جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • جدیدترین دوره ها
    • دوره آموزش سئو سایت فروشگاهی
    • سئومَستر – دوره جامع سئو
    • آموزش انتخاب کلمات کلید سایت
    • آموزش لینک سازی خارجی
    • آموزش رپورتاژ آگهی
    • دوره آکادمی پلاس
    • افزایش سرعت سایت
    • دوره طراحی سایت با وردپرس
  • خدمات ما
    • خدمات سئو سایت
      • سئو سایت فروشگاهی
      • سئو سایت شرکتی
      • سئو سایت وردپرس
      • سئو سایت در تبریز
      • سئو سایت در مشهد
      • سئو سایت در تهران
      • سئو سایت در اصفهان
      • سئو سایت در یزد
      • سئو سایت تضمینی
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشی
      • طراحی سایت وردپرس
      • طراحی سایت در تهران
      • طراحی سایت در مشهد
      • طراحی سایت در اصفهان
      • طراحی سایت در تبریز
      • طراحی سایت در یزد
      • طراحی سایت خدماتی
      • طراحی سایت ارزان
      • طراحی سایت مدارس
        • قیمت طراحی سایت مدارس
    • سفارش تولید محتوا
      • سفارش محتوای انگلیسی
      • هزینه تولید محتوا
      • تولید محتوا سایت فروشگاهی
      • تولید محتوا رپورتاژ آگهی
    • مشاوره سئو
    • منتورینگ سئو
    • سفارش رپورتاژ آگهی
  • وبلاگ
    • سئو داخلی
    • سئو تکنیکال
    • سئو خارجی
    • سئو محتوا
  • استخدام در seoedu
  • 021-28424084
  • info@seoedu.ir
  • آموزش سئو
  • سفارش تولید محتوا
0
SEOEDU
  • صفحه اصلی
  • جدیدترین دوره ها
    • دوره آموزش سئو سایت فروشگاهی
    • سئومَستر – دوره جامع سئو
    • آموزش انتخاب کلمات کلید سایت
    • آموزش لینک سازی خارجی
    • آموزش رپورتاژ آگهی
    • دوره آکادمی پلاس
    • افزایش سرعت سایت
    • دوره طراحی سایت با وردپرس
  • خدمات ما
    • خدمات سئو سایت
      • سئو سایت فروشگاهی
      • سئو سایت شرکتی
      • سئو سایت وردپرس
      • سئو سایت در تبریز
      • سئو سایت در مشهد
      • سئو سایت در تهران
      • سئو سایت در اصفهان
      • سئو سایت در یزد
      • سئو سایت تضمینی
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشی
      • طراحی سایت وردپرس
      • طراحی سایت در تهران
      • طراحی سایت در مشهد
      • طراحی سایت در اصفهان
      • طراحی سایت در تبریز
      • طراحی سایت در یزد
      • طراحی سایت خدماتی
      • طراحی سایت ارزان
      • طراحی سایت مدارس
        • قیمت طراحی سایت مدارس
    • سفارش تولید محتوا
      • سفارش محتوای انگلیسی
      • هزینه تولید محتوا
      • تولید محتوا سایت فروشگاهی
      • تولید محتوا رپورتاژ آگهی
    • مشاوره سئو
    • منتورینگ سئو
    • سفارش رپورتاژ آگهی
  • وبلاگ
    • سئو داخلی
    • سئو تکنیکال
    • سئو خارجی
    • سئو محتوا
  • استخدام در seoedu
حساب کاربری
0

وبلاگ

SEOEDU > مقاله ها > آموزش گوگل آنالیتیکس > آشنایی با مفهوم goal در آنالیتیکس + نحوه راه اندازی آن

آشنایی با مفهوم goal در آنالیتیکس + نحوه راه اندازی آن

جولای 22, 2024
ارسال شده توسط هادی مرادی
آموزش گوگل آنالیتیکس
Goal در گوگل آنالیتیکس چیست؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 مفهوم goal در آنالیتیکس چیست؟
    1. 2 آشنایی با مفهوم Goal
  2. 3 نحوه کارکرد Goals در Google Analytics چگونه است؟ + انواع جنس Goal
  3. 4 سایر اصطلاحات مرتبط به Goals در گوگل آنالیتیکس
  4. 5 نحوه دسترسی به Goal در گوگل آنالیتیکس
  5. 6 نحوه ساخت Goal در گوگل آنالیتیکس
  6. 7 از Goalها برای چه کاربردهایی استفاده کنیم؟
  7. 8 پرسش های متداول کاربران
    1. 9 چرا از Goal استفاده کنیم؟
    2. 10 محدودیت Goal چیست؟
امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای

مفهوم goal در آنالیتیکس یکی از موضوعات مهمی است که می تواند در دسترسی داده های شما و نیز مشاهده گزارش و تکمیل بخش ریپورت بسیار موثر باشد. Goal یا هدف، چیزی است که شما تعریف می کنید تا بفهمید اکشن ها و اقداماتی که مطلوب شما بوده و توسط کاربر انجام شده است تا چه سطحی انجام شده اند.

مفهوم goal در آنالیتیکس چیست؟

آشنایی با مفهوم Goal

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس هایی است که می توانید در آن متریک ها و داده های بسیاری را مشاهده کنید. این سرویس دارای اصطلاحات مختلفی است که تلاش کرده ایم در مقاله اصطلاحات گوگل آنالیتیکس کمی راجع به آنها صحبت کنیم. اکنون می خواهیم یکی از واژه های مهم در این بخش را به شما معرفی نماییم که Goal یا هدف نام دارد.

اگر تا به حال این ابزار را به سایت خود متصل نکرده اید، حتما مقاله آموزش نصب گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.

آشنایی با مفهوم Goal

در کل باید بدانید که بدون تعریف هدف، گزارش های گوگل آنالیتیکس بی فایده خواهند بود. اما منظور از Goal چیست؟ این اصطلاح را می توان در 2 بخش زیر تقسیم کرد که عبارتند از:

  • Goalهای تجاری: شامل اکشن ها و اقداماتی است که تعریف می کنید و می خواهید کاربر آنها را انجام دهد. هر زمان که یک کاربر آن عمل تعریف شده و مدنظر شما را انجام دهد، مقدار Conversion یک عدد بیشتر می شود. از جمله مثال ها در این بخش می توان به ثبت نام در یک خبرنامه و یا خرید یک محصول اشاره کرد.
  • Goalهای گوگل آنالیتیکس: شما می توانید اهداف تجاری را در گوگل آنالیتیکس نیز تعریف کنید. منظور از اهداف در گوگل آنالیتیکس آن است که سایت یا اپلیکیشن شما چقدر به اهداف موردنظرتان نزدیک است. Goalها، گزارشات و ردیابی هایی را که توسط بازدیدکنندگان سایت شما در رابطه با اقداماتی خاص انجام می دهند، ارائه می کنند.

به عنوان مثال هدف شما این است که داده های مرتبط با عمل بازدید از صفحه را مشاهده کنید. با توجه به توضیحاتی که در این قسمت ارائه کردیم، باید بدانید که پیش نیاز Goal یک اقدام تعریف شده در ذهن شما است. سپس می توانید داده های مرتبط به آن را در گوگل آنالیتیکس مشاهده نمایید.

نحوه کارکرد Goals در Google Analytics چگونه است؟ + انواع جنس Goal

طرز کار و انواع Goal

برای آنکه مفهوم goal در آنالیتیکس را متوجه شوید، می بایست نحوه کارکرد این پارامتر مهم را نیز متوجه شوید. در این خصوص باید بدانید که Goalها در سطح View نمایش داده می شوند. شما می توانید این پارامتر را در صفحات خاصی اعمال کنید تا داده های آن را ردیابی کرده و به شما نمایش دهد. مثلا شما در صفحه لندینگ جشنواره این متریک را تعریف می کنید تا بفهمید در هر سشنی که کاربر وارد سایت و صفحه موردنظر می شود، تا چند صفحه را می بیند، چقدر در صفحه ماندگار می شوند و غیره.

اهداف خود به 4 جنس مختلف تقسیم می شوند که براساس جدول زیر قابل تعریف می باشند:

جنس Goal تعریف مثال
مقصد یک مکان خاص بارگیری شود. مثلا صفحه تشکر بعد از خرید بارگیری شود.
زمان مربوط به سشن هایی است که مدت زمان مشخص یا بیشتری طول می کشند. مثلا اگر پنج دقیقه در یک صفحه یا سایت خاصی صرف شود.
صفحات در هر سشن مربوط به زمانی است که کاربر تعداد مشخصی از صفحات را مشاهده می کند. مثلا کاربر 5 صفحه یا اسکرین را بارگذاری می کنند.
ایونت عملی که به عنوان یک رویداد تعریف شده است. مثلا اجرای ویدیو در صفحه x یا کلیک روی یک دکمه خاص.

مدل دیگری از انواع Goalها وجود دارند که بد نیست برای تکمیل مفهوم goal در آنالیتیکس آنها را نیز بشناسید. این اهداف به عنوان Smart Goal شناخته می شوند که گوگل آنها را به عنوان یک متد ردیابی جایگزین تبدیل معرفی کرده است. این اهداف خاصتا برای بهینه سازی گزارش گوگل ادز ساخته شده است. زمانی که این اهداف را فعال می کنید، می توانید به این پلتفرم اجازه دهید که بازدیدهای وب سایت یا  برنامه شما ارزیابی شده و به طور هوشمند، امتیازی گذاری شوند و بهترین آنها مشخص شود.

سایر اصطلاحات مرتبط به Goals در گوگل آنالیتیکس

اصطلاحات مرتبط به Goalها

حال که مفهوم goal در آنالیتیکس را متوجه شدیم، می خواهیم یکسری اصطلاحات که در کنار این تاپیک تعریف شده اند را برای شما معرفی کنیم که در این خصوص می توان گفت:

  • قیف مقصد: در این قسمت شما می توانید مسیری که انتظار دارید ترافیک از آن بگذرد تا به Goal اصلی برسد را مشخص کنید. شما می توانید به کمک آنالیتیکس محل ورود و خروج کاربر در طول این قیف را مشاهده کرده و از طریق آن برای بهبود قیف، جلوگیری از خارج شدن بسیاری از کاربران در طول مسیر و افزایش نرخ تبدیل (Conversion) اقدام کنید.
  • ارزش هدف: شما می توانید با تعیین هدف، ارزش پولی آن را تا حدودی تعیین کنید. مثلا هر بار که کاربری به هدف شما می رسد و تبدیل ثبت می شود، یک عدد به آن اختصاص می یابد. این کار می تواند بودجه بندی را تا حدی برای شما آشکار کند. مثلا اگر میانگین فروش شما 500 دلار است و تیم فروش کاربران را تا 10% به ثبت نام در خبرنامه سوق دهد، می توانید درک کنید که برای این مقدار روش بازاریابی با این حجم از فروش باید مثلا 50 دلار اختصاص دهید.
  • شناسه هدف و مجموعه Goalها: هر هدفی که تعیین می کنید، یک شناسه یا آیدی از 1 تا 20 می گیرد. Goals به مجموعه هایی با حداکثر 5 هدف جداگانه تقسیم می شوند. قابلیت مجموعه کردن اهداف به شما کمک می کند تا بتوانید انواع مختلف Goalها را که در بالا تعریف کردیم، برای سایت خود دسته بندی کنید. مثل شما می توانید برای ردیابی دانلودها، ثبت نام ها، ارزیابی صفحات و غیره آنها را در دسته بندی های مختلفی تقسیم کنید. شما می توانید این مجموعه گزارش ها را در تب Explorer مشاهده کنید.

حال که مفهوم goal در آنالیتیکس و اصطلاحات مرتبط به آن را فهمیدیم، با ما همراه باشید تا نحوه دسترسی به تنظیمات این بخش در گوگل آنالیتیکس را بیان کنیم.

نحوه دسترسی به Goal در گوگل آنالیتیکس

دسترسی به Goal در گوگل آنالیتیکس

حال این پرسش مطرح می شود که چگونه می توانیم به قسمت اهداف در گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشیم؟ در این خصوص می توانید از طریق مسیر زیر به تنظیمات در این بخش دسترسی داشته باشید:

  • ابتدا به اکانت گوگل آنالیتیکس خود لاگین کنید.
  • حال باید بر روی گزینه Admin کلیک کرده و به بخش view بروید.
  • در ستون view، بر روی عبارت Goals کلیک کنید.
  • حال می توانید لیستی از اهدافی که تعیین کرده اید را مشاهده نمایید.

در صورتی که ستون view و گزینه Goals را مشاهده نمی کنید، قسمتی وجود دارد به نام Conversion که می توانید از آن استفاده کنید. در واقع قسمت Goals در گوگل آنالیتیکس نسخه جدید، جای خود را به دو بخش Events و Conversion داده است. اکنون می توانید با تعریف یکسری واقعات، نتایج آن را در بخش Conversion مشاهده کنید.

در نسخه یونیورسال گوگل آنالیتیکس شاهد آن بودیم که همه چیز براساس بازدید ها، سشن ها و Conversionها بوده است. اما در نسخه GA4 همه چیز براساس ایونت ها و پارامترها است.

نحوه ساخت Goal در گوگل آنالیتیکس

ساخت هدف در GA4

پس از درک مفهوم goal در آنالیتیکس، حال ممکن است این پرسش مطرح شود که نحوه ساخت Goal به چه شکل است. چگونه می توان در محیط گوگل آنالیتیکس GA4 برای انجام این کار اقدام کرد؟ در کل باید بدانید که ساخت یک هدف در نسخه GA4 از دو بخش ایونت و Conversion تشکیل می شود. در این خصوص می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا بخش اکانت و پراپرتی را انتخاب کنید.
  • حال باید در قسمت Events مراجعه نموده و در صفحه باز شده، لیستی از ایونت ها را مشاهده می کنید.
  • حال باید روی گزینه Create Events کلیک کنید. سپس مجددا گزینه Create را بزنید.
  • در صفحه جدید، مشخصات ساخت یک ایونت از شما دریافت می شود.
  • در قسمت Matching Conditions پارامتر خود را از کشو و منو انتخاب نمایید. مثلا در اینجا پارامتر مدنظر ما یک هدف از نوع مقصد است که ما page_location را از طریق آن انتخاب می کنیم.
  • حال شرطی را که باید روی این ایونت تعریف شود مشخص کنید. مثلا در اینجا اگر به صفحه ای که مقدار پارامتر thanks در آن وجود دارد وارد شود، این ایونت شکل می گیرد.
  • در نهایت روی گزینه Create کلیک کنید.
  • حال می توانید رویدادی که تعریف کردید را در لیست ایونت ها مشاهده کنید.

در قدم بعدی نوبت آن است که حالت Conversion را برای این رویداد فعال کنیم. شما می توانید تیک گزینه کانورژن را در ستون چهارم فعال نمایید. حال می توانید داده های مرتبط به این موضوع را مشاهده کنید.

ساخت هدف در GA4 قسمت دوم

حال شما می توانید برای مشاهده گزارش ها با درک مفهوم goal در آنالیتیکس، مسیر زیر را طی کنید:

  • ابتدا از منوی سمت چپ به بخش Report بروید.
  • حال باید گزینه Engagement را انتخاب کرده و گزینه Conversions را بزنید.
  • حال می توانید ایونت خود را به همراه نرخ تبدیل، تعداد کل یوزرها و درآمد ایونتی که ارائه شده است مشاهده کنید.

اگر به آموزش های عملی مرتبط به این ابزار علاقمند هستید، حتما مقاله آموزش گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.

از Goalها برای چه کاربردهایی استفاده کنیم؟

Goal در گوگل آنالیتیکس چه کاربردهایی دارد؟

ممکن است پس از اینکه مفهوم goal در آنالیتیکس را فهمیدید، این سوال برای شما مطرح شده باشد که کاربرد Goal چیست؟ بیشتر موارد استفاده از این ابزار در حوزه دیجیتال مارکتینگ بوده و متخصصین این حوزه از آن استفاده می کنند. در این خصوص می توان به چند مورد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • بدست آوردن نرخ های تبدیل: اولین مورد آن است که شما می توانید نرخ های تبدیل را برای ایونت ها و یا اکشن هایی که مدنظر شما است بدست آورید. در این حالت می فهمید که کاربر تا چقدر به اکشن مدنظر شما اهمیت داده و اگر نرخ آن پایین باشد، اصلاحاتی را در بخش طراحی سایت، UI/UX و غیره انجام می دهید.
  • اندازه گیری موفقیت: استفاده از Goal می تواند تا حدی موفق بودن کمپین تبلیغاتی شما را نشان دهد. زمانی که این قابلیت را به کار می برید، شما قادر خواهید بود تا پارامترهایی که مدنظرتان است را اندازه گیری کرده و درصد های آن را بدست آورید. مثلا فرض کنید کمپینی ایجاد کرده اید که کاربر به صفحه جشنواره رفته و روی دکمه X کلیک کند. حال می توانید بفهمید که از میزان ورودی کاربران، چقدر آنها روی دکمه کلیک کرده اند.
  • هدفمند شدن آمارها: گزارش های گوگل آنالیتیکس بدون آنکه پارامترهای خود را تعریف کنید، ارزش چندانی ندارند. اگر می خواهید آمارهای این پلتفرم را کاربردی تر کنید، می بایست اهداف را تعریف کرده و گزارشات خود را با آمار آنها پر کنید. مثلا فرض کنید سایت شما یک صفحه مهم دارد و همیشه می خواهید بفهمید که آمار تبدیل آن نسبت به ورودی اش چقدر است. این Goal را تعریف کرده و همیشه در بخش Report آن را ارزیابی می کنید و یک چشمتان به این آمار است. در این حالت است که داشبورد گوگل آنالیتیکس برای شما کاربردی می شود.

پرسش های متداول کاربران

در انتها به برخی از پرسش های متداول شما کاربران راجع به مفهوم goal در آنالیتیکس می پردازیم که به شرح زیر هستند:

چرا از Goal استفاده کنیم؟

مهم ترین دلیلی که می توان در پاسخ به این پرسش بیان کرد، هدفمند کردن داده هایی است که به شما ارائه می شوند. در این حالت است که شما می توانید در وقت خود صرفه جویی کرده، صفحات مختلف سایت خود را به درستی پیگیری کنید.

محدودیت Goal چیست؟

شما می توانید در هر Report view، 20 مورد آن را تعریف کنید که این محدودیت تعریف شده است. در صورتی که بیشتر از این مقدار نیاز دارید، می بایست یک view جدید برای آن پراپرتی ایجاد کرده و یا هدف موجود دیگری که بی فایده است را ویرایش نمایید.

شما کاربران می توانید برای دنبال کردن آموزش SEO در سایت ما، از مقالات SEOEDU و دوره های آن استفاده کنید.

قبلی معرفی و آموزش نصب گوگل آنالیتیکس به صورت کامل و تصویری
بعدی آموزش سشن در آنالیتیکس GA4 + نکات و نحوه استفاده از آن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
سفارش تولید محتوا مشاوره سئو دوره جامع سئو
دسته‌ها
  • آموزش بهینه سازی سرعت سایت
  • آموزش تولید محتوا
  • آموزش رپورتاژ آگهی
  • آموزش سئو
  • آموزش سرچ کنسول
  • آموزش طراحی سایت
  • آموزش گوگل آنالیتیکس
  • آموزش لینک سازی
  • الگوریتم های گوگل
  • دیجیتال مارکتینگ
  • شبکه های اجتماعی
  • معرفی افزونه وردپرس
  • هوش مصنوعی

درباره ما

ما در seoedu به شما تمام نکاتی که در مورد سئو و بهینه سازی سایت لازم دارید را خواهیم گفت به طوری که شما بعد از گذراندن دوره سئو سایت بتوانید هر سایتی را با هر cms یا سیستم مدیریت محتوا و در هر حوزه کاری مثل فروشگاهی، خدماتی و… به صفحه یک گوگل و به فروش انبوه برسانید.
سئو یعنی فروش بی نهایت

ارادتمند شما – محمدرضا دهقانی

جدیدترین محصولات

دوره آموزش لینک سازی خارجی

دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس

خرید بک لینک edu

آموزش افزایش سرعت سایت

خدمات سئو سایت

راه های ارتباطی
  • 021-28424084
  • info@seoedu.ir

همراه با seoedu

درباره سئو ادیو

تماس با سئو ادیو

سفارش تولید محتوا

قوانین و مقررات سایت | ثبت شکایات

جدیدترین مقالات سئو
  • راهنمای خرید پیج اینستاگرامی و نکات مهم قبل از خرید
  • آموزش دانلود ویدیو از اینستاگرام + معرفی ابزار
  • راهنمای کامل رفع اکشن بلاک در اینستاگرام، معرفی جدیدترین تکنیک ها
  • راهنمای کامل نحوه سوال پرسیدن از هوش مصنوعی و استفاده از آن
  • گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل است؟
sitemap
اینماد

© 2020. تمامی حقوق این سایت برای SEOEDU محفوظ است
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://seoedu.ir/?p=26542
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
  • ویدیو معرفی
  • درباره دوره
  • سرفصل های دوره
  • مخاطبین دوره
  • ویژگی های دوره
  • سوالات متداول

تست پاپ آپ