آشنایی با مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن
مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن چیست؟ زمانی که اسکیما کدهای شما در سایت به هر دلیلی تکرار شوند، این ارور را مشاهده میکنید. معمولا با تکرار فیلد @type: FAQPage گوگل متوجه تکرار کد میشود. در ادامه با ما باشید تا با چیستی و دلیل ایجاد این ارور آشنا شویم.
منظور از ارور Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول چیست؟
ارور Duplicate field FAQPage چیست؟ این مشکل بیانگر آن است که فیلد FAQPage داپلیکیت یا کپی شده است. معمولا زمانی که این مشکل را مشاهده می کنید، دلیل آن است که کدهای اسکیما 2 یا چندبار کپی شده و در صفحه بارگذاری شده است. همچنین ممکن است این ارور بیانگر آن باشد که از 2 سورس مختلف کدهای اسکیما مربوط به FAQPage درج شده باشند.
همانطور که می دانید، FAQPage به عنوان یکی از داده های ساختار یافته گوگل شناخته می شود که دارای چندین سوال و جواب بوده و موضوعات مرتبط به آن مقاله را در بر می گیرد. این نوع داده ساختار یافته در صفحه SERP گوگل قابل مشاهده است و می توانید نمونه آن را با جستجوی سوالات خود در سرچ باکس گوگل مشاهده کنید.
اگر به نمونه کد زیر که مورد قبول گوگل بوده و برای درج اسکیما مربوط به داده FAQPage درج شده است توجه کنید، مشاهده خواهید کرد که برخی ویژگیها و آرایهها تنها یکبار درج میشوند. مثلا @type:FAQPage. گوگل با تشخیص چنین پارامترهایی میتواند این ارور را به شما نشان دهد.
در ادامه ابتدا به علل ایجاد مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن خواهیم پرداخت.
علل ایجاد Duplicate field FAQPage چیست؟
بیشترین عللی که منجر به ایجاد مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن میشود، مربوط به اشتباهات ناخواسته است. معمولا کپی شدن کدهای اسکیما به دلایل زیر رخ میدهند:
- اشتباه فردی: ممکن است فرد به اشتباه 2 بار کد را در قسمتهای مختلف صفحه درج کرده باشد. مهم است که یکبار از صفحه Inspect Element گرفته و کدهای درج شده در صفحه را از بالا تا پایین مجددا بررسی نمایید.
- کدها با عملکردهای مختل کننده: برخی از کدهای جاوا اسکریپت به صورت پویا برای کپی (بکاپ) گرفتن از کدهای اسکیما شما اقدام میکنند. این کدها معمولا در محتوای کپی شده را در کد منبع نه بلکه در نسخه رندر شده قرار میدهند. مثلا اگر عبارت _ngcontent-serverapp-c67 را در کدهای خود مشاهده کردید، ممکن است به این دلیل با مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن مواجه شده باشید.
- پلاگینها: علت دیگری که میتوان در این بخش برای ایجاد مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن بیان کرد، پلاگینهای متعدد است. معمولا زمانی که پلاگینهای سئویی را به طور متعدد نصب کنید این اشکال رخ میدهد. مثلا ممکن است کد اسکیما FAQ به صورت دستی به صفحه را اضافه کرده باشید. سپس به صورت ناخواسته از طریق پلاگین سئو مانند RankMath، یوآست سئو یا اسکیما پرو و غیره هم این سوالات متداول را تعریف کنید. در چنین حالتی ارور تکراری بودن فیلدهای این داده ساختار یافته نمایش داده میشود.
- قالب: اگر از تم غیراستاندارد استفاده میکنید یا آن را از جای نامعتبر دانلود کردهاید، اختلالاتی مشابه قابل مشاهده هستند. همچنین ممکن است در فایلهای قالب مثلا php کدهای مخربی ایجاد شده باشند که منجر کپی شدن کدهای اسکیما خواهند شد.
راه حل رفع ارور Duplicate field FAQPage
حال نوبت آن است تا به صورت کامل راجع به حل مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن صحبت کنیم. در این خصوص مراحل زیر را تکرار کنید:
- ابتدا شما میتوانید با مراجعه به بخش Enhancements و انتخاب گزینه FAQ، بر روی این ارور در بخش Why items are invalid کلیک کنید. حال در صفحه جدید روی عبارت “LEARN MORE” کلیک کنید. در ادامه به صفحه جدید هدایت میشوید که اطلاعات کامل راجع به این داده ساختار یافته و نحوه کدنویسی آن با ذکر مثال توضیح داده شده است.
- حال در همین قسمت از سرچ کنسول میتوانید لیست صفحات با مشکل FAQPage تکراری را مشاهده نمایید. روی هر ردیف کلیک کنید.
- زمانی که این کار را انجام دهید از منوی سمت راست یک پاپ آپ مشاهده خواهید کرد که کدهای دارای مشکل برای شما نمایش داده میشوند. در این قسمت میتوانید کدهای تکراری را مشاهده کنید که در صفحه رندر شده توسط بات گوگل نمایش داده شدهاند.
- زمانی که کدهای مخل را شناسایی کردید، حال میتوانید برای حذف آنها اقدام کنید.
- همچنین شما میتوانید در این بخش با مشاهده کدهای پیرامونی، منبع ایجاد کد تکراری را درک کنید. مثلا ممکن است کدهای تکراری ناشی از یکسری افزونه باشند.
- به صفحه سایت خود مراجعه کرده و برای حذف کدها یا غیرفعال کردن اسکیماهای تکراری ناشی از پلاگینها اقدام کنید.
- در نهایت با انجام تنظیمات، در صفحه سرچ کنسول برگشته و روی گزینه “Validate Fix” کلیک کنید. بعد از چند روز، رباتهای گوگل مجددا برای کراول سایت شما اقدام میکنند.
نکته: توجه کنید که برخی از افزونهها قابلیت آن را دارند که یک اسکیما خاص را روی همه صفحات به صورت خودکار اعمال کنند. با توجه به این قابلیت، همواره استفاده از این ویژگی را در پلاگینهای خود بررسی کنید.
نکات مهم مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن
در انتهای این مطلب میخواهیم به ارائه یکسری نکات راجع به مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن بپردازیم که به شرح زیر هستند:
- اگر در طراحی قالب صفحات خود از المنتور استفاده کردهاید، ممکن است اِلمان آکاردئون را در صفحه درج نموده باشید. این اِلمانها قابلیت آن را دارند که بر روی آنها داده ساختار یافته FAQ تعریف شود. پس بهتر است این قابلیت را غیرفعال نمایید.
- حتما نسبت به آپدیت بودن پلاگینهای سایت اطمینان داشته باشید.
- یکی دیگر از نکات مهم در حل مشکل Duplicate field “FAQPage” در سرچ کنسول و راه رفع آن، توجه به سازگاری میان پلاگینها است. افزونههای سایت به خصوص موارد مربوط به سئو نباید از نظر عملکرد مثلا ایجاد اسکیما کد با هم اختلال داشته باشند.
- مدت زمان رفع این مشکل در سرچ کنسول بعد از زدن گزینه “Validate Fix”، در حدود 1-2 هفته (معمولا) است.
- بهتر است در هنگام درج سوال، نسبت به تکراری نبودن سوالات و جوابهای درج شده اطمینان حاصل کنید.
دیدگاهتان را بنویسید