. تحقیق کلمات کلیدی خود یک مهارت مجزا و بسیار مهم است. این مهارت در موضوع آنکه چگونه سئو کار شویم عنصر کلیدی بوده و نیز در ایجاد تقویم محتوایی، استراتژی سئو سایت و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی نیز موثر خواهد بود.

 

مهارت های موردنیاز برای متخصص سئو چیست؟

در پاسخ به اینکه چگونه سئو کار شویم، لازم است برخی از مهارت‌های موردنیاز این نوع حرفه را نیز بیاموزید که عبارتند از:

به روز بودن

اگر می‌خواهید در این حرفه ماندگار باشید، لازم است به صورت مداوم اخبار جدید از سئو را دریافت و بررسی کرده و با تغییرات قوانین آشنا شوید. این موضوع بسیار مهم است؛ چراکه آپدیت‌هایی به صورت مداوم در موتورهای جستجو وضع می‌شوند که غافل شدن از آنها می‌تواند بعد از چند ماه یا هفته، اثرات خود را بگذارد.

مهارت تحلیل و حل مسئله

دو مهارت مهم دیگر در این بخش که می‌تواند بگوید چگونه سئو کار شویم، تحلیل و حل مسئله است. همانطور که گفتیم، سئوکارها باید وضعیت سایت، تجربه کاربری و مشکلات آن را با ابزارهای مختلف تحلیل و آمارهای آن را آنالیز کنند. مهم است که سئوکار با نحوه تحلیل این آمارها آشنا باشد. مثلا در صورتی که در یک صفحه نرخ کلیک پایین است، تدابیری را برای تغییر طراحی سایت انجام دهد. اگر آمار بانس ریت افزایشی است، محتوا را از دید مخاطب بررسی کرده و علت آن را درک کند. سپس اقدامات موثر را در این زمینه انجام دهد.

همچنین مهارت حل مسئله به دلیل چالش‌های بسیاری که ممکن است با آن مواجه شوید، مهم هستند. مثلا زمانی که صفحه سایت شما در چند رتبه نوسان می‌کند، علت آن را بفهمید و اقداماتی را برای خروج به سمت رتبه‌های بالا انجام دهید. شما می‌توانید با کسب تجربه، شرکت در دوره‌های منتورینگ سئو و افزایش آگاهی خود، به این مهارت دست یابید.

ارتباط اجتماعی و سوشیال مارکتینگ

یک گام مهم در این مورد که چگونه سئو کار شویم، ارتقا مهارت ارتباط اجتماعی و تبلیغات در فضای مجازی است. در دنیای امروز، کارفرمایان برای آگاهی از مهارت‌های شما، نگاهی به اطلاعات‌تان در فضای مجازی و شبکه‌های آن از جمله لینکدین و اینستاگرام دارند. به خاطر همین مهم است که در سوشیال مدیا فعالیت صحیحی داشته باشید. از سوی دیگر، برقراری ارتباط با کارفرما، فالوورها و یا افراد دیگر براساس نوع شخصیت آنها مهم است. از آنجایی که وجهه اجتماعی و مجازی برای متخصصین سئو و کسانی که فعالیت مجازی دارند مهم است، لازم است مهارت اجتماعی بالایی داشته باشید. این کار منجر به کسب اعتماد آسان‌تر در دنیای مجازی خواهد شد.

 

چگونه سئو کار شویم؟ + مراحل تبدیل شدن به سئو کار

مهم‌ترین سوالی که برای علاقمندان مهارت سئو ایجاد می‌شود، آن است که چگونه سئو کار شویم. بسته به‌ اینکه‌ در چه شاخه‌ای از خدمات سئو فعالیت می‌کنید، می‌توان مراحل را کم و زیاد کرد. در ادامه یک مسیر اجمالی برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو کامل را مدنظر قرار می‌دهیم که به شرح زیر می‌باشند:

آشنایی با اصول پایه سئو

اولین کاری که باید برای ورود به این حوزه کاری انجام دهید، آشنایی با اصول پایه سئو است. سئو فرآیندی است که برمبنای تعاریف مختلفی انجام می‌شود. اصطلاحات بسیاری در این بخش وجود دارند که باید به عنوان یک متخصص سئو، تعریف درستی از آنها داشته باشید. به عنوان مثال، خزش، ایندکس، کراول باجت، پنالتی (جریمه)، Breadcrumb و غیره، مفاهیمی هستند که یک متخصص سئو مبتدی باید آنها را فرا بگیرد.

آشنایی مقدماتی با طراحی سایت

از آنجایی که در قسمت‌های آتی لازم است برای سئو تکنیکال سایت اقدام کنید، مهم است که با روند طراحی سایت و تا حدی زبان برنامه نویسی آن آشنا باشید. در این قسمت، پیشنهاد می‌شود با زبان نشانه گذاری HTML که ربات‌های گوگل با کمک آن محتوای سایت شما را آنالیز می‌کنند، تگ‌های مهم این زبان و نیز CMS وردپرس آشنا شوید.

 

آشنایی با سئو داخلی

شاید بتوان پس از دو مبحث ابتدایی قبلی، اولین و مهم‌ترین قدم برای سئو سایت را آشنایی با مبحث سئو داخلی یا On-Page SEO دانست. منظور از سئو داخلی، امور مرتبط با بهینه سازی محتوای درون صفحه است که شامل اقدامات مختلفی می‌شود. هرکدام از این موارد خود به عنوان یک مهارت زیرشاخه برای کسانی است که می‌خواهند بدانند چگونه سئو کار شویم:

کیورد ریسرچ

یک مورد مهم در این بخش، جستجوی کلمه کلیدی است که می‌بایست به صورت کاملا دقیق و جزئی انجام شود. در یادگیری این مهارت باید با مفهوم، هدف، ابزارها و نحوه دسته بندی کلمات کلیدی آشنا شوید. همچنین سئوکارها می‌توانند خدمات کیورد ریسرچ را به صورت مجزا به مشتریان خود نیز ارائه کنند.

بهینه سازی متاتگ‌ها و تگ‌ها

متاتگ‌ها، کدهایی هستند که محتوای صفحه شما را توضیح می‌دهند. همچنین تگ‌ها کدهای از زبان نشانه گذاری HTML هستند که ربات‌های گوگل برای درک استراکچر سایت آنها را درنظر می‌گیرند. مهم است که یک سئوکار داخلی بتواند روش‌های بهینه سازی این بخش‌ها را بداند.

لینک بیلدینگ

مهارت مهم دیگری که می‌تواند اثر خود را با انتقال اعتبار به بخش‌های مختلف سایت اثبات کند، لینک بیلدینگ است. لینک بیلدینگ قواعد خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال، لینکسازی برای یک صفحه در یک مقاله تنها یکبار انجام می‌شود. پیشنهاد می‌شود پس از چندبار استفاده از انکرتکست کلمه کلیدی اصلی صفحه هدف، از انکرتکست‌های مرتبط نیز استفاده کنید. این نکات ریز در دوره‌های آموزشی سئو SEOEDU بخش به بخش برای شما آموزش داده شده‌اند.

 

غنی  سازی محتوا

غنی سازی محتوا یکی از اقدامات مهمی است که متخصص سئو باید بتواند به شیوه‌های مختلفی آن را انجام بدهد. این کار برای افزایش رتبه صفحات انجام می‌شود و زمانی که در رتبه‌ای گیر کنید، بسیار مهم خواهد بود. از جمله اقدامات در این بخش که یک متخصص سئو باید بداند، عبارتند از:

سئو تصویر و ویدیو

در ادامه کارهایی که می‌توانید برای غنی سازی محتوا انجام دهید، می‌توان به سئو تصویر و ویدیو نیز اشاره کرد. مهم است که سئوکار با روند سئو این نوع محتواها نیز آشنا باشد. از جمله کارها در این بخش می‌توان گفت:

برای سئو تصویر مهم است که به 2 موضوع توجه کنید. اول آنکه سئو این محتوا را با درج متاتگ‌ها در سایت خود انجام دهید. مثلا توضیحات، تگ alt تصاویر و غیره را به صورت کامل بنویسید.

قسمت دوم مرتبط ب یونیک سازی، افزایش کیفیت و بهبود تصویر است. پیشنهاد می‌کنیم به سراغ طراحی تصاویر به یک سبک منحصر به سایت خودتان اقدام کنید. همچنین بهتر است تصاویر باکیفیت بالا ثبت کرده تا تجربه کاربری از خواندن مقالات شما بهبود یابد. در نهایت برای افزایش سرعت سایت و خزش سریع‌تر این تصاویر باید تصویر را از نظر حجم به زیر 100-120 کیلوبایت رسانده و

مدل دیگری از کانتنت‌ها که استفاده از آن برای می‌تواند برای غنی کردن محتوا و جذب ترافیک موثر باشد، ویدیوها هستند. سئو ویدیو شامل اقداماتی است که باعث خواهد شد تا کاربر به برند شما علاقمند شده، به سایت شما هدایت شده و کاری کند تا پیشنهادات ویدیویی در مورد کلمه کلیدی به شما اختصاص یابد. اضافه کردن کپشن، زیرنویس، استفاده از برند، ادیت و تولید محتوای جذاب در ویدیو، CTA که در انتها یا میانه ویدیو برای هدایت کاربران علاقمند به سایت شما اتفاق می‌افتد، نمونه‌هایی از اقدامات برای سئو ویدیو است.

ساخت تقویم محتوایی

مهارت‌های حوزه سئو محتوا در پاسخ به اینکه چگونه سئو کار شویم، صرفا محدود به نگارش و تقویت محتوا نمی‌شود. بلکه تحقیق و چیدن استراتژی و پلن نیز برای آن مهم است. تقویم محتوایی یک فایل معمولا به فرمت اکسل است که به تیم تولید محتوا ارائه می‌شود. این فایل شامل چندین بخش می‌باشد که عبارتند از:

از آنجایی که برای تولید محتوا می‌بایست هزینه‌ای از نظر زمانی و بودجه صرف شود، لازم است تا در ساخت تقویم محتوایی به دقت عمل کنید. یادگیری مهارت‌ها در این بخش به افزایش نرخ تبدیل، افزایش ترافیک ورودی و تعامل بهتر با کاربران کمک می‌کند.

