SEOEDU

بهترین ابزارهای بررسی سئو رقبا را بشناسید

معرفی بهترین ابزارها برای بررسی سئو رقبا

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 بررسی سئو رقبا چیست؟
    1. 2 هیچ وقت کورکورانه در بررسی سئو رقبا تقلید نکنید!
  2. 3 دسته بندی اقدامات مهم در بررسی سئو رقبا چیست؟
  3. 4 مزیت‌های بررسی سئو رقبا چیست؟
  4. 5 منظور از رقبا در سئو سایت چیست؟
    1. 6 دسته بندی انواع رقبا
  5. 7 نحوه تشخیص رقبا سئو سایت چگونه است؟
    1. 8 بخش جستجو رقبا در سایت moz
    2. 9 بخش جستجو رقبا در سایت Semrush
    3. 10 کلمات کلیدی مشترک
    4. 11 جستجوی محصولات و خدمات
    5. 12 استفاده از ابزارهای سئو
  6. 13 ابزارهای بررسی سئو رقبا چیست؟
  7. 14 آشنایی با بهترین ابزارهای برای تحلیل رقبا در کلمات کلیدی
    1. 15 WordStream
    2. 16 سمراش (Semrush)
    3. 17 Ahrefs
  8. 18 بهترین ابزارها برای تحلیل رقبا در بک لینک چیست؟
    1. 19 Ahrefs
    2. 20 Moz Pro
    3. 21 LinkMiner
  9. 22 آشنایی با بهترین ابزارهای بررسی سئو تکنیکال رقبا
    1. 23 اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog)
    2. 24 سمراش (Semrush)
    3. 25 Ahrefs Site Audit Tool
  10. 26 بهترین ابزارها برای تشخیص ترافیک در بررسی سئو رقبا چیست؟
    1. 27 سمراش Semrush
    2. 28 WordStream
  11. 29 آشنایی با بهترین ابزارها برای بررسی محتوای سایت رقبا
    1. 30 Semrush
    2. 31 Feedly
    3. 32 BuzzSumo
    4. 33 Ahref
  12. 34 بهترین ابزارها برای پایش صفحات سایت رقبا چیست؟
    1. 35 Visualping
    2. 36 Similarweb
    3. 37 Semrush
  13. 38 چگونه هزینه تبلیغات سایت رقیب را بدست آوریم؟
  14. 39 نقشه راه و استراتژی بررسی سئو رقبا (گام به گام)
  15. 40 پرسش های متداول
    1. 41 هرچند وقت یکبار باید اقدام به بررسی سئو رقبا نماییم؟
    2. 42 چه زمانی باید از استراتژی بررسی سئو رقبا استفاده کنیم؟
    3. 43 آیا می‌توان برای بررسی وضعیت سئو محلی رقبا اقدام کرد؟ بهترین ابزارها در این بخش کدامند؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

بررسی سئو رقبا چگونه انجام می‌شود؟ چگونه سئو سایت رقیب را بررسی کنیم؟ ابزارهای مهم برای ارزیابی کامل وضعیت سئو در دیگر سایت‌ها و زیرنظر گرفتن اقدامات آنها کدامند؟ در این مقاله به همه این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

حتما شما هم زمانی را به خاطر می‌آورید که می‌خواستید بفهمید همکلاسی‌هایتان چگونه نمرات بسیار خوبی را کسب می‌کنند؟ چگونه آنها در کار خود موفق می‌شوند؟ چنین پرسش‌هایی حتما یکبار برای همه ما پیش آمده است. یک راه برای رسیدن به پاسخ آن، زیرنظر گرفتن فعالیت‌ها و کارهایی است که رقبای شما انجام می‌دهند. چنین کاری امروزه به عنوان یک استراتژی برای رسیدن به موفقیت نیز درنظر گرفته می‌شود. در این حالت شما می‌توانید با تقلید از کسانی که موفق شده‌اند، مسیر آنها را در پیش گرفته و خود را به جایگاهی همانند آنها و حتی بالاتر برسانید. در سئو نیز این مفهوم را تحت عنوان “بررسی سئو رقبا” داریم که یک نوع استراتژی مهم تلقی می‌شود. این کار معمولا در ابتدای راه‌اندازی سایت و در بازه‌های زمانی مختلف بر روی سایت‌های رقبا انجام می‌شود. اگر سایت نوپایی باشید، بخشی از مسیر سئویی که طی می‌کنید با دنبال کردن کارهایی است که رقبایتان انجام داده‌اند. همچنین اگر سایتی هستید که پابه‌پای دیگر رقبای خود پیش می‌روید، چنین مقوله‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا از ترفندها و تکنیک‌های رقبایتان استفاده کرده و از آنها عقب نمانید.

حال با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم و با یک چک لیست کامل و بهترین ابزارهای بررسی سئو رقبا آشنا شویم.

بررسی سئو رقبا چیست؟

بررسی سئو رقبا

منظور از بررسی سئو رقبا، مجموعه اقداماتی است که از طریق آنها می‌توانید وضعیت SEO سایت رقیب خود را تحت نظر بگیرید. همچنین این کارها به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف استراتژی سایت شما، رقبا و بررسی یا آگاهی از تاکتیک‌های سئو آنها انجام می‌شوند. مثلا صفحات و محتوای سایت را تجزیه و تحلیل کنید. بررسی سئو رقبا دارای جنبه‌های بسیار زیادی است. در بخش بعدی راجع به دسته بندی اقدامات مهم در بررسی سئو رقبا صحبت می‌کنیم و در انتها یک چک لیست کامل از کارهایی که باید انجام دهید ارائه خواهیم کرد.

از آنجایی که اقدامات سئو و بهینه سازی سایت بر روی غالب پلتفرم‌ها قابل اجرا بوده و می‌تواند منجر به بهبود سئو آنها هم بشود، شما می‌توانید از فعالیت‌های سئویی سایت رقیب اطلاع یافته و تقلید کنید. با این حال اکیدا توصیه می‌کنیم در بررسی سئو رقبا، از فعالیت ایشان صرفا ایده گرفته سپس آن را متناسب با درک و وضعیت سایت خود به کار بگیرید.

هیچ وقت کورکورانه در بررسی سئو رقبا تقلید نکنید!

قبل از اینکه به بخش بعدی این ماجرا برویم، بهتر است یک نکته بسیار مهم را در بررسی سئو رقبا بدانید. توجه کنید که نباید از همه کارهایی که رقبا انجام می‌دهند تقلید کنید. این یک ترفند گمراه کننده است که برخی از سایت‌های بزرگ با انجام یکسری فعالیت‌های به ظاهر مثبت برای سئو انجام می‌دهند اما قصد تخریب کسانی را دارند که فعالیت آنها را دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر مشاهده کردید که رقیب سئو شما در یک سایت با اسپم اسکور و رتبه نامناسب شروع به لینک سازی انبوه می‌کند، این کار را نکنید. چراکه این لینکسازی‌ها بعدا توسط ادمین سایت Disavow شده و تنها برای آسیب زدن به سایت‌هایی است که کورکورانه اقدام به تقلید از سایت رقیب کرده‌اند انجام می‌شوند.

دسته بندی اقدامات مهم در بررسی سئو رقبا چیست؟

حال برای آنکه بتوانید درک بهتری از فرآیند بررسی سئو رقبا داشته باشید، اقدامات مهم در این بخش را به چند دسته زیر تقسیم می‌کنیم:

دیگر جنبه‌های پایش و بررسی سئو رقبا عبارتند از: بررسی سئو محلی، تکنیکال، بررسی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی.

ما در مقاله “سئو چیست؟” به صورت مفصل در مورد هربخش از سئو صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این مطالب، چک لیست‌ها، اینفوگرافیک‌ها و نکات مهم آن استفاده کنید.

مزیت‌های بررسی سئو رقبا چیست؟

اهمیت آنالیز رقبا در سئو را با بیان مزیت‌های آن توصیف می‌کنیم تا بتوانید درک کاملی از چرایی انجام این کار داشته باشید:

یکی دیگر از مزیت‌های بسیار خوب بررسی سئو رقبا، زمانی است که در رتبه‌های خاصی قرار می‌گیرید و به اصطلاح “گیر می‌کنید”. در این حالت لازم است ترفندهایی را برای بهبود سایت خود نسبت به رقبا انجام دهید تا بتوانید آنها را پشت سر بگذارید.

منظور از رقبا در سئو سایت چیست؟

اولین قدم برای بررسی سئو رقبا، پیدا کردن کسانی است که با شما رقابت می‌کنند. منظور از رقیب، فرد یا مجموعه‌ای است که با شما هم هدف بوده و محصولات یا خدمات یکسانی را ارائه می‌کند. رقبا کسانی هستند که می‌توانند جامعه مشتریان شما را هدف قرار داده و آنها را به سمت خود بکشانند.

دسته بندی انواع رقبا

به طور کلی می‌توان بررسی سئو رقبا را برای 3 طیف افراد زیر انجام داد که عبارتند از:

نحوه تشخیص رقبا سئو سایت چگونه است؟

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه اصلا می‌توانیم در بررسی سئو رقبا، حرفای خود را شناسایی کنیم. در این خصوص می‌توان گفت:

شما می‌توانید به راحتی با وارد کردن دامنه سایت خود در بخش Competitive Research، امکان شناسایی رقبای خود را تا 25 سایت اصلی داشته باشید. با این حال ممکن است این ابزار برای سایت‌های داخلی به دلیل عدم داشتن دیتا یا جدید بودن، اطلاعاتی ارائه نکند. پیشنهاد می‌کنیم در این صورت به سراغ ابزار Semrush بروید.

این سایت یکی از بهترین ابزارها برای بررسی سئو رقبا است و می‌تواند 6 مورد از رقبای اصلی سایت و بسیاری دامنه‌های دیگر و مرتبط را معرفی کند. کافیست ابتدا اشتراک آن را تهیه کنید، سپس در قسمت “Domain Overview”، دامنه خود را وارد کرده و به قسمت “Competitive Positioning Map” مراجعه کنید. همچنین رقبای شما در بخش‌های “Main Paid Competitors” و نیز ” Competitive Positioning Map” معرفی شده اند.

یک روش شناسایی رقبا از طریق ارزیابی سختی کلمه کلیدی و میزان فوکوس سایت‌های مختلف بر آنها است. در صورتی که رقبا بر کلمات کلیدی که شما در حوزه خود تعیین کرده‌اید به صورت مشترک، آنها هم در آن حیطه فعالیت کرده و رتبه خوبی دارند، این پلتفرم‌ها رقیب شما به حساب می‌آیند. رقبای شما می‌توانند نه تماما، بلکه به صورت نسبی و تنها در زمینه‌های خاصی با شما رقیب شوند. در این حالت شما باید نسبت به تقسیم زمینه کاری خود اقدام کرده و آنها را دسته بندی کنید.

شما می‌توانید همانند کلمات کلیدی مشترک، محصولات و خدمات خود را در اینترنت جستجو کنید. سایت‌هایی که آنها را ارائه می‌کنند، رقیب شما خواهند بود.

امروزه SEO Toolsها چنان پیشرفت کرده‌اند که می‌توانید از امکانات مختلف آنها برای بررسی سئو رقبا استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با مراجعه به سایت Semrush و پس از وارد کردن دامنه خود، رقبایتان را در کلمات کلیدی مختلفی مشاهده کنید.

شما کاربران می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره سئو  از مجموعه‌های حرفه‌ای مانند SEOEDU، از پیشنهادات و تجربیات ما برای پیشی گرفتن نسبت به رقبای خود استفاده کنید.

ابزارهای بررسی سئو رقبا چیست؟

منظور از ابزارهای بررسی سئو رقبا، نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌هایی در سطح وب هستند که می‌توانند به شما در پایش، نظارت، استخراج اطلاعات از سایت مقصد کمک کنند. این کار می‌تواند برای یافتن بک لینک‌های سایت مقابل، کیوردهای مهم سایت، مشکلات تکنیکالی سایت و بسیاری موارد دیگر باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

آشنایی با بهترین ابزارهای برای تحلیل رقبا در کلمات کلیدی

حال می‌خواهیم قدم به قدم راجع به بهترین ابزارهای تحلیل رقبا در کلمات کلیدی صحبت کنیم که در این خصوص می‌توان گفت:

در این بخش شما می‌توانید امکان جستجوی آنلاین کیوردهای رقبای خود را به صورت رایگان داشته باشید. پس از ورود به قسمت جستجوی کیوردهای ابزار WordStream، آدرس URL رقیب خود را وارد کنید. حال لیستی از کلمات کلیدی به همراه میزان ترافیک ورود به سایت رقیب نمایش داده می‌شود.

یکی از ابزارهای جامعی که می‌توانید برای تحلیل و بررسی سئو رقبا خود در بخش‌های بسیار زیادی از آن استفاده کنید، سمراش نام دارد. شما می‌توانید با وارد کردن آدرس سایت مقصد، آنالیز خوبی را از کلمات کلیدی سایت رقیب داشته باشید. همچنین این ابزار به شما بیان می‌کند که برای هر کلمه کلیدی چه رقبایی در تلاش هستند و رتبه بندی این عبارات چقدر سخت است. شما می‌توانید امکان پایش کلمات کلیدی خود را نیز در این ابزار داشته باشید تا عملکرد آنها را در مقابل رقبا بسنجید.

برای یافتن کلمات کلیدی رقبای خود، کافیست به بخش‌های “Keyword Research” رفته و از سرویس‌های آن برای مشاهده وضعیت کلمات کلیدی، وضعیت کلمات کلیدی براساس سایت استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با ورود به قسمت “Keyword Gap”، دامنه خود و رقبا را وارد کرده و کلمات کلیدی که روی آن کار نکرده‌اید اما در سایت رقبا کار شده‌اند را مشاهده نمایید.

ابزار بسیار محبوبی که می‌توانید از آن برای پایش و بررسی سئو رقبا خود استفاده کنید، اچرف نام دارد. برای یافتن کیورد رقبا از طریق این سرویس، کافیست به بخش “Organic Keywords” رفته و دامنه مدنظر خود را وارد کنید. حال شما می‌توانید لیستی از کیوردهای آن سایت را به همراه چند فاکتور متریک مانند میزان سرچ، ترافیک، CPC، پوزیشن‌های کلمات کلیدی و غیره را مشاهده کنید.

بهترین ابزارها برای تحلیل رقبا در بک لینک چیست؟

یکی از بخش‌های بسیار بسیار مهم در سئو خارجی و بررسی سئو رقبا، چک کردن کمیت و کیفیت لینک‌های خارجی است. شما می‌توانید از این طریق، تا حد بسیار خوبی بر بودجه موردنیاز جهت پیشی گرفتن از سایت رقیب نیز اطلاعاتی را بدست آورده و از صفحات مهم سایت او آگاه شوید. بهترین ابزارهایی که در این قسمت وجود دارند، عبارتند از:

این ابزار می‌تواند تمام بک لینک‌های سایت رقیب را برای شما استخراج کند. همچنین شما می‌توانید تمام رپورتاژهای سایت رقیب را به همراه انکرتکست‌های آن مشاهده کنید. اگر نمی‌دانید رپورتاژ چیست و می‌خواهید با نکات مهم رپورتاژ نویسی آشنا شوید، حتما مقاله سایت در این بخش یعنی “رپورتاژآگهی چیست؟” را مطالعه کنید.

یکی دیگر از اصلی‌ترین ابزارهای سئو که می‌توانید از طریق آن اطلاعات زیادی از سایت‌های رقیب خود کسب کنید و بررسی سئو رقبا را به طور کامل انجام دهید، Moz نام دارد. شما می‌توانید با ورود به قسمت “Link Explorer”، لینک سایت مدنظر خود را وارد کنید. سپس می‌توانید تمام لینک‌هایی که به صفحات سایت رقبا لینک داده‌اند را بیابید.

LinkMiner یکی از سرویس‌های Mangools است که صرفا برای بررسی بک لینک‌ها ساخته شده است. شما می‌توانید با ورود به این سایت، امکان فیلتر کردن بک لینک‌ها را با پارامترهایی همچون فالو بودن، نوفالو، حذف شده، جدید یا lost بیابید. در این حالت کافیست از تب بالا گزینه “LinkMiner” را انتخاب کرده و آدرس دامنه را در قسمت جستجو وارد کنید. این سرویس می‌تواند به صورت Trial و 10 روز رایگان ارائه شده و سپس باید هزینه آن را پرداخت کنید.

آشنایی با بهترین ابزارهای بررسی سئو تکنیکال رقبا

سئو تکنیکال شامل ارورها و مشکلات بسیار مهمی است که بعضا می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای ارتقا سایت شما فراهم کند. توجه داشته باشید که عدم توجه به این چالش‌ها می‌توانند در خزش، ایجاد تجربه کاربری نامناسب، افت رتبه، عدم بهره‌مند شدن از پتانسیل کامل قدرت سئو در سایت و غیره نقش مهمی داشته باشند. چند ابزار مهم در این بخش عبارتند از:

این ابزار به شدت کاربردی بوده و می‌تواند به عنوان بهترین ابزار مشترک در بخش‌های مختلفی جهت بررسی سئو رقبا استفاده شود. به عنوان مثال شما می‌توانید از ان در سئو تکنیکال برای بررسی وضعیت لینک سازی داخلی، ارورهای 404، ریدایرکت‌ها، سایر ارورهای HTTP در سایت، مشاهده تگ‌ها و غیره استفاده کنید.

شما می‌توانید در بخش “Site Audit” این ابزار، امکان بررسی مشکلات و گزارش‌های تکنیکالی را در بررسی سئو رقبا مشاهده کنید. به عنوان مثال این ابزار می‌تواند گزارش‌هایی را در مورد قابلیت خزش، عملکرد سایت، لینک سازی داخلی، ایمن بودن سایت و HTTPS، بررسی وضعیت چند زبانه بودن در وب سایت‌های بین المللی ارائه کند.

یکی از ابزارهای رایگان و قدرتمند از اچرف که می‌تواند بخش بسیار زیادی از مشکلات سئو تکنیکال سایت شما را مشخص کند، Ahref Site Audit Tool نام دارد. هرچند استفاده از این ابزار دقیق‌ترین گزارش‌ها را داده و سایت شما را به صورت دوره‌ای از نظر مشکلات تکنیکالی بررسی می‌کند، اما این قابلیت در نسخه رایگان صرفا در سایت‌های خود شما است که در سرچ کنسول ایمیل شما ثبت شده‌اند. در صورتی که بخواهید سایت‌های رقبا را پایش کنید، باید پلن‌های آن را تهیه نمایید که در ساده‌ترین حالت، پلن Lite با قابلیت Site Audit دارای 99 دلار اشتراک ماهیانه است.

بهترین ابزارها برای تشخیص ترافیک در بررسی سئو رقبا چیست؟

یکی از بخش‌های مهم در روند بررسی سئو رقبا، استفاده از ابزارهایی برای تشخیص ترافیک آنها است. در واقع شما می‌توانید با مشاهده صفحاتی که بیشترین ترافیک را دارند، از موضوعات جذاب حوزه کاری خود مطلع شده و بدین ترتیب شما هم اقدام به جذب ترافیک نمایید. از ابزارهای مهم در یافتن ترافیک رقبا می‌توان گفت:

این ابزار که بارها در طول متن به آن اشاره کردیم، می‌تواند اطلاعات لازم برای یافتن ترافیک ارگانیک سایت رقبا را به شما ارائه کند. شما می‌توانید با ورود به بخش “Organic Research” و سربرگ “Competitors” امکان مشاهده ارگانیک سرچ سایت‌های رقبای خود را داشته و با کلیک روی سایت آنها، اطلاعات زیادی را در مورد تاپ پیج‌ها و غیره در سایت رقیب مشاهده کنید.

همانطور که در بخش بررسی سئو رقبا از نظر کیوردها نیز بیان کردیم، شما می‌توانید با ورود به قسمت جستجوی کیوردهای ابزار WordStream، آدرس URL رقیب خود را وارد کنید. حال می‌توانید کیوردها و میزان ترافیک ورودی هرکدام از آنها را برای سایت رقیب مشاهده کنید.

آشنایی با بهترین ابزارها برای بررسی محتوای سایت رقبا

شما می‌توانید از ابزارهای بررسی محتوای سایت های رقیب خود استفاده کنید. این بخش به منظور پیگیری تغییرات و آپدیت‌ها در صفحات مختلف سایت رقیب انجام می‌شود که بخشی از فرآیند بررسی سئو رقبا است. این تولزها می‌توانند ترافیک سایت رقیب از پست‌ها را به شما ارائه کنند. همچنین موضوعاتی که رقیب در بخش بلاگ خود کار کرده است را به شما نمایش می‌دهد.

این ابزار می‌تواند اطلاعات فرعی خوبی را از وضعیت محتواهای سایت شما و تعامل آن با مخاطب ارائه کند. به عنوان مثال شما می‌توانید مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت، تعداد تاپ کیوردهای سایت رقیب، صفحات مهم سایت رقیب و محتواهایی که ترافیک ارگانیک خوبی کسب کرده‌اند را بیابید.

اگر می‌خواهید به صورت منظم در بررسی سئو رقبا، پست‌های جدید سایت رقیب را مشاهده کنید، کافیست از این ابزار کمک بگیرید. در این حالت، RSS Feed سایت رقیب بررسی شده و محتواهای جدید او برای شما نمایش داده می‌شود. این ابزار کاملا رایگان است.

یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند در بخش محتوای سایت رقیب به شما کمک کند، BuzzSumo نام دارد. شما می‌توانید از این طریق امکان مشاهده برترین مقالات در مورد یک کلمه کلیدی خاص را داشته باشید. همچنین این سایت میزان اشتراک گذاری و تعامل آن پست در شبکه‌های اجتماعی را برای شما بیان می‌کند. یک کاربرد دیگر در این بخش، نمایش وضعیت محتواها براساس میزان اشتراک گذاری و طول آنها بین 2 سایت است که با این مورد می‌توانید وضعیت قدرت محتوای سایت خود و رقیب را بسنجید.

برای استفاده از این امکانات کافیست به بخش “Content Research” رفته و روی گزینه “Content Analysis” کلیک کنید.

در لابلای بخش‌های مختلف ابزار اچرف، تولزهایی برای بررسی سئو رقبا از نظر محتوای آنها قرار داده شده‌اند که شامل Content gap در قسمت “Organic Search”، Top Content در بخش “Pages” می‌باشند. همچنین ابزار “Content Explorer” نیز وجود دارد که می‌تواند بهترین محتواها را در نیچ شما و حوزه کاریتان مشخص کند.

همچنین شما کاربران می‌توانید از خدمات سفارش تولید محتوا سایت ما برای تولید مطالب سئو شده استفاده کنید. نگارش این محتواها در 3 کیفیت عادی، تخصصی و فوق تخصصی با کیفیت‌ بالا و رعایت نکات مهم سئو انجام خواهد شد.

بهترین ابزارها برای پایش صفحات سایت رقبا چیست؟

مانیتور کردن سایت‌های رقبا نیز یکی دیگر ترفندهایی است که می‌توانید در بررسی سئو رقبا انجام دهید. در این حالت می‌توان به 3 ابزار مهم اشاره کرد که عبارتند از:

Visualping به عنوان یک ابزار نیمه رایگان شناخته می‌شود که می‌توانید تغییراتی که در سایت رقبا اتفاق می‌افتند را مانیتور کنید. شما می‌توانید آخرین تغییرات را به صورت خودکار از این ابزار دریافت نمایید. مثلا تغییرات در آخرین محتواها، قیمت‌ها، صفحات محصول، سرعت سایت، ابعاد و غیره با این ابزار قابل دریافت می‌باشد.

از جمله ابزارهایی که باید حتما نام آن را در این مقاله بیان کرد، سیمیلار وب نام دارد. این سرویس یک ابزار آنالیز سایت است که در بخش ردیابی و مانیتورینگ سایت رقبا نیز فعالیت می‌کند. این ابزار با نام “Competitive Tracker” شناخته می‌شود که شما می‌توانید با کمک آن، اقدام به Create a tracker نموده و آدرس سایت طرف مقابل خود را در آن وارد کنید. حال می‌توانید گزارش‌هایی را به صورت ماهیانه از این سرویس دریافت کنید.

از ابزارهای بسیار خوب دیگری که می‌توان در این بخش برای بررسی سئو رقبا نام برد، باید به “EyeOn” در سرویس سمراش اشاره کرد که می‌توانید آن را از سکشن Trends مشاهده کنید. شما می‌توانید تا 20 دامنه رقیب را در این بخش وارد کرده و اطلاعاتی از جمله پست‌های جدید، محصولات و سرویس‌های جدید، فعالیت‌های ترند او و غیره را مشاهده نمایید.

چگونه هزینه تبلیغات سایت رقیب را بدست آوریم؟

یک جنبه مهم دیگر در موضوع بررسی سئو رقبا، تخمین هزینه تبلیغات آنها است تا شما هم بتوانید به همین اندازه برای در برندسازی و ارتقا کسب‌و‌کار خود اقدام کنید. برای این کار می‌توان به چند راهکار اشاره کرد:

حال شما می‌توانید با محاسبه هزینه هرکدام از موارد بالا و بدست آوردن جمع کل، هزینه تبلیغات سایت رقیب را تا حدودی متوجه شوید. از آنجایی که معمولا برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و سئو خارجی بسیار پرهزینه هستند، شما می‌توانید از خدمات سئو سایت SEOEDU استفاده کرده و برای افزایش بازدهی و اجرای اصولی این کمپین‌ها از ما مشاوره بگیرید.

نقشه راه و استراتژی بررسی سئو رقبا (گام به گام)

در یک جمع بندی کلی برای آنکه بتوانید نقشه راه و چک لیستی برای مراحل بررسی سایت رقبا داشته باشید، یک نمونه استراتژی را در ادامه بیان می‌کنیم. شما می‌توانید قدم به قدم مراحل زیر را برای بررسی سئو رقبا انجام دهید:

شما کاربران می‌توانید برای تکمیل دانستی‌های خود، نسبت به آموزش سئو از طریق دوره‌های SEOEDU و محتوای آموزشی در بخش بلاگ استفاده کنید.

پرسش های متداول

در انتها به برخی از پرسش‌های متداول شما کاربران راجع به بررسی سئو رقبا می‌پردازیم که عبارتند از:

اگر نمی‌دانید چند وقت یکبار باید آنالیز رقبا در سئو را انجام داد؟ باید بگوییم پاسخ به این سوال تا حد بسیار زیادی وابسته به حوزه کاری است که در آن فعالیت دارید. در صورتی که سختی کلمات کلیدی بالاست و حوزه رقابتی به شدت ناپایداری و فضای چالشی دارد، باید روزانه این کار را انجام دهید. چنین کاری نیاز به یک تیم یا ابزارهایی دارد تا بتوانند گزارش کاملی را هر روز برای شما ارسال کنند. انجام این کار تا حدی تضمین کننده بقای شما، حفظ رتبه‌های بالاتر و عقب نماندن از رقبا خواهد بود. در غیر اینصورت، شما می‌توانید به صورت هفته وار، ماهانه و حتی به صورت فصلی و هر 6 ماه یکبار این کار را انجام دهید.

مجموعه SEOEDU می‌تواند به عنوان مجری سئو در یزد و سایر شهرهای ایران، به شما در روند بهینه سازی سایت و افزایش رتبه نسبت به رقبایتان کمک کند.

زمانی که در یک رتبه خاص گیر کرده‌اید، زمانی که دچار رقص گوگل شده‌اید و یا هر حالتی که نیاز به ثبات و ارتقا سریع سایت خود دارید، زمانی که صفحات جدیدی را طراحی و به سایت اضافه می‌کنید، زمانی که برای آپدیت و بازنویسی محتوای خود اقدام می‌کنید، زمانی که دچار افت رتبه خواهید شد، زمانی که الگوریتم‌های گوگل تغییر می‌کنند.

بله؛ شما می‌توانید با جستجوی نام برند + شهر موردنظر خود، وضعیت سئو محلی رقبا را بررسی کنید. همچنین با جستجوی کسب‌و‌کار در گوگل مپ، بررسی نظرات کاربران در پلتفرم‌های مختلفی مانند Yelp، Foursquare،  Swarm، گوگل پلی یا گوگل مپ، بررسی پلتفرم‌ها و تبلیغات محلی نیز می‌توان تا حدودی در این بخش اقدام کرد.

بسته به اینکه از چه طریقی برای بررسی سئو محلی رقیب خود اقدام می‌کنید می‌توان به ابزارهایی مانند اچرف برای بررسی بک لینک‌هایی با انکر تکست محلی، اسکریمینگ فراگ برای مشخص کردن محتواهای محلی و غیره اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل