بر کسی پوشیده نیست که اکثر متخصصان سئو، کار خود را از طریق تجربه عملی به جای هر برنامه آموزشی رسمی یاد میگیرند. کار با مشتریان و علاقهمندان سئو یا گذراندن یک دوره آنلاین میتواند به شما در درک اصول اولیه کمک کند. راهنماییهای سئو، هدایتگری سئو یا منتورینگ سئو، یکی از بهترین راهها برای بازاریابان دیجیتال جدید و علاقهمندان حوزه سئو، برای یادگیری از متخصصان این حوزه است. چه به دنبال اولین شغل خود باشید و چه علاقهمند به بهبود مهارتهای خود در زیر مجموعه خاصی از سئو هستید، مربیگری یا منتورینگ سئو میتواند به شما کمک کند تا به سرعت، سطح خود را ارتقا دهید و شبکه حرفهای خود را بسازید. برای مربیان و منتوران، داشتن فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دانش خود میتواند احساس قدرت و تأیید کند و اعتماد به نفس در مهارتهای رهبری را در شما ایجاد کند. بنابراین چگونه میتوانید یک مربی سئو باشید. بیایید برخی از بهترین راهها را برای آماده کردن خود برای موفقیت و چند اشتباه رایج که باید از آنها اجتناب کنید، مرور کنیم و در خصوص منتورینگ سئو و اصول آن بیشتر آشنا شویم.
در جلسات منتورینگ سئو، با توجه به اینکه هر سایت روند و فرآیند سئو متفاوتی دارد سرفصل واحد و یک پارچه ای برای آن وجود ندارد، بلکه متناسب با هر سایت این جلسات تنظیم و مشخص می گردد.
مدت زمان جلسات منتورینگ به مدت 6 ماه بوده و جلسات به صورت کاملا خصوصی برگزار می گردد و در این جلسات مسیر و استراتژی سئو سایت شما در اختیارتان قرار داده می شود و فرآیند را برای شما باز خواهیم کرد تا در مورد فرآیند اجرای آن دچار چالش نشده و به راحتی موارد را پیاده سازی نمایید.
در جلسات منتورینگ سئو، مسیر سئو سایت شما بررسی و نکات برای بهبود آن به شما ارائه می گردد و صرفا فرآیند اجرایی پروژه برعهده شما خواهد بود و دیگر چالشی از بابت مسیر سئو و همینطور استراتژی نخواهید داشت.
اگر شما هیچ شناخت و آشناییتی با سئو ندارید و حتی یک دوره آموزش سئو را پشت سر نگذاشته اید، پیشنهاد میکنیم اصلا در جلسات منتورینگ سئو شرکت نکنید، زیرا این جلسات برای کسانی مورد نظر است که حداقل یک دوره سئو را پشت سر گذاشته و به دنبال انجام پروژه بدون چالش و با خیال راحت هستند.
آیا به دنبال یک مربی سئو یا منتور سئو هستید که به شما در ارتقاء سطح شغلی سئو کمک کند؟ آیا میخواهید سئوکار شوید، در زمینه تولید محتوا بدرخشید و نمیدانید از کجا شروع کنید؟ شما میتوانید در ابتدا پس از کسب اطلاعات کافی در مورد منتورینگ سئو، مربی SEO یا منتور سئو برای خود استخدام کنید. در ابتدا بیاموزید که چرا ممکن است به راهنمایی سئو نیاز داشته باشی؟ چرا ممکن است کسی را به عنوان مربی یا منتور خود استخدام کنید و چگونه منتورینگ سئو برای شما پلههای پیشرفت در سئو و بهینه سازی را هموار میسازد. تبدیل شدن به یک متخصص سئو موفق آسان نیست. نیاز به زمان، تلاش و صبر زیادی دارد. اما غیرممکن هم نیست. شما فقط باید یک مربی مناسب داشته باشید که بتواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند و راه را به شما نشان دهد. مربی سئو شخصی است که قبلاً در جای شما بودهاست و میتواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند. وقتی صحبت از یادگیری سئو میشود، آنها یعنی کسانی که کارشان منتورینگ سئو است، منبع ارزشمندی هستند. اینترنت پر از اطلاعات است، اما سخت است که بدانید چه چیزی معتبر است و چه چیزی غیر قابل اعتماد. یک مربی میتواند به شما بگوید که کدام منابع ارزش خواندن دارند و کدام ارزش خواندن ندارند. آنها همچنین میتوانند در مورد نحوه شروع کار با سئو به شما مشاوره دهند و همچنین به سوالاتی که ممکن است در این راه داشته باشید پاسخ دهند. علاوه بر مشاوره سئو توسط منتورها، یک مربی خوب SEO بازخورد سازندهای در مورد کار شما ارائه میدهد، چیزی که ممکن است از یک دوره یا کتاب آنلاین دریافت نکنید.
یکی از مهمترین ویژگی های منتورینگ سئو در seoedu این است که شما در طول هفته به جز ایام تعطیل در هر زمان سوال یا چالشی داشته باشید، میتوانید با منتور خود ارتباط گرفته و سوال خود را بپرسید.
جلسات منتورینگ شما، در گوگل میت برگزار می گردد تا به شما به صورت کامل موارد گفته و حتی با اشتراک گذاری صفحه ارائه گردد.
در طی منتورینگ سئو سعی داریم تا هر هفته 1 جلسه با شما داشته باشیم تا مشکلات و موارد سئویی سایت را بررسی و برنامه ریزی هفته آتی شما را در اختیارتان قرار دهیم.
شما عملا در حال استفاده از تجربه ما در زمینه سئو هستید و قطعا زمانی که ما مسیری را برای سئو سایت شما در نظر گرفته باشیم، در صورت عمل کردن به آن حتما به نتیجه مورد نظر دست پیدا خواهید کرد.
اهداف تیم، ساختار کلی، نوع افراد تیم و نقشی که هر یک از اعضا ایفا میکنند را مشخص میکند. ساختار تیم شما باید دارای افرادی باشد که مسئول جنبههای مختلف سئو هستند، از جمله متخصصان و منتوران سئویی برای موارد زیر:
اولین گام در ایجاد ساختار تیم سئو این است که اهداف تیم سئو خود را مشخص کنید. ممکن است این یک کار دلهره آور به نظر برسد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که بدون اهداف تعریف شده، اندازه گیری موفقیت یا شکست تیم شما دشوار است. یک راه عالی برای شروع تعیین اهداف، ارزیابی این است که آیا اهداف سئو گذشته محقق شدهاند یا خیر. اگر نه، از خود بپرسید چرا؟ چه چیزی مانع از رسیدن به هدف شد؟ و برای اطمینان از موفقیت تیم جدید در آینده چه کاری می توان انجام داد؟ آیا منتورینگ سئو میتواند این مشکل را حل کند؟ با کمک منتورها اهداف تیم خود را مشخص کنید. وقتی مشخص کردید که چرا اهداف گذشته شکست خورده اند، وقت آن است که اهداف جدیدی را با راهنمایی منتوران تعیین کنید! مطمئن شوید که آنها را خاص و کاربردی انتخاب کنید تا شما و تیمتان بتوانید به راحتی پیشرفت را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، “افزایش ترافیک ارگانیک به میزان X٪ در سه ماهه سوم” یک هدف بسیار دست یافتنی تر از “بهبود ترافیک وب سایت” است. همچنین اهداف قابل اندازه گیری را که قابل دستیابی و مرتبط با کسب و کار هستند تعیین کنید. علاوه بر اینکه مطمئن شوید اهداف سئوی شما خاص و قابل اجرا هستند، همچنین باید مطمئن شوید که آنها برای کسب و کار شما مرتبط و قابل دستیابی هستند. به هر حال، اگر آنها خیلی چالش برانگیز باشند (یا به اندازه کافی چالش برانگیز نباشند)، ممکن است برای تیم شما مفید نباشند.
علاوه بر این مطمئن شوید که اهداف شما مشخص و قابل اجرا هستند. از تجزیه و تحلیل رقبا الهام بگیرید و هنگام ایجاد اهداف سئو از دستورالعمل های EAT)) یعنی تخصص، اقتدار، اعتماد استفاده کنید. به منظور ایجاد اهداف قابل دستیابی برای تیم سئوی خود، آنچه رقبای شما به خوبی انجام میدهند و الگوبرداری از موفقیتهای آنها میتواند مفید باشد. علاوه بر این، استفاده از دستورالعملهای EAT میتواند به شما در ایجاد اهداف کل نگر کمک کند که تمام جنبههای موفقیت سئو را در نظر بگیرند.
اکنون که درک خوبی از اهداف سایت و نیازهای مخاطبان خود دارید، زمان آن فرا رسیده که نقشهبرداری محتوای خود را شروع کنید. نقشه برداری سو به شما کمک میکند تا یک چشم انداز مشترک برای چگونگی رشد و تکامل سایت در طول زمان ایجاد کنید و در نهایت، نقشهبرداری محتوا برای توسعه محتوا مهم است و به شما کمک میکند روی اهداف سایت و انواع محتوایی که برای دستیابی به آنها باید تولید کنید تمرکز کنید. اما مهمتر از همه، یک نقشه محتوای خوب میتواند به شناسایی شکافها در استراتژی توسعه محتوای فعلی شما کمک کند. بنابراین مطمئن شوید که مرتباً از آن بازدید میکنید!
اکنون که برنامهای دارید، مهم است که برای بودجه و اهداف تجاری بودجه داشته باشید. این کار کمک میکند مطمئن شوید که تیم شما منابع لازم برای موفقیت را دارد. برخی از مواردی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید عبارتند از:
به سختی میتوان فردی را پیدا کرد که در تمام مهارتهایی که برای موفقیت نیاز دارید برتر باشد. بنابراین، ترکیب مناسبی از افراد و مهارت ها را به دست آورید و ساختار تیم خود را از آنجا بسازید. برای ایجاد یک تیم سئو، با پر کردن موقعیتهای کلیدی شروع کنید. افرادی را جستجو کنید که میتوانند نقشهای اساسی را انجام دهند و حتی به عنوان رهنما و آموزگار به در راستای منتورینگ سئو به تیم شما آموزش دهند.هنگام کنار هم قرار دادن ساختار تیم خود، با پر کردن پستهای کلیدی مانند مدیر پروژه یا رئیس بهینه سازی موتور جستجو شروع کنید. از آنجا، بقیه اعضای تیم خود را با استخدام افراد دارای مجموعه مهارتهای تکمیلی بسازید. این کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم شما توانایی مشارکت و کار منسجم در جهت اهداف مشترک را دارند. اطمینان حاصل کنید که اهداف از ابتدا مشخص هستند و جلسات هفتگی را تنظیم کنید تا همه بتوانند در مورد پیشرفت بهروز باشند. در نهایت، روی ابزارهایی سرمایه گذاری کنید که بهره وری را افزایش میدهند (مانند نرم افزار مدیریت کار) تا از تکرار تلاش جلوگیری کنید.
سئو به تنهایی به راحتی قابل انجام نیست. میتواند سخت و وقت گیر باشد. به همین دلیل است که داشتن تیمی برای کمک به بهینه سازی کار سازمان شما و بالا بردن شما در نتایج موتورهای جستجو ضروری است. شما باید بدانید که چگونه یک ساختار تیم SEO را که برای سازمان شما بهترین است، ترسیم و ایجاد کنید. شما باید بتوانید افراد مناسب را شناسایی کنید، بدانید کجا آنها را پیدا کنید و حتی بتوانید در آینده از آنها در منتورینگ سئو نیز استفاده کنید. تیم سئو مجموعهای از افراد است که با یکدیگر برای بهبود دید و ترافیک جستجوی ارگانیک یک وبسایت همکاری میکنند. این تیم اغلب از اعضای تیمهای دیگر درون یک سازمان، مانند تیم وب، تیم بازاریابی دیجیتال و تیم محتوا تشکیل شدهاست. در حالی که برای همه تیمها مهم است که هنگام کار با سئو در یک صفحه باشند، به ویژه برای تیم سئو بسیار مهم است که با تیمهای توسعه وب و محتوا و متورینگ سئو ارتباط خوبی داشته باشند. تیم های محتوا بر اساس پیشنهادات یک مدیر سئو به کارهای تحریریه، مدیریت و تولید محتوا کمک میکنند. همچنین ترکیب یک تیم سئو میتواند تاثیر مستقیمی بر اثربخشی یک کمپین سئو در راستای منتورینگ سئو داشته باشد.
در حالی که هر یک از اعضای یک تیم معمولی سئو دارای مهارتهای ارزشمند و نقش مهمی هستند، اما محدودیتهایی نیز دارند. به همین دلیل است که مدیریت اثربخش پروژه، کلیدی است تا تیمها سازنده باشند. با ایجاد گردشهای کاری پروژه سئو که نقاط قوت و ضعف همه را در بر میگیرد و با استفاده از دستورالعملهایی برای اجرای پروژه و بها دادن به منتورینگ سئو، میتوانید اطمینان حاصل کنید که همه با هم در جهت اهداف مشترک برای نتایج کسبوکار، آگاهی از برند و دستیابی به آن کار میکنند.
ساختار یک تیم سئو بیشتر اوقات بازتابی از فلسفه شرکت در مورد سئو است. برخی از سازمانها، عمدتاً سازمانهای کوچکتر، رویکرد سنتیتری دارند که در آن همه هر کاری انجام میدهند. اما در شرکتها و آژانسهای بزرگتر، متخصصانی برای هر جنبه از سئو وجود دارند. علاوه بر این ساختار تیم سئو تا حد زیادی به ساختار تیم بازاریابی داخلی نیز بستگی دارد
در حالی که شرکتها ساختارهای مختلفی را بر اساس نیازهای خود راهاندازی میکنند، یک تیم خوب اغلب حول ساختار تیم بازاریابی داخلی ساخته میشود. زمانی که تیمهای سئو و بازاریابی از نزدیک با هم کار میکنند، استراتژی محتوا به درستی بین این دو ارتباط، برقرار میشود. بنابراین، برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، تیم سئو و تیم محتوا یا بازاریابی شما باید دست به دست هم دهند.