سبد خرید 0

منتورینگ سئو چیست؟

به چه کسی منتور سئو می گویند؟

بر کسی پوشیده نیست که اکثر متخصصان سئو، کار خود را از طریق تجربه عملی به جای هر برنامه آموزشی رسمی یاد می­گیرند. کار با مشتریان و علاقه­مندان سئو یا گذراندن یک دوره آنلاین می‌تواند به شما در درک اصول اولیه کمک کند. راهنمایی­های سئو، هدایت­گری سئو یا منتورینگ سئو، یکی از بهترین راه­ها برای بازاریابان دیجیتال جدید و علاقه­مندان حوزه سئو، برای یادگیری از متخصصان این حوزه است. چه به دنبال اولین شغل خود باشید و چه علاقه­مند به بهبود مهارت­های خود در زیر مجموعه خاصی از سئو هستید، مربیگری یا منتورینگ سئو می­تواند به شما کمک کند تا به سرعت، سطح خود را ارتقا دهید و شبکه حرفه­ای خود را بسازید. برای مربیان و منتوران، داشتن فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دانش خود می­تواند احساس قدرت و تأیید کند و اعتماد به نفس در مهارت­های رهبری را در شما ایجاد کند. بنابراین چگونه می­توانید یک مربی سئو باشید. بیایید برخی از بهترین راه‌ها را برای آماده کردن خود برای موفقیت و چند اشتباه رایج که باید از آن­ها اجتناب کنید، مرور کنیم و در خصوص منتورینگ سئو و اصول آن بیشتر آشنا شویم.

منتورینگ سئو

ویژگی های جلسات منتورینگ در SEOEDU

پشتیبانی در طول هفته

تدوین استراتژی با کمک منتور

برگزاری جلسات هفتگی

منتورینگ سئو

نحوه برگزاری جلسات منتورینگ در SEOEDU

در جلسات منتورینگ سئو، با توجه به اینکه هر سایت روند و فرآیند سئو متفاوتی دارد سرفصل واحد و یک پارچه ای برای آن وجود ندارد، بلکه متناسب با هر سایت این جلسات تنظیم و مشخص می گردد.

مدت زمان جلسات منتورینگ به مدت 6 ماه بوده و جلسات به صورت کاملا خصوصی برگزار می گردد و در این جلسات مسیر و استراتژی سئو سایت شما در اختیارتان قرار داده می شود و فرآیند را برای شما باز خواهیم کرد تا در مورد فرآیند اجرای آن دچار چالش نشده و به راحتی موارد را پیاده سازی نمایید.

در جلسات منتورینگ سئو، مسیر سئو سایت شما بررسی و نکات برای بهبود آن به شما ارائه می گردد و صرفا فرآیند اجرایی پروژه برعهده شما خواهد بود و دیگر چالشی از بابت مسیر سئو و همینطور استراتژی نخواهید داشت.

در جلسات منتورینگ شرکت نکنید اگر:

اگر شما هیچ شناخت و آشناییتی با سئو ندارید و حتی یک دوره آموزش سئو را پشت سر نگذاشته اید، پیشنهاد میکنیم اصلا در جلسات منتورینگ سئو شرکت نکنید، زیرا این جلسات برای کسانی مورد نظر است که حداقل یک دوره سئو را پشت سر گذاشته و به دنبال انجام پروژه بدون چالش و با خیال راحت هستند.

مزایای درخشان منتورینگ سئو

  • قرار گرفتن زیر نظر یک متخصص یا منتور با تجربه با دانش گسترده در مورد سئو
  • دسترسی به یک فرد مورد اعتماد که می­توانید با او کاملاً صادق باشید و راهنمایی­ هایی در خصوص سئو کسب کنید.
  • دسترسی به کسی که شما را تشویق می­کند و به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما کمک می­کند.
  • دسترسی به یک الگوی مثبت که در جایی است که دوست دارید
  • دسترسی به فرصت‌های شبکه‌ای اضافی که از طریق تماس‌های مربیان شما ایجاد شده‌اند.
  • دسترسی به مربیان بالقوه برای حرفه خود
  • مربیان اغلب تحسین و احترام زیادی برای منتی­ های سئوی خود قائل هستند و گزارش می دهند که احساس می­کنند بیشتر از خود منتی­ها از این تجربه به دست آورده­اند. بسیاری از منتی ­ها، جوانان برجسته و کارآمدی هستند و بسیاری از آن­ها بر موانع بزرگی غلبه کرده ­اند.
جلسات منتورینگ سئو
هزینه منتورینگ سئو

منتورینگ سئو، یادگیری سئو با حرفه ای ترین منتورها

آیا به دنبال یک مربی سئو یا منتور سئو هستید که به شما در ارتقاء سطح شغلی سئو کمک کند؟ آیا می­خواهید سئوکار شوید، در زمینه تولید محتوا بدرخشید و نمی­دانید از کجا شروع کنید؟ شما می­توانید در ابتدا پس از کسب اطلاعات کافی در مورد منتورینگ سئو، مربی SEO یا منتور سئو برای خود استخدام کنید. در ابتدا بیاموزید که چرا ممکن است به راهنمایی سئو نیاز داشته باشی؟ چرا ممکن است کسی را به عنوان مربی یا منتور خود استخدام کنید و چگونه منتورینگ سئو برای شما پله­های پیشرفت در سئو و بهینه سازی را هموار می­سازد. تبدیل شدن به یک متخصص سئو موفق آسان نیست. نیاز به زمان، تلاش و صبر زیادی دارد. اما غیرممکن هم نیست. شما فقط باید یک مربی مناسب داشته باشید که بتواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند و راه را به شما نشان دهد. مربی سئو شخصی است که قبلاً در جای شما بوده­است و می­تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند. وقتی صحبت از یادگیری سئو می­شود، آن­ها یعنی کسانی که کارشان منتورینگ سئو است، منبع ارزشمندی هستند. اینترنت پر از اطلاعات است، اما سخت است که بدانید چه چیزی معتبر است و چه چیزی غیر قابل اعتماد. یک مربی می‌تواند به شما بگوید که کدام منابع ارزش خواندن دارند و کدام ارزش خواندن ندارند. آن­ها همچنین می­توانند در مورد نحوه شروع کار با سئو به شما مشاوره دهند و همچنین به سوالاتی که ممکن است در این راه داشته باشید پاسخ دهند. علاوه بر مشاوره سئو توسط منتورها، یک مربی خوب SEO بازخورد سازنده­ای در مورد کار شما ارائه می­دهد، چیزی که ممکن است از یک دوره یا کتاب آنلاین دریافت نکنید.

منتورینگ سئو

منتورینگ سئو چگونه باعث پیشرفت شما در سئو می شود؟

آیا می­خواهید شما یا تیمتان سئو را به صورت اصولی و با قواعد لازم فرا بگیرید؟ با رویکردی شفاف، seoedu به کسب و کار شما و تیمتان، آموزش، مشاوره و راهنمایی خواهد داد. ما با درک چالش­های شما و ایجاد یک برنامه سفارشی شروع می­کنیم. برخی از مشتریان ما فقط می‌خواهند در مورد جدیدترین نکات و ترفندها در ارتباط با سئوی پیشرفته اطلاعاتی کسب کنند، تیم seoedu با ارائه خدمات سئو، در حوزه منتورینگ سئو نیز خدماتی را به شما ارائه می­دهد. از سوی دیگر، ما همچنین به مشتریانی کمک می‌کنیم که تیمشان دانش سئو کمی دارد یا اصلاً دانش سئو ندارد، اما می‌خواهند کمپین‌های داخلی را یاد بگیرند و اجرا کنند. ما می‌توانیم شما را در مسیر درست راهنمایی کنیم، چه تیم شما از قبل دانش پیشرفته سئو داشته باشد، چه اندک باشد یا در این بین، ما می­خواهیم رویکرد شفاف خود را برجسته کنیم. علاوه بر مشاوره، هدایتگری، خدمات طراحی سایت و… در مدت زمان کوتاهی در زمینه سئو پیشرفت خواهید کرد.

همه ما می‌دانیم صرف یادگیری دانش تئوری به خصوص در مهارت‌های پولساز، نمی‌تواند نکات کامل یک حرفه را به ما آموزش دهد. در نتیجه برای تکمیل دانش خود، 2 راه بیشتر در پیش رو نخواهیم داشت. اول وارد شدن به بازار کار بدون تجربه عملی یا دوم گذراندن دوره‌های کارآموزی.

در کنار این دو روش که برآیند آن تضمین شده نیست، متد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با آزادی عمل بیشتر از راهنمایی‌های یک فرد باتجربه استفاده کنید. بدین روش منتورینگ سئو گفته می‌شود که مهم‌ترین نقطه تمایز آن، تضمین انتقال فوت و فن‌های کوزه‌گری در مواجهه با چالش‌ها و پروژه‌های واقعی است. با این حال مهم است که بهترین فرد برای منتورینگ شما انتخاب گردد.

منتور کیست؟

قبل از اینکه به معرفی خدمات منتورینگ سئو بپردازیم، بد نیست با واژه “منتور” که قرار است شما را در این دوره همراهی کند بیشتر آشنا شوید. منتور در زبان انگلیسی به معنای مربی است، هرچند که بهتر است با وجود واژه Coach، آن را راهنما یا “هادی” تعریف کنیم. منتورها افرادی هستند که که تجربه و دانش بالاتری نسبت به دانشجویان خود دارند و به دلیل تسلط بر موضوع، می‌توانند آنها را همراهی و هدایت کنند.

منتور در مقابل واژه مِنتی یا Mentee قرار می‌گیرد؛ کسی که از راهنمایی‌های منتور استفاده می‌کند. این افراد به دلیل تجربه و دانش عملی کمتری که دارند، می‌توانند در پروژه‌های واقعی با یک منتور همراه شده و از تجربیات آنها در مقابل چالش‌های واقعی استفاده کنند. در نتیجه به یک پختگی رسیده و از سردرگمی نجات پیدا می‌کنند.

در یک جمع بندی کوتاه تا به اینجای کار می‌توان منتور را “راهنما” و مِنتی را “راهجو” معرفی کرد.

پس از آموزش سئو، منتورینگ به عنوان یکی از دوره‌های تکمیلی شناخته می‌شود که شما را برای بازار کار کاملا آماده خواهد کرد. در ادامه بیشتر به بررسی این نوع سرویس می‌پردازیم.

منتور کیست؟

منتورینگ سئو چیست؟

حال که با مفهوم منتور و مِنتی آشنا شدید، لازم است در مورد منتورینگ سئو کمی صحبت کنیم. سئو به معنای بهینه سازی موتور جستجو است که مهارتی نسبتا جدید در عصر حاضر شناخته شده و برای بهبود وضعیت سایت شما از نظر موتورهای جستجو ارائه می‌شود.

برای تسلط بر سئو می‌بایست 2 بخش بسیار مهم را درنظر گرفت:

  • اولین قسمت مطالب، قوانین، الگوریتم‌ها و موضوعاتی هستند که سئو سایت حول آنها مورد ارزیابی موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. تمام اقدامات شما برای بهبود سئو یک سایت باید براساس این مفاهیم باشند.
  • بخش بعدی تجربیات و چالش‌هایی است که در دِل کار متوجه آنها می‌شوید. مثلا می‌توان به پاسخ گوگل در ساخت بک لینک‌های انبوه، عواقب و مزایای انجام اقدامات سئو کلاه سیاه، درج رپورتاژها و تبلیغات، هندل کردن درخواست کارفرما، برنامه ریزی، نحوه تعیین کلمات کلیدی و اولویت بندی آنها، برخورد با صفحات داپلیکیت، ترفندهای بهبود سئو سایت یا فریب موتور جستجو اشاره کرد.

بخش اول در یک دوره آموزشی ویدیویی، صوتی یا حتی یک کتاب قابل یادگیری بوده و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. با این حال قسمت دوم نیاز به اقدامات عملی از سوی سئوکار، درنظر گرفتن عواقب، پیش بینی و درک شرایط و مخاطب شناسی دارد که همه اینها نیاز به تجربه و دانش عملی دارند؛ در نتیجه باید تحت نظارت و راهنمایی یک فرد آگاه‌ سئو سایت شما انجام شود که این کار در دوره‌ای به نام منتورینگ سئو رخ می‌دهد.

آشنایی با خدمات منتورینگ سئو

منتورینگ سئو یکی از سرویس‌هایی است که می‌توانید پس از گذراندن دوره آموزش سئو در آن شرکت کنید. معمولا منتورینگ سئو به صورت گروهی برگزار می‌شود و در آن یک منتور سئو (SEO Mentor) تلاش می‌کند تا دانشجویان خود را در یک پروژه مشخص یا وبسایتی که در اختیار دارد، راهنمایی کند. برگزاری جلسات منتورینگ به منظور پروموت کردن دانشجویان در مواجهه با مشکلات آنها در سئو سایت است و آنها را در انجام مراحل قدم به قدم سئو هدایت می‌کند.

کارشناس حرفه‌ای سئو در این دوره تلاش خواهد کرد تا فرآیند سئو یک سایت را از قدم نخست و قدم به قدم انجام دهد. از سوی دیگر، منتورینگ سئو شما را با وظایفی که دارید بیشتر آشنا می‌کند و مهارت‌های مختلفی اعم از استراتژی سئو، تحقیق کلمات کلیدی، برخورد با قرارداد، برگزاری کمپین‌های تبلیغات در سئو خارجی، اجرای تقویم محتوایی و غیره را برای هدایت شما در پروژه‌ای که دارید ارائه می‌دهد.

منتورینگ سئو و خدمات آن

چرا باید در منتورینگ سئو شرکت کنیم؟ (مزایای منتورینگ سئو)

صِرفِ تکمیل کردن دانش سئو تنها مزیتی نیست که منتورینگ این مهارت خواهد داشت. شما می‌توانید فواید مختلفی را با گذراندن این نوع دوره‌های تکمیلی-عملی کسب کنید که عبارتند از:

 رزومه بهتر

یکی از مزیت‌هایی که شرکت در منتورینگ اساتید مطرح خواهد داشت، افزایش اعتبار رزومه شما است. شما می‌توانید به واسطه شرکت در دوره‌های اساتید به نام، رزومه خود را با ارزش‌تر کنید. هرچقدر این دوره‌ها عملی‌تر باشتد که نمونه آن یک دوره منتورینگ یا کارآموزی است، قدرت رزومه شما بیشتر خواهد شد.

افزایش اعتماد بنفس و آمادگی

بسیاری از کسانی که یک دانش تئوری را بدست می‌آورند، به دلیل فقدان دانش عملی اعتماد بنفس کافی را ندارند. عدم توانایی در پاسخگویی به سوالات و نیاز کاربر، توبیخ شدن از سوی کارفرما و افزایش نارضایتی به خاطر ضعف در توانایی، کابوس‌هایی هستند که ممکن است برای افراد بی‌تجربه وجود داشته باشند.

شرکت در دوره‌های عملی که با انتقال اعتبار و دانش همراه است، نظیر دوره منتورینگ سئو SEOEDU، می‌تواند نقش قابل توجهی در رفع این نگرانی‌ها و بیشتر کردن اعتماد بنفس و آمادگی شما ایفا کند.

افزایش استانداردها و کیفیت انجام پروژه‌ها

اگر می‌خواهید دانش خود را به درستی به کار ببرید، مهم است که استانداردها و رویه‌های صحیحی را برای استفاده از آن درنظر بگیرید. این کار تا حد بسیار خوبی با الگوگیری از اساتید مطرح آن حوزه انجام می‌شود.

شرکت در منتورینگ دوره‌ها به شما ایده‌هایی از نحوه انجام تسک‌های سئو همانند افراد حرفه‌ای در این زمینه می‌دهد. در نتیجه می‌توانید به کمک این دوره‌ها، کیفیت اجرای پروژه‌های خود را افزایش دهید.

مزیت های منتورینگ سئو

مخاطبان هدف منتورینگ سئو چه افرادی هستند؟

برخی از افرادی که توصیه می‌کنیم حتما برای شرکت در دوره‌های منتورینگ سئو شرکت کنند، عبارتند از:

دانشجویان بی‌تجربه و کم تجربه

این دسته از افراد مهم‌ترین مخاطبان هدف برای دوره‌های منتورینگ سئو هستند؛ چراکه می‌توانند بیشترین منفعت را با شرکت در این دوره‌ها کسب کنند. برای منتورینگ سئو این افراد، آموزش‌های خوبی درنظر گرفته می‌شود تا بتوانند درک عملی خود را از نحوه انجام تسک‌های سئو و پروژه‌های آن بالاتر ببرند.

دانشجویان بدون سابقه کاری

اگر در رزومه خود سابقه کاری ندارید، می‌توانید در دوره منتورینگ سئو همراه با راهنما یک پروژه را به صورت خویش فرما جلو ببرید. این کار یک تیر با دو نشان زدن خواهد بود که منجر می‌شود تا هم بخش گواهی‌های آموزشی شما تکمیل شده و نیز یک سابقه کاری جداگانه نیز در رزومه درج شود.

متخصصین سئو یا صاحبین کسب‌و‌کارها

وبمسترهای سئوکار یا کارفرمایان نیز می‌توانند از دوره‌های منتورینگ سئو برای ارتقا وضعیت سئو سایت خود استفاده کنند. در این حالت شما می‌توانید برای بررسی آمار و داده‌های سایت خود و بهبود آنها تحت نظارت یک متخصص سئو پیش رفته و برای بهبود پلتفرم اینترنتی خود گام بردارید.

مخاطبان منتورینگ سئو

چه زمانی به منتورینگ و کوچینگ سئو نیاز داریم؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند چه زمانی باید برای منتورینگ و کوچینگ سئو اقدام کنند. در پاسخ باید گفت بهترین موقعیت پس از گذراندن یک دوره آموزش صفر تا صد سئو است. به طوری که شما با مفاهیم کلی و تا سطح پیشرفته سئو آشنا شده باشید تا بتوانید در دوره عملی صرفا بر روی چالش‌های انجام پروژه‌ها متمرکز شوید.

همچنین افرادی که در شرف ورود به سئو حرفه‌ای هستند، می‌توانند از دوره منتورینگ سئو برای عمیق‌تر شدن در مباحث عملی این مهارت نیز استفاده کنند.

از دیگر فرصت‌ها برای شرکت در یک دوره منتورینگ همچنین می‌توان گفت:

  • در صورتیکه قصد دارید برای بهبود رزومه خود اقدام کنید.
  • در صورتیکه قصد دارید پس از دوره منتورینگ، وارد بازار کار شوید.
  • در صورتیکه اولین پروژه خود را اخذ کرده و قصد دارید آن را به همراه منتور پیش ببرید.
  • در صورتیکه قصد دارید سایت بیزینس شخصی خود را سئو کرده و از آن برای کسب درآمد و برندسازی خودتان استفاده کنید.

بهترین زمان شرکت در منتورینگ سئو

اهداف منتورینگ سئو چیست؟

اگر بخواهیم فلسفه ایجاد خدمات منتورینگ سئو را بررسی کنیم، می‌توان به اهداف آن اشاره کرد که به نوعی باعث شدند تا این خدمات ایجاد گردند. در این خصوص می‌توان گفت:

انتقال دانش و تجربیات

همانطور که می‌دانید، انتقال دانش و تجربیات به خصوص در مهارت‌های پولساز به آسانی و بدون هزینه انجام نمی‌شود. معمولا زمانی که فرد مطمئن شود در ازای فروش داده‌ها و مهارت خود که درآمدزایی او بدان وابسته بوده، با درآمد خوبی جبران می‌شود، آموزش و انتقال دانش را انجام خواهد داد. به همین خاطر شاهد ایجاد دوره‌های آموزشی و منتورینگ‌ها هستیم.

افزایش کیفیت انجام پروژه‌ها

به طور معمول سئوکارهای حرفه‌ای برای تشکیل تیم‌های خود تلاش می‌کنند تا نیروهای وفادار را به صورت حرفه‌ای آموزش دهند. سپس از آنها برای بازه‌های زمانی طولانی در پروژه‌های تیمی استفاده خواهند کرد. یک بخش مهم از آموزش‌ها مرتبط با دوره‌های عملی است که در قالب منتورینگ سئو ارائه می‌شود.

کسب درآمد

برای سئوکارهای متخصص، برگزاری منتورینگ سئو یک روش درآمدزایی و دو سر سود است که به تازه واردین این حوزه نیز کمک می‌کند. منتورینگ سئو در قبال آموزش عملی شما و دریافت هزینه‌ای انجام خواهد شد که در انتها راجع به قیمت دوره منتورینگ سئو بیشتر صحبت می‌کنیم.

مهم ترین اهداف برگزاری منتورینگ سئو

انواع منتورینگ سئو کدامند؟

شاید این پرسش برای شما هم مطرح شود که دوره‌های منتورینگ سئو چه اَشکالی دارند و چگونه برگزار می‌شوند. در این خصوص ابتدا راجع به انواع مدل‌های منتورینگ سئو می‌توان گفت:

منتورینگ گروهی

متداول‌ترین نوع منتورینگ است که معمولا در قالب تیم‌های ده نفره یا کمتر برگزار می‌شود. در این حالت مدرس، تیم‌های منتورینگ را به صورت گروهی برای رفع چالش‌های آنها دور هم گرد آورده تا با این کار از چالش‌های یکدیگر نیز اطلاعاتی را کسب کنند.

منتورینگ شخصی

شما می‌توانید برای پروژه‌های شخصی خود و یا زمانی که می‌خواهید بدون اتلاف وقت و صرفا برای شما زمان گذاشته شود، از منتورینگ شخصی استفاده کنید.

منتور سئو حضوری و آنلاین

یکی دیگر از مدل‌های برگزاری منتورینگ سئو به صورت حضوری یا مجازی است. ارائه خدمات در هردو حالت یکسان بوده و صرفا پلتفرم برگزاری در کلاس یا بر بستر اینترنت است.

همچنین ممکن است منتورینگ سئو با اجرای یک پروژه روی سایت شخصی، سایتی که متخصص سئو مرحله به مرحله پیش می‌برد یا نمونه پروژه‌های واقعی دیگران انجام شود.

انواع منتورینگ سئو

کدام مهارت‌ها در دوره منتورینگ سئو آموزش داده می‌شوند؟

برخی از مهارت‌هایی که می‌توانید در دوره منتورینگ سئو بیاموزید عبارتند از:

آموزش تحقیق کلمات کلیدی

یکی از موضوعات مهمی که معمولا در همان مباحث ابتدایی به شما آموزش داده می‌شود، تحقیق کلمات کلیدی است. از آنجایی که این مهارت همواره برای سئوکار موردنیاز خواهد بود تا در پروژه‌های مختلف انجام دهد، اکثرا در دوره منتورینگ قرار دارد.

بستن قرارداد و تعامل با کارفرما

یکی دیگر از مهارت‌های بسیار مهم در این بخش، نحوه تعامل با کارفرما و بستن قرارداد با وی است. مهم است که شما به عنوان یک سئوکار در تعامل با کارفرما، انجام درخواست‌ها، رسیدگی به تسک‌ها، نگارش قرارداد و غیره برخورد صحیحی داشته باشید.

نحوه آنالیز سایت و رقبا

زمانی که پروژه‌ای را تحویلی می‌گیرد و یا قصد پذیرش آن را دارید، مهم است که وضعیت سئوی آن را پیش از عقد قرارداد بررسی کنید. همچنین پس از انجام این کار، یکی از اقدامات مهم بررسی و آنالیز رقبا است که این کار به صورت عملی در دوره منتورینگ سئو به شما آموزش داده خواهد شد.

عیب یابی مشکلات

از بخش‌های مهم در منتورینگ سئو سایت‌های مختلف، باید به بررسی مشکلات آنها اشاره کرد. این مهارت برای بررسی چالش‌های پیش رو و بهبود وضعیت سئو در پروژه‌های مختلف ضروری بوده و لازم است نحوه استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف برای آن درنظر گرفته شوند.

ایجاد، اصلاح یا تغییر استراتژی

همچنین یکی دیگر از کلیدی‌ترین مهارت‌هایی که آموزش داده می‌شود، اصلاح یا ایجاد استراتژی‌هایی است که برای نقشه راه شما جهت بهینه سازی سایت‌ها به کار گرفته می‌شوند. در این دوره می‌توانید به کمک راهنمای خود، استراتژی‌های سئویی مطابق با پلتفرم سایت خودتان درنظر بگیرید. آنها را اصلاح کرده و یا با توجه به اقدامات رقبا یک مدل بهتر را ایجاد کنید.

مهارت های آموزشی در منتورینگ سئو

مراحل گام به گام منتورینگ سئو چیست؟ (سرفصل‌های منتورینگ سئو)

برای بسیاری از کسانی که در دوره منتورینگ سئو شرکت نکرده‌اند، این سوال مطرح شده است که مراحل و فرآیند انجام این کار چگونه است؟ در یک پاسخ کلی برای آنکه با نحوه کار آموزش تکمیلی در این دوره‌ها آشنا شوید می‌توان گفت:

تحقیق و ارزیابی

معمولا اولین مراحل از دوره‌های منتورینگ سئو به بخش تحقیق و بررسی اختصاص می‌یابد. در این دوره زمانی می‌بایست بازاریابی و مارکتینگ بررسی شده، رقبایی که در فضای مجازی دارید مطلع شوند و نیز تحقیق کلمه کلیدی انجام گردد. ممکن است بررسی کلمات کلیدی تا 1.5 ماه به طول انجامد.

بررسی محتوا، بک لینک و بهینه سازی سئو داخلی و تکنیکال

در ماه دوم معمولا تمرکز شما بر روی سه بخش کلی خواهد بود که شامل محتوا، سئو داخلی و تکنیکال است. در بخش محتوا ساخت تقویم محتوایی، ایده پردازی محتوا و برنامه ریزی آن انجام می‌شود. همچنین در این مدت بر روی بهینه سازی‌هایی تمرکز می‌شود باید منطبق بر سئو داخلی و تکنیکال سایت خود و استراکچر سایت انجام دهید. در کنار این موارد، ارزیابی بک لینک‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در پروژه‌های خود به آن نیاز دارید و در این دوره انجام می‌شود.

تولید و ارتقا محتوا، مارکتینگ

با انجام مراحلی که در ماه قبل انجام شدند، تولید محتوا به صورت محدود ولی با تمرکز بیشتر روی بروزرسانی و ارتقا کیفیت آن در ماه سوم صورت می‌گیرد. همچنین در این بخش تلاش می‌شود تا ارتباط محتوایی و لینک بیلدینگ صحیح نیز انجام شود.

یکی دیگر از بخش‌هایی که کمتر به آن توجه می‌شود، مارکتینگ و جذب مخاطب است که در این خصوص مباحثی مانند روابط عمومی دیجیتال درنظر گرفته می‌شوند.

تولید محتوا، سئو داخلی و بررسی لینک سازی

تولید محتوا از این ماه به صورت پیوسته انجام می‌شود. سئو داخلی سایت مجددا بهینه سازی شده و تلاش می‌شود تا محتواها با یکدیگر ارتباط داشته باشند. اصلاح و تکمیل لینک سازی داخلی و خارجی یکی دیگر از مراحل گام به گام منتورینگ سئو روی سایت خواهد بود که به بهبود ارتقا رتبه بندی صفحات مختلف سایت شما کمک می‌کند.

تولید محتوا، به روزرسانی و جلب اعتماد

با حل مشکلات سئو داخلی و تکنیکال سایت شما و لینک سازی آن، پروسه باقیمانده بیشتر حول تحقیق کلمات کلیدی، ایده‌یابی و ساخت تقویم محتوا، تولید محتوا و بررسی مداوم سئو داخلی و لینکسازی متمرکز می‌شود. همچنین از ماه پنجم مارکتینگ و جذب اعتماد مخاطبان اهمیت بیشتری یافته و به طور مداوم در این بخش اقداماتی در حوزه روابط عمومی اجتماعی سایت، برندینگ و تبلیغات انجام می‌شوند.

مراحل منتورینگ سئو

نکات مهم در انتخاب بهترین دوره منتورینگ سئو چیست؟

بهره‌مندی کامل از نتایج و مزایای منتورینگ سئو تا حد زیادی به دوره و مدرسی که انتخاب می‌کنید وابسته خواهد بود. در نتیجه مهم است که در روند انتخاب آن نکات مختلفی را درنظر بگیرید. از جمله می‌توان گفت:

سابقه کاری مدرس

هدف شما از شرکت در منتورینگ سئو، کسب تجربه است که از طریق افراد مجرب دریافت می‌کنید. بدیهی است که هرچقدر متخصص سئو و منتور شما سابقه کاری بالاتری داشته باشد، قادر است تجارب بیشتری را انتقال داده و با تکیه بر تعداد آزمون و خطاهای انجام شده، راهنمای دقیق‌تر و بهتری ارائه نماید. ما در مجموعه SEOEDU با بیش از 5 سال سابقه فعالیت در حوزه خدمات سئو، آماده ارائه این سرویس به شما هستیم.

هزینه، زمان و تعداد دانشجویان مناسب

نکته مهم دیگری که باید در انتخاب منتورینگ سئو به آن دقت کنید، درنظر گرفتن تایم و هزینه مناسب است. متاسفانه بسیاری از افراد با ارائه قیمت‌هایی بالاتر برای این دوره، زمان مناسبی را برای پشتیبانی افراد با توجه به تعداد نفرات در گروه درنظر نمی‌گیرند. در نتیجه بازدهی خوبی برای این دوره‌ها دیده نمی‌شود.

توجه به فیدبک‌ها

یکی از راهکارهایی که می‌توانید در انتخاب بهترین نسخه از این دوره آن را به کار بگیرید، توجه به فیدبک‌هایی است که از نظرات دانشجویان دریافت می‌کنید. شما می‌توانید با نظرسنجی از سوی افرادی که این دوره‌ها را گذرانده‌اند، میزان رضایت آنها را ملاک انتخاب بهترین دوره برای منتورینگ سئو درنظر بگیرید.

نکات مهم در انتخاب دوره منتورینگ سئو

پیش نیازهای منتورینگ سئو چیست؟

همانطور که گفتیم، دوره‌های منتورینگ همواره به عنوان یک مجموعه آموزش تکمیلی شناخته می‌شوند. به همین خاطر لازم است دوره پایه آموزش تئوری آنها گذرانده شود. این موضوع به ویژه برای جلوگیری از اتلاف زمان جهت تکرار مطالب تئوری و پرداختن به تجربیات بیشتر ضروری است.

بنابراین می‌توان گفت پیش نیازهای منتورینگ سئو، آشنایی کامل با سئو مقدماتی تا متوسط است. شما باید بر اصطلاحات تخصصی این حوزه نیز تسلط داشته باشید تا بتوانید با راهنمای خود تعامل داشته و پرسش و پاسخ‌هایی را انجام دهید. تسلط بر موارد زیر الزامی است:

  • سئو داخلی.
  • سئو محتوا.
  • سئو خارجی.
  • سئو تکنیکال.
  • تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ.
  • دانش اولیه برای تعامل با سایت.
  • تسلط بر ابزارهای آنالیز داده مانند گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول.
  • تسلط بر ابزارهای سئو.

شما می‌توانید با تسلط مقدماتی تا متوسط در هر بخش، وارد دوره منتورینگ سئو شوید.

تسلط بر مفاهیم سئو به شما کمک می‌کند تا بیشتر از مزیت‌های دوره منتورینگ سئو استفاده کرده و با مطرح کردن چالش‌های واقعی و سخت‌تر، پاسخ‌های با ارزش‌تری را از افراد منتور دریافت کنید. این موضوع همواره یک پوینت مثبت است که وجود چند دانش آموز باهوش و مسلط باعث می‌شود تا با سوال و جواب‌های ایجاد شده، کیفیت تدریس و آموزش افزایش یابد. چیزی که ممکن است دانش آموزان دیگر به راحتی از آن بگذرند.

پیش نیازهای دوره سئو منتورینگ

هزینه منتورینگ سئو چقدر است؟

در قیمت گذاری منتورینگ سئو، هزینه‌ای بالاتر یا هم سطح دوره آموزشی (جامع) سئو درنظر گرفته می‌شود. در نتیجه بهتر است در این بازه، هزینه‌ای را درنظر بگیرید. همچنین توجه کنید که بسته به نوع شرایط برگزاری دوره، می‌توان رنج مختلفی را در قیمت گذاری این نوع دوره‌ها درنظر گرفت.

از جمله عواملی که در قیمت دوره منتورینگ سئو اثرگذار هستند می‌توان گفت:

گروهی یا شخصی بودن دوره منتورینگ سئو

اینکه دوره با چه تعداد افرادی برگزار می‌شود یکی از روش‌هایی است که در قیمت نهایی موثر است. طبیعی است که اگر دوره شما به صورت خصوصی و تک نفره انجام شود، هزینه بسیار بالایی دریافت خواهد شد.

مجموعه و برند ارائه دهنده خدمات منتورینگ

یکی دیگر از عوامل موثر، برند یا مجموعه‌ای است که این دوره را برگزار می‌کند. هرچقدر برند و مجموعه‌ای مدنظر شما از تیم قدرتمندتری برخوردار باشد، هزینه بالاتری اخذ خواهد کرد. ما در مجموعه SEOEDU تلاش کرده‌ایم با بهره مندی از یک تیم باتجربه به سرپرستی استاد محمد دهقان، هزینه‌ای منصفانه را برای آموزش و منتورینگ سئو درنظر بگیریم.

بستر برگزاری دوره

در نهایت می‌توان گفت بستر برگزاری دوره نیز عاملی است که نقشی در نوسان قیمت‌ها دارد. از جمله می‌توان به حضوری یا مجازی بودن پلتفرم برگزاری این دوره‌ها اشاره کرد که معمولا هزینه دوره مجازی کمتر خواهد بود.

هزینه منتورینگ سئو

پرسش‌های متداول

برخی از پرسش‌هایی که می‌توان راجع به دوره منتورینگ سئو پاسخ داد عبارتند از:

وظایف کارآموز در منتورینگ سئو چیست؟

تسک‌هایی در طول دوره منتورینگ برای بهبود سئو سایت شما تعریف می‌شوند که باید انجام دهید. بسته به نیاز سایت این تسک متفاوت بوده و غالبا مربوط به سئو داخلی، تکنیکال و تولید محتوا هستند. همچنین ممکن است توصیه‌ها و آموزش‌های تکمیلی برای نحوه انجام آنها نیز ارائه گردند.

چه کسانی نباید در منتورینگ سئو شرکت کنند؟

کسانی که تجربه سئو چندین سایت را داشته و کارفرمایان از آنها راضی هستند، اکثرا نیازی به شرکت در این دوره‌ها نخواهند داشت. با این حال علاقمندان و کسانی که می‌خواهند با نحوه مدیریت و انجام پروژه توسط افراد حرفه‌ای‌تر از خود آشنا شوند، می‌توانند در دوره‌های منتورینگ سئو که توسط شخص متخصص انجام می‌شود، شرکت کنند.

یکی از مهمترین ویژگی های منتورینگ سئو در seoedu این است که شما در طول هفته به جز ایام تعطیل در هر زمان سوال یا چالشی داشته باشید، میتوانید با منتور خود ارتباط گرفته و سوال خود را بپرسید.

جلسات منتورینگ شما، در گوگل میت برگزار می گردد تا به شما به صورت کامل موارد گفته و حتی با اشتراک گذاری صفحه ارائه گردد.

در طی منتورینگ سئو سعی داریم تا هر هفته 1 جلسه با شما داشته باشیم تا مشکلات و موارد سئویی سایت را بررسی و برنامه ریزی هفته آتی شما را در اختیارتان قرار دهیم.

شما عملا در حال استفاده از تجربه ما در زمینه سئو هستید و قطعا زمانی که ما مسیری را برای سئو سایت شما در نظر گرفته باشیم، در صورت عمل کردن به آن حتما به نتیجه مورد نظر دست پیدا خواهید کرد.

مسئولیت‌های یک تیم سئو و پیرو منتورینگ سئو

اهداف تیم، ساختار کلی، نوع افراد تیم و نقشی که هر یک از اعضا ایفا می­کنند را مشخص می­کند. ساختار تیم شما باید دارای افرادی باشد که مسئول جنبه­‌های مختلف سئو هستند، از جمله متخصصان و منتوران سئویی برای موارد زیر:

چگونه یک ساختار تیم سئو خلق کنیم؟

مرحله 1: اهداف تیم SEO خود را مشخص کنید

اولین گام در ایجاد ساختار تیم سئو این است که اهداف تیم سئو خود را مشخص کنید. ممکن است این یک کار دلهره آور به نظر برسد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که بدون اهداف تعریف شده، اندازه گیری موفقیت یا شکست تیم شما دشوار است. یک راه عالی برای شروع تعیین اهداف، ارزیابی این است که آیا اهداف سئو گذشته محقق شده­اند یا خیر. اگر نه، از خود بپرسید چرا؟ چه چیزی مانع از رسیدن به هدف شد؟ و برای اطمینان از موفقیت تیم جدید در آینده چه کاری می توان انجام داد؟ آیا منتورینگ سئو می­تواند این مشکل را حل کند؟ با کمک منتورها اهداف تیم خود را مشخص کنید. وقتی مشخص کردید که چرا اهداف گذشته شکست خورده اند، وقت آن است که اهداف جدیدی را با راهنمایی منتوران تعیین کنید! مطمئن شوید که آن­ها را خاص و کاربردی انتخاب کنید تا شما و تیمتان بتوانید به راحتی پیشرفت را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، “افزایش ترافیک ارگانیک به میزان X٪ در سه ماهه سوم” یک هدف بسیار دست یافتنی تر از “بهبود ترافیک وب سایت” است. همچنین اهداف قابل اندازه گیری را که قابل دستیابی و مرتبط با کسب و کار هستند تعیین کنید. علاوه بر اینکه مطمئن شوید اهداف سئوی شما خاص و قابل اجرا هستند، همچنین باید مطمئن شوید که آن­ها برای کسب و کار شما مرتبط و قابل دستیابی هستند. به هر حال، اگر آنها خیلی چالش برانگیز باشند (یا به اندازه کافی چالش برانگیز نباشند)، ممکن است برای تیم شما مفید نباشند.

علاوه بر این مطمئن شوید که اهداف شما مشخص و قابل اجرا هستند. از تجزیه و تحلیل رقبا الهام بگیرید و هنگام ایجاد اهداف سئو از دستورالعمل های EAT)) یعنی تخصص، اقتدار، اعتماد استفاده کنید. به منظور ایجاد اهداف قابل دستیابی برای تیم سئوی خود، آنچه رقبای شما به خوبی انجام می­دهند و الگوبرداری از موفقیت­های آن­ها می­تواند مفید باشد. علاوه بر این، استفاده از دستورالعمل­های EAT می­تواند به شما در ایجاد اهداف کل نگر کمک کند که تمام جنبه­های موفقیت سئو را در نظر بگیرند.

Mentorship1
Mentorship2 scaled

مرحله 2: نیازهای محتوای خود را با سئو و اهداف تجاری ترسیم کنید

اکنون که درک خوبی از اهداف سایت و نیازهای مخاطبان خود دارید، زمان آن فرا رسیده که نقشه‌برداری محتوای خود را شروع کنید. نقشه برداری سو به شما کمک می­کند تا یک چشم انداز مشترک برای چگونگی رشد و تکامل سایت در طول زمان ایجاد کنید و در نهایت، نقشه‌برداری محتوا برای توسعه محتوا مهم است و به شما کمک می‌کند روی اهداف سایت و انواع محتوایی که برای دستیابی به آن‌ها باید تولید کنید تمرکز کنید. اما مهم‌تر از همه، یک نقشه محتوای خوب می‌تواند به شناسایی شکاف‌ها در استراتژی توسعه محتوای فعلی شما کمک کند. بنابراین مطمئن شوید که مرتباً از آن بازدید می‌کنید!

مرحله 3: بودجه‌ای را پیرامون اهداف مالی و تجاری تنظیم کنید

اکنون که برنامه‌ای دارید، مهم است که برای بودجه و اهداف تجاری بودجه داشته باشید. این کار کمک می­کند مطمئن شوید که تیم شما منابع لازم برای موفقیت را دارد. برخی از مواردی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • برای انجام وظایف نویسندگی خود به چند نفر نیاز دارید
  • برای ویراستاری محتوا به چند نفر نیاز دارید؟
  • آیا به یک سئوکار فنی نیاز دارید؟
  • آیا می­توانید سئوی خارج از صفحه را به اشخاصی بسپارید
  • آیا به کسی برای کمک به مدیریت پروژه­های سئو نیاز دارید؟
  • چه سطح تجربه ­ی برای هر یک از این افراد نیاز دارید؟
  • چقدر برای ابزار نیاز دارید؟ برای کمک به مدیریت گردش کار سئو، روی ابزارهایی مانند رتبه برتر برای محتوا و بهینه سازی خودکارسازی مختصر سرمایه گذاری کنید.
  • آیا به یک تیم منتورینگ سئو نیاز دارید؟
mentorship3jpg scaled
Mentorship4

مرحله 4: ترکیب مناسبی از افراد و مهارت‌ها را به دست آورید

به سختی می­توان فردی را پیدا کرد که در تمام مهارتهایی که برای موفقیت نیاز دارید برتر باشد. بنابراین، ترکیب مناسبی از افراد و مهارت ­ها را به دست آورید و ساختار تیم خود را از آنجا بسازید. برای ایجاد یک تیم سئو، با پر کردن موقعیت­های کلیدی شروع کنید. افرادی را جستجو کنید که می­توانند نقش­های اساسی را انجام دهند و حتی به عنوان رهنما و آموزگار به در راستای منتورینگ سئو به تیم شما آموزش دهند.هنگام کنار هم قرار دادن ساختار تیم خود، با پر کردن پست­های کلیدی مانند مدیر پروژه یا رئیس بهینه سازی موتور جستجو شروع کنید. از آنجا، بقیه اعضای تیم خود را با استخدام افراد دارای مجموعه مهارتهای تکمیلی بسازید. این کمک می­کند تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم شما توانایی مشارکت و کار منسجم در جهت اهداف مشترک را دارند. اطمینان حاصل کنید که اهداف از ابتدا مشخص هستند و جلسات هفتگی را تنظیم کنید تا همه بتوانند در مورد پیشرفت به‌روز باشند. در نهایت، روی ابزارهایی سرمایه گذاری کنید که بهره وری را افزایش می­دهند (مانند نرم افزار مدیریت کار) تا از تکرار تلاش جلوگیری کنید.

مهارتهای لازم یک مربی موثر در منتورینگ سئو

توانایی گوش دادن و درک مسائل

توانایی ارائه بازخورد سازنده و مفید

درک اهمیت ایجاد روابط حرفه‌ای

تمایل به ارائه مربیگری و راهنمایی متفکرانه

تیم سازی در سئو چگونه است؟

سئو به تنهایی به راحتی قابل انجام نیست. می­تواند سخت و وقت گیر باشد. به همین دلیل است که داشتن تیمی برای کمک به بهینه سازی کار سازمان شما و بالا بردن شما در نتایج موتورهای جستجو ضروری است. شما باید بدانید که چگونه یک ساختار تیم SEO را که برای سازمان شما بهترین است، ترسیم و ایجاد کنید. شما باید بتوانید افراد مناسب را شناسایی کنید، بدانید کجا آن­ها را پیدا کنید و حتی بتوانید در آینده از آنها در منتورینگ سئو نیز استفاده کنید. تیم سئو مجموعه‌ای از افراد است که با یکدیگر برای بهبود دید و ترافیک جستجوی ارگانیک یک وب‌سایت همکاری می‌کنند. این تیم اغلب از اعضای تیم­های دیگر درون یک سازمان، مانند تیم وب، تیم بازاریابی دیجیتال و تیم محتوا تشکیل شده­است. در حالی که برای همه تیم­ها مهم است که هنگام کار با سئو در یک صفحه باشند، به ویژه برای تیم سئو بسیار مهم است که با تیم­های توسعه وب و محتوا  و متورینگ سئو ارتباط خوبی داشته باشند. تیم های محتوا بر اساس پیشنهادات یک مدیر سئو به کارهای تحریریه، مدیریت و تولید محتوا کمک می­کنند. همچنین ترکیب یک تیم سئو می­تواند تاثیر مستقیمی بر اثربخشی یک کمپین سئو در راستای منتورینگ سئو داشته باشد.

در حالی که هر یک از اعضای یک تیم معمولی سئو دارای مهارت‌های ارزشمند و نقش مهمی هستند، اما محدودیت‌هایی نیز دارند. به همین دلیل است که مدیریت اثربخش پروژه، کلیدی است تا تیم­ها سازنده باشند. با ایجاد گردش‌های کاری پروژه سئو که نقاط قوت و ضعف همه را در بر می‌گیرد و با استفاده از دستورالعمل‌هایی برای اجرای پروژه و بها دادن به منتورینگ سئو، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه با هم در جهت اهداف مشترک برای نتایج کسب‌وکار، آگاهی از برند و دستیابی به آن کار می‌کنند.

ساختار تیم سئو تا حد زیادی به اندازه سازمان بستگی دارد

ساختار یک تیم سئو بیشتر اوقات بازتابی از فلسفه شرکت در مورد سئو است. برخی از سازمان‌ها، عمدتاً سازمان‌های کوچک‌تر، رویکرد سنتی‌تری دارند که در آن همه هر کاری انجام می‌دهند. اما در شرکت‌ها و آژانس‌های بزرگ‌تر، متخصصانی برای هر جنبه از سئو وجود دارند. علاوه بر این ساختار تیم سئو تا حد زیادی به ساختار تیم بازاریابی داخلی نیز بستگی دارد

در حالی که شرکت‌ها ساختارهای مختلفی را بر اساس نیازهای خود راه‌اندازی می‌کنند، یک تیم خوب اغلب حول ساختار تیم بازاریابی داخلی ساخته می‌شود. زمانی که تیم­های سئو و بازاریابی از نزدیک با هم کار می­کنند، استراتژی محتوا به درستی بین این دو ارتباط، برقرار می­شود. بنابراین، برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، تیم سئو و تیم محتوا یا بازاریابی شما باید دست به دست هم دهند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://seoedu.ir/?p=15172

تست پاپ آپ

profile-pic (7)

سلام، چطورری؟!

من محمدرضا دهقانی هستم، موسس آکادمی سئو ادیو

یه هدیه رایگان برات دارم، روی دکمه زیر کلیک کن و هدیه ات رو رایگان دریافت کن