ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ + ایده


ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ اینستاگرام یک شبکه اجتماعی با 2 میلیارد کاربر (که در حدود 50 میلیون از آن ایرانی هستند)، نقش مهمی در افزایش فروش خدمات یا کالاهای کسب و کارها دارد. با توجه به ضریب نفوذ 94% اینترنت در ایران، اکنون شبکه های اجتماعی یک کانال مهم برای جذب مشتری شناخته می شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا راجع به این شغل و شیوه های تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در آن صحبت کنیم.
ادمین اینستاگرام چه کسی است؟
در ابتدا برای اینکه به پرسش ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ پاسخ دهیم، لازم است با اصطلاح این عبارت آشنا شوید. ادمین یا Admin، مخفف عبارت Administrator به معنای مدیر یا مسئول و ناظر است. زمانی که این واژه در کنار اینستاگرام بیاید، به فردی اطلاق خواهد شد که وظیفه وی، نظارت و هدایت امور مربوط به این شبکه اجتماعی می باشد.
امروزه با گسترش فضای مجازی، ادمینی کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی به عنوان یک شغل در نظر گرفته می شود. از آنجایی که بخشی از سهم فروش فضای مجازی، از طریق شبکه های اجتماعی بدست می آید، ادمینی اینستاگرام می تواند نقش ویژه ای در کنترل، هدایت کاربران هدف به وب سایت و نیز افزایش مشتریان احتمالی داشته باشد.
توجه داشته باشید که ادمینی اینستاگرام براساس اینکه چه وظایفی را برعهده دارید، به 6 مدل مختلف تقسیم می شود. در ادامه به معرفی مدل های مختلف آن خواهیم پرداخت.
اهمیت ادمین اینستاگرامی
حال که تا حدودی فهمیدیم ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟، می بایست با اهمیت این حرفه آشنا شوید. بر طبق آمارهای اعلام شده، میزان حجمی که اینستاگرام در بازار خرده فروشی دارد (سال 1403)، در حدود 75 هزار میلیارد تومان است. این رقم در صورت عدم وجود فیلترینگ، به 90 هزار میلیارد می رسد. چنین ارقامی به وضوح نشان می دهند که پتانسیل فروش این شبکه اجتماعی چقدر بالا است.
از سوی دیگر، اینستاگرام برای بها دادن به تولید کنندگان محتوا در این صفحه (با هدایت بیشتر کاربران به سوی آنها)، نیاز به فعالیت حرفه ای دارد. از تعامل با مخاطبان گرفته تا تولید محتوای مفید. چنین کارهایی تنها در صورتی انجام می شوند که یک ادمین مخصوص این شبکه اجتماعی وجود داشته باشد. بنابراین اهمیت ادمین اینستاگرامی را می توان در چند مورد خلاصه کرد:
- افزایش تعامل با مشتریان احتمالی.
- تولید محتوای با کیفیت برای پیج کاری.
- هدایت، مشاوره و راهنمایی مشتریان برای خرید.
آشنایی با وظایف ادمین اینستاگرامی
برای اینکه کامل تر بفهمید ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟، لازم است با انواع این شغل آشنا شوید. براساس تقسیم بندی وظایف، می توان در این خصوص گفت:
- ادمین دایرکت و کامنت: مدیریت پیام های ارسال شده در قسمت دایرکت از سوی فالوورها، پاسخ دادن به نظرات کاربران که در پست ها بیان شده اند، ارائه مشاوره و پاسخ به پرسش های مشتریان احتمالی، حذف و فیلتر محتواهای نامربوط و نامناسب در قسمت دایرکت و کامنت ها.
- ادمین تولید محتوا: تولید محتوای بصری در قالب تصویر و فیلم، توجه به سئو محتواها، ایجاد تقویم محتوایی و تولید محتوا به صورت منظم، بررسی و آنالیز مخاطبان و جامعه هدف، هماهنگی با مدیران فروش.
این دسته از افراد باید قبل از تولید محتوا، نسبت به آموزش اینستاگرام اقدام کنند که در این مقاله به صورت مقدماتی راجع به آن صحبت کرده ایم.
- ادمین تبلیغات: پیج های بزرگ که با دریافت تبلیغات فعالیت می کنند، می بایست ادمین های مربوطه را برای مدیریت کمپین های تبلیغاتی، تحلیل بودجه مناسب برای تبلیغات، ارزیابی جامعه هدف و نیز ارائه گزارش از تبلیغ برای کارفرما اقدام کنند.
- ادمین بلاگر: یکی از نقش های مهم را در رشد صفحات اینستاگرامی دارد. این ادمین باید برای ایده یابی، داستان سرایی و نوشتن پست ها یا محتواها، هماهنگی محتوا با الگوریتم اینستاگرام، تولید محتواهای مخاطب پسند اقدام کند.
- ادمین استوری و فروش: این ادمین در بخش قرار دادن استوری اینستاگرامی، هندل کردن فروش به خصوص از این طریق و در زمان کمپین های تبلیغاتی، تلاش برای بیشتر کردن نرخ تبدیل کاربران و ارائه استوری های جذاب و کمک به اجرای کمپین های فروش اقدام کند.
- ادمین مدیریت کامل: ادمین کامل نقش مهمی در هدایت پیج دارد و باید برای آنالیز محتواها و نتایج فعالیت پیج، ایجاد استراتژی های مناسب با توجه به نوع مخاطبان و روند پیش رو، تحلیل داده ها و نظارت بر قسمت های مختلف صفحه و ایجاد هماهنگی میان آنها اقدام کند.
آشنایی با ویژگی های یک ادمین حرفه ای
حال که فهمیدیم ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ می خواهیم با ویژگی هایی که چنین افرادی دارند آشنا شوید. در این خصوص باید گفت:
صبر و حوصله
ادمینی و به طور کل، مشاغل مربوط به پشتیبانی، نیازمند صبر و حوصله جدی هستند. از آنجایی که این دسته از افراد روزانه با انسان های مختلفی روبرو می شوند، می بایست ظرفیت پاسخگویی مداوم به آنها را داشته باشند. از سوی دیگر، ممکن است برخی کاربران نیاز به مشاوره های طولانی تری داشته باشند که در این حالت شما به عنوان ادمین، پاسخ های کاملی را به آنها ارائه کنید.
به روز بودن
ویژگی دیگری که می بایست در این قسمت به آن اشاره کرد، آگاهی از ترندها و قوانین روز اینستاگرامی است. این موضوع از آنجایی مهم می باشد که ادمین های اینستاگرامی باید همواره از الگوریتم ها به نفع رشد پیج خود استفاده کنند. این موضوع بیشتر مربوط به ادمین های تولید محتوا، بلاگر، تبلیغات و کل می شود.
تسلط بر مهارت ها
مورد دیگری که باید آن را جزو ویژگی های یک ادمین حرفه ای دانست، تسلط بر مهارت ها است. هرکدام از این ادمین دارای یکسری مهارت های خاص هستند که باید بر آنها مسلط باشند. به عنوان مثال، یک تولید کننده محتوا باید بر نرم افزارهای ادیت ویدیو مسلط باشد، فردی که به عنوان بلاگر فعالیت می کند، روابط اجتماعی خوبی داشته باشد، ادمین کل، قوه تحلیل بالاتری داشته باشد.
خلاقیت
یک مهارت و ویژگی منحصر به فرد که می تواند شما را از دیگر صفحات متمایز کند، خلاقیتی است که به کار می برید. این موضوع منجر می شود تا پیج شما در دیدگاه مشتریان متفاوت جلوه کرده و توسط کاربران دنبال شوید. خلاقیت بیشتر در بخش تولید محتوا، طراحی گرافیکی و UIای است که برای پیج خود ایجاد می کنید. همچنین استفاده از این ویژگی برای تبلیغ محصول نیز به شدت مهم است.
چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟
ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ این پرسش یکی از مهم ترین سوالاتی است که می خواهیم به صورت مفصل راجع به آن صحبت کنیم. در ابتدا باید بدانید که اینستاگرام، یک پلتفرم با محتوای بصری است که سازندگان آن می توانند از طریق پارامترهای مختلفی مانند زمان مشاهده ویدیو یا پست شما، میزان تعامل و مواردی از این قبیل، محتوای تان را به دیگران پیشنهاد دهند. بر این اساس می توان گفت:
بر نحوه کار و الگوریتم شبکه اینستاگرام مسلط شوید
در قدم اول شما باید با نحوه کار اینستاگرام و الگوریتم آن آشنا شوید. شاید بتوان این مورد را مهم ترین گام برای حرفه ای تر شدن در زمینه فعالیت اینستاگرامی دانست؛ چراکه منجر می شود تا محتوای شما به افراد بیشتری پیشنهاد شده و فالوورهای بیشتری را بدست آورید. شما می توانید در مقاله آموزش افزایش فالوور در اینستاگرام، از متدهای دیگری که بیان کرده ایم نیز استفاده کنید.
برای انجام این کار چند پیشنهاد را ارائه می کنیم:
- دنبال کردن Adam Mosseri: یکی از بهترین راه ها آن است که آدام موسری، مدیریت جدید اینستاگرام را دنبال کنید. این فرد محتواهای بسیار خوبی را در پاسخ به سوالات مطرح شده در مورد نحوه کار اینستاگرام بیان کرده است که می توانید در پیج اینستاگرامی وی مشاهده کنید.
- دنبال کردن صفحه creators: یکی از صفحاتی که تولید کنندگان محتوا تجربیات خود را در آن به اشتراک می گذارند، creators است که می توانید در اینستاگرام آن را دنبال کنید.
- وب سایت instagram.com: جالب است بدانید که اینستاگرام پلتفرمی را برای راهنمایی سازندگان محتوا ساخته است. شما می توانید محتواهای بسیار مفیدی را در آن بیابید که به رشد صفحه اینستاگرامی شما کمک می کنند. کافیست به وب سایت creators.instagram.com و قسمت grow آن مراجعه کنید.
مهارت تولید محتوای خود را بیشتر کنید
دومین راهکار در پاسخ به بخش دوم سوال ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ آن است که مهارت ایجاد محتوا را با خلاقیت بیشتر تقویت کنید. محتوا، اصلی ترین راه حلی است که می توانید به کمک آن خود را از صدها هزار نفر دیگر متمایز کنید. به همین خاطر مهم است که مهارت های تولید محتوای تصویری و ویدیویی خود را تقویت نمایید. در ادامه چند راه حل را بیان می کنیم:
- با سبک های مختلف محتوا آشنا شوید.
- بر نرم افزارهای اصلی تولید محتوا مسلط شوید.
- برای تولید محتوای ویدیویی با نحوه تنظیم ستاپ محیط، نور و کار با تجهیزات مرتبط مانند دوربین ها آشنا گردید.
- در کنار 3 توصیه بالا، شما باید مهارت های جانبی دیگر اعم از سناریو نویسی و استفاده از قلاب را بیاموزید.
بر ابزارهای هوش مصنوعی مسلط شوید
یکی از راهکارهایی که می تواند کار شما در بخش های قبل ساده تر کند، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است. کاربرد AI در بخش ادمینی اینستاگرام شامل چند مورد می شود که عبارتند از:
- ایجاد کپشن مرتبط به پست شما.
- تولید تصاویر و ویدیوهای جذاب یا مکمل برای محتوای شما.
- کمک به سناریو نویسی و ایده یابی برای تولید محتوای شما.
- پاسخگویی به دایرکت ها و افزایش تعامل.
دیگر نکات برای تبدیل شدن به یک ادمین حرفه ای اینستاگرامی
در خصوص دیگر راهکارهایی که می توان راجع به ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ بیان کرد، باید گفت:
ارتقای کیفیت محتوای تولیدی
یک راهکار بسیار مهم آن است که کیفیت محتوای تولیدی خود را بیشتر کنید. برای انجام این کار، از تجهیزات فیلمبرداری و نورپردازی حرفه ای استفاده کنید. شما می توانید با اجاره روزانه یک محل برای تولید محتوا، نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت نداشته باشید.
همچنین کیفیت و رزولوشن یا فریم ریت محتواها باید بالا باشند. بسته به سلیقه جامعه هدف، ادیت ویدیو و ترفندهای هوش مصنوعی نیز می تواند به شما کمک کند.
بر ابزارهای آمارگیری و تحلیل اینستاگرام مسلط شوید
Instagram Insights یکی از ابزارهای مهم درون برنامه ای اینستاگرام است که می توانید به کمک آن برای تحلیل این شبکه مجازی و مشاهده آمارها اقدام کنید. برای فعال شدن این قابلیت، باید حساب خود را به حالت Creator یا بیزینس ارتقا دهید.
چند مورد از بخش هایی که باید در این ابزار بر آنها مسلط شوید عبارتند از:
- بررسی Accounts Engaged که می تواند تعامل کاربران با محتوای شما را نمایش دهد. از جمله می توان به لایک، کامنت و یا سیو اشاره کرد. شما می توانید از طریق این بخش، محتواهایی که بیشترین تعامل را از سوی کاربران داشته اند را مشخص کرده و از آنها الگوگیری کنید.
- Reach Account که در این بخش، می توانید تعداد اکانت هایی که محتوای شما به آنها نمایش داده شده است را مشاهده کنید. هرچقدر این آمار بالاتر باشد، نشان دهنده آن است که محتوا به سلیقه افراد بیشتری نزدیک بوده یا اینستاگرام به دلیل تعامل خود کاربر، آن را به دیگران نسبت داده است.
- Reached Audience در این بخش می توانید مشخصات هویتی کاربران اکانت خود را مشاهده کنید که شامل جنسیت، سن، موقعیت مکانی آنها می شود.
اگر می خواهید بفهمید که ادمین اینستاگرام کیست؟ چگونه یک ادمین حرفه ای شویم؟ بدیهی است که با امکانات درون برنامه ای این شبکه آشنا باشید. اما صرف آگاهی از این امکانات کافی نیست. در کنار تسلط بر بخش های مختلف Instagram Insights، مهم است که قوه تحلیل خود را نیز تقویت کنید. در این حالت است که می توانید بهترین استفاده را از این ابزارها نمایید. در حالت عادی، آشنایی با این ابزارها کافی نیست.
شما کاربران می توانید محتواهای کاربردی نظیر آموزش دانلود استوری را در مقالات بلاگ ما مطالعه کنید. همچنین در صورتی که نیاز به آموزش سئو، دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت داشتید، می توانید مقالات بلاگ سایت ما را مطالعه نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید