SEOEDU

پنالتی گوگل چیست+راه هایی برای جلوگیری از پنالتی شدن در گوگل

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

ممکن است درباره جریمه شدن سایت‌ها توسط گوگل زیاد شنیده‌ باشید و این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که پنالتی گوگل چیست؟ انجام چه کارهایی روی سایت ممنوع بوده و می‌تواند موجب جریمه شدن شما شود؟ و در چه شرایطی می‌گوییم سایتی پنالتی شده است؟

در این مقاله از وبلاگ SEOEDU علاوه بر پاسخ به سوالات بالا، راه هایی برای جلوگیری از پنالتی شدن در گوگل را به شما معرفی می‌کنیم.

بنابراین اگر حفظ رتبه سایت‌تان برای شما مهم است و نمی‌خواهید جریمه شوید، حتما این مقاله را مطالعه کنید، تا متوجه شوید که چه اقداماتی را نباید انجام دهید.

مفهوم پنالتی گوگل به چه معناست؟

پنالتی گوگل

پنالتی گوگل جز بدترین اتفاقاتی است که برای یک سایت رخ می‌دهد، اما چرا؟

چون سایتی که جریمه می‌شود، رتبه و آمار بازدیدهایش یک‌باره افت می‌کند و در نتایج گوگل تا چندین صفحه عقب‌تر می‌رود.

مطالب جدیدش دیگر ایندکس نمی‌شوند. در بدترین حالت، سایت کاملا از نتایج جستجو حذف می‌شود.

از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است کاری مشکوک انجام ندهید و گوگل را به خود حساس نکنید.

به خصوص که اگر سایتی جریمه شود، خارج شدنش از این وضعیت و بازگشت دوباره به نتایج قبلی به شدت زمان‌‌بر و دشوار است. این موضوع تاثیر به شدت منفی روی سئو سایت و درآمد شما دارد.

بنابراین توصیه می‌کنیم با مقررات گوگل آشنا شوید تا بدانید چه کارهایی خلاف قوانین هستند و از آن‌ها اجتناب کنید تا جریمه نشوید.

علت پنالتی شدن سایت چیست؟

کاربران، همیشه اولویت اول گوگل بوده و این موتور جستجو همواره در پی جلب رضایت آن‌ها است.

به همین دلیل جهت افزایش کیفیت تولید محتوا و پاسخ‌گویی دقیق به نیازهای کاربران، این موتور جستجو قوانینی را وضع کرده است. طبیعتا اگر سایت‌ها این قوانین را نقض کنند، توسط گوگل جریمه می‌شوند.

به عنوان مثال، در دوره‌ای که الگوریتم‌های گوگل پیشرفته نبودند، وب‌مسترها با پر کردن بیش از حد محتوا با کلمات کلیدی رتبه خود را افزایش می‌دادند.

اما نتیجه‌ی این کار، رشد قارچ‌گونه سایت‌هایی با محتواهایی نامفهوم، زرد و به‌دردنخور بود. طبیعتا در این شرایط اگر کاربر چیزی سرچ می‌کرد، شانس کمی وجود داشت تا بتواند محتوای به‌دردبخوری پیدا کند که به سوالش پاسخ دهد.

به دنبال این موضوع، گوگل الگوریتم‌هایش را توسعه داد تا کاربر بتواند بهترین نتیجه را از سرچ در این موتور جستجو به دست آورد.

همزمان نیز قوانینی را وضع کرد تا با حذف سایت‌های متخلف، کیفیت نتایج “SERF” را افزایش دهد.

معرفی انواع پنالتی گوگل و تفاوت آن‌ها

به طور کلی پنالتی گوگل به ۲ نوع پنالتی دستی “Manual penalties” و پنالتی الگوریتمیک “Algorithmic penalties” تقسیم می‌شود.

پنالتی الگوریتمیک چیست؟

گوگل همواره با کمک ربات‌هایش، وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کند و اگر سایتی بر خلاف یکی از الگوریتم‌ها عمل کرده باشد، شناسایی و جریمه می‌شود.

در پنالتی الگوریتمیک معمولا رتبه سایت چند صفحه افت می‌کند. یا اینکه فقط بخشی از سایت متخلف، دچار افت رتبه می‌شود.

به عنوان مثال زمانی که در تولید محتوا سایت از محتوای کپی استفاده شود، آن صفحه توسط الگوریتم پاندا جریمه می‌شود.

در صورت رخداد پنالتی الگوریتمیک، هیچ اطلاعی به صاحب سایت داده نمی‌شود. بنابراین تنها با توجه به شواهد مانند نتایج گوگل آنالیتیکس، می‌توان متوجه موضوع شد.

پنالتی دستی چیست؟

زمانی که تعداد زیادی گزارش از سوی کاربران درباره سایت متخلف به گوگل اعلام شود، کارمندان گوگل آن وب‌سایت را بررسی می‌کنند.

اگر گزارش صحت داشته باشد، سایت متخلف به طور کامل از نتایج گوگل حذف خواهد شد.

در این شرایط می‌گوییم سایت بن یا “BAN” شده است. زمانی که پنالتی دستی باشد به صاحب سایت گزارش ارسال می‌شود.

این گزارش در بخش “Manual Action” گوگل سرچ کنسول با مضمون “سایت شما به علت زیرپا گذاشتن قوانین جریمه شده است” قابل مشاهده است.

چه اقداماتی موجب پنالتی شدن سایت می‌شود؟

برای جلوگیری از پنالتی شدن در گوگل، لیستی کامل از جزییات قوانینی که باید در سایت رعایت کنید را در ادامه مطلب برای شما شرح می‌دهیم.

مواردی که موجب پنالتی گوگل می‌شوند، عبارتند از:

۱. عدم رعایت نکات سئو محتوا و کلمات کلیدی

۱.۱. نوشتن محتوای تکراری و کپی (شامل تمام فرمت‌های محتوا مانند متن، عکس و ویدیو)
۱.۲. زیاده‌روی در استفاده از کلمات کلیدی یا “Keyword Stuffing”
۱.۳. عدم رعایت ساختار درست محتوا
۱.۴. اسپم کردن در تولید محتوا
۱.۵. عدم رعایت ساختار درست در کاربرد تگ‌های سایت

هیچ کاربری دوست ندارد مطالب تکراری را در سایت بخواند، بنابراین از کپی کردن حتی یک جمله خودداری کنید. همچنین استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در متن، باعث می‌شود خوانایی محتوا به هم بریزد.

بنابراین برای کاربر بنویسید نه گوگل و در کنار رعایت چگالی مناسب کلمات کلیدی، خوانایی و روانی محتوا را حفظ کنید.

نکته مهم دیگر، داشتن ارتباط موضوعی بین بدنه محتوا با کلمات کلیدی، توضیحات متا، آدرس صفحه و عناوین است.

برخی محتواهای چندین سایت را کپی و ترکیب کرده و در قالب یک مقاله منتشر می‌کنند. یا اینکه محتوایی که ترجمه ماشینی شده را بدون اصلاح و ویراستاری در سایت قرار می‌دهند.

تمامی این موارد جز اسپم در تولید محتوا محسوب می‌شود و در صورت شناسایی موجب پنالتی گوگل می‌شود.

تگ “H1” به موتورهای جستجو می‌گوید که محتوا شما درباره چیست. اما استفاده بیش از حد از این تگ، این پیام را به گوگل می‌دهد که شما می‌خواهید به زور در کلمه کلیدی مربوطه رتبه بگیرید. بنابراین در هر صفحه تنها یک بار مجاز به استفاده از تگ “H1” هستید.

همچنین در عناوین باید با ترتیب درست، از تگ‌های “H2” الی “H6” استفاده کنید.

۲. مخفی نمودن محتوا از دید گوگل یا کاربر

۲.۱. پنهان کردن بخشی از محتوا از دید گوگل
۲.۲. پنهان کردن بخشی از محتوا از دید کاربر
۲.۳. قرار دادن متن مخفی در سایت

یکی از مهم‌ترین قانون‌های گوگل، یکسان بودن محتوا هم از نظر کاربر و هم از نظر موتورهای جستجو است

بنابراین بین این دو نباید تفاوتی باشد. یکی از این موارد ریدایرکت پنهان و مخفیانه است . در این حالت برای یک لینک، صفحه مرتبط و با کیفیت به گوگل معرفی شده، اما کاربر بعد از کلیک به صفحه نامرتبط دیگری هدایت می‌شود.

علاوه بر این مراقب باشید در متن سایت، محتوای پنهان (مثلا محتوا همرنگ با بکگراند سایت) وجود نداشته باشد. عدم رعایت این موارد موجب پنالتی گوگل می‌شود.

۳. عدم رعایت نکات مربوط به لینک‌سازی داخلی و خارجی

۳.۱. خرید بک‌لینک
۳.۲. داشتن لینک شکسته در سایت
۳.۳. وجود لینک‌های مخفی
۳.۴. وجود انواع ارورها مانند خطا ۴۰۴
۳.۵. لینک دادن به سایت‌های دارای محتوا نامناسب یا نا امن
۳.۶. دریافت لینک از سایت‌های غیر مرتبط
۳.۷. قرار دادن لینک در فوتر

از نظر گوگل، خرید بک‌لینک غیرقانونی است. اما از آنجایی که گاهی مواقع برای افزایش رتبه سایت چاره‌ای جز دریافت بک‌لینک نداریم، این کار باید اصولی انجام شود تا گوگل مشکوک نشود.

همچنین باید سایت را از نظر وجود خطاها مانند ارور ۴۰۴، لینک‌های شکسته، عدم وجود لینک‌های مخفی بررسی و در صورت وجود مشکل سریعا آن‌ها را برطرف کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که ریسک نکنید و به شکل غیرطبیعی لینک در فوتر سایت قرار ندهید تا سایت دچار پنالتی گوگل نشود.

۴. موارد مربوط به امنیت سایت

۴.۱. هک شدن سایت
۴.۲. وجود کدهای مشکوک در سایت
۴.۳. خرید هاست از شرکت‌های نامعتبر

توجه به امنیت سایت علاوه بر اینکه جلوی فاش شدن یا از دست رفتن اطلاعات را می‌گیرد، باعث می‌شود دچار پنالتی گوگل نشوید.

بنابراین از شرکت‌های معتبر هاست بخرید. همچنین از نصب قالب‌های نال یا کرک شده خودداری نمایید.

استفاده از قالب نال شده علاوه بر به خطر انداختن امنیت سایت، تاثیر منفی روی سئو سایت وردپرس می‌گذارد.

۵. زیاده‌روی در تبلیغات

۵.۱. تعداد زیاد تبلیغات در صفحات سایت
۵.۲. تبلیغات بازشو یا پاپ‌آپ “Pop-up”

هر چیزی که موجب ناراحتی کاربر شود، باعث دریافت امتیاز منفی از سوی گوگل خواهد شد.

استفاده بیش از حد از پنجره‌های تبلیغاتی علاوه بر به هم زدن تمرکز کاربر، موجب افزایش نرخ پرش خواهد شد.

این موضوع حتی درباره تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز نیز صدق می‌کند. همچنین توصیه می‌کنیم از پاپ‌آپ در سایت استفاده نکنید تا دچار پنالتی گوگل نشوید.

۶. عدم بهبود تجربه کاربری

۶.۱. کند بودن سرعت سایت
۶.۲. مدام از دسترس خارج شدن سایت یا “Downtime”
۶.۳. واکنش‌گرا نبودن وب‌سایت

همان‌طور که گفتیم، استفاده از سایت نباید موجب ناراحتی و آزار کاربر شود. اگر سرعت بارگذاری سایت کند باشد یا به طور مداوم از دسترس خارج شود، تجربه کاربری منفی برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

از آنجایی که اکثر کاربران با موبایل وارد سایت می‌شوند، اگر وب‌سایت ریسپانسیو نباشد، موجب نارضایتی کاربر خواهد شد.

بنابراین این موضوع را به خصوص در سئو سایت فروشگاهی رعایت کنید تا دچار پنالتی گوگل نشوید.

۷. اشتباهات در سئو تکنیکال

۷.۱. مشکل در نقشه سایت
۷.۲. مشکل در فایل “Robots.txt” و عدم اصلاح آن
۷.۳. ریدایرکت غیراصولی
۷.۴. اشتباه در استفاده از تگ کنونیکال

“sitemap” به گوگل برای شناخت ساختار سایت کمک می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که نقشه سایت وجود دارد و هیچ‌گونه اطلاعات نادرست و لینک شکسته در آن نیست.

همچنین ربات‌های با کمک فایل “Robots.txt” می‌توانند متوجه شوند که کدام صفحات را ایندکس کنند یا در کدام صفحات خزش انجام ندهند.

بنابراین در محدود کردن ربات‌ها زیاده‌روی نکنید تا گوگل مشکوک نشود.

از طرف دیگر، تغییر مداوم آدرس‌ها، موجب بروز اشکال در سایت می‌شود. پس از ریدایرکت تنها در مواقع ضروری استفاده کنید تا منجر به پنالتی گوگل نشود.

اگر در زمینه سئو تکنیکال نیاز به کمک داشتید، می‌توانید از کارشناسان SEOEDU خدمات سئو دریافت کنید. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

اگر سایت جریمه شد، چه اقداماتی برای رفع پنالتی گوگل باید انجام دهیم؟

اگر نوع جریمه شما از نوع الگوریتمیک باشد، با شناسایی علت مشکل و اصلاح آن‌ها، خودبه‌خود با گذشت زمان رتبه سایت بهبود می‌یابد.

اما خلاص شدن از جریمه دستی کمی دشوار است. در این شرایط باید در ابتدا مشکل را برطرف نمایید. سپس با زبان انگلیسی یک درخواست بازبینی برای گوگل بفرستید.

در این درخواست باید اعلام کنید که چه اقداماتی برای حل مشکل انجام داده‌اید و تضمین نمایید که در آینده این موضوع دوباره تکرار نخواهد شد.

سپس صبر کنید تا سایت توسط کارشناسان گوگل بررسی و نتیجه به شما اعلام شود.

سخن آخر

امروزه الگوریتم‌های گوگل بسیار پیشرفته شده و اکنون با حضور هوش مصنوعی، انتظار داریم که الگوریتم‌ها پیشرفته‌تر و رقابت در دنیای سئو سخت‌تر شود.

با این حال به شما تضمین می‌دهیم که اگر از همان ابتدا قوانین را رعایت کرده و از اصول سئو کلاه سفید استفاده کنید. حتی بعد از آپدیت شدن الگوریتم‌ها، سایت شما دچار پنالتی گوگل نخواهد شد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که افت رتبه زمان آپدیت الگوریتم‌ها طبیعی و موقتی است و نیاز به نگرانی نیست.

اگر سایت شما دچار افت رتبه شده و برای حل این مشکل نیاز به راهنمایی دارید، برای مشاوره سئو با ما تماس بگیرید.

اگر در تهران اقامت دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سئو سایت در تهران، روی لینک کلیک کنید.

آیا شما تجربه‌ای در زمینه پنالتی گوگل داشته‌اید؟ اگر سوالی در زمینه نحوه رفع پنالتی سایت در گوگل دارید، آن را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما هستند.

سوالات متداول در زمینه پنالتی گوگل

۱. پنالتی گوگل چیست؟

گوگل قوانینی برای وب‌سایت‌ها تعیین کرده تا بتواند کیفیت نتایج را در موتور جستجو افزایش داده و رضایت کاربران را جلب کند. هر وب‌سایتی که این قوانین را رعایت نکند، دچار پنالتی گوگل خواهد شد.

۲. نشانه‌های پنالتی شدن سایت چیست؟

افت یک‌باره رتبه سایت و جابجا شدن به صفحات دیگر، عدم مشاهده نتیجه بعد از سرچ “site:example.com”، و در بدترین حالت حذف کامل سایت از نتایج جستجو

۳. مهم‌ترین دلایل جریمه گوگل کدامند؟

اشتباهات زیادی وجود دارند که مرتکب شدن هرکدام از آن‌ها می‌تواند موجب پنالتی گوگل شود. اما رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از: استفاده از محتوای کپی و تکراری، خرید بک‌لینک، سرعت پایین سایت، مشکلات ناشی از استفاده از هاست رایگان، لینک‌سازی داخلی اشتباه و غیره.

خروج از نسخه موبایل