SEOEDU

کلید واژه کانونی یا کلمه کلیدی اصلی چیست؟

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

یکی از بهترین کارهایی که هر کسب و کار آنلاینی برای گرفتن رتبه و نشان داده شدن در نتایج برتر موتورهای جستجو انجام می دهد، این است که به طور مرتب بخش وبلاگ وبسایت خود را با مقالات باکیفیت و کلید واژه های کانونی به روز کند.

با وجود کلمات کلیدی زیادی که دارای حجم جستجوی قابل توجهی هستند، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان بهترین استراتژی تولید محتوا را داشت و از کلمه کلیدی اصلی برای یک پست وبلاگ استفاده کرد؟ این دقیقاً سوالی است که این مقاله قصد دارد به آن پاسخ دهد.

کلید واژه کانونی چیست و چگونه انتخاب می شود؟

کلید واژه کانونی

کلیدواژه کانونی یا کلمه کلیدی اصلی (focus-keyword) یک کلمه پرجستجو و همچنین ارزشمند ترین کلمه ای است که می خواهید پست یا صفحه خودتان را برای آن بهینه سازی کنید. یعنی وقتی کاربران آن کلمه یا عبارت را در اینترنت جستجو می کنند، شما را پیدا کنند.

استفاده از این کلمات کلیدی اصلی سئو را بهبود بخشیده و یکی از ستون های اصلی بازاریابی دیجیتال است. هنگام نوشتن مقاله یا تولید محتوا، شرکت های آنلاین سعی می کنند بر روی کلمه کلیدی اصلی تمرکز داشته باشند. شما با توجه و تمرکز روی این کلمه کلیدی می توانید تا حد زیادی مطمئن شوید که هرکسی آن کلمه کلیدی را به صورت آنلاین جستجو کند، مقاله شما را پیدا کند.

کلید واژه کانونی چندین بار در سراسر صفحه وب یا مقاله تکرار می شود. این امر باعث می شود وقتی شخصی آن کلمه یا عبارت را در گوگل جستجو می کند، آن سایت بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان داده شود. نشان داده شدن در نتایج برتر یعنی اینکه شما ترافیک بیشتر و شاید مشتریان بیشتری داشته باشید.

برای افزایش حجم جستجو و قدرت دامنه، مهم است که از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید و مطمئن شوید که همیشه از یک کلیدواژه کانونی منحصر به فرد در هر صفحه استفاده می کنید. هر صفحه ای از سایت شما باید بر روی کلمات کلیدی هدفمند تمرکز کند تا بتواند جستجوهای بیشتری را به دست آورد

روش های انتخاب کلید واژه کانونی

طبق تحقیقات انجام شده 93 درصد از افرادی که در اینترنت به دنبال یافتن مطلب مورد نظرشان می باشند، عنوان آن را در کادر مربوطه نوشته و جستجو را شروع می کنند. پس شما اگر بتوانید در هنگام جستجوی این مطالب، جزو نتایج برتری باشید که به کاربران نشان داده می شود؛ می توانید علاوه بر اینکه میزان مشاهده خودتان را افزایش دهید، برندسازی خوبی کرده و در موفقیت تان تأثیرگذار باشید.

تحقیقات نشان داده است که 51 درصد از ترافیک وارد شده به سایت ها از طریق جستجوی ارگانیک انجام می شود. توانایی شما در ایجاد محتوایی که برای مخاطبان مورد نظر شما مناسب باشد، به آن محتوا ارزش می دهد و می توانید در SERP ها شانس بالاتری برای کسب رتبه داشته باشید. لازم به ذکر است که آموزش سئو محتوا بخشی از مدیریت و آموزش SEO است.

وقتی به نرخ جستجو نگاه می کنید، می توانید ببینید افراد چند بار این عبارت را جستجو می کنند. این کار می تواند اطلاعات و بینش زیادی راجع به محبوبیت یک موضوع ارائه دهد. پس از شناسایی موضوعات پرجستجو، می توانید ده رتبه بندی برتر آن کلمه کلیدی خاص را کشف کنید.

با نگاهی به صفحات دارای رتبه برتر، می توانید متوجه منظور افرادی شوید که این عبارت را جستجو می کنند تا از همسویی آن با برند تجاری و حوزه فعالیتی تان اطمینان حاصل کنند. همچنین می توانید ببینید در چه چیزی می توانید برای موتورهای جستجو و کاربران متمایز شوید. در نتیجه موضوعاتی را پیدا می کنید که می توانید با آنها محتوای خود را ارتقا دهید و بدین ترتیب شانس کسب رتبه خود را افزایش دهید.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی شامل تجزیه و تحلیل دقیق رفتار مخاطبان مورد نظر است تا بتوانید موضوعاتی را که به احتمال زیاد برای آنها جالب است، شناسایی کنید. عوامل مختلفی وجود دارد که می توانید بررسی کنید تا مطمئن شوید موضوعاتی را کشف کرده اید که برای مخاطبان مورد نظر شما جذاب است یا نه!

