طراحی سایت دندان پزشکی چه امکانات و نکاتی دارد؟
طراحی سایت دندان پزشکی یکی از سرویس هایی است که متخصصان این حوزه می توانند از طریق آن برای پرسونال برندینگ، ایجاد یک سیستم نوبت دهی آنلاین و افزایش نظم و رفاه برای مراجعه کنندگان اقدام کنند. اینکه این سایت ها چه هستند، چه ویژگی ها یا امکاناتی داشته و چه نکاتی را باید برای ساخت آنها رعایت کنیم، موضوعاتی هستند که می خواهیم در این مقاله به صورت کامل راجع به آنها صحبت کنیم.
مقدمه ای بر مشاغل دندان پزشکی
پیش از اینکه بخواهیم راجع به طراحی سایت دندان پزشکی صحبت کنیم، بهتر است مثل همیشه با این شغل و سایت آن آشنا شوید. دندان پزشکی یکی از مشاغلی است که به دلیل نیاز همیشگی آن، همواره منبع درآمد خوبی داشته و افراد به دلیل داشتن تخصص در این بخش، می توانند درآمد خود را چند برابر کنند. در خصوص اینکه دندان پزشکی چیست، می خواهیم در ابتدا یک توضیح دهیم. این شغل عبارت است از:
دندانپزشکی یکی از علوم مرتبط به پزشکی است که مربوط به سلامت دهان و دندان می شود. شما در این بخش، روی دندان ها، لثه ها و دیگر قسمت های دهان تمرکز می کنید و تلاش می کنید روی اختلالات بدن در این بخش، پیشگیری و رفع اختلالات اقدام نمایید. همچنین در قسمت های پیشرفته تر، شاهد بررسی مشکلات در بخش جمجمه ای نظیر فک ها و مفصل گیجگاهی آن هستیم.
جالب است بدانید که حرفه دندانپزشکی تقریبا به اندازه قدمت انسان ها عمر داشته و در تمدن های باستان نیز اثراتی از آن وجود دارند.
نکته: توجه کنید که برخی از تخصص های مربوط به جراحی های دهان یا روی فک و صورت، نیاز به مدارک پزشکی نیز دارند. حال که به صورت اجمالی با این حرفه آشنا شدیم، با ما همراه باشید تا راجع به موضوع اصلی مقاله یعنی سایت دندانپزشکی صحبت کنیم.
سایت دندان پزشکی چیست؟
سایت های دندانپزشکی که امروزه هر متخصصی در این حوزه از آن به عنوان بخشی از پروسه پرسونال برندینگ خود استفاده می کند، پلتفرمی است که در فضای مجازی در دسترس است. این نوع سکوها امکان آن را می دهند تا بتوانید در سطح اینترنت، نسبت به تولید محتوا اقدام کرده و محتواهایی را در آن به نمایش بگذارید. البته کاربردهای مختلف دیگری نیز وجود دارند که در قسمت جلوتر می پردازیم.
طراحی سایت دندان پزشکی صرفا برای کسانی که در این بخش خدماتی را ارائه می دهند اجرا می شود. چراکه مزیت های دیگری برای افراد غیر ندارد. جامعه هدف و کسانی که می توانند سایت های دندانپزشکی را راه اندازی کنند، عبارتند از:
- متخصصین دندانپزشک: اصلی ترین افرادی که می بایست سایت های دندانپزشکی را راه اندازی کنند، متخصصین این حوزه است. به عنوان مثال یک سایت دندانپزشکی می تواند به این فرد کمک کند تا آدرس مطب خود و یا روزهایی که در بیمارستان ها فعال است را به بیماران نمایش دهد. در نتیجه افرادی که به این پزشک اعتماد دارند، می توانند در زمان مناسب از خدمات وی بهره مند شوند.
- منشی و افراد همکار: یکی دیگر از کسانی که می توانند برای طراحی سایت دندانپزشکی اقدام کنند، منشی ها و افرادی هستند که به عنوان همکار فعالیت می کنند. متخصصین حوزه دندان پزشکی به خوبی می دانند که یک همکار خوب چقدر می تواند در مدیریت نظم مطب و رشد و ارتقای مراجعه کنندگان موثر باشد. یکی دیگر از اثرات خوبی که منشی و افراد همکار قادر است آن را ایجاد کند، راه اندازی سایت و مدیریت آن و پاسخگویی آنلاین به بیماران قبلی یا جدید است.
توجه کنید که طراحی سایت دندان پزشکی نیاز به یکسری مهارت ها و امکانات خاص دارد تا کاربر بتواند به آن اعتماد کرده و ساده تر تعامل کند. در نتیجه همراه ما باشید تا تمام جزئیات مربوط به این سایت ها را برای شما بیان کنیم.
کارکردهای سایت دندان پزشکی چیست؟
سایت های دندانپزشکی چه کارکردهایی دارند؟ این مهم ترین پرسشی است که هر متخصص دندانپزشک ممکن است قبل از اینکه برای طراحی سایت اقدام کند، آن را از ما بپرسد. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
ایجاد یک هویت بصری در فضای مجازی
اولین موردی که می توان از طراحی سایت دندان پزشکی انتظار داشت، ایجاد یک هویت از شما در فضای مجازی است. توجه کنید که امروزه فضای مجازی محلی است که برخی از افراد به صورت نابخردانه، با وارد کردن اتهام تلاش می کنند تا اعتبار دیگران را زیر سوال ببرند. شما می بایست در فضای مجازی حضور داشته باشید در غیر اینصورت دیگران به جای شما حضور داشته و مطالبی را به درست یا غلط در موردتان بیان می کنند.
انتشار محتوا
یکی از راه هایی که می تواند اعتماد مخاطب را جلب کند، انتشار محتوا پس از طراحی سایت دندان پزشکی است. در این حالت شما می توانید با تولید محتوای متنی، صوتی یا تصویری تنها به شرطی که حرفه ای و تخصصی باشد، اعتماد کاربران را جلب کنید. حتی شما می توانید با انتشار یک سلسله محتوا (و ایجاد تقویم محتوایی)، سایت خود را به مرجعی برای بررسی انواع بیماری ها و راهکارهای آن تبدیل کنید. سپس برخی توضیحات تکمیلی را به بیمار بیان کنید که در وب سایت مطالعه کند. البته این کار نباید منجر شود تا شما در ارائه توضیحات کامل و ضروری به مخاطب خود اهمال و کم کاری کنید.
نکته: بعد از تکمیل شدن پروسه طراحی سایت، سئو و تولید محتوا جزو اصلی ترین کارهایی است که باید برای بهینه سازی سایت خود انجام دهید. شما می توانید برای دریافت خدمات تخصصی تولید محتوا، از سرویس تولید محتوای SEOEDU استفاده نمایید.
امور مربوط به مطب
شما می توانید برخی از امور مربوط به مطب را در وب سایت انجام دهید که این کار می تواند مشغله های حضوری منشی را کمتر کند و به برنامه ریزی شما کمک نماید. مثلا شما می توانید سیستم نوبت دهی را در سایت خود فعال کنید تا به بیماران براساس نوبتی که از سایت دریافت کرده، اجازه ویزیت بدهد. همچنین شما می توانید روزهایی که به هر دلیلی نمی توانید در مطب حضور داشته باشید را در سایت اطلاع رسانی کنید که از ناراحت شدن و ناراضی شدن مخاطب جلوگیری می کند.
راه اندازی سایت دندان پزشکی چه مزیت هایی دارد؟
یکی از پرسش های مهمی که بسیاری از دندان پزشکان از ما دارند، آن است که طراحی سایت دندان پزشکی چه مزیت هایی دارد و چرا باید برای انجام آن اقدام کنیم؟ در این خصوص برای آنکه بهتر بتوانید ارزش سایت را درک کنید، چند دلیل را بیان می کنیم که عبارتند از:
سئو
سئو یکی از روش هایی است که امروزه اکثر کسب و کارها از طریق آن به درآمدهای هنگفتی رسیده اند. سئو یا SEO، مجموعه اقداماتی است که بر روی سایت خود انجام می دهید تا در رتبه های نتایج جستجو به درجه بالایی برسید. سپس می توانید، ترافیک جامعه هدف خود را به سایت تان جذب کرده و از طریق آن ها کسب درآمد کنید.
مثلا فرض کنید شما خدمات عصب کشی و پر کردن دندان را انجام می دهید. با سئو می توانید صفحه ای از سایت خود را که روی کیورد “بهترین پزشک عصب کشی و پر کردن دندان در تهران” ایجاد کرده اید را بهینه سازی کرده و آن را به رتبه اول برسانید. حال اکثر کسانی که این عبارت را جستجو می کنند، به دنبال پزشک خوب هستند که شما را انتخاب کرده و از این طریق درآمد شما بیشتر می شود.
پرسونال برندینگ
همانطور که می دانید، پزشکان به صورت شخصی کار می کنند. پس برندینگ چندان برای آنها معنایی ندارد. بلکه پرسونال برندینگ است که باید روی آن کار کنند. پرسونال برندینگ به شیوه های مختلفی قابل انجام است که امروزه یکی از مهم ترین بخش های آن مربوط به فعالیت در فضای مجازی می شود. یکی از راه هایی که می تواند جنبه رسمی پرسونال برندینگ شما را ایجاد کند، راه اندازی سایت است. وب سایت، معتبرترین و اصلی ترین مرجع فعالیت یک متخصص یا کسب و کار در فضای مجازی است و همانند محل کسب، یک مرجع رسمی به حساب می آید.
شما می توانید به طرق مختلفی برای پرسونال برندینگ پس از طراحی سایت دندانپزشکی اقدام کنید. مثلا انتشار محتواهای تخصصی، معرفی دستاوردها و افتخاراتی که کسب کرده اید، انتشار ویدیوهایی از رضایت مراجعه کنندگان که این موارد به خوبی می توانند جذب اعتماد کنند.
نظم و ترتیب بخشیدن به امور مطب
یکی دیگر از مواردی که می تواند به عنوان مزیت طراحی سایت دندان پزشکی درنظر گرفته شود، نظم و ترتیب بخشیدن به امور مطب است. مثلا برخی مسائل اعم از اخذ نوبت برای مراجعه کنندگان راحت تر می شود. منشی می تواند به راحتی به برنامه های رزرو شده دسترسی داشته باشد و اوقاتی که خالی نیستند را برای مراجعه افارد جدید رزرو نماید. البته همه چیز وابسته به مدیریت منشی است.
همچنین شما می توانید با طراحی سایت و درج آن در آدرس گوگل مپ خود، از هدایت بیماران به مطب های دیگر که ممکن است نام شما را جعل کنند، جلوگیری کنید. وب سایت بستری شفاف را برای انتشار محتوا اعم از راه های ارتباطی، چت آنلاین، آدرس دقیق و غیره فراهم می کند که به شفافیت و نظم امور مطب کمک خواهد کرد.
طراحی سایت دندانپزشکی
همانند طراحی سایت فیلم و سریال، دیزاین یک سایت پزشکی، کاری نسبتا تخصصی است. چراکه برخی فیچرها را نیاز دارد. از سوی دیگر، دیزاین سایت های دندانپزشکی نیاز به مهارت های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به آشنایی با هارمونیک رنگ ها و روان شناسی آنها برای دیزاین یک پلتفرم با انتقال احساسات مثبت و آرامش بخش اشاره کرد.
فردی که عملیات طراحی سایت دندان پزشکی را انجام می دهد، می بایست تعامل خوبی با کارفرما نیز داشته باشد. معمولا جلسات اول و دوم و یک جلسه میانی برای رفع اشکال طراحی سایت مهم هستند تا طراح با کارفرما صحبت کرده و آنچه را که وی برای طراحی سایت مدنظر دارد را متوجه شود. سپس با طراحی وایرفریم سایت در یک مرحله و دیزاین آن در مرحله بعدی (تست و ارزیابی بعد از طراحی)، تاییدیه را از کارفرما بگیرد.
طراحی سایت دندانپزشکی بسته به نیاز پزشک، دارای فیچرهای مختلفی است که در قسمت بعد به آن می پردازیم. از سوی دیگر، با توجه به اینکه سئو اهمیت بسیار زیادی در آینده این سایت ها دارد؛ چراکه به کسب درامد پزشک و افزایش اعتبار و پرسونال برندینگ آن کمک می کند، طراح باید سئو را در زمان طراحی سایت نیز درنظر بگیرد. مثلا تگ های html را که بات های گوگل با کمک آن برای شناخت سایت اقدام می کنند را به درستی به کار برده و از سوی دیگر نیز سرعت سایت را تا حد بسیار خوبی بالا نگهدارد.
انواع طراحی سایت دندانپزشکان
توجه کنید که طراحی سایت دندان پزشکی به 2 شکل مرسوم است که معمولا مورد دوم آن کمتر مشاهده می شود.
- طراحی سایت شخصی: همانطور که در طول این متن هم بیان کردیم، طراحی سایت دندانپزشکی به صورتی انجام می شود که صرفا متعلق به یک فرد است. در این حالت معمولا حتی نام دامنه را نیز متناسب با اسم شخص درنظر می گیرند.
- طراحی سایت واسط: این نوع سایت ها، پلتفرمی واسط را ایجاد می کنند که به معرفی و طبقه بندی پزشکان، درج نظرات و امتیازها در آن می پردازد. همچنین قسمت رزرواسیون نوبت را نیز دارد که پزشکان می توانند نوبت دهی خود را به آن، برون سپاری کنند.
امکانات مهم در طراحی سایت دندان پزشکی که باید درنظر بگیرید
حال این سوال برای شما و بسیاری از طراحان سایت تازه کار مطرح می شود که یک سایت پزشکی باید چه امکاناتی را داشته باشد؟ در این خصوص می خواهیم مواردی را ذکر کنیم که به شرح زیر هستند:
- سیستم طبقه بندی پزشکان: یکی از مهم ترین فیچرهایی که در این بخش درنظر گرفته می شود، سیستم طبقه بندی پزشکان است. اگر سایت نوع دوم را طراحی می کنید، باید سیستمی را برای طبقه بندی، امتیازدهی و درج نظرات برای پزشکان درنظر بگیرید.
- سیستم جستجو و فیلترینگ: یکی دیگر از فیچرهایی که باید سایت شما داشته باشد، امکان جستجوی دندانپزشک براساس منطقه، بیشترین بازخورد و خدماتی است که ارائه می کند.
- امکان اخذ نوبت: سیستم نوبت دهی مهم ترین فیچر در طراحی سایت دندانپزشکی است. شما باید بتوانید در سایت خود، نوبت دهی اینترنتی را امکان پذیر کنید. این فیچر می تواند هم به صورت برنامه نویسی و هم از طریق یک پلاگین به سایت شما اضافه شود.
- بلاگ: تولید محتواهای تخصصی شما که نشان دهنده اعتبارتان است، در بخش بلاگ منتشر می شود. معمولا بخش بلاگ به صورت پیش فرض در اکثر قالب ها ارائه شده است. شما باید قسمت بلاگ و صفحات آرشیو مناسبی داشته باشید تا مطالب خود را به بهترین نحو و در یک دیزاین جذاب به مخاطب نشان دهید.
- پروفایل کاربر: در طراحی سایت دندان پزشکی که توسط یک تیم متخصص انجام شده باشد، شاهد طراحی پروفایل ها و پنل های کاربری هستیم که بسیار پیشرفته هستند. این پنل های کاربری امکانات مختلفی را دارند که از جمله آنها می توان به سابقه بیماران، مدت و زمان رزرو، کیف پول که امکان شارژ شدن را می دهد و امکان درج بیماری ها یا آزمایش های بیمار.
در کل یکی از امکانات جانبی در سایت های پزشکی پیشرفته، سیستم ثبت سوابق افراد است. شما کارفرمایان می توانید با استفاده از خدمات طراحی سایت در یزد، همین حالا طراحی وب سایت خود را به صورت بهینه شده برای سئو سفارش دهید.
نکات طراحی سایت دندانپزشکی
در این قسمت می خواهیم یکسری نکات و تکنیک های مهم را در طراحی سایت دندان پزشکی بیان کنیم که می تواند دیزاین شما را بسیار جذاب تر و استانداردتر کند. در این خصوص می توان گفت:
به روانشناسی رنگ ها توجه کنید!
از رنگ های مناسب استفاده کنید. همانطور که می دانید، فضای پزشکی جایی است که مخاطب شما با درد وارد آن شده و باید با یک محیط آرام مواجه شود. وجود رنگ های قرمز یا تیره تر، ممکن است منجر به تحریک فرد شده و اقدامات نامناسبی را در پی داشته باشد. معمولا بهترین رنگ هایی که برای طراحی سایت دندان پزشکی یا طراحی سایت پزشکی توصیه می شود، آبی و سبز هستند.
دیزاین خود را تمیزتر نگهدارید
یکی دیگر از اقداماتی که باید در دیزاین های امروزی درنظر داشته باشید، تمیز و جذاب بودن دیزاین ها است. شما باید تا حد ممکن بر اصول طراحی ui/ux مسلط باشید یا اینکه طراحی وایرفریم و ساختار کلی سایت را به یک فرد متخصص در این حوزه بسپارید.
در این بخش مهم است که کاربر از ورود به سایت شما احساس مطمئن تری داشته باشد و از سوی دیگر نیز نباید گیج شود. بدین معنا که شما باید سایت تان را به خصوص در صفحه اصلی به گونه ای طراحی کنید که بداند مسیر رزرو یک نوبت یا مشاهده روزهای کاری پزشک چیست و آن را به سرعت مشاهده کند. مثلا می توانید با قراردادن دو دکمه CTA در همان صفحه اصلی، این کار را انجام دهید.
طراحی سایت را با سئو بهینه انجام دهید
سئو را در طراحی سایت دندان پزشکی رعایت کنید. وب سایت های دندان پزشکی عمدتا با هدف سئو راه اندازی می شوند. مهم است که بستر سئو در طراحی قوی باشد. چند مورد از نکات مربوط به سئو در طراحی سایت عبارتند از:
- سایت را به صورت ریسپانسیو انجام دهید.
- سایت را به گوگل وبمستر متصل کرده و مشکلات یا ایرادات فنی در بخش سئو تکنیکال را برطرف کنید.
- سایت را از نظر سرعت در PageSpeed Insight بررسی کرده و آن را به رتبه قابل قبولی برسانید.
- از عکس های فشرده استفاده کنید. همچنین برای تصاویر خود، عبارت Alt تصویر را متناسب با سایت درج کرده و یا از آنها بخواهید تا بعدا این عکس ها را سئو کنند.
- تگ های منو، کانتنت، فوتر، هدر و غیره را برای هر بخش درج کنید. این قسمت در المنتور نیز قابل انجام است.
- تولید محتوای صفحات اصلی را با انتخاب کیوردها انجام دهید. این مورد به خصوص در طراحی صفحه اصلی سایت و منوها مهم است. دخیل کردن کیوردها می تواند سایت شما را بهتر به گوگ بشناساند.
- در بخش فوتر و هدر، لینک صفحات مهم را درج کنید تا اعتبار سئو صفحات به آنها نیز منتقل شود.
- ساختار URL را در طراحی سایت دندان پزشکی بهینه تر کنید. مثلا به جای com/p=34234 آدرس بهتری را برای صفحات مختلف و دسته بندی به کار ببرید مثلا x.com/rootservice.
شما کاربران می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نکات طراحی سایت های مختلف، سری به مقالات بلاگ سایت ما و دسته بندی “طراحی سایت” بزنید. مجموعه ای از مقالات در وب سایت SEOEDU ارائه شده اند که می توانند راهنمای خوبی برای طراحان باشند.
دیدگاهتان را بنویسید