آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن + ایده های انجام آن


آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن برای صاحبین کسب و کار از چند جهت مهم است. اولا شما باید بدانید که اینستاگرام 4امین شبکه اجتماعی پرمخاطب در دنیا است که در ایران بیشترین کاربر را دارد. در نتیجه فعالیت در این شبکه اجتماعی می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان بسیاری را به بیزینس خود جذب کرده و فروش بالایی را تجربه کنید. در ادامه می خواهیم به اهمیت این شبکه اجتماعی و ترفندهایی برای رشد کردن صفحه بپردازیم.
آشنایی با اینستاگرام
اگر بگوییم اینستاگرام محبوب ترین و پر مخاطب ترین شبکه اجتماعی در ایران است، بیراهه نگفته ایم. با وجود 47 میلیون کاربر ایرانی که در این شبکه حضور دارند، درصد بسیار بالایی از جمعیت ایران در این شبکه اجتماعی حضور دارند. به همین خاطر است که کسب و کارها، تلاش ویژه ای می کنند تا از طریق این شبکه برای کسب درآمد اقدام نمایند.
در خصوص آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، ابتدا می خواهیم به معرفی این شبکه اجتماعی بپردازیم. در این رابطه باید گفت:
- پلتفرمی است که اساس انتقال محتوا و پیام در آن، برمبنای تصویر و ویدیو می باشد.
- واژه اینستاگرام از دو کلمه Telegram و نیز Instant camera ساخته شده که نشان دهنده این نوع محتوا می باشد.
- شکل گیری اینستاگرام از سال 2010 آغاز و پیش بینی می شود تا امسال به رقمی در حدود 2 میلیارد کاربر فعال روزانه برسد.
- شبکه اینستاگرام در ایران از سال 1401 فیلتر شده است.
- شیوه نمایش محتوای شما در این پلتفرم، هم در قالب پست ها و نیز استوری ها می باشد.
- جالب است بدانید که شبکه اینستاگرام، 4 امین رسانه بزرگ در جهان از نظر تعداد مخاطبان است. دومین شبکه متعلق به فیسبوک است که در مقاله آموزش فیسبوک راجع به امکانات آن صحبت کرده ایم.
سازنده این شبکه اجتماعی، یک شرکت آمریکایی است که همان متا (فیسبوک قدیم) می باشد. این شبکه اجتماعی برای پلتفرم های مختلفی اعم از ویندوز، iOS، اندروید و وب طراحی شده و شما می توانید با هر مدل دستگاهی، به آن دسترسی داشته باشید.
همچنین قابل ذکر است که این شبکه اجتماعی از زبان های مختلفی اعم از فارسی، هندی، اسپانیایی، فرانسوی (در کل 32 زبان بین المللی) پشتیبانی می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به معرفی و اهمیت این شبکه اجتماعی صحبت کنیم. شما کاربران می توانید از پیام رسان پرمخاطب دیگری به نام تلگرام نیز استفاده نمایید. در مقاله آموزش تلگرام به توضیحات بیشتر راجع به این پیام رسان پرداخته ایم.
چرا اینستاگرام را انتخاب کنیم؟
دومین بخش از آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، مرتبط به اهمیت و چرایی انتخاب این پلتفرم است. در این رابطه می توان به چند دلیل زیر اشاره کرد:
تعداد کاربران زیاد
اولین و مهم ترین موردی که می توان در این بخش به آن اشاره کرد، تعداد بالای کاربران است. همانطور که گفتیم، هم از نظر تعداد کاربران ایرانی که بیش از 50% جمعیت ایران در آن حضور دارند و نیز از نظر جمعیت کاربران بین المللی، اینستاگرام در رتبه بالایی (4ام جهانی) قرار دارد. این موضوع می تواند زمینه را برای افزایش فروش شما فراهم کند.
نکته: محبوبیت این شبکه اجتماعی در میان کاربران در حدود 16.5 درصد می باشد.
گیرایی بالا
تولید محتوا در شبکه اینستاگرام، به دلیل نوع پست ها و دیتاهایی که بارگذاری می شوند، گیرایی بیشتری دارند. این موضوع خود منجر می شود تا بهره وری پست های اینستاگرامی شما به شدت افزایش یابد. جالب است بدانید که ویدیوها، نرخ های کلیک را تا 2 برابر بیشتر می کنند و نیز نرخ تبدیل را در حدود 20-30% افزایش می دهند.
تنوع راه های رسیدن محتوا به کاربر
برخلاف فیسبوک یا توئیتر که ممکن است پست شما در میان هزاران مطلب دیگر گم شود، شما می توانید به اشکال مختلفی پست خود را به دیگران نشان دهید. از انتشار پست به صورت اشتراکی توسط چند اکانت گرفته تا درج هشتگ ها و یا ثبت مکان، دکمه های اشتراک گذاری، منشن افراد و غیره.
همچنین اینستاگرام می تواند 3 مدل روش نمایش محتوا به مخاطب را ارائه کند که شامل پست، استوری و نیز ریلزهای اینستاگرامی می باشد.
وایرال شدن محتوا
در آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، وایرال شدن محتوا یکی از فیچرهای منحصر به فرد این شبکه است که تمام کسب و کارها را به آن فرا می خواند. منظور از وایرال شدن، نمایش محتوای شما به میلیون ها نفر است که منجر می شود تا آنها با محصول یا خدمات شما آشنا شوند. زمانی که پست شما وایرال شود، امکان فروش کالا یا خدمات به شدت افزایش می یابد.
اینستاگرام چگونه به رشد کسب و کار کمک می کند؟
درک اینکه شبکه اینستاگرام در آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، چگونه می تواند به کسب و کارها کمک کند، منجر خواهد شد تا ایده هایی را برای استفاده از این پلتفرم بیابید. در این خصوص می توان چند مورد را ذکر کرد که باید حتما به آنها توجه داشته باشید:
افزایش آگاهی از خدمات و محصولات یا برند شما
همانطور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، وایرال شدن پست های اینستاگرامی به شما کمک می کند تا افراد بیشتری را به سمت کسب و کار، خدمات و محصولات خود سوق دهید. در واقع مهم ترین روش کمک اینستاگرام به کسب و کار شما، آن است که از طریق این پلتفرم، کسب و کار خود را به افراد بیشتری نمایش دهید.
ارائه آمارهای دقیق
داشبورد شما در شبکه اینستاگرام، امکانات بسیاری را ارائه می کند. از ثبت بیو، شماره تلفن، ایمیل و آدرس دقیق کسب و کار شما گرفته تا یکسری آمارها که می توانید آنها را در بخش professional dashboard بیابید. البته لازم است تا پیج شما به صورت Creator یا Business در آید. شما می توانید از بخش insights در تنظیمات پنل خود، این داده ها را مشاهده نمایید.
شما می توانید با توجه به این داده ها، نوع تعامل کاربران را براساس محتوایی که ایجاد کرده اید، بررسی کرده و در صورت نیاز، بیشتر از گذشته از آن محتوا تولید کنید.
لینکسازی به سایت و پلتفرم های دیگر
یکی از قابلیت های خوب اینستاگرام آن است که می توانید برخی محتواها را به سایت ها و پلتفرم های دیگر لینک نمایید. در حقیقت لینک سازی یکی از مهم ترین ابزارهای این شبکه اجتماعی است که می توانید به کمک آن، دسترسی مستقیم به محصول یا خدمات خود را برای کاربر فراهم نمایید.
حال که راه های کمک این شبکه به بیزینس شما در آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن بیان کردیم، با ما همراه باشید تا ایده هایی را برای استفاده از اینستاگرام بیان کنیم.
آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن – بررسی ایده ها
در این بخش از آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، می خواهیم ایده هایی را مطرح کنیم که می توانید به کمک آنها برای رشد بیزینس خود اقدام کنید. این ایده ها می توانند برای همه کاربران این شبکه که به عنوان فروشنده یا ارائه دهنده خدمات مشغول به فعالیت هستند، مفید باشد.
ساخت پست های مشترک و تبادل
یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید به کمک آن برای گسترش کسب و کار خود اقدام کنید، آن است که پست هایتان را به صورت مشترک قرار دهید. این قابلیت در زمان ارسال پست جدید و با اضافه کردن یا Tag کردن اکانت های دیگر قابل انجام است. به این ویژگی، Instagram Collabs نیز گفته می شود.
در این حالت، پست اینستاگرامی شما هم در اکانت فرد مقابل و هم در اکانت شما نمایش داده خواهد شد. در این حالت هم احتمال وایرال شدن پست چند برابر می شود و هم مخاطبان دیگر پیج ها، به دنبال کردن صفحه شما علاقمند خواهند شد.
آنالیز پست های وایرال و ساخت آنها
در آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، توجه به داده ها مهم است. یکی از راه های آسان در رشد و ارتقا صفحات اینستاگرامی آن است که پست های وایرال شده را شناسایی کرده، آنها را ارزیابی کنید. سپس مانند آنها برای ساخت محتواهای وایرال اقدام نمایید. البته استفاده از کمی خلاقیت می تواند به شما کمک کند تا صرفا به کپی کردن پست ها نپردازید. این کار می تواند دید مخاطبان را نسبت به شما نامطلوب جلوه دهد.
ساخت پست های تعاملی
یکی از کارهایی که می تواند پست های شما را به مخاطبان بیشتری نشان دهد آن است که کاربران با محتواهای شما تعامل داشته باشند. در این حالت، شما می توانید به تولید محتواهای تعاملی با کاربران، به ویژه جامعه هدف خود ادامه دهید.
یکی از ایده ها یا ترفندهایی که می توان در این بخش انجام داد، استفاده از دایرکت هوشمند است که از ابتدای امسال تاکنون استفاده می شود. در این حالت شما می توانید کاربران را به انجام کاری تشویق کرده؛ مثلا در ازای کامنت گذاشتن کلمه x، لینک سایت یا فایلی را برای آنها ارسال کنید. در این حالت صدها و هزاران کامنت برای شما درج خواهند شد. البته چنین ایده هایی نیازمند هزینه برای خرید پنل دایرکت هوشمند است.
ساخت پست های تولید شده توسط مخاطب
در ادامه ارائه آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، باید به محتواهای UGC نیز توجه کنید. یکی از راه هایی که می توانید به کمک آن برای تعامل بیشتر و نزدیکی با مخاطبان خود اقدام نمایید آن است که پست های مخاطبان را به اشتراک بگذارید. این کار به نوعی یک حس اعتماد را برای مخاطبان شما ایجاد می کند. وقتی آنها مشاهده می کنند که دیگر مشتریان چگونه از محتوای شما استقبال کرده اند، منجر خواهد شد تا به محصول و خدمات شما اعتماد کرده و برندتان در نظر آن ایده آل بنظر برسد.
مثلا شما می توانید از کاربران بخواهید عکس های خود از تجربیات محصولات شما را با هشتگ نام برند در فضای مجازی منتشر کنند یا استوری بگذارند و شما را تگ کنند. این کار به افزایش برند منشن شما نیز کمک می کند. شما می توانید برای ترغیب آنها، هدایایی را نیز در نظر بگیرید.
همکاری با اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها یا چهره های شناخته شده، افرادی هستند که مخاطبان شما به آنها اعتماد می کنند. در نتیجه شما می توانید با دعوت از ایشان برای معرفی محصول یا خدمات شما، کاری کنید که برندتان به واسطه تایید شدن از سوی کی چهره برجسته، آسان تر قابل اعتماد باشد.
برای اینکه بتوانید بالاترین بازدهی را از همکاری با اینفلوئنسرها داشته باشید، می توانید چند نکته زیر را در نظر بگیرید:
- اول آنکه اینفلوئنسرهای مرتبط به حوزه کاری خود را دعوت کنید.
- به تعامل صفحه اینفلوئنسرها نگاهی بیندازید. هرکدام که بالاتر از دیگران باشد، بهره وری بیشتری خواهد داشت.
- بهتر است در زمان همکاری با چهره اینفلوئنسر، از او دعوت کنید تا تجربه خود را از همکاری یا خرید محصول بیان کرده و نقاط ضعف یا قوت خدمات را شرح دهد.
به اشتراک گذاری محتواهای مفید
در نهایت مهم ترین تکنیک ها در آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن، تولید محتواهای مفید به اشکال خلاقانه و موردنیاز کاربر است. صرف نمایش محصول و نشان دادن برند و قیمت نمی تواند مشتری را به سمت محصول و صفحه شما جذب کند. شما باید کارآیی صفحه خود را به چند مورد دیگر گسترش دهید. به عنوان مثال، اگر فروشنده لوازم خانگی هستید، می توانید آموزش کار محصولات مختلف و کارآیی آنها را در قالب چند ویدیو به مخاطب نشان دهید. چه بسا یک مخاطب به دنبال محصولی مشابه باشد و شما می توانید با این نوع تولید محتوا، او را به خرید محصول وا دارید.
چند نکته زیر را در تولید این گونه محتواها مدنظر قرار دهید:
- محتواها را تا حد ممکن کاربردی و در پاسخ به نیاز کاربر ارائه کنید.
- محتوا باید کاربردی بوده؛ بدین معنا که نمایش دهنده توانایی های محصول و خدمات باشد.
- در اثنای تولید محتوا، مخاطب را به برند و کسب و کار خود دعوت نمایید.
نمونه های عملی از آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن
حال می خواهیم چند نمونه از ترفندهایی که از طریق آنها، کسب و کارهای خدماتی یا فروش محصول توانسته اند از طریق اینستاگرام به یک جایگاه قابل قبول برسند، را برای شما معرفی کنیم. در این خصوص می توان گفت:
ccina.design
یکی از صفحاتی که توانسته است در زمینه ارائه خدمات فتوشاپ با تولید محتوای جذاب و خودمانی خود، به رشد بسیار بالایی برسد، پیج سینا ایمانی نام دارد. این فرد توانست با تولید محتواهای جذاب به واسطه دانشی که دارد و برای عموم مردم مفید است، به سرعت در شبکه اینستاگرام به یک چهره شناخته شده تبدیل گردد. بیان جذاب و گیرا به همراه فان و کاورهای جذاب، از جمله مواردی هستند که توانستند این پیج را به یک رشد بسیار بالا برسانند.
asusiran_shopcenter
شاید بتوان نمونه ای موفق از فعالیت در شبکه اینستاگرام را این پیج دانست. استفاده از قلاب های وایرال و ادیت های فوق العاده جذاب، با بازیگری نسبتا خوب بلاگرها سبب شده اند تا بتوان آن را یک پیج موفق دانست. این پیج که اکنون 474 هزار فالوور دارد، در زمینه فروش لپ تاپ کار می کند. با این حال به جای ارائه پست ها با توضیحات خسته کننده راجع به کانفیگ لپ تاپ، تلاش کرده است تا محتوایی فان و خیره کننده را برای مخاطب ارائه کند. البته چاشنی این محتواها، ادیت های جذابی در برخی پست ها هستند که تحسین کاربران را نیز برانگیخته است.
drkermany
در ادامه آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن و معرفی پیج های جذاب، می توان به صفحه دکتر کرمانی نیز اشاره کرد. این پیج یکی از نمونه های صفحات شخص محور مانند نمونه اولی است که ذکر کردیم و خدمات مربوط به برنامه کاهش وزن را ارائه می کند. کیفیت بالای محتوا، استفاده از یک فرد متخصص که حس اعتماد را به مخاطب می دهد، ارائه راهکار به یکی از اصلی ترین مشکلات عموم مردم و تولید محتوای مفید با توجه به زمان و نیاز روز کاربر، علمی – پزشکی از جمله مهم ترین نقاط قوت آن است. همچنین اگر سری به پست های آن بزنید، از تکنیک جذب کامنت و دایرکت هوشمند نیز استفاده کرده است.
پرسش های متداول کاربران
در انتهای مقاله راجع به آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن همچنین برخی از پرسش های متداول شما کاربران را پاسخ می دهیم:
چگونه پست های وایرال در اینستاگرام بسازیم؟
فرمول خاصی در تولید پست های وایرال وجود ندارد؛ چراکه برخی کلیپ های رندوم نیز توانسته اند وایرال شوند. با این حال انجام برخی کارها مانند تولید محتوای ارزشمند، وادار کردن مخاطب به تعامل، لایک کردن، میخکوب کردن مخاطب با یک قلاب و دنباله دار کردن محتوای ارائه شده می توانند به انجام این کار کمک کنند.
چگونه اکانت بیزینسی اینستاگرام ایجاد کنیم؟
برای انجام این کار کافیست ابتدا یک اکانت معمولی ایجاد نموده و سپس با انتخاب گزینه Account، گزینه Switch to Professional Account را در بخش تنظیمات انتخاب کنید. حال می توانید اکانت خود را به نوع کسب و کار تغییر دهید که برای مشاهده آمارها و داده ها مناسب است.
آیا امکان ارسال مستقیم مشتری به صفحه محصول وجود دارد؟
بله همانطور که در آموزش جامع اینستاگرام و رشد کسب و کار با آن نیز اشاره شد، شما می توانید از 3 طریق این کار را انجام دهید. درج پیوند صفحه محصول در کپشن، لینک استوری به صفحه محصول و درج لینک در بخش بیو. همچنین می توانید از طریق دایرکت هوشمند برای ارسال لینک به کاربر اقدام کنید.
شما کاربران می توانید از ظرفیت دیگر پلتفرم ها نظیر اسنپ چت نیز استفاده کنید. کافیست سری به مقاله آموزش اسنپ چت نیز بزنید.
دیدگاهتان را بنویسید