گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل است؟


گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو شامل چه چیزهایی می باشد؟ گوگل یک کمپانی بزرگ است که ابزارهای رایگان بسیار جذاب و قدرتمندی برای وبمسترها ارائه نموده است. شما می توانید با استفاده از این پلتفرم ها، ایده هایی را برای بهبود نتایج جستجو، تولید محتوا، مارکتینگ و تعامل با کاربر داشته باشید. یکی از این ابزارها که می تواند هم در سئو و نیز تولید محتوا استفاده شود، Google Trends نام دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به سورت جزئی تر راجع به آن صحبت کنیم.
گوگل ترندز چیست؟
یکی از ابزارهایی که امروزه بسیاری از کاربران فضای مجازی، یوتیوب و سئوکارها از آن استفاده می کنند، گوگل ترندز نام دارد. این ابزار جزو پلتفرم های تخصصی از برند گوگل است که برای عموم کاربران مفید نیست بلکه مخاطبان خاص خود را دارد. کسانی که به دنبال یافتن موضوعات ترند در روزهای گذشته یا اکنون هستند.
قبل از اینکه بخواهیم راجع به نحوه استفاده و کاربردهای این ابزار صحبت کنیم، ابتدا باید بفهمیم که گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو چگونه است؟ در این خصوص می توان گفت:
- Google Trends ابزاری است که اولین بار در سال 2006 راه اندازی شد. طبق تعاریف شرکت سازنده، ابزاری است که می تواند به صورت Real-Time (در زمان حال) به شما بگوید که اکثر کاربران در جهان به دنبال چه هستند. از آنجایی که موتور جستجوی گوگل در اختیار این شرکت است، داده های آن در ابزار گوگل ترندز نیز وجود دارد.
استفاده از گوگل ترندز به دلیل قابلیت های مختلف این ابزار مانند موقعیت مکانی یا زبانی که در ادامه بیان می کنیم، می تواند به شما کمک کند تا موضوعات سرچ کاربران را در نقاط مختلف جهان درک کنید. این موضوع منجر شده تا همه کاربران در سراسر جهان بتوانند از مزیت ها و سرویس هایی که این پلتفرم ارائه می کند، بهره ببرند.
نکته: ابزارهای مختلفی توسط غول فناوری گوگل برای کاربران به صورت رایگان ارائه شده اند. از گوگل سرچ کنسول گرفته تا گوگل آنالیتیکس و ابزارهای بررسی داکیومنت. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابزارها، مقالات بلاگ سایت ما را مطالعه کنید. حال در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی اینکه امکانات گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو بپردازیم.
شما کاربران می توانید برای آگاهی از سئو قبل از بررسی ایده های استفاده از این ابزار، مقاله آموزش سئو را در سایت ما مطالعه نمایید.
بررسی امکانات گوگل ترندز
برای اینکه بفهمید گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو چگونه است، باید با ابزارهایی که در این پلتفرم ارائه می شوند، آشنا گردید. در این خصوص می توان به چند مورد مهم زیر اشاره کرد که عبارتند از:
- صفحه اصلی: در این قسمت می توانید مجموعه ای از اطلاعات کلی راجع به سرچ های کاربران را مشاهده کنید. همچنین داده های دیگر در این قسمت، مقالات، ویدیوهای آموزشی و نیز نحوه کار کردن با گوگل ترندز هستند که می تواند در آموزش این ابزار به شما کمک کند.
- کاوش: اینجا قسمتی است که می خواهیم امکانات اصلی گوگل ترندز را به شما معرفی کنیم.
- پرطرفدار در این لحظه: اگر به ترندهای لحظه ای که معمولا در 24 ساعت گذشته رخ داده اند علاقمند هستید، می توانید به این بخش مراجعه کنید. این قسمت یکی از مهم ترین قسمت های گوگل ترندز برای آنالیز نتایج شما است.
امکانات گوگل ترندز در بخش کاوش
اصلی ترین بخشی که شما می توانید برای کار کردن با گوگل ترندز بیابید، قسمت کاوش یا Explore است. در اینجا امکانات زیر برای کار کردن با این پلتفرم قرار داده شده است:
- فیلد جستجو: شما می توانید کلمات کلیدی خود را که می خواهید آمار سرچ آنها را بیابید، در این قسمت وارد نمایید.
- فیلترها: دقیقا در قسمت زیرین فیلد جستجو، چند فیلتر مختلف برای شما قرار داده شده اند که به کمک آنها می توانید برای دسته بندی نتایج جستجو اقدام کنید. از جمله می توان به فیلتر موقعیت مکانی، زمانی، دسته بندی جستجوها و نوع جستجو اشاره کرد. در ادامه برای بررسی اینکه روش استفاده از گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو چگونه است، بیشتر به آنها می پردازیم.
- گرایش در زمان جستجو: این بخش به شما کمک می کند تا بتوانید یک نمودار از وضعیت میزان سرچ کاربران در مورد آن کلمه کلیدی را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که طول دوره زمانی در حدود 1 سال بوده و شاخص ها از صفر تا صد در نظر گرفته شده اند. توجه به این شاخص ها و تحلیل آنها بسیار مهم است که در ادامه مطلب راجع به آن صحبت می کنیم.
- علاقه بر اساس ناحیه: یکی از امکانات جالب گوگل ترندز آن است که می توانید از طریق آن، میزان علاقه کاربران براساس کشور راجع به کلمه کلیدی که سرچ کردید را مشاهده نمایید. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا بتوانید موضوعاتی که مورد علاقه یک محدوده جغرافیایی خاص هستند را مشاهده کنید. البته این قابلیت همچنین براساس شهر و ایالت در یک کشور نیز قابل مشاهده است. یعنی شما می توانید کشور ایران را انتخاب کرده و ببینید که کدام شهرها به سرچ مثلا عبارت x بیشتر تمایل نشان داده اند و بیشتر این کلمه را جستجو نموده اند.
- عبارات جستجو و موضوع های مرتبط، دو بخش مهم از نتایج هستند که در آنها می توانید کلمات کلیدی که مرتبط به عبارت جستجوی شما سرچ شده اند و موضوعاتی که کاربران به آنها علاقمند هستند را مشاهده نمایید. در هر کدام از این بخش ها، شما می توانید نتایج تا 25 ردیف را مشاهده نمایید.
این امکانات برای همه زبان ها و کشورهای مختلف قابل دسترسی است و محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید زبان و مکان را نیز تغییر دهید. حال که فهمیدیم گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل می باشد، با ما همراه باشید تا روش استفاده صحیح از این ابزار را بیاموزیم.
شیوه صحیح استفاده از گوگل ترندز که باید بدانید
حال این سوال مطرح می شود که نحوه استفاده صحیح از گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو چیست؟ چگونه می توان از این ابزار به گونه ای استفاده کرد که به شکل صحیح و درست آن باشد؟ در پاسخ به این پرسش می توانید از راهنمای زیر استفاده نمایید:
جستجوی صحیح کلمه
در فیلد جستجوی عبارت کلیدی، زمانی که شما کلمه ای را وارد می کنید، مثلا SEO، یک دراپ داون نشان داده می شود. در این بخش شما چندین پیشنهاد را دریافت می کنید که ممکن است برخی از آنها مربوط به کلمه نباشند. با این حال باید بدانید که گوگل ترندز در اینجا نمی تواند درک کند که منظور شما از SEO چیست. مثلا زمانی که این عبارت را جستجو کرده و نتایج را ببینید، مشاهده می کنید که برخی موضوعات مرتبط به یک بازیگر یا خواننده و شخصیت مشهور کره ای است که نام آن SEO می باشد.
برای آنکه سرچ درستی داشته باشید، در دراپ داون به کلمات پیشنهاد شده و توضیحات زیر آن دقت کنید. مثلا در آن دراپ داون، پیشنهادی تحت عنوان Search Engine optimization نیز وجود دارد که از نوع Topic است. در نتیجه شما می توانید با انتخاب آن، نتایجی را دقیقا مرتبط به سئو مشاهده کنید که حاوی کلمه کلیدی SEO هستند.
در یک مثال دیگر راجع به اینکه استفاده صحیح از گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو، می توان به سرچ کلمه Golf اشاره کرد که شما هدفتان ورزش گلف است. پس عبارت پیشنهادی گوگل با زیرنویس یا دسته بندی Sport را انتخاب می کنید.
استفاده از فیلترها
در قسمت قبل گفتیم که در قسمت زیرین فیلد ورود عبارت کلیدی شما، یکسری فیلترها وجود دارند. در این قسمت شما می توانید برای انتخاب صحیح آنها اقدام کنید. مثلا تصور کنید که یک وب سایت انگلیسی زبان هستید که به صورت بین المللی فعالیت می کنید. در این حالت بهتر است فیلترهای زیر را اعمال نمایید:
- موقعیت مکانی: این قسمت را روی حالت WorldWide قرار دهید تا نتایج جستجوی تمام کاربران در سراسر جهان را به شما نشان دهد. چراکه سایت شما به صورت بین المللی فعالیت می کند.
نکته: اگر می خواهید وضعیت محبوبیت سرچ کلمه را در کشورهای سراسر جهان ببینید، wordwide را انتخاب نمایید. اگر می خواهید این وضعیت را برای هر شهر مشاهده کنید، نام آن کشور را انتخاب نمایید تا سرچ هر شهر تفکیک گردد.
- بازه زمانی: بسته به اینکه نیچ و حوزه کاری شما، داده های جستجوی کاربران از چه زمانی را ردیابی می کند، می توانید آن را روی بازه زمانی یک یا چند ساله قرار دهید. مثلا سایت های بلاگی این کار را می کنند. اما سایت های هوش مصنوعی به دلیل اخبار جذاب و ترند مداومی که به وجود می آید، بهتر است آن را روی حالت 30 روزه یا کمتر قرار دهند.
- کتگوری: اگر حوزه کاری شما خاص است، مثلا یک محصول یا خدمات خاص را ارائه می کنید، کتگوری مربوطه را انتخاب نمایید تا دقیقا داده های مربوط به نیچ شما نمایش داده شوند. در غیر اینصورت آن را روی حالت All Categories قرار دهید.
- نوع پلتفرم: در پاسخ به اینکه استفاده از گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل است، بدانید که گوگل ترندز صرفا برای جستجوهای وب نیست؛ بلکه شما می توانید در پلتفرم های مختلف سرچ موتور جستجوی گوگل، ترافیک کلمات کلیدی را بررسی کنید. از جمله google image، youtube، news search و نیز google shopping.
استفاده از نتایج
یک روش دیگر استفاده صحیح از گوگل ترندز، استفاده درست از نتایج آن است. شما می توانید نتایج را به اشکال زیر در حوزه فعالیت خود به کار ببرید:
- از نتایج برای تولید محتوا استفاده کنید: اگر نمی دانید نحوه استفاده از نتایج گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل است، این مورد را مطالعه کنید. در این حالت، نتایج (بخش پایینی صفحه کاوش) را به عنوان پیشنهاداتی برای تولید محتوا استفاده نمایید. مثلا با قراردادن فیلتر روی زمان 7 روزه، ترندهای هفته را بررسی کرده و سریعا محتوای مربوط به آن را در سایت بنویسید و منتشر کنید. این کار باعث می شود تا ترافیک ورودی به سایت افزایش یابد.
شما کاربران می توانید برای بهینه سازی محتوای تولیدی خود برای موتور جستجو، مقاله سئو محتوا را مطالعه کنید.
- سئو کلمات: شما می توانید از کلماتی که در نتایج ارائه می شوند، مثلا بخش Related Queries، برای سئو کردن یک سری کلمات اضافی اقدام کنید. این مورد به ویژه برای کلماتی که مدام در طول سال، ترافیک پایدار را ایجاد می کنند، مفید است.
- یافتن موضوعات تاپ: شما می توانید با فیلتری که در قسمت Related topics یا کوئری قرار دارد (که در حالت عادی روی Rising است)، با تغییر آن به Top، مواردی که بیشترین سرچ را داشته اند مشاهده کنید. توجه نمایید که حالت Rising، نشان دهنده موضوعات ترند هستند نه مواردی که تاپ یا بیشترین می باشند.
- یافتن کلمات کلیدی دم بلند: شما می توانید از طریق این قسمت، برای یافتن کلمات کلیدی دم بلند که تا حدی سرچ و ترافیک دارند نیز اقدام نمایید.
عبارت مختلف را در فیلترها جستجو نمایید
در کار کردن با این ابزار، به این نکته توجه داشته باشید که برخی اوقات، کلمه کلیدی شما دقیقا به آن شکل تعریف نشده است. مثلا شما نتایج مربوط به عبارتی را در حوزه (فیلتر کتگوری) دیجیتال مارکتینگ می خواهید. اگر عبارت Digital marketing را در این فیلتر جستجو نمایید، چیزی به شما نمایش داده نمی شود. حال شما باید دنبال جایگزین یا عبارت مشابه آن باشید که عبارت است از Advertising & marketing.
پس در پاسخ به این که راه حل رفع این چالش در گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو، باید گفت کافیست کلمات کلیدی را در فیلترها جستجو نمایید.
ایده های استفاده از گوگل ترندز
حال این پرسش مطرح می شود که ایده های استفاده از گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل می باشد؟ در این بخش نیز چند مورد اضافی را برای شما بیان می کنیم که حتما آنها را به کار بگیرید:
مقایسه کنید!
بسیاری از سئوکارها در هنگام انتخاب کلمات کلیدی و یا اولویت بندی آنها، دچار شک و شبهه می شوند. به خصوص زمانی که بودجه سئو سایت بسیار اندک است و باید تنها روی کلماتی انجام شود که بازدهی بالا را ارائه نماید. در این حالت شما می توانید از قابلیت Compare استفاده نمایید.
در کنار فیلدی که عبارت خود را درج کرده اید، گزینه مقایسه را انتخاب کرده و کلمه مشابه دیگری که نسبت به سئو آن شک دارید را نیز وارد نمایید. حال می توانید مشاهده کنید که ترند، محبوبیت و میزان سرچ آن نسبت به کلمه اولیه چقدر است. هرکدام که بیشتر باشد، می تواند اولویت نخست شما گردد. البته توجه داشته باشید که این موضوع در برخی کلمات صدق نمی کند. مثلا زمانی که کارفرما خود کلمات را تعیین کرده و یا مطمئن هستید که کلمه کلیدی در آینده ترند شده یا منقضی می شود. پس به دوره های زمانی و رویدادها نیز توجه کنید.
روند جستجوی کلمات را بررسی نمایید!
همانطور که در بخش قبل راجع به اینکه گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل است بیان کردیم، قسمتی از امکانات بخش Explore، این امکان را دارد تا محبوبیت کلمات کلیدی که سرچ کرده اید در طول 1 سال گذشته را ببینید. هرچقدر که نمودار مربوط به عدد 100 نزدیک باشد، به معنای علاقه بالای مردم به آن است که می توانید تاریخ بیشترین جستجو را نیز مشاهده کنید. این کار می تواند به شما کمک کند تا اگر همچنان ترند صعودی است، در سال بعد و در آن دوره زمانی، نسبت به انتشار محتواهای مربوطه اقدام نمایید. این کار یک ترفند خوب برای افزایش ترافیک سایت از طریق جستجوهای مناسبتی است. همچنین این کار می تواند یک ترفند جذاب برای افزایش ویوو ویدیوهای یوتیوبی باشد.
موضوعات مورد پرسش کاربران را بیابید
این مورد از نحوه استفاده از گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو بسیار جذاب می باشد. بدون شک اگر در هر حوزه ای کار می کنید، حتما کاربران شما در مورد موضوعاتی سوال دارند. مثلا ممکن است سوالاتی مانند چگونه؟ چرا یا چی؟ را بپرسند. این نوع سوالات، تاپیک های خوبی برای جذب ترافیک و تولید محتوا هستند.
ترفند یافتن این موضوعات آسان است. شما می توانید در قسمت جستجوی عبارت، کلمه How to یا چگونه را تایپ کنید. همین مقدار عبارت کافیست. حال در قسمت فیلترها، به بخش کتگوری یا دسته بندی رفته و حوزه کاری تان را انتخاب نمایید. مثلا دارای یک سایت در زمینه ورزش گلف یا محصولات آن هستید. حال می توانید عبارت Golf را در فیلتر دسته بندی جستجو کرده و آن را انتخاب نمایید.
حال سری به قسمت نتایج بزنید و از تنوع بالای موضوعات ترند و تاپی که کاربران حوزه کاری تان مدام به دنبال آن هستند، شگفت زده می شوید. حال برای تولید محتوا برای آنها اقدام کنید.
یافتن محصولات مورد علاقه کاربران
در پاسخ به اینکه ایده های گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو چگونه است، یک ترفند دیگر آن می باشد که محصولات مورد علاقه کاربران را بیابید. ترفند انجام این کار به شرح زیر است:
- در قسمت فیلد کلمات کلیدی، عبارت Review را انتخاب نمایید.
- کتگوری و حوزه کار خود را تعیین کنید.
- حال در قسمت نتایج، می توانید محصولاتی که کاربران بیشتر درخواست Review آن را داشته اند، مشاهده کنید.
در این صفحه، با مطالعه مقاله دیجیتال مارکتینگ اطلاعات خود را در مورد تبلیغ محصول و پروموت کردن آن افزایش دهید.
معمولا کاربران به سراغ محبوب ترین یا پر فروش ترین کالاها برای خرید می روند و قبل از آن، تلاش می کنند یک نقد و بررسی از آن را در اینترنت مشاهده کنند. به عنوان مثال، طبق تصویر بالا ما عبارت “بررسی گوشی” را با فیلترهای “سراسر جهان”، “12 ماه گذشته”، “Mobile Phones” و “جستجوی وب” بررسی کردیم و مشاهده نمودیم که بیشتر کاربران به صورت ناگهانی به دنبال گوشی A35 یا A25 یا Note 13 هستند. این نتیجه نشان می دهد که کاربران در مقطع اخیر، به دنبال این گوشی ها هستند. اما شما می توانید با تغییر فیلتر روی حالت TOP، مشاهده کنید که کاربران در کل به دنبال گوشی های پوکو، شیائومی و A55 5G بوده اند. همچنین مدل های آیفون 16 و A55 و 14t Pro نیز محبوب هستند.
دیدگاهتان را بنویسید