SEOEDU

مزرعه لینک سازی چیست و چه ویژگی هایی دارند؟

مزرعه لینک سازی

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

مزرعه لینک سازی چیست و چه ویژگی هایی دارند؟

آیا تا به حال نام مزارع لینک را شنیده‌اید؟ احتمالا شما هم باید کنجکاو شده باشید که مزرعه لینک سازی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ و این سوال پیش آمده باشد که آیا استفاده از “Link Farm” برای سئو سایت خوب است یا خیر؟

ما در این وبلاگ از SEOEDU، در ابتدا درباره علت ایجاد لینک فارم‌ها صحبت کرده و در ادامه این اصطلاح را تعریف و تاثیر آن را بر روی سئو بررسی می‌کنیم.

سپس در انتهای مطلب، راهکار برطرف کردن تاثیر منفی لینک فارم‌ها بر روی سایت را آموزش می‌دهیم.

اگر شما هم کنجکاو هستید بیشتر با مزارع لینک آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

چرا مزرعه لینک سازی ایجاد شد؟

مزرعه لینک سازی

در بحث سئو، لینک‌سازی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. لینک‌سازی اگر درون سایت انجام شود. به آن لینک‌سازی داخلی می‌گویند.

در لینک‌سازی داخلی، صفحات مختلف یک سایت به هم لینک می‌دهند و این فرایند علاوه بر اینکه زمان ماندگاری کاربر در سایت را بیشتر می‌کند. باعث می‌شود عملیات خزش ربات‌های گوگل بهتر انجام شود.

اما اگر یک وب‌سایت دیگر به سایت هدف لینک بدهد، به آن لینک‌سازی خارجی می‌گوییم.

لینک‌سازی خارجی تاثیر بسیار مهمی در کسب اعتبار از گوگل و افزایش رتبه سایت دارد.

به خاطر تاثیر بالای دریافت لینک خارجی روی رتبه سایت، برخی تصمیم گرفتند مزرعه لینک سازی راه‌اندازی کنند تا گوگل را دور بزنند.

اما گوگل به شدت روی دریافت لینک طبیعی اصرار دارد و ترجیح می‌دهد که سایت‌ها به خاطر کیفیت محتوای تولید شده به همدیگر لینک بدهند.

به همین خاطر با چنین اقداماتی که باعث دریافت لینک غیرطبیعی می‌شود، مخالف است.

زیرا در این شیوه‌های لینک‌سازی، کیفیت محتوا اهمیت نداشته و این اقدامات موجب دستکاری در رتبه سایت‌ها می‌شود.

در نتیجه استفاده از مزرعه لینک سازی یا “Link Farm” برای دریافت بک‌لینک، سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود.

مزرعه لینک سازی چیست؟

همان‌طور در عکس می‌بینید در مزرعه لینک سازی، شبکه‌ای از وبسایت‌ها به هم لینک (رایگان و پولی) می‌دهند. ایراد کار در لینک فارم آنجاست که اولا به هیچ وجه در این سایت‌ها کیفیت لینک مهم نیست.

در نتیجه، در صورت استفاده از مزارع لینک برای افزایش رتبه، شاهد ورود تعداد بسیار بالایی لینک بی‌کیفیت به سایت‌تان خواهید بود.

توجه داشته باشید که کیفیت بک‌لینک برای گوگل بسیار مهم‌تر از تعداد آن است.

بنابراین اگر یک بک‌لینک با کیفیت از سایتی معتبر با قدرت دامنه بالا دریافت کنید، ارزشش بسیار بالاتر از ۱۰۰ تا بک‌لینک بی‌کیفیت دریافت شده از این نوع وب‌سایت‌های “Link Farm” است.

دوما در مزرعه لینک سازی، اکثر مواقع فرآیند ساخت بک‌لینک توسط ربات‌ها انجام می‌شود. این یعنی ممکن است لینک‌سازی بین وبسایت‌هایی انجام شود که از نظر محتوایی به هیچ وجه با هم هم‌خوانی ندارند. این عدم هم‌خوانی، خود موجب مشکوک شدن گوگل می‌شود.

از آنجایی که سایت‌های لینک فارم فقط با هدف دستکاری رتبه (نه پاسخ به نیاز کاربر) ایجاد شده‌اند. این شیوه، جز تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود و استفاده از آن موجب پنالتی گوگل می‌شود.

آیا گوگل متوجه استفاده از “Link Farm” می‌شود؟

در گذشته، موتور جستجو گوگل چندان هوشمند نبود. به همین خاطر به راحتی توسط مزرعه لینک سازی فریب می‌خورد.

علت این امر این بود که الگوریتم‌ها بر این اساس سایت‌ها را رتبه‌دهی می‌کردند که هر سایتی که تعداد زیادی لینک از وب‌سایت‌های دیگر دریافت می‌کند، ارزش بالاتری دارد.

همچنین اگر بک‌لینکی اعتبار زیادی نداشت، روی رتبه سایت هدف بی‌اثر بود و موجب افت رتبه سایت دریافت‌کننده نمی‌شد.

با گسترش مزرعه لینک سازی، تمام هدف وب‌مسترها افزایش رتبه بود و چندان اهمیتی به کاربر و تولید محتوا با کیفیت برای وی داده نمی‌شد.

در نتیجه کاربران بعد از سرچ، با صفحاتی روبرو می‌شدند که محتوای با ارزشی نداشت و پاسخ سوالات آن‌ها را نمی‌داد.

گوگل با معرفی و ارتقا الگوریتم پنگوئن، مبارزه خود را با مزرعه لینک سازی شروع کرد.

به همین دلیل اکنون اگر وب‌مسترها سعی کنند تعداد بک‌لینک‌های وب‌سایت خود را به‌طور مصنوعی از طریق مزرعه لینک سازی افزایش دهند، گوگل با کمک الگوریتم پنگوئن این رفتار را تشخیص داده و سایت متخلف را مجازات می‌کند.

اینکه گوگل چگونه سایت‌های مزرعه لینک سازی را شناسایی می‌کند، هنوز هم برای کارشناسان سئو ناشناخته است.

اما با توجه به تجربیات و دانشی که داریم، می‌دانیم که گوگل چه فاکتورهایی را برای ارزیابی کیفیت لینک‌های ورودی و خروجی در نظر می‌گیرد.

یکی از فاکتورهایی که الگوریتم‌ها آن را بررسی می‌کنند، میزان ارتباط محتوایی سایت لینک‌دهنده و سایت دریافت‌کننده می‌باشد.

از آنجایی که لینک فارم‌ها، تنها برای لینک‌سازی ایجاد شدند و حوزه موضوعی مشخصی ندارند. زمانی که از “Link Farm” ها بک‌لینک بگیرید، گوگل به راحتی متوجه عدم هم‌خوانی دو سایت با هم می‌شود و هر دو را جریمه و حذف می‌کند.

استفاده از مزرعه لینک سازی چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

با توجه به مباحث مطرح شده، متوجه شدیم که گوگل دریافت لینک طبیعی را دوست دارد. اما با توجه به شرایط وب در ایران، خیلی کم اتفاق می‌افتد که بتوانید بک لینک طبیعی از بقیه سایت‌ها دریافت کنید.

به همین دلیل ممکن است برخی از وب‌مسترها از مزرعه لینک سازی استفاده کنند.

شاید استفاده از این روش در کوتاه‌مدت موجب رشد سریع رتبه سایت شود. اما به شما قول می‌دهیم در مدت زمان کوتاهی، سایت‌های مزرعه لینک سازی، سریعا توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی می‌شوند.

از آنجایی که گوگل لینک‌های ایجاد شده توسط فارم لینک‌ها را به عنوان هرزنامه رتبه‌بندی می‌کند، سایت شما هم به واسطه لینک‌هایی که دریافت کرده، جریمه می‌شود.

نتیجه جریمه، افت شدید و یک‌باره رتبه سایت است و حتی ممکن است برای همیشه از نتایج گوگل حذف شوید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که هدف صاحبان کسب‌وکارها از حضور در اینترنت و سفارش خدمات سئو، جذب مشتریان هدف برای فروش بیشتر است.

به عنوان مثال، اگر سایت فروشگاهی دارید، هدف‌تان از سئو سایت فروشگاهی، باید جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل کاربر به مشتری باشد تا هزینه‌هایی که برای طراحی سایت، سئو، تولید محتوا متنی و غیره پرداخته‌اید، به شما بازگردد.

در روش مزرعه لینک سازی، بدون توجه به ارتباط محتوا با سایت، فقط لینک دریافت می‌کنید.

در نتیجه این امر ممکن است روی کلمات کلیدی غیر مرتبط با حوزه کاری خود وارد صفحه اول گوگل شوید. در این شرایط کاربرانی وارد سایت شما می‌شوند که مشتری هدف‌تان نیستند. به همین دلیل توسط خریدار واقعی دیده نمی‌شوید و این یعنی افت فروش!

راهکار نجات سایت از مزرعه لینک چیست؟

به دو دلیل ممکن است سایت شما در معرض مزرعه لینک قرار بگیرد:

۱. خودتان با هدف افزایش رتبه از این تکنیک استفاده کرده‌اید.
۲. رقبا به جای رقابت سالم، برای آسیب زدن به سایت شما از این تکنیک استفاده کرده باشند.

به همین دلیل در دوره‌ ٰآموزش سئو، نحوه کار با ابزار “Disavow links” گوگل را آموزش داده می‌شود. متخصصین سئو با کمک این ابزار می‌توانند سریعا لینک‌های اسپم را بی‌اثر کرده و جلوی آسیب بیشتر به سایت را بگیرند.

مراحل بی‌اثر کردن لینک‌ها بدین صورت است:

۱. اگر خودتان در حال استفاده از مزرعه لینک هستید، سریعا این کار را متوقف کنید.

۲. تمامی لینک‌های اسپم را پاک کنید.

۳. برای تهیه لیست لینک‌ها، در ابتدا باید وارد سرچ کنسول گوگل شوید.

۴. در قسمت “Links”، روی گزینه “EXPORT EXTERNAL LINKS” کلیک کنید.

۵. سپس با انتخاب گزینه “More sample links” لیست کامل تمامی بک‌لینک‌ها را دانلود کنید.

۶. فایل دانلود شده را بررسی کنید و هر لینکی که از “Link Farm” دریافت کردید را شناسایی کنید.

۷. در مرحله بعد، باید تمام این لینک‌ها را در برنامه نوت پد، به طور دستی لیست کنید.

۸. برای غیرفعال کردن تمامی لینک‌های وارد شده از یک دامنه، کافسیت آن را با فرمت “domain:example.com” در نوت پد، در یک خط وارد کنید.

۹. فایل نوت پد را با پسوند “txt” و با یونیکد “UTF-8” با نامی دلخواه ذخیره کنید.

۱۰. روی این لینک “Disavow Links Tool” کلیک کنید تا بتوانید وارد صفحه مخصوص ابزار “Disavow links” گوگل شوید.

۱۱. روی “Disavow links” کلیک کنید.

۱۲. روی گزینه “Choose file”  کلیک کرده و فایل نوت پد را انتخاب و آپلود کنید.
۱۳. گزینه “Submit” را بزنید.

بعد از این مراحل، ایمیلی درباره جزییات لینک‌ها برای شما ارسال می‌شود. توجه داشته باشید که رفع اثر لینک‌های اسپم تا چندین هفته ممکن است طول بکشد.

اگر از قبل جریمه شده‌اید، بعد از طی این مراحل باید با مکاتبه با گوگل، به طور دستی پنالتی را برطرف کنید.

برای آموزش نحوه رفع پنالتی و کسب اطلاع بیشتر در این باره، به مقاله “پنالتی گوگل چیست” مراجعه کنید.

معرفی تکنیک‌های بهتر به جای استفاده از لینک فارم

به جای استفاده از مزرعه لینک سازی، توصیه می‌کنیم از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید.

استفاده از این روش‌ها هزینه کمتر و اثر بهتر دارد. همچنین موجب می‌شود رتبه پایدار داشته باشید که حتی با آپدیت الگوریتم‌ها، افت نکنید.

علاوه بر این، احتمال ورود کاربران هدف و میزان نرخ تبدیل آن‌ها به مشتری افزایش می‌یابد.

برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

نکته مهم: اگر تولید محتوا برای شما کاری زمان‌بر و دشوار است، می‌توانید با پرداخت مبلغی مناسب به نویسندگان تیم SEOEDU، در سریع‌ترین زمان محتوایی با کیفیت و سئو شده دریافت کنید.

برای اطلاع از هزینه تولید محتوا، به بخش سفارش تولید محتوا در منو سایت مراجعه کنید.

سخن آخر

سئو یعنی صبر! این یعنی در دنیایی که همه دنبال سریع‌ترین راه برای رسیدن به نتیجه هستند، همچنان تکنیک‌های کلاه سیاه طرفداران خاص خود را دارد.

با این حال استفاده از مزرعه لینک سازی برای افزایش رتبه، مانند رفتن زیر تیغ جراحی لاغری به جای تغییر رژیم غذایی و ورزش است.

درست است که در زمانی کوتاه به ظاهر دلخواه خود می‌رسید، اما ممکن است این عمل سنگین عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی در پی داشته باشد.

فراموش نکنید که سایت، نماینده کسب‌وکار، برند و ابزار کسب درآمد شماست. اگر به خاطر استفاده از لینک فارم جریمه شوید، امکان بازگشت سایت بسیار کم است. چه بسا مجبور شوید هزینه‌های زیادی بپردازید و در نهایت مجبور شوید سایتی جدید با دامنه جدید راه‌اندازی کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه سراغ مزرعه لینک سازی نروید. اگر در گذشته از این تکنیک استفاده کردید هر‌چه سریع‌تر، لینک‌های ورودی را “Disavow” نمایید.

اگر برای این کار احتیاج به کمک دارید، می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای سئو مجموعه SEOEDU کمک بگیرید. ما در زمینه سئو سایت وردپرس، شرکتی، فروشگاهی، خدماتی و غیره، تجربه و رزومه درخشان داریم. برای دریافت مشاوره سئو با ما تماس بگیرید.

تیم ما در تمامی شهرهای ایران فعالیت دارد. اگر ساکن تهران هستید، برای آشنایی با شرایط دریافت خدمات سئو سایت در تهران روی لینک کلیک کنید.

سوالات متداول

۱. مزرعه لینک سازی چیست؟

مزارع لینک، مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها هستند که تنها با هدف لینک دادن به هم و دستکاری رتبه گوگل ایجاد شده‌اند.

این نوع سایت‌ها قدرت دامنه و قدرت صفحه بسیار پایینی دارند.

۲. استفاده از لینک فارم چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

استفاده از لینک فارم جز تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. گوگل با کمک الگوریتم پنگوئن خیلی سریع این نوع وب‌سایت‌ها را شناسایی می‌کند. در نتیجه هر سایتی که از مزرعه لینک سازی پیوندی دریافت کرده باشد، پنالتی شده و برای همیشه از نتایج گوگل حذف می‌شود.

۳. چگونه می‌توان اثر منفی لینک‌های اسپم دریافت شده از مزرعه لینک سازی را خنثی کرد؟

شما می‌توانید به طور دستی بک‌لینک‌ها را پاک کنید. در شرایطی که امکان حذف دستی مقدور نباشد (مانند زمانی رقبا برای شما لینک اسپم می‌زنند)، با کمک ابزار خود گوگل یعنی “Disavow Links Tool” می‌توانید این نوع لینک‌ها را حذف کنید.

خروج از نسخه موبایل