SEOEDU

محتوای کپی چیست + ابزارهای تشخیص آن

محتوای کپی و ابزارهای تشخیص آن

امتیاز ۴.۳۳ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

یکی از شایع ترین چالش هایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو می شوند، مشتریانی هستند که به نظر نمی رسد درک خوبی از کپی بودن محتوا، نحوه اجتناب از آن و دلیل اهمیت آنها داشته باشند.
در این مقاله قصد داریم محتوای کپی را تعریف و دلیل اینکه چرا باید به آن اهیمیت بدهیم را بیان کنیم و برای اینکه از کپی یا یونیک بودن محتوای خودتان اطمینان حاصل کنید، چند ابزار مفید را برای این کار به شما معرفی کنیم.
در انتها هم به شما خواهیم گفت که اگر در سایت تان محتوایی دارد که کپی شده می باشد، چه کارهایی را بکنید تا موتورهای جستجو و کاربران، محتوای شما را دوست داشته باشند. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

محتوای کپی چیست؟

محتوای کپی چیست؟

در یک گزارش منتشر شده در مرکز راهنمای گوگل سرچ کنسول آمده است:
محتوای کپی (copied content) بخش های قابل توجهی از یک محتوا در داخل چند دامنه اینترنتی هستند که یا کاملاً عین هم بوده و یا بسیار مشابه هم می باشند.
درک این موضوع چندان دشوار به نظر نمی رسد اما آنچه باید بدانیم این است که کپی بودن محتوا چگونه بر روی وب سایت شما تأثیر می گذارد؟
برخی از نمونه های محتوای تکراری عبارتند از:

• توضیحات محصولات اینترنتی یا توصیحات عمومی محصول که به طور خاص توسط یک تامین کننده ارائه شده و در چندین مرکز فروش استفاده می شود.
• استفاده از یک صفحه در قسمت های مختلف سایت که معمولاً برای سایت های اینترنتی مشکل ایجاد می کند.
• چندین صفحه خدمات در یک وبسایت که بسیار شبیه به یکدیگر هستند.
• محتوای سایر وبسایت ها که در یک وبسایت دیگر استفاده می شود.
• صاحبان چندین دامنه اینترنتی که خطوط تولید مشابه را به مخاطبان مختلف می فروشند.

در نوشتن عنوان محتوا هم حتماً دقت کنید که عنوان انتخابی تان قبلاً در سطح اینترنت وجود نداشته باشد.

چرا باید به محتوای کپی در وب سایت خود اهمیت بدهیم؟

هنوز هم این افسانه درباره سئوی سایت ها منتشر می شود که گوگل سایت هایی با محتوای تکراری را مجازات می کند. عبارت مجازات محتوای تکراری ترس را در دل بازاریابان ایجاد می کند. افرادی که هیچ تجربه سئو ندارند، همیشه از این عبارت استفاده می کنند چون اکثر آنها هرگز دستورالعمل های Google در مورد محتوای تکراری را نخوانده اند. ولی حقیقت این است که هیچ مجازاتی از طرف گوگل برای محتوای تکراری وجود ندارد.

حتی گفته شده که انتشار مجدد پست های مهمان در سایت خود نویسنده می تواند به سایت او آسیب برساند. ولی باید بدانید که بعید است همه مخاطبان وبسایت شما بتوانند پست های مهمان را ببینند و بخوانند، بنابراین وسوسه انگیز است که این پست های مهمان را در وبلاگ خودتان دوباره منتشر کنید.

با این حال اگر سایت شما دارای محتوای تکراری باشد، گوگل از نمایش برخی از مطالب شما در نتایج جستجو جلوگیری می کند چون هدف گوگل این است که مرتبط ترین محتوا را در آن زمان به کاربر نشان دهد.

Googlebot هر روز از اکثر سایت ها بازدید می کند. اگر محتوای کپی شده ای را یک هفته بعد در سایت دیگری پیدا کند، می داند که نسخه اصلی در کجا ظاهر شده است. راحت باشید! Googlebot عصبانی نشده و از اعمال مجازات خبری نیست. او همچنان به کار خودش ادامه می دهد.

گوگل این صفحات را ایندکس خواهد کرد و اگر یک متن را در چندین صفحه مشاهده کند، می فهمد که محتوای آنها یکسان هستند. نتیجه چه می شود؟ تنها آن صفحه ای را نشان می دهد که به نظرش مرتبط با درخواست کاربر است.

دستورالعمل های گوگل در زمینه ارائه محتوای باکیفیت واضح است. اگر از تاکتیک های غیرقانونی برای تولید محتوا استفاده می کنید یا صفحاتی بدون محتوای یونیک ایجاد می کنید، باید ریسک حذف شدن از صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را به جان بخرید.

پس در موارد عادی بدترین اتفاق ممکن این است که سایت شما به سادگی در SERP نشان داده نمی شود.

قطعا همه ما این موضوع را می دانیم که داشتن محتوای باکیفیت روی سایت می تواند برای بهبود رتبه های سایت ها در گوگل بسیار موثر باشد. پس برای سفارش تولید محتوا سایت خودتان قطعا نیاز دارید تا با یک تیم حرفه ای کار کنید.

ما در تیم seoedu تمام تلاش خود را کرده ایم تا محتواها را با بالاترین میزان کیفیت و همینطور با قیمت بسیار مناسب برای شما عزیزان تولید کنیم.

نحوه بررسی محتوای تکراری در سایت

آیا به دنبال یک ابزار برای بررسی محتوای کپی هستید؟ این قسمت می تواند برای شما مفید باشد. اگر وبلاگ نویس، تولید کننده محتوا یا بازاریاب محتوا هستید و به دنبال کسب درآمد از محتوا می باشید، قبل از انتشار آن در وب سایت خودتان یا ارسال آن به کارفرما باید اصالت آن را بررسی کنید.

همچنین اگر دانش آموز یا دانشجو هستید باید قبل از ارسال مقاله از این ابزارها استفاده کنید. معلمان و اساتید هم می توانند از این ابزارها برای اطلاع از کپی بودن یا نبودن مطالب ارسالی دانش آموزان یا دانشجویان خود استفاده کنند.

چندین ابزار وجود دارد که در شناسایی قسمت هایی از سایت ها که به بهبود نیاز دارند، مفید می باشند. این ابزارها می توانند به شما کمک کنند تا مطالب، مقالات، پایان نامه ها، گزارشات تکراری و … را در میان سایر اسناد مکتوب بررسی کنید.

این ابزارها بصورت آنلاین هستند. بنابراین نیازی به نصب یا بارگیری آن بر روی دستگاه تلفن همراه یا رایانه شخصی خود ندارید. علاوه بر این آنها به شما امکان می دهند متن را فوراً اسکن کنید، بدون اینکه مدت زیادی منتظر دریافت نتایج بمانید.

معرفی چند ابزار مفید برای تشخیص محتوای کپی

در دنیای وب ابزارهای بسیار زیادی برای تشخیص کپی بودن محتوا وجود دارد، در این بخش ما به معرفی چند تا از مهمترین ابزارها در زمینه تشخیص کپی بودن محتوا به شما معرفی خواهیم کرد.

1- CopyChecker.net

این ابزار می تواند به شما در تهیه متن منحصر به فرد کمک کند. می توانید از آن برای بررسی صفحاتی از سایت شما که در سایر صفحات وب استفاده شده اند و بررسی مقالات، گزارشها و سایر اسناد مکتوب دیگر استفاده کنید. همچنین می توانید از آن در هر زمان و هر مکان استفاده کنید و مهم نیست چند بار در روز این کار را انجام دهید.
مزایا:
• از این ابزار می توان در بررسی گرامر نیز استفاده کرد.
• رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه اشتراک ماهانه برای استفاده از آن ندارید.
• می تواند گزارش کاملی در مورد گرامر و کپی بودن متن به شما ارائه دهد.
• ایده آل برای دانش آموزانی است که می خواهند گرامر و مهارت نوشتن خود را ارتقا دهند.
• قبل از استفاده نیازی نیست به هیچ کد captcha پاسخ دهید.
عیب:
اگر می خواهید گزارش کاملی از خطاهای گرامری خود از جمله در مورد انتخاب کلمه و سبک دریافت کنید، باید در آن ثبت نام کنید.

2- copyscape.com

این ابزار یکی از مؤثرترین ابزارها برای بررسی اصالت محتوا است که توسط بازاریابان، نویسندگان، مؤلفان و همچنین دانش آموزان و معلمان برای بررسی منحصر به فرد بودن محتوا استفاده می شود. این ابزار از نرم افزارهای ابتکاری استفاده می کند و می تواند هرگونه محتوای تکراری را در وب پیدا کند.
مزایا:
• آنلاین است و نیازی به نصب یا بارگیری آن در کامپیوتر یا تلفن همراه ندارید.
• به سرعت و در عرض چند ثانیه می تواند محتوای تکراری را تشخیص دهد
• محتوای کپی شده صفحات، مقالات یا وبلاگ های شما را در سطح اینترنت نشان می دهد.
• همچنین می تواند کل آدرس وب سایت را بررسی کرده و هرگونه کپی از محتوای شما را در وب پیدا کند.
عیب:
• برای استفاده حداکثری از مزایای این ابزار باید یک نسخه پرمیوم آن را خریداری کنید.

3- Plagiarism checker by small SEO tools (https://smallseotools.com/plagiarism-checker/)

استفاده از این ابزار آسان است و برای درک نحوه عملکرد آن، نیازی به مهارت های فنی ندارید. شما همیشه می توانید از بین پنج نمونه در این سایت انتخاب کنید.
مزایا:
• قبل از استفاده می توانید تست کنید. پنج نمونه برای انتخاب وجود دارد.
• روش های زیادی برای بررسی اصالت محتوا دارد. مثلاً می توانید کپی بودن یک محتوای کامل را بررسی کنید.
• این ابزار می تواند متنی را که به صورت آنلاین کپی شده است، تشخیص دهد.
عیب:
• نمی تواند سرقت ادبی را در محتوای آفلاین بررسی کند.

4- plagiarisma.net

این ابزاری یک ابزار کاربردی دیگر برای بررسی محتوای کپی می باشد زیرا می تواند از 190+ زبان پشتیبانی کند. همچنین می توانید محتوایی را که قبلاً در یاهو یا گوگل ایندکس شده را بررسی کنید.
مزایا:
• این ابزار محتوای شما را ذخیره نمی کند، بنابراین محتوای شما پرایوت (private) باقی می ماند.
• به راحتی و بدون نیاز به بارگیری، کپی بودن محتوا را بررسی می کند و یک نسخه قابل دانلود برای کاربران ویندوز ارائه می دهد.
عیب:
• این ابزار نمی تواند منابع آفلاین را بررسی کند. بنابراین نمی تواند تشخیص دهد که آیا چیزی را از مجلات، گزارشات یا نشریات غیر آنلاین کپی کرده اید یا خیر.

5- Plagiarism checker by search engine reports (https://searchenginereports.net/plagiarism-checker)

درست مانند سایر ابزارها به صورت آنلاین است. شما می توانید با استفاده از این ابزار فوراً متن را اسکن کنید و متوجه شوید که آیا محتوای تان کپی است یا خیر!
مزایا:
• مطالب موجود در متن را با رنگ سبز و قرمز را های لایت می کند. سبز نشان دهنده محتوای یونیک و قرمز نشان دهنده محتوای تکراری است.
• استفاده از آن رایگان است.
عیب:
• فقط می تواند حداکثر 1000 کلمه را در یک جستجو بررسی کند.

یک راه خیلی ساده:
اگر به هر دلیلی نمی توانید به این ابزارها دسترسی پیدا کنید اما نگران هستید که محتوای تکراری بر سایت شما تأثیر بگذارد، سعی کنید یک قطعه از متن تان را انتخاب کرده و آن را در گوگل جستجو کنید تا ببینید آیا متن شما در قسمت نتایج گوگل نشان داده می شود یا خیر.

6- از گوگل استفاده کنید.

یکی از ابزارهای بسیار خوب در بحث تشخیص کپی بودن محتوا خود گوگل می باشد.

برای این کار کافی است بخشی از محتوا را در “” قرارداده و در گوگل سرچ نمایید، اگر نتایجی آمد که محتوای نوشته شده برای شما در آن وجود دارد، محتوا کپی بوده و ارزش استفاده نخواهد داشت.

نحوه اقدام درمورد محتوای کپی

این واقعاً به نوع تکرار بستگی دارد. برخی از تکنیک هایی که اکنون در مورد آنها صحبت خواهم کرد، واقعاً برای مبتدیان نیست. ممکن است به یک آژانس سئو نیاز داشته باشید تا اگر سایت شما با مشکل محتوای تکراری روبرو شده، آن را حل کنید. شما باید از کسی مشاوره سئو دریافت کنید که بتواند بیشترین سوددهی را برای شما ایجاد کند.

مشاوره آنلاین سئو، در مجموعه seoedu با استفاده از اسکایپ انجام می شود و در مشاوره آنلاین تمامی مباحث و بخش ها به صورت دسکتاپ شیر بوده و شما عملا متوجه می شوید که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و از چه ابزارها و کدام بخش های سایت شما بررسی صورت می گیرد.

مشکل: توضیحات یک محصول توسط یک تامین کننده در چند جا ارائه شده است.
راه حل: حل این مشکل آسان اما از نظر منابع سنگین است! محتوای خودتان را برای مخاطبانتان منحصر به فرد، مفید و جالب سازید. معمولاً در توضیحات به این موارد اشاره می شود که محصول چیست، چرا مشتری شما به آن نیاز دارد و چرا باید آن محصول را از شما خریداری کند نه از رقیب!

هیچ چیزی نباید مانع استفاده شما از مشخصات یک محصول و سپس افزودن مقداری توضیحات متنی به این بخش شود. لحن صدا و شخصیت خود را در این قسمت اضافه کنید. درباره مخاطبان خاص خود و شخصیت های آنها فکر کنید. به این فکر کنید که چرا آنها می خواهند محصول شما را بخرند و سپس پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را به آنها بگویید. خرید محصول شما چه مشکل یا نیازی از مشتریان شما را رفع یا برآورده می سازد؟

مشکل: از یک صفحه در چندین جای سایت خودتان استفاده کرده اید.
راه حل: در این مورد شما باید یک URL کنونیکال در صفحات تکراری وارد کنید و نسخه ترجیحی صفحه تان را به عنوان نسخه اصلی ذکر کنید. مثلاً توضیحاتی راجع به یک محصول مثل یک کت قرمز در دو دسته بندی فروش و ژاکت ظاهر می شود، شما بایستی در یکی از آنها یک لینک کنونیکال درج کنید تا کپی بودن آن صفحه تان را تأیید کرده باشید.

مشکل: صفحات خدمات در وب سایت شما که بسیار مشابه به هم هستند.
راه حل: در مورد این محتوای کپی چند گزینه پیش روی شما قرار دارد.

می توانید محتوای صفحات را به اندازه کافی متفاوت از هم سازید. یا اگر صفحات شما تا حد زیادی در مورد یک موضوع نوشته شده و فقط تفاوت های جزئی با همدیگر دارند، می توانید فقط در یک صفحه در مورد هر دو موضوع صحبت کنید. برای این کار کم ارزش ترین صفحه را حذف کرده و آن را با 301 به صفحه ارزشمند خودتان ریدایرکت کنید. مطمئناً یک صفحه ارزشمند از دو صفحه ضعیف یا متناقض موفق تر است.

مشکل: شما از محتوای سایر وبسایت ها در وب سایت خود استفاده کرده اید.
راه حل: هیچ قانون سخت و سریع در این مورد وجود ندارد. اگر مطمئن هستید که این نوع محتوا برای کاربران شما ارزش ایجاد می کند، یا باید بپذیرید که ممکن است هرگز برای آن محتوا رتبه خوبی نگیرید یا می توانید برای یونیک کردن محتوای خودتان برای مخاطبانتان وقت بگذارید.

مشکل: داشتن دو یا چند وب سایت که کالاهای یکسانی را به مخاطبان مختلف می فروشند.
راه حل: این مورد تا حدودی پیچیده است. بهترین راه برای مقابله با این امر از دیدگاه جستجو این است که حضور آنلاین خود را در یک سایت ترکیب کنید.

ممکن است دلایل تجاری خوبی برای داشتن دو برند مجزا که مخاطبین مختلف را پوشش می دهد، وجود داشته باشد. ولی باید بدانید که این برندها در نهایت برای جلب توجه در صفحات نتایج موتورهای جستجو با همدیگر (SERPs) رقابت خواهند کرد.

آیا در محتوا رپورتاژ آگهی از محتوا کپی استفاده کنیم؟

زمانی که ما خرید رپورتاژآگهی را انجام می دهیم یکی از موضوعات و در اصل مشکلاتی که وجود دارد بحث تولید محتوا برای آن سایت می باشد که اکثرا برای اینکه هزینه نکنند محتواهای کپی را برای درج در سایت های خبری و انتشاردهنده رپورتاژ انتخاب میکنند. باید گفت این حرکت منجر به کاهش قدرت لینک سازی شما شده و در نتیجه می تواند قدرت رپورتاژ اگهی شما را نیز کاهش دهد.

پس اگر میخواهید نتیجه خوبی از رپورتاژ خود بگیرید بهتر است از محتوا یونیک استفاده کنید.

جمع بندی

فقط رعایت دستورالعمل های کیفیت Google به شما کمک می کند تا از محتوای کپی به دور باشید. محتوای مفید، معتبر، جذاب و تا حد امکان منحصر به فرد ایجاد کنید. البته از شرکت در دوره های آموزش سئو و آموزش سئو محتوا هم غافل نشوید.

گوگل کارهای شایسته ای را در تشخیص موارد تکراری ناخواسته انجام می دهد اما اگر می خواهید اصالت محتوای خود را بررسی کنید، از ابزارهای مشخص شده در بالا استفاده کنید. اکنون که با ابزارهای برتر بررسی محتوای آنلاین و همچنین نکات حرفه ای برای جلوگیری از کپی بودن در مقاله، گزارش و سایر اسناد مکتوب خود آشنا شدید، امیدواریم در ادامه روند پیشرفت کاری تان موفق تر باشید.

در ضمن خوشحال می شویم نظرات خودتان را با ما به اشتراگ بگذارید. اگر ابزارهای دیگری را هم می شناسید که ما در این مطلب نامی از آنها نبرده ایم، آنها را با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل