سفارش تولید محتوا

تحویل روزانه محتوا و امکان ویرایش محتوا بعد از تحویل
هزینه تولید محتوای شما: 0 تومان

بیشتر بازاریابان به دلیل اینکه اکنون دوره چسباندن بنر و تبلیغ از این طریق رو به زوال است، دست به تبلیغات بومی می زنند. تبلیغات بومی اشکال مختلفی دارد. رپورتاژهای آگهی و محتوای حمایت شده دو نوع محبوب این نوع تبلیغات هستند که به بازاریابان فرصتی نادر می دهند تا از طریق داستان سرایی با مشتریان هدف ارتباط برقرار کنند. تولید محتوا رپورتاژ آگهی می تواند چالش برانگیز باشد، مخصوصاً اگر با تکنیک های نوشتن آن آشنا نباشید.
رپورتاژهای آگهی که به سبک سرمقاله یا مقاله نوشته شده اند، به برندها اجازه می دهد تا داستان خود را با قرار دادن آن در کنار محتوای ناشران معتبر، به روشی معتبر بیان کنند. این تبلیغات وقتی به درستی انجام شود، به بازاریابان کمک می کند تا ارتباطات معتبری با مخاطبان هدف خود برقرار کنند.
نوشتن یک رپورتاژ آگهی عالی به یک تعادل ظریف بین محتوای آموزنده و فروش نیاز دارد. طبق تجربه ما، قوی ترین رپورتاژهای آگهی همیشه دارای ویژگی های خاصی هستند. اگر تمایل دارید بدانید رپورتاژ آگهی چیست و چه تفاوتی با تبلیغات سنتی دارد، مزایا و معایب آن کدامند و چه ملاحظات خاصی باید در تولید محتوا رپورتاژ آگهی در نظر گرفت، تا انتهای این مطلب با سئو ادیو همراه باشید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی چیست؟

کلمه رپورتاژ (Advertorial) در انگلیسی یک اصطلاح ترکیبی برگرفته از کلمات تبلیغات (advertisement) و تحریریه (editorial) است. واژه تبلیغات بومی (native advertising) هم جدیداً ابداع شده تا بین تولید محتوا رپورتاژ آگهی و تبلیغات نمایشی تفاوت و تمایز قائل شود.
رپورتاژ یک مقاله، صفحه وب سایت یا برنامه ویدیویی است که به گونه ای طراحی شده است که مانند محتوای ژورنالیستی واقعی به نظر برسد و خوانده شود اما در واقع یک تبلیغات پولی است. یک رپورتاژ ممکن است اطلاعات مفیدی را به خوانندگان بدهد اما هدف اصلی آن بازاریابی محصولات یک سازمان یا شرکت، افزایش شهرت آن یا تبلیغ و بیان نظرات و دیدگاه های آن است.
این نوع محتوای تبلیغاتی می تواند خوانندگان را به مشارکت بیشتر ایجاد کرده و از تبلیغات معمولی نیز مؤثرتر باشند. چرا؟ چون به جای اینکه به خرید محصول اشاره کند، سعی می کند درباره آن محصول به مخاطب اطلاع رسانی کند.
بعد از اینکه درباره محصول یا خدمات اطلاعات کافی به مشتری یا مخاطب داده شد و آگاهی او در این زمینه افزایش یافت، او را ترغیب می کند تا از محصول معرفی شده بازدید کند. پس متوجه شدید که محتوای این نوع تبلیغات باید به گونه ای باشد که علاوه بر افزایش آگاهی مشتری، تأثیر گذار بوده و محصول یا خدماتی که معرفی می کنید را در ذهن او ماندگار سازد.

تفاوت بین رپورتاژ و تبلیغات سنتی

تفاوت بین رپورتاژ و تبلیغات سنتی

رپورتاژ آگهی از تبلیغات سنتی فاصله زیادی دارد زیرا به شعارهای جذاب، مدل های جذاب یا موسیقی شاد تکیه نمی کند. بلکه آنها اطلاعات را منتقل می کنند در عین حال محدود به اصول ژورنالیستی نیستند.
از آنجا که رپورتاژهای آگهی می توانند اطلاعات مفید و جالبی را ارائه دهند، ممکن است مصرف کنندگان بیشتر از تبلیغات سنتی به آنها توجه کنند. تولید محتوا رپورتاژ آگهی همچنین این فرصت را برای تبلیغ کنندگان فراهم می کند که اطلاعات بیشتری را در مورد مزایای یک محصول یا خدمات نسبت به یک آگهی سنتی ارائه دهید.
شواهد و مدارک و مستنداتی وجود دارد که خرید رپورتاژهای آگهی حداقل در وب و دستگاه های تلفن همراه می توانند مؤثرتر از تبلیغات نمایش سنتی باشد. چرا که بر اساس مطالعات انجام شده رپورتاژها یا تبلیغات بومی نسبت به تبلیغات بنری دو برابر تمرکز بصری را دریافت می کنند. به این معنا که نگاه مصرف کنندگان بیشتر متمرکز تبلیغات بومی است تا تبلیغات نمایشی و بنری!
بسیاری از نشریات به منظور جلوگیری از گمراهی خوانندگان، بیان می کنند که محتوای چاپ شده به صورت رپورتاژ آگهی نوشته شده است. رپورتاژ در کنار محتوای معمولی نشریه یا به عنوان مکمل آن ظاهر می شود اما ممکن است برچسب محتوای حمایت شده یا اسپانسری بخورد یا در بخش تبلیغات ویژه نوشته شود. بهتر است بدانید که برخی نشریات به هیچ وجه محتوای رپورتاژ آگهی را چاپ نمی کنند.

مقایسه محتوای حمایت شده و رپورتاژ آگهی

محتوای حمایت شده یا اسپانسری مشابه رپورتاژ آگهی نیست. اکثر نشریات و برنامه ها به منظور جبران هزینه های برنامه نویسی خود، تبلیغات را می پذیرند. این نوع محتوا ابزاری است که برای شکل گیری هویت و تصویر برند از طریق افزایش مشاهده استفاده می شود.
در واقع می شود گفت که محتوای اسپانسری آن محتوایی است که برخی از سایت هایی که سفارش تولید محتوا قبول می کنند، به درخواست صاحبان محصول یا خدمات می نویسند تا محصولات یا خدمات آنها را معرفی کنند.
افرادی که رپورتاژ اگهی می دهند، انتخاب می کنند تا با پرداخت مبلغی، با برنامه ها یا نشریات خاصی در ارتباط باشند تا پیام های آنها در طول یک برنامه پخش شود یا در کنار محتوای سرمقاله منتشر شود و این دو به وضوح متمایز می باشند. رپورتاژ های آگهی هیچ گونه ورودی در محتوای تحریریه واقعی ندارند.

مزایا و معایب رپورتاژ آگهی

مزایا و معایب رپورتاژ آگهی

مزایا

1- می تواند جذاب تر و ارزان تر از تبلیغات سنتی باشد.
رپورتاژها به برندها اجازه می دهد تا مخاطبان مورد نظر خود را بدون توجه به این واقعیت که در حال خواندن یک محتوای پولی هستند، جذب کنند. از آنجا که مردم به طور طبیعی به تبلیغات مشکوک هستند، اگر این تبلیغات در قالب یک مقاله یا فیلم معمولی ظاهر شود، احتمالاً با آن مشارکت خواهند داشت. بسته به نوع محصول، تولید محتوای باکیفیت در رپورتاژ آگهی ممکن است با یک هزینه کمتر، لیدها یا سرنخ های بیشتری را نسبت به تبلیغات معمولی جذب کند.
2- می تواند در مسدود کننده های تبلیغات و سایر نرم افزارها نفوذ کند
رپورتاژها همچنین به احتمال زیاد خوانندگان بیشتری را نسبت به تبلیغات معمولی جذب می کنند، به خصوص اگر این خوانندگان از نرم افزارهای مسدود کننده تبلیغات استفاده کنند.
3- پس از جذب خوانندگان، فضای بیشتری برای معرفی مزایای یک محصول خاص وجود دارد.
هنگامی که خوانندگان درگیر این نوع تبلیغات می شوند، می توان در مورد مزایای یک محصول خاص جزئیات بیشتری ارائه داد که در تبلیغات بنری معمولی این کار امکان پذیر نیست. اگر محتوای نوشته شده خیلی قوی باشد، خوانندگان حتی ممکن است آن را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

معایب

1- ممکن است این تصور را برای خوانندگان ایجاد کند که فروش به آنها اجبار می شود.
یکی از معایب اصلی این رویکرد این است که اگر تبلیغاتی بیش از حد فشار بیاورد، ممکن است خواننده نسبت به برند و هم نسبت به نشریه ای که رپورتاژ آگهی در آن چاپ شده، واکنش منفی نشان دهد.
2- ممکن است نشریاتی را که بیش از حد به این تبلیغات وابسته هستند، بی اعتبار کند.
اظهارات غلط یا اغراق آمیز نیز ممکن است برند را بی اعتبار کند. اگر مجله ای متکی به محتوای پولی تلقی شود، ممکن است سهم زیادی از مخاطبان خود را از دست بدهد و در نهایت هم خوانندگان و تبلیغ کنندگان را از دست بدهد.
3- مستلزم رعایت یکسری قوانین خاص است.
در تولید محتوای رپورتاژ آگهی، برخی از خطرات نظارتی نیز وجود دارد. هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد. ولی خیلی از کشورها از ناشران این گونه محتواها می خواهند که محتوای پولی، از جمله محتواهای پولی آنلاین را به وضوح از سایر محتواها متمایز کنند. گوگل هم تبلیغات پولی را که به وضوح به خوانندگان اعلام نمی شود را سرکوب کرده است.

نحوه نوشتن یک رپورتاژ آگهی: ملاحظات خاصی که باید در تولید محتوا رپورتاژ آگهی در نظر گرفت

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

یکی از مهمترین قوانین نوشتن رپورتاژ آگهی، جلوگیری از تبلیغات بیش از حد است. محتوای رپورتاژ آگهی باید طوری طراحی شود که خواننده فکر کند دارد یک مقاله معمولی را می خواند. هیچکس با مقاله ای که قصد فروش چیزی را دارد، همراه نمی شود.
محتوای رپورتاژ به طور معمول از شیوه سرمقاله ای یک نشریه در نحوه نگارش عناوین، نوع فونت استفاده شده، طرح بندی و تصاویر تقلید می کند. لحن ویراستاری و سبک محتوای یک رپورتاژ آگهی خوب باید با متناسب با لحن و سبک سایر محتواهای سایت یا نشریه ای باشد که در آن چاپ می شود.
قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی، بازاریابان باید با سبک محتوای نشریه آشنا شوند تا نحوه صحبت با خوانندگان آن را بیاموزند. تولید محتوا رپورتاژ آگهی با همان لحن مشابه ناشر به خوانندگان اجازه می دهد تا از محتوای خودِ ناشر به رپورتاژ آگهی گذر کنند و نسبت به یک پیام حمایت شده پذیراتر شوند.
همانند تبلیغات سنتی، هنگامی که شرکت ها از رپورتاژ برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده می کنند، باید مطمئن شوند که تبلیغات شان دارای لحن و محتوای مناسب برای مخاطبان و مشتریان هدف باشد. تبلیغاتی که در یک مجله مالی یا در یک سایت خبری علمی ظاهر می شود، رنگ و بوی متفاوتی با تبلیغات در مجلات طنز و… خواهد داشت.
صرف نظر از قالب انتخاب شده، بازاریابان باید به جای تمرکز بر فروش بر بیان یک داستان از طریق رپورتاژ تمرکز کنند. رپورتاژهای آگهی همانند سایر تبلیغات خوانده نمی شوند بلکه از طریق قصه گویی به دست مشتریا ن هدف می رسند. بازاریابان نباید از ایجاد احساساتی مانند سرگرمی، عصبانیت یا تعجب در رپورتاژ هراس داشته باشند.
همچنین ارائه ارزش برای خواننده مهم است. رپورتاژ به تبلیغ دهندگان این فرصت را می دهد تا محتوای ارزشمندی را در اختیار مخاطبان قرار دهند و در عین حال محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنند. ایجاد تعادل بین این دو، کلیدی برای به دست آوردن اعتبار نزد مخاطب هدف است. باید بدانید که تولید محتوای رپورتاژ آگهی خوب بر مزایای یک محصول یا خدمات تمرکز می کند، نه بر ویژگی های آن.
بازاریابان می توانند این تعادل را از طریق یک تمرین ساده به دست آورند. پس از نوشتن محتوای رپورتاژ، همه برندهای موجود در آن را حذف کنید و ببینید آیا این محتوا هنوز هم برای مخاطب مورد نظر، مفید یا مناسب است یا خیر! اگر هیچ داستان یا ارزشی فراتر از فروش وجود ندارد، باید روی بهتر کردن محتوای تولیدی تان کار کنید.
تولید محتوا رپورتاژ اگهی اگر بسیار جذاب باشد، حتی ممکن است از رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو، بازدیدهای ارگانیک ایجاد کند. محتواهای خوب غالباً خواننده را با یک عنوان بسیار جذاب و بیان داستان وار یک مطلب جذب می کنند که بر حل مشکلات یا غلبه ترس های خواننده تأثیر می گذارد و سپس توضیح می دهند که چگونه یک محصول یا خدمات خاص می تواند مسئله را حل کند.
پس از نوشتن محتوای اصلی، بازاریابان باید توجه خود را روی عنوان اصلی محتوای خودشان معطوف کنند. قوی ترین محتوای رپورتاژ آگهی با تیتری آغاز می شود که مستقیماً با مخاطبان صحبت می کند و التماس می کند روی آنها کلیک شود. افرادی که رپورتاژ آگهی می دهند، می توانند با تحقیق درباره عناوینی که معمولاً ناشر می نویسد، عناوین بسیار خوبی را برای محتوای خود بنویسند.
در حالی که تیتر اولین تصویری است که کاربر را وادار به کلیک می کند، کال تو اکشن یا همان فراخوان به عمل همان چیزی است که خوانندگان را تشویق به اقدام می کند. یک رپورتاژ آگهی مفید همیشه با گام بعدی مشخصی برای کاربران علاقمند به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول خاتمه می یابد.
فراخوان قوی برای اقدام، فوریت یا نیاز ایجاد می کند و ارزش محصول یا خدمات را برای کاربران بلاتکلیف، تقویت می کند. پس رپورتاژ دهنده های هوشمند در انتهای محتوای خودشان پیشنهاد یا انگیزه منحصر به فردی را می دهند تا خواننده را ترغیب به انجام کاری بکنند. یک محرک ساده مانند یک دوره رایگان آزمایشی می تواند انگیزه ای باشد که خوانندگان را به انتهای قیف فروش شما هدایت می کند.
در واقع بعد از جذب کاربر، می توان با اطلاع از نحوه خرید یک محصول یا خدمات به خوانندگان، محتوا را به پایان رساند. یعنی رپورتاژ اغلب با یک فراخوان به عمل خاتمه می یابد تا به خواننده اطلاع دهد که چگونه و کجا محصول یا خدمات را خریداری کند.
اگر تازه اقدام به آموزش سئو کرده اید و نمی دانید چگونه باید شروع کنید یا به دنبال مشاوره سئو برای سایت خودتان هستید، بهتر است که از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا بتوانید بیشترین سوددهی را داشته باشید. سایت ها و نمونه کارهای موفق SEOEDU که با کمک و بهره گیری از خدمات و مشاوره سئو در صفحه اول گوگل قرار دارند، بهترین اثبات موفقیت کار مجموعه سئو ادیو است.

جمع بندی

جذب، سرگرمی و فروش به مخاطبان، هدف تولید محتوا رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ در هر شکل و اندازه ای وجود دارد و به بازاریابان فرصت نامحدودی می دهد تا از طریق قصه گویی با مشتریان هدف ارتباط برقرار کنند. نوشتن رپورتاژ خلاقانه و معتبر می تواند ارتباطات جادویی بین برندها و مشتریان را تقویت کند که در سایر قالب های تبلیغاتی این امر امکان پذیر نیست.
بهترین رپورتاژهای آگهی، صدا و سبک ناشر را منعکس می کنند، داستانی را بیان کرده که فراتر از محدوده اصلی فروش است و با تیترهای قوی شروع و با فراخوان به عمل پایان می یابند. با استفاده از این دستورالعمل ها به عنوان یک چارچوب، نوشتن رپورتاژ می تواند راهی آسان و مؤثر برای به اشتراک گذاشتن پیام بازاریابی و برند شما و جذب علاقه مندان و مشتریان جدید باشد.

سوالات متداول

1- آیا تولید محتوا رپورتاژ اگهی فقط در فضای مجازی وجود دارد؟

خیر! در روزنامه ها و مجلاتی که در دنیای حقیقی هم چاپ می شود، بخشی به نام محتوای حمایت شده وجود دارد. در صدا و سیما هم همین طور! وقتی فردی در تلویزیون مثلاً یک مجری هنگام صحبت به یک محصول خاصی اشاره می کند، یا آگهی های بازرگانی، نمونه بارز رپورتاژ آگهی می باشند.

2- آیا چاپ رپورتاژ آگهی، اخلاقی است؟

برخی از ناشران چاپ رپورتاژ اگهی را غیر اخلاقی می دانند، به ویژه اگر مغایر با ارزش های مخاطبان تلقی شود. همچنین الزامات قانونی وجود دارد که این نوع محتوا باید در یک قسمت بخصوصی از نشریات یا سایت ها چاپ شود. اکثر نشریات یا سایت ها دارای سیاست های ویرایشی در مورد محتوای رپورتاژ آگهی هستند و برخی دیگر از ناشران اصلاً از انتشار آن خودداری می کنند.

3- تولید محتوا رپورتاژ آگهی چقدر می تواند روی سئو و رتبه سایت ها تأثیر بگذارد؟

قدرت رپورتاژهای آگهی را هیچوقت دست کم نگیرید. باید بگوییم که رپورتاژ تأثیر مثبتی بر هر دوی این موارد دارد! یعنی می تواند باعث بهبود سئو و رتبه سایت های رپورتاژ دهنده شود. البته به شرطی که آن را دریک وبسایتی منتشر کنید که اعتبار یا دامین آتوریتی بالایی داشته باشد تا بدین طریق یک سیگنال رتبه بندی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو ارسال کنید.

4- نظر گوگل درباره رپورتاژ چیست؟

گوگل برای اینکه رپورتاژها، کاربران را گمراه نکرده و باعث نشود برخی از کاربرانش به سمت کسب و کارهای نامعتبر جذب شوند، اعلام کرده که باید به وضوح نشان داده شود که محتوا جنبه تبلیغاتی داشته و این امر باید آن قدر محسوس باشد که خواننده بداند که یک محتوای تبلیغاتی را می خواند.