کلید واژه کانونی را پیدا کنید که مردم آن را بیشتر جستجو می کنند. این کار را می توان با روش های زیر انجام داد:

چرا نباید از یک کلید واژه کانونی چندبار استفاده کرد؟

دلیل اصلی اینکه چرا نباید از یک عبارت کلیدی بیش از یک بار استفاده کنید این است که قطعاً شما نمی خواهید برای یک موقعیت مشابه در Google با خودتان رقابت کنید. به این پدیده اصطلاحاً کنیبالیزیشن (cannibalization) می گویند.

اگر دو مقاله مختلف را برای یک عبارت کلیدی یکسان بهینه سازی کنید، به Google می گویید که هر دو برای افرادی که در جستجوی آن کلمه کلیدی هستند مناسب است و می خواهید هر دوی آنها در نتایج جستجو ظاهر شوند. اگرچه انجام این کار لزوماً غیرممکن نیست، اما بسیار سخت خواهد بود.

برای رتبه بندی دو مقاله در ده نتیجه جستجوی برتر برای یک کلمه کلیدی، باید سایتی با قدرت بسیار بالا داشته باشید. اگر یکی از مقالات خودتان را قبلاً با یک کلید واژه کانونی بهینه سازی کرده اید، ولی نتوانسته اید جزو نتایج برتر موتورهای جستجو قرار بگیرید، هرگز آن را دوباره در یک مقاله یا پست دیگری استفاده نکنید! بلکه مقاله اصلی خود را به روز کرده و محتوای آن را بهبود دهید!

نکات مهم درمورد انتخاب کلید واژه کانونی

اگر از وضعیت آنلاین فعلی خود راضی نیستید، راه های زیادی وجود دارد که می توانید صفحات خود در نتایج برتر موتورهای جستجو نشان دهید. استفاده از کلیدواژه کانونی یکی از این راه هاست. اگر وب سایت شما هرگز مورد توجه قرار نگیرد، نمی توانید مشتریان آنلاین داشته باشید. اما این که بتوانید با کلمه کلیدی مناسب، خود را در بالای جستجوها قرار دهید بسیار ساده است. برای این کار:

استفاده از کلید واژه کانونی در سئو داخلی

اگر یک پلاگین سئو در سایت تان نصب کرده باشید (که غالباً در سایت های وردپرسی، Yoast است)، این پلاگین پس از اینکه کلمه یا عبارت کلیدی تان را در بخش مربوطه وارد کردید، سئوی صفحه یا پست شما را ارزیابی می کند و مشکلات، بهبودها و نتایج خوب مطلب تان را برای شما بازگو می کند.

در صورت عدم استفاده از این افزونه ها، برای رعایت سئو پیج داخلی تان ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد. باید بدانید که کلید واژه شما برای یافته شدن درهنگام خزیدن توسط ربات های گوگل علاوه بر متن مقاله تان باید در url، عنوان، برچسب ALT عکس ها، پاراگراف اول یا همان مقدمه، متادسکریپشن یا همان توضیحات متا، برخی از زیرعنوان ها و نامک وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که:

برای موفقیت در محتوا، جستجوی کلمات کلیدی به شما این امکان را می دهد تا موضوعاتی را شناسایی کنید که مخاطبان مورد نظر شما در جستجوی آنها می باشند. تحقیقات کلمات کلیدی فرآیند انتخاب بهترین پرس و جوها برای نوشتن و بهینه سازی محتوای شما است. در صورت سفارش تولید محتوا متنی خود می توانید با راه های ارتباطی سایتSEOEDU تماس بگیرید. مطمئن باشید که یک محتوای جذاب، کاربرپسند و سئو شده تحویل خواهید گرفت.

پیشنهاد ما به شما جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد سئو داخلی این است که محتوا آموزش on page سئو را مطالعه کنید.

10 نکته مهم برای انتخاب کلمه کلیدی اصلی

در این ویدیو آموزشی درمورد اینکه چطوری میتونیم یک انتخاب دقیق برای کلمه کلیدی وبسایت خود داشته باشیم صحبت کرده ایم، پیشنهاد میکنیم حتما این ویدیو را مشاهده کنید تا بتوانید کلمات کلیدی مناسب تری را برای وبسایت خود انتخاب کنید.

هدف از عبارت کلیدی کانونی در یواست سئو چیست؟

وقتی صحبت از SEO و آموزش سئو می شود، کلمات کلیدی هنوز هم اهمیت زیادی دارند. کلمات کلیدی ایده هایی هستند که موضوع محتوای شما را مشخص می کنند.

از نظر سئو آنها کلمات و عباراتی هستند که جستجوگران در موتورهای جستجو وارد می کنند. این کلمات می توانند یک کلمه واحد باشند یا یک عبارت طولانی! که برای اطلاع از محتوای وبسایت و به تبع آن افزایش ترافیک جستجوی مرتبط و ارگانیک استفاده می شود.

کلید واژه کانونی از آن جهت که بین موضوعاتی که مردم به دنبال آن هستند و محتوایی که شما برای برآوردن این نیاز ارائه می دهید، نقش مهمی ایفا می کند، اهمیت زیادی دارد. هدف شما از رتبه بندی در موتورهای جستجو این است که از صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) ترافیک ارگانیک را به سایت خود هدایت کنید! پس کلمات کلیدی که برای هدف گذاری انتخاب می کنید، تعیین کننده نوع ترافیک دریافتی شما خواهد بود.

بازاریابی محتوایی یعنی این که برای ایجاد محتوایی که رتبه بندی خوبی از نظر ارگانیک داشته باشد و بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت کند، باید نیازهای آن کاربران، زبان مورد استفاده آنها و نوع محتوایی که آنها به دنبال آن هستند را درک کنید.

کلیدواژه کانونی در یوست و چراغ سبز سئو

اگر یک کلید واژه کانونی را برای صفحه ای که افزونه Yoast SEO در آن نصب شده، تعیین کنید، این افزونه با ارزیابی محتوای صفحه شما در مورد نحوه بهبود محتوای تان مطالبی را در پایین صفحه ارائه می دهد تا شما با اصلاح اشکالات و رفع نواقص آن مطلب، شانس بیشتری برای رتبه بندی در آن کلمه یا عبارت جستجو داشته باشید.

در سایت های وردپرسی که از افزونه yoast برای رعایت اصول سئو استفاده می کنند، پس از وارد کردن کلمه کلیدی در بخش عبارت کلیدی اصلی، برخی از نتایج تجزیه و تحلیل سئو با رنگ قرمز نشان داده می شوند. این چراغ های قرمز نشان دهنده این است که برخی از مشکلات و اشکالات در متن شما وجود دارد!

برای سئوی وردپرس می توان از افزونه‌های زیادی کمک گرفت، اما اگر می خواهید یک افزونه حرفه ای سئو روی سایت تان داشته باشید، افزونه Yoast SEO شروع خوبی برای یادگیری نحوه استفاده صحیح از کلمه کلیدی اصلی در یک صفحه یا پست است.

با این افزونه این فرصت در اختیار شما قرار داده می شود تا قبل از اینکه مقاله خودتان را در سایت منتشر کنید، اشکالات آن را بدانید و نسبت به رفع آنها اقدام نمایید. اگر بخواهیم بگوییم که این افزونه فقط در مورد کلمه کلیدی، کدام موارد را اشکال می گیرد می توان به این موارد اشاره کرد:

در صورتی که این موارد را رعایت نکرده باشید، چراغ‌تان به رنگ قرمز نشان داده خواهد شد، در غیر این صورت چراغ سبز را از این افزونه دریافت خواهید کرد.
برای مشاوره سئو و مطرح کردن سوالات تان در این زمینه می توانید از کارشناسان SEOEDU کمک بگیرید.

سوالات متداول

1- آیا هر صفحه باید یک کلیدواژه کانونی داشته باشد؟

نه خیر! هر صفحه به یک کلمه کلیدی اصلی نیاز ندارد. مثلاً صفحه تماس با ما یکی از این صفحات است که نیازی به رتبه بندی برای هیچ کلمه کلیدی به جز آدرس یا ایمیل شرکت شما ندارد..حتی برخی از پست هایی که به صورت موقت منتشر می کنید، احتمالاً ارزش بهینه سازی را ندارند.

 2- کاربرد کلید واژه کانونی چیست؟

شما اگر طبق نیاز مخاطبان تان برای آنها محتوا بنویسید می توانید میزان ترافیک محتوای خودتان را افزایش دهید و بر میزان همسویی آن با مخاطبانتان تأثیر بگذارید. برای این کار یک وب سایت مرتبط ایجاد کنید، کلمات کلیدی اصلی پرجستجو توسط مخاطبان تان را پیدا کنید تا میزان مشارکت را افزایش داده، اشتراک گذاری اجتماعی و لینک های پشتیبان را تشویق کرده و بدین ترتیب اقتدار و رتبه دامنه تان را بهبود بخشید.

3- تراکم کلمات کلیدی چیست؟

تراکم یا چگالی کلمات کلیدی (Keyword density) که به عنوان فراوانی یا فرکانس کلمات کلیدی نیز شناخته می شود، تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب ظاهر می شود. چه یک صفحه جدید به سایت خود اضافه کنید و چه یک پست وبلاگ بنویسید، تراکم کلمات کلیدی برای کمک به رتبه بندی صحیح صفحه شما در نتایج جستجو بسیار مهم است.

4- نحوه پیدا کردن تراکم کلمات کلیدی چگونه است؟

برای پیدا کردن تراکم کلمات کلیدی، تعداد دفعاتی را که کلمه کلیدی خود را در صفحه ذکر کرده اید را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کنید. با ضرب نتیجه خود در 100 می توانید این نسبت را به درصد تبدیل کنید.

خروج از نسخه موبایل