گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد؟
- 1 گوگل آنالیتیکس چیست؟
- 2 تاریخچه اجمالی و سرگذشت گوگل آنالیتیکس تاکنون
- 3 گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟
- 4 کاربردهای Google Analytics
- 9 مزیت های استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟
- 16 چرا تجزیه و تحلیل و استفاده از گوگل آنالیتیکس مهم است؟
- 17 آموزش گوگل آنالیتیکس – نحوه نصب و اتصال دامنه
- 18 آموزش گوگل آنالیتیکس – بررسی بخش های Google Analytics
- 21 آموزش گوگل آنالیتیکس – ایونت و نحوه ساخت آن
- 22 سوالات متداول
آموزش گوگل آنالیتیکس یک نیاز مبرم برای سئوکارها و دیجیتال مارکتر ها است. Google Analytics یک سرویس رایگان از طرف گوگل می باشد که اطلاعات مرتبط به کاربران را به کمک تگ هایی که به سایت اضافه می کند، ردیابی کرده و در پلتفرم خود به صورت دسته بندی شده و منظم نشان می دهد. حتی شما می توانید با کمک این ابزار، چرایی بازخورد منفی سایت خود را از نظر تبلیغات، سئو و الگوریتم گوگل نیز درک کنید. مثلا با بررسی نرخ بانس ریت یک صفحه
گوگل آنالیتیکس چیست؟
برای آنکه به آموزش گوگل آنالیتیکس بپردازیم، لازم است ابتدا در رابطه با چیستی این ابزار اطلاعاتی را ارائه نماییم. گوگل آنالیتیکس که با عنوان Google Analytics نیز شناخته می شود، یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل وب سایت است که می توانید با اتصال دامنه یک سایت به آن، ابزارهای تحلیلی و آماری مختلفی را توسط این پلتفرم قدرتمند داشته باشید. مثلا می توانید تعداد بازدیدهای روزانه، اطلاعات منحصر به فرد یوزرها، جغرافیای آنها و مواردی از این قبیل را مشاهده کنید.
جدای از ابزارهای تحلیلی که این پلتفرم می دهد، چیزی که باعث اهمیت آن می شود، تجزیه و تحلیل شما است. مثلا فرض کنید یک کمپین تبلیغاتی را روی صفحه ای خاص راه اندازی کرده اید. حال می توانید درک کنید که کاربر پس از ورود به سایت شما چه عملکردی داشته و آمار CTA، نرخ کلیک و الگوهای رفتاری او چگونه بوده است. در ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس بیشتر راجع به این نوع مدل کارکرد ها صحبت می کنیم.
امروزه آموزش گوگل آنالیتیکس برای هر متخصص دیجیتال مارکتینگ، سئوکار و در پله نهایی، وبمستری که خودش سایت را اداره می کند ضروری است. شما می توانید مزیت های بسیاری را پس از تسلط بر این ابزار بدست آورید که تلاش می کنیم در ادامه بیشتر راجع به آنها صحبت کنیم.
قابل ذکر است که این ابزار از طریق آدرس analytics.google.com/analytics در دسترس می باشد. شما کاربران می توانید بدون هیچ پیش نیازی به صورت رایگان از آن استفاده کنید.
سرویس گوگل آنالیتیکس مجموعه ای فوق العاده قدرتمند و پرکاربرد از ابزارها است. این پلت فرم انواع دیدگاه ها را در اختیار دارندگان وب سایت ها و بازار یاب ها قرار می دهد. ما نگاهی می اندازیم که دقیقاً چیست، چگونه استفاده می شود و چگونه می توانید با سیستم عامل شروع کنید.
یکی از ابزار های ارزشمند و مفیدی که به شما کمک می کند تا عملکرد دیجیتالی خود را مورد سنجش قرار دهید گوگل آنالیتیکس است. بنابراین لازم است که شناخت و اطلاعاتی کامل در رابطه با گوگل آنالیتیکس داشته باشید.
در این مقاله سعی داریم تا معرفی مختصری از این سرویس را به شما ارائه دهیم و به شما آموزش دهیم چگونه می توانید با استفاده از این سرویس در بهبود وب سایت خود موثر واقع شوید.
در واقع گوگل آنالیتیکس سرویسی می باشد که به شما کمک می کند میزان ترافیکی که به وب سایت (های) شما می آید را پیگیری کنید.
