SEOEDU

استراتژی تولید محتوا چیست + راهنمای گام به گام نوشتن استراتژی محتوایی

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

بسیاری از شما بارها در دنیای مجازی کلمه تولید محتوا چیست را شنیده اید. امروزه تولید محتوا یکی از مهم ترین مقوله ها در حوزه کسب و کار آنلاین است.

هر تولید کننده محتوا برای جذب مخاطب بیشتر و موفقیت در فروش باید استراتژی محتوا داشته باشد. یک استراتژیست محتوا باید بتواند در تمامی حوزه هایی که محتوا تولید می کند، تحقیق و تفحص جامع داشته و با برنامه پیش برود.

در واقع استراتژی محتوا، تولید محتوای مفید و کاربردی با توجه به طی مراحلی مانند جمع آوری اطلاعات، پردازش و در نهایت نگارش و تولید آنها می باشد.

برای تولید یک محتوای یونیک و کارآمد اولین مولفه مهم و قابل توجه، داشتن استراتژی تولید محتوا می باشد.

با دانستن این که از تولید محتوای خود چه هدفی دارید، می توانید محتوای منحصر به فرد و جذابی ایجاد کنید که منجر به فروش بیشتر محصول شود. به همین جهت برای موفقیت در دنیای کسب و کار آنلاین و درآمدزایی بیشتر، برخورداری از استراتژی محتوا ضروری و مهم است.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

فرض کنیم شما قصد دارید در فضای مجازی کسب و کاری آنلاین راه اندازی کنید. اولین و مهمترین نیاز شما برای جذب مخاطب و فروش کالا یا خدمت، تولید محتواست. اما برای تولید محتوا در وهله اول باید یک استراتژی تولید محتوا داشته باشید تا بتوانید بر مبنای آن برنامه ریزی کرده و کسب و کار خود را مدیریت کنید.

استراتژی تولید محتوا در حقیقت تعیین هدف و نقشه راه برای رسیدن به آن هدف است.

این استراتژی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که شما را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان به هدف مورد نظر برساند. شاید دقیق‌ترین تعریف از استراتژی محتوا را کریستینا هالورسن (Kristina Halvorson) دارد که می گوید: ” استراتژی تولید محتوا برنامه ریزی برای تولید و مدیریت محتوای مفید و کاربردی است”.

هرچند در تعریف هالورسن می توان به تأثیرگذاری نقش انواع استراتژی تولید محتوا در موفقیت کسب وکار پی برد. بنابراین بهتر است برای تولید انواع استراتژی محتوا برنامه ریزی کرده و هدفمند قدم برداشت.

یکی از مهمترین اقدامات نیز برای موضوع سئو محتوا، داشتن یک استراتژی تولید محتوا قوی می باشد و درصورت نداشتن استراتژی درست قطعا روند سئو سایت شما به چالش خواهد خورد.

تقویم محتوایی و تدوین استراتژی

یکی از ابزارهایی که می تواند به شما در موضوع تدوین استراتژی محتوایی سایت کمک کند، تقویم محتوایی می باشد. در تقویم محتوایی موارد بسیار زیادی می توان مشخص کرد مثل موضوع مقاله، تاریخ انتشار، ساعت انتشار محتوا، تعداد کلمات، کلمه کلیدی و همینطور لینک سازی های داخلی آن را مشخص کرد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درمورد این موضوع به دست آورید حتما مقاله تقویم محتوایی را مطالعه کنید.

انواع استراتژی تولید محتوا

انواع استراتژی تولید محتوا

انواع استراتژی محتوا با توجه به نیاز مخاطب و در جهت جذب بیشتر آن برای دستیابی به نتیجه بهتر به کار می رود. انتخاب نوع استراتژی تولید محتوا مطابق با نوع برند تعیین می شود. استراتژی یک الگوی منسجم و پیوسته از تصمیمات است که با توجه به نوع برند و اهداف بلند مدت آن قابل اجرا است.

انتخاب استراتژی مناسب به شناخته شدن برند شما در بازار و جذب مخاطبان بیشتر کمک می کند.

بنابراین، شناخت انواع استراتژی محتوا و انتخاب بهترین روش بسیار مهم است. در ادامه با برخی از مهم ترین آنها آشنا می شوید:

مقاله سفید (White Paper)

مقاله سفید یکی از انواع استراتژی تولید محتواست که با آمار و ارقام سروکار دارد.

یک گزارش معتبر و دقیق از موضوعی خاص که راه حل مسائل را بیان می کند. معمولا این مقالات قابلیت دانلود کردن دارند و در حل مسائل استفاده می شوند. بیشتر این مقالات در تولید لید یا سرنخ موفق عمل می کنند.

مقاله‌های سفید با e-book از نظر ظاهر و محتوا متفاوت است.

به طور کلی در مقاله‌های سفید 80 درصد مطالب جنبه آموزشی داشته و مابقی مطالب تبلیغات است. بهترین اندازه مقالات سفید بین 3 تا 14 صفحه می باشد که شامل عنوان، فهرست، مقدمه، متن اصلی و جمع‌بندی است.

پادکست (Podcast)

پادکست‌ها یکی دیگر از انواع استراتژی تولید محتوا هستند که بیشتر بر روی محتوای صوتی تاکید دارند. امروزه پادکست ها با توجه به کمبود وقت، مورد استقبال زیادی از طرف مخاطبان قرار گرفته اند. جذابیتی که پادکست ها دارند باعث معرفی بیشتر برند شما می گردد.

در اکثر پادکست‌ها درباره یک موضوع خاص صحبت می شود و فایل صوتی آن در دسترس دیگران قرار می گیرد. این فایل قابلیت دانلود کردن دارد که برخی از آنها رایگان بوده و برخی دیگر در ازای پرداخت هزینه دانلود می شوند.

استفاده از این روش آسانتر و ارزانتر است و موجب تنوع و جذابیت بیشتر برای مخاطبان می شود. طراح محتوا باید در هنگام انتخاب نوع استراتژی به نوع مخاطبان و المان های جذاب برای آنها توجه کند.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ را می توان یکی دیگر از انواع استراتژی تولید محتوا دانست که با توجه به نوع مخاطبان، محتوای تولید شده به آدرس الکترونیکی آنها ایمیل می شود.

نکته ای که باید در استفاده از این استراتژی به آن دقت کرد، این است که محتوای ارسالی باید جذاب و متناسب با نیاز مخاطب باشد. همچنین ایمیل محتوا به همراه لینک وب سایت خود و استفاده از CTA (Call-to-Action باشد تا مخاطب احساس خاص بودن نماید.

وبینار (Webinar)

یکی دیگر از انواع استراتژی تولید محتوا که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است، برگزاری وبینار می باشد. وبینار همان جلسات آنلاین هستند که در آن به صورت مستقیم با مخاطب در تماس هستید.

نکاتی که در تولید محتوا به این سبک باید به آن توجه داشت، بیان مطالب مفید، جذاب و کاربردی می باشد. بهتر است ثبت نام در وبینار رایگان باشد تا مخاطبان اعتماد بیشتری به شما پیدا کنند.

مطالعه موردی (Case Study)

مطالعه موردی را می توان متفاوت ترین نوع استراتژی تولید محتوا دانست. در هنگام طراحی محتوا بهتر است به فکر رفع نیاز مخاطب خود باشید.

بدین ترتیب می توانید برای او محتوایی داستانی تولید کنید که بیشتر آن از صحبت های مشتریان واقعی الهام گرفته است! استفاده از این نوع محتوا تاثیرگذاری بیشتری داشته و باعث ایجاد رابطه دوسویه بین شما و مشتریان می شود.

برای این که بتوانید درباره مطالب مطرح شده درک عمیق تری داشته باشید، می توانید کتاب استراتژی تولید محتوا را دانلود کرده و آن را مطالعه کنید.

تولید محتوا توسط کاربر یا ugc

یکی از استراتژی های بسیار ارزان برای تولید محتوا استفاده از محتوا کاربران یا تولید محتوا ugc می باشد. در صورتی که میخواهید اطلاعات بیشتری درمورد این موضوع بدانید مقاله تولید محتوا ugc را مطالعه کنید.

تدوین استراتژی تولید محتوا

شناسایی نیاز مخاطب یکی از روش هایی است که می تواند به شما برای برنامه ریزی هدفمند درباره استراتژی تولید محتوا کمک کند. تدوین استراتژی محتوا می تواند روی فروش بالاتر تاثیرگذار باشد.

برای تدوین استراتژی محتوا بهتر است در قدم اول مخاطبین هدف را شناسایی و در صدد رفع نیاز آنها برنامه ریزی کنید. دومین گام معرفی محصول یا خدمات شماست

مسلماً تطابق نوع بازاریابی محتوا با نوع محصول از اصلی ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

با انتخاب محتوای مفید قطعا می توانید به نتایج بهتری برسید. تولید محتوا با هدف افزایش آگاهی از برند شما و تبدیل لید به مشتری های دائمی موفقیت بزرگی است که با تدوین استراتژی تولید محتوا مشخص می گردد.

در این مرحله می توان به درستی تصمیم گرفت که با توجه به هدف شما کدامیک از انواع روشهای تدوین استراتژی را انتخاب کنید.

راهنمای گام به گام نوشتن استراتژی محتوایی

برای این که بتوانید به راحتی استراتژی تولید محتوا را به نگارش درآورید و آن را در جهت رسیدن به اهداف بالای فروش محصول و خدمات به کار گیرید، به مراحل زیر توجه کنید.

گام اول: هدف گذاری

مهم ترین نکته و اولین قدم در تدوین استراتژی تولید محتوا هدف گذاری و مشخص کردن اهداف بلند مدت است. با استفاده از روشهای مختلف هدف‌گذاری می توان به نتایج متفاوتی رسید. معروفترین روش هدف‌گذاری، SMART است.

در این روش هدف مشخص شده باید قابل اندازه‌گیری و دستیابی در طی زمان تعیین شده باشد.

معمولا در دنیای کسب وکار آنلاین، هدف ها در راستای تعداد مشتری و فروش بیشتر محصول تعریف می شوند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تعداد تماس ها و بازدیدها بسیار با اهمیت می باشند.

روش دیگری از هدف گذاری روش OKR است که در دو بخش اهداف و نتایج کلیدی تعریف می شود. در این روش اهداف در طی زمان مشخصی سنجیده می شوند.

گام دوم: ارزیابی و جمع آوری منابع موجود

یکی از مهمترین کارهایی که در هنگام تولید محتوا انجام می شود، توجه به کیفیت محتوا و استفاده از منابع درست می باشد. با صرف زمان کافی می توان انواع محتوا را جمع آوری، دسته بندی و تولید کرد. بررسی مطالب خام بر اساس مولفه‌های زیر انجام می گردد:

  1. عناوین محتوا
  2. فرمت‌های محتوا
  3. ارتباط محتوا با نیاز مشتریان

گام سوم: تعیین شخصیت مشتری

تشخیص نیازهای شخصیت مشتری (Buyer persona) به خلق محتوای بهتر و کاربردی تر کمک می کند. هر چه شناخت شما از مشتریان بیشتر باشد، بهتر می توانید استراتژی تولید محتوا را تعیین کنید.

هنگامی که محتوا در راستای علائق و رفع نیازهای مخاطب طراحی شود، میزان موفقیت آن در جذب مخاطب و تبدیل آن به لید و مشتری دائمی بالاتر است.

گام چهارم: شناسایی مراحل سفر مشتری

تعیین مراحل سفر مشتری یکی از تاثیرگذارترین عوامل در فرایند فروش محصول می باشد. از هنگامی که کاربر وارد سایت و یا پیچ شما می شود تا هنگامی که خرید کند، این محتواست که از اهمیت بالایی برخوردار است. در تمامی این مراحل می توان محتوایی مطابق با نیازهای مشتری تولید کرد و بر اساس استراتژی تولید محتوا گام برداشت.

سفر مشتری در سه مرحله انجام می‌شود:

در مرحله اول، استراتژی تولید محتوا باید در جهت آگاهی بخشی از برند و محصول باشد. معرفی محصول و خصوصیات آن به انتخاب مشتری در هنگام خرید کمک می کند.
در مرحله برآورد (Consideration) اطلاع‌رسانی راهکارهای مختلف ارائه می‌شود و در مرحله تصمیم به خرید (Decision) جزئیات محصولات به همراه قیمت در اختیار مشتری قرار داده می‌شود.

گام پنجم : تعیین کلمه کلیدی در استراتژی تولید محتوا

یافتن کلمات کلیدی در تولید محتوای یونیک، مفید و کاربردی بسیار حیاتی است. تشخیص این که چه کلمات کلیدی در تولید محتوا به کار روند، می تواند در سئوی سایت و شناسایی توسط مخاطبان موثر باشد.

در برخی از شرکت ها تیمی از افراد تولید کننده محتوا به این کار اختصاص پیدا می کنند که فرآیند تولید محتوا را به صورت کاملا تخصصی انجام می دهند. در این شرکت ها دفتر تولید محتوا وجود دارد و حتی آموزش تولید محتوا و آموزش سئو نیز به افراد جدید انجام می شود.

معمولا تیم تولید محتوا، مسولیت تعیین فرمت و استراتژی تولید محتوا را برعهده می گیرد.

گام ششم : انتخاب روش انتشار محتوا

با گسترش روز افزون رسانه‌های اجتماعی می توان به راحتی محتوای تولید شده را منتشر کرد. استفاده از قابلیت های فضای مجازی و مزایای فراوانی که دارد، روش های زیادی را در دسترس همگان قرار می دهد تا به محتواهای متنوع دست پیدا کنند.

از روش‌های انتشار محتوا می توان به انتشار در شبکه‌های اجتماعی، سئو سایت و ایمیل مارکتینگ اشاره کرد که عملکرد آنها با توجه به کارآمدی شان در رسیدن به اهداف متفاوت می باشد.

روش‌های پروموشن پرداختی (Paid Promotion) یا غیر ارگانیک روشی است که به بررسی نقش رسانه های مختلف در اثرگذاری مخاطبان می پردازد تا بهترین روش انتشار محتوا را انتخاب کند.

گام هفتم: بودجه بندی

تعیین بودجه یکی از اصلی ترین مواردی است که باید در ابتدای تعیین استراتژی تولید محتوا در نظر گرفته شود. بودجه بندی می تواند دست شما را در انتخاب روش های مختلف باز بگذارد. بهترین راه این است که در وهله اول اهداف مشخص شوند سپس ابزارهای تولید محتوا شناسایی گردد. در مرحله بعد با بودجه بندی مناسب استراتژی تولید محتوا تعیین می شوند.
بدین ترتیب در زمان تدوین استراتژی تولید محتوا، می توانید با خیال آسوده به ایده پردازی و استفاده از روش های مختلف تولید محتوا بپردازید. به طور کلی تولید محتوا پرهزینه‌ است. بنابراین برای این که بتوانید به نتایج دلخواه برسید، توصیه می شود با تیم های متخصصی که در زمینه سفارش تولید محتوا فعالیت می کنند، مشورت نمایید. حتی مشاوره سئو می تواند شما را در زمینه تعیین استراتژی محتوا و بودجه بندی یاری کند.

گام‌های هفت گانه ذکر شده که همچون هفت خان رستم شما را در رسیدن به هدفی والا همراهی می کنند، این امکان را فراهم می‌کند تا به توسعه کسب‌وکار خود بپردازید. رونق این کسب و کار مرهون تعیین استراتژی تولید محتوای دقیق و درست می باشد.

برای حصول اطمینان بیشتر می توانید از ابزارهای سنجش عملکرد در دوره های مختلف استفاده کنید.

بررسی رقبا در تدوین استراتژی تولید محتوا

شناسایی رقبا در تدوین استراتژی تولید محتوا از اهیمت بالایی برخورار است. به طوری که این کار می تواند شما را در تعیین راهکارهای کاربردی و مفید یاری کند. بررسی رقبای داخلی و خارجی در حوزه کسب وکار می تواند منجر به اتخاذ تصمیمات مهمی شود که در نهایت موفقیت های بزرگ را نصیب تان کند.

برای دیده شدن در بین رقبا استفاده از محتوای تبلیغاتی یکی از بهترین روش های موجود است.

انتشار رپورتاژ آگهی موجب شناسایی برند شما در بین جامعه مخاطبان می شود. برای سفارش رپورتاژ آگهی می توانید به یک تیم حرفه ای تولید محتوا مراجعه کنید.

سوالات متداول

1- آیا داشتن استراتژی محتوا لازم است؟

از نظر بنده یکی از واجب ترین موضوعات در بحث سئو داشتن استراتژی تولید محتوا می باشد. زمانی که شما برای خودتان تکلیف را روشن کنید، قطعا می توانید در بحث آنالیز و تحلیل کارهای انجام شده به بهترین شکل ممکن اقدام نمایید. پس پیشنهاد میکنم حتما استراتژی محتوایی داشته باشید و در یک مکانی آن را ثبت و مستند نگهداری کنید.

2- چه نکاتی را باید در استراتژی تولید محتوا رعایت کنیم؟

در نوشتن استراتژی باید اول رقبا را بررسی کنید و بر اساس آن ها تصمیم بگیرید. به نظر من مهمترین اصلی که باید درمورد تعیین استراتژی محتوایی در نظر داشت همین موضوع انالیز و تحلیل رقباست.

3- چه کسی باید استراتژی تولید محتوا را بنویسد؟

نوشتن استراتژی محتوا بر عهده کسی است که سئو سایت شما را برعهده گرفته و انجام می دهد. زیرا او کسی است که میداند شما به چند محتوا و چه محتواهایی نیاز دارید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

خروج از نسخه موبایل