SEOEDU

انتخاب رنگ سایت و تاثیر آن بر کاربر!

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 روانشناسی رنگ ها
  2. 2 منظور از انتخاب رنگ سایت چیست؟
  3. 3 چرا انتخاب بهترین ترکیب رنگ برای طراحی سایت مهم است؟
    1. 4 آمارهایی از تاثیر رنگ در بهبود وب سایت
  4. 5 آشنایی با رنگ های مناسب وب سایت فروشگاهی، شرکتی و شخصی، پزشکی و خدماتی
    1. 6 رنگ های مناسب سایت فروشگاهی
    2. 7 رنگ مناسب وب سایت شرکتی
    3. 8 رنگ مناسب سایت شخصی
    4. 9 رنگ مناسب وب سایت پزشکی
    5. 10 رنگ مناسب وب سایت خدماتی
  5. 11 نحوه انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت چگونه است؟
  6. 12 بهترین ترکیب رنگ مناسب وب سایت چیست؟
    1. 13 آبی ویستا، آبی یخی و زرد:
    2. 14 خاکستری قمری و آبی به رنگ آسمان:
    3. 15 ترکیب رنگی روشن و بنفش:
    4. 16 ترکیب رنگ کرمی روشن:
  7. 17 راهکارهای عملی انتخاب رنگ سایت
    1. 18 استفاده از سایت های انتخاب ترکیب رنگ سایت:
    2. 19 استفاده از رنگ بندی سایت های مشابه در حوزه کاری شما:
    3. 20 توجه به ویژگی های مخاطب:
  8. 21 ابزارهای تخصصی انتخاب رنگ برای سایت کدام است؟
  9. 22 در انتخاب رنگ پس زمینه سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟
  10. 23 در انتخاب رنگ فونت وب سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟
  11. 24 رنگ سایت و تاثیر آن بر سئو
  12. 25 پرسش های متداول
    1. 26 بهترین رنگ برای سایت من چیست؟
    2. 27 چگونه یک طرح رنگی برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟
    3. 28 منظور از روانشناسی رنگ‌ها و تأثیر هر رنگ در هر شغل چیست؟
    4. 29 چند نمونه از شخصیت رنگ ها را نام ببرید.
    5. 30 رنگ های ترند طراحی سایت در سال 2023 کدامند؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

رنگ ها نقش مهم و غیر قابل انکاری در زندگی روزمره ما دارند و بدون شک یکی از محرک‌های مهیج هستند که بر نگرش و احساسات افراد تاثیر زیادی می گذارند.

هر فردی رنگ مورد علاقه خود را دارد و علاقه‌مند به استفاده از آن در کار و دیگر موارد است اما یک طراح ماهر اهمیت استفاده از رنگ مناسب را بدون اعمال نظر و سلیقه شخصی درک می‌کند. در طراحی صفحات وب استفاده از کنتراست رنگی صحیح، موجب جلب توجه کاربر به مهم‌ترین عناصر موجود در صفحه، انتقال احساسات موثر و ارتباط برقرار کردن بهتر کاربر و محتوای نوشته شده می‌شود.

یکی از مواردی که باید در طراحی سایت مورد توجه قرار بگیرد، همین مسئله انتخاب رنگ های سایت می باشد. زمانی که شما بتوانید از ترکیب رنگ زیبا و متعارف استفاده کنید می‌تواند کاربر خود را در سایت نگه دارید که تاثیر بسیار خوبی در مورد سئو سایت شما دارد.

در انتخاب رنگ برای صفحات وب ویژگی‌های جامعه هدف از جمله سن و جنس بسیار مهم هستند و بسته به اینکه آیا وب سایت شما جامعه هدف خاصی دارد یا خیر باید از رنگ‌های مناسب و مورد علاقه جامعه هدف در طراحی وب سایت استفاده کرد برای مثال بسیاری از وب سایت‌هایی که جامعه هدف آنان زنان هستند به طور معمول از رنگ‌های ملایم استفاده می‌کنند این در حالی است که وب سایت هایی که جامعه هدف آنان مردان هستند بیشتر رنگ‌های روشن را به عنوان رنگ اصلی صفحات خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

با انتخاب رنگ مناسب در صفحه وب می‌توان تعامل کاربر با محتوای نوشته شده را افزایش داد، می‌توان گفت که انتخاب رنگ مناسب یکی از مهم ترین عوامل در طراحی صفحات وب است که به طور موثری نوع خاصی از احساسات را در افراد مختلف به جریان می‌اندازد و درهدایت کاربران به صفحات مورد نظر و رسیدن به هدف اصلی طراحی وب کمک شایانی می‌کند.

بسیاری از کاربران و بازدید کنندگان سایت در اولین بازدید از صفحه مایل به انجام خرید یا اقدامات خاص دیگر نیستند و برای بازگشتن دوباره به صفحه و انجام اقدامات مورد نظر شما باید تحت تاثیر اولیه وب سایت شما قرار بگیرند.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از رنگ های مناسب می تواند به طور قابل توجهی این تاثیر اولیه را در افراد به وجود آورد.

همچنین اولین برداشت مثبت یا منفی کاربران یا بازدید کنندگان سایت تحت تاثیر بارزترین عنصر سایت یعنی رنگ آن است طبق مطالعات انجام شده درصد بالایی از برداشت اولیه کاربران و بازدیدکنندگان از سایت فقط بر اساس رنگ است.

محتوای نوشته شده در یک صفحه وب مهم است اما استفاده از رنگ نا‌مناسب در صفحه اصلی می‌تواند پیام متناقضی را نسبت به محتوای نوشته شده به کاربر منتقل کند، در واقع رنگ پس زمینه سایت اولین چیزی است که کاربران و بازدید کنندگان سایت به آن جلب می‌شوند بنابراین برای داشتن بهترین انتخاب رنگ مناسب وب سایت علاوه بر ویژگی‌های جامعه هدف باید تفاوت‌های فرهنگی هر منطقه را نیز در نظر گرفت، در فرهنگ‌های مختلف معنی و مفهوم هر رنگ متفاوت است برای مثال در هندوستان در لباس عروس از رنگ قرمز به جای رنگ سفید استفاده می‌شود یا در فرهنگ آن‌ها رنگ قرمز نشانه عشق و محبت است.

آگاهی از علایق، سلیقه ها و فرهنگ‌های حاکم بر هر منطقه می توانند کمک زیادی به وب سایت‌ها در رسیدن به خود و جذب کاربران بیشتر شود. انتخاب رنگ مناسب در طراحی وب سایت این اطمینان را به شما می‌دهد که مطالب وب همان منظور شما را منتقل می‌کنند و حتی انتقال پیام کلی محتوای نوشته شده را نیز تقویت می‌کند. به طور کلی با شناخت جامعه هدف و کمک گرفتن از روانشناسی رنگ‌ها شما می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب عکس العمل کاربران را نسبت به عناصر موجود در صفحه پیش بینی کنید.

رنگ سایت

روانشناسی رنگ ها

درک رنگ‌ها به طور عمده از طریق مغز مدیریت می‌شود و به طور کلی رنگ یک مسئله روانشناختی است که تاثیر زیادی بر روان افراد به جا می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد به طور ناخود آگاه پیام‌های خاصی را از رنگ‌های خاص برداشت می‌کنند و رنگ‌ها علاوه بر تاثیر بر احساسات و نگرش بر رفتار افراد نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارند. رنگ‌ها و ترکیبات رنگ می‌توانند بر عکس‌العمل کاربران و بازدیدکنندگان سایت بسیار اثر گذار باشند.

در جدید‌‌ترین طراحی‌های وب بیشتراز رنگ‌های خنثی مانند سفید و خاکستری روشن استفاده می‌شود، استفاده از این رنگ‌ها خواننده را قادر می‌سازد تا تمرکز بیشتری برای درک محتوای صفحه داشته باشد. به طور معمول از رنگ‌های گرم زرد، نارنجی و قرمز برای جلب توجه بر روی عناصر خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته استفاده تجمعی از رنگ‌های گرم در یک صفحه می‌تواند احساس پرخاشگری و خشونت را منتقل کند به همین دلیل نباید از رنگ‌های گرم به طور تجمعی استفاده کرد. اما استفاده تجمعی از رنگ‌های سبز و آبی و ترکیب این رنگ‌ها با هم، اثر آرامش بخش بیشتری را منتقل می‌کند.
اگر هدف از طراحی وب سایت ایجاد خلاقیت و برانگیختن تخیل افراد است استفاده از رنگ بنفش در طراحی وب سایت بسیار موثر است.

برای به وجود آوردن فضایی سرشار از حس آرامش و تعادل استفاده از رنگ‌های متمایل به سفید مفید هستند به عنوان مثال رنگ آبی اغلب به عنوان ایمن‌ترین رنگ انتخاب می‌شود زیرا رنگ آبی رنگ مورد علاقه اکثر افراد است. همچنین اگر مطالب صفحه شما در مورد سلامت و تندرستی است استفاده از رنگ سبز بهترین گزینه است. علاوه بر این اگر به دنبال ایجاد هیجان در کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود هستید و می‌خواهید آنها را به اقدامی سریع تشویق کنید رنگ قرمز در رسیدن به این هدف به شما کمک می‌کند.

نتایج تحقیقات حاکی از این موضوع است که استفاده از رنگ‌های گرم بیشترین اثر را در موفقیت وب سایت‌ها با توجه به اهدافشان داشته است همچنین استفاده از رنگ سبز نیز در رسیدن به هدف و کسب موفقیت وب موثر بوده است. این در حالی است که استفاده از رنگ‌های سیاه، خاکستری تیره و قهوه‌ای اثرات معکوسی در رسیدن به اهداف وب سایت‌ها داشته است. و در پایان آگاهی و شناخت روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند گامی اساسی در روند طراحی یک سایت موفق باشد.

منظور از انتخاب رنگ سایت چیست؟

انتخاب رنگ سایت یکی از مهم‌ترین کارها برای طراحی اجزای بصری این پلتفرم است. این کار می‌تواند بر روی همه چیز از نرخ تبدیل CTR سایت گرفته تا نحوه درک بازدیدکنندگان از برند شما را تحت تاثیر قرار دهد. انتخاب رنگ در طراحی وب سایت یک اصل بسیار مهم است که باید با توجه به فاکتورهای مختلفی انجام شود که بیشتر عوامل تعیین کننده آن مربوط به ماهیت برند و کاربران شما می‌شود. قبل از اینکه بخواهید این کار را انجام دهید، لازم است به معرفی رنگ‌ها بپردازیم. رنگ‌ها، یک بازتاب از نور هستند که به شکل‌های مختلفی درآمده و به عنوان یک پدیده فیزیکی الکترومغناطیسی شناخته می‌شوند که مفهوم رنگ را در ذهن خواهند ساخت. انتخاب رنگ سایت به معنای درنظر گرفتن یک طیف رنگی برای دیزاین سایت و بخش‌های مختلف آن مانند لوگو، منوها، سایدبار، رنگ لینک‌ها، دکمه‌ها و غیره است که معمولا شامل یک پالت رنگ اصلی و ثانویه می‌شود.

انتخاب رنگ تجاری سایت می‌تواند مزیت‌ها و اهمیت بالایی داشته باشد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. با این حال هماهنگی میان اجزای مختلف سایت نظیر لوگو، منوها و اجزای سایت که در زیباتر کردن رابط کاربری نقش مهمی دارد، یکی از دلایل انجام این کار است. بسیار مهم است تا طراحان بتوانند متناسب با نوع کسب و کار، مخاطب و یا طیف رنگی برند شما، این کار را به درستی انجام دهند. شما کاربران می‌توانید در صورت نیاز به دریافت خدمات سئو در یزد و یا طراحی سایت، از طریق سایت SEOEDU برای رفع نیاز کسب و کار خود استفاده کنید.

چرا انتخاب بهترین ترکیب رنگ برای طراحی سایت مهم است؟

چرا رنگ‌ها در وب سایت مهم هستند؟ دلیل مهم بودن انتخاب رنگ بندی مناسب برای سایت چیست؟ برای آنکه بتوانید به اهمیت این موضوع پی ببرید، بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که رنگ‌های سایت چه تاثیری بر روی مخاطبان دارند؟ در پاسخ می‌توان گفت:

همچنین دیگر دلایل اهمیت انتخاب بهترین رنگ عبارتند از:

آمارهایی از تاثیر رنگ در بهبود وب سایت

شاید بتوان گفت اثر انتخاب رنگ سایت در بهبود این پلتفرم بیشتر بر جنبه رابط و تجربه کاربری آن مربوط می‌شود؛ چراکه امروزه روانشناسی رنگ‌ها برای سایت‌های کسب و کار به خصوص پلتفرم های فروشگاهی بسیار مهم خواهد بود. به همین خاطر برای آنکه بتوانید یک طراحی سایت بی نقص داشته باشید، باید به رنگ‌ها توجه کنید. شما می‌توانید با آموزش طراحی سایت با وردپرس SEOEDU، تمام نکات لازم برای راه اندازی و دیزاین سایت خود را بیاموزید. برخی از آمارها در بخش تاثیرات رنگ در بهبود وب سایت عبارتند از:

آشنایی با رنگ های مناسب وب سایت فروشگاهی، شرکتی و شخصی، پزشکی و خدماتی

برای تکمیل اطلاعات ارائه شده در این مقاله جهت انتخاب رنگ سایت، می‌خواهیم برحسب کاربری این پلتفرم‌ها، رنگ‌های مناسبی را برای آن‌ها معرفی کنیم که به شرح زیر می‌باشند:

رنگ های مناسب سایت فروشگاهی

در طراحی سایت فروشگاهی از چه رنگ‌هایی می‌توان به عنوان بهترین رنگ استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت:

رنگ مناسب وب سایت شرکتی

از جمله رنگ‌هایی که می‌توانید در روند طراحی سایت شرکتی استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

رنگ مناسب سایت شخصی

از جمله رنگ‌هایی که می‌تواند برای طراحی سایت شخصی بسیار مناسب باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

مکمل تمام این رنگ‌ها، می توان به رنگ سفید اشاره کرد که می‌تواند فضای باز و خالی را به خوبی نمایش داده و از شلوغ بودن سایت جلوگیری کند.

رنگ مناسب وب سایت پزشکی

در انتخاب رنگ سایت، رنگ‌هایی که بتوانند اعتماد را به سمت شما جلب کنند بسیار مهم هستند. از جمله این رنگ‌ها می توان گفت:

نکته: برخلاف سایت های شخصی یا فروشگاهی و خدماتی، استفاده از رنگ ‌های شاد و متضاد در وب سایت پزشکی توصیه نمی‌شود.

رنگ مناسب وب سایت خدماتی

بیشتر رنگ‌های به کار رفته در سایت های خدماتی، همان رنگ های سایت شرکتی هستند. از جمله می توان به رنگ های خاکستری، بنفش، آبی، سفید و نیز نارنجی و رنگ های برند اشاره کرد.

نحوه انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت چگونه است؟

برای انتخاب رنگ مناسب وب سایت، لازم است اصول انتخاب رنگ سایت مورد توجه قرار گیرد. به همین خاطر در این بخش به بررسی اصول رنگ بندی سایت می پردازیم که به شرح زیر می باشد:

از دیگر مواردی که باید به عنوان اصول رنگ بندی سایت به آن توجه کنید می توان گفت:

بهترین ترکیب رنگ مناسب وب سایت چیست؟

اگر قصد دارید برای انتخاب رنگ سایت خود اقدام کنید، معمولا از 2-4 رنگ ترکیبی استفاده می شود. در ادامه به ترکیب های رنگی مناسب وب سایت ها می پردازیم که می توانید از آن ایده بگیرید:

کدهای رنگی این ترکیب عبارتند از: F6E278، BCF4F5 و 98DBC6. شما می توانید از این رنگ برای سایت های خدماتی و یا وب سایت های شخصی استفاده کنید.

