SEOEDU

تاریخچه تولید محتوا – محتوا از گذشته تاکنون

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

امروزه محتوا یکی از مهمترین ابزار رشد و توسعه در کسب و کارهای آنلاین است. با مراجعه به سایت های گوناگون انبوهی از اطلاعات، تصاویر،‌فیلم و گرافیک مشاهده می کنید که در زمره محتوا دسته بندی می شوند. در واقع این حجم از اطلاعات همان محتوا هستند که توسط افراد مختلف تهیه و تولید شده اند. اما آیا تا بحال به تاریخچه تولید محتوا اندیشیده اید؟ اولین محتوایی که بشر در راستای نیل به اهداف خود ثبت کرد، متعلق به چه زمانیست؟!
اگر به موضوع بحث علاقه مند هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آغاز تولید محتوا در تاریخ بشریت

زمان آغاز تولید محتوا

احتمالا شما هم مثل من مشتاقید تا بدانید اولین متن یا عکس جهان متعلق به چه کسی است؟ یا این که چه زمانی بشر به فکر تولید و انتشار اطلاعات و به اشتراک گذاری آنها افتاده است؟

شاید کمی غیر قابل تصور باشد که بگوییم بشر از اولین روزهای پا گذاردن به عرصه جهان هستی به فکر تولید محتوا بوده است! اگر کمی زمین شناسی و باستان شناسی مطالعه کنید، می بینید که در بیشترمناطق زمین تصاویری بر روی دیواره غارها کشف شده است که متعلق به هزاران سال پیش است.

این تصاویر و نقاشی های اولیه همان محتوای امروزی است که به سبک انسان نخستین تولید شده است. بنابراین اگر بخواهیم تاریخ دقیقی از پیدایش محتوا بیان کنیم باید به دوران غارنشینی انسان برگردیم. از آن زمان تا به حال بشر محتوای دلخواه خود را برای رسیدن به اهداف به کار می برده است!

نقش محتوا در دنیای امروز

به پیشرفت بشر و به وجود آمدن زیرساخت های دیجیتال روز به روز بر تنوع و گستردگی محتواهای ایجاد شده افزوده شد. به زوری که در دنیای مدرن امروز محتوا مهمترین عنصر پیشرفت در هر کسب و کاری است! در حال حاضر برای ایجاد محتوای مناسب روش های زیادی وجود دارد که نوشتن متن یکی از رایج ترین آنهاست. اما روش های دیگری نیز هستند کهموجب جذب مخاطب بیشتر می گردند. تولید فیلم های آموزشی، تصاویر گرافیکی و موشن گرافیک ها، انیمیشن، کپشن و یا تولید پادکست از جمله روش های مرسوم تولید محتوا در حوزه اینترنت می باشد. برای ایجاد ارتباط درست با مخاطب می توان از تمامی روش ها برای داشتن محتوای خوب استفاده کرد و یک ارتباط دو طرفه پایدار را ایجاد نمود.

تاثیر کلید واژه (Keyword) در محتوا

شاید باورش کمی مشکل باشد اگر ادعا کنیم که انتخاب کلید واژه درست تا چه حد می تواند به بازدید بیشتر سایت شما کمک کند. یکی از مهم ترین مواردی که باید در محتوا به آن توجه کرد، کلید واژه(Keyword) می باشد. بعد از انتخاب کلیدواژه محبوب مخاطب، باید چگالی آن را نیز در نظر بگیرید. تعداد کلمات کلیدیی که در متن به کار می رود، را چگالی می گویند.
در ارزشیابی محتوا متنی، فقط کلید واژه ملاک برتری نیست. بلکه ابزار دیگری نیز وجود دارند که محتوای شما را ارزشمند و منحصر به فرد می کند.

انواع تولید محتوا متنی

برای ایجاد محتوای مناسب و جذاب می توان از انواع مختلف آنها استفاده کرد. تنوع در محتوا به قدری بالاست که در این مقاله مجال پرداختن به تمامی آنها وجود ندارد. در این قسمت برخی از مهم ترین آنها را ذکر می کنیم.

محتوا داستانی (Story Telling)

انسان از همان ابتدا به داستان علاقه مند بوده است. داستان های افسانه ای که از دوران کهن نسل به نسل منتقل شده تا امروزه به دست ما برسد، گواه این موضوع است. حتی در کتب مذهبی نیز بسیاری از موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی و قوانین الهی در قالب داستان بیان شده است. در فضای کسب و کار آنلاین امروز نیز تولید محتوا داستانی ارزش و اعتبار خود را به خوبی حفظ کرده است.
در بسیاری از وب سایت ها می توانید فرم داستانی محتوا را مشاهده کنید که به روش (Storytelling) تولید شده است. در این روش با بیان جزییات به شرح مکان، امکانات، محصول و یا خدمات می پردازیم. جذابیت و اطلاعات درست مهمترین نکاتی است که در تولید چنینی محتوایی در نظر گرفته می شود.

محتوا فهرست وار (lists)

اگر وب سایت شما در زمینه های تجاری و فروشگاهی می باشد، استفاده از این نوع محتوا کارایی بیشتری دارد.
در این نوع از محتوا، از اعداد، عناوین فهرست وار و پاره متن استفاده می شود. به طور مثال توضیح درباره محصولات، قیمت آنها، تعداد و کیفیت محصول، نمونه ای از این محتوا می باشد که در بسیاری از وب سایت ها مشاهده می گردد. همچنین بیان عناوین مختلف برای یک موضوع کلی در این دسته بندی قرار می گیرد.

محتوا (how to) یا چگونه؟

در بسیاری از متون محتوا به کلمه چگونه شروع می شود؟ به طور مثال چگونه بلیط ارزان قطار بخریم؟ چگونه یک متن با کیفیت تولید کنید و جملاتی از این قبیل که در موارد اطلاع رسانی قدم به قدم از آن استفاده می شود. این روش بیشتر ‌در مواردی به کار می رود که قصد داشته باشید اطلاعات دسته بندی شده را به تدریج به مخاطب بدهید.

محتوا همراه با سوال و جواب(Q&A)

گاهی اطلاعات مورد نیاز ما به اندازه کافی در فضای وب وجود دارد و ما نیازی به اطلاعات دسته بندی شده نداریم. در این مواقع، بیش تر به دنبال سوال و جواب های مرتبط به خصوص در زمینه محصولی خاص هستیم. معمولا درباره خرید محصولات متنوع سوالاتی برای ما پیش می آید که پاسخ آنها در وب سایت ها وجود ندارد. در این هنگام به کامنت ها و نظرات دیگران مراجعه می کنیم.

محتوا سئو (SEO)

امروزه سئوی سایت یکی از مهمترین مواردی است که باعث افزایش رتبه سایت و بهتر شدن نتایج در گوگل می شود. بنابراین استفاده از محتوا سئو شده بسیار مهم و با ارزش است. بنابراین تولید کننده محتوا سعی می کند با استفاده از کلید واژه یا کلمه کلیدی که مخاب به دنبال آن است، محتوای یونیک و منحصر به فرد تولید کند.

تولید کننده محتوا با تکرار کلیدواژه (چگالی) اصول و قواعد سئو را در محتوا رعایت کرده و با بکارگیری دیگر قواعد سئو محتوا را در رتبه برتر گوگل قرار می دهد. بنابراین یا باید با آموزش سئو به تولید کننده محتوا، متن سئو شده ایجاد کرد و یا با استفاده از مشاوره سئو برای تولید محتوای با کیفیت و یونیک اقدام کرد.

درمورد موضوع محتوا سئو شده بسیار زیاد صحبت شده است و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته، ما سعی کردیم تا در یک مقاله جامع و تخصصی فقط به موضوع سئو محتوا بپردازیم، شما می توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله آموزش سئو محتوا مراجعه کنید.

اهمیت محتوا در دیجیتال مارکتینگ

کانتنت (Content) یا محتوا فقط شامل متن نمی باشد. در دنیای مجازی می توان از هر نوع محتوایی با توجه به موضوع سایت استفاده کرد. محتوا متنی، تصویری، صوتی، گرافیکی، ویدئو و هر شاخصه دیگری که می تواند اطلاعات مفیدی به کاربران می دهد، محتوا نامیده می شود.

محتوای ارزشمند موجب تعامل بیشتر با مخاطبان می شود و همین موضوع می تواند به بازدید بیشتر،‌ کسب رتبه بالاتر در گوگل و د رنهاینت فروش بالای محصول ختم شود. اگر در سایت یا پیج خود محتوای جذاب و کاربردی نداشته باشید محال است بتوانید تعداد زیادی از کاربران را جذب و یا نگه دارید. بنابراین به همین راحتی می توان به ارزش محتوای با کیفیت پی برد.

محتوا می تواند در تمامی ابعاد سایت، استفاده شود. بنرهای تبلیغاتی، وبلاگ‌، پست های متنوع در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک و همچنین در قسمت توضیح محصول در سایت های فروشگاهی. محتوا در واقع معرفی برند شماست و وبسایت شما با محتواست که به کاربران معرفی می شود. به طوری که محتوا باید به قدری جذاب باشد که یک بازدید کننده را به مشتری وفادار تبدیل کند. بنابراین محتوای مناسب، توانایی بالایی در موفقیت کسب و کار شما دارد.

خصوصیات بهترین محتوا

معمولا محتوایی که برای سایت خود انتخاب و تولید می کنید باید چند خصوصیات را داشته باشد تا بتوانیم بگوییم که محتوای باکیفیتی است که به سئوی سایت شما و موفقیت در آینده کسب و کارتان کمک میکند. این خصوصیات عبارتند از:

1- پاسخ به سوالات مخاطبان

مخاطبان زیادی هر روزه به منظور کسب اطلاعات جدید و یا پاسخ گرفتن درباره سوالات خود به اینترنت و سایت های مختلف مراجعه می کنند. سایتی که بتواند سوالات مخاطبان را پیش بینی کرده و بهترین پاسخ ها را برایش آماده کند، یک سایت موفق در جذب مخاطب است. فقط کافیست شما 7 ثانیه مخاطب را در سایت خود نگه دارید. در این صورت به راحتی می توانید رتبه سایت را در نتایج گوگل افزایش دهید. بنابراین محتوایی تولید کنید که به راحتی به سوالات احتمالی کاربران پاسخ درست می دهد.

۲- ارائه اطلاعات مبتنی بر داده های معتبر

با ارائه اطلاعات دقیق و درست به کاربر می توانید رضایت او را جلب کگرده و بازدید دوباره از سایت را تضمین کنید. مخاطب باید بتواند به سایت شما اعتماد کند و در صورت مراجعه بهترین اطلاعات را کسب نماید. بنابراین محتوای مبتنی بر داده های دقیق یکی از مهم ترین خصوصیات یک محتوای خوب است.

۳- ارائه مطالب آموزشی

برای این که موفق به جذب کاربر و همراهی کردن او شوید، بهتر است محتوایی را تولید کنید که مطالب آموزشی مفیدی را به کاربران ارائه می دهد. مطالب آموزشی رایگان و مفید بر میزان موفقیت سایت شما تاثیر بسزایی دارد. هر چه مفاهیم را بهتر و ساده تر برای مخاطب شرح دهید، او ارتباط بیشتری با شما برقرار می کند. به همین جهت سعی کنید محتوا را نوعی تدریس در نظر بگیرید.

4- ساده و روان بودن متن

اگر قرار است محتوای متنی در سایت بارگذاری کنید، بهتر است متن ساده ، روان و قابل فهم برای اقشار مختلف مردم با هر سطح سوادی باشد. به این ترتیب می توانید مخاطبان بیشتری را به صفحه خود جذب کنید. توضیح مطالب سخت و پیچیده به زبان ساده که توسط کاربران قابل درک باشد، یکی از ویژگی های محتوای خوب است.

5- یونیک و منحصر به فرد بودن

اگر محتوایی که در سایت شما قرار داده می شود، کپی باشد، گوگل شما را جریمه خواهد کرد و رتبه سایت را کاهش می دهد. برای محتوای خوب لازم نیست که ایده نویی داشته باشید بلکه همین که حرف خود را به سبک جدیدی مطرح کنید، محتوای یونیک و منحصر به فردی را ارائه داده اید. سبک نوشتن نویسنده می تواند به نوعی باشد که موجب تمایز متن او با سایر متون شود.

استراتژی محتوا

داشتن استراتژی محتوا یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتو می باشد. داشتن برنامه ریی درست و چارچوب مشخص و دسته بندی مطالب مورد نیاز به ایجاد محتوای مفید و موثر کمک بزرگی می کند. در واقع استراتژی محتوا، نوعی نگرش استراتژیک است که موجب جذب مخاطب و بازگشت سرمایه می شود. هماهنگ کردن محتوا با اهداف سازمانی، همچنین برنامه‌ریزی برای تولید و سنجش موفقیت محتوا از اهداف استراتژی محتوا می باشد. به همین جهت برای داشتن محتوای عالی باید استراتژی آن را تدوین کرده و بر طبق آن عمل کنید.
برای داشتن محتوای عالی و با کیفیت که موجب موفقیت کسب و کار آنلاین شما شود، seoedu بهترین گزینه است. با مراجعه به این سایت می توانید از دهها خدمات بی نظیر آن مانند سفارش تولید محتوا، سفارش رپورتاژ آگهی و آموزش سئو بهره مند شوید.

سوالات متداول

1- بهترین محتواها چه خصوصیاتی دارند؟

محتواهایی که بتوانند پاسخ کاربر را به ساده ترین شکل ممکن بدهند و همینطور دارای متنی ساده و روان، یونیک و منحصر بفرد و دارای استراتژی محتوایی باشند، میتوانند ویژگی های یک محتوای خوب را شامل شوند.

2- اهمیت تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

همانطور که می دانید از گذشته تا کنون ما در حال اسفاده از محتواها به شکل های گوناگون هستیم، اما درمورد دنیای دیجیتال مارکتینگ و عصر کنونی، بحث اهمیت محتوا هر روز از قبل بیشتر شده و برای کاربران و موتورهای جستجو و به خصوص وبمستران افزایش می یابد.

خروج از نسخه موبایل