جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • جدیدترین دوره ها
    • دوره آموزش سئو سایت فروشگاهی
    • سئومَستر – دوره جامع سئو
    • آموزش انتخاب کلمات کلید سایت
    • آموزش لینک سازی خارجی
    • آموزش رپورتاژ آگهی
    • دوره آکادمی پلاس
    • افزایش سرعت سایت
    • دوره طراحی سایت با وردپرس
  • خدمات ما
    • خدمات سئو سایت
      • سئو سایت فروشگاهی
      • سئو سایت شرکتی
      • سئو سایت وردپرس
      • سئو سایت در تبریز
      • سئو سایت در مشهد
      • سئو سایت در تهران
      • سئو سایت در اصفهان
      • سئو سایت در یزد
      • سئو سایت تضمینی
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشی
      • طراحی سایت وردپرس
      • طراحی سایت در تهران
      • طراحی سایت در مشهد
      • طراحی سایت در اصفهان
      • طراحی سایت در تبریز
      • طراحی سایت در یزد
      • طراحی سایت خدماتی
      • طراحی سایت ارزان
      • طراحی سایت مدارس
        • قیمت طراحی سایت مدارس
    • سفارش تولید محتوا
      • سفارش محتوای انگلیسی
      • هزینه تولید محتوا
      • تولید محتوا سایت فروشگاهی
      • تولید محتوا رپورتاژ آگهی
    • مشاوره سئو
    • منتورینگ سئو
    • سفارش رپورتاژ آگهی
  • وبلاگ
    • سئو داخلی
    • سئو تکنیکال
    • سئو خارجی
    • سئو محتوا
  • استخدام در seoedu
  • 021-28424084
  • info@seoedu.ir
  • آموزش سئو
  • سفارش تولید محتوا
0
SEOEDU
  • صفحه اصلی
  • جدیدترین دوره ها
    • دوره آموزش سئو سایت فروشگاهی
    • سئومَستر – دوره جامع سئو
    • آموزش انتخاب کلمات کلید سایت
    • آموزش لینک سازی خارجی
    • آموزش رپورتاژ آگهی
    • دوره آکادمی پلاس
    • افزایش سرعت سایت
    • دوره طراحی سایت با وردپرس
  • خدمات ما
    • خدمات سئو سایت
      • سئو سایت فروشگاهی
      • سئو سایت شرکتی
      • سئو سایت وردپرس
      • سئو سایت در تبریز
      • سئو سایت در مشهد
      • سئو سایت در تهران
      • سئو سایت در اصفهان
      • سئو سایت در یزد
      • سئو سایت تضمینی
    • خدمات طراحی سایت
      • طراحی سایت شرکتی
      • طراحی سایت فروشگاهی
      • طراحی سایت آموزشی
      • طراحی سایت وردپرس
      • طراحی سایت در تهران
      • طراحی سایت در مشهد
      • طراحی سایت در اصفهان
      • طراحی سایت در تبریز
      • طراحی سایت در یزد
      • طراحی سایت خدماتی
      • طراحی سایت ارزان
      • طراحی سایت مدارس
        • قیمت طراحی سایت مدارس
    • سفارش تولید محتوا
      • سفارش محتوای انگلیسی
      • هزینه تولید محتوا
      • تولید محتوا سایت فروشگاهی
      • تولید محتوا رپورتاژ آگهی
    • مشاوره سئو
    • منتورینگ سئو
    • سفارش رپورتاژ آگهی
  • وبلاگ
    • سئو داخلی
    • سئو تکنیکال
    • سئو خارجی
    • سئو محتوا
  • استخدام در seoedu
حساب کاربری
0

وبلاگ

SEOEDU > مقاله ها > آموزش گوگل آنالیتیکس > هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی (مایکروسافت کلاریتی و گوگل آنالیتیکس)

هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی (مایکروسافت کلاریتی و گوگل آنالیتیکس)

ژانویه 3, 2025
ارسال شده توسط هادی مرادی
آموزش گوگل آنالیتیکس، دیجیتال مارکتینگ
آشنایی با Heatmap در سئو
آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 آشنایی با هیت مپ
  2. 2 کاربرد هیت مپ چیست؟
  3. 3 بررسی هیت مپ در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو
  4. 4 مزیت های استفاده از هیت مپ چیست؟
    1. 5 درک سریع و آسان
    2. 6 درک هدف کاربر
    3. 7 درک موارد مهم
    4. 8 بررسی کیفیت محتوا
  5. 9 کدام ابزارها برای نمایش هیت مپ استفاده می شوند؟
    1. 10 مایکروسافت کلاریتی
    2. 11 گوگل آنالیتیکس
    3. 12 Hotjar
  6. 13 پرسش های متداول کاربران
    1. 14 چگونه از هیت مپ برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنیم؟
    2. 15 استراتژی های استفاده از هیت مپ را بیان کنید.
امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای

هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی که برای ساخت این نوع جلوه های بصری می توان به کار گرفت کدامند؟ در ابتدا باید بدانید که هیت مپ یک روش Data Visualization است که هم در جغرافیا، آب و هوا و سایر زمینه ها از جمله سئو و دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته می شود. در ادامه این مطلب تلاش می کنیم ابتدا شما را با چنین شیوه بصری برای نمایش داده ها آشنا کرده و سپس کاربردها و توضیحات تکمیلی مانند ابزارهای هیت مپ را برای شما بیان نماییم.

آشنایی با هیت مپ

هیت مپ یا نقشه گرمایی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم اصلا راجع به هیت مپ در دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم، بد نیست با این اصطلاح آشنا شوید. در این رابطه باید گفت هیت مپ یک نقشه حرارتی از تراکم داده ها در بخش های خاصی است که نشان دهنده اطلاعاتی پیچیده یا بیشتر در یکسری نواحی می باشد. بسته به اینکه هر قسمت شامل چقدر پیچیدگی و داده است، یک طیف رنگی در نظر گرفته می شود که شامل رنگ های آبی، سبز، زرد و قرمز هستند. البته قسمت هایی که داده ای ندارند، هیچ رنگی نمی گیرند.

هیت مپ ها (یا نقشه های گرمایی) هر جزء یک تصویر را به قسمت های ریزی تبدیل می کنند که ماتریکس نام دارد. سپس آن را با یک رنگ نشان می دهند. رنگ های تیره تر برای خانه هایی استفاده می شوند که مقادیر داده های آنها بالاتر است. این شیوه نمایش داده ها از آن جهت مفید است که چشم انسان توانایی آن را دارد تا تفاوت های رنگی را بهتر درک کرده و برمبنای آن قضاوت دقیق و به جایی داشته باشد.

استفاده از این شیوه نمایش داده ها اولین بار در سال 1991 انجام شد. زمانی که افراد برای نمایش داده های بازارهای مالی به صورت زنده (Real Time) از تراکم رنگ ها در نرم افزار Cormac Kinney استفاده می کردند. در حقیقت ساخت یک نقشه که بتواند با رنگ که آسان ترین و سریع ترین دید را به انسان ها می دهد، یکی از ایده های ابتکاری و بسیار جذاب بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع کارکردهای هیت مپ بپردازیم و شما را با کاربرد و مفهوم آن در دنیای سئو نیز آشنا کنیم.

کاربرد هیت مپ چیست؟

کاربردهای هیت مپ

استفاده از هیت مپ ها در چه جاهایی استفاده می شوند؟ ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که هیت مپ در کجاها استفاده می شوند. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • نقشه هیت مپ در بیولوژی: یکی از کارکردهای مهمی که می توان در این بخش بیان کرد، آن است که هیت مپ می تواند نشان دهنده ژن های مختلف در سطح بدن باشد. در این حالت شما می توانید سطح بیان ژن را در نمونه های استخراج شده مشاهده نمایید.
  • نقشه حرارتی جغرافیایی: شما می توانید تراکم داده ها را در یک نقشه جغرافیایی با کمک این نوع هیت مپ ها مشاهده کنید؛ از جمله داده ها در این بخش می توان به شدت پدیده های خاص اشاره کرد. زمانی که هیت مپ روی یک نقشه که نشان دهنده مختصات زمینی باشد بیاید، به آن نقشه حرارتی می گویند.
  • هیت مپ های ورزشی: شما می توانید در انواع مختلفی از ورزش ها برای نمایش داده ها از طریق هیت مپ اقدام کنید. در این رابطه می توان به تحلیل موقعیت بازیکنان، بهبود تاکتیک ها، تحلیل عملکرد بازیکنان و شدت فعالیت او در سطح زمین و غیره اشاره کرد.

در نهایت یکی دیگر از کاربردهای مهم هیت مپ ها روی صفحه وب سایت یا اپلیکیشن ها است. این مورد همان چیزی است که می خواهیم در این مقاله با موضوع هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی در موردش صحبت کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

بررسی هیت مپ در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو

هیت مپ در سئو و دیجیتال مارکتینگ

اینکه هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی اش کدامند را به ترتیب در این مقاله بیان می کنیم. هیت مپ در دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ، یک نمایش گرافیکی و بصری برای تحلیل داده ها است. از جمله این داده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیوه رفتار کلیک کاربران: در این بخش، هیت مپ به خوبی نشان می دهد که چگونه کاربران روی نقاط مختلف یک سایت یا پلتفرم کلیک کرده اند، دقیقا کجاها بیشترین کلیک را داشته اند و کجاها تمرکز داشته اند.
  • عمق اسکرول: داده دیگری که می توانید با هیت مپ آن را مشاهده کنید، عمق اسکرول است؛ بدین معنی که کاربران تا چه حد صفحه شما را پیمایش کرده اند. کدام بخش کمترین پیمایش را داشته که معمولا انتهای مقاله می باشد. این پارامتر به خوبی نشان می دهد که کاربران تا چه حد مقاله و مطلب شما را پیگیری نموده اند و برای آنها جذاب بوده است.
  • حرکت موس: لزوما نیازی نیست تا کاربر کلیک کند تا یک قسمت از سایت قرمزتر یا تیره تر گردد؛ بلکه شما می توانید قسمت هایی که بیشترین پیمایش کرسر موس را داشته اند را نیز شناسایی نمایید. در این حالت شما می توانید بفهمید که کدام قسمت از سایت برای کاربر جالب بوده که موس خود را به آن قسمت ها آورده اند.
  • تمرکز توجه: در این بخش، شما می توانید بفهمید که کاربر به کدام قسمت از سایت شما تمرکز بیشتری داشته است. این پارامتر ممکن است از تجمیع نتایج مختلفی به دست آید؛ از جمله می توان به الگوهای موس و یا لمس و حتی نگاه به عناصر بصری (تصویر و ویدیو). معمولا قسمت هایی که دارای تصاویر و ویدیو هستند، در هیت مپ تیره تر خواهند بود.

در کل اگر کسب و کار اینترنتی دارید و می خواهید طراحی رابط کاربری سایت خود را با نحوه تعامل کاربر هماهنگ کنید، این یک ابزار کاربردی است که به شما کمک می کند. سپس نرخ تعامل و زمان تبدیل شدن کاربر به مشتری را کمتر خواهید کرد.

حال که فهمیدیم هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی، راجع به کاربردها و مزیت های استفاده از آن صحبت می کنیم.

مزیت های استفاده از هیت مپ چیست؟

مزیت های هیت مپ کدام است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما هم راجع به اینکه مزیت های هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی آن مطرح شده باشد، آن است مزیت های این نوع داده های بصری کدامند. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد که به شرح زیر هستند:

درک سریع و آسان

در توضیحات قبل بارها بیان کردیم که نمایش بصری هر داده ای به سرعت در ذهن شما خواهد نشست و آن را راحت تر درک می کنید. فقط کافیست بفهمید که هرچقدر یک رنگ تیره تر باشد، مقدار داده در آن بالاتر یا پیچیده تر می باشد. برخی از پارامترها تنها به این نیاز دارند که شما بفهمید کدام قسمت ها، اشباع داده بیشتر است و سپس قضاوت کنید. این نوع نمایش دیتا به راحتی قابل تفسیر می باشد.

درک هدف کاربر

نقشه های حرارتی به شما این امکان را می دهند تا بفهمید کاربر روی کدام نقاط مدام کلیک کرده است. با تحلیل این موضوع می فهمید که هدف کاربر چه بوده و به دنبال چه چیزهایی در سایت شما است.

درک موارد مهم

یک مزیت دیگر بررسی نقشه های هیت مپ آن است که می فهمید کدام قسمت از طراحی رابط کاربری شما توانسته است کلیک های زیادی را جذب کند. این کار چند مزیت مهم دارد. اول آنکه روی آن قسمت بیشتر کار می کنید. در ثانی اگر چنین قسمت هایی در جای نامناسب یا قسمت های پایین صفحات قرار گرفته باشند، آن را به بالا آورده تا کاربران بیشتری آن را مشاهده کنند.

بررسی کیفیت محتوا

برخی پارامترها در هیت مپ به شما کمک می کند تا بتوانید بفهمید که کیفیت محتوا چقدر بالا بوده است؛ مثلا شما مقاله ای راجع به آموزش گوگل آنالیتیکس می نویسید و این مقاله حدود 5 هزار کلمه دارد. با این حال مشاهده می کنید که کاربران فقط تا قسمت 3500 کلمه اول را مطالعه می کنند و مابقی را مشاهده نمی نمایند. در این حالت شما درک می کنید که یکی از عوامل افزایش نرخ پرش، طولانی بودن محتوا است. اینکه مابقی مطالب بعد از 3500 کلمه برای مخاطب جذاب نبوده یا مفید نیست. پس آن را اصلاح یا جذاب تر می کنید.

کدام ابزارها برای نمایش هیت مپ استفاده می شوند؟

حال به بخش انتهایی موضوع مقاله یعنی هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی می رسیم. حال فرض کنیم که شما می خواهید روی سایت خود، داده هایی مانند نرخ کلیک یا تمرکز کاربر را جمع آوری کرده و آن را در قالب یک نقشه گرمایی نشان دهید. برای این کار چه ابزارهایی وجود دارند؟ چگونه این کار را انجام دهیم؟ در پاسخ به این پرسش، می توانید از ابزارهای زیر استفاده نمایید:

مایکروسافت کلاریتی

مایکروسافت کلاریتی

یکی از ابزارهایی که بسیاری از افراد آن را دست کم گرفته اند و چندان با آن آشنایی ندارند، Microsoft Clarity است. این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید داده های بسیاری را از سایت خود به صورت منظم و دسته بندی شده در بیاورید. همانند گوگل آنالیتیکس. با این حال مایکروسافت کلاریتی روی یک فیچر خاص و مهم تاکید دارد و آن هیت مپ است.

شما چند نوع مختلف از هیت مپ ها را می توانید در این ابزار مشاهده کنید که از جمله آنها می توان به هیت مپ کلیک کردن، هیت مپ اسکرول صفحه، هیت مپ Area (نمایش کل کلیک های هر بخش سایت) و نیز هیت مپ تبدیل (برای نمایش اینکه کدام عناصر به تبدیل کاربر کمک کرده اند) اشاره نمود. ما مقاله ای جداگانه در مورد مایکروسافت کلاریتی را در بلاگ سایت برای شما تدوین کرده ایم که می توانید آن را مشاهده کنید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

در گوگل مپ قسمت هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی که می خواهیم در این قسمت بیان کنیم را معرفی خواهیم کرد. گوگل آنالیتیکس یک ابزار قدرتمند برای رصد اکثر داده های تعامل کاربر با سایت شما است که می توانید از طریق یک افزونه، آنها را به صورت یک هیت مپ داشته باشید. برای انجام این کار اکستنشن Chrome Analytics را برای مرورگر کروم دانلود نمایید. سپس قسمت Page Analytics را راه اندازی نموده و آن را به اکانت گوگل آنالیتیکس خود متصل نمایید.

حال باید از قسمت Google Analytics Heatmap برای تحلیل وب سایت خود استفاده نموده و با زدن دکمه Message Bubble می توانید برای مشاهده هیت مپ سایت خود اقدام کنید. از آنجایی که اکثر وبمسترها از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنند و این ابزار نیز رایگان است، پس می توانید بدون صرف هیچ هزینه ای قسمت های مهم سایت خود را با آن مشاهده کنید.

حال در ادامه یک سری ابزارها و سایت های دیگر را نیز معرفی می کنیم که می توانید از آنها نیز کمک بگیرید:

Hotjar

 یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم هایی است که در زمینه ارائه نقشه های گرمایی استفاده می شود. در این بخش شما می توانید گزارش های جامعی از تعامل و رفتار کاربر با سایت تان را دریافت نموده و آنها را به کار ببرید. از جمله داده های مربوط به هیت مپ در این پلتفرم می توان به کلیک ها، اسکرول ها، حرکات اشاره نمود. همچنین شما می توانید رفتار کاربر را با ضبط سشن های او مشاهده کنید.

این ابزار یک رابط کاربری ساده دارد و این موضوع یک مزیت بسیار مهم خواهد بود. توجه کنید که در این پلتفرم، شما یک محدودیت ارتفاع دارید و فقط می توانید تا 15000 پیکسل را مورد تحلیل قرار دهید.

همچنین از دیگر ابزارها می توان به Mouseflow، Lucky Orange و نیز Crazy Egg اشاره نمود.

شما کاربران می توانید در مقاله دیجیتال مارکتینگ، با ابزارهای بیشتری برای نمایش هیت مپ ها آشنا شده و ترفندهای بیشتری را در این بخش یاد بگیرید.

پرسش های متداول کاربران

پرسش های متداول کاربران

در انتهای این مقاله راجع به اینکه هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی که می توان استفاده کرد باید گفت:

چگونه از هیت مپ برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنیم؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: هدف کاربر را از روی رفتار او درک کنید و برای آن اقدام نمایید، تاثیر گذاری محتوای خود را با تصحیح و بهینه سازی بیشتر نمایید، عناصر و اِلمان هایی که کمترین تعامل را دارند مشخص نمایید و از همه مهم تر، طراحی رابط کاربری سایت را به کمک آن بهتر نمایید.

استراتژی های استفاده از هیت مپ را بیان کنید.

در خصوص استراتژی هایی که می توان راجع به هیت مپ چیست و کاربرد آن؟ + ابزارهای کاربردی بیان کرد یک نمونه آن است که کلمات کلیدی روی محتواها و صفحات خود را تشخیص دهید و در راستای آنها خدمات سایت خود را بیشتر کنید؛ مثلا اگر کاربران بسیاری روی یک سرویس خاص درخواست داشته اند، آن را توسعه دهید. همچنین شما می توانید از این ابزار برای تعیین عناوین و تگ هایی که کاربر بیشترین تعامل را با آنها داشته است، استفاده کنید.

قبلی پوش نوتیفیکیشن چیست؟ + بررسی کاربردها و مزیت های استفاده از آن
بعدی پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو چیست؟ + بررسی راهکارهای بهینه سازی آن در سایت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
سفارش تولید محتوا مشاوره سئو دوره جامع سئو
دسته‌ها
  • آموزش بهینه سازی سرعت سایت
  • آموزش تولید محتوا
  • آموزش رپورتاژ آگهی
  • آموزش سئو
  • آموزش سرچ کنسول
  • آموزش طراحی سایت
  • آموزش گوگل آنالیتیکس
  • آموزش لینک سازی
  • الگوریتم های گوگل
  • دیجیتال مارکتینگ
  • شبکه های اجتماعی
  • معرفی افزونه وردپرس
  • هوش مصنوعی

درباره ما

ما در seoedu به شما تمام نکاتی که در مورد سئو و بهینه سازی سایت لازم دارید را خواهیم گفت به طوری که شما بعد از گذراندن دوره سئو سایت بتوانید هر سایتی را با هر cms یا سیستم مدیریت محتوا و در هر حوزه کاری مثل فروشگاهی، خدماتی و… به صفحه یک گوگل و به فروش انبوه برسانید.
سئو یعنی فروش بی نهایت

ارادتمند شما – محمدرضا دهقانی

جدیدترین محصولات

دوره آموزش لینک سازی خارجی

دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس

خرید بک لینک edu

آموزش افزایش سرعت سایت

خدمات سئو سایت

راه های ارتباطی
  • 021-28424084
  • info@seoedu.ir

همراه با seoedu

درباره سئو ادیو

تماس با سئو ادیو

سفارش تولید محتوا

قوانین و مقررات سایت | ثبت شکایات

جدیدترین مقالات سئو
  • راهنمای خرید پیج اینستاگرامی و نکات مهم قبل از خرید
  • آموزش دانلود ویدیو از اینستاگرام + معرفی ابزار
  • راهنمای کامل رفع اکشن بلاک در اینستاگرام، معرفی جدیدترین تکنیک ها
  • راهنمای کامل نحوه سوال پرسیدن از هوش مصنوعی و استفاده از آن
  • گوگل ترندز چیست و کاربرد آن در سئو به چه شکل است؟
sitemap
اینماد

© 2020. تمامی حقوق این سایت برای SEOEDU محفوظ است
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://seoedu.ir/?p=27763
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
  • ویدیو معرفی
  • درباره دوره
  • سرفصل های دوره
  • مخاطبین دوره
  • ویژگی های دوره
  • سوالات متداول

تست پاپ آپ