نیچ مارکتینگ Niche marketing، درآمد بالا با انتخاب نیچ درست
نیچ مارکتینگ چیست؟ تخمین زده میشود در حدود 674 میلیارد دلار سالانه بودجه برای تبلیغات در سراسر جهان خرج میشوند. در دنیایی با این حجم رقابت و اشباع شدگی، بودجه کسبوکارهای کوچک و متوسط به راحتی ذوب و بیثمر خواهند شد. برای جلوگیری از این اتفاق، لازم است ریال به ریال خود را به صورت هوشمندانه خرج کنیم. یکی از روشهای تبلیغات هدفمند، نیچ مارکتینگ است که میخواهیم در این مقاله با آن آشنا شده و نکاتی را پیرامون این موضوع مطرح کنیم.
نیچ مارکتینگ چیست؟
نیچ مارکتینگ، واژهای نسبتا جدید است که بسیاری از کاربران آن را کمتر شنیدهاند و در مورد این موضوع، ترفندهایی که در خود دارد و اطلاعاتی از این قبیل آگاهی ندارند. اگر به عنوان یک دیجیتال مارکتر، وبمستر و یا سئوکار و حتی تولید کننده محتوا فعالیت میکنید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی مفاهیم، مراحل و نحوه کسب درآمد از این طریق بپردازیم.
در یک تعریف کاملا ساده باید گفت نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ به تمرکز کامل تلاشهای بازاریابی شما به سمت یک بخش کاملا مشخص از جامعه هدف تلقی میشود. واژه نیچ یا Niche در زبان انگلیسی به معنای تاقچه، زیستگاه یا یک موقعیت دنج و خوب است که اشاره به بخشی خاصی از مشتریان شما دارد. به همین خاطر است که به این مفهوم، بازاریابی گوشهای نیز گفته میشود. مثلا یک مجموعه طراحی سایت که فقط نسبت به طراحی سایت فروشگاهی اقدام میکند.
بسیاری از شرکتها با استفاده از این روش بازاریابی، تلاش میکنند گروههای خاصی از عموم مردم و حتی درون مشتریان را ساپورت کنند. در نتیجه شاهد فیدبک این کار یعنی وفاداری و محبوبیت برند خواهیم بود که یکی از ثمرات سودآور در طولانی مدت است.
به این نکته توجه کنید که ما در هر بازاری شاهد بازارکهای مختلفی هستیم. مثلا اگر به یک فروشگاه لوازم آرایشی نگاه کنید، میتوانید نیچهای مختلفی را در بازار او مشاهده کنید. لوازم آرایشی برای میکاپهای حرفهای، ساده، متوسط نمونههایی از نیچهای این حوزه میباشند.
تعریف صحیح استراتژی نیچ مارکتینگ
زمانی که تلاشها و فعالیتهای شما در بخش تبلیغات، مارکتینگ و مواردی از این قبیل به صورت ساماندهی شده انجام شوند، این کار استراتژی نامیده میشود. حال منظور از استراتژی نیچ مارکتینگ آن است که مبتنی بر این مفهوم، روشهایی را به کار بگیریم که با یک هدف و به روشی خاص انجام شود.
اجازه دهید مثالی بزنیم. به عنوان نمونه استراتژی نیچ مارکتینگ میتواند با تکیه بر هدف قرار دادن یک بخش کوچک، برای حالتی تعریف شود که نقطه درد یا نیاز جامعه هدف شما است. در این استراتژی شما مستقیما بر مشکل خاصی از جامعه هدف خود تمرکز میکنید. در برخی موارد ممکن است مخاطبانتان از این موضوع آگاه نباشند. بنابراین شما با تولید محتوا، اینفوگرافیک، ویدیو آنها را آگاه میکنید. سپس برای رفع آن یک محصول یا خدمات را معرفی خواهید کرد.
چنین استراتژی میتواند به دلیل رفع یک مشکل، بسیار جذاب بوده و بازدهی بالایی داشته باشد. چنین ایدههایی را میتوانید از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در قالب مشاوره یا به صورت پروژهای برای بیزینس خود مشخص کرده و استفاده کنید.
اگر به عنوان صاحب یک کسبوکار آنلاین کار میکنید، حتما مقاله آنلاین شاپ را که در آن صفر تا صد مراحل راه اندازی این کسبوکار را بیان کردیم از دست ندهید.
در یک مثال دیگر از استراتژی نیچ مارکتینگ میتوان به مدل مشارکتهای میکرو اینفلوئنسری اشاره نمود. در این حالت شما با اینفلوئنسرهای کوچک و یا کسانی که در حوزههای نیچ مرتبط با شما کار میکنند همکاری نمایید. آنها را ساپورت کرده و از ایشان بخواهید برای تبلیغ محصول یا خدماتتان اقدام کنند. در این مدل به دلیل آنکه جمعیت کمی آنها را دنبال کرده و به احتمال بسیار زیاد فالوورهای ایشان وفادارتر هستند، میتوان انتظار بازدهی خوبی از تبلیغ و جذب مخاطبان هدفمند داشت.
مراحل نیچ مارکتینگ
حال که با مفاهیم نیچ مارکتینگ بیشتر آشنا شدیم، میخواهیم کمی راجع وارد فاز اجرایی شده و مراحل عملی نیچ مارکتینگ را مرور کنیم. در ادامه 6 مرحله اصلی را برای این کار معرفی خواهیم کرد که میتوانند به شما کمک کنند تا بتوانید در بازارهای مختلف این نوع شیوه بازاریابی را پیاده سازی کنید:
شناسایی جایگاه خود
در قدم اول مهم است که جایگاه خودتان را بشناسید. این کار به عنوان یکی از مراحل راه اندازی آنلاین شاپ نیز شناخته میشود. در این مرحله همچنین شما باید توجه کنید که محصول یا خدماتی را برای عرضه در کسبوکارتان معرفی نمایید که دارای یک پایگاه مشتری بالقوه باشند.
روی مخاطبان خود تحقیق کنید
یکی از مراحل بسیار مهم در ایجاد استراتژی نیچ مارکتینگ، مطالعه و درک عمیق جامعه هدفتان است. در این حالت شما میبایست برخی پارامترهای اطلاعاتی آنها را بدست آورید که از آن جمله میتوان به نیازها، علایق، رفتار و وضعیت اقتصادی اشاره کرد. همه این اطلاعات در ایجاد یک استراتژی مناسب نیچ مارکتینگ به شما کمک میکند.
ایجاد یک پیشنهاد منحصر به فرد
در این مرحله شما میبایست نسبت به ایجاد یک پیشنهاد منحصر به فرد اقدام کنید. این محصول یا خدمت باید بتواند نیازی از جامعه هدف شما برطرف کرده و به اندازه کافی قانع کننده باشد تا بتواند در سطح پیشنهاد رقبا یا برتر از آنها باشد. همچنین پیشنهادات منحصر به فرد شما بسته به نوع مخاطبی که دارید، میبایست بازار تخصصی را نیز جذب کند.
ساخت یک نام تجاری قدرتمند
ساخت هویت برند به شما کمک میکند تا بتوانید حضور موثرتری را در میان جامعه هدفتان داشته باشید. در این حالت بهتر است لوگو، رنگ سازمانی و نام تجاریتان را مرتبط به خدمات یا محصولاتتان طراحی نمایید.
تبلیغ پیشنهادات خود
تبلیغاتتان را آغاز کنید. حال برای دسترسی به نیچ مدنظر خود، میبایست از انواع کانالها و مسیرهای تبلیغاتی استفاده کنید که میتواند شامل شبکههای اجتماعی، پیامرسانها، سئو، بازاریابی محتوا و مدلهای دیگر مارکتینگ باشد.
نظارت و تنظیم کنید
با رسیدن به مرحله اصلی یعنی تبلیغات و کارکردن روی نیچ مدنظرتان، لازم است موفقیتها، شکستها، رفتارها و پارامترهای مخاطب تان را بررسی و در صورت نیاز تغییر دهید. مهم است که بازخوردهای استراتژیتان را مداوم ارزیابی و تنظیم نمایید.
مزیت های نیچ مارکتینگ
این یک موضوع بدیهی است که کسبوکارهای کوچک نمیتوانند در حالت عادی رقیبی برای برندهای بزرگ به حساب آیند. این موضوع باعث شده تا روشهای بازاریابی مثل نیچ مارکتینگ ایجاد شود. کسبوکارهای کوچک تلاش کردند تا با تمرکز بر محصولات و خدماتشان به افرادی که واقعا آنها را میخواهند، با توجه به بودجه نه چندان بالایی که دارند، فروش شان را بیشتر کنند.
در خصوص مزایای نیچ مارکتینگ و فواید آن میتواند داشته باشد باید به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
رقابت کمتر و هوشمندانهتر
همانطور که در مقدمه این بخش راجع به Niche Marketing اشاره کردیم، نیچ مارکتینگ برای رقابت کمتر و در پوشش گرفتن مخاطبان خاص با پتانسیل خرید بالا انجام میشود. در این حالت میتوانید کسبوکار شما تخصصیتر شده و با تمرکز بر یک حوزه خاص، حداقل دست کسبوکارهای دیگر را از آن قسمت کنار میزند و شما را به جایگاه واقعیتان در نیچ مشتریان میرساند.
هزینه بازاریابی بهینهتر
بازاریابی نیچ به دلیل تمرکز بر یک حوزه خاص، هزینه کمتری خواهد داشت. از سوی دیگر شما میتوانید با تولید محتوا، پادکست و مواردی از این قبیل بر روی موضوعات خاص، به سرعت جامعه نیچ مدنظرتان را پیدا کرده و روی پلتفرم خودتان تبلیغات را انجام دهید که هزینه را بسیار کمتر میکند. چنین مزیتی در نیچ مارکتینگ بسیار قابل توجه و ارزشمند است.
ایجاد وابستگی عمیق بین طرفین و افزایش وفاداری
بدیهی است زمانی که مدام با مخاطب خود در تعامل باشید، حس و حال آنها را منعکس کرده و نسبت به دغدغهها و مشکلات ایشان تولید محتوا نمایید، وابستگی و نزدیکی بیشتری ایجاد خواهید کرد. ایجاد روابط صمیمی منجر به بالا رفتن جایگاه شما و افزایش وفاداری نیز میگردد.
افزایش ارزش افزوده برای محصولات
زمانی که کسبوکار شما برای یک نیچ خاص فعالیت میکند، بدان معنی است که محصولات و خدمات خاصی را برای کاربران آن حوزه دارد. از سوی دیگر به دلیل تبلیغات و برندینگ و ارتباط قوی با مشتری، میتوانید اعتماد آنها را جلب کرده و با پروفشنال نشان دادن خود در یک حوزه نیچ، ارزش محصولات و خدماتتان را بیشتر کنید.
نمونه ای از نیچ مارکتینگ
حال نوبت آن است تا کمی راجع به نمونههای نیچ مارکتینگ که اجرا شدهاند صحبت کنیم. بررسی این موارد میتواند به شما در درک بهتر این نوع بازاریابی کمک کند. در این رابطه میتوان به چندین مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
- Whole Foods: هول فودز نام یکی از برندهایی است که در زمینه مواد غذایی کار میکند. اما قبل از اینکه این مجموعه بخواهد روی فروش هر نوع ماده غذایی کار کند، نیچ کاری خود را مشخص کرد. Whole Foods محصولاتی برای افرادی تولید میکند که به سلامت و تندرستی خود اهمیت میدهند و غذاهای ارگانیک و طبیعی را در بازار عرضه مینماید. اکنون این برند آمریکایی درآمدی در حدود 17 میلیارد دلار با 91 هزار کارمند دارد. همه چیز در سال 1978 از قرض گرفتن 45 هزار دلار و تاسیس یک فروشگاه مواد غذایی گیاهی به نام SaferWay شروع شد.
- Lefty: لفتی نام فروشگاهی است که روی نیچ خاصی کار کرده که 10% جمعیت جهان را تشکیل میدهند. چپ دستها! این فروشگاه محصولات مرتبط با این افراد را ارائه میکند.
- SEOEDU: برند سئوادیو که اکنون مقالهای از آن را میخوانید، یک مجموعه خدماتی در حوزه سئو، طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ است. اما این برند نیچ و هدف خود را بر روی کسانی هدف گذاری کرده که قصد دارند سئو را بیاموزند. نمونهای از بازاریابی نیچ مارکتینگ از سوی این مجموعه، همین مقالهای است که در حال مطالعه آن هستید و برای علاقمندان به دنیای مجازی و در پی آن، سئو تولید شده است. به همین خاطر است که در طول بیش از 5 سال گذشته، شاهد ارائه انواع دورههای سئو، سئو فروشگاهی، آموزش گوگل دیسکاوری، سئو محتوا و غیره هستیم. اکنون SEOEDU جزو 10 برند سئو برتر در ایران و یک نمونه موفق نیچ مارکتینگ است.
شما میتوانید نحوه درآمد بالا با نیچ مارکتینگ را صرفا با در پیش گرفتن یک مسیر صحیح و اصولی به سرانجام برسانید.
معایب نیچ مارکتینگ چیست؟
در خصوص معایبی که نیچ مارکتینگ دارد نیز میتوان به چند مورد مهم اشاره کرد که عبارتند از:
- رشد محدود: مهمترین عیب این روش بازاریابی، رشد محدودی است که صورت میگیرد. در واقع شما از میان بخش بزرگی از مشتریانتان، قسمت کوچکی از آنها را در نظر میگیرید که منجر به رشد محدود میشود.
- دسترسی سخت و طولانی بودن نتایج: یکی از نکاتی که باید در مارکتینگ به این روش به آن توجه شود، طولانی بودن فرآیند ثمردهی آن است. توجه کنید که بسته به شغل و کالایی که دارید، ممکن است دسترسی به طیف مشتریان سخت باشد. این خود یک دلیل طولانی شدن مارکتینگ به این روش است.
- ROI تضمین نشده: هرچند که نیچ مارکتینگ میتواند نسبت به سایر روشها، احتمال فروش را به قشر خاصی افزایش دهد اما این روش تضمین شده نیست. چراکه شاهد موارد متعددی هستیم که به واسطه رقبایی که به صورت نیچ با هم رقابت میکنند نیز فرصتهای جذب مشتریان کاهش مییابد.
نیچ مارکتینگ در فضای وب به چه صورت است؟
اگر با دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید، که در مقاله مذکور کامل راجع به آن صحبت کردیم، میتوانید درک کنید که نیچ مارکتینگ یک شیوه خاص از بازاریابی است که برای انجام آن باید کمی روش کار خود را تغییر دهید. برای آنکه متوجه شوید بازاریابی گوشهای چگونه در فضای وب رخ میدهد میتوان گفت:
تولید محتوای تخصصیتر
محتوای تولید شده شما به صورت حرفهای و تخصصیتر انجام میشود. از آنجایی که شما با جامعهای طرف هستید که در حوزه کاری شما مشغول به کار هستند و اطلاعات اولیه را دارند، بدیهی است که مطالب مقدماتی نیاز این مخاطبان نیست و نمیتواند آنها را جذب کند.
موضوعات دقیقتر
تولید محتوای اکثر کسانی که به روش نیچ مارکتینگ کار میکنند، دقیقتر و متمرکزتر است. مثلا آنها بر روی دغدغههای کاری و پروژهها یا کسب درآمد و توسعه یک عده خاص صحبت میکنند. اطلاعات این نوع محتواها لزوما برای دیگر افراد و عموم مردم قابل استفاده نیست.
تعامل قویتر با مخاطب
یکی از اصول نیچ مارکتینگ آن است که با جامعه هدف خود ارتباط دوستانهتر و عمیقتری ایجاد کنید. از آنجایی که تعداد این افراد زیاد نیست، نسبت به کل جامعه مشتریان، رفتار و تعامل شما برای هر کدام از آنها مهم بوده و حتی یکی از عوامل فروش است.
تعامل با پیجهای مشابه
در بازاریابی گوشهای شما مجبور خواهید بود تا به روشهای مختلف جامعه نیچ خود را پیدا کنید. یکی از راهکارها برای این موضوع آن است که با پیجهای مشترک در حوزه کاری تعامل داشته باشید. از سوی دیگر شما باید بتوانید درکامنتها، پستها یا استوریها با مخاطبان جدید تعامل کرده و آنها را نسبت به حوزه کاریتان علاقمند کنید.
هدف از نیچ مارکتینگ چیست؟
آگاهی از اهداف نیچ مارکتینگ یا هر روش بازاریابی میتواند ما را در انتخاب صحیح اقدامات و ساخت یک استراتژی صحیح کمک کند. در این خصوص میتوان به چند مورد مهم زیر اشاره کرد که عبارتند از:
- رقابت پذیری بالا
عمدتا کسانی که به نیچ مارکتینگ روی میآورند، نمیتوانند با تبلیغات در سطح وسیع رقیب خود مقابله کنند. در نتیجه تلاش میکنند بخشی از بازار را مورد تارگت قرار دهند که خرید و فروش، حجم و تعامل با آنها برایشان سودآور باشد. با تمرکز بر آنها، توانایی رقابت خود با برند بزرگتر را افزایش میدهند.
- محبوبیت و مرجع شدن در یک حوزه خاص
هدف دیگری که نیچ مارکتینگ خواهد داشت، محبوبیت و مطرح شدن نام برند یا کسبوکار شما در یک حوزه کاری خاص است. بسیاری از افراد تمایل دارند رهبر، پیشرو یا برند مطرح حوزهای را به نام خود بزنند. پس به سراغ نیچ مارکتینگ با این هدف میروند.
- ارتباط نزدیک با جامعه هدف و شبکه سازی
در برخی موارد، نیچ مارکتینگ صرفا به خاطر پول و درآمدزایی انجام نمیشود. بلکه هدف اصلی آن است که بتوانید با جامعه هدف خود متصل شوید. نیچ مارکتینگ میتواند برای ایجاد یک شبکه، همکاری و توسعه یا استخدام انجام شود.
چگونه یک نیچ با درامد بسیار بالا انتخاب کنیم؟
توجه کنید که نیچ مارکتینگ روی همه جامعهها انجام نمیشود؛ بلکه شرایطی دارد. یکی از این الزامات آن است که جامعه هدف به حدی باشد که کار کردن با آنها سود آور باشد. مثلا فروش یک کامیون حاشیه سود بالایی دارد و یک فروش آن میتواند برای چند ماه کافی باشد. در نقطه مقابل یک میکروفون نمیتواند با یک فروش به جامعه هدف خود یعنی تولید کنندگان محتوا درآمدزایی خوبی کند.
برای آنکه نیچ مناسبی را انتخاب کنید میتوان چند راه حل پیشنهاد کرد:
- حاشیه سود کالای را درنظر بگیرید: به سراغ نیچی بروید که به دنبال کالاهایی با حاشیه سود بالا هستند.
- جامعه آماری بالایی دارند: به دنبال جامعهای از مخاطبان باشید که جامعه آماری بالایی دارند تا بتوانید با فروش بالا، حاشیه سود کم خود را بیشتر کنید.
- کالاهای پر فروش را بشناسید: یکی دیگر از راهکارها در این بخش، شناسایی کالاهای پرفروش در بازار است. در این حالت میتوانید بفهمید که جامعه هدف این کالا تمایل بسیاری برای خرید دارند و شما میتوانید با عرضه آن، سود بیشتری کسب کنید.
- تحلیل رقبا: شما همواره میتوانید در هر زمینهای از رقبایتان الگو گرفته و نیچی مانند آنها را انتخاب کنید.
شما کاربران میتوانید برای مارکتینگ برند یا کسبوکارتان و یا سئو از سرویسها و مقالات بلاگ SEOEDU دیدن کنید. این مجموعه با بیش از 5 سال سابقه، به صورت تخصصی برای صاحبین کسبوکار و علاقمندان به سئو خدمات و تولید محتوا میکند.
دیدگاهتان را بنویسید