SEOEDU

نکات مهم برای انتخاب دامنه و خرید دامین

نکات مهم برای انتخاب دامنه

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 دامنه چیست؟
  2. 2 چرا انتخاب نام دامنه مناسب اهمیت زیادی در موفقیت سایت دارد؟
  3. 3 ۱۰ فاکتور مهم برای انتخاب دامنه
    1. 4 ۱. مناسب‌ترین پسوند دامنه را برای سایت انتخاب کنید.
    2. 5 ۲. در نام دامنه از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود استفاده کنید.
    3. 6 ۳. نام دامنه باید کوتاه باشد تا راحت به خاطر سپرده شود.
    4. 7 ۴. تلفظ راحت و تایپ آسان داشته باشد.
    5. 8 ۵. از نام منحصر به‌فرد و نیچ برای برندسازی استفاده کنید.
    6. 9 ۶. از نوشتن خط تیره، نقطه، اعداد و غیره در نام دامنه خودداری کنید.
    7. 10 ۷. تفکر و استراتژی بلند مدت برای انتخاب نام سایت داشته باشید.
    8. 11 ۸. از نامی مشابه برندهای دیگر استفاده نکنید.
    9. 12 ۹. درباره سابقه دامنه انتخابی تحقیق کنید.
    10. 13 ۱۰. از برند خود با خرید دامنه‌های متعدد محافظت کنید.
  4. 14 ۸ نکته بسیار مهم بعد از خرید دامین
  5. 15 مراحل انتخاب نام دامنه برای سایت
  6. 16 معرفی چند ابزار آنلاین برای انتخاب بهترین نام دامنه
  7. 17 سخن آخر در زمینه نکات مهم برای انتخاب دامنه و خرید دامین
  8. 18 سوالات متداول درباره نکات مهم برای انتخاب دامنه
امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

اولین کاری که شما باید قبل از طراحی سایت انجام دهید، انتخاب دامنه مناسب برای سایت است. انتخاب اسم مناسب برای موفقیت سایت بسیار مهم است. زیرا کاربر قبل از ورود به سایت، از روی اسم سایت و دامین درباره شما و بیزینس‌تان پیش‌داوری می‌کند. در نتیجه به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره نکات مهم برای انتخاب دامنه صحبت کنیم.
اما دامنه چیست و چه انواعی دارد؟ چرا انتخاب درست اسم سایت اهمیت زیادی دارد؟ چگونه می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین اسم را برای دامین خود انتخاب کنید؟ چه ابزارهایی برای انتخاب نام دامنه وجود دارند؟ زمان خرید دامین به چه نکته‌هایی باید توجه کنید؟
در این مقاله از وبلاگ SEOEDU، ما به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهیم و درباره نکات مهم در انتخاب نام دامنه صحبت می‌کنیم.
بنابراین اگر شما هم در انتخاب دامین مشکل دارید و می‌خواهید نام مناسبی برای سایت خود انتخاب کنید، تا انتهای این مقاله را مطالعه بفرمایید.

دامنه چیست؟

نکات مهم برای انتخاب دامنه

دامنه، دامین یا “Domain”، همان آدرس سایت شما در اینترنت است. به بیانی دیگر کاربران با تایپ کردن نام دامنه شما در مرورگرشان، می‌توانند سایت‌تان را مشاهده کرده و وارد آن شوند.
البته دامنه، تنها برای آدرس‌دهی سایت نیست. بلکه تاثیر زیادی روی هویت برند، رتبه وب‌سایت شما در گوگل، میزان فروش، ایجاد اعتماد در کاربران دارد. به همین دلیل دانستن نکات مهم برای انتخاب دامنه و رعایت آن‌ها برای صاحبان کسب‌وکار ضروری است.

هر “Domain” از دو بخش تشکیل شده است:

۱. نام دامنه
۲. پسوند دامنه

چرا انتخاب نام دامنه مناسب اهمیت زیادی در موفقیت سایت دارد؟

نام دامنه، عنصر کلیدی سایت شما است زیرا تاثیر مستقیمی روی شکست یا موفقیت بیزینس شما دارد. به همین دلیل انتخاب مناسب‌ترین نام دامنه برای سایت‌تان بسیار حیاتی است.

• ۱. اولین چیزی که کاربر قبل از ورود به سایت با آن برخورد می‌کند، نام دامنه شما است. در نتیجه با این نام شما را قضاوت خواهد کرد. نام دامنه خوب می‌تواند تاثیر مثبتی روی کاربران بگذارد. بالعکس نام دامین نامناسب، می‌تواند تعداد کاربران شما را کاهش دهد.

• ۲. رعایت نکات مهم برای انتخاب دامنه، مانند استفاده از کلمات کلیدی در دامین، تاثیر بسیار مثبتی روی سئو سایت شما دارد.

• ۳. نام دامنه، نماینده برند شما است. استفاده از نام مرتبط با حوزه کاری، می‌تواند روی هویت برند تاثیرگذار باشد و شناخت کاربران را نسبت به بیزینس‌تان افزایش دهد.

با توجه به مواردی که اشاره کردیم، باید متوجه شده باشید که چقدر انتخاب نام مناسب برای سایت مهم است. به همین دلیل شناخت نکات مهم برای انتخاب دامنه و رعایت آن‌ها بسیار ضروری است.اما چگونه می‌توان نام دامنه مناسب را انتخاب کرد؟

۱۰ فاکتور مهم برای انتخاب دامنه

۱. مناسب‌ترین پسوند دامنه را برای سایت انتخاب کنید.

یکی از نکات مهم برای انتخاب دامنه انتخاب پسوند دامنه است. پسوندهای مختلفی مانند “org” ،”net” ،”shop” و غیره برای نام دامنه وجود دارد. اما توصیه می کنیم که از “com” استفاده کنید.
شاید انتخاب بعضی از پسوندهای فانتزی مانند “pizza” ، “club” و “space” جالب باشد. اما باید این را در نظر داشته باشید که اکثر کاربران عادت دارند پسوندهای رایج را تایپ کنند.
آمارها می‌گویند که ۳۷ درصد دامنه‌ها دارای پسوند “com” هستند، زیرا “com” آشناترین و ساده‌ترین پسوند برای کاربران است.
به همین دلیل وقتی آن‌ها نام سایت‌تان را می‌شنوند.. انتظار دارند که با تایپ “com” به سایت شما هدایت شوند.
در نتیجه استفاده از پسوندهای غیر رایج، باعث می‌شود که طیف وسیعی از ترافیک ورودی را از دست بدهید.
بنابراین دامنه “com” بهترین انتخاب است و روی سئو سایت شما تاثیر بسیار مثبتی دارد. اگر می‌خواهید روی سئو محلی سایت نیز کار کنید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار “com”، پسوند “ir” را که مخصوص ایران است را نیز خریداری نمایید.
البته استفاده از پسوندهای متفاوت تنها زمانی مجاز است که آن پسوند متناسب با نوع سایت شما باشد. مثلا در طراحی سایت فروشگاهی استفاده از پسوند “shop” رایج است. یا اینکه از پسوند “org” در طراحی سایت شرکتی استفاده می‌شود.

۲. در نام دامنه از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود استفاده کنید.

موتورهای جستجو با کمک کلمات کلیدی می‌توانند موضوع سایت شما را درک کنند. در نتیجه شما باید از کلمات کلیدی در محتوا و نام دامنه استفاده کنید. پس یکی از نکات مهم برای انتخاب دامنه مرتبط بودن کلمات کلیدی با محتوا و حوزه کاری سایت است.
مثلا وجود کلمات “SEO” و “EDU” در SEOEDU، به کاربران و گوگل می‌گوید که ما در حوزه سایت، سئو، آموزش طراحی سایت و آموزش سئو فعالیت داریم.
این نام، تاثیر زیادی روی رتبه گرفتن در گوگل با کلمات کلیدی مرتبط دارد. در حال حاضر نیز روی کلماتی چون “آموزش سئو” و “آموزش رایگان سئو” و خدمات مرتبط آن مانند “سفارش تولید محتوا” در صفحه اول گوگل هستیم.
اگر می‌خواهید از کلمات کلیدی استفاده کنید، آن را در ابتدای دامنه خود قرار دهید تا سایت شما رتبه بهتری بگیرد.
شما می‌توانید کلمات کلیدی خود را با ابزارهایی مانند “Google Keyword Planner” و “Keywordtool.io” پیدا کنید.

۳. نام دامنه باید کوتاه باشد تا راحت به خاطر سپرده شود.

یکی از نکات مهم برای انتخاب دامنه، کوتاه بودن و ساده بودن آن است. به طور کلی هر چقدر طول دامین کوتاه‌تر باشد، بهتر است. زیرا راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شود و تایپ آن برای کاربران آسان‌تر است. همچنین برای برندسازی نام کوتاه بسیار محبوب‌تر از نام طولانی است زیرا تلفظ راحت‌تری دارد.
پس از نکات مهم برای انتخاب دامنه انتخاب دامینی است که بین ۶ تا ۱۴ کاراکتر داشته باشد.

۴. تلفظ راحت و تایپ آسان داشته باشد.

نام دامنه باید به راحتی که تایپ و تلفظ شود. تنها در این صورت است که کاربران راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند نام سایت شما را به دیگران معرفی کنند. اگر نام سایت راحت تلفظ شود، در ذهن مخاطب ماندگارتر است.
برای چک کردن این موضوع می‌توانید نام پیشنهادی خود را روی کاغذ بنویسید و از ۱۰ نفر بخواهید آن را تلفظ کنند. اگر اکثرشان برای خواندن و تلفظش مشکل داشتند، یعنی باید نام ساده‌تری انتخاب کنید.

۵. از نام منحصر به‌فرد و نیچ برای برندسازی استفاده کنید.

همان‌طور که قبلا در رابطه با نکات مهم برای انتخاب دامنه اشاره کردیم، شما باید از کلمه کلیدی مرتبط با حوزه کاری در نام دامنه استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که نام باید خاص باشد.
اجازه دهید با مثال این مسئله را توضیح دهیم. تصور کنید سایت شما از نوع طراحی سایت خدماتی است و در زمینه اجاره اتاق، هتل، ویلا و سوئیت به گردشگران فعال است. انتخاب نام دامنه “rentalservices.com” خیلی عمومی است و اصلا خاص نیست. اما نام “اتاقک” خاص‌تر است و به اجاره اتاق نیز اشاره دارد. همچنین کوتاه‌تر بوده و در یاد مخاطب می‌ماند.

۶. از نوشتن خط تیره، نقطه، اعداد و غیره در نام دامنه خودداری کنید.

به نظر شما تایپ “Face-Book” راحت‌تر است یا “Facebook”؟ طبیعتا کسی حوصله ندارد تایپ را متوقف کرده و آن بالا دنبال خط فاصله بگرد. به شما قول می‌دهم اگر نام دامنه سایت فیس‌بوک، “Face-Book” بود، نمی‌توانست این‌قدر سریع رشد کند.
بنابراین یکی از نکات مهم برای انتخاب دامنه، املای آن است. در واقع نام سایت باید سریع و راحت تایپ شود. اگر در دامنه از اعداد و خط فاصله استفاده کنید، تایپ آن برای کاربر سخت‌تر می شود. پس فقط از حروف در دامین استفاده کنید.

۷. تفکر و استراتژی بلند مدت برای انتخاب نام سایت داشته باشید.

نام سایت، فاکتوری است که برای سال‌ها تجارت و هویت برند شما را تعریف می‌کند.
توجه به استراتژی بلند مدت کسب‌وکار هنگام تعیین دامین.. از نکات مهم برای انتخاب دامنه مناسب است. اگر قرار است در آینده حوزه کاریتان را گسترش دهید، همان اول کار اسمی انتخاب کنید که تمامی حوزه‌ها را پوشش دهد.
توجه داشته باشید که تغییر نام سایت، آن‌هم زمانی که مدتی از فعالیتش گذشته بسیار دشوار است.
تغییر دامنه، هم از لحاظ سئو و هم از لحاظ برندینگ تاثیر منفی روی سایت می‌گذارد. در نتیجه شما با انتخاب اسم نامناسب، متحمل هزینه و دردسر زیادی خواهید شد.
بنابراین، هنگام انتخاب نام دامنه، چشم انداز بلند مدت سازمان خود را در نظر بگیرید. نامی انتخاب کنید که هرگز پشیمان نشوید و تمامی فعالیت‌های بیزینس شما را در سال‌های آتی پوشش دهد.

۸. از نامی مشابه برندهای دیگر استفاده نکنید.

عدم شباهت دامین با نام‌های دیگر.. از نکات مهم برای انتخاب دامنه است. قبل از خرید دامین، نام آن را بررسی کنید تا بدانید آیا این نام در شبکه‌های اجتماعی موجود است یا خیر؟ و اینکه آن اسم به عنوان علامت تجاری ثبت شده است یا خیر؟
این موضوع از دو جنبه مهم است. اول اینکه می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی حسابی هم‌نام با اسم دامنه بسازید تا از مزایای سوشال سیگنال بهره ببرید.
دوم اینکه دچار مسائل و مشکلات حقوقی نخواهید شد. پس از انتخاب دامنه‌هایی که قبلا به عنوان علامت تجاری ثبت شده‌اند، خودداری کنید.

۹. درباره سابقه دامنه انتخابی تحقیق کنید.

از دیگر نکات مهم برای انتخاب دامنه.. بررسی تاریخچه و سوابق آن است. اگر تصمیم گرفتید نام دامنه‌ای که قبلا موجود است را از صاحبش بخرید، حتما سابقه آن را بررسی کنید. اگر دامنه قبلا توسط گوگل جریمه شده باشد، قطعا از نظر سئو به مشکل می‌خورید.
همچنین ماهیت نام دامنه مهم است. به عنوان مثال اگر دامنه قبلا در حوزه متفاوت با حوزه کاری شما به کار گرفته شده است، حتی با وجود تغییر ماهیت سایت ممکن است دچار دردسر شوید.

۱۰. از برند خود با خرید دامنه‌های متعدد محافظت کنید.

اگر می‌خواهید از برندتان محافظت کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی، انواع پسوندهای دامنه و نام‌های مشابه را نیز ثبت کنید.
حتی اگر احتمال می‌دهید که ممکن است کاربران نام سایت را غلط تایپ کنند، می‌توانید یک قدم فراتر بروید و غلط املایی رایج نام دامنه خود را بخرید.
بدین ترتیب جلوی سواستفاده دیگران و هدایت اشتباه کاربران به سایت‌های دیگر را می‌گیرید.
این روش نیز یک استراتژی هوشمند برای محافظت از بیزنس‌تان در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

مواردی که به آن اشاره کردیم، نکات مهم برای انتخاب دامنه هستند که باید زمان انتخاب اسم سایت مدنظر داشته باشید. در ادامه این مطلب نیز درباره نکات مهم برای خرید دامین صحبت می‌کنیم.

۸ نکته بسیار مهم بعد از خرید دامین

۱. اگر چند مدل برای نوشتن نام دامنه وجود دارد، تمام آن‌ها را بخرید (حتی غلط‌های املایی رایج).
۲.هنگام خرید نام دامنه‌های موجود، حتما تاریخچه آن‌ها را از طریق “Wayback Machine” یا “who.is” بررسی کنید.
۳. در شبکه‌های اجتماعی یک پیج با نام دامنه سایت‌تان برای کسب‌وکارتان بسازید.
۴. با توجه به تحریم پسوند “com” در ایران، حتما از یک شرکت معتبر برای ثبت نام دامنه کمک بگیرید.
۵. پس از خرید، دامنه را قفل کنید تا دزدیده نشود.
۶. نام دامنه را خودتان ثبت کنید.
۷. جهت حفاظت از حریم شخصی‌تان “Domain ID Protection” را فعال کنید.
۸. دامنه خود را روی تمدید خودکار تنظیم کنید.

مراحل انتخاب نام دامنه برای سایت

جهت انتخاب نام دامنه برای وب‌سایت خود، این چهار مرحله را دنبال کنید:

• یک یا چند کلمه کلیدی را انتخاب کنید که مرتبط با حوزه کاری سایت شما باشد.
• ازسایت‌های پیشنهاد دهنده نام دامنه، برای یافتن گزینه‌های مختلف استفاده کنید.
• بهترین اسم را بر اساس مواردی که در بخش نکات مهم برای انتخاب دامنه گفته شد.. انتخاب کنید.
• نام دامنه خود را در یک شرکت معتبر ثبت کنید.

معرفی چند ابزار آنلاین برای انتخاب بهترین نام دامنه

شما از سایت‌های زیر می‌توانید برای انتخاب نام دامنه استفاده کنید. تنها کافیست کلمه کلیدی مرتبط با حوزه کاری را در باکس وارد کنید. این سایت‌ها متناسب با کلمه کلیدی چندین گزینه به شما پیشنهاد می‌دهند.

۱. ،.shopify.com” 
۲. ،.nameboy.com،.
۳. ،.leandomainsearch.com”

سخن آخر در زمینه نکات مهم برای انتخاب دامنه و خرید دامین

بسیاری از مشتریانی که برای طراحی سایت وردپرسی به ما مراجعه می‌کنند، درباره نحوه انتخاب نام سایت سوالات زیادی داشتند. در نتیجه تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای جامع به مهم‌ترین سوالات پاسخ دهیم.
در این مقاله از وبلاگ SEOEDU، دامنه را به شما معرفی کردیم و درباره اهمیت بهترین نام برای سایت و برندتان صحبت کردیم. همچنین نکات مهم برای انتخاب دامنه را بیان کردیم.
مجموعه SEOEDU، در زمینه طراحی انواع سایت‌های فروشگاهی، خدماتی و غیره در سراسر کشور فعال است. کسب‌وکارهای تهرانی برای آشنایی با خدمات ما به صفحه طراحی سایت در تهران مراجعه کنند.
اگر در مشهد حضور دارید، برای مشاهده شرایط و خدمات طراحی سایت در مشهد با ما تماس بگیرید.
شما می‌توانید برای دریافت قیمت طراحی سایت فروشگاهی به لینک مربوطه مراجعه کنید.
اگر تصمیم دارید برای سازمان خود سایت راه‌اندازی کنید، برای مشاهده قیمت طراحی سایت شرکتی روی لینک کلیک کنید.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کند بهترین اسم را برای سایت انتخاب کنید. به نظر شما دیگر نکات مهم برای انتخاب دامنه کدامند؟ نظر خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره نکات مهم برای انتخاب دامنه

۱. چرا انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب‌وکار مهم است؟

زیرا اولین برداشت کاربران از روی نام دامنه است که تغییر بسیاری روی موفقیت یا شکست سایت دارد.

۲. آیا می‌توانم از نام شخصی در دامین استفاده کنم؟

اگر تصمیم دارید برند شخصی بسازید، می‌توانید از نام خودتان استفاده کنید.

۳. تفاوت آدرس “URL” و دامین چیست؟

“URL” آدرس صفحات اینترنتی است که شامل پروتکل “Https”، پسوند دامنه و نام دامنه می‌شود. بنابراین دامین بخشی از “URL” است.

۴. نام دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از نکات مهم برای انتخاب دامنه عبارتند از:
۱. ساده، کوتاه و با معنا بودن دامین
۲. داشتن تلفظ راحت و املای آسان
۳. مرتبط بودن با موضوع سایت

خروج از نسخه موبایل