SEOEDU

لینک سازی داخلی چیست؟ اهمیت آن در سئو

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 اهمیت لینک سازی داخلی در سئو چیست؟
  2. 2 آشنایی با مزیت های لینکسازی داخلی
    1. 3 افزایش زمان ماندگاری مخاطب در سایت:
    2. 4 حفظ بودجه خزش:
    3. 5 افزایش بازدید صفحات:
  3. 6 تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی
  4. 7 انواع لینک در لینکسازی چیست؟
    1. 8 لینک فالو:
    2. 9 لینک نوفالو:
  5. 10 اصول و قواعد برای انجام لینک سازی داخلی چیست؟
    1. 11 پیوند دادن به مطالب مرتبط
    2. 12 استفاده از انکرتکست مرتبط
    3. 13 عدم لینک سازی به صفحات 404
    4. 14 ترغیب کاربران به کلیک کردن بر روی لینک‌ها
    5. 15 رنگ متمایز لینک سازی داخلی
    6. 16 پراکنده کردن لینک‌ها داخل متن
    7. 17 متعادل نگه داشتن تعداد لینک‌ها
    8. 18 تعیین فالو و نوفالو بودن
    9. 19 درنظر گرفتن ارزش محتوا
    10. 20 لینک سازی متقابل
  6. 21 اصول انتخاب انکرتکست چیست؟
  7. 22 آشنایی با انواع انکرتکست
    1. 23 انکرتکست خود کلمه کلیدی (Exact Match):
    2. 24 انکرتکست جمله ای (Phrase Match):
    3. 25 انکرتکست نسبی (Partial Match):
    4. 26 انکرتکست برند (Branded):
    5. 27 انکرتکست لینک (Naked Link):
    6. 28 انکرتکست عمومی (Generic):
    7. 29 انکرتکست تصویری (Image):
    8. 30 انکرتکست تصادفی (Random):
  8. 31 انواع روش لینک سازی داخلی
    1. 32 لینک سازی داخلی دستی:
    2. 33 لینک سازی داخلی اتوماتیک:
    3. 34 لینک متنی:
    4. 35 لینک های ناوبری:
    5. 36 لینک فوتر:
    6. 37 لینک روی تصویر:
    7. 38 لینک سایدبار:
  9. 39 منظور از استراتژی لینک داخلی چیست؟
  10. 40 بهترین استراتژی های لینکسازی داخلی کدامند؟
  11. 41 تکنیک ها و روشهای ساخت لینک داخلی
    1. 42 ساختار ایده آل سایت خود را تعیین کنید:
    2. 43 انکرتکست مناسب استفاده کنید:
    3. 44 مهمترین محتوای خود را تعیین کنید:
    4. 45 در پست های جدید وبلاگ به چهار یا پنج پست قدیمی لینک دهید:
    5. 46 محتوای قدیمی سایت را با لینک‌های داخلی جدید بروزرسانی کنید:
    6. 47 در ساختن لینک‌های داخلی زیاده‌روی نکنید:
    7. 48 لینک های داخلی سایت نباید nofollow باشند:
    8. 49 لینک های متنی را اضافه کنید:
    9. 50 لینک صفحات سلسله مراتبی:
    10. 51 افزودن یک بخش مربوط به پست را در نظر بگیرید:
    11. 52 سعی کنید لینک های ناوبری را اضافه کنید:
    12. 53 لینک هایی به طبقه بندی های خود اضافه کنید:
    13. 54 افزودن لینک به پست های محبوب یا انتهایی را در نظر بگیرید:
  12. 55 مهم ترین نکاتی که باید در لینک سازی داخلی بدانید
  13. 56 5 اشتباه کشنده در لینک سازی داخلی
    1. 57 1-لینک داخلی شکسته یا internal broken links
    2. 58 2- لینک سازی داخلی به صفحه ای که ریدایرکت کرده ایم!!
    3. 59 3- لینک سازی زیاد به صفحات کم اهمیت!
    4. 60 4-لینک سازی داخلی زیاد در صفحات با اعتبار بالا
    5. 61 5- صفحات بی کس و کار! صفحاتی که لینک داخلی ندارند.
  14. 62 پرسش های متداول
    1. 63 متن انکرتکست در لینکسازی داخلی چند نوع دارد؟
    2. 64 چگونه صفحات یتیم را در لینکسازی داخلی پیدا کنیم؟
    3. 65 عوامل موفقیت در لینکسازی داخلی سایت چیست؟
    4. 66 چگونه لینک سازی داخلی به سئو کمک می کند؟
    5. 67 بهترین ابزار برای بررسی لینک سازی داخلی بین صفحات چیست؟
    6. 68 بهینه سازی انکرتکست‌ها در لینک سازی داخلی چگونه انجام می‌شود؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

لینک سازی داخلی، به ایجاد هایپرلینک هایی گفته که به صفحاتی در همان دامنه اشاره می‌کند. به همین خاطر است که به آنها لینک “داخلی” یا Internal Link گفته می‌شود. در لینک سازی داخلی، گوگل و کاربر می‌توانند به صفحات مختلف سایت شما هدایت شده که این کار اثرات مثبت بسیاری دارد. از افزایش زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time) گرفته تا بیشتر شدن سرعت ایندکس صفحات سایت و بهبود رتبه و اعتبار آنها.

لینک سازی داخلی یک موضوع مهم در مبحث سئو داخلی لینک بیلدینگ است؛‌ چراکه می تواند تمام صفحات سایت شما را به یکدیگر مرتبط کرده و با این کار، انتقال اعتبار بین تمامی صفحات صورت می‌گیرد. بنابراین، لینک سازی داخلی خوب برای سئو شما بسیار مهم است.

از سوی دیگر لازم است بدانید لینک سازی داخلی از طریق 4 نوع لینک انجام می‌شود. انواع پیوندهای پاورقی (فوتر)، ناوبری،‌ متنی و تصویری. شما می‌توانید از این پیوندها در بخش‌های مختلف سایت خود استفاده کنید که می‌توانند از طریق یک بنر در سایدبار، یک دکمه در منو یا فوتر، یک انکرتکست در متن محتوا یا از طریق یک تصویر کال تو اکشن به کار گرفته شوند.

لینک سازی داخلی چیست؟

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو چیست؟

یکی از راه هایی که گوگل می تواند اقدام به یافتن محتواهای شما نماید، همین لینکسازی های داخلی و خارجی است. گوگل از طریق تعداد لینک ها قادر است وضعیت مهم بودن یک صفحه را متوجه شود. به همین خاطر است که امروزه صفحات برتر در نتایج گوگل، صدها و هزاران لینک داخلی و خارجی دارند. دیگر مواردی که باید در این بخش بیان کرد، عبارتند از:

گوگل با کمک لینک های داخلی، سایت شما را بارها خزش می کند و به قسمت های مختلف آن راه می یابد.

شبکه لینکسازی داخلی شما درهم تنیده تر باشد، شانس کراول شدن تمام لینک های سایت شما افزایش می یابد. بنابراین شما می توانید از این قابلیت استفاده کنید تا بتوانید صفحات سایت خود را ایندکس نموده و به ربات های گوگل نمایش دهید. در نتیجه امکان ایندکس شدن محتواهای جدید در سایت شما افزایش می یابند.

شما می توانید با لینک سازی داخلی در کنار فراگیری روش های لینک بیلدینگ خارجی، اقدام به بهبود تجربه کاربر نمایید. زمانی که فرد قصد مطالعه مقاله شما را دارد، به دنبال اطلاعاتی است تا مشکل خود را برطرف کند. اگر این مشکل، از چند بخش تشکیل شده باشد، شما می توانید هر قسمت را جداگانه توضیح داده و لینک توضیحات مقاله آن را در طول متن قرار دهید. در نتیجه کاربر به راحتی به آن دسترسی داشته و تجربه خوبی از محتوای شما خواهد داشت.

آشنایی با مزیت های لینکسازی داخلی

اشل و ساختار سایت شما بدون لینکسازی های داخلی برای دیگران قابل فهم نخواهد بود. اگر می خواهید کاربران و ربات های جستجو را از سردرگمی برهانید، می بایست لینکسازی داخلی را با روش هایی همچون ساخت بردکرامب، لینکسازی در هدر و فوتر انجام دهید. برخی از مزیت هایی که می توان در مورد لینکسازی داخلی بیان کرد، عبارتند از:

کاربران غالبا سایت های شما را در مدت زمان 10 – 20 ثانیه ترک می کنند. این مدت زمان هرچقدر به جلو می رویم، کمتر هم می شود. بسیار مهم است تا با تکنیک های مختلف، تلاش کنید کاربر را در سایت خود نگه داشته و آن را در شبکه ای از محتواها گیر بیندازید تا دیرتر از سایت خارج شود. این کار می تواند با کاهش زمان بارگذاری سایت، غنی سازی محتوا به ویدیو یا صوت و نیز لینکسازی بین محتواهای داخلی سایت انجام گردد.

یکی از مزایای خوب لینکسازی داخلی آن است که ربات های گوگل می توانند به عمق صفحات سایت شما هدایت شوند. در نتیجه صفحات جدیدی کشف شده و فهرست بندی می گردد. این روش می تواند در کنار راهکارهایی از جمله بروزرسانی نقشه سایت، رفع ریدایرکت ها، حذف صفحات تکراری و بی اهمیت یا بهینه سازی سرعت سایت نیز قابل انجام باشد.

یک ترفند بسیار جذاب برای بیشتر کردن ورودی به صفحات مختلف سایت خود، لینک سازی داخلی است. حتما نیازی به ساخت صفحات جدید نیست بلکه شما می توانید با لینک سازی داخلی در صفحات مختلف سایت خود، تا حدی از این طریق نیز آمار ورودی کاربران را به صفحات بیشتر کنید. برای بررسی این آمارها کافیست از سرچ کنسول استفاده نمایید.

 تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

هر وب سایت شامل لینک سازی داخلی و خارجی است. لینک سازی داخلی صفحات و پست ها را در وب سایت خود و لینک خارجی صفحات شما را به وب سایت های دیگر متصل می کنند.

لینک سازی داخلی لینکی است که شما به عنوان مالک سایت کنترل می کنید. با لینک سازی داخلی مناسب، بازدید کنندگان و Google را به مهمترین صفحات خود راهنمایی می کنید.

برای تنظیم استراتژی لینکسازی داخلی، موارد مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

پیشنهاد میکنیم در صورتی که میخواهید اطلاعات بیشتری درمورد سئو خارجی داشته باشید به صفحه آموزش سئو خارجی مراجعه نموده و اطلاعات تکمیلی این مبحث را آن جا مطالعه کنید.

انواع لینک در لینکسازی چیست؟

لینک سازی داخلی به معنای لینک دادن دو صفحه به یکدیگر است که می تواند به شیوه های مختلفی انجام  شود. این کار معمولا برای هدایت کردن کاربر به یک محتوای مرتبط انجام می گیرد تا از این طریق، فرد بتواند به تکمیل اطلاعات خود بپردازد. چنین کاری از نظر گوگل اهمیت بسیار بالایی دارد. چراکه منجر به افزایش نرخ ماندگاری ترافیک ورودی در سایت شما شده و این سیگنال مهمی به ربات های گوگل است که می توانند با ارزش بودن محتوای شما را اثبات کنند.

اما پیش از آنکه بخواهیم به بررسی لینکسازی داخلی بپردازیم، ابتدا بهتر است با انواع لینک ها در این پروسه آشنا شویم. در این حالت می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

لینک های فالو که با عنوان dofollow نیز شناخته می شوند، یکی از انواع لینک هایی هستند که شما می توانید از آنها برای انتقال اعتبار از مبدا به مقصد استفاده کنید. تقریبا می توان گفت تمام لینکسازی های داخلی، با این مدل لینک انجام می شوند تا اعتبار در شبکه داخلی سایت بین صفحات مختلف آن انتقال یافته و منجر به رشد تمام صفحات گردد.

