SEOEDU

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ + راه های تشخیص و رفع آن

آشنایی با انواع لینک شکسته یا بروکن لینک

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 لینک شکسته (Broken Link) چیست؟
    1. 2 انواع لینک های شکسته کدامند؟
    2. 3 لینک‌های شکسته داخلی
    3. 4 لینک‌های شکسته خارجی
    4. 5 بک لینک‌های شکسته
  2. 6 نشانه های لینک شکسته (Broken Link) چیست؟
  3. 7 علل ایجاد لینک های شکسته چیست؟
    1. 8 اشتباه در وارد کردن آدرس url صفحه مقصد
    2. 9 تغییر ساختار url سایت شما
    3. 10 حذف صفحات خارجی
    4. 11 محتواهای مقطعی
    5. 12 مشکلات فایروال و محدودیت‌ها
    6. 13 کدنویسی
    7. 14 حذف محتواهای چند رسانه‌ای
  4. 15 معایب و ضرر لینک شکسته (Broken Link) چیست؟
    1. 16 تاثیرات لینک شکسته از نظر سئو
    2. 17 تاثیرات لینک شکسته از نظر تجربه کاربری
  5. 18 آشنایی با مفهوم لینک یتیم و تفاوت آن با لینک شکسته
  6. 19 روش های تشخیص لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ (معرفی ابزارها)
    1. 20 ابزار سرچ کنسول
    2. 21 ابزار Site Audit Ahrefs
    3. 22 ابزار Ahrefs Site Explorer
    4. 23 ابزار Screaming Frog
    5. 24 روش های تشخیص لینک شکسته در وردپرس + معرفی بهترین افزونه آن
  7. 25 چگونه برای اصلاح بروکن لینک ها اقدام کنیم؟ (معرفی 5 راهکار)
    1. 26 اصلاح url لینک شکسته
    2. 27 ایجاد صفحه حذف شده یا 404
    3. 28 ریدایرکت کردن
    4. 29 رها کردن
    5. 30 حذف کردن لینک‌ها
  8. 31 بهترین زمان برای یافتن و اصلاح لینک شکسته (Broken Link) چیست؟
  9. 32 چند نکته در مورد لینک سازی داخلی و خارجی که بهتر است بدانید
  10. 33 پرسش های متداول
    1. 34 آیا لینک شکسته می‌تواند به سئو محلی آسیب بزند؟
    2. 35 بهترین راه برای حل مشکل لینک شکسته از نظر سئو چیست؟
امتیاز ۳ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که وارد سایتی می‌شوید و با کلیک روی یک لینک، خطایی از سوی سرور (معمولا ارور 404) را مشاهده خواهید کرد. چنین پدیده‌ای بدین علت است که پیوند شما به درستی درج نشده است و به همین خاطر با یک صفحه 404 یا مدل‌های دیگر آن که در ادامه بیان می‌کنیم مواجه می‌شوید.

حال این وظیفه شما است تا به عنوان یک متخصص سئو داخلی، برای تشخیص و رفع آنها اقدام کنید. اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، مقاله پیش رو آماده است تا همه هرآنچه باید در مورد لینک شکسته بدانید را از منابع معتبر و با اطلاعات روز بیان کرده و ابزارها مناسب برای تشخیص آنها را معرفی کند. همچنین مراحل اصلاح لینک شکسته به صورت کامل بیان شده‌اند و در انتها یک سری نکات و ترفندهای مهم و تجربی در روند لینک سازی داخلی برای شما کاربران SEOEDU ذکر خواهند شد.

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

یکی از مشکلات بسیار متداول در روند سئو سایت، لینک‌های شکسته یا Broken Linkها هستند که باید در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاح و برطرف شوند. برای آنکه به این مسئله بپردازیم، ابتدا اجازه دهید یک تعریف کلی در پاسخ به سوال ” لینک شکسته (Broken Link) چیست؟” بیان می‌کنیم که عبارت است از:

“لینک شکسته، یک پیوند است که به یک صفحه از وب که محتوایی نداشته، شامل یک خطا از سمت سرور بوده و صفحه‌ای که حذف شده است ختم می‌شود. در این حالت زمانی که کاربر چنین آدرسی را در مرورگر خود وارد کند، با یک پیام از سوی سرورهای وب مواجه می‌شود که این پیام خطا، عدم امکان دسترسی به صفحه موردنظر را بیان می‌کند. چنین پدیده‌ای همچنین به نام‌های “Dead Links” یا “Link Rots” نیز معروف هستند.”

انواع لینک های شکسته کدامند؟

حال در رابطه با این پرسش که انواع لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ در مجموع می‌توان به 3 دسته کلی اشاره نمود که عبارتند از:

در صورتی که پیوند موردنظر به صفحه‌ای درون سایت شما لینک داده باشد، لینک شکسته از نوع “داخلی” خواهد بود. به عنوان مثال، در صورتی که شما در طول متن به مطلب دیگری پیوند دهید اما لینک نادرستی را درج کنید، این مشکل ایجاد می‌شود.

نکته: زمانی که لینک شکسته داخلی ایجاد شود، ربات‌های گوگل نمی‌توانند تمام صفحات سایت شما را ایندکس کرده و روند خزش ناقص می‌ماند.

در صورتی که پیوند موردنظر به صفحه‌ای خارج از سایت شما لینک شده باشد، لینک شکسته از نوع “خارجی” خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که می‌خواهید منبع داده خود را در سایت دیگری معرفی کنید اما صفحه موردنظر حذف شده، منتقل شده یا آدرس آن تغییر کرده است، این نوع لینک ایجاد می‌شود.

نکته: ضرر لینک‌های خارجی در بخش خدشه دار شدن اعتبار یا authority شما و تجربه کاربری است.

مدل دیگری که می‌توان در پاسخ به اینکه انواع لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ بیان کرد، بک لینک‌ها نام دارند. منظور از بک لینک‌ شکسته، لینکی است که به صفحاتی از سایت شما که آدرس آن تغییر کرده، حذف شده یا منتقل شده‌اند، پیوند داده شده است.

نکته: در چنین بک لینک‌هایی نمی‌توانید انتقال اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد را داشته باشید. کاربران می‌توانند برای تشخیص بکلینک‌ها و لینک‌های خراب خود و رفع آنها، از خدمات سئو در یزد SEOEDU استفاده کنند. همچنین شما می‌توانید با مطالعه مقالات سایت، نسبت به راهکارهای بسیار زیادی که برای مشکلات مختلف سئو داخلی و سئو خارجی بیان کرده‌ایم اقدام کنید.

نشانه های لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

لینک‌های شکسته چرا و چگونه به وجود می‌آیند؟ قبل از پاسخ به این پرسش بهتر است در مورد علائم آن صحبت کنیم. اگر نمی‌دانید چه زمانی با لینک‌های شکسته مواجه می‌شوید، بهتر است نشانه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را درنظر بگیرید تا زمانی که با آنها روبرو شدید، به دنبال بررسی لینک‌های شکسته باشید. در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

نکته: مشکلات لینک شکسته جزوی از مسائل سئو فنی بوده که برطرف کردن آن نیز جزوی از خدمات سئو سایت به حساب می‌آید.

علل ایجاد لینک های شکسته چیست؟

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی در سئو درنظر بگیرید، بررسی علل ایجاد این نوع لینک‌ها و جلوگیری از آنها خواهد بود. در مورد اینکه علل ایجاد لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ می‌توان به چند مورد مهم زیر اشاره کرد که عبارتند از:

یکی از متداول‌ترین عللی که منجر به ایجاد پیوند‌های ناقص و شکسته می‌شود، عدم درج دقیق آدرس url در صفحه است. پیشنهاد می‌کنیم حتما نسبت به کپی و پیست کردن لینک‌ها اقدام کرده و آنها را به صورت دستی وارد نکنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بعد از ساخت هر صفحه، تمام لینک‌های درونی آن را یکبار به صورت کامل چک کنید.

این مورد به شدت در CMSهای وردپرسی رخ می‌دهد و غالب وبمسترها آن را ناخواسته انجام می‌دهند. در این خصوص باید بدانید زمانی که ساختار آدرس صفحات سایت شما تغییر می‌کند، تمام لینک‌هایی که به صورت دستی در لابلای مقالات پیوند شده‌اند، به ساختار جدید بروزرسانی نمی‌شوند. در نتیجه به صفحاتی لینک خواهند شد که url آنها تغییر یافته است.

حذف صفحات خارجی

ممکن است صفحاتی که در سایت‌های خارجی به آن لینک کرده‌اید، به دلایلی حذف شده و دیگر در دسترس نباشند. در این حالت باید برای رفع چنین این نوع لینک‌های شکسته خارجی نیز اقدام کنید.

برخی از محتواها به صورت مقطعی در دسترس قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به اسناد اشتراک گذاری شده از لینک‌های دانلود، گوگل پلی و غیره اشاره کرد. حتما باید این لینک‌ها را به صورت جداگانه در جایی ذخیره کرده و هر از گاهی نسبت به بررسی فعال بودن آنها اقدام کنید.

ممکن است به خاطر تنظیماتی که بر روی سرورها و هاست شما ایجاد شده‌اند، از دسترسی آن به سایت‌های خارجی و بیرونی جلوگیری شوند. در چنین حالتی نیز با ارور 404 روبرو می‌شوید.

در صورتی که کدنویسی سایت اشتباه بوده و یا آنکه به دلیل حذف برخی عناصر مانند پلاگین‌های وردپرسی و غیره، کدها به درستی عمل نکنند، می‌توانید شاهد ایجاد لینک‌های شکسته باشید.

همچنین اجزای صفحات سایت شما که برای لود خود از فایل‌های مالتی مدیا و دیگر منابع لینک می‌گیرند، ممکن است به دلیل حذف این محتواها به لینک‌های شکسته تبدیل شوند.

معایب و ضرر لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

ضررهای ایجاد لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ در این خصوص می‌توان از 2 جنبه خسارت وارد شده را بررسی کرد که عبارتند از:

تاثیرات لینک شکسته از نظر سئو

داشتن تعداد کمی از بک لینک‌ها یا لینک‌های شکسته در سایت غیرقابل اجتناب و قابل قبول است. با این وجود، تاثیرات مخرب این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که تعداد آن بیش از حد شده باشد. در این حالت صفحات 404ای که درون سایت شما به واسطه این پیوندها ایجاد می‌شوند، به عنوان “صفحات مرده” شناسایی شده و برای کراولرهای موتور جستجو یک امتیاز منفی تلقی خواهند شد.

از سوی دیگر، ما در سئو، لینک‌های شکسته را به عنوان “فرصت‌های از دست رفته” اما قابل احیاء می‌دانیم. این موضوع از آن جهت است که فواید لینک سازی داخلی و بک لینک‌هایی که به صفحات 404 ما می‌رسند، به صورت کامل در سایت نمود پیدا نمی‌کنند. همچنین شما رتبه بندی و ترافیک این صفحات را از دست می‌دهید. بنابراین فاکتورهای authority و ارزش لینک‌ هدر می‌رود تا صفحات مقصد آنها رتبه بالاتری دریافت کنند.

نکته: تاثیر لینک‌های شکسته بیشتر بر سئو همان صفحه بوده و به کل سایت اثر زیادی نمی‌گذارد. شما می‌توانید به اخطارهای سرچ کنسول با مضمون “New Index coverage issue detected for site …” از نوع “Submitted URL not found” توجه کرده و آنها را برطرف کنید.

تاثیرات لینک شکسته از نظر تجربه کاربری

بخش دیگری از تاثیرات منفی که لینک‌های شکسته ایجاد می‌کنند، مربوط به تجربه کاربری است. در این حالت لینک شکسته به جهت آنکه کاربر را به صفحه‌ای با محتوای دلخواه او نرسانده، منجر به ایجاد تجربه کاربری بد خواهد شد که این موضوع به شدت توسط گوگل مهم است. گوگل تلاش می‌کند با فاکتورهای مختلفی رفتار کاربران را در تعامل با سایت‌ها بررسی کرده و بر این اساس رتبه بندی را انجام دهد.

ایجاد تجربه کاربری منفی می‌تواند اثر خود را با افت ترافیک، افزایش نرخ بانس ریت (نرخ پرش) و کاهش احتمال بازگشت مجدد کاربر به صفحه مذکور نشان دهد. همه این فاکتورها تا حدود بسیار زیادی توسط گوگل تشخیص داده می‌شوند.

پس دلیل اینکه می‌گوییم چرا باید لینک های شکسته را حذف کنیم؟، ارتقا سئو سایت در رتبه بندی و بهینه سازی تجربه کاربری است.

آشنایی با مفهوم لینک یتیم و تفاوت آن با لینک شکسته

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی روش‌های تشخیص لینک‌های شکسته بپردازیم، ممکن است شما در ندانید تفاوت لینک یتیم با لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ حتی ممکن است بسیاری از افراد آن را اشتباه بگیرند. بنابراین در توضیح کوتاه برای رفع شبهه در این قسمت باید گفت:

روش های تشخیص لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ (معرفی ابزارها)

برای کسانی که می‌خواهند نسبت به پیدا کردن لینک‌های شکسته اقدام کنند، راه‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارند که عبارتند از:

از بهترین روش های پیدا کردن لینک های شکسته می‌توان به بخش کراول گوگل سرچ کنسول اشاره کرد. گوگل روزانه سایت‌های بسیار زیادی را خزش می‌کند و مشکلات فنی آن را در بخش سرچ کنسول به کاربر اطلاع می‌دهد. اما این ابزار سرچ کنسول برای یافتن لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ بخش “Crawl” نام ابزاری در سرچ کنسول است که می‌توانید در زیر منو “Crawl Errors” آن را بیابید.

شما می‌توانید با مراجعه به ابزار Site Audit از اچرف، امکان یافتن لینک‌های شکسته را داشته باشید. در این حالت ابتدا در سایت Login کرده و اکانت گوگل سرچ کنسول سایت خود را به آن متصل کنید. حال شما می‌توانید از ابزارهای این وب سایت در بخش عیب یابی مشکلات سئو تکنیکال استفاده کنید. سایت خود را لینک کرده و به مدت 24 ساعت اجازه دهید تا سایت شما آنالیز شود. سپس مشکلات آن را در بخش ارورهای 404 مشاهده کنید.

ممکن است از خود بپرسید روش یافتن لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ اگر لینک‌های شما از نوع Backlink باشد. در این حالت شما می‌توانید چنین لینک‌هایی را از بخش “Backlinks Profile”، با انتخاب گزینه “Broken” پیدا کنید.

راهکار دیگری که می‌توان در این قسمت به آن اشاره نمود، استفاده از ابزار اسکریمینگ فراگ است. در چنین حالتی شما می‌توانید با وارد کردن لینک دامنه اصلی سایت، سپس بر روی گزینه Start کلیک کرده و سایت خود را آنالیز کنید. بعد از چند دقیقه یا ساعت، منوی “Response Codes” را انتخاب کرده سپس نسبت به فیلتر کردن ارورهای 4xx اقدام کنید. حال تمام لینک‌های نمایش داده شده در پنجره میانی را بررسی نمایید.

نکته: یک ابزار کاربردی دیگر، BrokenLinkCheck.com نام دارد که می‌توانید از آن نیز برای یافتن لینک شکسته استفاده نمایید.

روش های تشخیص لینک شکسته در وردپرس + معرفی بهترین افزونه آن

شما می‌توانید برای تعیین لینک‌های شکسته در وردپرس، از افزونه Broken Link Checker استفاده کنید. در این حالت ابتدا افزونه را نصب کرده و سپس به بخش “ابزارها” بروید و گزینه “Broken Links” را بزنید تا این لینک‌ها مشخص شود.

اما راهکار سریع برای حل مشکل لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ در این حالت شما می‌توانید از افزونه Redirection استفاده کرده و تمام این لینک‌ها را به صفحه هدف (معمولا صفحه اصلی) ریدایرکت کنید. این ابزار در همان بخش “ابزارها” قسمت “Redirection” می‌باشد.

نکته: این روش از نظر ما مورد تایید نیست. بهتر است وقت گذاشته و با راهکارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم (3 راه اول ترجیحا) این مشکل را رفع نمایید.

چگونه برای اصلاح بروکن لینک ها اقدام کنیم؟ (معرفی 5 راهکار)

حال می‌خواهیم در پاسخ به سوال شما مبنی بر اینکه روش صحیح اصلاح لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ به معرفی 5 روش یا آپشن بپردازیم. این موارد عبارتند از:

بهترین راه حل برای رفع مشکل بروکن لینک‌ها، اصلاح پیوندهایی است که چنین صفحاتی را ایجاد می‌کنند. در این حالت ابتدا باید با روش‌هایی که در بخش قبل بیان کردیم، اقدام به شناسایی و سپس اصلاح لینک‌های شکسته نمایید.

در صورتی که صفحه پیوند لینک شکسته به هر دلیلی حذف شده و در دسترس نیست، می‌توانید مجددا یک محتوا برای آن تهیه کنید. بدین نکته توجه کنید که محتوای جدید مرتبط با موضوع لینک باشد.

راه حل دیگری که می‌توان از آن استفاده نمود، ریدایرکت کردن لینک‌های شکسته به پیوندهای صحیح آنها است. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم از مدل ریدایرکتی 301 استفاده کنید، چراکه سئو فرندلی‌ترین، رایج‌ترین و تمیزترین مدل ریدایرکت شناخته شده و می‌تواند صفحه انتقال داده شده (دائمی) لینک شکسته را برای ربات‌های گوگل تعیین کند.

بنابر آنچه در سایت Ahrefs بیان شده است، شما می‌توانید این لینک‌ها را رها کنید. این کار در صورتی انجام می‌شود که اولا سایت شما لینک‌های شکسته زیادی ندارد و ثانیا صفحه 404 موردنظر هیچ ارزش ندارد.

شما می‌توانید برای رفع این مشکل، اقدام به حذف پیوندهایی که شکسته هستند نمایید. آموزش حذف لینک های شکسته به سادگی انجام می‌شود و شما می‌توانید روی انکرتکست‌هایی با لینک‌های اشتباه کلیک کرده و گزینه unlink را حذف کنید. همچنین در صورت برنامه نویسی می‌توانید تگ <a> را حذف کنید.

بهترین زمان برای یافتن و اصلاح لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

بهترین زمان برای رسیدگی به لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ اگر یک متخصص سئو هستید که پروژه‌ای را تحویل گرفته‌اید، بهترین زمان، زودترین زمان ممکن است. همچنین به صورت دوره‌ای پیشنهاد می‌کنیم اگر سایتی با انتشار محتوای بیش از حد دارید، هر ماه و در غیر اینصورت 3 ماهه یا 6 ماهه اینکار را انجام دهید.

رسیدگی به این مشکلات در خدمات مشاوره سئو سایت SEOEDU یکی از بخش‌های مهمی است که Report آن به شما ارائه خواهد شد.

چند نکته در مورد لینک سازی داخلی و خارجی که بهتر است بدانید

حال می‌خواهیم برخی از نکاتی که حاصل تجربه و مشاهده سایت‌های مختلف در تحلیل و آنالیز سئو آنها هستند را برای شما بیان کنیم که عبارتند از:

شما کاربران می‌توانید برای آموزش سئو سایت خود یا تقویت این مهارت، از کورس‌های آموزشی SEOEDU استفاده کنید. ما به شما مجموعه آموزشی جامع “سئو مستر” را پیشنهاد می‌کنیم که دربرگیرنده تمام دانش لازم برای سئو داخلی، خارجی، لوکال، سئو تکنیکال و غیره است.

پرسش های متداول

برخی از پرسش‌های متداول کاربران در مورد اینکه لینک شکسته (Broken Link) چیست؟ عبارتند از:

تا به اینجای کار فهمیدیم که لینک‌های شکسته چه تأثیری در سئو سایت دارند. اما در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله؛ در صورتی که صفحاتی را در راستای تقویت سئو محلی ایجاد کنید اما لینک‌های شکسته در آن وجود داشته باشند، رنک این صفحات پایین آمده و نمی‌توانند به خوبی برای تبلیغ کسب‌و‌کار شما موثر باشند.

در این خصوص می‌توان بهترین راه حل برای اصلاح کردن لینک‌های شکسته سایت را ایجاد محتوا برای صفحات حذف شده و یا حذف لینک‌های شکسته دانست.

خروج از نسخه موبایل