
راهنمای جامع سئو خارجی
سئو خارجی چطور کار می کند؟
اگر شما هم کسب و کار آنلاین خودتان را دارید و به دیجیتال مارکتینگ مشغول هستید، اگر با سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو سروکار دارید، یا حتی اگر میخواهید سایت شما در گوگل رتبهبندی شود و ترافیک ارگانیک برندتان را افزایش دهد و بهترین نتایج را برای معرفی کسب و کار و برندتان کسب کنید، باید با استراتژیها و ترفندهای سئو آشنا شوید. امروزه، بیش از پیش تکنیکهای سئو و بهینه سازی مورد توجه قرار گرفتهاند و کمتر کسی است که با داروی شفابخش وبسایت، یعنی سئو و انواع آن آشنایی نداشته باشد. وقتی حرف از بهینه سازی موتورهای جستجو میشود، ابتدا باید انواع آن را معرفی کنیم. همانطور که میدانید، به جز سئو تکنیکال، سئو محتوایی و… سئو شامل دو بخش ضروری سئو داخلی و سئو خارجی میشود. سئو خارج از صفحه یا سئو خارجی، یکی از بخشهای ضروری یک استراتژی سئو موفق است. در ادامه به آموزش سئو میپردازیم و به شما میگوییم که off page سئو چگونه کار میکند و چگونه از آن برای افزایش دید سایت و ترقی خود استفاده کنید.

سئو خارجی چیست؟
در پاسخ به این سوال که سئو خارجی چیست؟ باید بگوییم که سئو خارج از صفحه به تمام تاکتیکهای سئو اطلاق میشود که شامل به روز رسانی یا تولید محتوا در وب سایت شما نمیشود و در واقع شامل تمام اقدامات خارج از سایت شما، جهت بهینه سازی است. در گذشته، بسیاری از افراد از «سئوی خارج از صفحه» و «لینکسازی» به جای یکدیگر استفاده میکردند، اما در واقعیت، بسیاری از تاکتیکهای سئو خارجی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید، از جمله برند سازی، بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی و موارد دیگر. این تاکتیکها به موتورهای جستجو و کاربران کمک میکند تا وب سایت شما را بهتر درک کنند و اعتبار، اعتماد و ارتباط سایت شما را افزایش دهند. در واقع در پاسخ سوال سئو آف پیج چیست میتوانیم بگوییم «سئوی خارج از صفحه» به اقداماتی اشاره دارد که خارج از وب سایت شما انجام میشود تا بر رتبه بندی شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو SERP تأثیر بگذارد. در کنار سئو داخلی، این موارد شامل چندین عامل سئوی اولیه است که به رتبه بندی سایت کمک میکند.
بهینه سازی برای عوامل رتبه بندی خارج از سایت شامل بهبود درک موتور جستجو و کاربر از محبوبیت، مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن و اعتبار سایت است. این کار توسط سایر مکانهای معتبر در اینترنت مثل صفحات، سایتها، افراد و… انجام میشود که به وبسایت شما پیوند میدهند یا آن را تبلیغ میکنند و به طور مؤثر کیفیت محتوای شما را تضمین میکنند.

چرا سئوی خارج از صفحه مهم است؟
در مورد سئو خارجی به عنوان ایجاد اعتبار دامنه سایت خود فکر کنید. بدون این ویژگی، سایت شما ممکن است برای برتری از وبسایتهای دارای اعتبار بالاتر تلاش کند. وبسایتهای دارای اعتبار بالاتر، نسبت به وبسایتهایی که دارای اعتبار پایین یا فاقد اعتبار هستند رتبه بهتری دارند. زیرا موتورهای جستجو، آنها را معتبرتر، مرتبطتر و قابل اعتمادتر میدانند. در حالی که الگوریتمهای جستجو و فاکتورهای رتبهبندی دائماً در حال تغییر هستند، اجماع عمومی در جامعه سئو این است که مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن و اعتباری که سئوی خارج از صفحه مؤثر برای یک وبسایت فراهم میکند، همچنان نقش مهمی در توانایی صفحه برای رتبهبندی دارد. در حالی که ما از الگوریتم کاملی که گوگل برای رتبهبندی محتوا استفاده میکند اطلاعی نداریم، دادههای حاصل از مطالعه عوامل رتبهبندی موتور جستجو نشان میدهد که عوامل مرتبط با سئو خارجی احتمالاً بیش از ۵۰ درصد وزن فاکتور رتبهبندی را دارند.
شما میخواهید نشان دهید که بسیاری از افراد به موتورهای جستجو اعتماد دارند، اشتراک گذاری می کنند و سایت شما را ارجاع میدهند. پیوندها یکی از راههای نشان دادن آن هستند، اما نمیتوانید به تنهایی روی لینکسازی تمرکز کنید. بسیاری دیگر از تکنیکهای سئوی خارج از صفحه یا سئو خارجی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. بیایید به تعدادی از آنها که میتوانید برای افزایش اعتبار و ترافیک جستجوی ارگانیک استفاده کنید نگاهی بیندازیم.
سئو خارجی شامل چه مواردی میشود؟
1. ایجاد لینک
با توجه به الگوریتم گوگل، لینک بیلدینگ یا لینک سازی، بخش جدایی ناپذیر از هر استراتژی سئوی خارج از صفحه است. اما مهم است که بدانیم چگونه میتوان بهترین لینک را برای وب سایت و جایگاه خود ایجاد کرد. کسب بک لینک از وب سایتهای معتبر به شما کمک میکند تا سایت شما به عنوان یک مرجع قرار گیرد. این پیوندهای معتبر مانند یک “رای اعتماد” از یک سایت به سایت دیگر کار میکنند. هدف شماره یک یعنی لینک سازی باید کسب لینک های با کیفیت از سایتهای معتبر باشد. در واقع همیشه باید بر کیفیت بیشتر از کمیت تمرکز کنید. تاثیر بک لینک در سئو بسیار حیاتی است. بهتر است بگوییم ایجاد بک لینک هسته اصلی سئوی خارج از سایت است و تکنیکی است که برای هر سایتی با آرزوی رتبه در صفحه اول بسیار مهم است.
هنگامی که گوگل رتبه سایت شما را تعیین میکند، بک لینکها اولین فاکتور رتبه بندی هستند. اگر یک دامنه دارای بک لینکهای بیشتری باشد، گوگل به احتمال زیاد سایتی را بالاتر از دیگری رتبه بندی میکند. علاوه بر این، گوگل کیفیت این لینک را نیز در نظر میگیرد، سایتی با دامنه بالاتر که به شما لینک میدهد بسیار موثرتر از لینکی از سایتی با DA پایین است. ساخت بک لینک در قلب سئوی خارج از صفحه یا سئو خارجی است. موتورهای جستجو از بک لینکها به عنوان نشانه هایی از کیفیت محتوای لینک شده استفاده میکنند، بنابراین سایتی که دارای بک لینکهای بسیار با ارزش است معمولاً رتبه بهتری نسبت به یک سایت مشابه با بک لینکهای کمتر دارد. با این وجود، الگوریتم گوگل ارتباط پیوند به دامنه شما را در نظر میگیرد. سه نوع لینک وجود دارد که میتوان برای افزایش عملکرد سئوی خارج از صفحه ایجاد کرد:
پیوندهای طبیعی، پیوندهای ساخته شده به صورت دستی یا پیوندهای خود ایجاد شده.
- پیوندهای طبیعی به صورت سرمقاله بدون هیچ اقدامی از سوی صاحب صفحه ارائه می شوند. به عنوان مثال، یک وبلاگ نویس مواد غذایی، پیوندی را به پستی اضافه می کند که به مزارع محصولات مورد علاقه آنها اشاره می کند که یک پیوند طبیعی است.
- پیوندهای ساخته شده به صورت دستی از طریق فعالیتهای پیوندسازی عمدی به دست میآیند. این مورد شامل مواردی مانند واداشتن مشتریان به پیوند دادن به وب سایت شما یا درخواست از تأثیرگذاران برای به اشتراک گذاری محتوای شما می شود.
- پیوندهای خود ایجاد شده با اقداماتی مانند افزودن یک بک لینک در فهرست آنلاین، انجمن، امضای نظرات وبلاگ یا یک بیانیه مطبوعاتی بهینه ایجاد می شوند. برخی از تاکتیکهای ایجاد لینک به سمت سئو کلاه سیاه تمایل دارند و موتورهای جستجو با آن مخالفت میکنند.
صرف نظر از نحوه به دست آمدن لینکها، لینکهایی که بیشترین سهم را در تلاشهای سئو دارند، عموماً آن هایی هستند که بیشترین ارزش را دارند. ایجاد بک لینکهای معتبر و مرتبط مطابق با راهنماییهای ارائه شده توسط موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل باید در خط مقدم هر استراتژی دیجیتالی باشد. لینکها ترافیک ارجاعی را به سایت شما می آورند و گوگل، سایت شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد از دادهها میبیند. با این حال ایجاد لینک کار سختی است و نیازمند یک رویکرد استراتژیک بلند مدت است. اما اگر به درستی انجام شود، میانگین رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت.
در خصوص مفهوم سئو خارجی غیر مرتبط با پیوند نیز باید بگوییم، در حالی که کسب لینک از وبسایتهای خارجی رایجترین استراتژی سئوی خارج از صفحه یا سئو خارجی است، تقریباً هر فعالیتی که خارج از وبسایت شما انجام میشود و به بهبود موقعیت رتبهبندی جستجوی شما کمک میکند، میتواند به عنوان «سئوی خارج از صفحه» در نظر گرفته شود. این موارد شامل بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی مهمان، نامهای تجاری مرتبط(برند سازی) و بدون پیوند و اینفلوئنسر مارکتینگ می شوند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که نتیجه ی خالص هر یک از این فعالیتها ایجاد یک مرجع به سایت شما از جای دیگری در وب است. خواه این مرجع یک پیوند، ذکر نام تجاری یا وب سایت شما یا موارد دیگر باشد. بنابراین، مفهوم سئو خارج از صفحه “غیر مرتبط با پیوند” در واقع کمی اشتباه است! سئوی خارج از صفحه بر رفتار انسانی متکی است (یعنی اینکه افراد فقط محتوایی را که دوست دارند ارجاع میدهند و به اشتراک می گذارند). به این ترتیب، برای سئوی ارگانیک و محلی کاربرد دارد. حتی در یک تجارت آجر و ملات، محصولات با کیفیت بالا از مشتریان فعلی ارجاعات شفاهی زیادی دریافت میکنند. در اینجا سه عامل اصلی وجود دارد که باید در رابطه با لینک بیلدینگ در نظر بگیرید:
قدرت
در حال حاضر، امیدواریم، قبلاً متوجه شده باشید که چرا اعتبار پیوندها بسیار مهم است. میتوانید با استفاده از ابزارهای سئو خارجی همچون ابزار Semrush اعتبار هر وب سایتی را پیدا کنید. این ابزار بهینه سازی کیفیت کلی یک وب سایت را درجه بندی می کند و به شما میگوید که یک بک لینک از یک سایت چقدر می تواند تأثیرگذار باشد. امتیاز بر اساس دادههای Semrush بر حسب اطلاعات زیر است:
- کمیت و کیفیت بک لینک های دامنه
- تعداد دامنههای ارجاع دهنده و تعداد IPهای ارجاع دهنده
- ترافیک جستجوی ارگانیک
- تعداد کاربران
دامنه های منحصر به فرد
یکی دیگر از معیارهای مهم موفقیت در لینکسازی، تعداد دامنههای پیوندی است که به سایت شما اشاره میکند، حتی بیشتر از تعداد بک لینکها. مطالعات، ارتباط واضحی بین دامنههای پیوند دهنده و رتبه های بالاتر نشان دادهاند. تنوع دامنه باید به عنوان بخشی از استراتژی شما، تمرکز اصلی باشد. میتوانید تعداد دامنههای منحصر به فردی را که به سایت شما پیوند می دهند با استفاده از تب دامنههای ارجاع دهنده ابزار Backlink Analytics مشاهده کنید.
ارتباط موضوعی
شما باید همیشه به دنبال پیوند از سایتهایی باشید که به صورت موضعی با سایت شما هماهنگ هستند. به عنوان مثال، اگر یک سایت مسافرتی راه اندازی میکنید، باید بیشتر لینک هایی را که به دست میآورید از سایر سایت های مسافرتی باشد. با این اوصاف، داشتن برخی پیوندها از موضوعات دیگر، اگر طبیعی و منطقی باشد، اشکالی ندارد. هدف این است که اکثریت به صورت موضعی نزدیک باشند. در نهایت باید بگوییم، تاکتیک های موثر زیادی وجود دارد که میتوانید برای ایجاد لینکهای عالی و تنوع بخشیدن به پروفایل بک لینک خود در مسیر استفاده از سئو خارجی استفاده کنید.
بک لینک در سئو خارجی چیست؟ + انواع آن
بک لینک چیست؟ انواع آن کدامند؟ منظور از بک لینک، پیوندی است که خارج از سایت شما ایجاد شده و به صفحهای از سایتتان اشاره میکند. ساخت بک لینک باکیفیت از مهمترین اقدامات در سئو خارجی است که مفاهیم عمیقتر و مرتبط با آن در دوره آموزش لینک سازی خارجی سایت SEOEDU بیان شدهاند.
انواع بک لینک در سئوی خارجی
در سئو خارجی میتوان لینکها را که همان بک لینک هستند به طور کلی در 3 دسته طبقه بندی کرد که عبارتند از:
- پیوندهای طبیعی: لینکهایی هستند که مرتبط با مقاله شما بوده و بدون آنکه اجباری در کار باشند، توسط نویسنده آورده شده است.
- پیوندهای دستی: مجموعهای از لینکهایی هستند که توسط کاربر و از عمد برای پیوندسازی بین صفحات آورده شدهاند. به عنوان مثال اشتراک گذاشتن محتوای شما به صورت پیشنهادی توسط دیگر افراد.
- پیوندهای Self-Created: لینکهایی هستند که به طور خودکار ایجاد میشوند. از جمله میتوان به بخش امضا انجمنها، آنلاین کتگوریها و غیره که به احتمال زیاد توسط ربات یا بدون دخالت انسانی ساخته شدهاند. به طور معمول گوگل این موارد را جزوی از سئو کلاه سیاه در نظر گرفته و با آن مقابله میکند.
همچنین شما میتوانید بک لینکها را از نظر انتقال اعتبار به دو نوع فالو و نوفالو و نیز از نظر زمانی به 2 دونوع موقت و دائمی تقسیم کنید.
متداولترین بک لینک های پولی در سئو خارجی کدامند؟
از جمله این بک لینکها میتوان گفت:
- رپورتاژ: همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، رپورتاژ یک نمونه بسیار قدرتمند از لینک سازی خارجی است؛ چراکه هم از نظر محتوا، هم انتقال اعتبار و جذب ترافیک معمولا نتایج ملموستری دارد. شما میتوانید جهت سفارش تولید محتوای رپورتاژ و بهینه سازی سئو محتوای آن از خدمات مجموعه SEOEDU استفاده کنید.
- پروفایلی: بک لینکهایی هستند که در بخش پروفایل شبکههای اجتماعی درج میشوند.
- کامنتی: این نوع لینکها با قراردادن آدرس سایت شما و یا پیوند کردن انکرتکست به سایت شما ایجاد میشوند.
- سایدبار، فوتر یا هدر: برخی از بک لینکها میتوانند در بخش سایدبار یا قسمتهای دیگر سایت مانند فوتر یا هدر درج شوند.
اکنون این یک واقعیت شناخته شدهاست که گوگل به برندها پاداش میدهد. بنابراین فعالیتهای خلق برند منحصر به فرد، باید بخش مهمی از استراتژی بازاریابی و سئو گستردهتر شما و بخشی از رویکرد شما به سئوی خارج از صفحه باشد. بار دیگر، همهی اینها به ایجاد اقتدار آنلاین شما، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو باز میگردد. اما چگونه ساختن برند با استراتژی سئو خارجی شما تلاقی پیدا میکند و معیارهای موفقیت آن چیست؟
جستجوهای برند
شاید یکی از حیاتیترین شاخصهایی که شما در حال ساختن برند خود هستید، افزایش جستجوی برند باشد که میتواند نام تجاری، محصولات یا جستجوهای نام دامنه شما باشد. برای مشاهدهی اینکه چگونه جستجوهای برند شما در طول زمان تغییر کردهاست، به ابزار Keyword Overview بروید و نام برند خود را وارد کنید. یک کادر “روندها” را مشاهده خواهید کرد که نشان میدهد حجم جستجو در ماه گذشته چگونه تغییر کردهاست. همچنین میتوانید به Google Trends نگاهی بیندازید تا محبوبیت برند خود را کشف کنید. همچنین شما میتوانید نام تجاری خود را وارد کنید و ببینید که چگونه محبوبیت آن در طول زمان تغییر کردهاست. دلیل دیگری نیز وجود دارد که چرا تمرکز بر تلاشهای برندسازی بسیار مهم است؛ و آن SERPهای برند است. SERPهای برند چیست؟ اینها در واقع نتایج جستجویی هستند که وقتی شخصی نام برند شما را جستجو می کند نشان میدهد. تلاشهای برندسازی به گوگل کمک میکند تا اعتبار شما را درک کند، به همین دلیل است که به یک تاکتیک ضروری سئوی خارج از صفحه تبدیل شدهاست. هنگامی که یک نام تجاری ایجاد میکنید، همچنین خواهید دید که به طور طبیعی لینکهایی را در سراسر وب کسب میکنید، حتی بدون اینکه فعالانه برای آنها کار کنید.
تفاوت سئو داخلی و خارجی در این است که سئو داخلی با ابزارهای داخل سایت سروکار دارد، در حالی که سئو خارجی به دنبال محبوبیت و اعتبار وب سایت شما است. وقتی به بازاریابی محتوا فکر میکنیم، بسیار آسان است که آن را تنها به عنوان یک تاکتیک سئوی درون صفحه یا سئو داخلی در نظر بگیریم. یعنی ایجاد و انتشار محتوایی که در وب سایت شما قرار دارد. اما با نگاهی جامعتر، در مییابیم که بازاریابی محتوا هم تاکتیکهای درون صفحه و هم تاکتیکهای سئو خارجی سایت را در بر میگیرد. انتشار محتوای عالی و دنبال کردن تکنیک سئو محتوا در سایت شما تنها بخشی از بازاریابی محتوا است. هر محتوایی که در هر نقطه از وب ایجاد و منتشر میکنید، تحت بازاریابی محتوا قرار میگیرد. تاکتیکهای معمول بازاریابی محتوا که به تقویت سیگنالهای خارج از صفحه کمک میکنند عبارتند از:
- پستهای وبلاگ
- اینفوگرافیک
- نظرسنجی، مطالعات و مقالات تحقیقاتی
- کتابهای الکترونیکی و صوتی
بازاریابی محتوا همچنین با سایر تکنیک های سئو خارجی مانند لینک سازی، رسانههای اجتماعی و روابط عمومی به خوبی در ارتباط است. خیلی ساده بگوییم که اگر محتوای عالی دارید، در مورد آن به مردم بگویید. شما میتوانید از جعبه ابزار بازاریابی محتوا استفاده کنید تا به شما کمک کند موضوعات پرطرفداری را پیدا کنید که به صورت آنلاین مورد توجه قرار میگیرند و مرتبطترین رسانههای صنعتی را برای تبلیغ محتوای خود بیابید.
روابط عمومی و سئو برای مدت طولانی به عنوان دو رشته بازاریابی متفاوت در نظر گرفته میشدند، اما در سالهای اخیر، این دو در کنار هم قرار گرفتهاند. روابط عمومی دیجیتال در حال حاضر تاکتیک انتخابی برای ایجاد لینک برای بسیاری از سئوکاران است، با توجه به اینکه این تکنیک، یک راه عالی برای به دست آوردن لینکهای معتبر است. شما میتوانید از تاکتیکهای روابط عمومی برای تبلیغ یک محتوای عالی و داراییهای قابل پیوند مرتبط استفاده کنید و در نتیجه میتوانید حجم قابل توجهی از لینکها را به دست آورید. یک مطالعهی اخیر نشان میدهد که کمپینهای تبلیغاتی به طور متوسط از بین 10 تا 24 دامنه پیوندی منحصر به فرد پیوند کسب میکنند. روابط عمومی در سیگنالهای سئو خارجی به روشهایی بیشتر از کمک به ساخت لینک کمک میکند. یک کمپین روابط عمومی عالی همچنین میتواند مزایایی چون افزایش آگاهی از برند و نتایج جستجوی برند و معرفی کسب و کار در مقابل مخاطبان هدف باشد.
نمیتوان انکار کرد که ما در یک دنیای اجتماعی زندگی میکنیم. 93 درصد از کاربران عادی اینترنت در شبکههای اجتماعی حضور دارند. رسانه های اجتماعی نقش بزرگی در استفاده از وب و جستجو برای پاسخ به سوالات ما دارند. در حقیقت پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نوعی موتور جستجو به حساب میآیند. با این حال، باید بدانید که اشتراکهای اجتماعی یک عامل رتبهبندی مستقیم نیستند. حضور شما در شبکههای اجتماعی میتواند شما را در مقابل مشتریان بالقوه و مشتریانی قرار دهد که به دنبال پاسخ به سوالات خود یا برندهای مناسب در شبکههای اجتماعی مورد استفاده خود هستند. رسانههای اجتماعی اغلب به عنوان یک پلتفرم خدمات مشتری استفاده میشوند.
از اهمیت رسانههای اجتماعی میتوانیم این مورد را هم بگوییم که اکثر مشتریان شما به عنوان اولین درگاه تماس با شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند. به عنوان فردی که قصد معرفی برند خود را دارد و منتظر ترقی است، شما باید حضوری قوی در شبکههای اجتماعی داشته باشید، به طور حرفهای ارتباط برقرار کنید، و شبکه اجتماعی را به عنوان کانال برند دیگری برای خود در نظر بگیرید و خدمات سئو را این بار در قلب شبکههای اجتماعی شکوفا کنید. کانال و شبکهای که مشتریان فعلی و بالقوه آن را به عنوان بخش مهمی راه ارتباطیشان با شما در نظر میگیرند. همانطور که گفته شد، یکی از موثرترین تکنیک های سئو خارج از صفحه یا سئو خارجی استفاده از رسانههای اجتماعی است. استفاده از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی یک راه عالی برای گسترش دسترسی به محتوای شما است. رسانههای اجتماعی نه تنها میتوانند کلیکهای بیشتری را بر روی آخرین محتوای شما پدید آورند، بلکه میتوانند منبع مهمی برای بک لینکهای ارزشمند از سایتهایی با DA بالا باشند:
- لینکدین (DA:98)
- فیس بوک (DA:96)
- توییتر (DA:94)
- اینستاگرام (DA:93)
گوگل مستقیماً اعلام نکردهاست که پیوند از یک پلتفرم رسانه اجتماعی به سئوی شما کمک میکند، اگرچه آنها گفتهاند که پلتفرمهای اجتماعی برای دادهها به همان روش به هر سایت دیگری در وب خزیده میشوند. در حالی که تأثیر سئوی بک لینک از یک پلتفرم اجتماعی نامطمئن است، اما یک قطعیت رتبه بندی پروفایل اجتماعی شما در SERPها است. نمایه اجتماعی شما نه تنها رتبهبندی میشود، بلکه احتمالاً برای هر عبارت جستجوی مرتبط با نام تجاری در بالاترین رتبه قرار میگیرد. علاوه بر این، تقویت محتوا از طریق پلتفرمهای اجتماعی احتمالاً به اشتراک گذاشته میشود و پر بازدید شدن و احتمال پیوند و اشتراک گذاری محتوای شما را افزایش میدهد.
ممکن است از دیدن انجمنهایی که به عنوان یک تاکتیک سئوی خارج از صفحه توصیه میشوند شگفت زده شوید. چرا؟ زیرا در طی سالها، سئوکاران انجمنها، نظرات و سایر پلتفرمهای UGC را به عنوان راهی برای ایجاد لینکها (با کیفیت بالا یا پایین) اسپم میکردند. به همین دلیل، توجه، به طور کامل از انجمنها دور شد. هنگامی که به عنوان بخشی از یک استراتژی جامعتر استفاده میشود، انجمنها میتوانند ارزش واقعی را به فرایند بازاریابی شما اضافه کنند. به جای استفاده از انجمنها برای ایجاد لینک، با یک طرز فکر متفاوت وارد انجمن شوید. به استفاده از انجمنها به عنوان راهی برای درگیر شدن مستقیم در گفتگوهایی که به تخصص شما مربوط میشود، استفاده کنید تا خود را به عنوان یک متخصص قرار دهید و به سرعت به عنوان یک متخصص دیده شوید. تعداد بسیار کمی از پلتفرمهای دیگر به شما اجازه میدهند تا با مشتریانی که قبلاً در مورد آنچه ارائه میدهید سؤال میپرسند، گفتگوهای آزاد داشته باشید. این یک راه فوقالعاده برای شروع ایجاد روابط و اعتماد است.
با کمی تلاش و تعهد، میتوانید نسبتاً به راحتی، یک جامعهی قوی و با دارا بودن سطح بالایی از اعتماد مخاطبان در انجمنها را ایجاد کنید. Reddit و Quora پلتفرمهای کلیدی در مقیاس بزرگ برای استفاده هستند، اما تالارهای گفتمان شما میتوانند به همان اندازه مؤثر باشند. سایت ارسال تالار گفتگو یک تابلوی گفتگوی آنلاین است که به کاربران امکان میدهد مکالمات معناداری در قالب یک پیام ارسال شده داشته باشند. اگر به درستی انجام شود، ارسال تالار گفتگو میتواند مزایای متعددی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد مانند قرار گرفتن در معرض مشتریان جدید، درک بهتر مشتریان خود و فرصتهایی برای پاسخ به هر سؤالی که مشتریان یا مشتریان بالقوه ممکن است داشته باشند. فعالیت در تالار گفتگو به یک رویکرد طولانی مدت نیاز دارد تا شهرت قابل اعتمادی در بین سایر اعضای انجمن ایجاد شود. شناسایی تالارهای گفتگو با یک جامعهی آماده که در حال بحث در مورد خدماتی هستند که شما ارائه میدهید. این یک راه عالی برای تعامل آنلاین با مشتریان فعلی یا بالقوه است.
موضوعات تالار گفتمان را در مورد موضوعات مرتبط با کسب و کار خود که میتوانید به آن ارزش بیافزایید، شناسایی کنید، مانند دانش تخصصی در مورد یک موضوع خاص برای کمک به پاسخ به سؤال کاربر. در صورت لزوم، ممکن است فرصتی برای اضافه کردن پیوند به وب سایت خود به عنوان بخشی از بحث در انجمن وجود داشته باشد. با این حال، همیشه اطمینان حاصل کنید که این فعالیت به اندازه کافی انجام میشود و یک بک لینک به وب سایت شما تنها در صورتی ارسال میشود که بسیار مرتبط با مکالمه باشد و واقعاً به پاسخ به سؤال کاربر دیگر کمک کند.
اینفلوئنسر مارکتینگ امروزه به اشکال مختلف ارائه می شود. امروز همه چیز درباره اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک است. اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند راهی فوقالعاده برای ساختن برند شما، تقویت محتوای شما و دستیابی به مخاطبان جدید باشد. ما قبلاً بحث کرده ایم که چگونه شبکه های اجتماعی به تنهایی موتورهای جستجو هستند. در حالی که آنها متفاوت از گوگل استفاده می شوند، شکلی از موتور جستجو هستند که در آن کاربران فعالانه به دنبال یافتن محتواهای جذاب هستند که توسط افراد به اشتراک گداشته شده است. اینفلوئنسرها می توانند کمک زیادی به حضور شما به عنوان گرداننده ی یک کسب و کار در این پلتفرم ها کنند.
رویدادها در استراتژیهای بازاریابی بازمیگردند و باور کنید یا نه، میتوانند به استراتژی سئوی خارج از صفحه یا سئو خارجی شما کمک کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، رویدادهای آنلاین قابل توجه هستند. آنها نه تنها میتوانند به جذب مخاطبان شما کمک کنند، بلکه شما می توانید از هیاهو و اتفاقات و مناسبتهای اطراف کسب و کار خود نیز بهرهمند شوید که باعث ایجاد تعامل اجتماعی و حتی پیوندها میشود.
پست مهمان شامل ارسال محتوا به وب سایت شخص دیگری برای ارائه اطلاعات و ارزش برای مخاطبان است. هنگامی که پست مهمان به درستی انجام شود، میتواند به استراتژی بازاریابی شما در راستای سئو خارجی کمک بیشتری کند تا اینکه فقط به عنوان راهی برای ایجاد پیوند استفاده شود. پست مهمان، برند شما را در مقابل مخاطبان هدف قرار می دهد، ترافیک هدفمندی را به دست میآورد و به شما کمک میکند تا به عنوان یک متخصص در حوزهی کاری خود قرار بگیرید. هدف اصلی شما از پست مهمان باید دستیابی به یک مخاطب جدید، قرار گرفتن در مقابل ترافیک سایت مرتبط و ایجاد برند شما باشد. وقتی با این طرز فکر به تاکتیک نزدیک شوید، متوجه میشوید که میتواند بسیار ارزشمند باشد.
همچنین ارائه محتوای مهمان به وب سایتهای شخص ثالث یکی از تکنیکهای بازاریابی آنلاین موثر است که میتواند مزایای سئوی خارج از سایت را نیز به همراه داشته باشد. این روش میتواند یک بخش رهبری فکری برای محتوا باشد؛ یعنی در واقع چیزی که توجه خوانندگان را به خود جلب کند. شما باید به دنبال دسترسی به وب سایتهای شخص ثالثی باشید که مخاطبان هدف آنها شبیه به وب سایت شما است، مانند نشریات تجاری آنلاین. به این ترتیب در معرض دید و آگاهی از برند در میان مشتریان بالقوه افزایش مییابد و شانس هدایت ترافیک ارجاع از آن وبسایت را افزایش میدهید. البته از یک بک لینک ارزشمند نیز بهره مند خواهید شد.
پرورش روابط آنلاین از طریق ارائه محتوا میتواند منبعی اساسی برای بهبود ترافیک و موفقیت در سئو خارجی باشد. به یاد داشته باشید، قرار دادن محتوا در یک وبسایت با DA قوی، از شما میخواهد که محتوا یا دادههایی را در اختیار آنها قرار دهید که کاملاً منحصربهفرد است و احتمالاً تقاضای بالایی از سوی مخاطبان آنها خواهد داشت. علاوه بر این فراموش نکنید که برای قرار دادن محتوای مهمان، با سایتهایی که هدفتان است، استراتژیک باشید و اطمینان حاصل کنید که به سایتهایی دسترسی پیدا میکنید که قابل اعتماد و مرتبط با مخاطبان هدف خود هستند.
پادکستها در حال حاضر بسیار محبوب هستند و هر ماه شنوندگان بیشتری را به دست میآورند. 57 درصد از آمریکاییها حداقل یک بار به پادکست گوش دادهاند. اگر از آنها به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده نمیکنید، ممکن است فرصتهای بزرگی را از دست بدهید. بیایید به مزایای آن نگاه کنیم: پادکستها یک راه عالی برای دستیابی به مخاطبان جدید، به اشتراک گذاشتن تخصص خود و به دست آوردن دید در موتورهای جستجو هستند.
آیا میدانستید که 89 درصد از مردم قبل از خرید یک محصول ابتدا نظرات مردم و خریداران آن محصول را مورد مطالعه قرار میدهند؟ ثبتreview یک تاکتیک مدیریت اعتبار آنلاین و سئوی خارج از صفحه یا سئو خارجی است که بسیار دست کم گرفته شدهاست. همانطور که TrustPilot میگوید، «شاید کوچکترین مزیت جمعآوری نظرات این است که وقتی بهدرستی اجرا شوند، بررسیها میتوانند به گوگل در درک بهتر سایت شما کمک کنند. درک رایج این است که گوگل از آنها برای استخراج سیگنالهای برند و معرفی آن استفاده میکند، که میتواند اعتبار دامنه سایت شما و در نهایت موقعیت شما در جستجو را افزایش دهد. وقتی به اصول اولیه بازگردید، سئو خارجی به ساختن برند شما و ایجاد سیگنالهایی بازمیگردد که شما را به عنوان یکی از افرادی که شایسته رتبهبندی برتر در SERP هستند، نشان میدهد.
گاهی اوقات، یک نشریه برای تکمیل مقالات اصلی خود به دنبال انتشار محتوایی از منابع دیگر است. آنها این کار را انجام میدهند زیرا از ایجاد محتوای تازه آسانتر است. اغلب متوجه میشوید که محتوا در سایتهایی پخش میشود که بخشی از یک شبکه متعلق به یک گروه تلویزیونی یا رادیویی را تشکیل میدهند. اما ناشران نیز از این برای افزایش محتوایی که هر روز در سایتشان به صورت زنده پخش میشود استفاده میکنند. یاهو شاید یکی از بزرگترین پلتفرمهایی باشد که معمولاً محتوا را از منابع دیگر پخش میکند. همچنین ممکن است برای افزایش دسترسی خوانندگان به محتوا، محتوای خود را به نشریات دیگر ارسال کنید.
اما این روش به عنوان یک تاکتیک سئو خارجی چگونه عمل میکند؟
اگر محتوای خود را در سایتهای دیگر پخش کنید، Google همیشه نسخهای را که ما فکر میکنیم برای کاربران در هر جستجوی دادهشده مناسبتر است نشان میدهد که ممکن است نسخهای باشد که شما ترجیح میدهید. با این حال، اطمینان از اینکه هر سایتی که محتوای شما در آن پخش میشود، دارای پیوندی به مقاله اصلی شما باشد، مفید است. همچنین میتوانید از کسانی که از مطالب سندیکایی شما استفاده میکنند بخواهید از متا تگ noindex استفاده کنند تا موتورهای جستجو نتوانند نسخه محتوای خود را ایندکس کنند. محتوای همبسته اغلب به دلایل واضح مربوط به تکراری بودن آن توسط گوگل، ایندکس نمیشود. اما این بدان معنا نیست که همیشه باید از آن اجتناب کنید. پخش محتوا میتواند به تقویت محتوای شما کمک کند. توجه بیشتر به کار منتشر شده شما میتواند تأثیر مثبتی بر سیگنالهای برند و معرفی آن داشتهباشد، کسبوکاری که در پلتفرمهای شخص ثالث بررسیهای خوبی جمعآوری کردهاست، خود را به عنوان یک برند معرفی میکند.
سئوی محلی همیشه یک تکنیک سئو خارج از صفحه یا سئو خارجی بودهاست. هنگامی که به درستی انجام شود، ارائه کسب و کار شما در فهرستهای محلی میتواند برای افزایش درآمد، شهرت و رتبه بندی، به ویژه در نتایج جستجوی محلی، حیاتی باشد. نتایج جستجوی محلی شامل آن دسته از نتایجی است که کاربر به مکانی به عنوان بخشی از جستجوی خود ارجاع دادهاست، و همچنین نتایج ارائه شده توسط آدرس IP یا مکان کاربر تعیین میشود. مورد دوم شامل جستجوهایی است که اغلب به عباراتی مانند “نزدیک من” یا “نزدیک” اشاره میکنند. لیستهای محلی تا حد زیادی رایگان هستند و میتوانند بسیار قدرتمند باشند. نه تنها کسب و کار شما میتواند از افزایش میزان قرار گرفتن در معرض و ترافیک بهره مند شود، بلکه فهرست شدن در دایرکتوریهای محلی فرصت ایجاد یک بک لینک ارزشمند از یک سایت DA بالا را فراهم میکند. بسیاری از دایرکتوریها در وب شناخته شده هستند و احتمالاً شما قبلاً با بسیاری از آنها آشنا شده اید.
ارائه یک فهرست محلی ممکن است آسان به نظر برسد، اما اطمینان از ارائه اطلاعات یکسان در هر فهرست برای این تکنیک سئوی خارج از صفحه بسیار مهم است. اطلاعات کسب و کار مانند نام، آدرس و شماره تماس باید در همه فهرستها یکسان باشد. این روش ممکن است ساده به نظر برسد، اما مغایرتهایی مانند اختصارات یا غلط املایی میتواند تأثیرات زیادی بر لیستهای شما داشته باشد. زیرا میتواند برای Google سردرگمی ایجاد کند. در احتمال وقوع این اتفاق، گوگل ممکن است اطلاعات اشتباهی را نمایش دهد یا حتی لیست شما را اصلا در SERPها نشان ندهد. با این حال، زمانی که فهرستهای محلی به درستی پیادهسازی شوند، میتوانند بسیار قدرتمند باشند و میتوانند کسبوکار بیشتری را از بین مخاطبان ملی و بینالمللی به ارمغان بیاورند.

چگونه تکنیک های سئوی خارج از صفحه می تواند قدرت دامنه شما را بهبود بخشد؟
بهبود عملکرد سئو خارجی شما به طور مستقیم با امتیاز Domain Authority (DA) یا قدرت دامنه شما مرتبط است. DA سایت شما یک امتیاز رتبه بندی است که توانایی سایت شما را برای رتبه بندی در SERPها تعیین می کند. این امتیاز از 1 تا 100 است که بر اساس عوامل متعددی از جمله پیوند دادن دامنه های ریشه و تعداد کل پیوندها است. DA سایت شما معیاری نیست که گوگل برای تعیین رتبه شما استفاده می کند، اما نشانگر خوبی برای عملکرد سایت شما از منظر سئوی خارج از سایت است. 13 تکنیکی که نام بردیم کاربردی ترین اقداماتی هستند که می توانید برای اطمینان از اینکه وب سایت شما بهترین فرصت را برای بهبود اعتبار دامنه خود دارد و در نهایت رتبه بالاتری در SERP دارد، از آن ها استفاده کنید.
نحوه انجام سئو خارج از صفحه
در سطح بالا، بهبود “سئوی خارج از صفحه” یک وب سایت شامل بهبود موتور جستجو و درک کاربر از کیفیت یک سایت است. این امر با دریافت لینک از سایتهای دیگر (به خصوص سایتهایی که خود معتبر و قابل اعتماد هستند)، ذکر نام تجاری، اشتراکگذاری محتوای شما، و “رای اعتماد” از منابع خارج از وبسایت شما اتفاق میافتد. برنامه ریزی استراتژی سئوی خارج از سایت یا سئو خارجی ساده نیست و به سطحی از مهارت و تخصص نیاز دارد. اگر منبع مناسبی ندارید، ما اینجا هستیم تا کار را برای شما آسانتر کنیم و ضمن مشاوره سئو، منبع و خدمات سئو ارزشمندی را برای شما ارائه دهیم. آموزش هایی نظیر انواع سئو، آموزش سرچ کنسول، تولید محتوا و… را با ما تجربه کنید.

دوره ویژه آموزش سئو
صفر تا صد آموزش سئو خارجی

از پایه تا ورود به بازار کار

آموزش صفر تا صد

پشتیبانی و مشاوره
فقط 500 هزار تومان
اهمیت یادگیری سئو خارجی چیست؟
تاکنون در مورد اهمیت یادگیری سئو داخلی و سئو تکنیکال مطالب بسیاری زیادی بیان کردیم و محتواهای مختلفی را پیرامون آن در بخش بلاگ سایت آپدیت کرده و منتشر نمودهایم. با این حال پیرامون سئو خارجی میخواهیم در این صفحه به صورت مفصل بحث کنیم.
در اولین قدم راجع به اهمیت سئو خارجی باید بدانید بنابر آنچه وب سایت Moz اعلام کرده است، دادههای حاصل از مطالعات آنها پیرامون عوامل رتبه بندی موتور جستجو نشان میدهد سئو خارجی بیش از 50 درصد از وزن و اهمیت سئو را در رتبه بندی تشکیل میدهد. در حالی که الگوریتمهای موتورهای جستجو و فاکتورهای رنکینگ آنها به طور دائم تغییر میکنند، سئو خارجی با ایجاد اعتماد پذیری، اعتبار و مرتبط بودن برای سایت شما، نقش مهمی را برای رتبه دادن به صفحه ایفا میکنند. بنابراین تا اینجا ما به اهمیت یادگیری سئو خارجی برای آنکه بتوانیم رتبههای بالاتری را دریافت کنیم پی بردیم.
در تصویر زیر شما میتوانید فاکتورهایی که یک محتوا در صفحه شما به وسیله آن رتبه بندی میشود را مشاهده کنید که بخشهای مربوط به سئو خارجی آن مشخص شدهاند.
دلایل مهم یادگیری سئو خارجی
با درک مقدماتی از اهمیت سئو خارجی، حال میخواهیم 3 دلیل مهم یادگیری سئو خارجی را برای شما ذکر کنیم که به شرح زیر میباشند:
انتقال اعتبار
یکی از مهمترین عللی که برای یادگیری سئو خارجی وجود دارد، انتقال اعتبار از سایتهای مختلف است. در سئو خارجی به شما آموزش داده میشود که چگونه میتوانید با ثبت رپورتاژ یا درج بک لینکهای با کیفیت، انتقال اعتبار خوبی را برای صفحات خود داشته باشید.
هدایت ترافیک بیشتر
برخلاف اعتقاد بسیاری از افراد، سئو خارجی تنها محدود به درج بک لینک و رپورتاژ نیست بلکه اجزای دیگری نیز دارد. از فعالیت در شبکههای مجازی گرفته تا پیشرفت و برندسازی. همه اینجا به هدف انتقال ترافیک و افزایش نرخ CTR انجام میشود که بخشی از نکات مهم آن در یادگیری سئو خارجی آموزش داده میشوند.
برندسازی
در کنار انتقال اعتبار و ترافیک به سایت، تقویت برند نیز هدف دیگری از سئو خارجی است. همانطور که میدانید، امروزه اعتماد مهمترین پارامتری است که میتواند شما را از سایر رقبا متمایز کند. بیش از 80 درصد از کاربران، اعتماد به برند را علت اصلی خرید خود میدانند. در سئو خارجی به شما آموزش داده میشود تا با فعالیت در فضای مجازی، بتوانید محبوبیت خود را افزایش دهید.
مزایای سئو خارجی برای کسب و کارهای اینترنتی چیست؟
برخی از مزیتهای سئو خارجی برای کسب و کارهای اینترنتی عبارتند از:
برندسازی
اولین و مهمترین موردی که قبلا هم به آن پرداختیم، برندسازی است. در سئو خارجی شما کاری میکنید تا به واسطه پلتفرمهایی که در بیرون از سایت شما قرار دارند، برند شما، محصولات و خدمات آن پروموت شود. این کار با ذکر نام برند، تبلیغات برند، نشان دادن نام و نشان برند به خصوص در پلتفرمهای بزرگ و معتبر انجام میشود. به تدریج تمام این کارها باعث میشوند تا بتوانید خودتان را به کاربران حوزهای که در آن فعالیت میکنید نشان داده و بشناسید.
رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو
زمانی که گوگل سیگنالهای برند شما را از سمت سایتهای دیگر به خصوص پلتفرمهای بزرگتر دریافت میکند، به تدریج به سایت شما بها خواهد داد. در نتیجه رتبه بندی صفحات سایت شما بیشتر میشود. از سوی دیگر، جذب ترافیک و نیز انتقال اعتبار و اعتماد همگی دلایلی هستند که سیگنالهای مثبتی را از سایت شما به گوگل منتقل خواهند نمود.
زمانی که بتوانید رتبه بالاتری در حوزه کاری خود دریافت کنید، فروش محصول، کاربران و شهرت شما افزایش خواهد یافت.
اطلاع رسانی بیشتر و جلب اعتماد
یکی از محصولات و فواید سئو خارجی و برندسازی، آگاهی بیشتر مردم از برند و محصولات شما است که میتواند منجر به اعتماد شده و یا فروش آنها را بیشتر کند. در قسمت قبل گفتیم اعتماد به برند تا 80 درصد در خرید کاربر نقش دارد. زمانی که مدام نام برند شما در جای جای فضای مجازی و سایتهای بزرگ و کوچک نمایش داده شود، کاربر به تدریج به آن اعتماد خواهد کرد. این به مهارت شما وابسته است که چقدر پلنهای تبلیغاتی و سئو خارجی خود را به گونهای ایجاد کنید که بیشترین نتیجه را به خصوص در مناسبتهای مهم و پرفروش ایام سال مانند بلک فرایدی و غیره دریافت نمایید.
مجموعه SEOEDU یک پلتفرم ارائه دهنده خدمات سئو در یزد و سایر شهرهای ایران به خصوص برای کسبوکارهای فعال در فضای مجازی است. شما میتوانید از خدمات این مجموعه در بخش مشاوره سئو و خدمات طراحی سایت و تولید محتوا استفاده کنید.
تاثیر Off Page سئو بر رتبه وب سایت چیست؟
تا این قسمت بر تاثیرات و اهمیت سئو خارجی بر سایت و کسبوکار شما مواردی را بیان کردیم. با این حال یک جنبه مهم دیگر، تاثیر آن بر رتبههای سایت است. برخلاف سئو داخلی که با فاکتورهای درونی سایت به بهبود این قسمت کمک میکند، در سئو خارجی شما باید با عوامل بیرونی، گوگل یا موتور جستجو را قانع کنید تا رتبه بالاتری را به شما اختصاص دهند. اما انجام اقدامات مهم سئو خارجی که در قسمت آتی بیان میکنیم، چگونه بر رتبه وب سایت اثر میگذارند؟
در پاسخ به سوال قبل باید گفت سئو خارجی کمک میکند تا با برندمنشن، ارائه نقد و بررسیها و نظرات بهتر و مورد اعتمادتر کردن جنبه عمومی کسبوکار شما، کاربران بیشتری به سایت مراجعه کنند. در نتیجه با افزایش ترافیک مستقیم به سایت، گوگل این سیگنال را به عنوان بالابودن آتوریتی و ارزش دامنه شما تلقی میکند که عامل غیرمستقیم در بهبود رتبه بندی است. بنابراین فراهم کردن ترافیک یک عامل برای پروموت کردن رتبه صفحه با سئو خارجی است.
مورد دیگر، انتقال اعتبار لینک سازی است که در سئو خارجی منجر به بهبود رتبه سایت میشود. اعتبار دامنه یا Domain Authority یک عدد متغیر از 0 تا 100 است که تا حدی مشخص کننده قدرت سئو سایت میباشد. شما میتوانید با انتقال اعتبار یا به عبارت دیگر قدرتمندتر کردن ارزش بک لینک، به بهبود رتبه سایت و صفحات کمک کنید.
فاکتورها و عوامل موثر در سئو خارجی کدامند؟
اکنون برای شما این پرسش مطرح میشود که سئو خارجی را چه طور باید اعمال کنید. در این خصوص ما چند فاکتور را به شما معرفی میکنیم که میتوانید با کمک آنها حرکتهایی را در سئو خارجی و بهینه سازی سایت خود از این بخش اعمال کنید که عبارتند از:
ساخت بک لینک برای بهبود دامین آتوریتی
از دیدگاه گوگل، هرچقدر تعداد بک لینک ها به سایت شما بیشتر باشد، اعتبار بیشتری برای شما وجود خواهد داشت. با این حال چند نکته مهم در این خصوص وجود دارد.
- ترجیح این است که کمیت بک لینک در دامنه بیشتر باشد نسبت به تکرار آن در یک دامنه خاص.
- ترجیح این است کیفیت بک لینک چه از نظر انکرتکست و سایت مبدا مهمتر از کمیت آن باشد.
همچنین توجه کنید برگزاری کمپینهای لینک سازی خارجی نباید غیرطبیعی اجرا شود. چراکه ممکن است تاثیر معکوس گذاشته و سئو کلاه سیاه تلقی شود.
تعامل در شبکه های اجتماعی
یک فاکتور دیگر که گوگل میتواند از طریق آن برای بررسی وضعیت سئو خارجی شما اقدام کند، بررسی وضعیت سوشیال سیگنالها است. بدین معنا که گوگل میتواند از میزان تعامل، نقد و بررسیها، نظرات و امتیازها و میزان ترافیک ورودی به سایت شما از این شبکهها، لایک و Share و غیره، میزان تعامل پلتفرم شما با مخاطبانتان را بسنجد. بدیهی است که هرچقدر این مقدار بیشتر باشد، گوگل اعتبار بیشتری به شما خواهد داد و سئو خارجی سایت شما بهینهتر میشود.
برندمنشن
برندمنشن یا ذکر نام تجاری شما، یک بخش جدایی ناپذیر از سیگنالهای خارج از صفحه است که میتوانید از آن برای بهینه سازی سئو خارجی سایت خود استفاده کنید.
معرفی و بررسی اهمیت رپورتاژ در سئو خارجی
اگر نمیدانید رپورتاژ آگهی چیست؟ بهتر است این مقاله را با توضیحات کامل آن مطالعه کنید. با این حال به صورت خلاصه میتوان گفت رپورتاژ یک محتوای تبلیغی با محتوایی به لحن خاص است که با هزینه در یکی از سایتهای قدرتمند و قابل قبول منتشر میشود.
اهمیت رپورتاژ آگهی در 4 بخش مهم خلاصه میشود که عبارتند از:
- برندسازی:
رپورتاژ برند شما را معرفی میکند. این کار در یک پلتفرم معتبر صورت میگیرد و میتواند اعتماد گوگل و کاربران را به سمت کسب و کار شما بیشتر کند.
- معرفی خدمات و محصولات:
کسی که اقدام به نگارش رپورتاژ میکند، باید محتوای آن را به گونهای نگارش کند که محصولات و خدمات برند شما به مشتری معرفی شود. معمولا رپورتاژها جنبه تبلیغاتی مخفیانهای دارند تا مخاطب را فراری نداده و در نهایت با پیشنهاد یک محصول یا خدمات، نیاز کاربر را رفع کنند.
- هدایت ترافیک:
مورد مهم دیگر از اهمیت رپورتاژ به خصوص در سئو خارجی، هدایت کاربران از پلتفرم بیرونی به سایت شما است.
- انتقال اعتبار:
همانطور که بارها گفتیم، رپورتاژ یک نوع بک لینک به شما میآید که معمولا در یک سایت قدرتمند منتشر میشود. در نتیجه شما میتوانید بخشی از اعتبار سایت مبدا را به مقصد یعنی پلتفرم خود وارد کنید که منجر به بهبود سئو آن صفحه خواهد شد.
برای کسانی که میخواهند به طور کامل بر مبحث تولید محتوای رپورتاژ آگهی مسلط شوند، با توجه به گسترده بودن نکاتی که باید در تولید محتوا، نحوه انتشار، محل انتشار، چگونگی انتشار، زمان انتشار و غیره باید بدانید، دوره آموزش رپورتاژ آگهی SEOEDU درنظر گرفته شده است. این دوره شامل یک پکیج صفر تا صدی است که تمام تجربیات آقای دهقانی با تجربه برگزاری بیش از 500 کمپین تبلیغاتی را برای شما ارائه میکند.
تکنیک های سئو خارجی (سئو آف پیج)
برای آنکه بتوانید در سئو خارجی چند حرکت فنی و تاثیرگذار بزنید، نمونه راه حلهایی را در این صفحه ذکر میکنیم که میتوانید موارد بیشتر را در دوره جامع سئو SEOEDU مشاهده کنید. این تکنیکها عبارتند از:
بک لینک سازی چندلایه
یکی از ترفندهای بسیار جذاب، ساخت بک لینک های چند لایه است. شما میتوانید لایه اول را به عنوان رپورتاژ درنظر گرفته و لایههای دیگر را بک لینکها در انجمنها، سوشیال سیگنال و غیره قرار دهید.
تبلیغ و هدایت ترافیک از اکانت های شبکه مجازی
شما میتوانید با پیجهای بزرگ قراردادی ببندید تا صفحات شبکه اجتماعی شما تبلیغ گردد. سپس کاربران را با تولید محتوا جذب کرده و آنها را در به صفحات مهم سایت خود هدایت کنید. در این حالت یک شوک با افزایش ترافیک ناگهانی صفحه ایجاد کرده که میتواند برای سئو سایت مفید باشد.
کامنت گذاری
یکی دیگر از روشهایی که میتوانید از آن برای تبلیغ برند، معرفی خدمات و محصولات استفاده کنید، گذاشتن کامنت است. شما میتوانید در انجمنها، سایتهای رقیب و غیره نام برند خود را ذکر کرده و محصولات و خدمات آن را معرفی کنید. در این حالت ممکن است کاربران دیگر به سمت برند شما جذب شوند.
شما کاربران میتوانید برای دریافت خدمات سئو سایت همین حالا از سایت SEOEDU اقدام کرده و تمام بخشهای سئو داخلی و خارجیتان را به ما بسپارید.
بررسی سئو خارجی را چگونه انجام دهیم؟
شاید برای شما هم این پرسش مطرح شود که چگونه میتوانیم از وضعیت سئو خارجی خود اطلاعاتی را بدست آوریم؟ آیا امکان آن وجود دارد که نمره کلی از عملکرد سئو خارجی خود داشته باشیم؟ در پاسخ شما باید چند عامل را مورد بررسی قرار دهید که در در نهایت میتوانند وضعیت سئو خارجی سایت شما را تعیین کنند:
- وضعیت بک لینکها (کمیت و کیفیت): یک نمایه کلی از وضعیت بک لینکهای خود، تعداد آنها و ریفر دامینها بدست آورید. در این قسمت میتوانید از ابزارهای مختلفی اعم از اچرفز، گوگل سرچ کنسول، Moz و یا سمراش استفاده کنید. در این حالت حتما پارامترهای DA و DR (اعتبار و رتبه دامنه)، انکرتکست و تعداد صفحاتی که لینک شما وجود دارند را درنظر داشته باشید.
- وضعیت بک لینک رقبا: برای ارزیابی وضعیت سئو خارجی مهم است که خود را با رقبای مهم مقایسه کنید. این کار یک درک کلی از وضعیت سئو خارجی سایت شما میدهد. بهترین راهکار برای این کار، بررسی وضعیت بک لینک رقبا است.
- بررسی سوشیال سیگنالها: یک قسمت دیگر از ارزیابی سئو خارجی با بررسی وضعیت عملکرد شما در پلتفرمهای خارج از سایت انجام میشود. به سوشیال سیگنالهایی که از شبکههای اجتماعی در سایت شما هدایت میشوند توجه کنید. تعداد شبکههای اجتماعی، تعداد مخاطبان، لایک و فالوورها، کامنتها و تعامل آنها، بک لینکهایی که در این قسمت درج شدهاند و ترافیک ورودی از آنها بسیار مهم هستند.
- برند منشن و تبلیغات: از آنجایی که تبلیغات یک جنبه مهم از سئو خارجی است، شما میتوانید وضعیت خود و رقبایتان را در این قسمت بسنجید. در این بخش ابزار خاصی را نمیتوان پیشنهاد کرد مگر آنکه رقبای خود را دنبال کرده و یا از ابزارهای یافتن بک لینک استفاده کنید. البته ابزار اچرف میتواند علاوه بر ارائه تعداد بک لینکهای رقبا در سایتهای مختلف، ترافیک آنها را نیز مشخص کند که در انتخاب رسانه برای تبلیغات بسیار مفید خواهد بود.
نکته: استفاده از ابزارهای Website Audit مانند seoptimer و غیره میتوانند یک تحلیل از عملکرد شما در سئو داخلی، مشکلات تکنیکال سایت و نیز سوشیال مدیا ارائه کنند.
نحوه بررسی سئو خارجی رقبا و فاکتورهای مهم آن
در قسمت قبل نحوه ارزیابی سئو خارجی را برای سایت خودمان بیان کردیم. برای بررسی این قسمت از سئو در میان رقبا نیز میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
- برای تحلیل وضعیت بک لینکهای رقبا، از ابزارهای یاد شده نظیر اچرف، Moz یا سمراش استفاده کنید.
- استفاده از گزارشهایی که سایتهای Audit ارائه میکنند مانند sitechecker نیز در بخشهایی مانند سوشیال مدیا، BackLink Tracker مفید خواهد بود.
- شما میتوانید با ابزارهایی همچون اچرف، بفهمید که سایت مقصد از چه راههایی ترافیک بیشتری کسب میکند. این کار میتواند تا حدودی عملکرد سئو خارجی و داخلی آنها را مشخص کند.
شما میتوانید تبلیغات PPC رقبای خود را ردیابی کنید که این قابلیت در بخش Paid keywords اچرف قرار دارد.
دیگر اقدامات مهم در بهبود سئو خارجی کدامند؟
حال میخواهیم راجع به اقداماتی که میتوانید برای بهبود سئو off page انجام دهید مواردی را ذکر کنیم که به شرح زیر میباشند:
ساخت وبلاگ
یکی از اقدامات مهم در بهبود سئو خارجی، انتشار مطلب در وبلاگها است که این کار معمولا در سایتهای غیر از پلتفرم شما انجام میشود. برای این مورد به چند نکته مهم زیر توجه کنید:
- انتشار پستهای بلاگ را در پلتفرمهایی انجام دهید که حوزه کاری آنها با شما یکسان است. (ترجیحا).
- بهتر است برای گرفتن بازخورد بیشتر که همان ترافیک بالاتر و انتقال رنک قویتر است در سایتهایی که محبوبیت و DA بالایی دارند این کار را انجام دهید.
- انتشار پست در وبلاگها را به گونهای انجام دهید که بتواند مخاطب را در عمق مطلب جذب کند. حال نوبت آن است که لینکسازی را در منعطفترین نقاط به سایت خود بدهید تا کاربر را وادار به ورود در سایت شما نماید.
درج رپورتاژ خبری
از جمله اقدامات دیگر برای تقویت سئو خارجی سایت آن است که رپورتاژهایی را در سایتهای مختلف درج کنید. معمولا انجام این کار همانند انتشار مطلب در وبلاگ است با این تفاوت که باید لحن محتوا به گونه غیر تبلیغاتی باشد. معمولا درج رپورتاژ در رسانههای بسیار قدرتمند انجام میشود و از این راهکار در زمانی که بخواهید رتبه صفحه خود را افزایش دهید و یا اعتبار صفحه را بالاتر ببرید انجام میشود.
فعالیت در فرومها
از اهداف مهمی که میتوان در سئو خارجی به آن اشاره کرد، برندسازی است که با فعالیت در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مختلف انجام میشود. یکی از بهترین سکوهایی که میتوانید در آنجا چنین اقداماتی را انجام دهید، فرومها هستند. معمولا انجمنها محلی برای بحث و تبادل هستند که با پرسش و پاسخ میتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید. این یک راه حل خوب برای سوق دادن مشتریان احتمالی به پلتفرم شما و جذب اعتبار برای برندتان است.
فعالیت در شبکههای اجتماعی
نقش شبکههای اجتماعی را میتوان در 3 موضوع خلاصه کرد که عبارتند از: توسعه آگاهی از برند، هدایت ترافیک بیشتر و نیز ایجاد یک تمرکز یا قدرت قوی در موضوعی خاص. از پلتفرمهای رایجی که میتوان در این قسمت به آنها اشاره نمود میتوان گفت: یوتیوب، توییتر، پینترست، لینکدین، گوگل پلاس و فیس بوک.
منظور از لینک سازی در سئو آف پیج
ایجاد لینک در سئو خارجی یکی از اقدامات اصلی در بهینه سازی سئو خارجی سایت است. منظور ایجاد بک لینک یا پیوندهایی از سایتهای رقبا یا پلتفرمهای خارج از سایت به صفحات با دامنه شما میباشد. لینک بیلدینگ یک تکنیک بازاریابی بسیار محبوب در جهان است که علاوه بر سئوکارها، اینفلوئنسرها، صاحبین کسبوکار و دیجیتال مارکتینگها برای پروموت همدیگر از آن استفاده میکنند.
شاید بهتر است بگوییم پیوندها از نظر گوگل، رایهای تشویق برای سایت شما ترجمه میشوند که منجر میشود تا اعتبار صفحه مقصد بیشتر شود. لینکسازی تا حدی مهم است که ساخت تقلیدی یا به اصطلاح “زورکی” آن باعث پدید آمدن سئو کلاه سیاه شد. این کار منجر شد تا عادات نادرست مانند درج بک لینک در سایتهای لینکسازی انبوه، دایرکتوریها، تبادل لینکهای مصنوعی و غیره رخ دهند که همه این کارها در ساخت بک لینک برای سئو خارجی نادرست هستند. امروزه گوگل با هوش مصنوعی و پایش عملکرد سایت شما، به شدت روی فعالیتهای تقلبی حساس شده است و انجام این کارها میتواند نتیجه معکوس و با افت رتبه همراه باشد.
لینک خوب در سئو خارجی کدام است؟
برای آنکه بتوانید از حداکثر پتانسیل لینکسازی استفاده کنید، لازم است نکاتی را در فرآیند لینک سازی خوب سئو خارجی انجام دهید که عبارتند از:
- بالا بودن اعتبار وب سایت لینک دهنده که میتوانید این مورد را از طریق یافتن رتبه DA و DR آنها بیابید.
- ارتباط موضوعی که وب سایت ارجاع دهنده با سایت شما باید داشته باشد. این فاکتور میتواند از مشکوک شدن گوگل به تبادل لینک سایت شما با سایتهای دیگر بکاهد و آن را نیز منطقی جلوه بدهد.
- انکرتکست یا متنی که پیوند روی آن میآید نیز مهم بوده و بهتر است شامل کلمه کلیدی اصلی یا موضوع مقاله ثانویه باشد. توجه کنید که استفاده بیش از حد از متن دقیق کلمه کلیدی میتواند به عنوان هرزنامه درنظر گرفته شود.
- فالو بودن لینک که عامل اصلی در انتقال اعتبار از سایت مبدا به مقصد است. در این حالت ویژگی rel=nofollow در کدنویسی آن قسمت اضافه میشود که به ربات میفهماند که انتقال اعتبار انجام شود.
- ریفرینگ دامین های متنوع یکی دیگر از فاکتورها در این بخش است. بدین معنا که توصیه میشود به جای بکلینک سازی از یک سایت واحد در تعداد بالا، از سایتهای متنوع لینک سازیهای بیشتری انجام دهید. این کار منجر به جذب سیگنالهای متنوع از سایتهای گوناگون برای مورد اعتماد بودن سایت شما میشود.
سئو خارجی را از کجا یاد بگیریم؟
از آنجایی که سئو خارجی بخش مهمی از مبحث سئو و بهینه سازی سایت است، تقریبا در همه پلتفرمهای آموزش سئو برای آن دورههایی وجود دارند. اگر قصد دارید یک آشنایی اجمالی با این بخش داشته باشید، محتواهای سطح وب کفایت میکنند. با این وجود برای عمیقتر شدن در این بخش، میتوانید از دورههای آموزشی در سایتهای تخصصی سئو مانند SEOEDU استفاده کنید.
در سایت SEOEDU، رسالت ما آموزش این مهارت و ارائه خدمات آن است. در این راستا بخش بلاگ و نیز دورههایی که در سایت قرار دادهایم، تقریبا همه بخشهای سئو خارجی را پوشش دادهاند. همچنین این صفحه نیز با محتوای بسیار خوبی برای سئو خارجی ارائه شده است که میتوانید از اطلاعات آن استفاده کنید.
برخی از مهمترین سرفصلهایی که باید در سئو خارجی بیاموزید عبارتند از: لینک سازی، برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، رپورتاژ، سوشیال سیگنالها، کامنت مارکتینگ، برندسازی.
هزینه لازم برای سئو خارجی چقدر است؟ + عوامل موثر بر آن
شاید بتوان گفت در بخش راه اندازی و مدیریت سایت، سئو خارجی بیشترین هزینه را حتی بالاتر از طراحی آن دارد. در این خصوص میتوان راجع به عوامل موثر در هزینه آن گفت:
- هزینه تولید محتوا رپورتاژ:
یک بخش مهم دیگر از هزینههای سئو خارجی مربوط به سفارش تولید محتوای رپورتاژ میباشد.
- پلتفرم انتشاردهنده:
بسته به اینکه در کدام پلتفرم رپورتاژ خود را منتشر میکنید و یا تبلیغ خواهید کرد، پلتفرم انتشار دهنده نیز در هزینه سئو خارجی مهم خواهد بود.
- هزینه لینکسازی:
شما میتوانید بستههای لینک سازی انبوه تهیه کنید که این روش نیز در سئو خارجی رواج دارد.
- هزینه خرید ترافیک:
برخی از پلتفرمها میتوانند برای شما ترافیک ایجاد کنند. از جمله میتوان به ترافیک مستقیم به صفحه سایت، برای کانالهای ویدیویی مانند آپارات، یوتیوب و غیره اشاره کرد.
- هزینه پروموت کردن:
شما میتوانید برای پروموت کردن کانالهای خود از نظر تعداد لایک، کامنت، فالوور و اشتراک گذاری هزینهای را پرداخت کنید.
در کل میتوان گفت هزینه سئو خارجی بسته به زمینه کاری و کلمه کلیدی اصلی که در آن فعال هستید، حدودا به اندازه 1.5 – 2 برابر هزینه سئو خارجی رقیب شما خواهد بود.
پرسش های متداول
برخی از پرسشهای متداول شما کاربران راجع به سئو خارجی را در ادامه بیان میکنیم که عبارتند از:
نقش بک لینکها در سئو خارجی چیست؟
بک لینکها نقش بسیار مهمی در سئو خارجی دارند؛ چراکه سیگنالهای قدرتمندی از سایتهای معتبر را به سمت سایت شما هدایت میکنند. هر بک لینک میتواند اعتباری بر سایت شما بیفزاید. هرچقدر این لینکها از سایتهای بزرگتر باشد، ارزش آن بالاتر خواهد بود. در این خصوص همچنین باید در مورد کیفیت و کمیت بک لینکها نیز اطلاعاتی را درنظر داشته باشید تا بتوانید وزن و اعتبار بیشتری منتقل نمایید.
رابطه سیگنالهای سوشیال مدیا با سئو خارجی چیست؟
از آنجایی که شبکههای اجتماعی بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسانها شده است، نقش بسیار مهمی در سئو خارجی خواهد داشت. چراکه میتواند ترافیک بسیار خوبی از خارج سایت به پلتفرم شما هدایت کند و این یک سیگنال مثبت برای گوگل است. از سوی دیگر وقتی پستها و مطالب شما در شبکههای اجتماعی بازخوردهای فراوانی بگیرد، آگاهی از برند و تقویت برندینگ میتوانند به سئو خارجی سایت شما کمک کنند.
چرا باید به سئو خارجی اهمیت بدهیم؟
چه بخواهید یا نه، سئو خارجی به عنوان بخشی از اجزای حیاتی یک استراتژی جامع سئو سایت شما خواهد بود. به همین دلیل مهم است که با اجرای تکنیکهای بهینه سازی خارج از صفحه از جمله به کارگیری بک لینکها یا نگارش محتوا در بلاگهای مهمان، هدایت سوشیال سیگنالها و غیره، اعتبار و رتبه بندی موتورهای جستجوی وب سایت خود را افزایش دهید. همچنین توصیه میکنیم همواوره موفقیتهای خود را در بخش سئوی خارج از صفحه اندازهگیری کنید و استراتژیهای خود را بر این اساس تنظیم کنید تا از رقبا جلوتر بمانید.
14 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
تو سئو خارجی سایت، فقط لینک سازی باید انجام بدیم؟ یا کارهای دیگه هم میشه کرد برای رشد بهتر سایت؟
سلام، کارهایی مثل تبلیغات بنری، سوشال سیگنال نیز میتونین انجام بدین که به رشد وبسایتتون حسابی کمک کنه.
ینی هیچ بخشی مشکل تر از سئو خارجی نیست
مغزم ترکیده از دست این بک لینک و رپورتاژ رفتن
با کسب تجربه کم کم راه میفتی
نگران نباش
لطفا درباره کوسایتیشن (co-citation) هم توضیح بدین جناب دهقانی
سلام، اینکه شما در رپورتاژهاتون و لینک سازی های سایتتون به یک سایت معتبر که هم حوزه خودتون باشه، لینک بدین گفته میشه.
سلام
تو سئو خارجی میشه به تصاویر سایت هم لینک داد؟
سلام وقت بخیر
اگر تصاویر سایتتون واستون مهم هستن که رتبه بگیرن با اشتراک گذاری داخل سایت های مختلف میتونین جایگاهش رو بهبود بدین
البته متن جایگزین رو یادتون نره.
اگر بخوام سئو خارجی سایتم رو به تیم شما بسپارم، امکانش وجود داره؟ اگر آره لطفا شرایط رو بگین بهم
سلام بله امکانش وجود داره
فقط لطف کنین از طریق شماره درج شده داخل سایت تماس بگیرین تا درخدمتتون باشیم و هماهنگی های لازم رو انجام بدیم.
به نظرم مسخره اس
من رپورتاژ برای سایتم خریدم که مثلا سئو خارجی سایتم بهتر بشه
به جای اینکه رشد کنم کلماتم افت کرده
مگه میشه آخه!
پس چطوری میگین انقدر سئو خارجی خوبه و بک لینک بخرین و ….
بذار درمقابل این حرفت مخالفت کنم!
ببین بک لینک و رپورتاژ به شدت به سایتت برای رشد کمک میکنه
حالا افت کردی میتونه چند دلیل داشته باشه
1- رسانه خوب نبوده
2- کلمات کلیدی که لینک دادی درست نبوده
3- استراتژی لینک سازی خارجیت مشکل داره
4- شاید اصلا به رپورتاژی که رفتی مربوط نباشه و دلیلش چیز دیگه ای باشه!
استراتژی که برای سایت های فروشگاهی تو موضوع سئو خارجی باید چید رو چطوری هندل کنیم؟
بعضی از سایت ها انقدر دسته بندی دارن ادم میمونه که چیکار باید بکنه
ممنون میشم بهم راهنمایی کنی
سلام رضاجان
برای سایت هایی که حجم دسته بندی ها و کلمات زیاد هستن، اول باید بگم قطعا بودجه آف پیج زیادی میخواد که به همه دسته ها بشه رسیدی کرد اما اگر بودجه شما محدود هست میتونید یه سری دسته بندی ها رو تارگت کنید و روی اونا کار کنین، جایگاه و رتبه خوب گرفتین این دفعه میشه سراغ دسته بندی های دیگه رفت.