لینک های نوفالو که با عنوان nofollow نیز شناخته می شوند، از نظر سئویی ارزشی را به صفحات مقصد منتقل نمی کنند و تنها به عنوان یک رابط بین دو صفحه عمل می نمایند. این نوع لینک ها اولین بار در سال 2005 به دلیل وجود لینک های هرزنامه در بخش نظرات به کار گرفته شدند.

شما می توانید با مشاهده تگ rel=”follow” در سورس html صفحه موردنظر خود، به فالو یا نوفالو بودن صفحات پی ببرید.

اصول و قواعد برای انجام لینک سازی داخلی چیست؟

توجه به وضعیت لینک سازی داخلی بخشی از روند بررسی سئو داخلی سایت است که باید در ارزیابی سایت بررسی شود. لینک سازی داخلی نباید به صورت بی رویه انجام گردد. چراکه ممکن است برخی از پیوندها توسط موتور جستجو نادیده گرفته شوند. این موضوع در حالتی که لینک سازی داخلی به تعداد زیاد انجام شود رخ خواهد داد. همچنین مشکلات دیگری را نیز ایجاد می‌کند که در ادامه به آن می‌پردازیم. به طور کلی برخی از مهم‌ترین اصولی که باید در لینک سازی داخلی درنظر بگیرید عبارتند از:

پیوند دادن به مطالب مرتبط

اولین مورد مهم در قواعد لینک سازی داخلی، لینک کردن صفحات مرتبط با یکدیگر است. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر بیشتر در سایت شما برای موضوعاتی که با یکدیگر پیوستگی دارند جستجو کرده و بهترین راهکار جهت افزایش زمان ماندگاری وی خواهد بود.

همچنین زمانی که در محتوای خود راجع به موضوع خاصی صحبت می‌کنید که برای آن صفحه دیگری دارید، این مورد نیز می‌تواند شامل این اصل شده و به عنوان یک موضوع مرتبط لینک سازی داخلی برای آن صفحه درنظر گرفته شود. شما کاربران می‌توانید در صورت وجود مشکلات مختلف در لینکسازی داخلی یا خارجی سایت خود، از خدمات مشاوره سئو SEOEDU استفاده کنید.

استفاده از انکرتکست مرتبط

مورد مهم دیگر در این بخش، به کار بردن انکرتکست‌های مرتبط است. جالب است بدانید امروزه الگوریتم گوگل (الگوریتم پنگوئن پیشرفته) متن انکرتکست‌ها را نیز بررسی می‌کند و به آن برای رتبه بندی بها می‌دهد. بنابراین انتخاب انکرتکست بسیار مهم است.

کلمات انکرتکست می‌توانند با انتخاب کلمات کلیدی، مترادف آنها، بخشی از کلمات کلیدی، با پسوند و پیشوند کلمه کلیدی انتخاب شوند. در تیتر بعدی با ما باشید تا به این پرسش که اصول انتخاب انکرتکست چیست؟ نیز پاسخ دهیم.

عدم لینک سازی به صفحات 404

پیوندی که به آن لینک می‌دهید نباید به صفحه ای که حذف شده و یا وجود ندارد هدایت شود. این مورد یکی از ایرادات سئو تکنیکال است که باید برای رفع آن از برنامه‌هایی مانند اسکریمینگ فراگ جهت تعیین لینک‌های 404 خود استفاده کنید. در این حالت به این نوع لینک‌ها، پیوند شکسته می‌گویند. کاربران می‌توانند با دریافت خدمات سئو سایت از سایت SEOEDU، تمام مشکلات سئو داخلی سایت خود را با نظارت تیم فنی ما بررسی و برطرف کنند.

ترغیب کاربران به کلیک کردن بر روی لینک‌ها

یک مورد مهم دیگر از اصول لینک سازی داخلی، ترغیب و وادار کردن کاربران به لینک کردن بر روی صفحه است. بهترین روش آن است که کاربر را برای ارائه اطلاعات بیشتر به صفحه موردنظر منتقل کنید. به طور کلی، بهترین لینک سازی مربوط به کسانی است که بتوانند بیشترین نرخ کلیک را از آن دریافت کنند.

نکته: بهتر است در انجام این کار از روش‌های قدیمی برای پیوند دادن و یا متقاعد کردن کاربران استفاده نکنید. به عنوان مثال از نوشتن کلماتی مانند ادامه مطلب، اینجا، بعدی و غیره خودداری نمایید؛ زیرا زمان چنین ترفندهایی گذشته است و تعادل انکر تکست‌ها را نیز به هم می‌زند. این نکته در لینکسازی خارجی صدق نمی‌کند.

رنگ متمایز لینک سازی داخلی

بهتر است برای لینک‌هایی که درون صفحه شما هستند رنگ متفاوتی را درنظر بگیرید. از جمله می‌توان به رنگ‌های مکمل سایت شما اشاره کرد. همچنین می‌توان آنها را بولد کرد. این مورد می‌تواند با تعیین رنگ مکمل در طراحی سایت انجام شود.

پراکنده کردن لینک‌ها داخل متن

در نهایت مورد دیگری که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد، پراکندگی لینک‌ها در محتوا می‌باشد. این مورد نیز بخشی از روند تولید محتوا است که باید به آن توجه کنید و از تجمع لینک ها جلوگیری نمایید. شما کاربران می توانید برای نگارش محتواهای سئو شده با رعایت اصول و نکات این چنینی، از خدمات سفارش تولید محتوا سایت SEOEDU استفاده کنید.

متعادل نگه داشتن تعداد لینک‌ها

یکی از پرسش‌هایی متداول شما کاربران، تعداد مناسب لینک‌ها در هر صفحه است. در ابتدای این بخش به این موضوع اشاره کردیم که لینک سازی داخلی بی رویه چه عواقبی خواهد داشت. لازم است کاربران به این نکته توجه کنند که موتورهای جستجو در هر صفحه، تنها 150 پیوند را خزش می‌کنند. در این خصوص می‌توان به توصیه ای که از مت کانس، رئیس سابق بخش وب اسپم گوگل در سال 2009 کرده است اشاره نمود که توصیه می‌کند پیوندهای داخلی یا خارجی در صفحه به زیر 100 محدود باشد. بنابراین می‌توان به این جمع بندی رسید که در یک محتوای بزرگ مانند 2-3 هزار کلمه و کمی بیشتر، این تعداد لینک سازی مشکلی در سئو داخلی ایجاد نمی‌کند.

نکته: علاوه بر مبحث کمیت لینک‌ها، کیفیت آنها نیز مهم است. به عنوان مثال تعداد 100 لینک با انکرتکست‌‌ها غلط و بدون توجه به اصول و قواعد لینک سازی داخلی، بیشتر به سایت شما ضرر می‌زند. پس کیفیت دقیقاً هم وزن کمیت مهم تلقی شود.

تعیین فالو و نوفالو بودن

به طور معمول لینک‌های داخلی سایت همگی فالو هستند. چراکه اعتبار بخش‌های مختلف سایت را به یکدیگر منتقل می‌کنند. این موضوع بسیار مهم است که لینک سازی داخلی سایت به صورت فالو باشد. با این وجود درنظر داشته باشید که هر صفحه ای که نمی‌خواهید به آن رتبه دهید یا اعتباری منتقل کنید، می‌تواند به صورت نوفالو درنظر گرفته شود.

ما سعی می‌کنیم در دوره‌های منتورینگ سئو، به پرسش‌های شما و ابهامات این چنینی در بخش تعداد لینک‌ها یا فالو و نوفالو بودن آنها پاسخ دهیم. شما می‌توانید در این دوره‌ها، سئو را با چالش‌های آن تجربه کنید و از یک متخصص سئو در این مسیر استفاده نمایید.

درنظر گرفتن ارزش محتوا

در لینک سازی داخلی بهتر است صرفاً به محتواهایی لینک دهید که ارزش خواندن را دارند. محتوای قدیمی یا از رده خارج شده برای لینک سازی داخلی مناسب نیستند و ممکن است با لینک سازی داخلی رتبه گرفته اما بازخورد بدی از جانب کاربران بگیرند. در نتیجه بهتر است ارزش صفحات مقصد را در لینکسازی داخلی درنظر بگیرید.

لینک سازی متقابل

همچنین بهتر است از لینک سازی داخلی متقابل بیش از حد استفاده نکنید. این کار می‌تواند منجر به مشکوک شدن گوگل و کاربران شود.

اصول انتخاب انکرتکست چیست؟

برخی از نکات و اصولی که در انتخاب انکرتکست در لینک سازی داخلی باید به آن توجه کرد عبارتند از:

نکته: منظور از Exact Match Keywork-Rich انکرتکستی با کلمات کلیدی مطلوب هدف است.

آشنایی با انواع انکرتکست

همچنین در بخش معرفی انواع انکرتکست باید به 8 نوع آن اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

دقیقاً عبارتی (کلمه کلیدی اصلی) که است که می‌خواهیم برای آن رتبه بندی را انجام دهید. به عنوان مثال: خدمات سئو.

این مدل شامل تمام کلمه کلیدی اصلی می‌باشد که می‌خواهیم با آن صفحه‌ای را بالا بیاوریم. مثال: خدمات سئو سایت SEOEDU برای صفحه خدمات سئو.

متنی است که حاوی کلمه کلیدی اصلی می‌باشد اما نه به صورتی که ما می‌خواهیم به طور دقیق با آن کلمه کلیدی صفحه‌ای را بالا بیاوریم. مثال: خدمات سئو برای پلتفرم ها.

این مدل، عباراتی هستند که شامل نام برند نیز می‌شوند. مثال: خدمات سئو seoedu.

این مدل، با لینک کردن بر روی عبارت url صفحه مقصد انجام می‌شود. مثال: https://seoedu.ir/seo-services/.

در این مدل از عباراتی عمومی استفاده می‌شود که به نوعی می‌توانند CTA خوبی باشند. مثال: به اینجا بروید.

اگر لینک سازی داخلی بر روی تصویر انجام شود، این مدل ایجاد خواهد شد.

در این مدل، کلمه انکرتکست شامل هیچ کلمه کلیدی نیست. مثال: این مقاله.

شما کاربران می‌توانید همین حالا برای دریافت خدمات سئو در یزد و شهرهای مختلف ایران، از سرویس‌های مجموعه ما استفاده کنید.

انواع روش لینک سازی داخلی

حال که با انواع لینک ها در این بخش آشنا شدید، لازم است متدهای لینکسازی داخلی را درنظر بگیرید که به شرح زیر می باشند:

لینک سازی داخلی دستی روشی است که در آن بدون استفاده از هیچ ابزار یا نرم افزار خودکاری،‌ عملیات ساخت و درج لینک در محتوا انجام می‌شود. این روش بهترین حالت لینک سازی داخلی است؛ چراکه طبیعی‌تر بوده و می‌تواند با انتخاب انکرتکست صحیح و استفاده از روش CTA،‌ کاربران را با شانس بیشتری به صفحات دیگر هدایت کند.

امروزه پلاگین‌هایی ساخته شده‌اند که می‌توانید از طریق آنها، امکان درج لینک داخلی را به صورت خودکار داشته باشید. به عنوان مثال می‌توان به SEO Auto Linker یا LinkWhisper اشاره کرد. با این حال، این روش ممکن است نسبت به لینک سازی داخلی تکراری اقدام کرده و از هدفی که تعیین کرده‌اید منحرف شود.

رایج ترین مدل از انواع لینک های داخلی به شمار می آیند که معمولا در نوشته های وبلاگی به شدت دیده می شوند. این نوع لینک ها بسیار ارزشمند هستند؛ چراکه می توانند کاربر را برای تکمیل مطالعات به محتواهای دیگر هدایت کرده یا آنها را در سایت شما نگهدارند.

این نوع از لینک ها در بخش بردکرامب یا ناوبری سایت قرار می گیرند و می توانند کاربران را به بخش دسته بندی و صفحه HOME متصل نمایند.

یکی از انواع لینک هایی است که معمولا در بخش انتهایی سایت قرار گرفته و در تمام صفحات سایت نمایش داده می شود.

لینک هایی هستند که بر روی تصاویر اعمال شده و کاربر می تواند با کلیک روی تصویر، امکان ورود به صفحات دیگر را داشته باشد.

نوعی از لینک هایی هستند که شما می توانید آن را در قسمت سایدبار درج نموده و در تمام قسمت های سایت شما نمایش داده می شود.

نکته: یکی از ترفندهای بسیار جذاب در استفاده از لینک های داخلی، درج لینک در قسمت سایدبار، فوتر و هدر است. این کار می تواند برای صفحات مهم انجام شده و لینک آنها را همواره در معرض دید ربات های گوگل قرار دهد.

منظور از استراتژی لینک داخلی چیست؟

یکی از نکاتی که همواره در سئو باید به آن اهمیت دهید، داشتن استراتژی است. چه در بخش بک لینک سازی یا انتشار رپورتاژها و برگزاری کمپین های تبلیغاتی، استراتژی به شما کمک می کند تا بازدهی فعالیت شما بیشتر شود. منظور از استراتژی، اولویت بندی، نظم دادن و قراردادن تمام اقدامات سایت شما در یک چهارچوب خاص است که می تواند عملکردتان را طبیعی تر جلوه دهد.

بهترین استراتژی های لینکسازی داخلی کدامند؟

برخی از بهترین استراتژی ها جهت لینک سازی داخلی عبارتند از:

یکی از بهترین روش هایی که می توانید به کمک آن، صفحات مهم سایت خود را در رنک گوگل بهبود دهید، قرار دادن لینک ها در بخش های ثابت است. این کار می تواند در قسمت فوترها، سایدبارها و نیز قسمت هدر انجام شود.

شما می توانید لینک داخلی صفحات مهم خود را در بالاترین بخش سایت خود یعنی قسمت Top Bar قرار دهید. همانطور که مشاهده می کنید در وب سایت SEOEDU نیز برای دو صفحه مهم یعنی “سفارش تولید محتوا” و نیز “آموزش سئو” این کار انجام شده است.

برای انتقال اعتبار بین صفحات مهم و افزایش سرعت رنک گیری آنها، روشی که می توان از آن استفاده کرد، لینکسازی و متصل کردن صفحات مهم به یکدیگر است.

همانطور که در بخش بالا گفتیم، صفحات بی کس و کار از نظر گوگل اهمیت داده نمی شوند. فلذا بهتر است در راستای بهبود آن پیج سایت خود، به غنی سازی محتوا و لینکسازی داخلی صفحات یتیم بپردازید. در انتهای این مقاله روش یافتن این صفحات را توضیح داده ایم.

استراتژی دیگری که باید به دید یک فعالیت مهم و مکمل به آن اهمیت دهید، حذف لینک های داخلی شکسته است. به این نکته توجه کنید که لینک های شکسته منجر می شود تا بودجه خزش سایت شما کاهش یابد. بنابراین بهتر است یکبار تمام لینکسازی های داخلی خود را از نظر ریدایرکت بودن یا داشتن ارورهای 4xx بررسی کنید. برای یافتن این لینک ها و توضیحات چگونگی رفع مشکل آنها، مقاله لینک شکسته را مطالعه کنید.

به این نکته توجه کنید که نتیجه گرفتن از اقداماتی که در بخش لینکسازی انجام می شود، به یک دوره 1-3 ماهه نیاز دارد.

تکنیک ها و روشهای ساخت لینک داخلی

ساختار ایده آل سایت خود را تعیین کنید:

به دارندگان وب سایت توصیه می شود که وب سایت خود را هرمی تصور کنند. در بالای آن هرم صفحه اصلی شما قرار دارد، در زیر هرم برخی از بخش ها یا دسته ها وجود دارد و در پایین تر پست ها و صفحات منفرد (احتمالاً با زیر مجموعه ها در این قسمت) وجود دارد.

اگر این کار را به خوبی انجام دهید، منوی وب سایت شما باید این ساختار را منعکس کند.

انکرتکست مناسب استفاده کنید:

انکرتکست‌ها، همان کلماتی هستند که نقش پیوند میان صفحات را بازی کرده و کاربر می‌تواند با کلیک روی آنها، به صفحه دیگری منتقل شود. این کلمات حاوی لینک صفحه مقصد می‌باشند. بعد از آمدن الگوریتم پنگوئن، “واقعی بودن” انکرتکست‌ها و بررسی کیفیت لینک‌ها در سایت شما بسیار مهم‌تر از قبل شده است. در انتخاب انکرتکست باید به چند نکته توجه کنید که از مهم‌ترین آنها باید گفت: از یک کلمه یا عبارت ثابت برای چند لینک استفاده نکنید،‌ از تگ عنوان صفحه مقصد به عنوان انکرتکست می‌توانید استفاده کنید، کلمه انکرتکست باید با محتوا و نوع صفحه مقصد مطابقت داشته باشد. همچنین استفاده از کلمات کلیدی که صفحه هدف با آن سئو شده و آوردن نام برند نیز می‌تواند روش خوبی در ساخت این نوع عبارات باشد.

مهمترین محتوای خود را تعیین کنید:

سپس، باید تعیین کنید مهمترین محتوای شما چیست. این موضوع در مورد هسته اصلی کار شماست. این محتوا ها، محتوایی است که می خواهید افراد هنگام جستجوی موضوعات یا محصولی که شما در آن تخصص دارید پیدا کنند.

از آنجا که می خواهید به Google اطلاع دهید که این مهمترین محتوای شماست، باید لینکهای زیادی به آن اضافه کنید. نقاط مختلفی وجود دارد که از آنجا می توانید به محتوای سنگ بنای خود لینک دهید.

در پست های جدید وبلاگ به چهار یا پنج پست قدیمی لینک دهید:

پست‌های جدید به واسطه آنکه به تازگی در گوگل ثبت شده و ممکن است حتی ایندکس نشده باشند، نیاز به توجه بیشتری دارند. در نتیجه یکی از راه حل‌های کاربردی در رفع این مشکل، لینک سازی داخلی به خصوص در پست‌های جدید است که در این حالت، ربات‌های گوگل از پست‌های جدید به صفحات قدیمی‌تر هدایت می‌شوند. همچنین این کار می‌تواند تعداد لینک های داخلی صفحات جدید را افزایش دهد.

محتوای قدیمی سایت را با لینک‌های داخلی جدید بروزرسانی کنید:

در نقطه مقابل، پست‌ها و صفحات قدیمی به واسطه ارزش و اعتباری که دارند،‌ قادر خواهند بود سیگنال قدرتمندتری را برای افزایش رتبه صفحات جدید ارائه دهند. همچنین یکی از بهترین راه‌ حل‌هایی که می‌تواند صفحات جدید سایت شما را با سرعت بیشتری ایندکس کند،‌ لینک دادن از صفحات قدیمی و پرقدرت سایت شما است. بنابراین بهتر است هر از گاهی نسبت به آپدیت محتواهای قدیمی خود اقدام کرده و در لابلای آن،‌ لینک پست‌های جدیدی را نیز درج کنید.

در ساختن لینک‌های داخلی زیاده‌روی نکنید:

آیا لینک سازی داخلی زیاد به سئو سایت شما صدمه می‌زند؟‌ استفاده بسیار زیاد از لینک های داخلی در یک سایت،‌ منجر خواهد شد تا مشکلاتی ایجاد شود. از جمله می‌توان به این مورد اشاره کرد که گوگل قادر به درک ساختار سایت نیست. در پاسخ به این پرسش باید به گفته جان مولر نیز اشاره‌ای کنیم که می‌گوید:

“بله و خیر.‌ ابتدا شرایطی را تصور کنید که در حال تلاش برای درک ساختار یک وب ‌سایت هستیم. سایتی که با صفحات مختلفی دارد. اگر همه صفحات به تمام پیج‌های دیگر در وب سایت پیوند داده شده باشند، در این حالت همه صفحات به یک اندازه لینکسازی شده و هیچ ساختار واقعی در آنجا وجود نخواهد داشت.

مثلا اگر یک حجم عظیم از صفحات سایت وجود داشته باشد که همه به هم مرتبط باشند. در این حالت ما نمی‌توانیم بفهمیم که کدام یک مهمترین است. ما نمی‌توانیم بفهمیم که کدام یک از اینها به یکدیگر مرتبط هستند. در چنین موردی، داشتن همه آن پیوندهای داخلی، واقعا برای سایت شما چندان مفید نیست.

بنابراین صرف نظر از رتبه‌بندی صفحه‌ها و افزایش قدرت و انتقال اعتبار،‌ شما اساسا ساختار واضحی از وب ‌سایت ارائه نخواهید کرد. این باعث می‌شود که درک صفحات برای موتورهای جستجو دشوارتر شود.”

لینک های داخلی سایت نباید nofollow باشند:

در نهایت این موضوع بسیار مهم است که لینک‌ سازی داخلی نباید نوفالو باشد. چراکه انتقال اعتبار و قدرت،‌ زمانی انجام خواهد شد که صفت “rel” به صورت “follow”‌ تعریف شود. این شاخصه بیانگر رابطه پیوند و توصیف یک هایپرلینک است که رابطه مبدا و مقصد را از نظر دنبال کردن یا نکردن صفحه (چه از نظر اعتبار و یا ارتباط) بیان می‌کند. بنا به گفته مت کاتس (مدیر سابق تیم ضد اسپم گوگل)،‌ حتی پیوندی که صفحه سایت را به بالا منتقل می‌کند (Back to top) نیز بهتر است به صورت “فالو” تعریف شود.

لینک های متنی را اضافه کنید:

وقتی درباره موضوعی خاص مقالات مختلفی نوشتید، باید آنها را با یکدیگر لینک دهید. می توانید مستقیماً از جملات در نسخه خود لینک دهید یا لینک هایی را در انتهای پست خود اضافه کنید.

علاوه بر این، شما می خواهید به Google نشان دهید که کدام یک از این مقاله ها سنگ بنای شما است. کاملترین مقاله شما در این زمینه چیست؟ برای انجام این کار، شما باید لینکی به سنگ بنای اصلی در تمام مقالات مربوط به این موضوع اضافه کنید. و فراموش نکنید که از سنگ بنای اصلی به پست های جداگانه لینک دهید.

لینک صفحات سلسله مراتبی:

اگر صفحات سلسله مراتبی در وب سایت خود دارید، صفحات والدین را به صفحه اصلی آن و بالعکس لینک دهید. همچنین فراموش نکنید که صفحات خواهر و برادر را به یکدیگر لینک دهید. در یک سایت منظم، این صفحات باید مرتبط باشند و لینک دادن آنها به این ترتیب کاملاً منطقی است.

افزودن یک بخش مربوط به پست را در نظر بگیرید:

افزونه ها و ماژول های زیادی وجود دارد که بخش های کامل مربوط به ارسال ها را به پست های شما اضافه می کنند. اگر از هر کدام از افزونه ها استفاده می کنید، توصیه می کنیم آزمایش کنید که آیا پست های مربوطه در واقع پست های مرتبط هستند. اگر مطمئن نیستید، لینک دستی به پست ها احتمالاً بهترین است.

سعی کنید لینک های ناوبری را اضافه کنید:

علاوه بر لینک دادن از پست ها و صفحات مرتبط با موضوعات، می توانید محتوای سنگ بنای خود را با افزودن لینک هایی به آن از صفحه اصلی یا ناوبری برتر، معتبرتر کنید. این کار را باید با پست ها و صفحه هایی که بیشترین اهمیت را برای تجارت شما دارند انجام دهید. این عمل ارزش لینک زیادی به این پست ها یا صفحات می دهد و آنها را از نظر Google قویتر می کند.

لینک هایی به طبقه بندی های خود اضافه کنید:

طبقه بندی ها، مانند دسته ها و برچسب ها، به شما کمک می کنند سایت خود را سازماندهی کنید و به کاربران و Google کمک کنید تا محتوای شما را بفهمند. اگر وبلاگی دارید، اضافه کردن لینک سازی داخلی به طبقه بندی هایی که پست متعلق به آن است، می تواند مفید باشد. افزودن لینک ها به دسته و برچسب ها به Google کمک می کند تا ساختار وبلاگ شما را بفهمد و به بازدیدکنندگان کمک می کند تا به راحتی به پست های مرتبط پیمایش کنند.

افزودن لینک به پست های محبوب یا انتهایی را در نظر بگیرید:

آخرین گزینه ای که باید ذکر شود ایجاد لینک سازی داخلی به محبوب ترین یا جدیدترین پست ها در وب سایت شما است. ترجیحاً این بخشها را در نوار کناری یا پاورقی وب سایت خود ایجاد کنید تا در همه صفحات و پست ها نمایش داده شود.

همانطور که مقدار لینک از صفحه یا پست های مختلف به محبوب ترین یا جدیدترین پست ها منتقل می شود، بازدید ها واقعاً افزایش می یابند. علاوه بر این، دسترسی برای بازدیدکنندگان راحت تر خواهد بود، همین موضوع باعث افزایش بازدید می شود و بازدید بیشتر علامت مثبتی برای Google است.

علاوه بر درک رابطه بین محتوا، Google مقدار لینک را بین همه لینکهای یک صفحه وب تقسیم می کند. غالباً، صفحه اصلی وب سایت بیشترین مقدار پیوند را دارد زیرا دارای بیشترین بک لینک است. این مقدار پیوند بین تمام پیوندهای موجود در آن صفحه اصلی به اشتراک گذاشته خواهد شد. مقدار پیوند منتقل شده به صفحه زیر بین پیوندهای موجود در آن صفحه و غیره تقسیم می شود.

بنابراین، جدیدترین پست های وبلاگ شما را به جای اینکه فقط از صفحه دسته بندی به آنها لینک دهید، ارزش لینک بیشتری دارند. اگر پست های جدید از صفحه اصلی به آنها پیوند داده شود، Google سریعتر آنها را پیدا خواهد کرد.

وقتی این مفهوم را دریافت می کنید که لینک ها مقدار لینک خود را منتقل می کنند، می فهمید که لینک  های بیشتر به یک پست به معنای ارزش بیشتر است. از آنجا که Google صفحه ای را که لینک  های ارزشمند زیادی را به خود اختصاص می دهد از اهمیت بیشتری برخوردار است، احتمال رتبه بندی آن صفحه را افزایش خواهید داد.

ارزیابی و بهبود استراتژی لینک داخلی به طور منظم برای سئو سایت شما بسیار مهم است. با افزودن لینک سازی داخلی مناسب ، اطمینان حاصل می کنید که Google ارتباط صفحات، رابطه بین صفحات و ارزش صفحات را درک میکند.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله مربوط به آموزش لینک سازی خارجی را مطالعه کنید و در کنار لینک سازی داخلی حسابی رقیبان خود را شگفت زده کنید.

مهم ترین نکاتی که باید در لینک سازی داخلی بدانید

اگر اکنون با توضیحاتی که در قسمت قبل بیان کردیم، قصد دارید یک لینکسازی داخلی خوب در سایت خود ایجاد کنید، بهتر است به چند نکته زیر دقت کنید که عبارتند از:

5 اشتباه کشنده در لینک سازی داخلی

گاهی اوقات پیش می آید که ما استراتژی لینک سازی را به طور کاملا دقیق مشخص می کنیم و شروع می کنیم به لینک سازی های داخلی سایت، اما این نکات را که بر اثر سهل انگاری یا عمدی رخ می دهد را فراموش می کنیم.

1-لینک داخلی شکسته یا internal broken links

لینک شکسته به لینک هایی گفته می شود که به صفحات 404 یا not found منتهی می شوند. زمانی که شما لینک سازی داخلی خود را انجام می دهید باید نهایت دقت را داشته باشید که این لینک ها به یک صفحه کاملا درست و صحیح می رسند.

تصور کنید شما وارد یک هتل شیک و مجلل می شوید. هتلی که از نظر ظاهری بسیار زیبا و سلطنتی می باشد. پرسنل با خوش رویی به سمت شما می آیند و رزرواسیون کار شما را انجام می دهند و اتاق 303 را برای شما رزرو می کنند. شما با خوشحالی تمام و ذوق زیاد به سمت اتاق حرکت می کنید.

زمانی که به اتاق می رسید و درب را باز می کنید با یک اتاق متروکه و کاملا تاریک رو به رو می شود!!!

چه اتفاقی در درون شما رخ می دهد؟!

دقیقا این حس برای ربات های گوگل نیز موقع برخورد با صفحات 404 رخ می دهد و دیگر اشتیاقی به دیدن از سایت شما ندارند.

لینک های شکسته چگونه سر و کله شان پیدا می شود؟

زمانی لینک شکسته به وجود می آید که:

  1. شما از صفحه مورد نظر را ویرایش کرده و آدرس آن را تغییر داده اید.
  2. صفحه سایت را به طور کامل از ریشه حذف کرده اید و به دنیای تاریک اینترنت منتقل کرده اید.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد شما می توانید به صورت زیر عمل کنید:

2- لینک سازی داخلی به صفحه ای که ریدایرکت کرده ایم!!

خوب آدم عاقل اگر نیاز داره لینک سازی داخلی به صفحه ای داشته باشد به هیچ عنوان آن صفحه را ریدایرکت نمیکند! پس شما زمانی که یک صفحه ای را به صفحه دیگر ریدایرکت می دهید حق اینکه برایش لینک سازی انجام دهید را نخواهید داشت.

نکته مهم: زمانی که شما ریدایرکتی انجام می دهید باید لینک های داخلی که به آن صفحه در قبل داده اید را اصلاح کنید تا رباط های گوگل سردرگم نشوند و بتوانند راحت تر وبسایت شما را مورد بررسی و کروال قرار دهند.

3- لینک سازی زیاد به صفحات کم اهمیت!

شما یک محصول به درد نخور در مغازه خود دارید که سود زیادی به شما نمی رساند و بلکه مورد ضرر شما هم هست. شما در مغازه خود به تعریف آن محصول می پردازید؟ یا آن محصولی که کیفیت بهتری دارد و سوددهی بیشتر؟

اینجا هم دقیقا صحبت بر سر این است که شما برای لینک سازی های داخلی خود باید ارزش قائل شوید و از صفحاتی از سایت خود برای گوگل زیاد تعریف کنید که برای شما اهمیت دارند و قرار است برای شما مشتری بیاورند یا ترافیک بالا.

پس لینک سازی داخلی برای صفحاتی که مهم نیستند ممنوع!!!

4-لینک سازی داخلی زیاد در صفحات با اعتبار بالا

تا صفحه به رتبه ی خوب می رسد و در رتبه های برتر قرار میگیرد شروع کنید به لینک سازی داخلی از آن برای تقویت صفحات دیگرتان!

این یک باور کاملا غلط است!

زیرا شما زمانی که تعداد زیادی لینک از یک صفحه به صفحات دیگر وبسایت خود می دهید دقیقا در حال کشتن آن صفحه هستید.

مثل این می ماند که شما یک نفر را اول در مسابقه دو مارتون شرکت دهید، بعد بگویید مسابقه دو 100 متر را هم بعد از آن شرکت کن و سپس در پرتاب نیزه نیز باید شرکت کنی و در همه رتبه های عالی دریافت کنی!

آیا این امر شدنی است؟ آیا دیگر انرژی برای شخص مسابقه دهنده باقی می ماند؟ او حتی از ترس مسابقات بعدی شاید رتبه خوبی در دو ماراتون خود نیز نگیرد!

پس از ساختن لینک داخلی زیاد برای صفحات وبسایت خود برای گرفتن رتبه های بهتر خودداری کنید.

5- صفحات بی کس و کار! صفحاتی که لینک داخلی ندارند.

زمانی که شما یک صفحه را وسط سایت رها می کنید و به آن لینک داخلی می دهید و نه از آن برای صفحات دیگر لینک سازی می کنید، گوگل هم به چشم یتیم به آن ها نگاه می کند و به بخش بی سرپرستان خود منتقل می نماید و هرگز در نتایج خوب نمایش نخواهد داد.

امیدواریم از این مقاله وبسایت seoedu هم لذت برده باشید و اطلاعات کافی به دست آورده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از بخش نظرات اقدام نمایید.

پرسش های متداول

در انتهای این مقاله راجع به لینکسازی داخلی نیز می توان به چند پرسش مهم از کاربران اشاره کرد که به شرح زیر می باشند:

متن انکرتکست در لینکسازی داخلی چند نوع دارد؟

به طور کلی، می توان متن انکرتکست را به 3 نوع تقسیم کرد که شامل موارد زیر هستند:

چگونه صفحات یتیم را در لینکسازی داخلی پیدا کنیم؟

این پرسش یکی از متداول ترین سوالاتی است که کاربران همواره از ما می پرسند. برای این کار کافیست برنامه WebSite Auditor را نصب کنید. حال به بخش Pages رفته و بر روی گزینه Rebuild کلیک کنید. در این بخش، گزینه Show expert options را انتخاب نموده و در کادر مجاور، گزینه Look for orphan page را تیک بزنید. همچنین برای مشاهده وضعیت لینک سازی خود، در بخش Site Structure > Visualization وضعیتی از لینکسازی سایت شما نمایش داده می شود.

عوامل موفقیت در لینکسازی داخلی سایت چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه، عوامل موفقیت در لینکسازی داخلی یک سایت را بیان کنیم، می توان گفت:

چگونه لینک سازی داخلی به سئو کمک می کند؟

لینک سازی داخلی از چند جهت به سئو کمک می کند: از طریق انکرتکست‌ها مفهوم صفحه هدف را می‌فهمد و آن را با عبارت درست بالا می‌آورد. قدرت صفحات مختلف سایت شما را در صفحات مختلف پخش می‌کند. به خزش و ایندکس صفحات کمک کرده و منجر به بهبود برخی پارامترها مانند مدت زمان ماندگاری کاربر و کاهش نرخ بانس ریت می‌شود.

بهترین ابزار برای بررسی لینک سازی داخلی بین صفحات چیست؟

در پاسخ باید به برنامه Screaming Frog اشاره کرد که ابزار عالی برای درک بهتر صفحات داخلی و ارتباط آنها است. با استفاده از Screaming Frog پس از خزیدن وب سایت خود، می‌توانید فیلتر “Inlinks” را فیلتر کنید تا URL‌ها را بر اساس مواردی که بیشترین پیوندهای داخلی را دارند سازماندهی کنید.

بهینه سازی انکرتکست‌ها در لینک سازی داخلی چگونه انجام می‌شود؟

سعی کنید از متون طبیعی و توصیفی با تعداد کلمات نه چندان زیاد با محتوای کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد استفاده کنید. حتما از استفاده بی رویه انکرتکست‌های Exact Match پرهیز کرده و با بهینه سازی جملاتی که این عبارات درآن می‌آیند، کال تو اکشن خوبی را ایجاد نمایید.

منبع: yoast

خروج از نسخه موبایل