آشنایی با مفهوم goal در آنالیتیکس + نحوه راه اندازی آن
مفهوم goal در آنالیتیکس یکی از موضوعات مهمی است که می تواند در دسترسی داده های شما و نیز مشاهده گزارش و تکمیل بخش ریپورت بسیار موثر باشد. Goal یا هدف، چیزی است که شما تعریف می کنید تا بفهمید اکشن ها و اقداماتی که مطلوب شما بوده و توسط کاربر انجام شده است تا چه سطحی انجام شده اند.
مفهوم goal در آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس هایی است که می توانید در آن متریک ها و داده های بسیاری را مشاهده کنید. این سرویس دارای اصطلاحات مختلفی است که تلاش کرده ایم در مقاله اصطلاحات گوگل آنالیتیکس کمی راجع به آنها صحبت کنیم. اکنون می خواهیم یکی از واژه های مهم در این بخش را به شما معرفی نماییم که Goal یا هدف نام دارد.
اگر تا به حال این ابزار را به سایت خود متصل نکرده اید، حتما مقاله آموزش نصب گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.
آشنایی با مفهوم Goal
در کل باید بدانید که بدون تعریف هدف، گزارش های گوگل آنالیتیکس بی فایده خواهند بود. اما منظور از Goal چیست؟ این اصطلاح را می توان در 2 بخش زیر تقسیم کرد که عبارتند از:
- Goalهای تجاری: شامل اکشن ها و اقداماتی است که تعریف می کنید و می خواهید کاربر آنها را انجام دهد. هر زمان که یک کاربر آن عمل تعریف شده و مدنظر شما را انجام دهد، مقدار Conversion یک عدد بیشتر می شود. از جمله مثال ها در این بخش می توان به ثبت نام در یک خبرنامه و یا خرید یک محصول اشاره کرد.
- Goalهای گوگل آنالیتیکس: شما می توانید اهداف تجاری را در گوگل آنالیتیکس نیز تعریف کنید. منظور از اهداف در گوگل آنالیتیکس آن است که سایت یا اپلیکیشن شما چقدر به اهداف موردنظرتان نزدیک است. Goalها، گزارشات و ردیابی هایی را که توسط بازدیدکنندگان سایت شما در رابطه با اقداماتی خاص انجام می دهند، ارائه می کنند.
به عنوان مثال هدف شما این است که داده های مرتبط با عمل بازدید از صفحه را مشاهده کنید. با توجه به توضیحاتی که در این قسمت ارائه کردیم، باید بدانید که پیش نیاز Goal یک اقدام تعریف شده در ذهن شما است. سپس می توانید داده های مرتبط به آن را در گوگل آنالیتیکس مشاهده نمایید.
نحوه کارکرد Goals در Google Analytics چگونه است؟ + انواع جنس Goal
برای آنکه مفهوم goal در آنالیتیکس را متوجه شوید، می بایست نحوه کارکرد این پارامتر مهم را نیز متوجه شوید. در این خصوص باید بدانید که Goalها در سطح View نمایش داده می شوند. شما می توانید این پارامتر را در صفحات خاصی اعمال کنید تا داده های آن را ردیابی کرده و به شما نمایش دهد. مثلا شما در صفحه لندینگ جشنواره این متریک را تعریف می کنید تا بفهمید در هر سشنی که کاربر وارد سایت و صفحه موردنظر می شود، تا چند صفحه را می بیند، چقدر در صفحه ماندگار می شوند و غیره.
اهداف خود به 4 جنس مختلف تقسیم می شوند که براساس جدول زیر قابل تعریف می باشند:
جنس Goal | تعریف | مثال |
مقصد | یک مکان خاص بارگیری شود. | مثلا صفحه تشکر بعد از خرید بارگیری شود. |
زمان | مربوط به سشن هایی است که مدت زمان مشخص یا بیشتری طول می کشند. | مثلا اگر پنج دقیقه در یک صفحه یا سایت خاصی صرف شود. |
صفحات در هر سشن | مربوط به زمانی است که کاربر تعداد مشخصی از صفحات را مشاهده می کند. | مثلا کاربر 5 صفحه یا اسکرین را بارگذاری می کنند. |
ایونت | عملی که به عنوان یک رویداد تعریف شده است. | مثلا اجرای ویدیو در صفحه x یا کلیک روی یک دکمه خاص. |
مدل دیگری از انواع Goalها وجود دارند که بد نیست برای تکمیل مفهوم goal در آنالیتیکس آنها را نیز بشناسید. این اهداف به عنوان Smart Goal شناخته می شوند که گوگل آنها را به عنوان یک متد ردیابی جایگزین تبدیل معرفی کرده است. این اهداف خاصتا برای بهینه سازی گزارش گوگل ادز ساخته شده است. زمانی که این اهداف را فعال می کنید، می توانید به این پلتفرم اجازه دهید که بازدیدهای وب سایت یا برنامه شما ارزیابی شده و به طور هوشمند، امتیازی گذاری شوند و بهترین آنها مشخص شود.
سایر اصطلاحات مرتبط به Goals در گوگل آنالیتیکس
حال که مفهوم goal در آنالیتیکس را متوجه شدیم، می خواهیم یکسری اصطلاحات که در کنار این تاپیک تعریف شده اند را برای شما معرفی کنیم که در این خصوص می توان گفت:
- قیف مقصد: در این قسمت شما می توانید مسیری که انتظار دارید ترافیک از آن بگذرد تا به Goal اصلی برسد را مشخص کنید. شما می توانید به کمک آنالیتیکس محل ورود و خروج کاربر در طول این قیف را مشاهده کرده و از طریق آن برای بهبود قیف، جلوگیری از خارج شدن بسیاری از کاربران در طول مسیر و افزایش نرخ تبدیل (Conversion) اقدام کنید.
- ارزش هدف: شما می توانید با تعیین هدف، ارزش پولی آن را تا حدودی تعیین کنید. مثلا هر بار که کاربری به هدف شما می رسد و تبدیل ثبت می شود، یک عدد به آن اختصاص می یابد. این کار می تواند بودجه بندی را تا حدی برای شما آشکار کند. مثلا اگر میانگین فروش شما 500 دلار است و تیم فروش کاربران را تا 10% به ثبت نام در خبرنامه سوق دهد، می توانید درک کنید که برای این مقدار روش بازاریابی با این حجم از فروش باید مثلا 50 دلار اختصاص دهید.
- شناسه هدف و مجموعه Goalها: هر هدفی که تعیین می کنید، یک شناسه یا آیدی از 1 تا 20 می گیرد. Goals به مجموعه هایی با حداکثر 5 هدف جداگانه تقسیم می شوند. قابلیت مجموعه کردن اهداف به شما کمک می کند تا بتوانید انواع مختلف Goalها را که در بالا تعریف کردیم، برای سایت خود دسته بندی کنید. مثل شما می توانید برای ردیابی دانلودها، ثبت نام ها، ارزیابی صفحات و غیره آنها را در دسته بندی های مختلفی تقسیم کنید. شما می توانید این مجموعه گزارش ها را در تب Explorer مشاهده کنید.
حال که مفهوم goal در آنالیتیکس و اصطلاحات مرتبط به آن را فهمیدیم، با ما همراه باشید تا نحوه دسترسی به تنظیمات این بخش در گوگل آنالیتیکس را بیان کنیم.
نحوه دسترسی به Goal در گوگل آنالیتیکس
حال این پرسش مطرح می شود که چگونه می توانیم به قسمت اهداف در گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشیم؟ در این خصوص می توانید از طریق مسیر زیر به تنظیمات در این بخش دسترسی داشته باشید:
- ابتدا به اکانت گوگل آنالیتیکس خود لاگین کنید.
- حال باید بر روی گزینه Admin کلیک کرده و به بخش view بروید.
- در ستون view، بر روی عبارت Goals کلیک کنید.
- حال می توانید لیستی از اهدافی که تعیین کرده اید را مشاهده نمایید.
در صورتی که ستون view و گزینه Goals را مشاهده نمی کنید، قسمتی وجود دارد به نام Conversion که می توانید از آن استفاده کنید. در واقع قسمت Goals در گوگل آنالیتیکس نسخه جدید، جای خود را به دو بخش Events و Conversion داده است. اکنون می توانید با تعریف یکسری واقعات، نتایج آن را در بخش Conversion مشاهده کنید.
در نسخه یونیورسال گوگل آنالیتیکس شاهد آن بودیم که همه چیز براساس بازدید ها، سشن ها و Conversionها بوده است. اما در نسخه GA4 همه چیز براساس ایونت ها و پارامترها است.
نحوه ساخت Goal در گوگل آنالیتیکس
پس از درک مفهوم goal در آنالیتیکس، حال ممکن است این پرسش مطرح شود که نحوه ساخت Goal به چه شکل است. چگونه می توان در محیط گوگل آنالیتیکس GA4 برای انجام این کار اقدام کرد؟ در کل باید بدانید که ساخت یک هدف در نسخه GA4 از دو بخش ایونت و Conversion تشکیل می شود. در این خصوص می توانید مراحل زیر را طی کنید:
- ابتدا بخش اکانت و پراپرتی را انتخاب کنید.
- حال باید در قسمت Events مراجعه نموده و در صفحه باز شده، لیستی از ایونت ها را مشاهده می کنید.
- حال باید روی گزینه Create Events کلیک کنید. سپس مجددا گزینه Create را بزنید.
- در صفحه جدید، مشخصات ساخت یک ایونت از شما دریافت می شود.
- در قسمت Matching Conditions پارامتر خود را از کشو و منو انتخاب نمایید. مثلا در اینجا پارامتر مدنظر ما یک هدف از نوع مقصد است که ما page_location را از طریق آن انتخاب می کنیم.
- حال شرطی را که باید روی این ایونت تعریف شود مشخص کنید. مثلا در اینجا اگر به صفحه ای که مقدار پارامتر thanks در آن وجود دارد وارد شود، این ایونت شکل می گیرد.
- در نهایت روی گزینه Create کلیک کنید.
- حال می توانید رویدادی که تعریف کردید را در لیست ایونت ها مشاهده کنید.
در قدم بعدی نوبت آن است که حالت Conversion را برای این رویداد فعال کنیم. شما می توانید تیک گزینه کانورژن را در ستون چهارم فعال نمایید. حال می توانید داده های مرتبط به این موضوع را مشاهده کنید.
حال شما می توانید برای مشاهده گزارش ها با درک مفهوم goal در آنالیتیکس، مسیر زیر را طی کنید:
- ابتدا از منوی سمت چپ به بخش Report بروید.
- حال باید گزینه Engagement را انتخاب کرده و گزینه Conversions را بزنید.
- حال می توانید ایونت خود را به همراه نرخ تبدیل، تعداد کل یوزرها و درآمد ایونتی که ارائه شده است مشاهده کنید.
اگر به آموزش های عملی مرتبط به این ابزار علاقمند هستید، حتما مقاله آموزش گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.
از Goalها برای چه کاربردهایی استفاده کنیم؟
ممکن است پس از اینکه مفهوم goal در آنالیتیکس را فهمیدید، این سوال برای شما مطرح شده باشد که کاربرد Goal چیست؟ بیشتر موارد استفاده از این ابزار در حوزه دیجیتال مارکتینگ بوده و متخصصین این حوزه از آن استفاده می کنند. در این خصوص می توان به چند مورد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
- بدست آوردن نرخ های تبدیل: اولین مورد آن است که شما می توانید نرخ های تبدیل را برای ایونت ها و یا اکشن هایی که مدنظر شما است بدست آورید. در این حالت می فهمید که کاربر تا چقدر به اکشن مدنظر شما اهمیت داده و اگر نرخ آن پایین باشد، اصلاحاتی را در بخش طراحی سایت، UI/UX و غیره انجام می دهید.
- اندازه گیری موفقیت: استفاده از Goal می تواند تا حدی موفق بودن کمپین تبلیغاتی شما را نشان دهد. زمانی که این قابلیت را به کار می برید، شما قادر خواهید بود تا پارامترهایی که مدنظرتان است را اندازه گیری کرده و درصد های آن را بدست آورید. مثلا فرض کنید کمپینی ایجاد کرده اید که کاربر به صفحه جشنواره رفته و روی دکمه X کلیک کند. حال می توانید بفهمید که از میزان ورودی کاربران، چقدر آنها روی دکمه کلیک کرده اند.
- هدفمند شدن آمارها: گزارش های گوگل آنالیتیکس بدون آنکه پارامترهای خود را تعریف کنید، ارزش چندانی ندارند. اگر می خواهید آمارهای این پلتفرم را کاربردی تر کنید، می بایست اهداف را تعریف کرده و گزارشات خود را با آمار آنها پر کنید. مثلا فرض کنید سایت شما یک صفحه مهم دارد و همیشه می خواهید بفهمید که آمار تبدیل آن نسبت به ورودی اش چقدر است. این Goal را تعریف کرده و همیشه در بخش Report آن را ارزیابی می کنید و یک چشمتان به این آمار است. در این حالت است که داشبورد گوگل آنالیتیکس برای شما کاربردی می شود.
پرسش های متداول کاربران
در انتها به برخی از پرسش های متداول شما کاربران راجع به مفهوم goal در آنالیتیکس می پردازیم که به شرح زیر هستند:
چرا از Goal استفاده کنیم؟
مهم ترین دلیلی که می توان در پاسخ به این پرسش بیان کرد، هدفمند کردن داده هایی است که به شما ارائه می شوند. در این حالت است که شما می توانید در وقت خود صرفه جویی کرده، صفحات مختلف سایت خود را به درستی پیگیری کنید.
محدودیت Goal چیست؟
شما می توانید در هر Report view، 20 مورد آن را تعریف کنید که این محدودیت تعریف شده است. در صورتی که بیشتر از این مقدار نیاز دارید، می بایست یک view جدید برای آن پراپرتی ایجاد کرده و یا هدف موجود دیگری که بی فایده است را ویرایش نمایید.
شما کاربران می توانید برای دنبال کردن آموزش SEO در سایت ما، از مقالات SEOEDU و دوره های آن استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید