SEOEDU

تولید محتوا چیست؟ چگونه تولید محتوا کنیم؟

اصول تولید محتوا و نکات مهم آن چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 منظور از تولید محتوا یا Content Creation چیست؟
  2. 2 آشنایی با کاربرد، اهداف و اهمیت تولید محتوا
    1. 3 برندسازی (Branding):
    2. 4 افزایش ترافیک و جذب مخاطب:
    3. 5 افزایش فروش:
  3. 6 انواع روش های تولید محتوا کدامند؟
    1. 7 تولید محتوای متنی:
    2. 8 تولید محتوای ویدیویی و بصری:
    3. 9 تولید محتوای شنیداری و صوتی:
    4. 10 انواع محتوا براساس سبک و ماهیت آنها
  4. 11 چه کسی تولید محتوا را انجام می دهد؟
    1. 12 کارشناس تولید محتوا کیست؟
    2. 13 وظایف کارشناس تولید محتوا
  5. 14 مدل های مختلف تولید محتوا سایت چگونه است؟
    1. 15 محتوای بلاگ:
    2. 16 محتوای محصول:
    3. 17 تولید محتوای رپورتاژ:
  6. 18 چگونه تولید محتوا کنیم؟ + آموزش نکات تولید محتوا
  7. 19 اصول تولید محتوا کدامند؟
    1. 20 سئو محتوا:
    2. 21 قوانین نگارشی و املایی:
    3. 22 دیجیتال مارکتینگ:
  8. 23 مهم ترین مراحل در فرایند تولید محتوا چیست؟
    1. 24 تعیین استراتژی تولید محتوا:
    2. 25 تحقیق کلمه کلیدی:
    3. 26 تولید محتوا:
  9. 27 بهترین راه های آموزش تولید محتوا
  10. 28 معرفی 10 مورد از بهترین ابزار های تولید محتوا
  11. 29 بازار کار تولید محتوا در ایران چگونه است؟
    1. 30 معرفی 3 تا از بهترین روش های کسب درآمد از تولید محتوا
  12. 31 سوالات متداول
    1. 32 بهترین سایت برای سفارش تولید محتوا چگونه است؟
    2. 33 تعرفه تولید محتوا در سایت های مختلف چقدر است؟
    3. 34 کارشناس تولید محتوا چه کسی است؟
    4. 35 تولید محتوای سایت به چه اشکالی انجام می شود؟
امتیاز ۴.۳۸ از ۵ – ۳ رای
در حال ثبت رای

یادگیری تولید محتوا را می توان یک مهارت مکمل برای آموزش سئو، برندسازی، تعامل با مخاطب و تبلیغات درنظر گرفت که خود به شاخه ها و روش های مختلفی تقسیم می شود. روزانه بیش از 2.5 کوینتیلیون داده در فضای مجازی تولید می شوند که می توان آنها را در فرمت های ویدیویی، متنی و تصویری مشاهده کرد. هرکدام از این محتواها ممکن است در مدل های مختلف آن با هدف سرگرم کردن مخاطب، آموزش و انتقال صحیح اطلاعات، اطلاع رسانی و غیره ارائه شود. هدف از تمام این کارها، پاسخ به بیش از 5 میلیارد جستجوی روزانه در فضای مجازی و تبلیغات برند یا پرسونال برندینگ است که برای رفع نیاز مخاطب و جذب کاربران انجام می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به آموزش تولید محتوا، بررسی چیستی و اهمیت این موضوع بپردازیم.

منظور از تولید محتوا یا Content Creation چیست؟

امروزه فضای مجازی به شدت گسترش یافته است؛ به طوری که همه ما برای یافتن چیزی که به آن نیاز داریم، پاسخی برای پرسش های خود و رفع مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شویم، از داده های آن استفاده می کنیم. همه این اطلاعات، در قالب یکسری متن، ویدیو، صوت یا تصویر وجود دارند که به هرکدام محتوا گفته می شود.

تولید محتوا، فرآیندی است که معمولا با هدف رفع نیاز کاربر انجام می شود. این نیاز ممکن است پاسخ یک پرسش، یافتن یک داده آماری دقیق، پیدا کردن یک موزیک و غیره باشد. با این حال، هدف از تولید محتوا صرفا محدود به چنین چیزی نیست و شما می توانید برای سرگرم کردن مخاطب، ایجاد هیجان، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی اخبار، برانگیختن حس کنجکاوی و ترس آن را انجام دهید. ایجاد محتوا در این فرآیند، با نوشتن و طراحی یا خلق هرچیزی که برای کاربر قابل درک باشد، انجام می گردد. به عنوان مثال، می توان به نمونه تولید محتوا فارسی در همین مقاله اشاره کرد که تلاش می کند با زبانی ساده، مفهوم محتوا را برای شما روشن کند.

اگر بخواهیم مثال های عینی مختلفی را برای تولید محتوا ذکر کنیم، همچنین می توان به طراحی و ساخت یک فیلم توسط هنرمندان، نگارش یک کتاب توسط نویسنده، ساخت یک پادکست توسط یک گوینده و غیره اشاره کرد.

تولید محتوا چیست؟

آشنایی با کاربرد، اهداف و اهمیت تولید محتوا

با درک مفهوم تولید محتوا، تقریبا می توان گفت این کار در ساده ترین حالت خود، به منظور تعامل با مخاطبان انجام می شود. با این حال، کاربرد و هدف تولید محتوا در مقیاس کلان برای شرکت ها یا سازمان ها بسیار گسترده تر خواهد بود که هرکدام از اهمیت خاصی برخوردار هستند. به عنوان مثال می توان به 3 مورد مهم در این بخش اشاره کرد که عبارتند از:

فرقی نمی کند برای برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) اقدام می کنید یا ارتقا نام تجاری یک شرکت. در هردو مورد، محتوا قادر است آنچه شما از خود نمایش می دهید را به مخاطب القا کند. این کار با ذهنیت سازی در بیننده، برخی فیچرها و ویژگی ها را در ذهن آنها برای نام تجاری تان خلق می کند. تولید محتوا کمک می کند تا بتوانید راحت تر در ناخودآگاه مخاطب ورود کرده و شخصیت سازی برندتان را انجام دهید.

به طور متوسط، بیش از 73 درصد از ترافیک وب سایت از طریق جستجو ارگانیک بدست می آید که محتوا بیشترین سهم را در آن دارد. شما می توانید با تولید محتوا، امکان افزایش تعداد کاربران روزانه و فعال سایت خود را داشته باشید.

تولید محتوا می تواند با مرجع کردن برند و سایت شما در صنعتی که هستید، افزایش فروش را به دنبال داشته باشد. این کار از طریق افزایش اعتماد در کاربران انجام می شود. به عنوان مثال می توان به برند SEOEDU اشاره کرد که اکنون بین 5 برند مرجع سئو ایران قرار دارد و شما می توانید با اطمینان خاطر، سفارش پروژه ها و مشاوره سئو خود را به این پلتفرم بسپارید.

انواع روش های تولید محتوا کدامند؟

مدل های مختلف تولید محتوا را می توان به شیوه های مختلفی تقسیم کرد. در ابتدا به ماهیت آن می پردازیم که عبارتند از:

رایج ترین و مهم ترین مدل از انواع تولید محتوا می باشد که بیش از 75 – 80 درصد از محتوای اینترنت را تشکیل می دهد. این نوع محتوا، جستجو پذیری بیشتری داشته و یکی از مبناهای مستقیم در رتبه بندی محتوای سایت شما می باشد.

بنابر آمارها در سال های اخیر، محتواهای ویدیویی و بصری توانسته اند در مقابل محتواهای متنی کاربران بیشتری به مشاهده خودشان ترغیب کنند. با این حال، کیفیت این نوع محتواها بسیار مهم خواهد بود. اشکال مختلف این نوع محتواها شامل ویدیو، تصویر، اینفوگرافیک، وبینار، معرفی محصول، مناظره ها و غیره می باشند.

اشکال مختلف این نوع محتوا را می توان در قالب پادکست و فایل های صوتی مشاهده کرد. شما می توانید از آنها در پلتفرم های مختلف برای بازخوانی کامل متن، ذکر خلاصه محتوا و یا غنی تر کردن محتوا از نظر سئو استفاده کنید.

انواع محتوا براساس سبک و ماهیت آنها

همچنین انواع محتوا را می توان براساس موارد زیر نیز تقسیم کرد که عبارتند از:

چه کسی تولید محتوا را انجام می دهد؟

از آنجایی که برای تولید محتوا، لازم است نکات مختلفی را درنظر داشته باشید، این کار معمولا توسط فردی به عنوان کارشناس محتوا انجام می شود.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس محتوا، فردی است که توانایی نگارش محتوا برای سایت یا شبکه های اجتماعی را دارد. برخی از مهارت های این فرد عبارتند از:

همچنین امروزه کارشناسان محتوا باید بر برخی قوانین و الگوریتم های سئو و سئو داخلی نیز تسلط داشته باشند. به عنوان مثال می توان به الگوریتم پنگوئن اشاره کرد که نسبت به کپی بودن محتوا بسیار حساس می باشد.

وظایف کارشناس تولید محتوا

برخی از وظایف مهم یک کارشناس تولید محتوا عبارتند از:

مدل های مختلف تولید محتوا سایت چگونه است؟

از آنجایی که امروزه بسیاری از کسب و کارها در حوزه های مختلف، به فضای آنلاین مهاجرت کرده اند، نیاز تولید محتوا به اشکال مختلفی گسترش یافته است. این موضوع باعث شده تا اشکال مختلفی از تولید محتوا ایجاد شوند که عبارتند از:

به محتواهایی که معمولا جنبه اطلاعاتی داشته و می توانند مخاطب را پیرامون موضوع خاصی هدایت و آشنا کنند، محتوای بلاگ گفته می شود.

این نوع محتواها به منظور معرفی محصول به مخاطب تولید می شود. آشنایی با ویژگی های محصول، کاربردها، هدف، نحوه و میزان مصرف، نکات مهم و عوارض جانبی یا فواید آن از مهم ترین بخش های این نوع محتواها می باشند.

به محتواهایی که معمولا برای تبلیغ یک کسب و کار، محصول و یا پلتفرم تولید می شود، رپورتاژ گفته می گویند. معمولا تولید محتوای رپورتاژ به گونه خاصی نگارش می شوند تا جنبه تبلیغاتی بودن آن کمتر حس شده و مخاطب را به استفاده از محصول یا خدمات ترغیب می کنند.

چگونه تولید محتوا کنیم؟ + آموزش نکات تولید محتوا

اگر قصد ورود به این حرفه را دارید، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که تولید محتوا را از کجا شروع کنیم؟ برای این کار، کافیست با اصول اولیه تولید محتوا آشنا شده و به صورت مداوم آن را تمرین و تکرار کنید. در ادامه به به عنوان یک نقشه راه، اصول و مراحل تولید محتوا را برای شما ذکر می کنیم.

اصول تولید محتوا کدامند؟

برای تولید محتوای باکیفیت، لازم است در قدم نخست با اصول و قوانین پایه تولید محتوا آشنا شوید. در این حالت می توان گفت:

بدیهی است که کارشناس محتوا باید تا حدودی نسبت به سئو محتوا و قوانین موتورهای جستجو مرتبط با محتوا اطلاعاتی را داشته باشد. از جمله مهم ترین موضوعات در این بخش می توان به تحقیق کلمات کلیدی، کپی رایتینگ، آشنایی با تگ های محتوا و اسکیماها اشاره کرد.

مهم است یک نویسنده، نسبت به اصول نگارشی و املایی زبانی که به آن تولید محتوا می کند، تسلط داشته باشد. از جمله موضوعات در این بخش می توان به آشنایی با واژگان و املای صحیح کلمات، آشنایی با علائم نگارشی و نحوه استفاده از آن، آشنایی با گرامر و ساختار جملات اشاره کرد.

علاوه بر موارد فوق، آگاهی از اصول دیجیتال مارکتینگ می تواند به نویسنده کمک کند تا محتوای خود را در راستای خدمات و محصولات وب سایت ارائه کند. چراکه تولید محتوا، یک ابزار چند منظوره تلقی می شود که هم برای بهبود سئو و هم بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین مراحل در فرایند تولید محتوا چیست؟

ممکن است در اولین تجربه عملی، برای همه ما این سوال مطرح شود که تولید محتوای سایت چگونه است و چطور باید آن را انجام داد؟ برای پاسخ به این پرسش، یک راهنمای خلاصه جهت آشنایی با مراحل تولید محتوا ذکر می کنیم که عبارتند از:

پیش از آنکه بخواهید وارد بحث تولید محتوای سایت بشوید، لازم است اقدام به تدوین استراتژی تولید محتوا نمایید. منظور از این عبارت، تعیین یک نقشه راه، تقویم محتوایی و هدف برای تک تک محتواهایی است که باید مطابق با پرسونای مخاطب، تحلیل و توصیف برند، رقبا، تحقیق کلمات کلیدی و تعیین سایر ویژگی های آن مانند لحن، ارزش و نوع اطلاعات انجام شود. این کار باید با همکاری متخصص سئو، کارشناس تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ انجام گردد.

بعد از مشخص کردن موضوع، لازم است نسبت به تحقیق کلمات کلیدی برای محتوا اقدام کنید. شما می توانید برای این کار، آموزش تحقیق کلمه کلیدی را در وب سایت SEOEDU مشاهده نمایید.

حال لازم است شروع به نگارش کنید و با درنظر گرفتن نیاز مخاطب، کلمات کلیدی، پرسش ها و جامعیت مقاله، به تشریح موضوعات مرتبط آن بپردازید.

بازبینی و انتشار: در قدم بعدی، لازم است محتوا را از نظر غلط های املایی و نگارشی، کپی بودن محتوا و روان بودن جملات بررسی نمایید. سپس برای انتشار آن اقدام کنید.

بهترین راه های آموزش تولید محتوا

با وجود منابع بسیار گسترده ای که به عنوان راهنمای تولید محتوا در فضای مجازی قرار داده شده اند، شما می توانید از متدهای مختلفی برای یادگیری تولید محتوا استفاده کنید.

همچنین یکی از راه های بسیار جذاب برای آموزش نگارش و ایجاد محتوا، خواندن پست های بلاگ سایت های بزرگ است. چراکه این پلتفرم ها معمولا از نویسندگانی ماهر برای نوشتن محتوا استفاده می کنند.

معرفی 10 مورد از بهترین ابزار های تولید محتوا

برای کسانی که اقدام به تولید محتوا می کنند، ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند که برحسب نوع محتوا و امکاناتی آنها، متفاوت هستند. از متداول ترین و بهترین برنامه های تولید محتوا می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  1. نرم افزار ورد (Microsoft Word): این برنامه برای نگارش محتوای متنی استفاده می شود.
  2. گوگل داکس (Google Docs): گوگل داک یک ابزار بر بستر وب از شرکت گوگل است که می توانید از آن برای مستندسازی و تولید محتوای متنی در قالب داکیومنت، فرم، اسلاید، اسکریپت و غیره استفاده کنید. از جمله ابزارهای جذاب این برنامه می توان به تایپ صوتی، دیکشنری و تصحیح غلط های املایی اشاره کرد.
  3. گرامرلی (Grammarly): اگر قصد تولید محتوای انگلیسی را دارید، می توانید به آسانی با ابزار گرامرلی، قواعد گرامری و اشتباهات املایی را بررسی کنید. این ابزار تنها برای زبان انگلیسی ارائه شده است.
  4. داپلی چکر (Duplichecker): از آنجایی که مهم است تا محتوای متنی شما کپی نباشد، می توانید از ابزار آنلاین Duplichecker استفاده کنید. این برنامه بیش از 100 ابزار مختلف برای بهینه سازی محتوای شما از نظر کیفی و سئویی ارائه می کند.
  5. گوگل ترندز: اگر به دنبال کلمات کلیدی هستید و یا ایده پرطرفداری را جستجو می کنید، می توانید از ابزار گوگل ترندز استفاده کنید. همچنین کیورد پلنر، یکی دیگر از ابزارهای ارائه شده توسط گوگل است که صرفا برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می شود.
  6. فتوشاپ (Photoshop): برای کسانی که در بخش تولید محتواهای تصویری فعالیت می کنند، فتوشاپ ابزاری تمام عیار برای طراحی خواهد بود. از جمله کاربردهای این برنامه می توان به تولید پست و استوری اینستاگرام، ویرایش تصاویر، ساخت اینفوگرافیک و غیره اشاره کرد.
  7. ایلوستریتور (Illustrator): مهم ترین کاربرد نرم افزار ایلوستریتور، تولید محتوای الکترونیک است. استفاده از این برنامه برای ساخت لوگو و خلق کاراکتر یا آیکن های مختلف بسیار کاربردی است.
  8. پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro): این برنامه، محصولی از کمپانی ادوبی است که اولین بار در سال 2003 منتشر شد. مهم ترین کاربرد این نرم افزار در تولید محتوای ویدیویی و ویرایش ویدیو می باشد.
  9. افتر افکت (Adobe After Effect): اگر قصد ساخت جلوه های بصری، موشن گرافیک یا لوگو موشن را دارید، این برنامه به شما قدرت انیمیت کردن اِلمان ها و ادغام عناصر مختلف در ویدیو را می دهد.
  10. ادوبی آدیشن (Adobe Audition): در نهایت برای کسانی که می خواهند اقدام به ضبط و انتشار محتواهای صوتی نمایند، برنامه آدیشن پیشنهاد می شود. این نرم افزار قادر است در بخش میکس و ویرایش محتوای صوتی، ایجاد و بازیابی آن به کار گرفته شود.

بازار کار تولید محتوا در ایران چگونه است؟

امروزه همه ما در فضایی قرار داریم که اطلاعات بسیار زیادی در آن رد و بدل می شود و بسیاری از ما از طریق فضای مجازی از آنها استفاده می کنیم. همین موضوع باعث شده است تا بیش از 200 میلیون تولید کننده محتوای حرفه ای در جهان برای کسب و کارهای مختلف کار کنند که مطابق با آمارها، توانسته اند بعد از 6 ماه ( به طور میانگین)، فرصت کسب درآمد از تولید محتوا را داشته باشند. اما این افراد چگونه این کار را می کنند؟

معرفی 3 تا از بهترین روش های کسب درآمد از تولید محتوا

برای آشنایی با روش های کسب درآمد از تولید محتوا می توان به ده ها متد مختلف اشاره کرد که برخی از مهم ترین آنها در ادامه ذکر می شوند:

همچنین از دیگر روش های درآمدزایی با تولید محتوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوالات متداول

از جمله سوالات متداولی که می توان در زمینه تولید محتوا سایت بیان کرد، می توان گفت:

بهترین سایت برای سفارش تولید محتوا چگونه است؟

تولید محتوای سئو شده با درنظر گرفتن موارد مختلفی انجام می شود. از تحقیق کلمات کلیدی، رعایت اصول نگارشی و املایی گرفته تا روان بودن، جذاب و مرتبط بودن محتوا. بنابراین مهم است تا انجام این کار به متخصصین مربوطه سپرده شود که این کار با برون سپاری به سایت های تولید محتوا انجام می شود.

یکی از بهترین وب سایت هایی که می توانید برای سفارش تولید محتوا از آن استفاده کنید، مجموعه SEOEDU نام دارد. این پلتفرم در امتداد ارائه خدمات خود برای سئو و بهینه سازیس کسب و کارهای آنلاین، اکنون در زمینه تولید محتوا، طراحی سایت و مشاوره سئو نیز فعالیت می کند. شما می توانید برای تولید محتوای انگلیسی، رپورتاژ و محتواهای سایت و محصولات خود، از خدمات این مجموعه با هزینه های رقابتی نسبت به دیگر پلتفرم ها استفاده کنید.

تعرفه تولید محتوا در سایت های مختلف چقدر است؟

تعرفه تولید محتوا براساس فاکتورهایی از جمله زبان محتوا، تعداد و کیفیت آن تعیین می شوند. به عنوان مثال، هزینه تولید محتوا در مجموعه SEOEDU (به ازای هر کلمه) به شرح زیر می باشد:

نوع محتوا / کیفیت معمولی نیمه تخصصی تخصصی
محتوای فارسی 120 140 160
محتوای انگلیسی 240 260 280
ترجمه انگلیسی 210 230 250

کارشناس تولید محتوا چه کسی است؟

به فردی که در روند تولید محتوای سایت و سایر پلتفرم های شما همکاری می کند، کارشناس تولید محتوا می گویند. این فرد می بایست با فراگیری برخی مهارت ها اعم از آشنایی با سئو، علائم و قواعد نگارشی، شکل صحیح کلمات و غیره، تولید محتوای سایت شما را انجام دهد.

تولید محتوای سایت به چه اشکالی انجام می شود؟

برای تولید محتوای سایت می توانید به شیوه های مختلفی اقدام کنید از جمله: تولید محتوای تصویری، ویدیویی، متنی، پادکست (صوتی) و غیره.

خروج از نسخه موبایل