تولید محتوا حرفه ای چگونه است؟


آیا می دانستید که محتواهای ضعیف در همان بدو ورود کاربر، ناخوانده ترک می شوند؟ چگونه مقاله ای برای یک وبلاگ بنویسیم که هزاران خواننده را به خود جذب کند؟ حتماً می دانید که تولید محتوا حرفه ای یکی از راه های اصلی موفقیت در بازاریابی محتوا بوده و باعث جذب مخاطب و به تبع آن رشد کسب و کارها می شود.
برای موفقیت در بازاریابی محتوایی و همچنین برای متمایز شدن از سایر رقبای خود باید روی یک چیز تمرکز و توجه زیادی داشته باشید و آن هم تولید یک محتوای باکیفیت، جذاب و کاربرپسند است.
اگر دوست دارید با نحوه تولید محتوا حرفه ای اعم از پست وبلاگ یا پست های شبکه های اجتماعی و … آشنا شوید، در این مطلب نکاتی را در این زمینه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت پس خوشحال می شویم تا انتها ما را همراهی بفرمایید.
توصیه هایی برای تولید محتوا حرفه ای
ما در عصر اضافه بار اطلاعاتی زندگی می کنیم و دائماً حجم زیادی از اطلاعات را دریافت می کنیم. قطعاً خواندن همه مقالات و منابع موجود در فیدهای رسانه های اجتماعی غیرممکن است، بنابراین انتخاب با خود شماست که یک محتوایی تولید کنید که کاربران علاقمند به خواندن آن باشند یا نه.
اول از همه سعی نکنید محتوای کاملی ایجاد کنید. یک مشکل رایجی که بسیاری از تولید کنندگان بی تجربه محتوا با آن روبرو هستند، تمایل به کمال گرایی است و باید گفت که این افراد معمولاً آن را به عنوان یک تجارت در نظر می گیرند.
در ابتدا این استدلال ها تا حدودی منطقی به نظر می رسند اما در نهایت آنها فقط سرعت تولید محتوا را کاهش می دهند. در نتیجه زمان و منابع زیادی از سازمان ها هدر می رود، نشریات بندرت منتشر می شوند و تولید محتوا کمکی به افزایش تعداد مشتریان نمی کند.
ما یک پیشنهاد دیگر داریم:
• به محض این که ایده ای درباره محتوا داشتید، آن را عملی کنید. ابتدا متن پیش نویس قابل تغییر آن را آماده کرده و سپس می توانید نظرات مخاطبان را در مورد آن تجزیه و تحلیل کنید.
• نیازی نیست دلیلی برای نوشتن محتوا داشته باشید. سعی نکنید محتوای ایده آل ایجاد کنید زیرا ممکن است اتلاف وقت واقعی برای شما باشد. معمولاً رقبای شما سعی می کنند بیشتر از شما پست ارسال کنند، برای ایجاد یک شاهکار برنامه ریزی نکنید و در استفاده از کلیشه ها راحت باشید.
• یک عنوان خوب به خواننده تصور روشنی از متن محتوا بدهد و باعث می شود روی محتوا کلیک کند. استفاده از کلماتی همانند چگونه، چرا، چطور و… در عنوان بسیار خوب به نظر می رسد زیرا کمک می کنند تا کاربر درک صحیحی از محتوای متن داشته باشد.
محتوا باید برای یک خواننده مفید باشد
شما باید در مورد آنچه می دانید بنویسید. به طور کلی این بدان معناست که محتوای منتشر شده شما باید برای خوانندگان مفید باشد. یعنی یک ارزش افزوده ای برای آنها داشته باشد. پس حتماً پاسخ این سوال تان را گرفتید که چرا مردم باید مقاله ای که شما منتشر کرده اید را بخوانند یا محصول شما را بخرند؟
انواع تولید محتوا حرفه ای
۱- پست های وبلاگ
وبلاگ ها بخشی از نوار ابزار وبسایت ها بوده و مهم ترین فاکتور بازاریابی محتوایی اکثر برندهای تجاری می باشند. محتوا و قابلیت بصری برخی از این پست ها می تواند باعث جذب مخاطب شده و میزان اشتراک گذاری بالایی در رسانه های اجتماعی به همراه داشته باشند.
برای این کار باید ابتدا مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و با انتخاب یک موضوع که مورد علاقه آنها باشد و همچنین یک عنوان و مقدمه جذاب، شروع به نوشتن مطالب در مورد آن موضوع نمایید.
با یادگیری اصول سئو باید آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کرده تا بتوانید در نتایج برتر گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرید.
در تولید محتوا حرفه ای قرار دادن دکمه اقدام به عمل یا CTA را در انتهای پست تان فراموش نکنید تا از آن طریق، کاربرتان را به سمتی هدایت کنید که مد نظر شما است.
