بازاریابی چیست؟ + معرفی انواع بازاریابی و 10 استراتژی برتر آن
- 1 بازاریابی چیست؟
- 3 چرا مارکتینگ را جدی بگیریم؟
- 4 مفاهیم اصلی و پایه بازاریابی
- 10 معرفی انواع روش های بازاریابی
- 13 4 جزء جدایی ناشدنی مارکتینگ
- 18 مزیت های استفاده از مارکتینگ چیست؟
- 23 معایب و محدودیتهای مارکتینگ چیست؟
- 27 دیتاها و پارامترهای مهم برای مارکتینگ و بازاریابی چیست؟
- 32 انواع بازاریابی براساس نوع روابط مشتری با فروشنده
- 33 آشنایی با بهترین استراتژی های بازاریابی
- 44 مارکتینگ با هوش مصنوعی
- 45 منظور از سئو مارکتینگ چیست؟
بازاریابی اکنون به عنوان تنها راهکاری شناخته میشود که در میان انبوه آنلاین شاپ ها میتوانید محصول یا خدماتتان را متمایز کرده و به مصرف کننده نهایی برسانید. در ادامه میخواهیم راجع به مدلهای مختلف و مهم ترین انواع بازاریابی محتوایی صحبت کنیم. بازاریابی را از صفر تا صد با بررسی پارامترهای مهم در آن معرفی میکنیم. سپس تلاش میکنیم یکسری استراتژی را نیز برای کسانی که تا انتهای این مقاله با ما همراه هستند برای مارکتینگ کسبوکارشان بیان کنیم.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی پروسهای است که تلاش میکنید تا جامعه هدف یا عموم مردم را به محصولات یا خدمات مجموعه خود علاقمند و آگاه کنید. معمولا این مقوله در 4 بخش درنظر گرفته میشود که عبارتند از: طراحی و توسعه محصول، قیمت گذاری، فروش و توزیع و تبلیغات. با ارائه تعریف بازاریابی محتوایی اجازه دهید به صورت یک مثال کاربردی این اصطلاح را به شما معرفی کنیم.
مارکتینگ با یک مثال
تصور کنید یک محصول کاربردی برای تصفیه آب و شیرین کردن آن را طراحی کرده و قصد دارید به فروش برسانید. از آنجایی که شهر شما در کنار یک چشمه با چاههای متعدد آب شرب قرار دارد، مردم آن منطقه به محصول شما احتیاج ندارند. در این حالت است شاهد آن هستیم که کالاهای تولید شده با قیمتهای بسیار نازل به فروش رفته و بسیاری تولیدات دیگر نیز در انبار باقی ماندهاند.
بعد از چند روز، یک مشتری از شهری که ظاهرا در خشکی قرار داد مراجعه کرده و محصول شما را تهیه میکند. با گذشت یک ماه او از کالای شما رضایت داشته و آن را به دیگران معرفی مینماید. به تدریج تماسهای متعددی از همشهریهای او دریافت میکنید که قصد دارند کالای شما را تهیه کنند.
چه اتفاقی افتاده است که بعد از خرید محصول توسط این فرد، شاهد افزایش فروش کالا بودهایم؟ به این عمل بازاریابی (Marketing) میگویند که توسط فرد خریدار به شیوه بازاریابی دهان به دهان (سنتی) انجام شد. این فرد با رضایت از محصول خریداری شده، آن را به اعضای خانواده و دوستان خود معرفی میکند و آنها ترغیب به خرید کالای شما میشوند. با توجه به کاربردی بودن محصول شما در شهرهای خشک (وجود احساس نیاز) و ترغیب جامعه هدف به خرید، عمل مارکتینگ صورت میگیرد.
چرا مارکتینگ را جدی بگیریم؟
برای آنکه دلایل جدی گرفتن مارکتینگ را به شما معرفی کنیم، میبایست چندین آمار را ذکر کرد که عبارتند از:
- بنابر آمارها، در حدود 10.9% از درآمد ناخالص شرکتها از طریق اقدامات بازاریابی بدست میآید. بنابراین نقش مارکتینگ قابل چشم پوشی نسیت.
- در حدود 60% از کسبوکارهای کوچک از مارکتینگ استفاده میکنند. چنین آماری نشان میدهد که بسیاری از کسبوکارها روی این موضوع سرمایه گذاری میکنند.
- برخی از متدهای مارکتینگ نرخ تبدیل خوبی را ارائه میدهند. مثلا میتوان به بازاریابی ایمیلی اشاره کرد.
- جالب است بدانید که کمپانیهایی با بلاگ و فعالیت تولید محتوا دارای 67% نرخ جذب کاربر نسبت به شرکتهایی هستند که چنین فعالیتی ندارند.
در کنار این آمارها، بازاریابی در دنیای امروز که کسبوکارها از هرجایی سردر میآورند مهم بوده و نقطه تمایز شما است. مثلا در صورتی که کاربری برای اولین بار از کسبوکار شما استفاده میکند، مارکتینگ این فرصت را میدهد تا بتوانید شانس جذب او و احتمال خریدش را بیشتر کنید.
مارکتینگ همچنین در شکل دهی به برندتان، اعتماد پذیری آن و متمایز کردن شما در میان دهها کسبوکار یکسان کمک خواهد کرد.