همچنین می توانید از این سرویس برای ردیابی رسانه های اجتماعی و صفحات وبلاگ خود از سایت هایی مانند facebook ،wordpress و myspeace استفاده کنید.
نتایج حاصل از گوگل آنالیتیکس تصویری دقیق از کارهایی که کاربران در وب سایت شما انجام می دهند مانند مدت زمان حضور آن ها در وب سایت، موثر ترین صفحات، رتبه بندی مناسب کلمات کلیدی و سایر موارد به شما ارائه می دهد.
یکی از موضوعاتی که در آموزش سئو جای خالی آن حس می شود، بحث آموزش گوگل آنالیتیکس است که هیچ کس به آن توجه زیادی نمی کند در صورتی که داده ها و اطلاعاتی که این ابزار به ما می دهد به شدت ارزشمند و فوق العاده می باشد.
تاریخچه اجمالی و سرگذشت گوگل آنالیتیکس تاکنون
قبل از اینکه بخواهیم به صورت کامل تر به آموزش گوگل آنالیتیکس بپردازیم، بد نیست تاریخچه ای از آن را نیز با هم مرور کنیم. همچنین تغییراتی که تاکنون داشته است.
ابزار گوگل آنالیتیکس در سال 2005 منتشر شد. البته قبل از این، این سرویس تحت نظارت Urchin بود که یک برنامه تحلیل وب جداگانه به شمار می آمد. گوگل با خرید این سرویس، گوگل آنالیتیکس را از دل آن به وجود آورد. گسترش محبوبیت و استفاده از این ابزار سیر صعودی به خود داشت تا اینکه در سال 2019 به پرکاربردترین سرویس تجزیه و تحلیل وب تبدیل شد. همچنین جالب است بدانید که این پلتفرم دارای نسخه ای مشابه برای برنامه های موبایلی Android و iOS است.
این نرم افزار تاکنون و به طور مداوم به روزرسانی می شود. در طول 20 سال گذشته شاهد 1 بروزرسانی مهم هستیم:
- GA4: این نسخه ای به روز شده از Universal Analytics و حالت دیفالت گوگل آنالیتیکس است که در سال 2019 روی کار آمد. یکی از ویژگی های مهم این نسخه، یکپارچگی طبیعی با BigQuery Google است. از سال 2023 نیز این نسخه یعنی Universal Analytics به طور کامل جمع آوری شد.
جالب است بدانید که اکنون در نسخه جدید یعنی GA4، داده های حدود 13.5 میلیون وب سایت ثبت شده و قابل بررسی هستند.
گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟
در آموزش گوگل آنالیتیکس درک اینکه این ابزار چگونه کار می کند نیز مهم است. در این خصوص باید گفت اساس کار این پلتفرم، تگ ها هستند که داده های کاربران را جمع آوری می کنند. این تگ ها در قالب کدهای جاوااسکریپت صفحه به کدهای هر صفحه از سایت شما اضافه می شوند. سپس سرورهای گوگل می توانند با کمک این تگ ها نسبت به جمع آوری داده های رفتاری کاربران اقدام کنند. نقش تگ های صفحه همانند وب باگ ها هستند.
براساس این داده ها، گوگل یکسری اطلاعات را نظیر میانگین طول هر جلسه، بازدید از صفحه و مواردی از این قبیل تولید می کند.
نکته: تنها در صورتی که کاربر، کوکی ها را غیر فعال کرده باشد، نمی توان از طریق این افراد نسبت به جمع آوری داده ها اقدام کرد. این پلتفرم داده های به دست آمده را به بهترین نحو دسته بندی، آنالیز و گزارش می دهد. این موضوع باعث می شود تا گزارش آماده ای در صفحه گوگل آنالیتیکس داشته باشید.
همچنین زمانی که داده ها به دست گوگل آنالیتیکس بیاید، با توجه به پلتفرمی که دارد، می توان کارکردهای زیر را انتظار داشت:
- ابزارهای تجسمی: یکی از بهترین فیچرها و ابزارهایی که در این پلتفرم وجود دارد، امکاناتی است که می توانید به کمک آنها برای نظارت بر داده ها اقدام کنید. مثلا کارت ها، نمودارها و جداول بر مبنای زمان که در داشبورد به صورت کامل قابل ملاحظه هستند.
- ابزارهای فیلتر کردن: مورد دیگر از بهترین ابزارهایی که در گوگل آنالیتیکس وجود دارند، فیلترها هستند که در تجزیه و تحلیل داده ها براساس پارامترهای خاص یا زمان بندی مشخصی به شما کمک می کنند.
- شما می توانید از APIها برای جمع آوری داده ها با این سرویس اقدام کنید.
کاربردهای Google Analytics
حال ممکن است در آموزش این ابزار این سوال برای شما مطرح شود که این پلتفرم چه کاربردهایی برای ما دارند؟ آیا می توانیم از آنها در مباحث مختلف سئو، دیجیتال مارکتینگ و آنالیز سایت استفاده کنیم؟ در پاسخ می توان گفت:
بررسی عملکرد مخاطبان
یکی از کارکردهای بسیار مهمی که می توانید پس از آموزش گوگل آنالیتیکس آن را انتظار داشته باشید، تحلیل و درک رفتار مخاطبان تان است. اینکه مخاطب پس از دیدن لندینگ پیج چقدر در آن باقی می ماند، نرخ کلیک آن چطور است، چقدر زمان ماندگاری است و مواردی از این قبیل همگی داده هایی هستند که می توانید از طریق گوگل آنالیتیکس درک کنید.
شناخت بهتر مخاطبان
گوگل آنالیتیکس این امکان را به شما می دهد که بتوانید بفهمید مخاطبان شما از چه کشورهایی هستند، در چه بازه سنی قرار دارند، آیا موبایل به دست دارند یا کامپیوتر و مواردی از این قبیل. شما می توانید براساس این نوع داده ها نسبت به تحلیل و ایجاد تغییراتی در سایت خود اقدام کنید. مثلا اگر 90% کاربران موبایلی هستند، بهینه سازی های سایت و طراحی آن را با اولویت موبایل انجام دهید.
دریافت گزارش شخصی سازی شده
بخش customization به شما این امکان را می دهد که بتوانید براساس هرنوع پارامترهایی که مدنظر دارید، گزارش گیری انجام دهید. این کار کمک می کند تا با دست بازتری سایت خود را تحلیل نمایید. مثلا اگر قصد دارید وضعیت بانس ریت تمام صفحات را بفهمید، کافیست پارامتر Bounce Rate را انتخاب کرده و در بازه های زمانی مختلف اطلاعات آن را مشاهده نمایید.
وضعیت زنده سایت
همچنین در بخش Real Time این قابلیت قرار داده شده است که می توانید وضعیت همین لحظه خود را به صورت زنده مشاهده کنید. مثلا ببینید که چند نفر در لحظه درون سایت شما حضور دارند و در چه صفحه ای هستند. آیا با موبایل وارد شدند یا لپ تاپ و مسائلی از این قبیل.
توصیه می کنیم این مهارت را در کنار آموزش سئو یاد بگیرید تا بتوانید از گزارش های آن برای بهبود عملکرد خود در سئو و تبلیغات مجازی استفاده کنید.
مزیت های استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟
چرا ما به عنوان یک متخصص سئو به شما توصیه می کنیم حتما آموزش گوگل آنالیتیکس را فرابگیرید؟ چه مزیت ها و فوایدی پشت این توصیه ما قرار دارد؟ در این خصوص می توان به چندین مورد مهم زیر اشاره نمود که عبارتند از:
آنالیز دقیق دیتا
تحلیل گرانی که به داده ها علاقمند هستند، می توانند به سراغ این ابزار بروند. در این حالت شما می توانید با استفاده از داده های آن دست به ابتکارات بازاریابی، توسعه استراتژی ها، تحلیل و یافتن مخاطبان و غیره بزنید. آنالیز دیتا یکی از مهم ترین و بهترین مزیتی است که گوگل آنالیتیکس به شما خواهد داد. در کنار این داده ها شما باید علم تحلیل را نیز بیاموزید.
تحلیل دقیق برای دیجیتال مارکتینگ
اگر یک متخصص تبلیغات باشید حتما می دانید که آمار در حوزه کاری شما حکم طلا را دارد. تحلیلگران تبلیغات تلاش می کنند براساس آمارهایی که به دست می آورند، نسبت به عملکرد خود آنالیزی داشته و برای ایجاد گزارش و تحلیل آن اقدام کنند.
مثلا اگر مشاهده می کنید که کاربر در صفحه محصول زمان ماندگاری بالایی دارد، این پیام به شما منتقل می شود که او به دقت محتوای سایت را قبل از خرید بررسی می کند. بنابراین باید کیفیت محتوای بسیار بالایی را در صفحه قرار دهید تا نرخ تبدیل افزایش یابد. با این تحلیل و انجام این کار، شما بعد از چند روز نرخ تبدیل را بررسی می کنید تا از بهره وری انجام این کار مطمئن شوید.
رایگان بودن
یکی از مزیت های بسیار مهم که می تواند آموزش گوگل آنالیتیکس را ساده تر کند، رایگان بودن ثبت نام و استفاده از امکانات آن است. همانطور که در گوگل تگ منیجر یا گوگل سرچ کنسول نیازی نیست تا پولی را پرداخت کنید، این ابزار نیز رایگان است.
استفاده از این سرویس فواید و مزایای بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که مورد توجه بسیاری از سازندگان وبلاگ قرار گرفته است. استفاده از گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا:
مخاطبان خود را بشناسید
گوگل آنالیتیکس راهی آسان برای ردیابی و شناسایی افرادی که به وب سایت شما می آیند فراهم می کند. این سرویس نه تنها می توانید ببینید که چند نفر از وب سایت شما بازدید می کنند و چه مدت در آن جا اقامت دارند، بلکه می توانید بفهمد که آن ها چگونه به آن جا رسیده اند.
به عنوان مثال، آیا آن ها روی کلمه کلیدی خاصی کلیک کرده اند؟ یا شاید آن ها یک عبارت جستجوی خاص را وارد گوگل کرده اند؟
این دانش می تواند به شما در ایجاد کمپین های بازاریابی هدفمند در آینده کمک کند.
موفقیت کمپین های بازاریابی را بسنجید
استفاده از گوگل آنالیتیکس راهی عالی برای سنجش میزان کارایی کمپین های بازاریابی است. چه تعداد کاربر این کمپین را به وب سایت شما هدایت کردند؟ نرخ گزاف گویی چقدر بود؟ آیا بازدید کنندگان سایت، کمک مالی کردند؟
بهتر است قبل از شروع یک کار بازاریابی، اهداف مشخصی تعیین کنید و پس از اتمام آن، شماره ها را در آنالیتیکس مرور کنید.
وب سایت خود را سفارشی کنید
گوگل آنالیتیکس می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد که به شما کمک می کند وب سایت خود را برای جستجو تنظیم کنید.
این اقدامی که شما با تجزیه و تحلیل انجام می دهید مهم است زیرا می توانید از نتایج استفاده کنید تا برخی تغییرات استراتژیک را در وب سایت خود ایجاد کنید و بازدید کنندگان بیشتری را به خود جلب کنید.
اگر چه ممکن است نام گوگل آنالیتیکس پیچیده به نظر برسد، اما در واقع روند کار بسیار ساده است!
هنگام ایجاد حساب کاربری، یک قطعه کد کوچک (javascript) به صفحات وب سایت شما اضافه می شود.
این کد به شما امکان می دهد فعالیت در سایت خود را ردیابی کنید. این فعالیت جمع آوری شده و سپس به حساب گوگل آنالیتیکس شما ارسال می شود ، آماده بررسی است!
همانطور که می دانید، یکی از بهترین جنبه های این ابزار این است که گوگل تمام کارها را انجام می دهد!
در مرکز پشتیبانی گوگل آنالیتیکس یک راهنمای گام به گام برای نصب کد رهگیری وب در وب سایت شما وجود دارد.
این سفارشی سازی ها و اقدامات که با کمک گوگل آنالیتیکس انجام می دهید می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود سئو وبسایت شما داشته باشد.
چرا تجزیه و تحلیل و استفاده از گوگل آنالیتیکس مهم است؟
بیایید معرفی خود را در رابطه با گوگل آنالیتیکس با بررسی اهمیت داده ها و تجزیه و تحلیل آغاز کنیم. تجزیه و تحلیل داده ها یک حوزه تخصصی است که به سرعت در حال رشد است. به گفته کارشناسان داده domo، تخمین زده شده است که برای هر فرد روی زمین، هر ثانیه حدود 1.7 مگابایت داده ایجاد می شود، معادل متوسط صفحه وب تلفن همراه. علاوه بر این، این داده ها با سرعت تقریباً نمایی در حال رشد هستند، به این معنی که تقریباً 90٪ از کل داده ها در دو سال گذشته ایجاد شده است.
با تولید مقدار سرسام آور داده ها، تجزیه و تحلیل و درک این اطلاعات می تواند انواع مزایا را به همراه داشته باشد. در زیر، ما فقط چند نمونه از نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها را شرح داده ایم. این می تواند:
- در تصمیم گیری آگاهانه و مدیریت ریسک به ما کمک کنید.
- به انواع سازمان ها کمک کنید تا در رویکرد خود و پیش بینی نیاز های افرادی که به آن ها خدمت می کنند، فعال باشند.
- سطح دقیق شخصی سازی را به محصولات، خدمات، دارو و موارد دیگر اضافه کنید.
- به مشاغل کمک کنید تا فرایند ها را بهینه کنند، فرصت ها را برجسته کنند و هزینه ها را کاهش دهند.
- اطلاعاتی در مورد روند های فعلی و آینده ارائه دهید.
از چنین تکنیک هایی می توان تقریباً در هر صنعت، از بهداشت و درمان گرفته تا گردشگری و سایر صنعت ها، استفاده کرد.
بنابراین لازم است که شما نیز برای بهبود عملکرد وب سایت خود و همچنین پیشرفت وبلاگ خود استفاده از این سرویس را جدی گرفته و از آن غافل نشوید و با استفاده از آن نقل شد تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و پیشرفت وبلاگ خود داشته باشید و به اهدافی که هنگام تأسیس وبلاگ داشته اید در کم ترین زمان ممکن برسید.
به این نکته توجه فرمایید که قبل از استفاده از این سرویس اطلاعات مفید و گسترده ای در این رابطه به دست آورید و یا از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.
استفاده از این سرویس برای تجزیه و تحلیل وب سایت شما می توانند در کم ترین زمان ممکن پیشرفت های گسترده ای را برای شما به ارمغان آورد.
همچنین کنترل ترافیک های وب سایت شما توسط این سرویس می تواند در بالا بردن بازدید وب سایت شما مؤثر واقع شود بنابراین دست بکار شوید و همین الان استفاده از این سرویس برای پیشرفت وب سایت خود را در برنامه کاری خود قرار دهید.
امیدواریم این مقاله از وبسایت seoedu نیز مورد پسند شما واقع شده باشد. شما می توانید جهت مشاهده آموزش رایگان گوگل آنالیتیکس در بخش دسته بندی وبسایت اقدام نمایید.
اگر به مباحث مربوط به گوگل آنالیتیکس علاقمند هستید حتما به محتوا چگونگی محاسبه نرخ بانس ریت سر بزنید.
آموزش گوگل آنالیتیکس – نحوه نصب و اتصال دامنه
حال می خواهیم به اولین قدم های اجرایی برای آموزش گوگل آنالیتیکس بپردازیم که اولین مورد آن اتصال دامنه به این سرویس است. در این خصوص می توان مراحل زیر را دنبال کنید:
- ابتدا یک جیمیل بسازید.
- سپس به وبسایت google.com رفته و یک حساب کاربری ایجاد کنید.
- حال مطابق با راهنمایی هایی که ارائه شده اند، نسبت به درج نام برای اکانت خود (پراپرتی)، وارد کردن آدرس وب سایت و فعال کردن گزینه ها با توجه به نیازتان اقدام کنید. همچنین در این بخش اطلاعات کسب و کار شما هم اخذ می شود. برای گزینه ارز هم دلار را انتخاب نمایید.
نکته: به انتخاب هایی که در مرحله ثبت نام انجام می دهید دقت کنید. چراکه گزارش ها براساس آن ارائه می شوند. مثلا بهتر است انواع گزارش های مربوط به لید جنرشین، رفتار کاربر و غیره را تیک بزنید تا گزارشات آن نیز ارائه شوند.
- در نهایت با قوانین موافقت کنید.
- حال باید بر روی گزینه وب سایت کلیک کرده و آدرس وب سایت خود را وارد کنید. حال گزینه Enhanced measurement را بزنید. در این حالت رفتارهای مختلف کاربر (7 مورد) مانند بازدید صفحه، اسکرول کردن، کلیک های خارجی و غیره ضبط می شوند.
- سپس به بخش Install manually مراجعه کرده و کدی که ارائه می شود را در فایل php قرار دهید. همچنین شما می توانید پلاگین insert header and footer را نصب کرده و این کد را در آن درج کنید. همچنین ممکن است پلاگین های سئو مانند رنک مث هم گزینه ای برای ثبت کد سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس داشته باشند.
آموزش گوگل آنالیتیکس – بررسی بخش های Google Analytics
یکی از بخش های بسیار مهمی که باید در آموزش گوگل آنالیتیکس به آن اشاره کرد، ابزارهای این پلتفرم می باشد. در این خصوص ما مورد به مورد فهرست موارد سمت چپ را به شما معرفی می کنیم که عبارتند از:
Home
در این قسمت یک خلاصه اطلاعات از کاربران خود، تعداد یوزرهای انلاینی که در سایت هستند، آخرین بخشی که رفته اید، تعداد کاربران آنلاین جدید، صفحاتی که یوزرها آنها را دیده اند، کشور ترافیک ورودی به سایت، سرچ های ارگانیک، مستقیم یا ورود از طریق ویدیو دریافت می کنید. همچنین شما می توانید رویدادهایی که در این بخش اتفاق افتاده اند را نیز مشاهده کنید.
Reports
دومین گزینه ای که در آموزش گوگل آنالیتیکس بسیار مهم است، قسمت گزارشات می باشد. شما می توانید یک آمار جامع از داده های زیر را دریافت کنید:
- تعداد کل کاربران در یک ماه گذشته.
- تعداد کاربران جدید.
- تعداد کاربران در 30 دقیقه گذشته.
- دیدگاه ها و پیشنهادات که در GA4 اضافه شده است. در این بخش توصیه ها و گزیده ای از پیشنهادات خود سرویس برای بررسی سایت و انجام اقدامات بعدی ارائه می شوند.
- اگر سایت شما تجاری باشد، آمارهایی در مورد درآمد سایت و سلامت اقتصادی آن ارائه می شوند.
زمانی که وارد بخش ریپورت می شوید، انواع مختلفی از گزارش ها در منوی سمت چپ برحسب نوع سایت ارائه می شوند. مثلا:
- اولین مورد آمارها کلی است.
- دومین مورد مربوط به قسمت App سایت یا کسب و کار شما است.
- سومین مورد مرتبط به گزارش بازی ها است.
- چهارمین مورد مربوط به Life Cycle یا چرخه عمر سایت شما است. مثلا از این طریق می توانید بفهمید که چند نفر از طریق لینک های پولی به سایت شما وارد شده اند. ارگانیک سرچ ها یا کاربرانی که از دیگر پلتفرم ها مانند شبکه های اجتماعی آمده اند چند نفر هستند و غیره. همچنین شما می توانید درآمدزایی کسب و کار خود برمبنای ترافیک ورودی را در این قسمت مشاهده کنید. البته بخش درآمدها در ایران فعال نیست.
نکته: تعاملات کاربر با سایت شما در این بخش و در قسمت Engagement نمایش داده می شوند. مثلا اگر تعاملات با صفحه توسط کاربر را به صورت ریز می خواهید، به قسمت Pages and screens بروید.
نکته: شما می توانید آمار مرتبط با کاربران بازگشتی را در بخش Retention بیابید.
نکته: شما می توانید اطلاعات مرتبط به مرورگرها یا دستگاه کاربر را در بخش Tech مشاهده کنید.
- پنجمین مورد گزارش مرتبط به یوزرها می باشد. شما می توانید اطلاعات کاملی از یوزرهای خود، کشور آنها و غیره داشته باشید. همچنین امکان مقایسه سورس ترافیک ها در این بخش وجود دارند. یکی دیگر از کاربردهای مهم در این قسمت، مشاهده تعداد کاربران براساس زبان آنها است که در سایت های چند زبانه مهم می باشد.
شما می توانید جزئیات بیشتر آموزش گوگل آنالیتیکس را در دوره های جامع مشاهده کنید.
شما می توانید برای دریافت جزئیات به بخش های مختلف آن وارد شوید.
Explorations
یکی از قسمت های مهم دیگر در آموزش گوگل آنالیتیکس، اکسپلوریشن می باشد. در این قسمت شما می توانید براساس متریک هایی که دارید، آمارهایی را به صورت فیلتر شده و دسته بندی شده نمایش بدهید. تسلط بر این بخش می تواند اطلاعات را در یک نگاه برای شما ارائه کند. به همین خاطر بسیار مهم و جذاب خواهد بود.
به این موضوع توجه کنید که امروزه یک سئوکار باید روی مهارت های مختلف اعم از آموزش طراحی سایت، سئو، گوگل آنالیتیکس و ابزارهای داده محور گوگل یا سایر وب سایت ها مانند سرچ کنسول، گوگل تگ منیجر، سمراش و غیره مسلط شود. همه این قابلیت ها منجر به برتری شما نسبت به دیگر سئوکارها خواهد شد.
آموزش گوگل آنالیتیکس – ایونت و نحوه ساخت آن
یکی از مهم ترین موضوعات در آموزش گوگل آنالیتیکس، آشنایی با ایونت ها و ساخت آنها است. ابتدا شما باید بدانید که آمار ایونت ها در بخش Report و قسمت Events قابل دسترسی می باشد. شما می توانید در این قسمت لیست کامل ایونت ها، نام آنها و تعداد باری که اتفاق افتاده اند را مشاهده کنید.
ایونت رویداد یا کارهایی است که ما به گوگل آنالیتیکس میگوییم اگر کاربر این یک یا چند کار را در سایت انجام داد، به ما گزارشی از آن را ارائه کن. مثلا اگر کاربر روی گزینه خرید در صفحه x کلیک کند، این یک ایونت تعریف می شود و می توان آن را تعریف کرد. در نتیجه شما می توانید نرخ کلیک را با نرخ فروش بررسی کرده و نرخ تبدیل واقعی را بدست آورید.
برای ایجاد یک ایونت می توانید مراحل زیر را طی کنید:
- به بخش Setting مراجعه کرده و گزینه Events را در صفحه باز شده انتخاب کنید.
- حال به لیست ایونت ها دسترسی دارید.
- حال شما می توانید از 2 طریق ایونت ها را تعریف کنید. اولین مورد مراجعه به این صفحه و دریافت کدها و وارد کردن آنها با کمک یک برنامه نویس است. دومین روش استفاده از گوگل تگ منیجر است که ایونت را تعریف کرده و آن را به گوگل آنالیتیکس وصل می کنید.
- همچنین شما می توانید با مراجعه به Events در تنظیمات، روی گزینه Create کلیک کنید تا درون خود گوگل آنالیتیکس این ایونت را بسازید.. حال نام گذاری ایونت را مطابق با نام های ارائه شده انجام داده، مقادیر آن را نیز وارد کنید. سپس می توانید گزارش ایونت ها را در بخش گزارشات یا گوگل تگ منیجر مشاهده نمایید.
سوالات متداول
برخی از سوالات متداول راجع به آموزش گوگل آنالیتیکس عبارتند از:
برای نصب گوگل آنالیتیکس چه چیزی لازم است؟
گوگل سعی کرده است تنظیمات را تا حد ممکن کاربر پسند نشان دهد. تمام کاری که شما باید انجام دهید ثبت نام در یک حساب گوگل آنالیتیکس و دنبال کردن دستورالعمل ها است!
آن ها همچنین یک چک لیست دقیق از مواردی را که باید طی مراحل نصب تکمیل شود، ایجاد کرده اند که شما می تواند با استفاده از آن مراحل را راحت تر انجام دهید.
برای این که حساب آنالیتیکس به طور کار آمد کار کند باید اطمینان حاصل کنید که کد رهگیری به درستی نصب شده است و برای اندازه گیری اثربخشی خود هدف تعیین کرده اید. تعیین اهداف یک روش عالی برای نظارت بر عملکرد بازاریابی، نرخ تبدیل تبلیغات و موارد دیگر است.
چگونه میتوان به گوگل آنالیتیکس دسترسی پیدا کرد؟
دسترسی به داده های گوگل آنالیتیکس شما مانند ورود به سیستم حساب google analytics شما ساده است!
دیدگاهتان را بنویسید