SEOEDU

CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید (+8 روش کاربردی)

نرخ کلیک چیست و چگونه آن را بهبود دهیم؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید
  2. 2 روش محاسبه نرخ کلیک چگونه است؟
  3. 3 چرا نرخ کلیک (CTR) مهم است؟
    1. 4 دیجیتال مارکترها یا بازاریابان فضای مجازی
    2. 5 سئوکارها
    3. 6 وبمسترها
  4. 7 کاربردهای CTR کدامند؟
  5. 8 نرخ کلیک خوب چه مقدار است؟
    1. 9 CTR خوب در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل
    2. 10 CTR خوب در کمپین‌های تبلیغاتی فیسبوک
    3. 11 CTR خوب در کمپین‌های تبلیغاتی بنری
  6. 12 فاکتورهای موثر بر CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید
    1. 13 حوزه کاری و پلتفرم
    2. 14 میزان مرتبط بودن محتوا
    3. 15 تجربه کاربری
    4. 16 جامعه هدف
    5. 17 اعتماد پذیر بودن
  7. 18 راه های بهبود CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید
    1. 19 یکسان کردن تایتل تگ با تگ H1 صفحه
    2. 20 مرتبط کردن تگ عنوان
    3. 21 جذاب‌تر کردن عنوان
    4. 22 تعداد حروف مناسب
    5. 23 هماهنگی کانسپت صفحه
    6. 24 اضافه کردن یک مزیت چشمگیر
    7. 25 استفاده از اعداد
    8. 26 استفاده از اسکیما مارکاپ‌ها
  8. 27 نحوه شناسایی CTR صفحات مختلف چگونه است؟
    1. 28 گوگل سرچ کنسول
    2. 29 گوگل آنالیتیکس
  9. 30 پرسش های متداول کاربران
    1. 31 آیا استفاده از ربات برای افزایش نرخ کلیک مفید است؟
    2. 32 تفاوت میان نرخ کلیک با نرخ تبدیل چیست؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پارامتری مانند CTR را در پلتفرم‌هایی همچون گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و یا گزارشات سئوکارها دیده باشید. این شاخص بیانگر میزان نسبت کلیک‌ها به بازدیدها از سوی کاربرانی است که معمولا یک صفحه، لینک، ایمیل یا آگهی تبلیغاتی شما را مشاهده می‌کنند. هرچقدر عدد آن بالاتر باشد، نشان می‌دهد که کاربران تمایل بیشتری برای استفاده از خدمات، کالاها یا دسترسی به پیام شما دارند. در ادامه با ما باشید تا راجع به اهمیت و نحوه افزایش درصد آن صحبت کنیم.

CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید

شاید شما هم عبارت CTR را شنیده باشید که از آن با عنوان “نرخ کلیک” یا “Click Through Rate” یاد می‌شود. در این خصوص ابتدا باید یک تعریف کلی را از گوگل ارائه کنیم که به شرح زیر می‌باشد:

“نسبتی است که می‌تواند نمایانگر میزان کلیک روی آگهی‌های شما، فهرست و نیز صفحات مختلف سایت‌تان باشد.” این پارامتر می‌تواند به منظور سنجش عملکرد کلمات کلیدی، تبلیغات و صفحات سایت شما در تعامل با کاربران تلقی گردد.

اما کاربرد اصلی CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید؟ معمولا این داده‌ها در پلتفرم‌های ارائه خدمات تبلیغات PPC نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید با مشاهده این ارقام، یک درک کلی از وضعیت کلیک روی صفحات تبلیغاتی در آن سایت داشته باشید. هرچقدر این عدد بالاتر باشد، نشان دهنده آن است که کاربران بیشتری به سمت پلتفرم شما جذب خواهند شد.

عمده هدف از ایجاد چنین پارامتری آن است که بتوان برای تبلیغات آنلاین و برنامه‌های بازاریابی، میزان کلیک را در پلتفرم‌ها و سایت‌های گوناگون بدست آورد. اگر رقم CTR بالاتر باشد، می‌توان انتظار آن را داشت که افراد زیادی به سایت شما آورده شوند. در نتیجه احتمال و شانس خرید و رفتار مدنظر شما از سوی مشتری بیشتر خواهد شد. مثلا خرید محصول، مطالعه کامل مقاله، درج اطلاعات و غیره.

