SEOEDU

زامبی پیج چیست و چه ویژگی های مهمی دارد؟

شیوه مقابله با صفحات زامبی و اصلاح آنها چیست؟

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

زامبی پیج چیست؟ همه ما با شنیدن کلمه زامبی، به یاد انبوهی از واکرهای وحشتناکی می افتیم که با جمعیت بسیار زیاد خود، سد راه آدم ها شده و آنها را از بین می برند. چنین مسئله ای هرچند در دنیای ما انسان ها فقط یک ایده تخیلی و ترسناک است، اما در دنیای سئو وجود دارد.

الگوریتم های گوگل، زامبی ها را همان صفحات مرده ای می داند که هیچ موجود زنده ای را به سمت خود جذب نمی کند. در نتیجه، سایتی که چنین چیزی داشته باشد، هیچ وقت به درستی از سوی گوگل بها داده نمی شود. در این مقاله با ما باشید تا به معرفی ویژگی های چنین صفحاتی بپردازیم و راه های شناسایی زامبی پیج ها، حذف یا اصلاح آنها را یاد بگیریم.

زامبی پیج یا Zombie Page چیست؟

در یک کلام، زامبی پیج ها دقیقا همان صفحاتی از سایت شما هستند که همانند واکرها، کاربران را از خود فراری داده اند. اما چرا این اتفاق افتاده است؟

زیرا آنها مطالبی هستند که ممکن است محتوای بی هدف، نامرتبط، بسیار ناچیز و یا نامناسب داشته و به همین خاطر در یک گوشه از سایت شما منزوی شده اند. نه از سوی وبمستر به آنها توجهی می شود و نه در نتایج گوگل توانسته اند خودی نشان داده و کاربری را به سمت خود جذب کنند. در واقع، آنها فقط به نوعی در سایت شما حضور دارند.

اما چرا به آنها زامبی پیج می گویند؟ جواب ساده است. آنها همانند زامبی ها می توانند سایت شما تا مرز نابودی پیش ببرند. چرا؟ زیرا بودن آنها در سایت شما منجر به مسموم شدن وب سایت تان می شود. این گونه صفحات هم خود و هم پلتفرم هایی که در آن قرار دارند را از دید گوگل بی ارزش جلوه می دهند. در نتیجه مهم ترین آسیبی که وارد خواهند کرد، کاهش ترافیک سایت و ضعیف شدن قدرت آن در نتایج گوگل خواهد بود.

خلاصه این مقاله و نتیجه گیری آن برای شما این است که این صفحات را در قدم اول شناسایی کرده (که این کار با شناخت ویژگی های آن میسر می شود)، سپس آنها را حذف کنید. اما از آنجایی که محتواهای سئودو ارزش بالایی را برای مخاطبان خود ارائه می کند، موضوعات کلیدی دیگری نیز در ادامه برای همراهان بیان شده اند که عبارتند از: راهکارهای طلایی برای اصلاح و مقابله با تولید این صفحات، تشخیص آسان و سریع آنها با ابزارهای خود گوگل و شیوه اصولی حذف این صفحات.

زامبی پیج یا Zombie Page چیست؟

کدام صفحات پتانسیل تبدیل شدن به زامبی را دارند؟

برای شناسایی زامبی پیج ها، قدم اول آن است که انواع صفحاتی که پتانسیل بالایی در بستر سازی و تبدیل شدن به زامبی را دارند، بشناسید. این دسته از پیج ها عبارتند از:

همچنین جالب است بدانید وب سایت های فروشگاهی و مجله ای بیشترین آمار را در تولید زامبی پیج ها به خود اختصاص داده اند. اما چرا این اتفاق در این پلتفرم ها بیشتر دیده می شود؟ عامل اصلی چنین چیزی در این سایت ها، طراحی غیراستاندارد آن هاست که مولد این مشکلات می شود. بنابراین توصیه می کنیم به ضرب المثل “خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج” توجه کنید و همان ابتدا از یک متخصص خبره جهت طراحی سایت فروشگاهی یا پلتفرم خبری خود کمک بگیرید.

به این نکته مهم توجه کنید که این صفحات به خودی خود زامبی پیج نیستند. عامل تبدیل شدن آنها به یک صفحه بیمار، شما وبمسترهایی هستید که آنها را ایجاد خواهید کرد. همچنین ممکن است برخی از افزونه ها و یا تنظیماتی که در سایت اعمال می کنید، منجر به تولید خودکار این صفحات بشوند.

اگر نوش دارو پس از مرگ سهراب رسیده باشد، این صفحات دارای یکسری ویژگی ها خواهند بود که در ادامه ذکر می شوند. بنابراین چاره ای ندارید تا آنها را از دم تیغ بگذرانید (حذف کنید). با این حال برخی از ترفندها همانند شوکی به بیمار، ممکن است آنها را از حالت زامبی نجات دهد که به توضیح آنها نیز خواهیم پرداخت. اگر به چنین ترفندهایی علاقه دارید، می توانید بسیاری از آنها را در صفحه آموزش سئو نیز ما مشاهده کنید.

ویژگی های زامبی پیج ها چیست؟

اگر به 3 سال قبل در ابتدای زمان شیوع کووید – 19 بازگردیم، تنها راه انسان در مقابل این بیماری ناشناخته، کشف علائم و قرنطینه یا حذف آنها بود. دولت ها با مشخص کردن نشانه های افراد مبتلا به کرونا، آنها را کنترل کرده و از گسترش آن به جامعه جلوگیری می کردند. همین ایده و عملکرد غریزی انسان ها نیز در مورد زامبی پیج ها صدق می کند. ویژگی های این صفحات غالبا از روی عملکرد آنها تعیین می شوند. همانطور که از ابتدای این مقاله گفتیم، صفحات زامبی مرده اند و علائم حیاتی مانند دیگر پیج ها را ندارند. اما منظور از علائم حیاتی در سئو برای این صفحات چیست؟ این معیارها همانند تب و لرز، سرفه و غیره در بیماری کرونا هستند که می توانید آنها را با چند بررسی درک کنید. از جمله موارد زیر:

در تمام این موارد، زامبی پیج ها همانند بیماران کرونایی، بدترین و ضعیف ترین شرایط را خواهند داشت. همچنین از دیگر نشانه ها برای مشکوک شدن به صفحات زامبی عبارتند از:

ریسپانسیو نبودن، عدم داشتن یک کلمه کلیدی خاص، عدم داشتن تگ های H1 – H3 در بخش کانتنت، عدم رعایت اصول سئو اولیه، صفحات درباره ما و یا تماس با ما که تنها از یک فرم ساخته شده اند، عدم وجود لینک سازی داخلی و یتیم بودن، فقدان محتوا برای کاربر و عدم داشتن ترافیک، نمونه هایی دیگر از ویژگی های این نوع برگه ها می باشند.

آسیب های زامبی پیج ها و تاثیر آن در سئو چیست؟

تاثیر وجود زامبی پیج در وب سایت شما، همانند علف های هرز و انگل هایی است که از آن تغذیه کرده و پتانسیل رشد آن را کاهش می دهند. با گسترش تعداد آنها، کار به جایی خواهد رسید که دیگر توانی برای وب سایت وجود ندارد تا مسیر پیشرفت خود را در پیش بگیرد. از جمله آسیب های این نوع صفحات می توان گفت:

براساس آزمون و خطاهایی که در این زمینه صورت گرفته است، با تایید این مطلب در بک لینکو، حذف زامبی پیج ها می تواند تا ده ها درصد منجر به بهبود نتیجه سرچ سایت شما شوند. به عنوان مثال، یک سایت با حذف 11 هزار صفحه که ویژگی های صفحات زامبی را داشتند، 31 درصد رشد در نتایج گوگل را تجربه کرد.

(بخش 1 تصویر) یکی دیگر از نمونه های آزمایش شده، افزایش سرچ های طبیعی سایت Proven.com با از بین بردن 40 هزار پیج بیهوده و زامبی بوده است. قطعا چنین عملیات سنگینی می تواند تاثیر عمیقی را در این مقیاس بر سایت شما بگذارد که نتیجه آن افزایش 88 درصدی سرچ ارگانیک سایت شما خواهد بود. (بخش 2 تصویر)

تاثیرات زامبی پیج ها در سئو چیست؟

چه عواملی منجر به ایجاد صفحات زامبی می شوند؟

همانند فیلم ها و سریال ها، زامبی پیج ها معمولا در اثر اشتباهات انسانی شیوع پیدا می کنند. همه این خطاها ناشی از ناآگاهی افراد بوده و به تدریج با گسترش آنها، فاجعه ای خلق می شود. برای جلوگیری از بیشتر شدن عمق مصیبت، همین حالا دست به کار شوید و در قدم اول به سراغ افزونه هایی که نصب کرده اید بروید. چراکه هرکدام از آنها ممکن است در هنگام فعال شدن، صفحاتی را ایجاد نمایند. مثلا افزونه ووکامرس می تواند با نصب بر روی سایت، چند صفحه را به عنوان فروشگاه، پنل کاربری و غیره اضافه نماید. ممکن است پلاگین هایی که نصب می کنید به ازای هر داده ای که تولید می کنند، یک تگ یا صفحه، دسته بندی و حتی یک برند را ایجاد نمایند. همه این ها به نوعی مستعد تبدیل شدن به یک زامبی پیج هستند. چراکه در سایت مپ شما، در همان لحظه یک url مجزا ایجاد کرده و توسط ربات های گوگل خزش می شوند.

مورد دیگر، تفکرات نادرستی است که در بین عموم وبمسترها وجود دارند. ممکن است شما هم هنوز جزو این افراد بوده باشید که با دستان خود، ناخواسته سایتتان را به مرز نابودی کشانده باشید. چنین عقاید نادرستی در گذشته به شدت رواج داشته اما خوشبختانه اکنون کمتر شده است. به عنوان مثال، می توان به تولید برچسب های بسیار زیاد برای هر مقاله یا محصول اشاره کرد که منجر می شود صفحاتی با محتواهای فقیر تولید شوند.

همچنین ایندکس صفحاتی که 404 هستند، تغییر دامنه، حذف غیر اصولی پیج ها و پست ها از سایت بدون دی ایندکس کردن، تعریف کتگوری های خالی و در برخی موارد برندها نیز می توانند در ایجاد چنین مشکلاتی سهیم باشند.

چه چیزهایی مولد زامبی پیج هستند؟

روش های شناسایی صفحات زامبی کدامند؟

تا این جای کار، یک کلاس خصوصی و تئوری کامل راجع به زامبی پیج ها در بخش سئو تکنیکال را گذراندید. حال نوبت آن است که به بخش عملی ماجرا وارد شوید و ترفندهای تشخیص و درمان یا حذف اصولی آنها را یاد بگیرید. این بخش را غنیمت بشمارید و حداقل یک بار برای هر پروژه، جهت آنالیز اولیه وضعیت آن انجام دهید. توجه کنید که بسیاری از سایت های سنگین، با تعداد هزاران صفحه، می توانند با همین ترفندها سرعت افزایش ترافیک و نرخ نمایش سایت خود در گوگل را افزایش دهند.

ابتدا به سراغ 3 روش شناسایی صفحات زامبی می رویم که مراحل آن به شرح زیر می باشند:

نکته: اگر در این لیست به صفحاتی برخورد کردید که قصد حذف را ریدایرکت آنها را ندارید و می خواهید اصلاحشان کنید، پیشنهاد می کنیم با راهنمایی های کاهش بانس ریت در این مقاله، این کار را انجام دهید.

راه حل های شناسایی زامبی پیج در گوگل آنالیتیکس

راهکارهای مقابله با زامبی پیج ها کدامند؟

زامبی پیج ها صفحات اضافه ای از سایت شما هستند که گوگل با آنها مشکل دارد. تنها راه حل برای برخورد با آنها، حذف یا اصلاحشان است. به این نکته مهم توجه کنید که از نظر گوگل، محتوا و صفحات بیشتر منجر به بهبود سایت شما نمی شوند. این تصور کاملا اشتباهی است که بعضا برخی از اساتید سئو نیز مرتکب آن شده و هنوز به واقعیت آن پی نبرده اند. از سوی دیگر، حذف صفحات این چنینی مساویست با مشکلات کمتر. این جا همان جایی است که باید مانند فیلم های هالیوودی عمل کنید. همه زامبی ها را از دم تیغ بگذرانید تا بتوانید برای سایت خود فرصتی برای رشد در گوگل فراهم کنید. شما به عنوان یک سئوکار، ریش و قیچی را در دستان خود دارید. می توانید بخش هایی که اصلاح شدنی هستند را درست کرده و قسمت های زاید را ببرید. در ادامه راهکارهای اصلاح، حذف و ترفندهای طلایی برای ریکاوری این صفحات را بخوانید.

اصلاح ساختار زامبی ساز سایت و صفحات آن

راهکارهای مختلفی برای اصلاح زامبی پیج هایی که در وب سایت شما قرار دارند، وجود دارد. اگر خود را فرمانروای وب سایت خود می دانید، برای نجات این امپراطوری می بایست در اولین قدم با دشمنان خود اتمام حجت کنید. اما اگر آنها با شما همراه نشوند، چاره ای جز از بین بردن آنها نخواهید داشت. بنابراین در مرحله اول، برای حفظ صفحاتی که قصد بازیابی آنها را دارید اقدام کنید که مراحل آن به شرح زیر می باشند:

شیوه اصولی حذف صفحات زامبی چگونه است؟

همانطور که با قطع کردن دست، پا یا تیر زدن به قلب یک زامبی نمی توان آن را متوقف کرد، مگر آنکه مغز آن را با یک شات گان متلاشی کنیم، شما نیز باید با روش های اصولی اقدام به حذف زامبی پیج ها نمایید. بدون شک به کارگیری روش حذف کردن، زمانی مفید واقع می شود که به صورت اصولی انجام گردد. عدم در نظر گرفتن این نکته، باعث می شود تنها صورت مسئله حذف شده و مشکل بدتری ایجاد شود. اما چرا این اتفاق می افتد و مشکل بدتر چیست؟

رخ دادن چنین اتفاقی ناشی از عدم آگاهی وبمسترهای تازه وارد است که اطلاعی از سئو سایت ندارند. روش اصولی حذف کردن یک صفحه جزوی از بدیهیات وظایف یک سئوکار است. برای انجام این کار 5 روش وجود دارد که یک روش آن در این قسمت بیان شده اند. اما مشکل بدتری که ایجاد خواهد شد، صفحات 404ای هستند که نباید توسط گوگل ایندکس شوند. چراکه محتواهای خالی هستند که نرخ بانس ریت سایت شما را به شدت افزایش می دهند. به طور کلی روال حذف اصولی سایت به شرح زیر می باشد:

راهکاری که توصیه می کنیم، استفاده از بخش Removal سرچ کنسول برای حذف کامل لینک صفحه است که آموزش آن به همراه 3 روش دیگر در مقاله “آشنایی با Removal  و حذف Url” بیان شده اند.

برای کسانی که قصد دارند به تازگی یک سایت راه اندازی کرده و یا یک تحول مثبت را در جهت بهبود نتایج سایت خود ایجاد کنند، پیشنهاد ما استفاده از خدمات سئو سایت در مجموعه SEOEDU است. این سرویس ها از تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا تولید محتوا و بهینه سازی سایت و مشاوره، پلتفرم شما را به صورت اصولی و استاندارد برای خزش ربات های گوگل آماده می کنند.

راه حل های طلایی برای اصلاح زامبی پیج و جذب ترافیک

از همان ابتدای مقاله به شما این قول را داده بودیم، کاربرانی که به مطالعه کامل مقالات SEOEDU می پردازند، راهکارها و ترفندهای طلایی را در ضمن محتوا دریافت خواهند کرد. حال نوبت آن است در مورد این روش ها جهت اصلاح زامبی پیج به برخی تدابیر مهم بپردازیم که می توانند یک تغییر اساسی و سریع را در این صفحات ایجاد کنند:

اضافه کردن محتوای پربازدید

همانطور که جادوگر پیر قصه سفید برفی، توانست با یک سیب زیبا و خوشمزه، او را به سمت خود بکشاند و فریب دهد، شما نیز می توانید با افزودن محتواهای جذاب با سرچ بالا، کاربران را به سمت سایت خود جذب کنید. اما به این نکته توجه کنید که این محتوا نباید برای گول زدن کاربر باشد. چراکه با این کار، خواننده به محض متوجه شدن موضوع وب سایت شما را ترک می کند و این یعنی بیشتر شدن نرخ بانس ریت سایت و کسب امتیاز منفی از گوگل. افزایش و اصلاح محتوا راهکاری برای ترمیم زامبی پیج ها است. برای این کار، ترفند طلایی که وجود دارد، اضافه کردن محتواهای سرچ خور به کانتنت آن صفحه است. این کار در نهایت منجر به افزایش ترافیک سایت و صفحات می شوند.

اضافه کردن کلمات کلیدی سرچ کنسول

به صفحات ایندکس شده اما متروک سایت خود در سرچ کنسول سر بزنید و در قسمت Query آنها، کلمات کلیدی پیشنهادی که از نظر سرچ کنسول، جای آن در محتوای شما خالی است را در کانتنت همان صفحه اضافه کنید. این کار نیز منجر به بازدید افزایش شانس برای جذب ترافیک خواهد شد.

تولید مقالات با موضوعات جذاب و پربازدید

عنوان صفحات را تغییر دهید و سعی کنید تیترهای H1, H2 و حتی H3 جذابی را به کانتنت خود بیفزایید. همه این ها در راستای ارتقا و بهینه سازی سئو این صفحات است تا به گوگل بفهمانید اکنون زمان آن است که فرصت مجددی به آنها بدهید.

غنی تر کردن محتوا

همانطور که شما در هنگام خرید یک یخچال یا لوازم خانگی و غیره، به آیتم های آن دقت می کنید، گوگل نیز تلاش می کند محتواهایی که آپشن های جذاب تری دارند را در نتایج خود نشان دهد. این آیتم ها شامل ویدیوها، فایل های صوتی، فایل pdf، اینفوگرافیک ها، جدول ها، کلمات کلیدی پرسرچ و یا کامنت ها و لینک های دانلودی است که محتوای شما را برای کاربر غنی تر می کنند.

برخی دیگر از راه حل های طلایی نیز در ضمن تصویر زیر آورده شده است که می توانید کمی در این صفحه بمانید و آنها را دقیق تر مطالعه کنید.

سوالات متداول

در انتها نیز برخی از سوالات متداولی که کاربران ممکن است بدون خواندن مقاله آنها را مدام تکرار کنند، پیشاپیش پاسخ هایی را بیان می کنیم که عبارتند از:

صفحات زامبی، پیج هایی از وب سایت شما هستند که با داشتن برخی ویژگی ها، باعث فرار کاربران از خودشان می شوند. از طراحی غیر اصولی و موبایل فرندلی نبودن آنها گرفته تا عدم لینکسازی و محتوای باارزش برای این صفحات، همگی جزوی از مشخصات آنها هستند.

برای جلوگیری از تجربه تلخ تاثیر زامبی پیج بر سئو، بهتر است از همان ابتدا از این مشکل جلوگیری کنید. از راهکارهای اصولی در این زمینه می توان به طراحی استاندارد سایت، جلوگیری از انتشار صفحات و پست های فقیر (از نظر محتوا)، لینک سازی داخلی و غیره اشاره کرد. توضیحات کامل تر در مقاله بیان شده اند.

با توجه به تاثیر صفحات زامبی در سئو، حذف زامبی پیج ها می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشند. از جمله می توان به بهبود تجربه کاربری، افزایش نرخ تبدیل سایت، افزایش اعتبار سایت با ارزیابی مداوم مقالات معتبر در سایت شما، بهینه سازی بودجه خزنده سایت با حذف یا اصلاح صفحات زامبی اشاره کرد. یکی از تاثیرات این تغییرات، بهبود شاخص cls برای سایت شما است که می تواند در رتبه بندی آن از نظر گوگل مفید باشد.

از جمله این راهکارها می توان به لینکسازی از صفحات قدرتمند به این پیج، هدایت کاربران از شبکه های اجتماعی به این صفحات، بازنویسی و بهبود سئو آنها اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل