محتوا تاپیک کلاستر، آموزش نوشتن محتوای خوشه ای

- 1 محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه ای؟؟
- 2 پیلار پیج ها در تولید محتوا خوشه ای
- 3 کلاستر پیج ها در تولید محتوا تاپیک کلاستر
- 4 ویژگی های مهم پیلار پیج و کلاستر پیج
- 10 محتوای پیلار چند کلمه نیاز دارد؟
- 11 مزیت های محتوای خوشه ای یا تاپیک کلاستر
- 16 آموزش عملی نوشتن یک محتوا تاپیک کلاستر
- 23 نمونه عملی تاپیک کلاستر
- 24 سوالات متداول

در گذشته زمانی که درمورد سئو می خواستیم صحبت کنیم، اکثرا از بحث بک لینک و سئو خارجی صحبت می کردند و آن ها این دو عامل را برای موفقیت سئو وبسایت خود خیلی مهم می دانستند.
اما با گذشت زمان و تغییر الگوریتم های گوگل، به این نتیجه نزدیک شدیم که تولید محتوا خوب و کاربر پسند تاثیر خیلی بیشتری بر سئو وبسایت خواهد داشت.
یکی از سبک های محتوایی که می تواند جذاب باشد و همینطور قدرت خیلی زیادی دارد، محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه ای می باشد.
اگر شما بتوانید این روش را طبق مواردی که در ادامه آموزش به شما می گوییم اجرا کنید، می توانید تمامی کلمات حوزه مورد نظر خود را فتح کنید.
فقط کافی است تا به نکاتی که درمورد محتوا تاپیک کلاستر (topic cluster) به شما می گوییم را رعایت کنید و مو به مو اجرا کنید.
محتوا تاپیک کلاستر یا خوشه ای؟؟
اگر یک سئو کار باشید و در حوزه وب فعالیت داشته باشید قطعا با انواع سبک های تولید محتوا آشنا خواهید بود و می دانید که برای یک سایت می توان با توجه به حوزه ای که در آن فعالیت می کند، مدل محتوایی را انتخاب کرد.
برای مثال می توان مدل های محتوایی را به دسته های زیر تقسیم کرد:
- محتوای همیشه سبز
- محتواهای هاب
- محتواهای آسمان خراش یا اسکای اسکریپر
- و….
یکی از سبک های سفارش تولید محتوا سایت که شاید هنوز در دنیای وب ایران زیاد مورد توجه قرار نگرفته باشد همین سبک تاپیک کلاستر می باشد.
محتوای خوشه ای، شامل یک ستون یا پیلار و زیر دسته ها که به آن ها کلاستر می گویند می باشد.
اکنون باید در ابتدای کار با اصطلاحات مهم این سبک محتوا آشنا شوید تا بتوانید موضوع تولید محتوا خوشه ای را بهتر درک کنید
پیلار پیج ها در تولید محتوا خوشه ای
اصل و اساس محتواهای تاپیک کلاستر را پیلار پیج ها (pillar page) تشکیل می دهند، پیلار پیج در اصل محتوایی است که تمام زیر دسته های خود را شامل می شود و شما می توانید از آن به عنوان ستون محتوای خود نام ببرید.
در تمامی حوزه ها قطعا می توان برای آن سایت یک محتوا تاپیک کلاستر نوشت زیرا در هر حوزه ای یک اصل یا یک موضوع اساسی وجود دارد.
برای مثال در حوزه سئو، می توان گفت محتوای مربوط به صفحه سئو یک پیلار پیج بوده و ستون محتوایی یک وبسایت می باشد.
کلمه سئو، شامل تمامی اصطلاحات، روش ها و تکنیک ها و موارد در حوزه seo می شود. پس ما اگر بخواهیم برای صفحه سئو خود محتوا تولید کنیم می توانیم از مدل تاپیک کلاستر استفاده کنیم.
کلاستر پیج ها در تولید محتوا تاپیک کلاستر
کلاستر پیج ها را می توان صفحات زیر مجموعه برای پیلار پیج ها معرفی کرد.
این یعنی چی؟
ببینید ما در بالا گفتیم که صفحه مربوط به سئو به عنوان یک پیلار برای مدل خوشه ای در نظر گرفته ایم. حالا محتواهایی که شامل این بحث می شوند را در این صفحه قرار می دهیم.
یعنی، ما در کنار صفحه سئو خود، صفحاتی مثل تولید محتوا، لینک سازی خارجی، الگوریتم های گوگل، بک لینک و تمامی مباحثی که مربوط به سئو می شوند را ایجاد می کنیم.
پس تا اینجای کار ما با اصطلاح و مفهوم cluster و pillar آشنا شدیم. در صورت داشتن هرگونه سوال درمورد این دو اصطلاح می توانید از بخش دیدگاه ها سوالتان را بپرسید.
ویژگی های مهم پیلار پیج و کلاستر پیج
برای نوشتن یک محتوای تاپیک کلاستر باید حواستان به این نکات باشد:
1- محتوای پیلار باید واقعا ستون باشد.
شما باید برای اینکه بتوانید یک تاپیک کلاستر خفن داشته باشید، محتوایی را به عنوان ستون یا پیلار پیج انتخاب کنید که بتواند تمامی مباحث مربوط به آن بخش را در خود بگنجاند.
پس برای هر محتوایی شما نمی توانید topic cluster بزنید. مراقب این مسئله باشید.
2- کلمه کلیدی پیلار باید پرجستجوترین باشد.
برای انتخاب کلمه کلیدی صفحه pillar خود باید این موضوع را در نظر بگیرید که میزان سرچ آن کلمه باید خیلی زیاد باشد تا ارزش این موضوع حفظ شود.
3- حواستون به کانسپت کلمات صفحات کلاستر باشد.
باید خیلی مراقب باشید تا محتوای مربوط به صفحات کلاستر از نظر کانسپت باهم مشابه و یکی نباشد که دچار کنیبالایز شوید.
پس برای صفحات کلاستر خود، از کلمات کلیدی استفاده کنید که دارای محتوای یکسان نباشند، زیرا این مسئله می تواند قدرت محتوا خوشه ای را شدیدا کم کرده و از کیفیت کار شما کم کند.
4- لینک سازی بین کلاستر ها عالیه!
شما می توانید بین محتواهای زیر شاخه یا همان کلاسترهای خود لینک سازی داخلی انجام دهید و از این طریق قدرت را بین صفحات خود جا به جا کنید.
با این کار شما می توانید حوزه مورد نظر خود را با تمام کلمات کلیدی آن ها فتح کنید.
5- لینک سازی اسپم گونه ممنوع!
از اینکه برای تقویت تاپیک کلاستر خود لینک سازی های زیاد انجام دهید، حواستان باشد لینک سازی های داخلی سایتتان به هیچ عنوان نباید حالت اسپم گونه بگیرید.
هرجا که نیاز دارد و کاربر باید آن را ببیند، در آن مکان لینک داخلی ایجاد کنید.
محتوای پیلار چند کلمه نیاز دارد؟
این سوال را به عهده خودتان می سپارم زیرا شما می دانید در حوزه ای که در حال فعالیت در آن می باشید، چه میزان کلمه می توان درمورد محتوا پیلار یا اصلی خودتان بنویسید.
الان برای حوزه سئو می توانیم حداقل 50 هزار کلمه نیز بنویسیم و این بستگی دارد که محتوای حوزه شما چه باشد و چقدر بتوان درمورد آن صحبت کرد.
مزیت های محتوای خوشه ای یا تاپیک کلاستر
شاید برای شما هم این سوال وجود داشته باشد که ما چرا باید از محتوا مدل خوشه ای استفاده کنیم؟ چه مزیت هایی دارد که بیایم به این صورت اقدام کنیم؟
در این بخش می خواهیم درمورد مزیت های استفاده از مدل محتوا خوشه ای صحبت کنیم:
1-کاهش نرخ پرش کاربران
یکی از مزیت های خیلی خوبی که می توان از این سبک محتوا به آن دست پیدا کرد این است که شما می توانید نرخ فرار یا بانس ریت وبسایت خود را به حداقل برسانید.
چرا که در این صفحات کاربر با بسیار از اطلاعات رو به رو می شود که ممکن است برخی از آن ها را نداند و همینطور به سبب لینک سازی های داخلی که در این صفحات ایجاد می شود می تواند به این موضوع کمک کند تا کاربر در داخل وبسایت شما بچرخد.
همانطور که می دانید، با زدن کلیک روی صفحه و ماندن کاربر بیشتر از 5 ثانیه، دیگر بانس برای صفحه شما ثبت نخواهد شد.
2- کاهش هزینه ها
شاید تعجب کنید!
بله، محتواهایی که شما برای کلاسترهای خود ایجاد می کنید قطعا کلمات طولانی و کم رقابت بوده و در نتیجه می توان با تعداد کم و همینطور بدون ویدیو یا پادکست آن را به صفحه اول گوگل رساند و از آن برای رشد صفحات دیگر استفاده کرد.
3- مخاطب تمامی اطلاعات را دریافت می کند.
زمانی که شما محتوا را با مدل خوشه ای تولید می کنید، قطعا تمامی مطالب مربوط به این حوزه را پوشش داده و کامل خواهید کرد و از این طریق منجر می شوید تا کاربر شما، تمامی مشکلات و سوالات خود را در وبسایت شما پیدا کند و دیگر نیازی به جستجو دوباره در گوگل نداشته باشد.
این خود باعث می شود که میزان ماندگاری کاربر در صفحه شما زیاد شده و در نتیجه رتبه های بهتری را در نتایج گوگل کسب کنید.
4- در تمامی کلمات حوزه خود بدرخشید
زمانی که شما از مدل topic cluster در تولید محتوا استفاده می کنید، قطعا می توانید تمامی کلماتی که مربوط به حوزه کاری شما باشد را پوشش دهید.
نمونه های زیادی در دنیای وب وجود دارد که از این مدل سبک تولید محتوا استفاده کرده اند.
برای نمونه ما در یکی از پروژه های خود در حوزه بلوک سبک، از این سبک استفاده کردیم و در تمامی کلمات مهم این حوزه مثل کارخانه بلوک سبک، قیمت بلوک سبک، خرید بلوک سبک، بلوک عایق صدا، بلوک عایق حرارتی و….. که کلمات پولساز و مهم این حوزه هستند رتبه های خوبی را دریافت کرده ایم.
آموزش عملی نوشتن یک محتوا تاپیک کلاستر
قدم اول – انتخاب کلمه کلیدی پیلار پیج
در قدم اول شما باید کلمه کلیدی پیلار پیج خود را انتخاب کنید که به صورت کامل توضیح دادیم که چگونه می توانید یک کلمه کلیدی درست و اصولی برای پیلار پیج خود انتخاب کنید.
قدم دوم – انتخاب کلمات کلاستر پیج ها
بعد از اینکه کلمه کلیدی مربوط به صفحه پیلار یا ستون محتوا خوشه ای را انتخاب کردید می توانید، به پیدا کردن کلمات کلیدی بپردازید که با پیلار پیج شما مرتبط بوده و می توانند زیر شاخه آن قرار بگیرند.
قدم سوم- تولید محتوا صفحه pillar
در این بخش شما به نوشتن محتوای صفحه اصلی خود یعنی صفحه پیلار می پردازید. در این صفحه شما علاوه بر داشتن محتوای اصلی می توانید بخشی از محتوای صفحات کلاستر خود را نیز بنویسید و بعدا لینک سازی داخلی را برای آن ها انجام دهید.
قدم چهارم – نوشتن محتوا صفحات کلاستر
بعد از اینکه صفحه پیلار خود را ایجاد کردید اکنون نوبت آن می رسد که برای صفحات کلاستر خود محتوا نویسی را انجام دهید و تولید محتوا متنی را برای این صفحه انجام دهید.
علاوه بر محتوای متنی می توانید از انواع محتوا دیجیتال در دنیای وب نیز استفاده کنید تا صفحه خود را قوی تر کنید.
قدم پنجم – لینک سازی داخلی
در این مرحله خیلی باید با دقت و توجه زیاد لینک سازی داخلی انجام دهید و صفحات خود را به یک دیگر متصل کنید.
بین صفحه پیلار و کلاستر حتما باید لینک داخلی رفت و برگشتی وجود داشته باشد و همینطور شما می توانید بین محتواهای کلاستر خود جهت تقویت و بهبود رتبه های آن ها و استفاده کمتر از لینک داخلی در صفحه پیلار خود می توانید لینک بدهید و از این طریق منجر به رشد صفحه خود شوید.
قدم ششم – لینک سازی خارجی
شما می توانید با لینک سازی خارجی برای هرکدام از صفحات خود یا سفارش رپورتاژ آگهی برای هرکدام قدرت را بین تمام محتوای تاپیک کلاستر خود پخش کرده و در نتیجه به بهبود رتبه های صفحات خود کمک کنید.
نمونه عملی تاپیک کلاستر
اکنون ما میخواهیم برای حوزه دیجیتال مارکتینگ یک محتوای خوشه ای بنویسیم پس به این صورت عمل می کنیم:
1- پیدا کردن کلمه کلیدی صفحه پیلار: دیجیتال مارکتینگ
2- پیداکردن کلمات کلیدی صفحات کلاستر : سئو، طراحی سایت، ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا، اینستاگرام، تبلیغات اینستاگرامی، اس ام اس مارکتینگ و ….
3- اکنون به تولید محتوا در مورد دیجیتال مارکتینگ می پردازیم و درمورد کلمات کلاستر حداکثر 500 کلمه نیز می نویسیم.
4- نوبت به تولید محتوا برای صفحات کلاستر می رسد و ما باید اکنون به تولید محتوا برای کلاسترها بپردازیم و برای آن ها محتوای سئو شده و خفن بنویسیم.
5- لینک داخلی از صفحه دیجیتال مارکتینگ به صفحه تولید محتوا و برعکس و به همین صورت بین صفحات دیگر نیز لینک داخلی ایجاد می شود.
6- ایجاد بک لینک یا خرید رپورتاژ آگهی edu برای صفحات کلاستر
سخن پایانی
تا اینجا درمورد محتوا تاپیک کلاستر سعی داشتم تا تمامی مطالبی که درمورد آن جمع آوری کرده ایم را برای شما منتشر کنیم.
در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از قسمت نظرات اقدام کرده و از تیم SEOEDU بپرسید و ما سعی می کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.
سوالات متداول
کلمات کلیدی کلاستر پیج ها را چگونه انتخاب کنیم؟
برای انتخاب کلمات کلیدی کلاستر پیج بهتر است این نکته را خیلی جدی بگیرید؛ از نوشتن محتواهایی با کانسپت یکسان جددا خودداری کنید زیرا ممکن است قدرت صفحات شما را خیلی خیلی کم کند و در نتیجه بازدهی خوبی از تاپیک کلاستر نگیرید.
تفاوت محتوا تاپیک کلاستر با اسکای اسکریپر چیست؟
محتواهای تاپیک کلاستر بر روی کلمات کلیدی زیاد رتبه می گیرند اما محتوای آسمان خراش فقط روی یک الی نهایت 5 کلمه رتبه گیری صورت می گیرد. اما با محتوای مدل خوشه ای شما می توانید تمام کلمات کلیدی یک حوزه را پوشش دهید.
آیا هزینه های ما با تولید محتوا خوشه ای زیاد می شود؟
خیر، بلکه هزینه های محتوای شما کاهش پیدا می کنند زیرا برای ساخت محتواهای کلاستر با توجه به این که روی کیوردهای لانگ بوده و رقابت کمتری وجود دارد می تواند هزینه های شما را برای تولید محتوا خیلی کم کند.
آیا استراتژی محتوا مدل خوشه ای را تدوین می کنید؟
بله اگر دوست داشته باشید ما می توانیم علاوه بر تدوین استراتژی مدل خوشه ای وبسایت شما، تولید محتوای وبسایت شما را نیز انجام دهیم. جهت ثبت سفارش می توانید از طریق پنل سفارش تولید محتوا ما اقدام کنید.
14 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
آقا دمت گرم
خیلی خوب بود ، ممنون
سوال من اینه: همه سئو کارای حرفه ای میگن سایت فروشگاهی محصول ، لزومی نداره حتما بخش بلاگ فعالی داشته باشه و مهم محصوله
حالا برای من که تو حوزه شال و روسری و چند تا تیکه لباس دیگه کار میکنم،
به نظرت چطوره صفحه کتگوری محصول مادر که تو منوی سایت هست رو پیلار درنظر بگیرم و زیر
منوهای اون کتگوری رو که خودشون هم کتگوری هستن رو کلاستر در نظر بگیرم؟؟
سوال بعد: بر فرض جواب من برای سوال اول رو شما بله گفتید، حالا این زیر منوها که کلاستر بودن و کتگوری هم هستن رو میشه دوباره یه پیلار در نظر گرفت و براش صفحات کلاستر تعریف و ایجاد کرد؟؟
با سپاس از شما(لطفا برام یه جوری بغیر از ایمیل بعد پاسخ دادن اطلاع رسانی کنید.)
سلام
ببینید درمورد اینکه گفتن سایت فروشگاه بلاگ نمی خواد من مخالفم چون شما می تونید از طریق همین بلاگ و با تولید محتوای هاب، خیلی راحت کاربر رو به مشتری تبدیل کنید.
در مورد این که دسته بندی های مادر رو به عنوان پیلار بگیری و همینطور زیردسته ها رو به عنوان کلاستر هیچ مشکلی پیش نمیاد، شما می تونید با تولید محتوا در دسته بندی هاتون، لینک داخلی به دسته های مادر لینک بدین.
درمورد سوال آخرتون که گفتین شما حتی می تونید توی وبسایتتون چند تا پیلار داشته باشین و حتی بین پیلارها نیز لینک سازی داخلی انجام بدین و از این بابت هیچ مشکلی پیش نمیاد واستون و حتی انتقال قدرت بین صفحات بهتر صورت می گیره.
تشکر عالی و کامل بود. نمیدونستم بیش از ۵ ثانیه بانس ثبت نمیشه.
توی مثالتون فرمودین تو پیلار برای هر کیورد حداکثر ۵۰۰ کلمه بنویسیم و بعد صفحات کلاستر رو یکی یکی بسازیم و لینک بدیم بهم. درسته؟
سلام وقتتون بخیر
درمورد این مسئله بهتره که کاربر یه اکشنی هم داشته باشه روی سایت و مدت زمان خوبی رو روی سایت بمونه، این موضوع که 5 ثانیه نوشته شده اشتباه هست که ویرایش میشه
ممنونم از توجهتون
درمورد این موضوع آره برای پیلارها برای هر کدوم از کلاسترها می تونید 500 کلمه محتوا بنویسید نهایتا و بعد صفحات کلاستر رو ایجاد کنید و کامل درمورد اون موضوع صحبت کنید و بین این دو صفحه لینک سازی داخلی ایجاد کنید.
ممنون بابت پاسخگویی
خواهش میکنم آقای میرزابیکی
ممنون بابت مقاله خوب و جامعت
سوال: آیا میشه از این مقالات به دسته بندی محصولات لینک داد؟
وقت بخیر
بله از مقالات و محتواهایی که مرتبط هستند می تونید لینک به دسته ها بدید. نکته بسیار مهمی که درباره استراتژی تاپیک کلاستر وجود داره، برنامه ریزی درست هست. برای مثال اگر شما قصد داری از این نوع محتوا برای رشد سایتت در کوئری ها استفاده کنی، بهتره موقع کیورد ریسرچ هم این موضوع رو مدنظر داشته باشی تا راحتتر پیش بری.
در صورتی که مقالات ما به این صورت باشند:
لباس (ستون)
لباس زنانه – لباس مردانه – لباس بچه گانه
آیا می توان 3 عنوان بالا را هم به عنوان (ستون/ پیلار) در نظر گرفت؟ زیرا هر کدام نیز زیر دسته هایی دارند، مثلا لباس زنانه نیز به دسته های ذیل تقسیم می شوند:
1. شومیز
2. تونیک
3. مانتو
و ….
بله می تونید 3 عنوان را تحت پیلار در نظر بگیرید و از کلاسترها به دسته ها (پیلار) لینک بدید.
راستش من با این موضوع آشنا نبودم و فقط شنیده بودم. ولی برای سیات خودم دقیق همین کارو کردم خداراشکر نا خود آگاه
سلام چقدر جالب 🙂
پس حتما باید روی اکثر کلمات حوزه خودت بالا باشی
تبریک میگم
سلام وقتتون بخیر در مورد سایت های وردپرسی
آیامحتوای پیلار میتونه برگه باشه و محتوای کلاستر در وبلاگ باشه یا خیر ؟
سلام وقت بخیر
نه اصلا مهم نیست این موضوع