مفاهیم اصلی و پایه بازاریابی
حال که به صورت اجمالی با تعریف بازاریابی آشنا شدیم، لازم است مفاهیم مرتبط به آن را یکبار با هم مرور کنیم که به شرح زیر هستند:
هدف بازاریابی
هدف از مارکتینگ، جذب جامعه هدف به محصول یا خدمات شما است.
روش بازاریابی
شیوه بازاریابی به اشکال مختلفی صورت میگیرد که از آن جمله میتوان به تحقیقات بازار، درک علاقههای مشتری، تجزیه و تحلیل و تبلیغات اشاره کرد.
بازاریابی مدرن و سنتی
یکی از مفاهیم مهم در توضیح مارکتینگ، سنتی و مدرن بودن آن است. بازاریابی مدرن از دهه 1950 آغاز شد. اکنون مارکتینگ سنتی به معنای استفاده از رسانههای چاپی، تلویزیون و تبلیغات فیزیکی مانند بیلبوردها است که همچنان کاربرد دارند. بازاریابی مدرن به معنای استفاده از شبکههای اجتماعی، ایمیل، پیامرسانها و غیره میباشد.
مدلهای بازاریابی
در بحث تبلیغات و مارکتینگ میتوان براساس نوع و پلتفرم انجام این عمل، آنها را به انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه همه این موارد را توضیح میدهیم.
فرق مارکتینگ با تبلیغات
یکی دیگر از مفاهیمی که باید در موضوع بازاریابی مدنظر قرار داد، تفاوت آن با تبلیغات است. در کل تبلیغات یک جزء از مارکتینگ است. تبلیغات عمدتا در بخش معرفی و فروش محصول انجام میشود. در حالیکه مارکتینگ در حوزههای مختلف اعم از توسعه و توزیع محصول، تحقیقات بازار، استراتژی فروش، روابط عمومی و پشتیبانی مشتری انجام میشود.
برای درک مفهوم مارکتینگ و فرق آن با تبلیغات اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنید یک مدیر میخواهد محصول جدید خود را در یک کمپین یک ماهه معرفی و به فروش برساند. این مدیر برنامه ریزی میکند تا ویدیویی را در اینستاگرام منتشر کند و به تبلیغ محصول بپردازد. در وب سایت خود امکان اعمال کد تخفیف و خرید با ارسال رایگان را فراهم میکند. بنری برای جشنواره در صفحه اصلی الصاق مینماید. همچنین در کانال تلگرامی، مهمترین مزیتهای محصول را به همراه تصاویر درج کرده و قیمت را اعلام مینماید. از دیجیتال مارکتینگ برای جذب مخاطب به صفحه محصول جدید استفاده میکند. تبلیغات در اینجا در بخش دیجیتال مارکتینگ و اینستاگرام رخ میدهد. با این حال کل این پروسه و برنامه ریزی به عنوان مارکتینگ درنظر گرفته میشود.
معرفی انواع روش های بازاریابی
حال در این قسمت میخواهیم به معرفی کامل ترین لیست بازاریابی محتوایی بپردازیم. معرفی این راهکارها میتواند شما را با شیوههایی که قادر خواهید بود محصولتان را به دیگران معرفی کرده و بهینهتر سازید، آشنا سازد. برای بررسی انواع روشهای مارکتینگ، آن را به 2 قسمت کلی روشهای بازاریابی سنتی و مدرن تقسیم میکنیم که عبارتند از:
روشهای مارکتینگ سنتی
این دسته از متدهای بازاریابی عمدتا مربوط به زمانی میشوند که اثری از اینترنت و ارتباط آنلاین نبود. در این رابطه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مارکتینگ در فضای باز: در این حالت تبلیغات در فضای پابلیک و خارج از خانه انجام میشود. مثلا میتوان به تبلیغات بیلبوردها، تبلیغات چاپی روی درها، نیمکتها، بنرها، پوسترها روی وسایل حمل و نقل اشاره کرد.
- مارکتینگ چاپی: این مورد هنوز هم رایج است اما کمتر. چاپ تراکت و کارت ویزیت، رنگ آمیزی دیواری و مواردی از این قبیل میتوانند به عنوان مارکتینگ چاپی درنظر گرفته شوند.
- بازاریابی مستقیم: در این حالت شما یک کالای چاپی یا برگه بهادار را به طور مستقیم به مشتریان احتمالی ارائه میکنید. مثلا میتوان به کوپنها، کارتها و کدهای تخفیف، کارتهای اعتباری، بیزینس کارتها و غیره اشاره کرد.
- تبلیغات الکترونیکی: در این حالت شاهد استفاده از رسانههایی هستیم که معمولا مردم در حالت عادی (سنتی) با آن در ارتباط هستند. مثلا تلویزیون یا رادیو. شما میتوانید مارکتینگ خود را از طریق این رسانههای دیداری یا شنیداری نیز به مشتری منتقل کنید.
- بازاریابی رویدادی: در این بخش مدیر کسبوکار یا مسئول فروش تلاش میکند با مشتریان احتمالی از طریق برگزاری رویدادها ارتباط بگیرد. مثلا میتوان به برگزاری کنفرانسها، سمینارها، نمایشگاههای تجاری و نیز کنار جادهای اشاره کرد.