 

آشنایی با سئو خارجی

یکی دیگر از بخش‌های مهم در پاسخ به اینکه چگونه سئو کار شویم، یادگیری مهارت‌های مرتبط با سئو خارجی است. در سئو خارجی، 3 شاخه مهم وجود دارند که عبارتند از:

حال در خصوص مهارت‌هایی که باید یک سئوکار در هر مورد بداند می‌توان گفت:

بک لینک سازی

مبحث لینکسازی تنها در داخل سایت محدود نمی‌شود و شما باید برای جذب مخاطب در سایت‌های دیگر نیز لینکسازی کنید. در این قسمت می‌توان به چند موضوع مهم اشاره نمود که عبارتند از:

سوشیال مدیا مارکتینگ

اگر می‌خواهید سئو خارجی سایت خود به صورت کامل انجام داده و از ظرفیت‌های مختلف آن استفاده کنید، انجام این کار بدون سوشیال مدیا مارکتینگ (تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی)، هدایت ترافیک و سوشیال سیگنال‌ها میسر نخواهد بود. سئو کار در این بخش نقش مستقیمی ندارد و فقط در همکاری با ادمین شبکه‌های اجتماعی، نکات یا رویدادهایی را برای جذب کاربران و هماهنگی بیشتر ارائه می‌کند.

سئوکار باید بتواند از ترافیک شبکه‌های اجتماعی برای پروموت کردن رتبه و سئو صفحات مختلف سایت استفاده کند. همچنین برگزاری کمپین‌ها در هماهنگی با یکدیگر انجام می‌شوند تا تاثیر بیشتری را در قدرت سئو سایت بگذارند.

برندینگ و برندمنشن

مهارت دیگر در پاسخ به اینکه چگونه سئو کار شویم آن است که بتوانید در راستای افزایش محبوبیت برند خود اقدام کنید. این کار با مجموعه اقدامات مرتبط با برندینگ و برندمنشن سایت شما انجام می‌شود. به این نکته توجه کنید که بخشی از کارهای برندینگ در سئو انجام می‌شود که شامل پروموت کردن سایت، کسب رتبه‌های بالاتر در کلمات کلیدی پرترافیک و افزایش ایمپرشن سایت شما است. این کار می‌تواند برند شما را در ذهن مخاطبی که مدام در حوزه کاری‌تان سرچ می‌کند، آشنا کرده و مقدمه پذیرش آن را فراهم نماید. اگر شما هم می‌خواهید به صورت گام به گام مراحل یادگیری مهارت‌های سئو کار متخصص را بیاموزید، پیشنهاد می‌کنیم حتما دوره جامع آموزش سئو سایت ما را ثبت کنید.

 

مشاغل متخصص سئو چیست؟

حال که فهمیدیم چگونه سئو کار شویم، می‌خواهیم برخی از فرصت‌های شغلی در این حوزه کاری را به شما معرفی نماییم که عبارتند از:

مشاور سئو

امروزه مشاوره سئو به خصوص برای کسب‌و‌کارها یکی از مهم‌ترین خدماتی است که در فضاهای رقابتی پیچیده ارزش میلیونی دارد. با این حال زمانی می‌توانید این سری خدمات را ارائه کنید که حداقل 1-2 سال کامل تجربه سئو سایت‌های مختلف را داشته باشید. ما در مجموعه SEOEDU با بیش از 5 سال سابقه فعالیت، خدمات بسیاری را در حوزه سئو ارائه می‌کنیم که شامل مشاوره سئو نیز می‌شود.

متخصصین سئو می‌توانند با آنالیز سایت و ارائه مشکلات و راهکارهای آن، در تایم زمانی کم درآمد بالایی را از این طریق کسب کنند.

برون سپاری سئو سایت

سری خدمات دیگری که این دسته از افراد ارائه می‌کنند، انجام سفارش‌های برون سپاری سئو سایت است. در این حالت صفر تا صد سئو سایت کارفرما تحت نظارت مجموعه سئو قرار گرفته و اقدامات مختلفی از جمله بهینه سازی سئو داخلی، خارجی، تکنیکال، کمپین‌های بک لینک و غیره روی آن انجام می‌شود.

ارائه استراتژی سئو

استراتژی سئو یکی از کلیدی‌ترین رازهای موفقیت برای سئو هر سایتی است که می‌تواند مسیر رسیدن به موفقیت (رتبه‌های بالا یا کسب ترافیک بیشتر و غیره) را تا حدی تضمین کند. با این حال ارائه چنین خدماتی بسیار حساس بوده و نیاز به اطلاعات کامل و از سوی دیگر، تجربه بالا دارد.

خدمات جانبی

پس از اینکه فهمیدیم چگونه سئو کار شویم و مهارت‌های مختلف آن را یاد گرفتیم، شما می‌توانید سرویس‌های جانبی دیگری نیز ارائه کنید. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

خروج از نسخه موبایل