تبلیغات بنری چیست؟ ایده های جذاب برای نتایج بهتر
تبلیغات بنری یکی از بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ است که بر نمایش بصری آگهیهای شما در فضای مجازی تاکید میکند. این نوع روشهای تبلیغاتی در مکانهای برجسته از سایت یا سایر پلتفرمها مانند اپلیکیشنها، نرم افزارها و غیره قرار میگیرند و هدف آنها دریافت کلیک کاربر و هدایت او به صفحه مقصد (عمدتا لندینگ پیجها) است. در اهمیت و محبوبیت این روش میتوان گفت تبلیغات بنری جزو سودآورترین راههای درآمدزایی در تبلیغات دیجیتال به شمار میآید. در ادامه این مطلب به بررسی این شیوه تبلیغات و روشهای افزایش اثرگذاری آن میپردازیم.
تبلیغات بنری چیست؟
تبلیغات بنری را میتوان با سابقهای از همان ابتدای اینترنت و از سال 1994 دانست که به عنوان یک روش تبلیغاتی در فضای مجازی شناخته میشود. در این متد، در سادهترین حالت تصویری به کار گرفته شده که در بخشی از سایت درج گشته و با کلیک روی آن میتوانید به لینک دیگر (صفحه تبلیغاتی) مراجعه کنید. شما میتوانید تصاویر را در ابعاد و اندازههای مختلفی درج نمایید که عبارتند از JPEG، PNG، GIF و HTML5.
امروزه در فضای مجازی استفاده از تبلیغات بنری بسیار رایج است. نمونههای آن را میتوانید با مراجعه به وب سایت ورزش3، تجارت نیوز، شبکه اطلاع رسانی ارز و طلا، در همان صفحه اول مشاهده کنید. مثلا در این قسمت، انواع بنرها در سایزهای مختلف درج میشوند که هرکدام به صورت مدت دار بوده و بودجههای بالایی برای آنها اخذ میگردند.
تاریخچه تبلیغات بنری
بد نیست در این بخش کمی راجع به تاریخچه تبلیغات بنری نیز صحبت کنیم که میتوان نخستین استفاده از آن را در وب سایت hotwired.com در سال 1994 دانست. سپس در سال 1999، وب سایت ToGo.com تبلیغات را به صورت مزایدهای برمبنای بیشترین مبلغ پرداخت با اولویت نشان میداد. همچنین نخستین گامها از سوی گوگل برای شروع این نوع تبلیغات در پس نام PPC را میتوان از سال 2000 دانست که از همان ابتدا گوگل هدفش برای نمایش این تبلیغات را به جستجوهای مرتبط اختصاص داد.
ما در مقاله “تبلیغات“، در حدود 15 روش ایجاد اد در دنیای امروزی را بیان کردیم که یکی از آنها تبلیغات بنری است. اگر به عنوان یک وبمستر یا صاحب کسبوار فعالیت میکنید، حتما از آن صفحه دیدن کنید.
دلایل اهمیت تبلیغات بنری
دلایل مختلفی را میتوان به منظور مهم بودن تبلیغات بنری بیان کرد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:
شخصی سازی آسان
یکی از دلایل اهمیت تبلیغات بنری، امکان شخصی سازی سریع و راحت آن است. شما میتوانید با دسترسی به فایل طراحی، هرگونه تغییر را حتی در 1 دقیقه قبل از انتشار اعمال نمایید. در حالی که سایر متدهای تبلیغات مانند چاپی این امکان را ندارند.
هدایت مستقیم ترافیک
بنرهای تبلیغاتی یک تکه تصویر طراحی شدهاند که با کلیک روی آن، کاربر را مستقیم به صفحه هدف هدایت میکنند. برخلاف روشهای دیگر مانند رپورتاژ و غیره، کاربر نیازی به مطالعه کل متن و کلیک روی لینکها ندارد.
تاثیرگذاری سریع
یکی دیگر از دلایلی که اهمیت این نوع روش تبلیغاتی را بیان میکند، تاثیرگذاری سریع آن است. در این حالت کاربر میتواند با یک نگاه، به سرعت مفهوم تبلیغات را درک کرده و روی آن کلیک کند. همچنین شما میتوانید با طراحی خلاقانه، وی را کنجکاو کنید تا روی لینک شما کلیک کند.
نرخ تبدیل بالا
در تبلیغات بنری، بسته به اینکه چه نوع طراحی انجام میدهید، نرخ تبدیل قابل افزایش است. معمولا نرخ تبدیل خوب برای یک تبلیغ، بیش از 10% است. این مقدار در حالت معمولی چیزی در حدود 2-5% میباشد. در حالت عادی، نرخ تبدیل بنری در حدود 3.1 – 6% است که کمی از حالت معمولی دیگر روشها بالاتر میباشد. البته توجه کنید که بسته به محل قرار دادن تبلیغ، خلاقیت و ترفندهای طراحی، زمان و مکان آن انتشار تبلیغ نرخهای تبدیل متفاوت هستند.
بهترین روش تبلیغ دیجیتال مارکتینگ
تبلیغات بنری به عنوان بهترین و سریعترین روش تبلیغات شناخته میشوند که این نوع تبلیغات همچنین به عنوان رایجترین نوع تبلیغات درنظر گرفته میشوند. به عنوان مثال اگر یک کمپین تبلیغاتی در فضای مجازی راه اندازی میکنید، درج آگهیهای تبلیغی به عنوان بدیهیات این کمپین درنظر گرفته میشوند. در نتیجه کاربرد آن بسیار زیاد است.
شما کاربران میتوانید انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ را در این مقاله مطالعه کرده و با معایب و مزایای این روشهای تبلیغاتی بیشتر آشنا شوید.
افزایش آگاهی از برند و برندسازی
حداقلترین تاثیر ایجاد تبلیغات بنری حتی اگر نرخ تبدیلی نداشته باشد، آن است که میتواند آگهی از برند ایجاد کند. همانطور که گفتیم، تبلیغات بنری یک نوع مارکتینگ بصری است که میتوانید در نگاه اول مفهوم آن را متوجه بشوید. زمانی که برند شما روی طراحی بنر درج شود و در سایتهای معتبر به صورت مداوم دیده شود، میتواند منجر به شناخته شدن برند و اعتماد به آن گردد.
ایده های جذاب برای اجرای تبلیغات بنری قوی
اگر شما هم قصد دارید برای تبلیغات بنری قوی اقدام کنید، میبایست از ایدههای جذابی استفاده کنید. شاید بتوان گفت خلاقیت و جذابیت بنر تنها عنصر کلیدی است که میتواند در کنار موقعیت مناسب منجر به جذب کاربر به کلیک روی بنر شما شود.
حال برای شما وبمستران یکسری ایده جذاب را بیان میکنیم که عبارتند از:
بزرگ کردن تبلیغ بنری
تصور کنید وارد یک وب سایت شدهاید و در صفحه اصلی اِلمانهای بسیاری را مشاهده میکنید. مانند سایت ورزش 3. در میان این شلوغی، چشم شما به دنبال اشیاء و عناصر بزرگ خواهد بود. تفاوت در اندازه تبلیغ تاثیر بسیار زیادی بر جذب مشتری دارد و کوچک بودن آن به خصوص در وبسایتهای شلوغ نمیتواند تبلیغ را موثرتر کرده و بودجه شما را هدر میدهد.
انیمیت کردن تبلیغ
انیمیشنها همیشه چشمها را به خود جذب میکنند. چه بهتر که این مدل تبلیغها به صورت انیمیت شده و موشن گرافی باشند. شما میتوانید از گیفها به عنوان تبلیغات بنری خود استفاده کنید که باعث میشوند تا نرخ تبدیل آگهیها در تبلیغات بنری بیشتر شود.
استفاده از ایده های یونیک و خلاقانه
انسانها ذاتا به موضوعات جدید علاقه نشان میدهند و از کارها یا ایدههای تکراری بیزار هستند. در روش تبلیغات بنری شما به اندازه چند ثانیه فرصت دارید تا کاربر را با مشاهده تبلیغ خود در دام ایده و طراحی آن گرفتار کنید. بهترین روش برای انجام این کار آن است که از یکسری ترفندها که در ادامه بیان میکنیم استفاده کنید. مثلا تبلیغ خود را طوری ارائه دهید که کاربر کنجکاو شود و خود به خود روی آن کلیک کند.
استفاده از ترند روز
یک ایده جذاب آن است که از ترند روز برای تبلیغ کسبوکار یا محصولاتتان استفاده کنید. این کار در میان تمام متنها و محتواهای وب سایت به سرعت نگاه بیننده را به آگهی شما جذب میکند.
نکته: جذب کردن نگاه مشتری به عنوان یکی از اصلیترین ارکان تبلیغات بنری به شمار میآید که میتوانید از نکاتی که تاکنون گفتیم برای آن استفاده کنید.
استفاده از illustrations
ایلوستریشنها نوع تصویرسازیهایی هستند که معمولا با هدف تبلیغات محصول یا برند خاصی ایجاد میشوند. شما میتوانید از این نوع استایل تصاویر برای درج کلیپ آرتها و جذاب یا بامزهتر کردن آگهیهای بنر تبلیغاتی خود استفاده کنید.
اگر به دنبال طراحی یک بنر تبلیغاتی حرفهای هستید، اکیدا توصیه میکنیم از یک طراح برای ایجاد این نوع آگهیها استفاده کنید.
درج کردن عواقب
شما میتوانید از مدل تبلیغات ترس، منفی یا مشکل – حل استفاده کنید که مزیت استفاده و عدم به کار گرفتن خدمات یا محصولات را به شما نمایش میدهند. مثلا این نوع تبلیغات را میتوان توسط شرکتهای بیمه به شدت مشاهده کرد. در این حالت آگهی به صورت غیر مستقیم مزیت استفاده از کالا یا خدمات کمپانی را بیان میکند.
معرفی پلتفرم های تبلیغات بنری در ایران
حال ممکن است شما هم مانند بسیاری از کسبوکارها علاقمند باشید که تبلیغات بنری را در کمپینهای تبلیغات خود برای بازههای زمانی مختلف درج کنید. در این حالت میتوانید از چند پلتفرم واسط برای درج آگهیهای خود در وب سایتهای گوناگون استفاده کنید که عبارتند از:
گوگل ادز
برای کاربرانی که دامنه .com دارند، آنها میتوانند به کمک واسطههایی از سرویسهای تبلیغات گوگل نیز استفاده کنند. گوگل ادز به عنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغات با پوشش بیش از 2 میلیون وب سایت و 650 هزار برنامه شناخته میشود که میتوانید هم برای نتایج فارسی و بین المللی نسبت به درج تبلیغات اقدام کنید. به دلیل هوشمندی گوگل در شناسایی مخاطبان براساس سن، جنسیت، موقعیت مکانی و غیره، شما میتوانید تبلیغات خود را با بازدهی بالاتری در این پلتفرم درج نمایید.
یکتانت
یکتانت جزو مشهورترین پلتفرمهایی است که بسیاری از وبمسترها برای درج تبلیغات کسبوکارها در آن ثبت نام کرده و به روشهای مختلفی آگهی خود را درج میکنند. این پلتفرم با بیش از 4000 نمایش دهنده تبلیغات همکاری داشته (مطابق با آمار سال 1401) و انواع روشهای تبلیغات بنری، همسان، محصول، درون اپلیکیشنی، پوش نوتیفیکیشن، ویدیویی و پیامکی را ارائه مینماید.
شما میتوانید بنرهای تبلیغاتی خود را به صورت یک فایل GIF، PNG یا JPEG در ابعاد اعلام شده ارسال نموده تا برای نمایش نشان داده شود. مدلهای تبلیغات بنری به صورت همسان، ثابت و کلیکی قابل سفارش میباشند.
صباویژن
صباویژن که بیشتر ما آن را با تبلیغات آپارات میشناسیم، یکی از بزرگترین آژانسهای تبلیغاتی در ایران است که در زمینه ارائه خدمات تبلیغات بنری و همسان نیز فعالیت میکند. شما میتوانید تبلیغ خود را در وب سایتهای ایرانی به کمک این پلتفرم انجام دهید و در قسمتهای بالای هدر، نزدیک به محتوای اصلی یا در جایگاههای تبلیغات سمت راست آنها را درج نمایید.
هزینه تبلیغات این روش براساس میزان نمایش یا اجاره ماهیانه جایگاه تبلیغات از شما اخذ میگردد.
نکات مهم برای طراحی بنر که حتما باید بدانید
فرقی نمیکند برای تبلیغات تلگرام، شبکههای اجتماعی، تبلیغات فضای بیرونی یا چاپی اقدام میکنید. در همه این روشها طراحی آگهی مهم هستند. با این وجود از آنجایی که تبلیغات بنری یک روش بصری بوده، بازدهی و نرخ تبدیل آن به شدت وابسته به دیزاین آگهیهای خود است. در ادامه چند نکته راجع به طراحی بنرهای مربوط به این روش تبلیغاتی بیان میکنیم:
رعایت هارمونیک رنگها
یک نکته طراحی برای آنکه بتوانید حس خوشایندی را در مخاطب خود ایجاد کرده و او را به کلیک کردن روی آگهی دعوت کنید، آن است که ترکیب رنگی را به خوبی رعایت نمایید.
نکات مهمی در طراحی و انتخاب رنگ وجود دارند. مثلا رابطهای کاربری که فقط سایههایی از یک خانواده رنگی دارند، شانس کمتری برای جلب توجه کاربران خواهند داشت. انتخاب برخی رنگها میتواند محتواها را در طراحی تقریبا ناخوانا کند. از سوی دیگر در طراحی دکمههای CTA میبایست کنتراست به خوبی درنظر گرفته شده و اگر محتوا با رنگ پس زمینه از نظر رنگی متضاد باشد، متن آن خوانش کمتری دارد.
رعایت نکات UI/UX
یکی دیگر از مواردی که باید در ایجاد تبلیغات بنری درنظر داشته باشید، رعایت نکات یوآی، یوایکس هستند. در این حالت میبایست ترتیب و چیدمان عناصر در آگهی، دکمه CTA، اندازه و فونت متن، لوگو شرکت و مواردی از این قبیل در جای صحیح خود قرار گیرند. همه این موارد باعث میشوند تا طراحی بنر بتواند شانس جذب نگاه کاربر و دعوت به اقدام او را تا حد بالایی برساند.
ابعاد مناسب
ابعاد بنرها بسیار مهم هستند. به عنوان مثال گوگل بیان کرده است که سایزهای زیر بالاترین نرخ عملکرد را در تبلیغات داشتهاند:
ابعاد | سایز |
Medium rectangle | 300×250 |
Large rectangle | 336×280 |
Leaderboard | 728×90 |
Half page | 300×600 |
Large mobile banner | 320×100 |
حفظ کیفیت بالای آگهی
نکتهای که کمتر کسی در طراحی بنرهای تبلیغاتی به آن توجه میکند، حفظ کیفیت آن میباشد. از آنجایی که طراحی برخی از این نوع آگهیها در ابعاد کوچک انجام میشوند، بسیاری از وبمسترها به علت خروجی گرفتن نامناسب یا استفاده از تصاویر بی کیفیت، رزولوشن و تصویر نهایی آگهی را به شدت خراب میکنند.
جانمایی صحیح عناصر و حفظ فوکوس تبلیغ
این نکته به خصوص در طراحی بنرهای بزرگ به شدت اهمیت دارد. چراکه منجر به ایجاد یک نقطه کانونی مناسب شده و نرخ تبدیل یا واکنش به تبلیغ را افزایش خواهد داد. شما میتوانید با بولد کردن یا افکت دادن قسمتهایی از متن یا تصویر، آن را بیشتر در عمق نگاه مخاطب قرار دهید. نقطه کانونی مانند یک قلاب عمل میکند و افراد به تعامل یا وقفه طولانیتر روی آگهی تشویق خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید