SEOEDU

الگوریتم EAT چیست، نکاتی که باید بدانید!

امتیاز ۳.۵ از ۵ – ۳ رای
در حال ثبت رای
اگر از صاحبان کسب‌وکار هستید، قطعا ارتقاء و پیشرفت آن بزرگ‌ترین خواسته و درگیری ذهنی شما می‌باشد. صد‌درصد سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی موتور جستجو، از جمله راه‌حل‌هایی است که برای قوت دادن و ارتقای روند کسب‌وکار خود به آن اندیشیده‌اید.
چرا که فضای مجازی امروزه مهم‌ترین بستر تبلیغ و ارتقاء دادن محتوا و کسب‌و کار شما می‌باشد و نقش کلیدی برای جذب مخاطب و مشتریان دارد. اما چه مواردی در ارتقای رتبه سایت شما در موتور جستجوی گوگل حائز اهمیت هستند؟ در این مقاله به مهم‌ترین مورد در نحوه‌ی رتبه بندی گوگل، یعنی الگوریتم EAT اشاره می‌کنیم و قصد داریم شما را بیشتر با این الگوریتم و خصوصیات آن آشنا کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

درباره‌ی الگوریتم EAT

الگوریتم EAT

برخلاف نام و ظاهر گمراه کننده آن، این الگوریتم هیچ ارتباطی به فعل eat (خوردن) در انگلیسی ندارد. در واقع این کلمه نتیجه‌ی در کنار هم قرار گرفتن ابتدای کلمات Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness می‌باشد که به ترتیب معادل کلمات تخصص، اقتدار و امانتداری در فارسی هستند. این کلمات همان عوامل کلیدی لازم برای اندازه‌گیری و بررسی کیفیت صفحات سایت‌ها می‌باشند. الگوریتم EAT برای اولین بار در سال 2014 معرفی شد اما جالب است بدانید که سئو حدود پنج سال بعد، هنگام منتشر شدن جدیدترین نسخه به‌روزرسانیGoogle Medic، به اهمیت بررسی کیفیت صفحات رسید و سپس این الگوریتم به بررسی کیفیت و کلمات کلیدی صفحات مختلف پرداخت. در کل انواع الگوریتم‌ها به ارزیابی اعتبار، اعتماد و تخصص سایت‌های گوناگون می‌پردازند و تاثیر زیاد و عمیقی بر سایت‌هایی مانند سایت‌های پزشکی و خبری دارند.
از دیگر نکات مهم در رابطه با الگوریتم EAT، کیفیت در رتبه‌بندی سرچ موتور‌های گوگل است. به شکلی که کارمندان گوگل به صورت دستی کیفیت وبسایت را بررسی و رتبه‌بندی می‌کنند. اما در نظر داشته‌باشید که این افراد ارزیابی‌کننده، به شکل مستقیم بر رتبه‌بندی اثر نخواهند گذاشت و بیشتر بر صحیح کار کردن این الگوریتم‌ها، همچون الگوریتم EAT نظارت دارند. از زمانی که مردم از لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه خود برای جستجو در اینترنت استفاده کردند، این پاسخگویی توسط موتورهای جستجو به یک رتبه‌بندی تبدیل شد و رقابت صفحات وبسایت‌ها برای گرفتن رتبه بهتر شدت گرفت.

آیا الگوریتم EAT مختص وبسایت‌های خاصی می‌باشد؟

مهم‌ترین تاثیرات الگوریتم EAT، بر روی وبسایت‌های YMYL هستند. این نوع وبسایت‌ها در واقع بیشتر بر روی موضوعات مالی، ایمنی و سلامت افراد تاثیر خواهند‌ داشت. در ادامه به چند نمونه از وبسایت های YMYL اشاره کرده‌ایم:
• آنلاین شاپ‌ها
• وبسایت‌های خبری
• سایت‌های پرداخت بیمه و مالیات
• سایت‌های مشاوره‌ و توصیه‌های پزشکی
اگر سایت شما یکی از موضوعات ذکر شده را شامل می‌شود، شک نداشته‌باشید که باید وجود الگوریتم EAT را در نظر بگیرید. اما در غیر این¬صورت چطور؟ آیا باز هم باید این الگوریتم را در نظر داشته‌باشیم؟ طبق دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو، صفحات و وبسایت‌های دارای کیفیت بالا، به تخصص کافی برای مورد اعتماد و معتبر بودن نیاز دارند، در نتیجه تخصص در تمامی موضوعات حائز اهمیت است و الگوریتم EAT علاوه بر وبسایت‌های YMYL، در دیگر وبسایت‌ها نیز مهم می‌باشد.

نحوه بهبود سایت با در نظر داشتن الگوریتم EAT

به الگوریتم EAT و مفهوم آن اشاره کردیم و از درجه اهمیت آن در سئو نیز گفتیم. حال اگر بخواهیم وبسایتمان را از بررسی و روند کار این الگوریتم سربلند و موفق عبور دهیم باید چه نکاتی را در نظر داشته‌باشیم؟ خوشبختانه چند نکته موثر وجود دارد که صاحبان صفحات و وبسایت‌ها می‌توانند با توجه به آن‌ها، به تقویت سئو سایت وردپرس خود بپردازند.

نظم و چاربوب محتوایی

اگر قصد دارید پرقدرت و بی‌نقص ظاهر شوید، چارچوب بازاریابی را فراموش نکنید. فرقی نمی‌کند محتوایی که منتشر می‌کنید از چه نوعی است، وبلاگ، پادکست یا ویدیو، بازاریابی و نظم در ایجاد محتوا یکی از راه‌های نشان دادن قدرت و تسلط شما می‌باشد. برای یک بازاریابی مناسب، نیاز به یک برنامه‌ریزی منظم و قابل تکرار دارید تا توسط تیم شما اجرا شود. در این چارچوب محتوایی نکاتی همچون سرعت انتشار، منابع، کلمات کلیدی، هدف، نوع محتوا، ویرایش و بررسی بسیار پراهمیت هستند. ارزش واقعی و هزینه تولید محتوا زمانی به چشم می‌آید که محتواهای شما به شکل دقیق و درستی سازماندهی شوند.

ساختن بک لینک‌های مناسب

بک لینک‌ صفحات معتبر و قوی، مرجع معتبر و قابل‌اعتمادی که انتخاب کرده‌اید را تایید می‌کند. دقت داشته‌باشید سئوی خارج از صفحه روند ساده‌ای نمی‌باشد و نیاز به تولید محتوای مکرر و با کیفیت بالا دارد. پس تنها به انتشار یک مقاله‌ی 500 کلمه‌ای در ماه اکتفا نکنید زیرا اتفاق بزرگی را رقم نمی‌زند.

به روز نگه‌داشتن محتوا

قطعا در بین محتواهای منتشر شده‌ی صفحات شما، اطلاعات قدیمی و یا منسوخ شده‌ای وجود دارند. سعی کنید تا جای ممکن، اطلاعات صفحات خود را به روزرسانی کنید و با توجه به موضوعات آن‌ها، به خصوص اگر حساس به تاریخ و زمان هستند، آن‌ها را آپدیت کنید تا اطلاعات غلط و یا قدیمی در سایت خود نشر ندهید.

از تبلیغات زیاد پرهیز کنید

اگر از تبلیغات استفاده می‌کنید مراقب عواقب و تاثیرات منفی آن‌ها نیز باشید. چرا که ممکن است در اثر تبلیغات زیاد، سایت شما در نگاه اول غیرقابل اعتماد تشخیص داده‌شود.

تقویت صفحه تماس با ما

با تقویت هرچه بهتر صفحه تماس با ما، به سئو سایت شرکتی خود کمک کنید. هر چه اطلاعات این صفحه کامل‌تر باشد، اعتماد مشتری بهتر جلب می‌شود. جالب است بدانید وبسایت‌هایی که اطلاعاتی درباره‌ی خود اضافه نمی‌کنند و یا اطلاعاتشان تکمیل نیست، نسبت به مشتری بی‌اهمیت جلوه داده می‌شوند. حتما آدرس محل شرکت خود را نیز در سایت خود اضافه کنید.

اضافه کردن بیوگرافی نویسندگان

در ادامه‌ی جلب اعتماد کاربران، گوگل انتظار دارد که تمامی محتواهایی که از سایت‌های مختلف منتشر می‌شوند، دارای اطلاعات منتشر‌کننده‌ی آن مطلب نیز باشند، تا کاربر بداند که این محتوا توسط چه کسی منتشر شده‌است. همچنین برای سئو سایت فروشگاهی خود، بهتر است طبق انتظارات و خواسته‌های الگوریتم‌های گوگل پیش بروید یعنی پس از ورورد کاربر به صفحه محصول یا خدمات، اطلاعاتی همچون تماس با پشتیبانی در صفحه وجود داشته‌باشد. در واقع، گوگل حق امتیازی به نام «تشخیص احساسات به عنوان سیگنال رتبه‌بندی برای نهادهای قابل بازبینی» دارد. این حق امتیاز بیان می‌کند که به هر نهاد قابل بررسی مانند افراد یا همان نویسنده‌ها، مکان‌ها، سازمان‌ها و نشریات، امتیاز شهرت توسط موتور‌های تجزیه و تحلیل رتبه‌بندی گوگل اختصاص داده‌می‌شود.

سایت خود را به HTTPS ایمن کنید

همانطور که تا اینجا متوجه شده‌اید امنیت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای الگوریتم EAT است. پس یکی از بهترین‌های مشاوره سئو، اطمینان پیدا کردن از داشتن گواهی SSL است. قطعا در بین سایت‌هایی که در طول روز با آن‌ها برخورد می‌کنید، عبارت ناامن یا Not secure به چشمتان خورده‌است. این عبارت هنگام بالا آمدن سایت‌های HTTP نشان داده‌ می‌شود که نشانگر عدم وجود امنیت در آن سایت است. وجود این هشدار به کاربران احساس امنیت را القا نمی‌کند و اغلب اوقات احتمال دارد آن‌ها گزینه برگشت را انتخاب کنند و ترجیح دهند وارد سایت امن‌تری شوند و ریسک ناامن بودن سایت را به جان نمی‌خرند. پس توصیه می‌کنیم حتما سایت خود را به HTTPS تبدیل کنید، گفتنی است از آنجایی که امنیت جزو کلیدهای اصلی الگوریتم‌های گوگل، از جمله الگوریتم EAT می‌باشد، HTTPSها بر HTTPها برای گوگل اولویت دارند.

تخصص، امانت و اقتدار

در کل نشان دادن وجود تخصص در یک سایت بسیار برای گوگل جذاب است. برای به کارگیری بهتر آموزش سئو توصیه می‌کنیم الگوریتم EAT را در نظر داشته‌باشید. چراکه این الگوریتم و دستورالعمل‌های آن بسیار در افزایش رتبه سایت، در نتایج جستجوی کاربران تاثیر دارد. به خصوص اگر صاحب وبسایت‌هایی با ویژگی YMYL هستید، توصیه می‌کنیم خدمات سئو و الگوریتم‌های گوگل را جدی بگیرید. حس اعتماد را در صفحات خود ایجاد کنید تا کاربران تعاملات بیشتری در آن‌ها داشته‌باشند. حتما از دقیق و صحیح بودن محتواهای وبسایت خود مطمئن شوید. اقتدار در EAT در حقیقت به قدرت سایت در بک لینک‌ها اشاره دارد. وبسایت شما باید آنقدر قابل اعتماد و قوی ظاهر شود که از بک لینک‌های سایت‌های معتبر، مخاطب جذب کند. حس امانت و اعتماد بیشتر را می‌توانید با درخواست برای گذاشتن نظرات از کاربران نیز ایجاد کنید، یا همانطور که قبل‌تر اشاره شد صفحه تماس با ما و پشتیانی سایت خود را تقویت و تکمیل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره‌ی الگوریتم EAT و همچنین اهمیت آن در سئو صحبت کردیم. قطعا مشاوره سئو و انجام موثرترین فعالیت‌ها برای زنده نگه‌داشتن یک وبسایت و همچنین افزایش رتبه ‌آن در گوگل برای آینده کسب و کار مربوط به وبسایت، بسیار موثر است. اگر شما به عنوان صاحب و تولیدکننده‌ی محتوا، از آنچه کاربران شما می‌خواهند آگاه باشید و بتوانید محتواهای مورد نظر آن‌ها را به تخصصی‌ترین، قابل اعتمادترین و معتبر‌ترین شکل ارائه دهید، قطعا سئوی موفقی خواهید‌داشت.
خروج از نسخه موبایل