کد رنگی این ترکیب عبارتند از: 666666، AEFFF1. شما می توانید این ترکیب رنگی را برای ایجاد یک پلتفرم مینیمال و جذاب برای سایت های خدماتی و شرکتی استفاده کنید.

برای سایت هایی که می خواهند یک طیف رنگی تمیز داشته باشند، مانند سایت های فروشنده محصولات کودک، از این ترکیب رنگی استفاده می شود که شامل کدهای رنگی 4EA1D3، F4A4A4، F8C8C6، 9AA4EC و نیز 6474E5 می باشد.

اگر دوست دارید سایتی را راه اندازی کنید که رنگ کرمی، رنگ غالب باشد، می توانید از این طیف رنگی بهره ببرید. کدهای رنگی این ترکیب عبارتند از: FEF2F2، E4C2C1، B6666F، F53163 و D1A080.

توجه به رنگ‌های مکمل و خنثی به عنوان مکملی برای رنگ های وب سایت نیز بسیار مهم هستند. شما می توانید در تعیین ترکیب رنگی مناسب سایت خود، از این طیف رنگی نیز استفاده کنید.

راهکارهای عملی انتخاب رنگ سایت

شما می‌توانید از ابزارهای انتخاب رنگ سایت که به صورت آنلاین وجود دارند برای این کار استفاده کنید. از مشورت با طراحان گرفته تا الگوگیری، انواع مختلفی از راه حل ها برای تعیین رنگ سایت وجود دارد. در ادامه به چند روش عملی می پردازیم که به عنوان راه حل قطعی شما در انتخاب رنگ سایت مفید خواهد بود. این موارد عبارتند از:

یکی از بهترین راه حل ها در این بخش، استفاده از سایت هایی است که ترکیب های رنگی تست شده ای را به شما ارائه می کنند. در تیتر بعدی با ما همراه باشید تا به معرفی چند مورد از این ابزارها بپردازیم.

یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید برای انتخاب رنگ سایت خود در نظر بگیرید، استفاده از سایت های رقیب است. به عنوان مثال، الگو گرفتن از رنگ بندی سایت های دیجی کالا، بامیلو و غیره می تواند برای دیزاین سایت های فروشگاهی مناسب باشد.

اگر مخاطبان سایت شما از یک طیف خاص هستند، می توانید از علایق آنها برای تعیین رنگ خود استفاده کنید. به عنوان مثال، وب سایت خانومی با داشتن طیف اکثریت کاربران خانم، از رنگ صورتی برای سایت خود استفاده کرده است.

شما می توانید در طول دوره منتورینگ سئو، راهکارهای عملی موضوعات مهم در راه اندازی و سئو سایت خود مانند انتخاب رنگ سایت خود را از همان ابتدای طراحی سایت گام به گام با آموزش های ما پیش ببرید.

ابزارهای تخصصی انتخاب رنگ برای سایت کدام است؟

برخی از سایت ها و پلتفرم هایی که می توانید از آن به عنوان یک ابزار برای تعیین پالت رنگی سایت خود استفاده کنید عبارتند از:

مشاوره یکی دیگر از راهکارهای تخصصی برای انتخاب رنگ مناسب است که همانند مشاوره سئو می تواند راهنمای کاملی را از زبان یک متخصص بیان کند.

در انتخاب رنگ پس زمینه سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟

برخی از نکاتی که باید در زمان انتخاب رنگ سایت به آنها توجه کنید عبارتند از:

برخی از رنگ های پس زمینه رایج که ممکن است در طراحی سایت به کار گرفته شوند عبارتند از: سفید، مشکی، کرم، آبی کمرنگ، سبز، بنفش، زرد، نارنجی، بنفش.

در انتخاب رنگ فونت وب سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از پرسش هایی که ممکن است شما کاربران راجع به رنگ سایت داشته باشید، انتخاب رنگ مناسب متن و فونت است که در تولید محتوا اهمیت بالایی دارد. همانطور که اشاره کردیم، رنگ فونت و رنگ پس زمینه نباید در خوانایی تداخلی را ایجاد کنند. از سوی دیگر، رنگ فونت به خصوص در نمایش لینک ها و انکرتکست ها باید یک رنگ روشن و به اصطلاح “در چشم” باشد. شما می توانید از رنگ های آبی و صورتی برای انکرتکست ها استفاده کنید.

بسته به این که پس زمینه سایت شما چه رنگی دارد، می توانید رنگ فونت متفاوتی را اعمال نمایید. با این حال رنگ مشکی، سفید و آبی تیره به عنوان رایج ترین رنگ های فونت سایت شناخته می شوند. همچنین موضوع سایت نیز می تواند در انتخاب رنگ فونت موثر باشد. به عنوان مثال در سایت های امور مالی، از رنگ سبز تیره نیز به عنوان رنگ فونت استفاده می شود. اهمیت رنگ در جذاب کردن و بهبود تجربه کاربری به خصوص محتوای سایت شما بسیار موثر است. شما کاربران می توانید با سفارش تولید محتوا در سایت ما، محتوای سایت خود را به صورت سئو شده توسط مجموعه SEOEDU سفارش دهید.

رنگ سایت و تاثیر آن بر سئو

شاید از خود بپرسید مگر ممکن است که رنگ بندی یک سایت بر سئو آن تاثیر گذار باشد؟؟

در مورد موضوع تجربه کاربری زیاد در حوزه آموزش سئو شنیده ایم، اما موضوع رنگ ها نیز از این قضیه جدا نیست.

رنگ ها به صورت مستقیم بر سئو تاثیر ندارند برای مثال گوگل نگفته اگر از رنگ قرمز در سایت خود استفاده کنید من به شما رتبه بهتری میدهم اما وجود رنگ های خوب در سایت منجر می شود تا کاربر احساس رضایت کند و در سایت باقی بماند و همین موضوع منجر به بهبود رنک شما و ماندگاری کاربر در سایت می گردد.

جامع ترین دوره سئو ایران رونمایی شد، سئومَستر کاملترین دوره سئو در ایران بعد از یک سال رونمایی شد.

پرسش های متداول

در انتها به برخی از پرسش های متداول در انتخاب رنگ سایت می پردازیم که عبارتند از:

بهترین رنگ برای سایت من چیست؟

برای آنکه بتوانید بهترین رنگ را برای سایت خود انتخاب کنید، می بایست به روان شناسی رنگ ها تسلط داشته باشید. با انواع سایت ها آشنا شده و بتوانید با توجه به اهداف خود، شخصیت کاربران هدف و بازه سنی و جنس آنها، یک رنگ مناسب را انتخاب نمایید.

چگونه یک طرح رنگی برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

در پاسخ به این پرسش می توان به چند نکته زیر اشاره کرد که عبارتند از:

منظور از روانشناسی رنگ‌ها و تأثیر هر رنگ در هر شغل چیست؟

روانشناسی رنگ ها به معنای آن است که هر رنگ می تواند محرک برخی احساسات در مخاطب شما بوده و یا نماینده برخی احساسات باشد. یک رنگ می تواند به راحتی سایت و شغل شما را جدی نشان داده و یا آن را فان و دوستانه نمایش دهد.

چند نمونه از شخصیت رنگ ها را نام ببرید.

برخی از ویژگی هایی که ممکن است از نظر روانشناسی در رنگ ها مشاهده کنید عبارتند از:

رنگ های ترند طراحی سایت در سال 2023 کدامند؟

برخی از رنگ های ترندی که در طراحی سایت در سال کنونی به شدت محبوب شده اند، عبارتند از: نارنجی (F5793B)، بنفش تیره (230344) بژ بلاش (C99383)، خاکستری (AAABAB)، کره ای (f7e8d3)، آبی کهکشانی (223651)، سفالی (B17A50)، مایل به قرمز کمرنگ (b9ac9d)، نارنگی (fb9c2a)، آبی روشن (137DC5).

خروج از نسخه موبایل