SEOEDU

روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید

آشنایی کامل با ترندهای سئو در سال 2024 که نمی دانید

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید کدامند؟ با تغییراتی که در سال 2023 ایجاد شدند، انتشار بیش از 4 آپدیت اصلی برای هسته گوگل و ده‌ها آپدیت جزئی، راه اندازی ابزارهای هوش مصنوعی و غیره شاهد تغییراتی در ترندهای سئو و راهکارهای آن هستیم که در این مقاله به صورت کامل راجع به آن صحبت می‌کنیم.

منظور از روندهای سئو چیست؟

روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید با توجه به توسعه هوش مصنوعی در سال 2023 به شدت مهم خواهند بود. قبل از اینکه بخواهیم به معرفی آنها بپردازیم، بد نیست با این مفهوم آشنا شوید.

حتما شما هم تاکنون عبارت “ترند یا روندهای سئو” را شنیده‌اید اما نمی‌دانید منظور آنها چیست؟ در این خصوص اجازه دهید ابتدا قبل از اینکه به معرفی ترندهای سئو بپردازیم، با این مفهوم آشنا شویم. در یک تعریف کلی باید گفت:

“ترندهای سئو اشاره به استراتژی‌ها و تاکتیک‌های در حال توسعه دارد که می‌توانید از آنها برای بهینه سازی سئو سایت خود، بهبود رنک‌های صفحات در نتایج موتور جستجو و انجام تسک‌های سئو استفاده کنید.”

آشنایی با عوامل ایجاد کننده ترندهای سئو

معمولا روندهای سئو برمبنای اتفاقاتی که می‌افتند، تعریف و یا دچار تغییراتی می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان گفت:

آپدیت‌های الگوریتم

یکی از مهم‌ترین عواملی که هر ترند و تغییراتی را در رویه کار سئو و استراتژی‌های آن ایجاد می‌کند، آپدیت‌های موتور جستجو است. نمونه عینی آن را بارها در سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم. مثلا با آمدن آپدیت “Helpful Content” در دسامبر سال 2022، گوگل توانایی خود را برای فهم دقیق مقالات سایتی که صرفا برای سئو نگارش شده‌اند تا کاربر افزایش داد. همچنین دستورالعمل E-A-T را به E-E-A-T تغییر داد. این آپدیت الگوریتم منجر شد تا سئوکارهای حرفه‌ای رویه تولید محتوای خود را به نویسندگان متخصص بسپارند و روی جذب مخاطب در محتوا بیشتر تمرکز کنند. شما کاربران می‌توانید تولید محتوای سئو شده و تخصصی خود را با خدمات سفارش تولید محتوا سایت ما انجام دهید.

ایجاد ابزارهای جدید

با به وجود آمدن ابزارهای جدید، همواره رویه‌ها و ترندهای سئو تغییر می‌کنند. مثلا با افزایش محبوبیت دستیار صوتی گوگل، پرس‌و‌جوهایی با زبان طبیعی و لحن غیررسمی بیشتر شد. این موضوع سبب شده است تا نگارش محتواها عموما به صورت دقیق‌تر با بهینه سازی کلمات کلیدی بلند، ارائه تکه پاسخ‌های ویژه، صریح و مختصر بودن پاسخ‌ها تغییر کند. همچنین افزایش اهمیت ریسپانسیو بودن سایت برای ارائه محتوا به کاربران موبایلی بیشتر شد.

هوش مصنوعی

غالب روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید ناشی از هوش مصنوعی می شوند. با به وجود آمدن این ابزار، ترندهای بسیاری در سال 2024 مرتبط با این واقعه خواهند بود. از تولید عکس و متن گرفته تا مشاوره سئو (به صورت جزئی) از این ابزارها که خود با نکات بسیاری همراه است. در ادامه بیشتر راجع به این موضوعات می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم ترند سئو

مزیت آگاهی از روندها و ترندهای سئو در سال 2024 چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید صحبت کنیم و آنها را به صورت عینی مورد به مورد بیان کنیم، بد نیست از مزیت‌های شناخت آنها مطلع شوید. در این خصوص می‌توان گفت:

افزایش پرفورمنس و کارکرد تیم سئو

یک مزیت بسیار مهم در این بخش، افزایش کارکرد تیم سئو در انجام تسک‌های خود است. در این حالت شما می‌توانید پس از آشنایی با ابزارهای جدید، یادگیری تغییرات و مفاهیم نو در حوزه کاری خود و آموزش آنها به تیم، هم از نظر سرعت و کیفیت انجام وظایف سئو بهتر از گذشته عمل نمایید.

پیشی گرفتن از رقبا با بهبود نتایج

بدیهی است که بخشی از تغییرات روندها و ترندهای سئو در سال جدید مربوط به تغییرات در الگوریتم‌ها، قوانین و ایجاد نمونه‌های جدید آن هستند. در نتیجه شما می‌توانید با رعایت این چهارچوب‌ها، تعریف تسک‌های سئو جدید و ترفندهای مرتبط، نتایج فعالیت‌هایتان را ارتقا دهید. همانطور که می‌دانید، سئو به معنای مجموعه فعالیت‌ها و قوانینی است که برای یک سایت انجام می‌شود تا بتواند بیشتر در چهارچوب تعریف شده قوانین موتورهای جستجو قرار گیرد.

مدیریت هزینه بهتر

در نهایت می‌توان به صرفه جویی در هزینه‌ها اشاره کرد. به عنوان مثال امروزه تولید محتواهای کوتاه برای دیسکریپشن‌های محصولات (توضیحات 2-3 خطی) عموما توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. همچنین ساخت ایده‌ها و طرح‌های گرافیکی به کمک هوش مصنوعی‌های میدجورنی و ChatGPT 4، تولید ویدیوهای تبلیغاتی با Pika و Diffusion یا Runway همگی روش‌هایی برای کمتر کردن هزینه‌های انجام این کارها با ابزارهای جدید هستند.

معرفی روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید

در سال 2023، سئو به لطف هوش مصنوعی دچار تغییراتی شد و موتورهای جستجو از آن برای بهبود کیفیت نتایج خود استفاده کردند. برخی از روندهای سئو که می توان آنها را با توجه به تغییرات به خصوص در سال گذشته میلادی بیان کرد عبارتند از:

تولید محتوا با هوش مصنوعی

یکی از مهم‌ترین ترندها، استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا است. همانطور که با معرفی ChatGPT، بسیاری از کاربران با AI آشنا شدند، غالب آنها از این ابزار برای جمع آوری داده به صورت مرتب و دسته بندی شده استفاده کردند. با این حال چالش‌هایی در این بخش وجود دارند که عبارتند از:

با توجه به این وضعیت، می‌توان علت تمرکز گوگل بر آپدیت‌های “Helpful Content” و تخصصی بودن محتوا را فهمید.

پاداش دادن به محتواهای تخصصی

در سال 2024 با توجه به اثرات هوش مصنوعی در تولید محتوا، یکی از قابل پیش بینی‌ترین تغییرات و ترندها در حوزه سئو، اهمیت و توجه بیشتر به محتواهای تخصصی است. پیش بینی می‌شود که موتور جستجوی گوگل فیچرها، ویژگی‌ها و به روزرسانی‌های الگوریتمی پیچیده‌تری را برای تقویت محتواهای نگارش شده انسانی درنظر بگیرد.

نشانه‌ای از این روند را می‌توان آپدیت‌ دستورالعمل E-A-T در سئو داخلی دانست که اولین بار در سال 2014 منتشر و در سال 2022 (دسامبر) و 2023 با معرفی شاخص دیگری به نام “تجربه” ایجاد و توسعه یافت.

استفاده از محتواهای UGC

در کنار توجه گوگل به محتواهای تخصصی، یکی از ترندهایی که احتمالا گوگل در سال جدید به کار بگیرد، تشویق و استفاده از محتواهای UGC است. این محتواها کانتنت‌هایی هستند که توسط کاربران ساخته شده‌اند (User Generated Content). این اقدام گوگل در راستای تلاش برای افزایش تعامل اجتماعی و جذب کاربرانی که به شبکه‌هایی مانند تیک تاک و اینستاگرم مراجعه می‌کنند، مفید خواهد بود. پیش بینی می‌شود که گوگل از این نوع روش‌ها در مقابله با محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کند.

استفاده از سئو برنامه‌ای (Programmatic SEO)

با آمدن هوش مصنوعی، استفاده از ظرفیت‌های برنامه نویسی و تولید محتوایی آن سبب شده است تا دستیابی به سئو برنامه‌ای راحت‌تر شود. در نتیجه یکی از ترندهای سال جدید آن است که از این نوع سئو استفاده می‌شود.

برای کسانی که نمی‌دانند سئو برنامه‌ای یا Programmatic SEO چیست باید بگوییم روشی است که معمولا شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها برای ساخت صفحات به صورت اتوماتیک با هدف قراردادن کلمات کلیدی مختلف در هزاران صفحه وب سایت از آن استفاده می‌کنند. در این حالت نیازی به نوشتن و انتشار صفحات به صورت دستی نیست. به عنوان مثال می‌توان به کمپانی‌های Zapier و G2 برای ایجاد میلیون‌ها بازدید از صفحه در سال اشاره کرد.

یک مثال از این نوع سئو nomadlist است که وضعیت زندگی و پارامترها آن را در شهرهای مختلف جهان نشان می‌دهد. از پارامترها در این بخش می‌توان به میانگین دمای هوا، سرعت اینترنت، زبان، هزینه زندگی و غیره اشاره کرد.

نکته: با این حال بنابرگفته جان مولر بیشتر این صفحات به صورت اسپم ساخته می‌شوند.

استفاده از محتوای تولید شده با هوش مصنوعی

از جمله ترندهای دیگری که می‌توان در این بخش شاهد آن بود، تمایل کاربران به محتواهایی است که توسط هوش مصنوعی ساخته می‌شوند. هرچند که با وجود برخی ایرادات، کاربران به سمت محتواهای تخصصی سوق داده خواهند شد اما این مورد نیز یک ترند مهم در سال 2024 است.

شما می‌توانید پاسخ‌های هوش مصنوعی به سرچ‌های کاربران را یک فیچر اسنیپت بالای نتایج جستجو مشاهده کنید.

نحوه استفاده از روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید

تا اینجای کار با روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید آشنا شدیم. حال می‌خواهیم برخی ایده‌ها را برای استفاده از این پلتفرم‌ها به شما معرفی نماییم که به شرح زیر هستند:

استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از این ابزار نباید برای تولید محتوای صفر تا صد انجام شود؛ چراکه ممکن است هم از نظر مشکلات نگارشی اشتباهاتی در طول متن رخ داده و نکات سئو محتوا رعایت نشوند.. بلکه شما می‌توانید برای ایده گرفتن و خودکار سازی برخی کارها از جمله تحقیق کلمات کلیدی، برنامه ریزی، ارائه چک لیست‌ها، پیدا کردن عناوین ترند برای تولید محتوا، ساخت اسکریپت و غیره استفاده کنید.

همچنین اگر فرآیندهای تکراری دارید، می‌توانید برای خودکار سازی آنها در خدمات سئو از این ابزار کمک بگیرید. مثلا ساخت برچسب عناوین جذاب برای کلمات کلیدی، نگارش دیسکریپشن، ساخت تقویم محتوایی به صورت جدول با توجه به مناسبت‌های سال و غیره.

نکته: شما می‌توانید برای ساخت قطعات ویژه (Feature Snippetها) که در پاسخ مستقیم به کاربر برای جستجوی او نشان داده می‌شوند از هوش مصنوعی استفاده کنید. به عنوان مثال پاسخ به چیستی مفاهیم، پرسش‌ها و غیره با تغییر لحن بیان، مختصر سازی و یا بازنویسی آنها به کمک هوش مصنوعی.

استفاده از Programmatic SEO

شرط استفاده از این مورد از روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید، عدم انتشار بیش از حد مطالب، صفحات و به روزرسانی‌ها آن هم به صورت هرزنامه است. منظور از این جمله آن است که صفحاتی با ارزش را با کمک این نوع سئو برنامه نویسی ایجاد کنید. مثلا صفحاتی که قیمت‌های تبدیل ارز یا نمایش وضعیت مارکت ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهند به دلیل بازدیدهای بالایی که دارند، بسیار مفید هستند.

موضوعات مربوط به محتوای هوش مصنوعی

همانطور که گفتیم، در سال 2024 و حتی اکنون شاهد صفحاتی هستیم که هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می‌دهد. برای استفاده صحیح از این ترند لازم است به چند نکته مهم زیر توجه کنید:

از چه ترندهای سئو در سال 2024 چشم پوشی کنیم؟

حال که تا این قسمت فهمیدیم روندهای سئو که نمی توانید در سال 2024 نادیده بگیرید کدامند، بهتر است با ترندهای منقضی شده نیز آشنا شوید. در این خصوص می‌توان به 3 مورد زیر اشاره نمود:

استفاده از سرچ صوتی

با توجه به آماری که در سال 2014 ارائه شد، در حدود 41 درصد از مردم آمریکا از جستجوی صوتی برای سرچ در موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کردند. این آمار تا سال 2022 به عدد 50 درصد رسیده است. همچنین 20 درصد از سرچ‌ها در اپلیکیشن گوگل با صدا انجام می‌شوند.

علت رد کردن این ترند آن است که بیشتر نتایج صوتی (75 درصد) در صفحه جستجو از صفحاتی در 3 رنک اول می‌آیند. همچنین 40 درصد آنها را می‌توانید از فیچر اسنیپت‌ها مشاهده کنید. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت تا رنک‌هایی پایین بتوانند مزیت خاصی را از این روش بدست آورند.

استفاده از سرچ تصویری برای خرید

جستجوی بصری یا visual search یکی از ترندهای سال 2018 بود که در سال 2022 به 8 میلیارد جستجو در ماه رسید. بنابر آمارها استفاده از این قابلیت برای خرید در آمریکا در سال 2022 توسط افراد بالغ به 22 درصد رسید. این ترند به علت آنکه راه بهینه سازی خاصی برای آن وجود ندارد، نادیده گرفته می‌شود.

توصیه می‌شود به جای پرداختن به این ترند، نسبت به بهینه سازی محتوای توضیحی محصول، عنوان، طراحی تصاویر منحصر به فرد، استفاده از اسیکما کدها، درج فایل‌های مالتی مدیا و غنی سازی محتوایی، نظرات و ثبت امتیاز و نقد اقدام کنید.

استفاده از موتور جستجوی Bing

یک ماه پس از آنکه موتور جستجوی هوش مصنوعی به Bing اضافه شد، این شرکت اعلام کرد که بیش از 100 میلیون کاربر روزانه و به طور فعال از آن استفاده می‌کنند.

برای رد کردن این ترند در سال 2024 به آماری از Statcounter اشاره می‌کنیم که می‌گوید اختلاف فاصله سهم بازار موتور گوگل با بینگ 89 درصد است. بنابراین بهتر است تمرکز خود را بر روی موتور جستجو با 92 درصد سهم بازار سرچ کاربران بگذارید.

از آنجایی که طرز کار Bingbot و Googlebotها تاحدی شبیه هم است، ممکن است با خزش پیوند سایت‌های شما در موتور جستجوی بینگ، سایت‌تان در این موتور جستجو نیز رتبه بندی شود.

شما کاربران می‌توانید برای آموزش سئو و مباحث بیشتر در این بخش از مقالات سایت استفاده کنید.

منبع: اچرف

خروج از نسخه موبایل