آشنایی با تعریف نرخ کلیک

 

روش محاسبه نرخ کلیک چگونه است؟

همانطور که در تعریف بخش در پاسخ به اینکه CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید بیان کردیم، باید بدانید نرخ کلیک یک نسبت کلی است. به همین خاطر می‌توان آن را به صورت یک معادله ساده تعریف کرد که از یک تقسیم ساده بدست می‌آید:

CTR = تعداد دفعات نمایش تبلیغات شما / تعداد کلیک دریافتی روی تبلیغ
CTR = Clicks / Impressions

در این فرمول، تعداد کلیک دریافتی = صورت کسر و تعداد دفعات نمایش تبلیغات = مخرج کسر هستند. برای درک بهتر این فرمول اجازه دهید یک مثال بزنیم. فرض کنید کلمه “آموزش سئو” روزانه 10000 بار توسط کاربران جستجو می‌شود. اگر سایت شما در رتبه اول نتایج جستجو باشد، ایمپرشن آن 10 هزار عدد است. حال ورودی کاربران شما در روز 4000 کاربر می‌باشند. در این حالت نرخ CTR برابر است با 4000/10000= 0.4. (این عدد برمبنای درصد برابر است با 40 درصد).

معمولا نرخ‌های کلیک تا حد بسیار زیادی به محبوبیت پلتفرم شما و جایگاهتان در نتایج سرپ گوگل وابسته هستند. هرچقدر عملکرد شما در این بخش‌ها قوی‌تر باشند، می‌توان انتظار رقم بالاتری داشت. در ادامه بیشتر راجع به این پارامترها و راه‌های بهبود آنها صحبت می‌کنیم.

 

چرا نرخ کلیک (CTR) مهم است؟

با درک اینکه CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید، باید بدانید که نرخ کلیک برای سه گروه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. از آنجایی که این افراد بیشتر با این پارامتر سروکار دارند، دلایل اهمیت نرخ کلیک را در این 3 حوزه کاری معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

دیجیتال مارکترها یا بازاریابان فضای مجازی

بازاریابان فضای مجازی از این پارامتر برای مقاصد مختلفی استفاده می‌کنند که عبارتند از:

از آنجایی که دیجیتال مارکترها به دنبال جذب حداکثری کاربران هستند، نرخ CTR مهم‌ترین شاخصی است که مفید بودن صفحات لندینگ و سایت‌شان را مشخص می‌کنند.

سئوکارها

پاسخ دیگری که می‌توان در مورد سوال اهمیت CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید؟ بیان نمود، مرتبط با سئو سایت است. سئوکارها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا امتیاز این پارامتر غیر مستقیم را در سایت‌ها افزایش دهند. هرچند گوگل از صدها سیگنال مختلف استفاده می‌کند تا سایت‌های گوناگون را رتبه بندی کرده و ارزش یا تعامل کاربران را در آنها بسنجد اما CTR یک شاخص با وزن سنگین‌تر است. اگر صفحه‌ای نرخ کلیک بالایی داشته باشد، سیگنالی برای مفید بودن ارزش آن صفحه توسط موتور جستجو خواهد بود.

از سوی دیگر، نرخ کلیک یک فاکتور مهم است که رشد آن منجر به رضایت کارفرما، افزایش فروش و کسب اعتماد می‌شود. این پارامتر خود مهر تاییدی از قابل قبول بودن استراتژی و مسیر سئو سایت شما خواهد بود.

وبمسترها

اهمیت نرخ CTR نزد وبمستران برای روشن کردن وضعیت تعامل کاربران، سئو سایت و نیز تبلیغات در فضای مجازی است. به عنوان مثال زمانی که آنها برای سپردن تبلیغات خود به سایت‌های مختلف اقدام می‌نمایند، نرخ CTR در انتخاب پلتفرم بسیار مهم و مفید خواهد بود. همچنین آنها میزان عملکرد صفحات مختلف یا آگهی‌های تبلیغاتی را با نرخ کلیک سنجیده و در صورت وجود امتیاز پایین، برای بهبود آن از طریق بهینه سازی سئو داخلی اقدام می‌کنند.

 

کاربردهای CTR کدامند؟

اگر نگاهی به مطالبی که تا اینجا راجع به اینکه CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید داشته باشیم، چند مورد از کارکردهای آن را برای شما ذکر کردیم. به طور اجمالی بدون اتلاف زمان می‌توان گفت:

نرخ کلیک خوب چه مقدار است؟

مقدار قابل قبول و امتیاز خوب در CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید. قبل از اینکه به سراغ روش‌های بهینه سازی این پارامتر برویم، بد نیست راجع به آن برخی از آمارها را نیز درنظر بگیرید. برای بررسی این موضوع به سراغ مقادیر مناسب سی تی آر در پلتفرم‌های مختلف می‌رویم که به شرح زیر می‌باشند:

CTR خوب در کمپین‌های تبلیغاتی گوگل

گوگل می‌گوید مقدار سی تی آر مناسب برای تبلیغ کنندگانی که به تازگی وارد شده‌اند، 2% است. این کاربران می‌توانند با گذشت زمان و کسب تجربیات بیشتر، با انجام اقداماتی همچون تولید و‌ سئو محتوا و سایت، برندسازی و افزایش تعامل خود با کاربران نرخ CTR را بیشتر کنند. پلتفرم‌های قدرتمند می‌توانند در حوزه کاری‌شان به رقم CTR 5% و بیشتر نیز برسند.

CTR خوب در کمپین‌های تبلیغاتی فیسبوک

طبق آمارها مقدار CTR خوب در این پلتفرم که +3 میلیارد کاربر دارد، عددی بین 0.5 – 1.6 درصد است. همچنین فیسبوک مقدار سی تی آر کمتر از 0.02 درصد را یک عدد ضعیف برای تبلیغ درنظر می‌گیرد.

CTR خوب در کمپین‌های تبلیغاتی بنری

مقدار میانگین و مناسب CTR در این نوع روش‌های تبلیغاتی که همچنان از سوی برخی سئوکارها و بازاریابان استفاده می‌شوند، 1.9 درصد برای تبلیغات بنری جستجو و نمایشی می‌باشد. همچنین تبلیغات جستجویی دارای نرخ CTR در حدود 3.17 درصد و تبلیغات نمایشی در حدود میانگین 0.46 درصد هستند.

نکته: مقدار CTR خوب در تمامی پلتفرم‌ها براساس موضوعات و در حوزه‌های مختلف متفاوت می‌باشند. در نتیجه نمی‌توان ارقامی که در این بخش بیان شد را یک عدد دقیق بیان کرد.

اگر همچنان نمی‌دانید بهترین نرخ CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید، نگاهی به جدول زیر بیندازید:

حوزه کاری CTR تبلیغات جستجویی (درصد) CTR تبلیغات نمایشی (درصد)
وکالت 4.41 0.59
اتوموبیل 4 0.6
B2B 2.41 0.46
خدمات مشتری 2.41 0.51
دوستیابی و امور شخصی 6.05 0.72
فروش آنلاین 2.69 0.51
آموزشی 3.78 0.53
سرویس‌های استخدام 2.42 0.59
اقتصادی و بیمه 2.91 0.52
خدمات صنعتی 2.61 0.5
املاک 3.71 1.08
تکنولوژی 2.09 0.39
گردشگری و توریسم 4.68 0.47

اگر شما هم به آمار CTR دلخواه خود در حوزه کاری‌تان نرسیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات مشاوره سئو سایت ما استفاده کنید.

 

فاکتورهای موثر بر CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید

برای آنکه بتوانیم درک کنیم عوامل بهبودی یا بدتر شدن CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید باید با فاکتورهای اثرگذار بر این پارامتر آشنا شویم. در این خصوص می‌توان گفت:

حوزه کاری و پلتفرم

بدیهی است که نوع پلتفرم شما و یا حوزه کاری که در آن فعالیت می‌کنید می‌توانند در تعیین امتیاز CTR اثرگذار باشند. مثلا حوزه کاری خرید و فروش موبایل به دلیل آنکه عموم مردم با آن سروکار دارند و از جامعه کاربران بیشتری برخوردار است، آمارهای بالایی را دربر می‌گیرد. با این حال در زمینه‌های تخصصی‌تر رقم این پارامتر کمتر است. از سوی دیگر، نوع پلتفرم و جامعه کاربران شما می‌توانند متفاوت عمل کنند.

میزان مرتبط بودن محتوا

پارامتر دیگری که می‌توان در این بخش بیان کرد، میزان مرتبط بودن محتوا یا صفحه شما است. بسته به اینکه چقدر محتوای آگهی و صفحه موردنظر برای مخاطبان ارزشمند است، این موضوع می‌تواند آنها را ترغیب به کلیک روی آن نماید.

تجربه کاربری

منظور از تجربه کاربری، ظاهر آگهی شما و نوع تعامل او در برخورد با آگهی است. بدین معنا که کاربر چقدر به تبلیغ شما جذب شده و توانسته است با آن ارتباط بگیرد. مثلا برخی پارامترها در این بخش عبارتند از: تصاویر، رنگ‌ها، جلوه‌های بصری، موقعیت قرارگیری دکمه‌های CTA، ریسپانسیو بودن صفحه و آگهی و غیره.

جامعه هدف

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر نرخ کلیک تاثیر بالایی بگذارد، جامعه هدفی است که انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال اگر در یک سایت عمومی تبلیغ خود را برای موضوعی تخصصی منتشر می‌کنید، انتظار می‌رود نرخ CTR پایین باشد. درک علایق و شناخت ویژگی‌های جامعه هدف یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر بازاریاب انجام می‌دهد.

اعتماد پذیر بودن

در نهایت یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این بخش به آن اشاره نمود، اعتماد پذیر بودن پلتفرم شما می‌باشد. نقش اعتماد در افزایش CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید؟ هرچقدر نام برند یا طرح بصری تبلیغات شما ایده آل‌تر و آشناتر باشد، کاربران تمایل بیشتری به آن نشان می‌دهند. در نتیجه شما می‌توانید نرخ کلیک و حتی نرخ تبدیل را نیز بیشتر کنید. برندسازی یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای جلب اعتماد کاربران می‌باشد.

 

راه های بهبود CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید

برای کسانی که نمی‌دانند ترفندهای افزایش CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید 8 روش موثر و تست شده را بیان می‌کنیم که به شرح زیر هستند:

یکسان کردن تایتل تگ با تگ H1 صفحه

بنابر گفته Ahrefs، گوگل در نزدیک به 34 درصد از مواقع برچسب عنوان را بازنویسی می‌کند. شما می‌توانید با یکسان درنظر گرفتن این تگ با تگ H1 از تغییر آن تا حد زیادی جلوگیری کنید.

مرتبط کردن تگ عنوان

مهم است که تگ عنوان شما با محتوای صفحه نزدیک و مرتبط باشد. در نتیجه کاربر می‌تواند دقیقا صفحه‌ای را انتخاب کند که مدنظر اوست و تجربه کاربری بهتری خواهد داشت.

جذاب‌تر کردن عنوان

از آنجایی که عنوان نقش مهمی را در جذب و افزایش CTR دارد، بنابراین مهم است که از آن به عنوان یک طعمه جذاب برای جلب نظر کاربر استفاده کنید. یک ترفند، استفاده از عبارات کنجکاو برانگیز، هیجان آور و کلیک خور است. البته باید این کار به گونه‌ای صورت گیرد که به مخاطب و قصد او از ورود به صفحه احترام گذاشته شود.

تعداد حروف مناسب

تایتلی که انتخاب می‌کنید باید در ابعاد صحیح خود قرار گیرد که معمولا 580 پیکسل طول (تقریبا برابر با 50 – 60 کاراکتر) است. در غیر اینصورت با طولانی شدن عنوان ناقص نشان داده می‌شود.

هماهنگی کانسپت صفحه

مهم است که صفحه‌ی شما با آن چیزی که کاربر می‌خواهد هماهنگ باشد. به عنوان مثال زمانی که کاربر به دنبال “خرید گوشی سامسونگ” است، وارد یک صفحه آرشیو شود. اگر او به دنبال “راهنمای خرید گوشی سامسونگ” است، وارد یک صفحه بلاگ گردد. همچنین نوع نگارش محتوا در این صفحات باید متناسب با نیاز کاربر باشند.

اضافه کردن یک مزیت چشمگیر

ترفند دیگری که می‌توانید به کار ببرید، اضافه کردن یک عبارت چشمگیر یا مزیتی است که کاربر را به ورود و کلیک ترغیب کنید. اینکار می‌تواند در داخل یک پرانتز اضافه شود. مثل عنوان این مقاله که عبارت “+8 روش کاربردی” در ادامه آن آمده است.

استفاده از اعداد

همانند ترفند قبلی، شما می‌توانید از اعداد نیز استفاده کنید؛ چراکه کاربران به طرز عجیبی تایتل‌های عدد دار را دوست داشته و بسیار به آنها اعتماد می‌کنند.

شما کاربران می‌توانید برای تولید محتوا با درنظر گرفتن چنین نکاتی از خدمات سفارش تولید محتوا سایت ما استفاده کنید.

استفاده از اسکیما مارکاپ‌ها

حتما در نتایج گوگل شما هم روی لینک‌هایی کلیک کرده‌اید که ستاره دار هستند و یا دارای باکس‌های سوالات متداول می‌باشند. این نمونه فیچرهای اضافی در صفحه نتایج گوگل نوعی اسکیما مارک آپ هستند که می‌توانید با کمک خدمات سئو سایت، آنها را به صفحات مختلف اضافه کنید. این کار با ارائه اطلاعات اضافی (ریچ ریزالت‌ها) پیشنهاد شما را جذاب‌تر خواهند کرد.

شما کاربران می‌توانید برای دریافت راهکارهای بیشتر از مقالات سایت ما برای آموزش سئو استفاده کنید.

 

نحوه شناسایی CTR صفحات مختلف چگونه است؟

ابزارهای CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید. در حالت کلی می‌توان گفت بسته به نوع پلتفرمی که در آن فعالیت می‌کنید، ابزاری که می‌تواند نرخ CTR را نشان دهد متفاوت است. مثلا می‌توان به 2 مورد زیر اشاره نمود:

گوگل سرچ کنسول

اولین روشی که می‌توان در این قسمت بیان کرد، استفاده از سرچ کنسول گوگل است. شما به راحتی می‌توانید وارد قسمت Performance شده و به بخش search results report مراجعه کنید. حال مهم است که بازه تاریخ خود را درنظر بگیرید. حال چهار سربرگ وجود دارند که مورد سوم آن یعنی Average CTR نشان دهنده مقدار این پارامتر در صفحات مختلف سایت شما است.

گوگل آنالیتیکس

راهکار دیگری که می‌توان در این بخش بیان کرد، گوگل آنالیتیکس است. در این حالت شما می‌توانید با اتصال سایت خود به این پلتفرم، نحوه تعامل کاربران را با سایت خود مشاهده نمایید. توجه کنید که برای کسب داده‌های کامل نیاز به 1-2 روز زمان خواهید داشت. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت Landing Pages و مشاهده ستون CTR، این داده را مشاهده نمایید.

نکته: همچنین امکان مشاهده این آمار در داشبورد گوگل ادز نیز وجود دارد.

 

پرسش های متداول کاربران

از جمله پرسش‌های متداول در خصوص اینکه CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید یا موضوعات پیرامونی آن می‌توان گفت:

آیا استفاده از ربات برای افزایش نرخ کلیک مفید است؟

اگرچه در گذشته با کامل نبودن الگوریتم‌های گوگل می‌توانستیم ورودی‌های فیک ایجاد کرده و آمار بازدید یا CTR سایت خود را بالا ببریم، اما امروزه این کار ممکن نیست. چراکه گوگل به راحتی با ترک کردن نوع رفتار کاربران، به راحتی به ربات بودن بازدید کننده پی برده و شما را با ایجاد بازدیدهای فیک جریمه خواهد کرد. اطلاعات تکمیلی: گوگل

این ترفند یک روش کلاه سیاه بوده و منجر به افت رتبه یا ممنوع شدن آن می‌شود. به همین خاطر حتی در صورت اجرا باید به دقت توسط یک متخصص سئوکار واقعی انجام شود.

تفاوت میان نرخ کلیک با نرخ تبدیل چیست؟

یکی از اشتباهات فاحش کاربران آن است که نمی‌دانند تفاوت نرخ تبدیل با CTR چیست؟ و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید. در کل باید بگوییم نرخ کلیک همان نسبت درصدی از کاربرانی است که روی تبلیغ کلیک می‌کنند به کل کسانی که آن را مشاهده کرده‌اند. نرخ تبدیل نسبت درصدی از کاربرانی است که عمل موردنظر شما را انجام می‌دهند (مثل خرید یا وارد کردن داده) از کل کسانی که به صفحه شما هدایت شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل