الگوریتم مرغ مگس خوار
- 1 درباره الگوریتم مرغ مگس خوار چه می دانید؟
- 2 تاریخچه الگوریتم های جستجو در گوگل
- 3 الگوریتم مرغ مگس خوار برای چه کاربری ساخته شده است؟
- 5 الگوریتم مرغ مگس خوار و تاثیر آن در جستجوی گوگل
- 6 دیگر اثرات الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
- 10 الگوریتمی با سرعت و دقت قابل توجه!
- 11 بهترین اقدامات در راستای تقویت سایت با الگوریتم مرغ مگس خوار
- 18 پرسشهای متداول کاربران
درباره الگوریتم مرغ مگس خوار چه می دانید؟
آیا تا به حال به مفهوم الگوریتم مرغ مگس خوار در سئو دقت کرده اید؟ شاید ازخود پرسیده باشید که دلیل نام گذاری این الگوریتم به نام مرغ مگس خوار چه بوده است؟ مطمئنا همه شما با روش جستجو در گوگل آشنا هستید، تنها کافی است که عبارات مورد نظر را در گوگل تایپ کنید و بلافاصله گوگل تمامی مطالب درباره عبارتی که تایپ کرده اید را به شما نشان می دهد. برای این که با الگوریتم جستجو در گوگل آشنا شویم، ابتدا به بررسی تاریخچه جستجو در گوگل می پردازیم.
تاریخچه الگوریتم های جستجو در گوگل
تاریخچه جستجو در گوگل عمر زیادی ندارد و زمان اختراع الگوریتم هایی مانند الگوریتم مرغ مگس خوار شاید به دهه اخیر برسد. اولین الگوریتم جستجوی گوگل، الگوریتم پاندا بود که در سال 2011 راه اندازی شد و ا زآن زمان تاکنون الگوریتم های جستجوی گوگل به ترتیب شامل الگوریتم پنگوئن، الگوریتم دزد دریایی، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم کبوتر، الگوریتم Mobilegeddon، الگوریتم RankBrain، الگوریتم Possum و الگوریتم Fred هستند. هر کدام از این الگوریتم ها تاثیرات متفاوتی در صفحه نتایج جستجوی کاربران دارند و به منظور رعایت نکات سئو در سایت ها و وب سایت ها طراحی و راه اندازی شده اند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر الگوریتم ها، مقاله معرفی تمامی الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.
در ابتدا جستجو در گوگل کار چندان راحتی برای کاربران اینترنتی نبود، اما الگوریتم هایی مانند الگوریتم مرغ مگس خوار موفق شدند که بسیاری از مطالب با محتوای ضعیف و یا تبلیغات در صفحات جستجو نشان داده نشوند. زیرا قبل از به وجود آمدن الگوریتم های جستجو در گوگل، محتوای سایت ها از نظر شمارش کلمات، ارتباط مطالب با کیفیت آن، مرتبط بودن آن با موضوع جستجو شده و مفید بودن آن در نتیجه جستجو بدون بررسی رعایت نکات استاندارد و با کیفیت پایین نشان داده شوند که در نتیجه نهایی جستجو اثرات منفی فراوانی داشت.
هر الگوریتم جستجو در گوگل جنبه متفاوتی از محتوای مطالب را هدف قرار می دهد تا بتوانند، زبان کاربران اینترنتی را بهتر درک کنند، الگوریتم مرغ مگس خوار نمونه بسیار خوبی از الگوریتم های جستجوی گوگل است که بر استفاده از مترداف ها تمرکز دارد. در واقع، الگوریتم ها مانند فیلترها مطالب و محتوای سایت ها یا وب سایت ها را از نظر کیفیت، مرتبط بودن با سایر مطالب مشابه، شمارش کلمات، محتوای تبلیغاتی، کلمات کلیدی و دیگر نکات سئو بررسی کرده و نتایج جستجو را با محتواهای با کیفیت بهتر و دقیق تر نشان می دهند. بر همین اساس، مطالبی که در صفحات اول جستجو گوگل نشان داده می شوند از کیفیت محتوایی بالایی برخوردار هستند و می توانید نکات سئو را در آن ها مشاهده کنید.
الگوریتم مرغ مگس خوار برای چه کاربری ساخته شده است؟
الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 ارائه شده و هدف آن با دیگر الگوریتمهای گوگل متفاوت است. در واقع این الگوریتم برخلاف سایر دستورالعملها مانند الگوریتم گوگل پاندا که محتواهای صفحات را ارزیابی کرده و نسبت به جریمه کردن محتواهای غیرمفید اقدام میکند، به صفحه سایت شما کاری ندارد. بلکه این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا بتواند جستجوهای کاربران را بهتر درک کند. به چنین کاری semantic search میگویند که درک و تطبیق معنایی موتورهای جستجو را برای ارائه نتایج نشان میدهد.
چگونه مرغ مگس خوار موثر است؟
قویتر شدن گوگل با کمک این نوع الگوریتمها را میتوان با یک مثال واضح تشریح کرد. مثلا فرض کنید دیروقت شده است و اکنون ساعت 11 شب است. شما گرسنهاید و نیاز دارید تا یک قرمه سبزی نزدیک من سفارش دهید. در گوگل این عبارت را سرچ میزنید و گوگل میتواند 3 نوع نتیجه را نشان دهد.
اول مقالاتی که با کلمه کلیدی قرمه سبزی نزدیک من نگارش شدهاند، دوم تمام مغازههای نزدیک شما که قرمه سبزی میفروشند و سومین مورد که مربوط به تاثیر الگوریتمهای هوشمند سازی موتور جستجو است، رستورانهایی را نشان میدهد که تا دیروقت کار میکنند و میتوانند برای شما این غذا را ارسال کنند.
اهمیت این الگوریتم به حدی است که بنابر گفته Matt Cutts، آن را میتوان بازنویسی الگوریتم هسته جستجو نامید. پس بهتر است حتما با مطالعه این مقاله صفر تا صد الگوریتم مرغ مگس خوار را متوجه شوید.
الگوریتم مرغ مگس خوار و تاثیر آن در جستجوی گوگل
در سال 2013، الگوریتمی در گوگل راه اندازی شده که بر عبارت های جستجو شده و انطباق آن ها با مفهوم و نتایج جستجو تمرکز داشت. این شیوه با یک تغییر عمده الگوریتم های جستجوی گوگل همراه بود که تا پیش از این با کلمات کلیدی مرتبط بودند. این الگوریتم می توانست بار معنایی کلمات کلیدی یا عبارت های جستجو را با مفهوم و کلمات مترادف آن تطابق داده و به نتایج جستجو وارد کند. به عبارت دیگر، نتایج جستجو با گستردگی معنایی بیشتر بر اساس محتواهای مرتبط با مفهوم عبارت جستجو شده در الگوریتم مرغ مگس خوار نشان داده می شوند که ممکن است حاوی کلمات کلیدی در جستجوی گوگل توسط کاربران نباشند.
این ویژگی متفاوت، می تواند با استفاده از گراف دانش گوگل محتواهای مفهومی نزدیک به عبارت یا کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران را در اختیار آن ها قرار داده و نتایج بهتری را در جستجو گوگل نشان دهد. تصور کنید که در جستجوی گوگل به جای نشان دادن مطالبی که فقط حاوی کلمات کلیدی هستند، محتواهای مفهومی مرتبط مترادف با عبارت ها یا کلمات کلیدی جستجو شده را در نتایج جستجو مشاهده می کنید، واکنش شما در این لحظه چه خواهد بود؟ همچنین برای آشنایی بیشتر با مسائل سئو سایت، مقاله آموزش رایگان سئو سایت را مطالعه کنید.
الگوریتم مرغ مگس خوار با هدف دادن حس خوب به کاربران در هنگام جستجو راه اندازی شده است، الگوریتمی که می تواند محتواهایی با کیفیت خوب و نتایج کاربردی در زمان جستجو را به کاربران اینترنتی نشان دهد. این الگوریتم به خوبی می تواند بر اساس عبارت یا کلمات کلیدی جستجو شده، محتواهایی با مفهوم نزدیک به بار معنای آن ها در نتایج جستجوی گوگل ارائه شود و همین امر موجب کوتاه شدن عبارات جستجو شده در گوگل شده است. به طور قطع بسیار پیش آمده است که در هنگام جستجو و در حال تایپ عبارت مورد نظر خود، الگوریتم مرغ مگس خوار عبارت هایی با مفهوم معنای دقیق تر و نزدیک به معنای محتوایی مورد نظر کاربران در صفحه جستجو بلافاصله نمایش داده شود که این ویژگی سرعت و دقت و کیفیت محتواها را در زمان جستجو در گوگل بسیار بالا می برد.
دیگر اثرات الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
این الگوریتم در بخشهای مختلفی بر موتورهای جستجو تاثیر گذاشته است که در این خصوص میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
جستجوی موبایلی و صوتی
یکی از تاثیرات این الگوریتم، اولویت بندی سایتهایی بودند که عملکرد خوبی برای جستجوی تلفنهای همراه داشتند. به همین خاطر است که وب سایتهایی با چنین مشخصاتی توانستند ترافیک تلفن همراه خود را بیشتر کنند.
همچنین جستجوهای صوتی به دلیل ارائه جزئیتر خواسته کاربران و کامل بودن آن نیز براساس گفته گوگل توانایی برآوردن خواست آنها را دارد. این ویژگی در ساعتهای هوشمند، تلفنهای همراه و گجتهای در حال حرکت تعبیه شده است.
نکته: بسیار مهم است که وبمسترها نسبت به بهینه بودن سایت و صفحات خود با موبایل اطمینان داشته باشند. الگوریتمهای بسیاری توسط گوگل در این بخش معرفی شدهاند که میتوان به عنوان نمونه به الگوریتم موبایل گودن اشاره کرد. شما میتوانید این دستورالعمل موتور جستجوی گوگل را در این مقاله مطالعه کنید.
سئو محلی
یکی دیگر از اثراتی که میتوان از الگوریتم مرغ مگس خوار انتظار داشت، سئو محلی بود. گوگل نتایج بسیاری را از کسانی که خود را به نام دیگری ثبت میکردند دریافت کرده بود که با ارائه این آپدیت این مشکل رفع شد. همچنین از دیگر اثرات مهم در این بخش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- محلی سازی بیشتر نتایج ارگانیک که برای کوئریهایی با هدف محلی مطرح میشدند.
- بیشتر شدن نتایج از منابع محلی.
پنل دانش
پنلهای دانش از جمله نتایجی هستند که میتوانید آنها را در صفحه SERP مشاهده کنید. مثلا شما میتوانید عبارت “کلوچه شکلاتی” را در زبان فارسی یا “chocolate chip cookies” را در زبان انگلیسی جستجو کنید تا نمونهای از این نوع نتایج را مشاهده نمایید.
اینکه گوگل چگونه و در چه حالتی متوجه میشود که این نوع پنلها یا گرافهای دانش و نتایج مرتبط به آن را کاربر نشان دهد، ناشی از جستجوهای معنایی است که از اثرات الگوریتم مرغ مگس خوار خواهد بود. در این حالت گوگل به جای تمرکز بر کلمات کلیدی مجزا و تک به تک، تلاش میکند زمینه وسیعتری را درنظر بگیرد. مثلا کل عبارت را با هم درنظر میگیرد. اگر جداگانه کلوچه و شکلات را ببینیم، هیچ وقت به خوراکیای به نام کلوچه شکلاتی که یک چیز منحصر به فرد است نمیرسیم.
الگوریتمی با سرعت و دقت قابل توجه!
همانطور که می دانید الگوریتم های دیگر گوگل مانند پنگوئن و یا پاندا نیز از نام حیوانات دردنیای واقعی برگرفته شده اند، که هر کدام از این نام گذاری ها با توجه به عملکرد الگوریتم ها و نشان دهنده ویژگی های بارز این حیوانات است. مرغ مگس خوار از پرندگانی است که الگوریتم مرغ مگس خوار نام خود را به دلیل ویژگی های سرعت بالا و دقت عالی این پرنده، از آن خود کرده است. سرعت بسیار بالا و دقت عالی این الگوریتم در هنگام جستجو، نتایج دقیق تر را با سرعت زیادی در اختیار کاربران اینترنتی قرار می دهد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درزمینه نام گذاری الگوریتم های گوگل هستید، مقاله معرفی الگوریتم پاندا گوگل + چطوری باعث گرفتن رتبه برای ما می شود را از دست ندهید.
علاوه بر این دو ویژگی، تغییر الگوریتمی در راه اندازی مرغ مگس خوار سبب شد تا ارائه نتایج متنوع و نزدیک به عبارت یا کلمات کلیدی جستجو شده، حس کنجکاوی کاربران اینترنتی را افزایش داده و روند جستجو را هیجان انگیزتر کند. مطالبی که بار معنایی آن ها نزدیک ولی دارای اطلاعات بیشتر در نتایج جستجو الگوریتم مرغ مگس خوار هستند، در به وجود آوردن احساس خوب و رضایت بخش از روند جستجو در گوگل را به کاربران اینترنتی می دهد. نشان دادن نتایج بیشتر، متنوع تر و با مفهوم دقیق تر در ارتباط با کلمات کلیدی و یا عبارت های جستجو شده به راحتی می تواند رضایت کاربران را از نتایج جستجو بالا ببرد و در عین حال در پاسخ به سوالات بتوانند دقیق تر و خلاقانه تر عمل کنند.
بهترین اقدامات در راستای تقویت سایت با الگوریتم مرغ مگس خوار
برای آنکه بتوانید سایت خود را منطبق بر الگوریتم مرغ مگس خوار بهینه سازی کنید، میخواهیم چند راهکار را بیان کنیم که به شرح زیر هستند:
کیورد ریسرچ
تحقیق کلمات کلیدی چند فایده مهم را برای شما خواهد داشت که به شرح زیر هستند:
- اول آنکه شما میتوانید با انجام این کار، نسبت به سرچهای کاربر پیرامون کلمه کلیدی اصلی خود درک بهتری داشته و موضوعات بسیاری را متناسب با سرچ معنایی کاربر و در پاسخ دقیق به خواسته او ایجاد کنید.
- دوم آنکه کیورد ریسرچ در کل به بهینه سازی سئو، شناخته شدن صفحه مرتبط به خواست کاربر و دریافت رتبه بالا در کلمات کلیدی مهم کمک میکند.
- سوم آنکه کیورد ریسرچ در ایجاد استراتژی و تقویم محتوایی کمک میکند تا با توجه به نیاز مخاطب و درک اهمیت کلمات کلیدی دیگر، این کار را انجام دهید.
پیشنهاد میکنیم حتما از ابزارهای مناسب مانند Semrush، Keywordtool و غیره برای این کار استفاده کنید.
ایجاد محتوای اورجینال، بدون کپی و باکیفیت بالا
برای آنکه بتوانید در رتبه بندی به جایگاههای بالاتر برسید، مهم است که محتوای شما منحصر به فرد باشد. مثلا نگاهی به سایتهایی مانند بک لینکو یا مقالات سایتهای تخصصی سئو گوگل بیندازید. آنها همیشه حرفی جدید برای گفتن دارند. وب سایتهای دیگر برای ایجاد محتوای اورجینال تلاش میکنند با آزمایشها و آنالیز اقداماتشان به کمک ابزارهایی که دارند، محتواهایی جدید با نتیجه گیریهای عینی تولید کنند که بسیار با ارزش است.
از سوی دیگر ایجاد چنین محتواهایی که به ایجاد بینشی متمایز با دیگران منجر میشود، میتواند شما را خاصتر و متفاوتتر از دیگران نشان دهد.
انجام تحقیقات رقبا
یکی دیگر از راهکارهایی که میتواند به شما در دستیابی به صفحات با محتواهای مناسب با الگوریتم مرغ مگس خوار کمک کند، تجزیه و تحلیل رقبا است. در این خصوص شما میتوانید در چند بخش زیر این کار را انجام دهید که مرتبط با این الگوریتم هستند:
- شناسایی محتواهای با بهترین عملکرد: شما میتوانید به سراغ شناسایی محتواهایی بروید که عملکرد خوبی در سایت رقیب داشتهاند. مثلا جذب ترافیک بالا یا تعامل خوبی را از مخاطب دریافت کردهاند.
در این بخش با دریافت چنین لیستی میتوانید محتوایی به روزتر، کاملتر و با درنظر گرفتن موضوعات بیشتر ایجاد کنید. این ترفند میتواند کاربران را از سایت آنها به صفحه شما بکشاند چراکه پاسخ سوالشان را بهتر خواهد داد.
- شناسایی شکافهای محتوایی: یکی دیگر از مواردی که میتوان در این قسمت متذکر شد، بررسی گپهای محتوایی است. منظور موضوعاتی هستند که سایتهای رقیب شما کار نکردهاند و یا کمتر سایت به آن پرداختهاند.
گپهای محتوایی فرصتی برای جذب کاربر و افزایش ترافیک به شمار میآیند که میتوانید کمی با خلاقیت، نسبت به ایجاد موضوعات جدیدتر و ارائه پاسخهای کاملتر اقدام کنید.
ایجاد محتواهای تخصصی و SMEها
منظور از SMEها، متخصصین و کارشناسان موضوعی هستند که استفاده از آنها میتواند در راستای آپدیتهای جدید الگوریتم گوگل برای انتشار محتواهای تخصصی نیز مفید باشد. شما میتوانید برای تولید محتوا از افراد متخصص در آن حوزه کاری استفاده کنید. این کار را میتوان به روشهای مختلفی مانند مصاحبه و نقل قول از افراد متخصص یا استخدام یک کارشناس برای نظارت بر محتوای تولیدی توسط نویسنده و انجام اصلاحات انجام دهید.
ایجاد فکت و محتوای داستانی
یکی از ترفندهای برجستهتر کردن محتوای شما نسبت به دیگران، اضافه کردن فکتها یا داستانها به محتوایتان است. به شرطی که مرتبط باشند. چند ایده را میتوان در این قسمت بیان کرد که به شرح زیر هستند:
- ارائه تجربیات تیم خود در بخش سئو که میتواند منحصر به فرد خودتان بوده و به شدت برای دیگران جذاب باشد.
- ارائه داستانها و تجربیات دیگران با ذکر نام آنها.
- ارائه دستاوردها و نتایجی که از پروژههای مشتریان داشتهاید.
- مطالعات موردی که میتوانید نتیجه تحقیقات خود را منتشر کنید.
- نتایج ناشی از آنالیز و تستهایتان که میتواند در جریان کار، برگزاری یک کمپین یا تست چیزهای مختلفی در سایتهای دیگران باشد.
- محتواهای داستانی و روندهای پیشرفت و موفقیت برندها و سایر اشخاص.
خواناتر کردن و مرتبطتر کردن محتوا
2 مورد از ویژگیهای دیگری که میتوان در این بخش به آن اشاره کرد که با احتمال بسیار زیادی الگوریتم مرغ مگس خوار به آن توجه میکند، خوانایی و مرتبط بودن محتوا است. برای خوانایی متن خود میتوانید چند نکته را مدنظر داشته باشید:
- پرهیز از جملات بلند که بهتر است در پاراگرافهای کمتر ایده خود را بگنجانید و اصل مطلب را بیان کنید.
- استفاده از تصاویر مرتبط که این کار بلوکهای پیوسته و خسته کننده محتوا را در نگاه مخاطب میشکند.
- استفاده از اشکال محتوایی مانند لیست، جدول و شماره گذاریها.
- قرار دادن مهمترین پاسخها و محتواها در ابتدای جملات مقاله.
پرسشهای متداول کاربران
برخی از سوالات متداولی که ممکن است شما کاربران راجع به الگوریتم مرغ مگس خوار داشته باشید عبارتند از:
چگونه میتوانم بفهمم که تحت تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار واقع شدهام؟
در پاسخ میبایست به گوگل سرچ کنسول مراجعه کرد. در این حالت شما میتوانید با مشاهده نمودار کلی ترافیک و رتبه بندی خود، تغییراتی که ممکن است به صورت یک دفعهای و شارپی رخ دهد را مشاهده کنید. البته چنین چیزی میتواند ناشی از اثرات آپدیت یا الگوریتم پاندا و پنگوئن نیز باشد.
بهترین روش استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه است؟
استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار چیزی نیست که بخواهید با آن سایت خود را بهبود دهید. بلکه به این الگوریتم باید به دید یک فرصت نگاه کرد. یعنی بهترین استفاده آن است که صاحبین کسبوکار از پاسخ دادن به جستجوها و منعکس شدن زبان طبیعی در محتوایشان اطمینان حاصل کنند تا ترافیک را به سایت خود جذب نمایند.
نتیجه گیری
از ویژگی های مهم الگوریتم ها در گوگل بهینه سازی سرعت و دقت در نتایج جستجوهای انجام شده توسط کاربران است. هر چند این الگوریتم مانند پاندا و پنگوئن به صورت مستقیم اثری در نتایج گوگل ندارد، اما ویژگی برتر الگوریتم مرغ مگس خوار، علاوه بر بالا بردن سرعت و دقت بیشتر در نتایج جستجو با درک مفهومی عبارات جستجو شده موجب رضایت کاربران اینترنتی از جستجو درگوگل شده است، که از مهمترین اهداف گوگل به شمار می آید. در این تغییر الگوریتمی، روش جستجوی گوگل از تجربه های جستجوهای کاربران برای بهینه سازی سرعت و دقت بیشتر در نتایج نزدیک به مفهوم عبارت یا کلمات کلیدی جستجو شده استفاده می کند و بر میزان موفقیت گوگل در پاسخ به جستجوی کاربران خود و رفع نیازهای آن ها افزوده است. راه اندازی الگوریتم های مختلف گوگل از جمله الگوریتم مرغ مگس خوار، این شبکه جستجو را به یک شبکه باهوش تر با کسب رضایت بیشتر کاربران در استفاده از آن تبدیل کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید