معرفی الگوریتم پاندا گوگل + چطوری باعث بهبود رتبه ما می شود
- 1 معرفی الگوریتم پاندا گوگل
- 2 الگوریتم پاندا گوگل (Panda algorithm) چیست؟
-
3
الگوریتم پاندا گوگل چه سایت هایی را هدف خود قرار میدهد؟
- 4 مبارزه با محتواهایی که کوتاه هستند
- 5 وبسایت هایی با محتواهای تکراری
- 6 وبسایتهایی که از نظر محتوایی ضعیف هستند
- 7 استفاده از محتوا های بی کیفیت که توسط کاربر ها تولید شده باشد
- 8 تبلیغ زیاد
- 9 وب سایت هایی که مقدار قابل توجهی توسط کاربران بلاک شده اند
- 10 وب سایت هایی که از محتواهای نا مرتبط با کلمه کلیدی استفاده کرده اند
- 11 محتواهایی که سطح غلط املایی بالایی دارند
- 12 نوع طراحی وب سایت
- 13 چه روش هایی برای بررسی جریمه شدن یا نشدن وب سایت توسط الگوریتم پاندا گوگل وجود دارد؟
- 14 آیا امکان رفع جریمه الگوریتم پاندا گوگل وجود دارد؟ چگونه می توان جریمه را رفع کرد؟
- 15 چرا گوگل الگوریتم پاندا را ایجاد کرد؟
- 19 چرا باید الگوریتم پاندای گوگل را مهم بشماریم؟
- 20 آیا حذف کردن یا بهبود محتوای باکیفیت کم کمکی میکند؟
- 21 چه فاکتورهایی نشان دهنده نیاز به آپدیت محتوا هستند؟
- 28 نگاهی به ورژنها و آپدیتهای الگوریتم پاندا
- 29 اقدامات مهم زمانی که تحت تاثیر الگوریتم پاندا هستید چیست؟
- 31 سوالات متداول کاربران
معرفی الگوریتم پاندا گوگل
گوگل به عنوان محبوب ترین و برترین موتور جستجو در سراسر جهان برای دسترسی به وب سایت های مختلف و اطلاعات متفاوت شناخته می شود. گوگل همواره از روش ها و الگوریتم های پیچیده ای برای حفظ موقعیت خود و افزایش سطح رضایت کاربران استفاده کرده است و در سال 2011 به دنبال روشی برای حذف وب سایت هایی با محتوای کم ارزش بود و برای رفع چنین مشکلی، الگوریتم پاندا را معرفی کرد.
الگوریتم پاندا گوگل (Panda algorithm) چیست؟
الگوریتم پاندا با هدف حذف وب سایت هایی با محتوای نامرغوب در ماه فوریه سال 2011 معرفی شد. الگوریتم پاندا که به صورت رایج با نام گوگل پاندا شناخته می شود، برای رتبه بندی وب سایت های مختلف توسط گوگل مورد استفاده قرار می گیرد.
معیار اصلی این الگوریتم، داشتن محتوای با کیفیت است. کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه پاندا را به عنوان یک الگوریتم مستقل که توانایی مقایسه وبسایت ها را دارد و به صورت مستقیم میتواند آن ها را طبقه بندی کند، می شناسند. توجه داشته باشید که گوگل هنگامی از این الگوریتم برای بهبود شرایط جستجو برای هدایت کاربران استفاده کرد که تعداد زیادی از افراد، از محتواهای بیهوده و اسپم در سطح اینترنت شکایت داشتند.
الگوریتم پاندا گوگل چه سایت هایی را هدف خود قرار میدهد؟
مهم ترین اهداف الگوریتم پاندا گوگل در اینترنت عبارت اند از:
مبارزه با محتواهایی که کوتاه هستند
یکی از مهم ترین مشکلاتی که می تواند رتبه وبسایت را کاهش دهد و بر سئو تاثیر منفی بگذارد، استفاده کردن از محتوای بسیار کم در هر صفحه از وب سایت است. الگوریتم پاندا، توانایی شناسایی کردن صفحاتی از اینترنت که دارای متن های متنوع کمی هستند را دارد. پس برای این که بتوانید با این الگوریتم کنار بیایید، بهتر است در هر صفحه اطلاعاتی حداقل برابر با هزار کلمه قرار دهید.
وبسایت هایی با محتواهای تکراری
امروزه محتواهایی که شباهت بسیاری با هم دارند و یا در بسیاری از موارد کپی شده اند، زیاد در سطح اینترنت به چشم می خورد. البته یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن چنین مشکلی، لینک دهی به منبعی است که اطلاعات از آن کپی شده. همچنین توجه داشته باشید که برای برطرف کردن اطلاعات کپی شده در صفحات مختلف یک وب سایت، باید اطلاعات را با لحن خودتان بنویسید و تا جایی که می توانید، قسمت های تکراری را حذف کنید.
وبسایتهایی که از نظر محتوایی ضعیف هستند
به طور معمول تمامی افراد هنگام مراجعه به وبسایتهایی که محتوای ضعیفی دارند، در کوتاه ترین زمان ممکن آن را ترک خواهند کرد. به هر اندازه که کاربران، سایت شما را در مدت زمان کوتاهی ترک کنند، طبیعتا رتبه ی دریافتی از گوگل نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
ما در مقاله سئو محتوا به طور کامل درمورد این صحبت کرده ایم که چطوری بهترین محتوا را برای خود ساخته و آن را بهینه سازی کنید.
استفاده از محتوا های بی کیفیت که توسط کاربر ها تولید شده باشد
بهترین گزینه برای درک این موضوع، اشاره کردن به وب سایت هایی است که محتواهای خود را تنها از پست های کاربران تکمیل میکنند. با توجه به اینکه ممکن است پست ها دارای غلط املایی باشند و از لحاظ اطلاعاتی صحیح نباشند، طبیعتا برای سایت مضر خواهند بود.
تبلیغ زیاد
چنانچه در وبسایتی صفحات مربوط به تبلیغ، بسیار بیشتر از صفحات دارای محتوای با ارزش باشد، چه توسط پاندا گوگل جریمه می شود.
وب سایت هایی که مقدار قابل توجهی توسط کاربران بلاک شده اند
پاندا توانایی شناسایی کردن وبسایت هایی را که توسط کاربران بلاک شده اند را دارد.
وب سایت هایی که از محتواهای نا مرتبط با کلمه کلیدی استفاده کرده اند
شاید شما هم با چنین مواردی روبرو شده باشید که پس از جستجو کردن یک کلمه کلیدی و وارد شدن به یک وب سایت، محتوای مورد نظر خود را پیدا نمی کنید و یا وبسایت، محتواهایی کاملاً نا مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده را ارائه می دهد. به عنوان مثال شما به دنبال اطلاعات مربوط به یک فیلم سینمایی هستید اما با وارد شدن به وبسایت انتخاب شده، هیچگونه اطلاعاتی در ارتباط با فیلم مورد نظر خود پیدا نمی کنید.
محتواهایی که سطح غلط املایی بالایی دارند
اگر محتوای مورد استفاده شما در وب سایت دارای غلطهای نگارشی و املایی باشد، به راحتی توسط کاربر خوانده نمی شود و این یکی از مهم ترین ملاک های الگوریتم پاندا گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها است.
نوع طراحی وب سایت
طرح وب سایت و نوع کدهای آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. به گونه ای که اگر وب سایت مورد نظر معماری و یا کد نویسی غیر استانداردی داشته باشد، توسط الگوریتم پاندا جریمه خواهد شد و رتبه آن کاهش پیدا خواهد کرد.
شما می توانید با شرکت در دوره آموزش طراحی سایت وردپرس آکادمی seoedu می توانید با اصول سئو طراحی سایت را یاد گرفته و بهترین سایت را برای خودتان و مشتری هایتان طراحی کنید.
چه روش هایی برای بررسی جریمه شدن یا نشدن وب سایت توسط الگوریتم پاندا گوگل وجود دارد؟
چنانچه این الگوریتم تشخیص دهد که محتوای مورد استفاده شما در وب سایت، دارای کیفیت پایینی است، سایتتان به مرور زمان از نتایج جستجو حذف خواهد شد. برای تشخیص و بررسی جریمه شدن یا نشدن وبسایت توسط این الگوریتم به موارد شرح داده شده در قسمت زیر توجه کنید.
در صورتی که وبسایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شود، ترافیک های خط شده به وب سایت شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در ادامه کاهش اشاره شده به حالتی ثابت خواهد رسید.
در بسیاری از موارد دیده میشود که اگر وبسایتی توسط این الگوریتم جریمه شود، در هر بار آپدیت یا همان به روز شدن هسته گوگل، رتبه دریافتی وبسایت اشاره شده کاهش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که گوگل همواره به دنبال ارائه بهترین نتایج و وبسایت ها با محتواهایی با بالاترین کیفیت به کاربران خود است. به همین دلیل از الگوریتم ها و معیار های پیچیده و مهمی برای تشخیص محتواهای مورد پسند کاربر استفاده می کند. از مهم ترین نکته هایی که در این باره باید مورد توجه قرار گرفته شود، این است که شما به هیچ عنوان نمی توانید جریمه شدن یا نشدن وبسایت خود را توسط پاندا در قسمت جرایم دستی گوگل مشاهده کنید.
آیا امکان رفع جریمه الگوریتم پاندا گوگل وجود دارد؟ چگونه می توان جریمه را رفع کرد؟
در صورتی که از جریمه شدن وبسایت خود توسط الگوریتم پاندا اطمینان حاصل کردید و سعی دارید که این جریمه را رفع کنید، باید بدانید که رفع این جریمه کار ساده ای نخواهد بود. توجه داشته باشید که به هر اندازه الگوریتم پاندا به روز رسانی شود، شما باید به مقدار بیشتری از روش های تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد استفاده کنید.
نکته بسیار جالب و حائز اهمیت در این باره این است که درصد بسیاری از وب سایت های جریمه شده توسط گوگل، با حذف محتواهای با کیفیت پایین توانستند از این جریمه ها خلاص شوند. همچنین برای رفع این جریمه می توانید محتوای مورد استفاده در تک تک صفحات وب سایت را بررسی کنید و چنانچه محتوایی با کیفیت پایین یا کپی شده داشتید، باید محتوای اشاره شده را اصلاح و یا حذف کنید. متاسفانه بسیاری از افراد به جای توجه به کیفیت، به کمیت محتوا توجه می کنند و این موضوع سبب کاهش رتبه وبسایت آن ها میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دیگر الگوریتم های گوگل مقاله آموزش سئو را از سایت سئو ادیو مطالعه بفرمایید.
چرا گوگل الگوریتم پاندا را ایجاد کرد؟
دلایل مختلفی را میتوان به عنوان علت ایجاد گوگل پاندا بیان کرد که 3 تا از مهمترین آنها عبارتند از:
افزایش بیش از حد صفحات وب
با دسترسی وب سایتهای مختلف و ایجاد مزارع محتوا، تولید صفحات به شدت افزایش یافته بود. همه ما میدانیم امروزه صفحات بسیاری در فضای مجازی به صورت روزانه ایجاد میشوند. تخمین زده میشود در حدود 50 میلیارد صفحه وب سایت تا سال 2024 توسط گوگل ایندکس شدهاند. چنین حجم از رقابتی باعث میشود تا موتور جستجوی گوگل برای ارائه بهترین نتایج، صفحات با محتواهای کم و نامربوط را فیلتر کرده و تا حد امکان صفحات با ارزشی را حفظ کند.
مقابله با مزارع محتوا
یکی دیگر از دلایل ایجاد این الگوریتم، محدود کردن مزارع محتوا بود که نتایج SERP را در اختیار خود قرار میدادند. مزارع محتوا که با نام Content mills شناخته میشوند، شرکتهایی هستند که فریلنسرهای نویسنده را در تعداد بالا و با هزینه کم استخدام میکنند تا در حجم بالا تولید محتوای با کیفیت کم و کمیت بالا داشته باشند. قبل از اینکه الگوریتم گوگل پاندا بیاید، این نوع وب سایتها نتایج SERP را به شدت پر کرده بودند که باعث شده بود محتواهای سرقت شده، کپی یا غیر واقعی و تکراری زیاد شود.
ارزیابی کیفیت صفحه
هدف دیگری که از ایجاد الگوریتم پاندای گوگل میتوان بیان کرد، بررسی کیفیت صفحات وب به منظور رتبه بندی بهتر بود. الگوریتم پاندا در واقع یک فرآیند ارزیابی بود که بعدا به این نام تغییر کرد. مهمترین کارکرد این الگوریتم، شناسایی محتواهای مزرعه و جریمه کردن آنها با تنزل رتبه بود.
در ادامه پیامی از گوگل را برای ایجاد این الگوریتم مطالعه میکنیم:
چرا باید الگوریتم پاندای گوگل را مهم بشماریم؟
یکی از نتایج استفاده از الگوریتم پاندا، افزایش و بهبود چشمگیر نتایج SERP بود. به همین خاطر میتوان این الگوریتم را به شدت مهم و تاثیر گذار در رتبه بندی صفحه سرپ این موتور جستجو درنظر گرفت. توجه کنید که این الگوریتم از زمان رونمایی آن شاهد چندین آپدیت بوده است که قدرت آن را بیشتر کرد.
الگوریتم گوگل پاندا اکنون بخشی از الگوریتم اصلی گوگل برای رتبه بندی را تشکیل میدهد. بنابراین اگر به دنبال یک رتبه خوب در صفحه SERP هستید، حتما باید آن را کامل مطالعه کنید.
جالب است بدانید که علت نام گذاری این الگوریتم به نام پاندا، وجود یکی از کارکنان موثر در ایجاد آن بود که به نام Navneet Panda نام داشت. البته پیش از اعلام رسمی نام پاندار، اولین بار توسط دنی سالیوان فارمر یا کشاورز معرفی شده بود.
شما کاربران میتوانید با مطالعه مقاله الگوریتم های گوگل، لیست کامل مهمترین دستورالعملهای این موتور جستجوی هوشمند را به همراه نحوه کار آنها مشاهده کنید.
آیا حذف کردن یا بهبود محتوای باکیفیت کم کمکی میکند؟
پاسخهای مختلفی را میتوان در مورد این سوال بیان کرد. اولین مورد از مایکل ویزومیرسکی در سال 2011 است که میگوید مدیران باید از کیفیت بالای محتوای تولیدی اطمینان کنند. او در این پیام ذکر کرده که سیگنالهای مختلفی را برای فهمیدن کیفیت محتوای شما درنظر میگیرد. پس مهم است این سیگنالها را بشناسید. مثلا مدت زمان ماندگاری کاربر که میتوانید با افزودن ویدیو آن را بیشتر کنید. در این پیام بیان شده اگر تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتهاید ارتقا محتوا یا حذف و یا انتقال آن صفحات به دامنه دیگر منجر به کمک کردن برای بهبود رتبه سایتتان میشود.
با این حال گوگل بعدا تاکید بیشتر را روی ارتقا و بهبود محتوا نموده و بنابر گفته SMX East 2017، حذف محتوا گزینه آخر زمانی که امکان این کار را ندارید انجام شود.
الگوریتم گوگل پاندا هوشمند است و محتوای شما را تجزیه و تحلیل میکند. هر الگوریتم یک کاربری دارد. مثلا در الگوریتم کبوتر، جستجوی کاربر را به نتایج محلی مرتبط شما محدود میکند.
چه فاکتورهایی نشان دهنده نیاز به آپدیت محتوا هستند؟
در صورتی که نشانههای زیر را مشاهده کردید، میبایست نسبت به بهینه سازی محتوای خود اقدام کنید که عبارتند از:
محتوای بدون ارزش افزوده
در صورتی که محتوای شما ارزش افزوده یا مطلب خاصی را ارائه نمیکند، میبایست نسبت به ارتقا آن طبق الگوریتم گوگل پاندا اقدام کنید. معمولا میتوان از نظرات و بازخوردهای پست متوجه این موضوع شد.
سیگنالهای منفی کاربر
در صورتی که از طریق گوگل آنالیتیکس یا ابزارهای دیگر، آمارهای منفی از کاربران دریافت میکنید، باید تغییراتی در پست ایجاد کنید. مثلا اگر نرخ پرش بالا (بانس ریت) و مدت زمان ماندگاری کم (Dwell Time) را مشاهده کردید، نشانه سیگنالهای منفی است که گوگل نیز آنها را مدنظر قرار میدهد.
نامرتبط بودن محتوا
در صورتی که حس میکنید محتوای درج شده ارتباطی با موضوع یا چیزی که در تبلیغ بیان کردهاید ندارد، این موضوع منجر به افت تعامل کاربر با صفحه خواهد شد.
درج کلمات کلیدی بیش از حد
در صورتی که کلمات کلیدی بیش از حد تکرار شوند، به خصوص در ابتدای مقاله، این موضوع نیازمند اصلاح محتوا دارد. البته به جز الگوریتم گوگل پاندا ممکن است توسط دستورالعملهای دیگر گوگل نیز جریمه شوید.
متا دیسکریپشن نامناسب
در صورتی که متا دیسکریپشن نامرتبطی را در نتایج SERP مشاهده میکنید، میبایست نسبت به اصلاح محتوا اقدام کنید. همچنین توضیحات متای پر از کلمات کلیدی، نامفهوم و بلند همگی سیگنالهای منفی به شمار میآیند.
لینکسازی ورودی بیکیفیت
در صورتی که وب سایت فاقد بک لینک بوده یا کیفیت لینکهای آن کم باشد، این امر منجر به عدم اعتبار برای رتبه بندی مناسب در SERP خواهد شد.
امروزه وجود الگوریتم مرغ مگس خوار که میتواند توانایی درک دقیق و هوشمند جستجوی کاربر را داشته باشد در کنار الگوریتمهای هوش مصنوعی و پاندا، نتایج SERP موتور جستجو را به شدت مرتبط و با ارزش ساختهاند.
آشنایی با نشانههای محتوایی که نیاز به آپدیت دارد
نگاهی به ورژنها و آپدیتهای الگوریتم پاندا
برای معرفی کامل الگوریتم گوگل پاندا میخواهیم یک ارزیابی از آپدیتهای آن داشته باشیم که به شرح زیر هستند:
ورژن | توضیحات |
انتشار اولیه | 23 فوریه 2011 که هدف اصلی از انتشار، کاهش رتبه سایتهایی که تولید محتوای بیکیفیت کرده بودند. |
سپتامبر 2012 | اضافه شدن فیلترهای بیشتر که برای آپدیت این الگوریتم ارائه شدند. |
ژانویه 2013 | به روزرسانی برای “بازسازی دادهها” که به منظور بازنگری دادههای موجود انجام شد. |
سال 2014 | توسعه عمده این الگوریتم در این سال با ارائه نسخه پاندا 4 صورت گرفت که در کل میتوان آن را یک بهبودی کلی عنوان کرد. البته نسخه 4.1 نیز مجددا در همان سال ارائه شد. |
سال 2015 | نسخه بعدی سری چهارم یعنی پاندا 4.2 نیز در این سال ارائه گشت. |
سال 2016 به بعد | از این سال دیگر الگوریتم پاندا و آپدیتهای آن به عنوان بخشی از الگوریتم اصلی گوگل ملحق شدند. بنابر گفته Gary Illyes، گوگل با آپدیتهای این الگوریتم تاثیر مهمی در رتبه بندی وب سایتها میگذارد. |
اقدامات مهم زمانی که تحت تاثیر الگوریتم پاندا هستید چیست؟
برای آنکه صفر تا صد الگوریتم پاندا را تشریح کنیم، حال نوبت آن است یکسری اقدامات را برای بهینه سازی صفحاتی که تحت تاثیر این الگوریتم واقع شدهاند معرفی نماییم که عبارتند از:
محتواهای بد
در اولین قدم برای بهینه سازی با توجه به الگوریتم گوگل پاندا باید محتواهای بد را شناسایی کرده و نسبت به بهینه سازی آنها اقدام کنید. در این قسمت چند بخش را میتوان عنوان کرد که عبارتند از:
- محتواهای لاغر: منظور محتواهایی هستند که حجم کانتنت خوبی نسبت به دیگر صفحات متناظر از رقبا ندارند. در نتیجه باید بهبود یابند.
- محتواهای خودکار: موتورهای جستجو محتواهای خودکار تولید شده را دوست ندارند. مثلا شما برای محصولات خود که گوشی هستند، نباید همیشه از یک عبارت تکراری در یک مدل استفاده کنید و بهتر است مدل و جزئیات دقیقتر آن ذکر شود.
- محتواهای کپی: در این بخش باید محتواهای کپی گردآوری شده را کامل حذف کرده و یا آنها را به شیوهای متفاوت تالیف کنید. همچنین شما میتوانید صفحاتی که کاملا محتوای تکراری دارند را کنونیکال یا نو ایندکس نمایید.
- محتواهای غیر مرتبط: شما باید محتواهایی که غیر مرتبط هستند را کاهش دهید. مثلا اگر در صفحه راجع به دستور پخت قرمه سبزی صحبت میکنید، نباید تاریخچه بلند بالای آن را درج کنید. چنین کارهایی میتواند به خودی خود کاربر را از محتوای شما ناامید و خسته کند که منجر به ثبت سیگنال رفتاری بد کاربر خواهد شد.
سوالات متداول کاربران
برای آنکه به خوبی با الگوریتم گوگل پاندا آشنا شوید، میخواهیم در انتها یکسری سوالات متداول را برای شما بیان کنیم که عبارتند از:
برای رفع جریمه گوگل پاندا چه کاری انجام دهیم؟
اگر قصد دارید برای رفع پنالتی گوگل پاندا اقدام کنید، میتوان چند روش را بیان کرد که مهمترین آنها بهینه سازی محتوای صفحات و در صورت عدم امکان پذیر بودن این کار، در گزینه آخر حذف آن است.
چگونه بفهمیم که توسط الگوریتم پاندا جریمه شدهایم؟
این یک پرسش مهم برای وبمستران است که چگونه بفهمند توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه شدهاند. در این خصوص میتوان یک راهکار را بیان کرد. با مراجعه به سرچ کنسول میتوانید ترافیک ورودی کاربران را شناسایی کنید. در صورتی که ناگهان یک افت مشاهده نمایید و ادامه دار باشد، میتوان فهمید که محتوای شما دچار مشکلی است. چنین تجربهای در زمانهایی که الگوریتم پاندا ایجاد شد یا آپدیتهای آن گزارش شدهاند.
نتیجه گیری
در یکی دیگر از مقالات تخصصی Seoedu با شما عزیزان همراه بودیم و به معرفی یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل با عنوان پاندا پرداختیم. امیدواریم از محتوای این مقاله، حداکثر استفاده ممکن را برده باشید.
دیدگاهتان را بنویسید