روشهای مارکتینگ دیجیتالی (مدرن)
با پیشرفت فناوری، شاهد استفاده از روشهای دیجیتال مارکتینگ هستیم که دنیای بازاریابی را به طور کلی تغییر داد. در این خصوص میتوان به روشهای مارکتینگ زیر اشاره کرد که عبارتند از:
- بازاریابی با بهینه سازی موتور جستجو: به این کار سئو یا SEO نیز گفته میشود که در آن تلاش میشود تا بتوانید وب سایت خود را بالا آورده و از طریق ترافیک در فضای مجازی نسبت به کسب درآمد اقدام کنید. امروزه سئو از انواع بازاریابی کاربردی در فضای آنلاین شناخته میشود.
- بازاریابی ایمیلی: در این حالت تلاش میشود تا شرکتها از طریق ایمیلهایی که توانستهاند در هنگام ثبت نام یا دریافت خبرنامه بدست آورند، با مشتری ارتباط برقرار کنند. معمولا اطلاع رسانی جشنوارهها، کدهای تخفیف و رویدادهای ویژه در این بخش انجام میشود.
- بازاریابی رسانه اجتماعی: در این حالت از بستر شبکههای اجتماعی استفاده میشود تا بتوانید نسبت به جذب مخاطب اقدام کنید. شما میتوانید با انجام این کار، شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشید و با تعامل، تولید محتوا و مواردی از این قبیل، نسبت به رشد ارگانیک اقدام نمایید.
- افلیت مارکتینگ: در این حالت یک شخص ثالث به عنوان واسط اقدام کرده و با دریافت کمیسیون، خریدار را به فروشنده معرفی میکند. توجه کنید که این متد از مارکتینگ نیاز به یکی از ارکان مهم خود یعنی تبلیغات یا سئو قدرتمند دارد.
- بازاریابی محتوایی: در این متد از روشهای مختلفی اعم از ایجاد کتاب الکترونیک، سمینارهای آنلاین، اینفوگرافیک و محتواهای قابل دانلود استفاده میشود. هدف نهایی آن است که خدمات و محصولات شما پروموت شده و مشتریان آن را تهیه کنند.
4 جزء جدایی ناشدنی مارکتینگ
همانطور که گفتیم، مارکتینگ تنها تبلیغات نیست و شامل یکسری اقدامات در حوزههای مختلف میشود. در این بخش میتوان به 4 مرحله اشاره کرد که عبارتند از:
مارکتینگ در محصول
مفهوم مارکتینگ در تولید و خود محصول از زمان ورود سرمایه داری به کشورها شکل گرفت. در آن زمان تلاش بر آن بود تا محصولات بیشتر را با کمترین هزینه تولید کنند. اکنون اما صرف این مورد مهم نیست. تیم بازاریابی باید در این مرحله:
- روی بازار تحقیق کند.
- مخاطبان هدف شما را شناخته و ویژگیهای آنها را بررسی نماید.
- تغییرات و توسعههایی که باید روی محصول درنظر گرفته شوند را بررسی نماید.
- در مورد افکار یا تردیدهایی که راجع به محصول شما ایجاد میشوند، نظرخواهی نماید.
- و … .
در نهایت بازاریاب در این مرحله تلاش میکند با یکسری سوالات، درک تقاضا برای محصول، چگونگی افزایش کیفیت و بهبود آن را انجام دهد.
قیمت گذاری محصول
قیمت گذاری یکی از مهمترین بخشهای مارکتینگ به شمار میآید که اگر اصولی انجام شود، یک مزیت رقابتی خواهد بود. در این پروسه تیم بازاریابی به بررسی محصولات رقیب پرداخته و فاکتورهای مختلفی اعم از:
- کشش بازار و مشتری.
- هزینه تمام شده.
- حاشیه سود شما و حاشیه سود معقول بازار.
- توانایی پرداخت هزینه.
- هدف و وضعیت کسبوکار شما.
را درنظر میگیرد. در نهایت بازاریابان یک رنج قیمتی را با توجه به موارد مذکور اعلام میکنند.
نکته: قیمت گذاری نباید به صورت خام و صرفا برمبنای بازار انجام شود. به عنوان مثال، کسبوکاری که قصد دارد در بازار جا بیفتد، بهتر است نرخ گذاری را رقابتیتر کرده و بیشتر بر روی برندینگ خود تمرکز نماید.
فروش و توزیع
بخش بازاریابی در این قسمت نیز حضور موثری دارد و هدف آن تجزیه و تحلیل جامعه مشتریان به جهت:
- انتخاب بهترین روش معرفی محصول.
- انتخاب بهترین روش فروش محصول.
- انتخاب بهترین محل برای فروش محصول.
مثلا بازاریاب کمک میکند تا بتوانید با توجه به محصولی که دارید و وضعیت شما (استارتاپ یا کف بازاری)، روش خرده فروشی یا اینترنتی را در پیش بگیرید. همچنین مارکتینگ در این بخش کمک میکند تا وضعیت فروش محصولاتتان و ارزیابی کنید.
بازاریابی همچنین در روند توزیع، پیشنهادات شیوه ارسال کالا، معرفی محصول، عمده فروشی و مواردی از این قبیل پیشنهاداتی را به کارفرمایان ارائه میکند.
تبلیغات
در نهایت به جنبهای که همه ما مارکتینگ را با آن میشناسیم، میرسیم. در این قسمت شیوههای مختلف تبلیغات سنتی و آنلاین، چاپی و مجازی و مواردی بدین شکل به کار گرفته میشوند. مارکتینگ از ابزار تبلیغات با ارائه تخفیف، برگزاری رویدادها و سمینارها استفاده میکند که عمدتا هدف اصلی، ایجاد آگاهی و افزایش فروش حتی با حاشیه سود کمتر است.
مزیت های استفاده از مارکتینگ چیست؟
پس از آنکه به بررسی مفهوم و اجزای مارکتینگ پرداختیم، لازم است مزیتهای استفاده از این ابزار مهم جهت گسترش کسبوکارمان را بیاموزیم که در این خصوص میتوان گفت:
شناخت دقیق از جامعه هدف
بازاریابی به شما کمک میکند تا بتوانید جامعه هدفتان را بشناسید. این کار با درک ویژگیهای مختلف آنها انجام میشود. مثلا میتوان به جنسیت، سن، علایق، سرگرمیها و غیره در آنها اشاره کرد.
استفاده صحیح از اطلاعات
متخصصین مارکتینگ دادههای جمع آوری شده پیرامون کسبوکار شما را در جای صحیح خود به کار میگیرند. مثلا اطلاعات مرتبط با جامعه هدف میتوانند به طراحی عناصر تبلیغی، طراحی محصول، روش عرضه (اینترنتی یا خرده فروشی) و غیره کمک کنند. مثال: فرض کنید شما یک فروشنده بازی استیم هستید. اطلاعات بدست آمده برای این گروه آن است که جامعه هدف بیشتر در فضای مجازی و اینستاگرام حضور دارند و غالبا گیمرها و کسانی هستند که با اینترنت سروکله میزنند. از همین خرده اطلاعات شما میتوانید پلتفرم تبلیغاتی خود را روی اینستاگرام بیشتر متمرکز کرده، از سوی دیگر فروشتان را به صورت آنلاین انجام دهید.
برندینگ
برندسازی یکی از مهمترین مزیتهایی است که مارکتینگ میتواند برای کسبوکار شما خلق کند. با کمک بازاریابی تلاش میشود تا تعامل مخاطب و آن تصوری که باید در ناخودآگاه وی پیرامون کسبوکار شما ایجاد شود، شکل بگیرد.
برندینگ نیز در افزایش قیمت محصول با ارائه ارزش افزوده و بسیاری پارامترهای دیگر مانند ایجاد اعتماد، رضایت و محبوبیت کسبوکارتان کمک میکند.
ایجاد مزیت رقابتی
یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید راجع به فواید به کار گرفتن مارکتینگ درنظر گرفت، ایجاد مزیت رقابتی است. این کار مهم از طریق آنالیز رقبای شما انجام میشود. مثلا بازاریابان میتوانند نقاط ضعف و قوت هر کسبوکار رقیب را دریافته و برای هم پوشانی آنها در کسبوکار شما اقدام کنند. همچنین آنها میتوانید برخی از نقاط قوت شما را پررنگتر نمایند و روی آن مانور دهند که منجر به جلب اعتماد مخاطب جهت خرید محصول از شما خواهد شد.
همچنین از دیگر مزیتهایی که میبایست در این بخش بیان کرد باید گفت:
- افزایش بازدید و آگاهی از برند.
- افزایش تعامل با مشتریان احتمالی.
- رشد درآمد.
معایب و محدودیتهای مارکتینگ چیست؟
حال در کنار مزیتها، باید به سراغ معایب مارکتینگ برویم که در این رابطه میتوان به چند مورد زیر اشاره کرد:
انتظار بیش از حد
یکی از نقاط ضعفی که میبایست در مورد محدودیتهای مارکتینگ بیان کرد، انتظار بیش از حد از این علم است. در این قسمت تصور میشود که بازاریابی میتواند فروش را به صورت شتابی افزایش دهد. برعکس نتیجه دهی اقدامات مارکتینگ طولانی و در بلند مدت صورت میگیرد.
عدم تضمین موفقیت 100%
اقداماتی مانند بازاریابی، طراحی سایت، سئو و مواردی از این قبیل نمیتوانند به تنهایی موفقیت را در فروش کسبوکار شما ایجاد کنند. شما باید آنها را به عنوان اقداماتی جانبی به منظور رشد کسبوکار خود درنظر بگیرید. همچنین مارکتینگ و اقدامات آن نمیتوانند تضمین صد در صدی رشد فروش شما را بدهند.
هزینه محور بودن
مجموعه اقداماتی که در بخش مارکتینگ انجام میشوند، غالبا هزینه محور میباشند. مثلا میتوان به تبلیغات در پیجهای اینستاگرامی، طراحی و چاپ بنر، اس ام اس مارکتینگ و غیره اشاره کرد. به همین خاطر مهم است که همواره بودجهای برای آن درنظر گرفته شود و با کمک متخصصین حرفهای، نسبت به انتخاب بهترین متد در جهت رشد کسبوکار شما با مناسبترین روشهای مارکتینگ اقدام گردد.
توجه کنید حتی استفاده از بهترین انواع بازاریابی زمانی ماکزیمم نتایج خود را ایجاد میکند که سرمایهای برای آن داشته باشید.
نکته: مدیران افرادی هستند که برای مارکتینگ خود همواره بودجهای اختصاص میدهند. در این میان مدیرانی بهتر عمل میکنند که از نیروهای زبده بازاریاب استفاده مینمایند تا بتوانند بودجه خود را به صورت صحیح سرمایه گذاری کنند.
آشنایی با معایب مارکتینگ
دیتاها و پارامترهای مهم برای مارکتینگ و بازاریابی چیست؟
حال میخواهیم دیتاهای مهمی که در ارزیابی مارکتینگ مجموعه و شرکتها مورد اهمیت قرار داده میشوند را معرفی کنیم که عبارتند از:
جمعیت شناسی
یکی از مهمترین سری دادههایی که در مارکتینگ مدنظر قرار گرفته و جمع آوری میشود، دیتاهای جمعیت شناسی است. از جمله دادهها در این قسمت میتوان به سن، جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و غیره اشاره کرد.
روانشناسی
از جمله دادههایی که میبایست در این بخش به آن اشاره کرد، علایق، نگرشها، ویژگیهای شخصیتی و سبک زندگی مخاطبانتان است. مثلا اگر مخاطبان شما طیف ثروتمند هستند، سبک زندگی آنها لوکس است، کالاها و خدماتی در شان خودشان (کیفیت بالا و لاکچری) را بیشتر میپسندند.
دادههای رفتاری
این مورد هم یکی از دسته دادههای متریک بسیار مهم است که عبارتند از: رفتار خریداران، تاریخچه مرور خدمات یا محصولات، تعامل با اکانت شما به خصوص در روزهایی که کمپینهایی را برگزار میکنید. شما میتوانید از این متریکها برای ارزیابی نوع رفتار مخاطبین، علل ایجاد و بهبود برگزاری کمپینهای خود در آینده استفاده کنید.
شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI
متریکهای بازاریابی در این بخش بسیار مهم هستند. یکی دیگر از دسته دادههایی که میتوان در این بخش به آن اشاره کرد، شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPIها هستند. از جمله موارد در این قسمت میتوان به هزینه جذب مشتری، نرخ تبدیل، نرخ بازگشت سرمایه، نرخ کلیک، ارزش طول عمر مشتری و غیره اشاره کرد.
همچنین دیگر پارامترهایی که در علم بازاریابی درنظر گرفته میشوند عبارتند از:
- دادههای مرتبط با مارکتینگ کانالها.
- دادههای مرتبط با روندهای (ترندهای) بازار.
- نظرات و احساسات مشتریان (بازخوردها).
- بودجه و ROIها.
انواع بازاریابی براساس نوع روابط مشتری با فروشنده
در کنار موارد بالا که راجع به مدلهای مختلف مارکتینگ بیان کردیم، همچنین میتوان بازاریابی را براساس نوع فرد مقابل و روابط آنها نیز تقسیم کرد. بد نیست در این مقاله جامع با آن نیز آشنا شوید:
مدل مارکتینگ | توضیحات |
B2B | بازاریابی کسبوکار (یا سازمان) به کسبوکار یا سازمان. معمولا در این بخش تولید کننده، فروشندگان، دولتها و موسسات اقدام به مارکتینگ میکنند. |
B2C | بازاریابی کسبوکار (یا سازمان) به مشتری (مصرف کننده).
معمولا در این بخش فروش محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان نهایی ارائه میشود. |
C2B | بازاریابی مشتری به کسب و کار (یا سازمان).
در این حالت، مصرف کنندگان نهایی خدمات یا محصولات خود را به سازمانها یا مشاغل ارائه میکنند. به علت قیمتهای مناسب، انعطاف پذیری مصرف کننده نهایی و تنوع خدمات این مدل مارکتینگ نیز در برخی موارد رایج است. |
C2C | بازاریابی مشتری به مشتری.
در این حالت مصرف کنندگان با ایجاد یک بازار کالاهای خود را به دیگر مصرف کنندگان ارائه میکنند. |
آشنایی با بهترین استراتژی های بازاریابی
حال میخواهیم استراتژیهایی که میتوانید در مارکتینگ به کار بگیرید را معرفی کنیم. ابتدا باید بدانید که استراتژی مارکتینگ یعنی برنامه ریزی که شما برای تبلیغات، بهبود وضعیت کسبوکار و محصولات خود انجام میدهید.
از جمله مهمترین اجزای استراتژی بازاریابی که میتواند در ایجاد آن تاثیر گذار باشند عبارتند از:
- مخاطبان هدف.
- نقاط تمایز، قوت و ضعف.
- موقعیتها و وضعیت کسبوکار شما و بازار.
- تعیین قیمت.
- بودجه.
در این خصوص میخواهیم چند نمونه عینی استراتژی را مثال بزنیم تا درک بهتری از مارکتینگ داشته باشید:
1- بازاریابی محتوایی
این استراتژی از نوع مارکتینگ مدرن است که که در آن از محتوا برای ترغیب مخاطب به کسبوکار شما استفاده میشود. مثلا میتوان به تولید محتوای بلاگ، وبینارها، پادکستها و غیره اشاره کرد که هم در بلاگ و نیز شبکههای اجتماعی انجام میشود. تولید محتوای با ارزش و مفید میتواند یک نوع استراتژی برد – برد هم برای شما (به جهت تبلیغ بهتر و ارزشمندتر کردن برندتان) و نیز برای مخاطب (به جهت افزایش آگاهی وی) شناخته شود.
2- سوشیال مدیا مارکتینگ
جالب است بدانید که شبکههای اجتماعی، بهترین و مهمترین روش برای ارائه محصولات، خدمات و ترغیب مخاطب برای کسبوکارهای کوچک است. در نتیجه شاهد آن هستیم که 71% از کسبوکارها در این پلتفرم حضور دارند.
سوشیال مدیا مارکتینگ میتواند با اهداف مختلفی انجام شود. مثلا میتوان به ایجاد سرنخ، ایجاد کانال فروش جدای از سایت، بررسی و ابزاری برای درک مخاطب و بازار (با استفاده از ابزارهای آنالیز شبکه اجتماعی) و رقابت با دیگران اشاره نمود.
بهترین روش سوشیال مدیا مارکتینگ، تولید ویدیو است که به شدت تعامل بالایی را به همراه داشته و کاربران زمان بیشتری روی آن صرف میکنند. بهترین شبکههای اجتماعی برای این متد عبارتند از: اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک، فیسبوک و لینکدین.
3- بهینه سازی وب سایت یا SEO
شما میتوانید به کمک تواناییهای استراتژیست سئو، وب سایت خود را در قالب الگوریتم و چهارچوبهای موتورهای جستجو در نتایج SERP ارتقا دهید. از سوی دیگر استراتژیست سئو تلاش میکند وب سایت را با بهترین تجربه کاربری، سرعت بالا، درج متاتگهای صحیح، استفاده از فیچر اسنیپتها و بسیاری ترفندهای دیگر برای کاربران بهبود. دهد. جالب است بدانید که 70% از بازاریابان معتقدند سئو بهتر از تبلیغات PPC فروش ایجاد میکند.
در انتهای این مطلب راجع به این روش نیز توضیحاتی ارائه میکنیم.
4- ایمیل مارکتینگ و استفاده از خبرنامه ها
بازاریابی ایمیلی همچنان موثرترین و رایجترین ترفند مارکتینگ است. 89% از مارکترها در این بخش فعال هستند. ایمیل مارکتینگ به دلیل ارسال مستقیم به مشتری نهایی، نرخ تبدیل خوبی دارد. با این حال مهم است که این متد به صورت صحیح و غیر هرزنامه به کار گرفته شود. متد ایمیل مارکتینگ را میتوان اتوماسیون سازی و خودکار کرد. همچنین از این روش میتوان در حجم بالا استفاده کرده و روی بسیاری از افراد مارکتینگ را اعمال کرد.
برخی از ترفندهایی که میتوانید در ایمیل مارکتینگ استفاده نمایید عبارتند از:
- حتما با ارائه یک ارزش افزوده (مانند کد تخفیف، ارسال رایگان، ارائه یک محتوای مفید و غیر رایگان) نسبت به دریافت ایمیل از مخاطبان خود اقدام کنید.
- شما میتوانید با طراحی پاپ آپ، پیشنهاد خود را به مخاطب ارائه کرده و نسبت به دریافت اطلاعات و ایمیل وی اقدام کنید.
- حتما در ایمیل مارکتینگ، محتواهای ارزشمند و یا جذاب (مرتبط با نیاز کاربر) را بگنجانید. این کار کمک میکند تا کاربر نسبت به ایمیل شما مشتاق بوده و همواره آن را درنظر بگیرد.
- شخصی سازی ایمیلها با ذکر نام کاربر و مواردی از این قبیل نیز میتوانند بهبود خوانایی و ترغیب کاربر به مشاهده ایمیلها کمک کند.
5- اینفلوئنس مارکتینگ
اینفلوئنسرها، افرادی هستند که توانستهاند به کمک الگوریتمهای شبکههای اجتماعی، مهارت و محبوبیتشان، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کنند. در نتیجه همواره در نقطه توجه قرار دارند. شما میتوانید از این پتانسیل استفاده کرده و نسبت به تبلیغ محصول و خدمات خود اقدام کنید.
توجه کنید که در این گونه متدها، خلاقیت حرف اول را میزند. تبلیغ شما باید بتواند کاربر را وادار به مشاهده محصول و خدمات یا ایجاد یک برتری و احساس نیاز کند. از آنجایی که عده بسیار زیادی این متد را به کار بردهاند، کاربران به تبلیغات علاقه نشان نمیدهند. در نتیجه مهم است که آنها را جادو کنید.
منظور از جادو کردن، استفاده از هوکهای جذاب، داستان پردازی، فان کردن کلیپ یا بسیاری ترفندهای دیگر است. همچنین شما میتوانید شیوه تبلیغات خود را به صورت غیرمستقیم انجام دهید که در این حالت اینفلوئنسر بدون ذکر مستقیم نام برند یا دعوت به خرید، از مزیتهای مهم محصول به صورت کوتاه صحبت میکند. اینفلوئنس مارکتینگ میتواند در برندسازی و جلب اعتماد مخاطب نیز به شما کمک کند.
6- استفاده از رسانه ها و روابط عمومی
این مرحله معمولا زمانی انجام میشود که کسبوکارتان را راه اندازی کردهاید. حال میتوانید اقدام به انتشار تبلیغات و آگاهی سازی از طریق رسانهها اقدام کنید. شما میتوانید از تلویزیونها، رادیو و مواردی از این قبیل استفاده کنید.
نکته: در کنار این موضوع، هندل کردن درخواستهای کاربران نیز بسیار مهم است. از این رو باید برای روابط عمومی خود هزینه کنید و نسبت به پاسخگویی به مشتریان اقدام نمایید.
7- طراحی سایت و لندینگ پیجها
مارکتینگ در فضای مجازی با طراحی سایت شکل پخته و رسمی خود را ایجاد میکند. زمانی که وب سایت آنلاینتان را ایجاد کنید، یک پتانسیل عظیم برای مارکتینگ و فروش را به صورت آنلاین ایجاد خواهید کرد. در این حالت شما میتوانید کاربرانی که قصد دارند به صورت آنلاین خدماتتان را استفاده کنند در این پلتفرم سوق دهید.
یک بخش مهم در طراحی سایت، ایجاد لندینگ پیجها است که میتوانند بار اصلی بازاریابی شما را برعهده بگیرند. لندینگ پیجها، صفحاتی طراحی شده توسط کدنویسی یا CMSها میباشند که کاربر با مراجعه به آن، موضوع رویداد، تخفیفها، محصولات یا خدمات ارائه شده و بسیاری عناصر دیگر مانند فرم دریافت ایمیل و شماره تلفن، پیشنهادات آتی، کدهای تخفیف و غیره را مشاهده میکند.
امروزه کسبوکارهای بزرگ به صورت دورهای برای راه اندازی کمپینهای فروش خود، مدام لندینگ پیجهایی را طراحی میکنند. آنها معمولا برای افزایش تعامل مخاطب و فروش، خلاقیتهایی را در آن ایجاد میکنند مثلا میتوان به اضافه کردن چرخ تخفیف، اتصال بات تلگرام به سایت و دریافت کد از طریق آن با عضویت در کانال و غیره اشاره کرد.
8- تبلیغات
تا این قسمت اشکال مختلفی از مارکتینگ را بیان کردیم که ممکن است با تبلیغ کردن آنها را اشتباه گرفته باشید. منظور ما راه اندازی کمپینهای تبلیغاتی است که شامل اقدامات در رسانههای رسمی (تلویزیونی)، فضای واقعی و مجازی (شبکههای اجتماعی) میشود.
بدیهی است که ایجاد یک کمپین تبلیغاتی خود یک مهارت بسیار مهم است تا بتوانید با توجه به ظرفیت تمام آنچه در پلتفرمهای مختلف وجود دارند، بهترینها را انتخاب کرده و بیشترین تعامل، جذب مشتری و فروش را تجربه کنید.
تبلیغات خود به اشکال مختلفی قابل انجام است که میتواند از درج یک پست یا کاور گرفته تا به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، تبلیغات با پیامک انبوه، بومی و غیره انجام گردد. برای انتخاب بهترین روش تبلیغاتی باید به بودجه، مخاطب، زمان و طول کمپین شما و خلاقیت تیم توجه نمایید.
9- افیلیت مارکتینگ
یک روش بسیار جذاب از دیجیتال مارکتینگ، فروش به واسطه بازاریابان است. در حالت سنتی عمل بازاریاب به صورت حضوری و مغازه به مغازه انجام میشد. اما اکنون این کار در فضای مجازی نیز صورت میگیرد. در این حالت وب سایتها با استفاده از قدرت سئو خود و ترافیک بالایی که جذب میکنند، کاربران را به خرید محصول فروشنده دعوت کرده و با هر خرید، در سود فروشنده سهیم میشوند.
به واسطه سیستم همکاری در فروش که امروزه به صورت کاملا مجازی نیز قابل پیاده سازی است، میتوانید لینک خرید محصولات را درج کنید. کسانی که با این لینک خرید میکنند، به عنوان مشتری شما شناخته شده و سهم شما را برای خرید محصول مشخص خواهند کرد.
10- هدف گذاری مجددطراحی سایت
هستند افرادی که زمانی به مشاهده محصول شما در چندین نوبت پرداختهاند، کامنت گذاشته و یا راجع به قیمت آن سوال نمودهاند. این افراد کاربرانی با پتانسیل تبدیل به مشتری شناخته میشوند که قبلا ابراز علاقه به محصول نموده و به دلایلی مانند عدم داشتن بودجه در آن زمان، فراموش کردن و غیره اکنون کسبوکارتان را ترک کردهاند. برخی نیز ممکن است سبد خرید رها شده خود را از یاد انداخته و نیاز به یادآوری داشته باشند.
در این متد از بازاریابی تلاش میشود تا راههای ارتباطی از ایشان را در قدم اول پیدا نمایید و نسبت به برقراری ارتباط اقدام کنید. معمولا برای آنکه شانس فروش به بالاترین حالت خود برسد، میتوانید یک آفر ارائه کنید. معمولا پیشنهاد به این نوع خریداران باید همراه با موشکافی چرایی عدم خرید محصول یا خدمات شما انجام شود. چراکه کمک میکند تا مزیت رقابتی دیگران را نسبت به کالاهای خود دریابید. مثلا ممکن است فروشگاهی همان محصول شما را با ارسال رایگان یا قیمتی نسبتا کمتر، ارائه پشتیبانی یا گارانتی مطمئنتر و غیره عرضه کرده باشد. حال شما میتوانید با کاستن از حاشیه سود خود یا پیشنهاد یک شرکت گارانتی خوب، دغدغه مخاطب را برطرف کنید.
اگر به عنوان یک آنلاین شاپ قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید، پیشنهاد میکنیم حتما مقاله “آنلاین شاپ” را با بررسی مهم ترین قدم های شروع یک کسب و کار آنلاین مطالعه نمایید.
مارکتینگ با هوش مصنوعی
علاوه بر 10 مورد میخواهیم یکی از متدهای روز بازاریابی را نیز اضافهتر بیان کنیم که بد نیست راجع به آن بدانید. هوش مصنوعی با تواناییهای خود میتواند ابزارها و قابلیتهای بسیاری ارائه کند. از ایجاد سناریو برای ایجاد یک کلیپ تبلیغاتی گرفته تا ارائه یک تقویم برای برگزاری کمپین، خودکار سازی وظایف و غیره.
در بازاریابی با هوش مصنوعی تلاش میشود تا متخصصین مارکتینگ از مهارتها و دانش یا پیشنهادات AI استفاده کنند. در نتیجه بهره وری پلن نهایی افزایش یابد.
- استفاده از چت باتها: شما میتوانید به کمک چت باتهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، به اشکال مختلفی استفاده کنید. از آنها برنامه بخواهید، محتواهای ریزتان را با آن تولید کنید، چت باتها را برای پاسخ به سوالات مشتری و ایجاد سرنخ به کار بگیرید.
- هوشمند کردن امور: یکی دیگر از کارهایی که میتوانید با استفاده از AI استفاده کنید، هوشمند کردن امور مختلف است. مثلا میتوانید با کمک این فناوری رفتار کاربران را با توجه به آخرین مشاهدات و خریدها بررسی کرده و نسبت به ارائه تخفیفها و یا پیشنهادات خرید اقدام کنید. معمولا این کار توسط کمپانیهای بزرگ مثلا یوتیوب یا دیجی کالا برای نمایش مرتبطترین تبلیغات یا محصولات به کاربران استفاده میشود.
- تبلیغات هدفمند: هوش مصنوعی میتواند با دریافت اطلاعات از کاربران شما، نسبت به ارائه پیشنهاد برای تبلیغات موثر اقدام کند. در این حالت شما میتوانید روشهای موثرتری را برای دسترسی به مخاطبان، انتخاب بهترین راههای تبلیغاتی با ROI مناسب و غیره پیدا کنید.
- سریعتر کردن پروسه تبلیغات: برخی از ابزارهای هوش مصنوع میتواند قسمتی از امور مارکتینگ را در چند لحظه انجام دهند. مثلا میتوان به طراحی بنرها، طراحی سایت، ایجاد کاراکتر، UI/UX و غیره اشاره کرد.
امروزه آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی برای همه افراد ضروری است تا بتوانند کارهای خود را در کمترین زمان، با صرفه جویی در هزینه و بازدهی بالا انجام دهند.
منظور از سئو مارکتینگ چیست؟
شاید برای شما هم جالب باشد که راجع به یک مدل رایج بازاریابی صحبت کنیم که این روزها به شدت روی آن سرمایهگذاری و مانور داده میشود. این نوع بازاریابی از نوع SEO است که پیشتر به آن اشاره کردیم. در این قسمت، تلاش میشود تا برای بهینه سازی وب سایت شما، به عنوان پلتفرم آنلاین برند و کسبوکارتان در فضای مجازی اقداماتی صورت گیرد. در نتیجه این کارها شاهد آن هستیم که میتوانید در نتایج نخست صفحه SERP یا نتایج گوگل مشاهده شوید.
منظور از SEO یا بهینه سازی سرچ موتور جستجو، ترکیبی از تاکتیکهایی است که میتوانید منطبق بر قوانین سرچ انجینها (مانند گوگل) روی سایتتان و خارج از آن انجام دهید. در نتیجه این اقدامات، گوگل پلتفرم شما را حائز اهمیت و توجه میداند. در نتیجه صفحات آن را در رتبههای نخست نشان میدهد. با انجام این کار، فردی که عبارت “خرید موبایل iPhone 13” را سرچ میکند، میتواند سریعا وارد وب سایت شما شود و خرید خود را انجام دهد.
هرچند که نزدیک به دو دهه از علم سئو میگذرد، اکنون این علم به عنوان تاثیرگذارترین بازاریابی برای کسبوکارهای آنلاین شناخته میشود. شما میتوانید برای یادگیری کامل این روش بازاریابی، مقاله “سئو” را در سایت ما مطالعه کنید.
اگر به عنوان یک کسبوکار آنلاین فعالیت میکنید، میتوانید بخشی فرآیند بازاریابی خود را به مجموعه SEOEDU بسپارید. ما در ارائه خدمات مرتبط با طراحی سایت، بهینه سازی برای موتورهای جستجو و تولید محتوا به صورت برون سپاری در کنار شما خواهیم بود.
دیدگاهتان را بنویسید