آموزش ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس
- 1 منظور از گزارش گوگل ادز چیست؟
- 2 اهمیت دریافت و ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس چیست؟
- 6 متریک های مهم در گزارش گوگل ادز کدامند؟
- 7 آیا گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس وجود دارد؟
- 8 آموزش ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس
- 10 اطلاعات گوگل آنالیتیکس در گزارش گوگل ادز چیست؟
- 11 ساخت گزارش های شخصی گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس
- 12 پرسش های متداول کاربران
ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس چگونه صورت می گیرد؟ گزارش گوگل ادز چیست و چه متریک ها و داده هایی را در بر می گیرد؟ پاسخ به همه این پرسش ها را می خواهیم در ادامه این مقاله به شما ارائه کنیم. همانطور که می دانید، گزارش ها به عنوان مهم ترین داده ها برای دیجیتال مارکترها به شمار می آیند که باید از آن برای آنالیز کمپین های خود استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا راجع به این مسئله بیشتر صحبت کنیم.
منظور از گزارش گوگل ادز چیست؟
یکی از ارکان های مهم و غیر قابل نادیده گرفتن در پروسه دیجیتال مارکتینگ، گزارش هایی است که باید از روند تبلیغات خود دریافت کنید. امروزه با وجود سامانه های اینترنتی که امکان ثبت آگهی و تبلیغات در آنها وجود دارند، شما می توانید داده های آماری را از این پلتفرم ها دریافت کنید. یکی از بهترین این سیستم های تبلیغات در فضای مجازی، گوگل ادز متعلق به شرکت گوگل می باشد.
گوگل ادز (با نام گذشته گوگل ادوردز)، به عنوان یک سرویس تبلیغاتی از شرکت گوگل شناخته می شود که قابلیت ایجاد کمپین های مختلف تبلیغات را می دهد. از جمله می توان به تبلیغات در موتور جستجوی گوگل، گوگل پلی، یوتیوب و غیره دانست. جالب است بدانید که بیشترین سهم درآمدی شرکت گوگل از طریق تبلیغات آن می باشد.
منظور از گزارش گوگل ادز، داده هایی هستند که برای کمپین های تبلیغاتی خود دریافت می کنید. اگر به عنوان یک دیجیتال مارکتر فعالیت می نمایید، حتما می دانید که این داده ها چقدر مهم بوده و می توانند در تغییر مسیر و بهینه سازی عملکرد کمپین های شما استفاده شوند.
گزارش های گوگل ادز برای انواع تبلیغاتی که در این پلتفرم استفاده می کنید ارائه می شوند. شما می توانید این Reportها را از بخش Insights و انتخاب گزینه Report دریافت کنید که در قسمت جلوتر به طور کامل نحوه دسترسی آن را بیان می کنیم.
اهمیت دریافت و ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس چیست؟
ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس یا استفاده از این ریپورت ها درون این سامانه اهمیت خاص خود را دارد. در این خصوص می توان به چند دلیل مهم زیر اشاره نمود که عبارتند از:
درک نحوه عملکرد کمپین ها
فرقی نمی کند برای ایجاد کمپین تبلیغاتی جستجویی، نمایشی، ویدیویی، اپلیکیشن و غیره اقدام می کنید یا خیر. گزارش های گوگل ادز به شما کمک می کنند تا بفهمید وضعیت عملکرد کمپین ها به چه شکلی بوده است. متریک هایی که در گزارش ها وجود دارند، که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، به شما کمک خواهند کرد تا بفهمید این کمپین ها تا چقدر موثر بوده است.
اصلاح یا تغییر کمپین ها
یکی دیگر از دلایل اهمیت گزارش گوگل ادز آن است که می توانید به کمک آن برای اصلاح کمپین های خود اقدام کنید. فی المثل گزارش های گوگل ادز نشان می دهد که بیشترین کاربران شما در این تبلیغات، بانوان هستند. در نتیجه می توانید کمپین خود را با آفرهای بیشتر زنانه ارائه دهید و اصلاح کنید. همچنین ممکن است نشان دهد که بیشتر کاربران تبلیغات شما از گوشی همراه استفاده می کنند. در نتیجه مهم است که ریسپانسیو بودن صفحه سایت یا آگهی را در نظر داشته باشید.
بررسی نتیجه کمپین های تبلیغاتی
در نهایت می توان یکی دیگر از جنبه های اهمیت گوگل ادز را بررسی نتایج کمپینهای تبلیغاتی دانست. در واقع بررسی آمار فروش در داخل خود سایت و یا داده هایی که پلتفرم واسط ارائه می کند، تنها راهکارهایی هستند که می توانید به کمک آن کمپین های تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید.
متریک های مهم در گزارش گوگل ادز کدامند؟
قبل از اینکه راجع به ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم، بد نیست متریک های گزارش گوگل ادز را بدانیم.
همانطور که گفتیم، حال می خواهیم متریک ها و داده هایی که می توانید درگزارش گوگل ادز مشاهده کنید را به شما معرفی کنیم. در این خصوص باید به چند مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
- ROAS: این فاکتور نشان دهنده بازدهی هزینه تبلیغاتی شما است که می تواند نمایی کلی از بهره وری تبلیغات شما را نشان دهد. مثلا اگر بودجه مصرفی 500 دلار بوده باشد و نرخ تبدیل 3000 دلار، این فاکتور به مقدار 6 بوده و یعنی ما شش دلار به ازای هر یک دلار مصرفی در گوگل ادز بدست آورده ایم.
- CPA: در این فاکتور نسبت هزینه هر اکتساب به هزینه هرتبدیل را خواهیم داشت.
- نرخ تبدیل: در این قسمت شما می توانید عملی را که برای شما مطلوب بوده را تعریف کرده و نرخی که کاربران نسبت به انجام آن اقدام کرده اند را مشاهده کنید.
- تعداد کلیک ها: یکی دیگر از آمارهایی که در گزارش گوگل ادز می توان مشاهده کرد، تعداد کلیک ها می باشند. در این حالت تعداد کلیک می تواند نشان دهنده نوعی نرخ تبدیل و واکنش متقابل فرد به تبلیغات شما باشد.
- CTR by Campaigns: در این حالت شما می توانید نرخ تبدیل را براساس کمپین هایی که داشته اید مشاهده کنید. این داده به شما کمک می کند تا بفهمید کدام کمپین ها، کلمات کلیدی یا گروه های تبلیغاتی توانسته اند تعامل بیشتری را ایجاد نمایند.
- ایمپرشن ها براساس کمپین: شما می توانید نسبت تعداد نمایش ها براساس کمپین های خود را نیز مشاهده کنید. در این حالت مشخص می شود که چه موضوعات و کلمات کلیدی دارای حجم و آگهی هایی مفید و تعامل بر انگیز در میان کاربران بوده اند.
ایمپرشن ها در کنار نرخ کلیک می توانند به نوعی بیانگر علاقه مخاطب به لیدها باشند. اگر نمی دانید لید چیست حتما مقاله مرتبط را مطالعه کنید.
بررسی این پارامترها در آموزش سئو نیز به خصوص در گزارش گوگل سرچ کنسول انجام می شود و بسیار مهم است. شما می توانید با تهیه دوره های آموزش سئو از سایت SEOEDU، بر نحوه تحلیل این متریک ها نیز در گوگل سرچ کنسول تسلط بیابید.
و داده های بسیاری که می توانید در پنل کاربری و گزارش ها مشاهده نمایید.
آیا گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس وجود دارد؟
حال نوبت آن است تا در مورد ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم.
یکی از قدرتمندترین پلتفرم ها برای آنالیز و دسترسی به آمارها در فضای مجازی، گوگل آنالیتیکس است. شما می توانید از این طریق این پلتفرم نسبت به دریافت آمارهای بسیاری اقدام کنید که در مقالات جداگانه ای نظیر آموزش گوگل آنالیتیکس و اصطلاحات گوگل آنالیتیکس به آن به صورت کامل پرداختیم.
یکی از قابلیت های جالب گوگل آنالیتیکس، دریافت داده ها از سرویس های مختلف گوگل است که می توانید به صورت یک جا آنها را مشاهده کنید. به همین خاطر گوگل آنالیتیکس یک پلتفرم کامل و جامع به شمار می آید. مثلا می توانید داده ها را از گوگل سرچ کنسول، گوگل تگ منیجر، گوگل بیگ کوئری، گوگل دیتا استودیو و در نهایت گوگل ادز به این سامانه متصل کنید.
البته برای متصل کردن این سرویس ها، باید به صورت جداگانه یا از قابلیت داخلی گوگل آنالیتیکس استفاده کرد. بدین معنا که یا شما باید سرویس خارجی را به آن وصل کنید یا سرویس ثانویه به صورت پیش فرض در اکانت گوگل آنالیتیکس و جیمیل شما هم وجود دارد. مثلا برای گوگل ادز، گزارش های مربوطه به صورت پیش فرض در این سرویس وجود ندارند. شما باید در قدم اول برای اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس اقدام کنید. حال در ادامه با ما همراه باشید تا راجع به ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس بیشتر صحبت کنیم.
آموزش ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس
در مقاله آموزش گوگل آنالیتیکس به این موضوع پرداختیم که این سیستم چقدر قدرتمند بوده و آمارهای بسیار خوبی را ارائه می کند. حال ممکن است بپرسید که چگونه می توان برای ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس اقدام کرد. در این خصوص می خواهیم ابتدا مراحل انجام این کار را بیان کنیم.
در نسخه قدیمی گوگل آنالیتیکس یعنی Universal Analytics، شما می توانستید چنین قابلیتی را از منوی سمت چپ داشته باشید. در نسخه GA4 که اکنون در دسترس کاربران قرار دارد، می توانید از طریق مسیر زیر به این گزارش دسترسی داشته باشید.
راهنمای اتصال گوگل ادزبه گوگل آنالیتیکس GA4 مرحله به مرحله
برای ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس قدم اول آن است که گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید. در این خصوص می توانید مراحل زیر را انجام دهید:
- ابتدا به بخش Admin گوگل آنالیتیکس خود بروید.
- حال در این بخش روی گزینه Google Ads Linking کلیک کنید.
- حال در صفحه باز شده روی گزینه Link کلیک کنید.
- مرحله بعدی آن است که روی گزینه Choose Google Ads Account کلیک کنید.
- حال لیست اکانت ها به شما نمایش داده می شوند. شما می توانید یک یا چند اکانت خود را از این طریق انتخاب کرده و متصل کنید.
- حال روی گزینه Confirm کلیک کرده و گزینه Next را بزنید.
- حال می توانید با مشاهده تنظیمات در صورت نیاز آنها را تغییر دهید که ما این کار نمی کنیم. مجددا گزینه Next را بزنید.
- در نهایت گزینه Submit را بزنید.
نکته: باید توجه کنید که حدود 1 روز زمان لازم است تا برای انتقال داده های حساب گوگل ادز شما به گوگل آنالیتیکس اقدام شود.
حال قدم بعدی آن است که برای دسترسی به گزارش های گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس خود یا همان ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس اقدام کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:
- از منوی سمت چپ روی گزینه Reports کلیک کنید.
- حال شما می توانید در نمودارهای cpc که در صفحه اصلی نمایش داده شده اند، ترافیک گوگل ادز خود را مشاهده کنید.
- برای ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس، کافیست از منوی سمت چپ روی گزینه Acquisition کلیک کنید. حال باید گزینه Acquisition overview کلیک کنید. حال می توانید با مشاهده جدول session by campaign ترافیک ورودی خود از طریق گوگل ادز را مشاهده کنید.
- کافیست در این بخش روی گزینه view Google Ads campaigns کلیک کنید.
- حال می توانید گزارش اختصاصی گوگل آنالیتیکس در گوگل ادز را در این قسمت مشاهده کنید.
نکته: اگر می خواهید فهرست های بازاریابی مجدد را در گوگل ادز ایجاد کنید، باید گوگل سیگنال را نیز فعال نمایید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:
- به قسمت Data Setting در پنل Admin مراجعه کنید.
- روی گزینه Data Collection کلیک کنید.
- حال می توانید از تب اول برای فعال کردن دیتا ستینگ اقدام کنید.
اطلاعات گوگل آنالیتیکس در گزارش گوگل ادز چیست؟
حال که فهمیدیم روش ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس چیست، ممکن است بپرسید که اطلاعات گوگل آنالیتیکس که در گزارش گوگل ادز ارائه می شوند شامل چیست؟ در این خصوص می توان به برخی موارد زیر اشاره کرد:
- در این قسمت می توانید محبوب ترین کمپین های تبلیغاتی خود را مشاهده کنید.
- همچنین یک نمودار را در کنار آن مشاهده می کنید که کمپین هایی با بیشترین تعداد جلسات و کاربران را نشان می دهد.
- حال می توانید در قسمت زیرین، یک فهرست را مشاهده کنید که همه کمپین های شما را نمایش می دهد. در این قسمت می توانید حساب های گوگل ادزی که وجود دارند را مشاهده کنید.
- متریک های مختلفی در جدول زیرین وجود دارند که مستقیما از طریق گوگل ادز استخراج شده اند. در این بخش شما می توانید این شاخصه ها را دریافت کنید که عبارتند از: تعداد userها، سشن ها، سشن های تعاملی، میانگین زمان تعامل در هر سشن، سشن های تعاملی به ازای هر یوزر، ایونت ها در هر سشن، نرخ تعامل، ایونت های کلیدی، تعداد ایونت ها و حداکثر درآمد شما از کمپین های گوگل ادز.
ساخت گزارش های شخصی گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس
یکی از قابلیت های خوب ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس آن است که شما میتوانید به صورت شخصی و بر مبنای فاکتورها یا کمپینها یا عبارات خاصی گزارشهای گوگل ادز را در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید. برای این کار میبایست مراحل زیر را طی کنید که به شرح زیر هستند:
- از منوی سمت چپ روی گزینه Explore کلیک کنید.
- روی گزینه Blank کلیک کنید.
- یک عنوان برای آن درج کرده و عناصر مرتبط به این گزارش را در قسمت Dimensions و Segments و Metrics مشخص کنید. شما می توانید با زدن گزینه + این کار را انجام دهید.
- شما می توانید پس از انتخاب گزینه + و در کشو باز شده، عبارات موردنظر خود را جستجو کنید. همچنین می توانید با وارد کردن عبارات Google Ads، Dimension یا ویژگی ها و متریک ها را مشخص کنید.
- حال متریک ها را در بخش Value ستون دوم و Dimensions را در بخش Rows قرار دهید.
- همچنین از قسمت فیلتر می توانید ردیف هایی که مقدار آنها not set هستند را حذف کنید.
پرسش های متداول کاربران
در انتها به برخی از پرسش های متداول شما کاربران راجع به ایجاد گزارش گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس می پردازیم که در این خصوص می توان گفت:
نرخ تبدیل و نیز میزان درامد به عنوان مهم ترین فاکتورها در گزارش گوگل ادز را چگونه مشاهده کنیم؟
شما می توانید این آمارها را در خود گوگل ادز کامل مشاهده کنید. همچنین اگر می خواهید آنها را در گوگل آنالیتیکس مشاهده نمایید، می بایست به بخش گزارش های مربوطه گوگل ادز در گوگل آنالیتیکس مراجعه کرده و در جدول پایین، آخرین ستون های داده ها را مشاهده کنید.
چگونه می توانیم نرخ کلمات کلیدی را در گوگل ادز و کمپین های آن مشاهده کنیم؟
همانطور که می دانید، تبلیغات روی برخی کلمات کلیدی و مناقصه آنها با قیمت های رقابتی و یا ثابت انجام می شوند. شما می توانید نرخ های تبلیغات گوگل ادز را برای این عبارات در جدول پایین گزارش گوگل ادز مشاهده کنید. برای این کار کافیست session campaign را روی Session Google Ads keyword text قرار دهید.
دیدگاهتان را بنویسید