SEOEDU

سئو ویدیو چیست؟ روش‌های بهینه سازی ویدئو در سایت

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 چگونه باید سئو محتوای ویدیویی را انجام دهیم؟
  2. 2 سئو ویدئو چیست و چه نقشی در کسب رتبه ی برتر گوگل دارد؟
  3. 3 اهمیت سئو ویدئو
    1. 4 جذب ترافیک
    2. 5 افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر
    3. 6 بهبود تعامل با مخاطب
  4. 7 چرا بهینه سازی ویدیو اهمیت دارد؟
    1. 8 تجربه کاربری بهینه یافته
    2. 9 کمک به کاهش هزینه‌ها
    3. 10 جلب اعتماد و اعتبار گوگل و برندسازی
  5. 11 چگونه سئو ویدئو انجام دهیم و از چه استراتژی هایی در تولید ویدئو استفاده کنیم؟
    1. 12 – محتوای ویدئو باید به بهترین حالت ممکن بهینه سازی شود.
  6. 13 هدف شما از قرار دهی ویدئو در وبسایت خود چه بوده است؟
    1. 14 – وقت بیشتری را صرف سئو ویدئو مناسب برای موبایل کنید.
    2. 15 – فعال سازی قالبیت پیش نمایش (Thumbnail) ویدئو و تصاویر و بهینه سازی آن ها
    3. 16 – از آپلود کردن ویدئو ها بر روی پلتفرم های معتبر و متعدد غافل نشوید.
    4. 17 – از توضیحات خاص و کپشن های جذاب برای ویدئو های خود استفاده کنید.
    5. 18 – مناسب ترین فرمت ویدئو را انتخاب کنید
    6. 19 – سعی کنید ویدئو های خود را به روز کرده و مرتب انتشار دهید.
    7. 20 – همواره بازخورد مشاهده کنندگان ویدئو را مورد بررسی قرار دهید و از نظرات آن ها استفاده کنید.
  7. 21 بهترین محل آپلود برای سئو ویدیو کجاست؟
  8. 22 نکات مهم در سئوی ویدئو در آپارات
  9. 23 دیگر راهکارها و تکنیک های سئو ویدئو
    1. 24 تحقیق کلمه کلیدی برای سئو ویدئو
    2. 25 ویرایش نام فایل
    3. 26 ساخت زیرنویس برای ویدیو
  10. 27 آشنایی و درک اهمیت اسکیمای ویدئو در سئو ویدئو
  11. 28 چک لیست سئو ویدئو
  12. 29 پرسش های متداول
    1. 30 آیا محل بارگذاری ویدئو در سئو سایت تاثیر دارد؟
    2. 31 برای درک گوگل از محتوای ویدیو چکار کنیم؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

چگونه باید سئو محتوای ویدیویی را انجام دهیم؟

محتواهای ویدئویی یکی از مهم ترین عناصر مورد استفاده در وبسایت ها هستند. البته تا چند سال گذشته، محتواهای ویدئویی از اهمیت زیادی برخوردار نبودند اما از سال 2020 بسیار مورد توجه قرار گرفته شده اند و به عنوان یکی از مهم ترین محتواهای مورد استفاده در وبسایت ها و یکی از مهم ترین عامل های بازاریابی اینترنتی به حساب می آیند.

در صورتی که تصمیم گرفتید برای کسب و کار اینترنتی خود با استفاده از ویدئو، تبلیغات انجام دهید بهتر است بگوییم که تصمیم درست و به جایی را اتخاذ کرده اید اما بحث تصمیم گیری، از انجام دادن کار و عملیات آن کاملا جدا است زیرا ساختن ویدئو بهنیه سازی شده باید با آموزش های لازم انجام شود و نیاز به رعایت یکسری نکات دارد تا به بهترین حالت ممکن، موتور جست و جو ویدئو را شناسایی کرده و در نتیجه نرخ تبدیل سایت افزایش پیدا کند.

پس با ما باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه سئو ویدیو انجام دهید.

در صورتی که به محتوا سئو علاقمند هستید و از طرفداران این حوزه می باشید، پیشنهاد میکنم مقاله کاملا رایگان در مورد آموزش سئو را از وبسایت seoedu مطالعه کنید.

سئو ویدئو چیست و چه نقشی در کسب رتبه ی برتر گوگل دارد؟

آموزش سئو ویدیو، چطوری ویدیو رو سئو کنیم

هنگامی که یک ویدئو و مفهوم آن برای گوگل قابل تشخیص و در دسترس باشد، در نتایج جست و جو گوگل قرار گرفته می شود.
برای این که یک ویدئو در نتایج جست و جوی گوگل قرار گرفته شود، روش ها و استراتژی های زیادی وجود دارد که در صورت استفاده از آن ها، بهترین نتیجه ممکن حاصل خواهد شد. در قسمت قبل نیز به اهمیت بازاریابی ویدیویی اشاره کردیم. باتوجه به آمارهای موثق و دقیق، امروزه درصد بالایی از افراد از گوشی های همراه برای جست و جوهای مورد نیاز خود در سطح اینترنت استفاده می کنند و به طور معمول از ویدئو ها نیز برای رسیدن به پاسخ سوال خود استفاده می کنند.

برای تولید محتوا نیز، وبسایت ها می توانند از ویدئو استفاده کنند اما تمامی ویدئو های مورد استفاده توسط آن ها نمی تواند رتبه ی مناسب و ایده آلی را از گوگل دریافت کند. برای این که ویدئوی قرار گرفته شده در یک وبسایت، در نتایج جست و جوی جهانی قرار گرفته شود باید یکسری نکات و فعالیت ها انجام شود که در ادامه شرح خواهیم داد.

اهمیت سئو ویدئو

اهمیت سئو ویدئو و آموزش آن برای غنی‌تر کردن محتوا به خصوص در موضوعاتی که رقابت بسیار سنگینی وجود دارد، بسیار مهم است. به عقیده ۷۸ درصد از بازاریابان، حس آنها می‌گوید ویدیوها مستقیما فروش کسب‌وکارشان را افزایش داده‌ است. 86٪ نیز گفتند که ویدیوها به افزایش ترافیک وب سایت آنها کمک کرده است.

 اگر به عنوان یک سئوکار یا وبمستر فعالیت می‌کنید، به خوبی می‌دانید که هر بخش از سئو داخلی نیاز به آموزش دارد. از سوی دیگر آموزش سئو ویدیو خود نیز به جهاتی خاص‌تر مهم است که عبارتند از:

در صورتی که بتوانید سئو ویدیو را به خوبی روی کلمات کلیدی مهم اعمال کنید، ترافیک بسیار زیادی را با گرفتن جایگاه اول در SERP گوگل جذب خواهید کرد. چراکه کاربر با کلیک بر روی ویدیو، وارد سایت شما می‌شود و با مشاهده ویدیو، مدت زمان ماندگاری کاربر یا Dwell Time نیز افزایش خواهد یافت.

سئو با هدف بهبود تجربه کاربری و خلق ارزش بهتر برای کاربر و بها دادن به آن ساخته شده است. در نتیجه مفهوم سئو ویدیو نیز مشابه این موضوع خواهد بود. در صورتی که سئو ویدیو را بیاموزید، می‌توانید با ترفندهای آن (که در بخش‌های جلوتر می‌گوییم)، مدت زمان ماندگاری کاربر را بیشتر کنید. این کار می‌تواند با افزودن جلوه‌های جذاب به خصوص در 15 ثانیه اولیه برای جذب مخاطب انجام شود.

تخمین زده شده در حدود 72 درصد از کاربران ویدیو را به متن ترجیح می‌دهند. این آمار به شدت مهم است؛ چراکه یک هدف مهم از محتوا، ایجاد تعامل مخاطب با سایت یا برند شماست. در صورتی که بتوانید قدم اول یعنی رغبت کاربر به خواندن یا گوش دادن حرف‌هایتان را انجام دهید، قادر خواهید بود نرخ تعامل کاربر و حتی CTR را بیشتر کنید.

همه اینها بیانگر اهمیت آموزش سئو ویدیو است. شما کاربران می‌توانید نکات تکمیلی را در دوره جامع  سئو SEOEDU با بیش از 15 ساعت آموزش و کوچینگ‌های اختصاصی هفتگی دریافت کنید.

چرا بهینه سازی ویدیو اهمیت دارد؟

مزایای سئو ویدئو برای وب سایت؟ چرا باید برای بهینه سازی ویدیو‌های سایت خود زمان بگذاریم. در این خصوص می‌توان به چند دلیل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

شما می‌توانید به شیوه‌های مختلفی برای بهینه سازی و سئو ویدیو اقدام کنید. از جمله می‌توان به کاهش حجم و غنی کردن محتوای درون ویدیو اشاره کرد. در این حالت تجربه کاربری هم از نظر مفید بودن محتوا و نیز پخش سریع‌تر آن ارتقا می‌یابد.

نکته: شما کاربران می‌توانید نکات بسیار دیگری در بخش افزایش سرعت سایت برای بهینه سازی تجربه کاربری در سرعت سایت را بیابید.

مورد دیگری که می‌توان در مورد اهمیت بهینه سازی و سئو ویدئو درنظر گرفت، صرفه جویی در هزینه‌ها است. این کار با کاهش هزینه‌های پهنای باند به خصوص برای سایت‌های بزرگ مفید خواهد بود. اگر با مقوله هاست، پهنای باند و غیره آشنا نیستید، می‌توانید توضیحات تکمیلی را در یک دوره آموزش طراحی سایت وردپرس که از مجموعه SEOEDU منتشر شده مشاهده کنید.

تاثیر ویدیو روی سئو وبسایت در صورتی که ویدیو باکیفیت و مداوم باشد، طی یک مدت زمان نسبتا طولانی اثرگذار خواهد بود. به این موضوع توجه کنید که کاربری با مشاهده یک ویدیو از سایت شما، نکات بسیار زیادی بیاموزد. در این صورت او مشتاق خواهد شد هروقت برند و ویدیویی از شما را می‌بیند، تا انتها آن را مشاهده کرده و بدین صورت اعتماد وی پیوسته جلب می‌شود. این زنجیره ادامه پیدا می‌کند و او سایت و ویدیوهای شما را مرجع خود قرار داده و به دیگران پیشنهاد می‌دهد. پس از یک مدت زمان نسبتا طولانی، سایت شما مرجعی برای بسیاری کاربران خواهد بود که با افزایش ترافیک مواجه خواهد شد. در نتیجه توجه گوگل کم کم به سایت شما جلب می‌شود؛ چراکه تغییراتی را در افزایش ترافیک و تعامل کاربران با سایت شما متوجه می‌شود و همه این زنجیره منجر به بهبود رتبه و رنک سایت شما و در کنار آن، برندسازی خواهد شد.

چگونه سئو ویدئو انجام دهیم و از چه استراتژی هایی در تولید ویدئو استفاده کنیم؟

– محتوای ویدئو باید به بهترین حالت ممکن بهینه سازی شود.

افراد بسیاری سعی می کنند بازاریابی اینترنتی خود را با تولید محتوای ویدیویی انجام دهند اما به سطح بهینه سازی ویدئو اهمیت نمی دهند یا از میزان اهمیت بهنیه سازی ویدئو و تاثیر آن در دریافت رتبه از گوگل اطلاع ندارند. توجه داشته باشید که تولید ویدئو مرتبط با موضوع وبسایت صرفا نمی تواند به کسب رتبه ی بهتر کمک کند، بلکه بهینه سازی شدن ویدئو و شناسایی شدن آن توسط گوگل و البته، تعداد بازدید کاربران است که در کسب رتبه و بازاریابی بهتر کمک خواهد کرد.

شرایطی را در نظر بگیرید که شما ویدئویی را تهیه کرده و بدون توجه به استراتژی های سئو، از آن در وبسایت خود استفاده کرده باشید، در چنین شرایطی اگر گوگل توانایی شناسایی ویدئو را نداشته باشد و آن را در نتایج جست و جوی خود قرار ندهد، چه فایده ای دارد؟ بنابراین مهم است که سئو ویدیو را رعایت کنید. در انتهای مقاله چند راهکار خوب برای این کار درج شده است.

هدف شما از قرار دهی ویدئو در وبسایت خود چه بوده است؟

نکته ای که در این باره حائز اهمیت است، اهمیت وجود سئو و ویدئو در کنار هم است. از مهم ترین ویژگی های یک ویدئو بهینه سازی شده، این است که قابلیت اشتراک گذاری را داشته باشد و همچنین لینک پذیر باشد. در صورتی که سئو ویدیو این دو ویژگی را تامین کند، سبب می شود کاربران برای استفاده از محتوای آموزنده، ویدئو را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در نتیجه ی این عمل، رتبه ی وبسایت افزایش پیدا کند. از دیگر ویژگی های موجود در محتوای با کیفیت، جذابیت بالا، ارزشمند و گیرا بودن است. همراهان عزیز Seoedu، باتوجه به اهمیت بالای اعتبار دامین سایت، پیشنهاد می کنیم مقاله 8 روش افزایش اعتبار دامنه سایت را مطالعه کنید.

– وقت بیشتری را صرف سئو ویدئو مناسب برای موبایل کنید.

در قسمت قبل نیز به افزایش سطح استفاده ی افراد از گوشی های همراه به جای سیستم کامپیوتری برای انجام دادن جست و جو های خود در اینترنت اشاره کردیم. با توجه به این حجم بالا، بهینه سازی و سئو ویدیو برای موبایل نیز بسیار اهمیت پیدا کرده است. توجه داشته باشید که به هر اندازه که بر روی این موضوع تمرکز کنید و وقت بیشتری را صرف کنید، می توانید رتبه ی بهتری را دریافت نمایید.
از مهم ترین نکاتی که در این باره مهم و حائز اهمیت است، ریسپانسیو بودن وبسایت و قابل مشاهده بودن ویدئو در موبایل است. البته امروزه درصد بالایی از سرویس های خدماتی مورد استفاده برای گوشی های همراه، سئو ویدیو را برای موبایل ها ارائه می دهند. همچنین انتشار ویدئو های مورد استفاده در وبسایت ها برای پلتفرم های معتبری همانند یوتیوب، سبب بهینه سازی خودکار آن ها می شود. توجه داشته باشید که تماشای درصد بالایی از ویدئو ها با استفاده از گوشی های همراه، سبب شده است تا رعایت نکات مربوطه و استراتژی های مهم در این زمینه، نتایج مثبتی مانند افزایش بازدید و ترافیک وبسایت را به دنبال خود داشته باشد.

– فعال سازی قالبیت پیش نمایش (Thumbnail) ویدئو و تصاویر و بهینه سازی آن ها

این که از قابلیت پیش نمایش ویدئو یا همان Thumbnail استفاده کنید، سبب ایجاد تغییراتی در رتبه ی وبسایت نخواهد داشت و در صورت فعال کردن این گزینه و استفاده از آن، رتبه ی ارائه شده ی گوگل به وبسایت شما افزایش چشمگیری نخواهد داشت، اما توجه داشته باشید که می تواند تاثیر خوبی در کسب موفقیت شما داشته باشد و به نوعی فعال کردن آن ضرری ندارد.
قابلیت پیش نمایش یا همان Thumbnail به یکی از قابلیت هایی گفته می شود که امکان نمایش یک پیش نمایش و یا فریم کوچکی را از تصویر یا ویدئو برای مخاطب فراهم می کند. استفاده از این قابلیت سبب می شود تا کاربران بتوانند ویدئو یا تصویر مورد نظر خود را در میان مجموعه ای از تصاویر و ویدئو پیدا کنند.
توجه داشته باشید که در صورت استفاده از Thumbnail، در جذب کاربران نقش مهمی خواهید کرد و در آن ها حسی برای مشاهده ی ویدئو یا تصویر مورد نظر ایجاد می کنید.

– از آپلود کردن ویدئو ها بر روی پلتفرم های معتبر و متعدد غافل نشوید.

یکی از بهترین استراتژی های مورد استفاده در ارتباط با بهینه سازی ویدیو ها، این است که ویدئوها را تنها در وبسایت خود قرار ندهید. توجه داشته باشید که آپلود کردن ویدئو ها در شبکه های اجتماعی دیگر نیز می تواند بازدهی بسیار خوبی را برای سئو ویدیو داشته باشد.
همچنین قرار دهی یک ویدئو در صفحه ی اصلی یا همان صفحه ی ورود، بسیار موثر بوده و می تواند نقش بسیار مهمی را در دریافت رتبه ی بهتر از گوگل ایفا کند. از دیگر نکات مربوط به بهینه سازی ویدئو، توجه به حجم ویدئو مورد استفاده در وبسایت است. از قراردهی ویدئوهایی با حجم بالا در وبسایت خود، خودداری کنید زیرا به هر اندازه ای که حجم ویدئو مورد استفاده در وبسایت بالا باشد، باتوجه به وضعیت نامناسب اینترنت کشور، امکان مشاهده ی آن توسط کاربران مختلف کاهش پیدا کرده و در نهایت رتبه ی دریافت شده وبسایت نیز کاهش پیدا خواهد کرد. پس این مسئله را نیز جدی بگیرید.

البته در کنار سئو ویدیو، سئو داخلی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخودار است. از این رو، مقاله آموزش لینک سازی داخلی به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا با تکنیک های  مهم و حیاتی لینک سازی داخلی آشنا شوید.

– از توضیحات خاص و کپشن های جذاب برای ویدئو های خود استفاده کنید.

با توجه به استفاده ی گوگل از پایگاه داده ی مبتنی بر متن، بهتر است از توضیحات و کپشن های جذاب برای ویدئوهای خود جهت ارتقا سئو ویدیو استفاده کنید. توجه داشته باشید که گوگل توانایی بررسی توضیحات و کپشن های مورد استفاده برای ویدئو را دارد اما هنوز توانایی بررسی دقیق محتوای موجود در ویدئو را ندارد. پس از متن های جذاب و کپشن های مرتبط برای ویدئو های خود استفاده کنید.

– مناسب ترین فرمت ویدئو را انتخاب کنید

یکی از بهترین ابزارهای مورد استفاده برای ارائه ی بهترین فرمت ویدئو VideoObject Schema است. انتخاب فرمت مناسب برای ویدئوهای مورد استفاده در پلتفرم ها و وبسایت، می تواند در دریافت رتبه ی بالا بسیار تاثیر گذار باشد.
به هر اندازه ای که امکان دارد، از فرمت هایی استفاده کنید که بیشترین اطلاعات متنی را ارائه می دهند. برای سئو ویدیو پیشنهاد می‌شود فرمت را به نوعی که گوگل پشتیبانی می‌کند از جمله M4V, MKV, MOV, MP4, MPEG, OGV, QVT و غیره تغییر دهید. با این حال متداول‌ترین مدل، mp4 است.

– سعی کنید ویدئو های خود را به روز کرده و مرتب انتشار دهید.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از وبمسترها انجام می‌دهند، صرفا ساخت ویدیوها یا محتواهای جدید می‌باشد. این در حالی است که محتواها قدیمی نیز باید آپدیت شوند. چراکه می‌توانند رتبه صفحات خود را افزایش داده، اطلاعات جدیدتری را ارائه نموده و ترافیک خود را حفظ کنند و افزایش دهند. چراکه هنوز هم مفید هستند.

از آنجایی که بروزرسانی ویدیو مانند متن قابل انجام نیست، شما می‌بایست ویدیوهای جدیدی را در آپدیت ویدیوهای قبلی ضبط و منتشر کنید. بهتر است انتشار محتوا به گونه‌ای باشد که کاربر را وادار کند ویدیوهای دیگرتان را نیز مشاهده کند. بدین معنا که محتواها را زنجیر وار و مرتبط بهم ضبط کنید. این کار می‌تواند کاربر را در مدت زمان بیشتری روی محتوای شما مشغول کند. به این نکته توجه کنید که معنای این کار به هیچ وجه این نیست که کاربر را با ویدیوهایی که اطلاعات جدیدی ارائه نمی‌کنند و صرفا وقت آنها را می‌گیرند مشغول کنید. این نقطه پایان اعتماد کاربر و برندسازی شما خواهد بود اگر مخاطب متوجه شود محتوای شما بیهوده و اضافه گویی بوده و صرفا کش دار شده است.

کاربران می‌توانند برای بهره مندی از اطلاعات بیشتر راجع به مشکلات سئو سایت خود، از خدمات مشاوره سئو استفاده کنند.

– همواره بازخورد مشاهده کنندگان ویدئو را مورد بررسی قرار دهید و از نظرات آن ها استفاده کنید.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است در ارتباط با موضوع وبسایت خود و تولید ویدئو مناسب، تحقیقات لازم را انجام داده و سپس اقدام به تولید محتوا کنید.

با توجه به سوالات زیادی که کاربران درمورد ایندکس نشدن تصاویر پرسیده اند پیشنهاد می کنیم حتما مقاله علت ایندکس نشدن تصاویر را مطالعه کنید.

بهترین محل آپلود برای سئو ویدیو کجاست؟

یکی از پرسش‌های مهم در این بخش آن است که ویدیو خود را کجا آپلود کنیم؟ ما می‌دانیم که سایت، محلی برای قرار دادن انواع محتوا است. اگر نمی‌دانید وب سایت چیست؟، حتما این مقاله را مطالعه کنید. به طور کلی، شما می‌توانید ویدیو خود را هم در داخل سایت (هاست) و هم در بیرون سایت (پلتفرم‌های خارجی یا هاست دیگر) قرار دهید.

در خصوص این پرسش که بهترین محل برای آپلود سایت که سئو ویدیو را متزلزل نکند چیست باید بگوییم:

با توجه به 2 نکته بالا پیشنهاد ما این است که از هردو انتخاب یعنی هم داخل سایت و هم خارج از سایت استفاده کنید. میزبانی ویدیوهای سنگین را در دیگر پلتفرم‌های خارج از سایت انجام دهید. همچنین شما می‌توانید برای جذب ترافیک‌های بیشتر، ویدیوهای خود را در یوتیوب و آپارات قرار دهید و ترافیک را از آنجا نیز جذب کنید. با این وجود میزبانی ویدیوها در صفحات و کلمات کلیدی مهم را در سایت خود انجام داده تا ترافیک به صورت مستقیم وارد صفحه سایت شما شود.

نکات مهم در سئوی ویدئو در آپارات

آپارات یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های بارگذاری و استریم ویدیو در ایران است که بیش از 35 میلیون مخاطب ماهیانه داشته و توانسته است جزو 5 رتبه اول در الکسا ایران شناخته شود. از سوی دیگر، به دلیل امکانات خوبی که این پلتفرم دارد، بسیاری از کاربران ویدیوهای خود را در این سایت بارگذاری می‌کنند. در خصوص نکات مهمی که باید در سئو ویدیو در آپارات درنظر بگیرید می‌توان گفت:

دیگر راهکارها و تکنیک های سئو ویدئو

برخی دیگر از راهکارهایی که باید در سئو ویدیو به آن توجه کنید عبارتند از:

یک موضوع مهم در Video SEO، تحقیق کلمات کلیدی برای ویدیوها است. بدین معنا که شما باید با تعیین کلمات کلیدی که بیشترین جستجوی ویدیویی را توسط کاربران دارند، ویدیو را تولید کنید. این کار منجر می‌شود تا ساخت ویدیو صرفه بیشتری داشته و منجر به افزایش ترافیک، بازدید بیشتر، سرنخ گذاشتن در موضوعات مرتبط شما با ویدیو و بهبود سئو سایت بشود. در حقیقت تحقیق کلمه کلیدی برای سئو ویدیو، تولید این نوع محتوا را هوشمندتر می‌کند.

بسیار مهم است که نام فایل خود را به موضوع ویدیو تغییر دهید تا سئو ویدیو بهینه شود. به هیچ وجه نام فایلی که به شکل “VID_20230601.mp4” است را به حال خود رها نکنید. بهترین حالت برای بهینه سازی ویرایش نام، آوردن کلمات کلیدی درون آن است که به شکل روبرو می‌باشد: “آموزش-سئو-ویدیو.mp4” یا “seo-video-tutorial.mp4”.

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، بهتر است برای ویدیو زیرنویسی به صورت چسبیده به ویدیو یا در یک فایل جداگانه استفاده کنید تا سئو ویدیو بهینه شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم کلمات کلیدی را در ویدیو خود به صورت نوشتاری نشان دهید؛ چراکه گوگل از سال‌ها پیش این قابلیت یعنی خواندن متن از روی ویدیو را با کمک تکنیک OCR به خصوص در ویدیوهای یوتیوب را عملی کرده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که هم اکنون یا آینده از این قابلیت در خزش ویدیو تمام سایت‌ها و درک آنها و در نهایت رتبه بندی‌ آنها استفاده کند.

آشنایی و درک اهمیت اسکیمای ویدئو در سئو ویدئو

درج اسکیماها و ایجاد اسنیپت‌ها برای غنی کردن نتایج SERP، یک راهکار برای جلب اعتماد کاربر و بهبود سئو ویدیو برای انتخاب کلیپ سایت شما در نتایج جستجو است. مزایای استفاده از (video schema markup) در سئو ویدئو می‌تواند منجر به افزایش ترافیک صفحه سایت شما شود.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اسکیما چیست را مطالعه بفرمایید.

اسکیما ویدیو کدی است که ساختار و تا حدودی محتوای ویدیوی شما را به گوگل معرفی می‌کند. این کد می‌تواند به صورت یک ریچ اسنیپت یا داده‌های غنی در نتایج SERP گوگل نمایش داده شود. از جمله داده‌ها در این بخش می‌توان به عنوان، توضیحات، تاریخ آپلود، طول ویدیو و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید این کدها را با کمک پلاگین‌های سئو از جمله Rank Math در نسخه پرو به صفحات سایت خود اضافه کنید.  شما می‌توانید نمونه‌ای از آن را در تصویر زیر مشاهده کنید.

نکته: به این نکته توجه کنید که اسکیما در سئو ویدیو به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی توسط گوگل درنظر گرفته نمی‌شود اما می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر سئو آن تاثیرگذار باشد. این کار با افزایش ترافیک، نمایش ویدیو دقیقا به مخاطبی که به آن نیاز دارد و درک محتوا انجام گیرد.

اگر به مباحث این چنینی مانند سئو ویدیو و کدنویسی و اسکیما علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما بخش سئو تکنیکال را در سایت SEOEDU مشاهده کنید.

چک لیست سئو ویدئو

در انتهای این مقاله پیش از بررسی پرسش‌های پرتکرار شما کاربران، چک لیستی از سئو ویدیو را به صورت خلاصه بیان می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشد:

پرسش های متداول

برخی از پرسش‌های متداولی که ممکن است شما کاربران راجع به سئو ویدیو داشته باشید عبارتند از:

آیا محل بارگذاری ویدئو در سئو سایت تاثیر دارد؟

بله؛ این موضوع در سئو ویدیو بسیار مهم است که محل بارگذاری ویدیو نسبت به متن و تصویر در اولویت باشد. این نکته در سئو محتوا بسیار مفید خواهد بود. همانطور که در طول متن اشاره کردیم، بیش از 70 درصد از کاربران به جای متن به ویدیو تمایل دارند. از سوی دیگر سرگرم شدن مخاطب به ویدیو مدت زمان ماندن کاربر را افزایش و احتمال خارج شدن او را کاهش می‌دهد. در نتیجه نرخ فرار کاربر پایین خواهد آمد. بهتر است محل ویدیو در بالاترین قسمت بوده تا کاربر به سرعت با ویدیو تعامل داشته باشد.

برای درک گوگل از محتوای ویدیو چکار کنیم؟

از جمله اقداماتی که می‌توانید برای سئو ویدیو انجام دهید می‌توان به استفاده از عنوان مناسب، درج توضیحات کامل از محتوای ویدیو، درج کلمات کلیدی، استفاده از زیرنویس، ایجاد محتوای باکیفیت، درج کلمات کلیدی در خود ویدیو.

مجموعه SEOEDU اکنون می‌تواند انواع خدمات سئو در یزد و سایر شهرهای ایران را برای شما عزیزان ارائه کند. در صورت نیاز کافیست با شماره تماس پشتیبانی ما ارتباط برقرار کنید.

نتیجه گیری
سئو ویدئو یکی از مهم ترین و رایج ترین استراتژی هایی است که امروزه برای کسب رتبه ی بهتر از گوگل مورد استفاده قرار گرفته می شود. همان طور که گفتیم، تعداد بسیاری از کاربران برای انجام دادن جست و جوهای مورد نظر خود از گوشی های همراه و البته مشاهده ی ویدئو به جای مطالعه ی متن، استفاده می کنند و این موضوع، بهترین دلیلی است که این نوع از سئو و محتوا را جدی بگیریم.

خروج از نسخه موبایل