۲- پست های شبکه اجتماعی
به جرأت می توان گفت که به اشتراک گذاری و انتشار محتوا در رسانه های اجتماعی یکی از ساده ترین روش ها و رویکردها برای دسترسی به مخاطبان هدف است.
گسترش و پخش ویروس کرونا باعث شده فعالیت کاربران نیز در شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کند و این بهترین فرصت برای کسب و کارهای اینترنتی است که بتوانند با تولید محتوا حرفه ای و انتشار آن در شبکه های اجتماعی نظر مخاطب شان را جلب کرده و اعتماد او را به دست بیاورند.
با استفاده از این رسانه ها می توان به راحتی با سایر افراد ارتباط برقرار کرد، خواسته ها و توقعات آنها را شناسایی و درک کرد، لیدها (سرنخ ها یا افرادی که علاقمندی خودشان را به نوعی به کسب و کار شما نشان داده اند) را تولید کرد و…
۳- کتاب الکترونیکی
کتاب الکترونیکی، کتاب دیجیتالی یا ایبوک (ebook) شکل جدیدی از کتاب است که در دستگاه ها و ابزارهای الکترونیکی همانند صفحه کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمند یا کتابخوان الکترونیکی خوانده میشود.
این کتاب ها که یکی از بهترین انواع تولید محتوا حرفه ای در نظر گرفته می شوند، در فضای مجازی به صورت رایگان یا پولی انتشار می یابند و کاربران می توانند آنها را دانلود کرده و بخوانند. محتوای این کتاب ها طولانی بوده و علاوه بر متن و تصویر می تواند شامل فیلم، صوت و پویانمایی نیز باشد، بنابراین خواندن آنها نیاز به زمان طولانی تری دارد.
بازاریابان با تولید این کتاب ها علاوه بر تولید لیدهای جدید از طریق دانلود کتاب های الکترونیکی رایگان هنگام ورود به یک صفحه خاصی از سایت ها می توانند ترافیک وب سایت ها را افزایش داده و در نتیجه باعث فروش بیشتر شوند. حتماً می پرسید چگونه؟
خیلی ساده! کسب وکارهای اینترنتی می توانند با قرار دادن اطلاعات تماس یا دکمه های کال تو اکشن در این کتاب ها، خوانندگان آنها را به صفحه اصلی یا هر صفحه دیگری از سایت خودشان هدایت کنند.
مراحل تولید محتوا حرفه ای

اولین قدم برای موفقیت: مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.
قبل از نوشتن متن سعی کنید خواننده خود را شناسایی کنید. شما باید خودتان را به جای خواننده آن متن بگذارید. این رویکرد به شما کمک می کند تا بفهمید علایق آن شخص چیست. این تنها راه ایجاد ارزش افزوده است.
ما معمولاً با تبلیغ محتوا سروکار داریم و مقالات زیادی برای رهبران کسب و کارها وجود دارد که در مورد تبلیغ محتوا در وبلاگ بحث می کنند. خوانندگان ما هر روز تصمیمات مهمی را اتخاذ می کنند، بنابراین ما باید سعی کنیم به تمام سوالات آنها در مورد بازاریابی محتوا پاسخ دهیم. به عنوان مثال ما باید به آنها بگوییم که چگونه اثربخشی محتوا را ارزیابی کنند.
دومین گروه مهم خوانندگان، بازاریابان و ویراستاران مشغول به تولید محتوا هستند. ما باید توصیه های عملی، آمار و ارقام و اشتباهات رایج شان را به آنها ارائه دهیم.
مرحله دوم: طرحی برای نگارش متن داشته باشید.
متن باید منطقی و ساختار یافته باشد. ایده نباید بپرد و مهم است که خواننده بفهمد چرا چنین اطلاعاتی به او داده می شود. می توان به سادگی با تهیه یک طرح و برنامه قبل از دست به قلم شدن به این مهم دست یافت.
اما برای تولید محتوا بیش از هر چیزی به برنامه ریزی و تدوین مسیر درست و کارآمد نیاز دارید و این مهم به دست نمیآید مگر با تنظیم تقویم محتوایی. این کار به شما کمک می کند بر ترس از شروع از صفر غلبه نمایید.
اغلب اوقات سخت ترین مرحله برای نوشتن یک متن فقط شروع آن است. اما اگر از قبل برنامه ای برای نوشتن داشته باشید، نگارش متن برایتان راحت خواهد بود.
اگر تمایل به سفارش تولید محتوا حرفه ای داشتید می توانید پروسه تولید محتوای خودتان را به تیم متخصص سایت SEOEDU بسپارید و مطمئن باشید نتیجه خیلی خوبی دریافت خواهید کرد.
مرحله سوم: بررسی آمار و ارقام
اگر حقایق یا ارقامی را در محتوای خودتان ذکر کرده اید، باید صحت و درستی آنها را بررسی کنید. یک اشتباه در محتوای وبلاگ می تواند به طور جدی بر تجارت تأثیر بگذارد و اعتبار یک شرکت را از بین ببرد.
بنابراین نه تنها در تولید محتوا حرفه ای بلکه در تولید هر نوع محتوایی بررسی حقایق و ارقام، ارجاع دادن به منابع معتبر هنگام نقل قول و لینک دادن ها ضروری است حتی اگر متن تان ترجمه ای از یک زبان دیگر باشد. این کار به خوانندگان شما کمک می کند تا گزاره های اصلی را تأیید کنند.
سعی کنید در صورت امکان از متخصصان هر حوزه ای کمک بگیرید تا از پیش آمدن برخی از مشکلات پس از انتشار اجتناب کنید.
مرحله چهارم: در ویرایش تأمل کنید.
متن را بلافاصله پس از نوشتن منتشر نکنید. برای خواندن و انجام برخی از ویرایش ها به کمی زمان نیاز خواهید داشت. علاوه بر ویرایش محتوای تان باید اصول و قواعد دستور زبان، املا، سبک و علائم نگارشی را در متن تان رعایت نمایید. خطاهای نگارش (دستوری و زبانی) را تصحیح نمایید، ابهامات را توضیح دهید، نقل قول ها و ارجاعات را بازبینی کنید و…
نیازی نیست در ویرایش وقت تلف کنید. می توانید قبل از انتشار محتوا از دوستان متخصص، مدیران یا نرم افزارهای مخصوص ویرایش کمک بخواهید. نرمافزار ویراستیار افزونهای برای مایکروسافت وُرد است که می تواند خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی و نشانهگذاری را اصلاح کند.
در صورتی که متن تان را برای انتشار در وبسایت ها و اهداف تجاری و تبلیغاتی می نویسید حتماً باید به رعایت اصول SEO در هنگام ویرایش متن تان دقت نمایید تا احتمال دیده شدن آن را در موتورهای جستجو افزایش دهید.
شما می توانید جهت مشاوره سئو و پرسیدن هر گونه سوال درباره اصول سئو برای وبسایت خود و تدوین استراتژی سایت تان با تیم SEOESU در ارتباط باشید.
چرا باید محتوا حرفه ای تولید کنیم؟ چرا باید در سایت بلاگ داشته باشیم؟
در این ویدیو شما به اهمیت داشتن بلاگ و همینطور نوشتن محتوا حرفه ای پی خواهید برد.
و اما سخن آخر…
در تولید محتوا حرفه ای فقط نوشتن متن خوب کافی نیست. شما باید خوانندگان خود را پیدا کنید. در رسانه های اجتماعی این مشکل قبلاً حل شده است زیرا آنها معمولاً مخاطبان خاص خود را دارند. اما وبسایت ها فرق می کنند و شما باید در آنها به دنبال راهکارهایی برای مشارکت خوانندگان باشید.
شما باید به همان اندازه که برای ایجاد محتوا وقت می گذارید روی توزیع محتوا هم باید وقت بگذارید. شما باید یک استراتژی تبلیغاتی برای هر بخش از محتوا داشته باشید. مثلاً انتخاب زمان انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی برای افزایش دسترسی بسیار مهم است.
برای اینکه کسب وکارهای آنلاین بتوانند ترافیک و بازدید بیشتری داشته باشند، باید به فکر دست یابی به رتبه های برتر گوگل باشند و این امر امکان پذیر نیست جز با ارتقای سئو سایت خودشان و تولید محتوای حرفه ای!
و اگر بگوییم که تنها با تولید محتوا می توان در گردونه رقابت با سایر رقبا موفق شد و مشتریان جدید پیدا کرد، گزاف نگفته ایم.
سوالات متداول
1- تولید محتوا حرفه ای چه مزایایی دارد؟
شما با یک محتوای محتوای هدفمند و با کیفیت می توانید تخصص و حرفه ای بودن خودتان را به مخاطبان خودتان نشان دهید. در نتیجه می توانید مشتریان زیادی را جذب کسب و کار خودتان کرده، با آنها رابطه برقرار کنید، اعتمادشان را بدست آورید و محصولات و خدمات خودتان را با اطمینان به آنها بفروشید.
2- انواع رایج تولید محتوای دیجیتال کدامند؟
تولید محتوای متنی، تولید محتوای صوتی و پادکست ها و تولید محتوای ویدیویی 3 نمونه رایج از تولید محتواهای دیجیتالی می باشند.
3- سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو چه نقشی در موفقیت یک محتوای تولیدی دارد؟
کلماتی که توسط کاربران جستجو می شوند مهم است و می تواند کلید شما برای رسیدن به بازدید و فروش بیشتر باشد. به تجربه دریافته ایم که جذب کاربران از طریق گوگل می تواند ضامن موفقیت کسب و کارهای اینترنتی باشد و این مهم بدست نمی آید جز از راه سئو
4- به غیر از آشنایی با تولید انواع محتوا به چه مهارتهای دیگری برای موفق شدن در بازاریابی محتوا نیاز است؟
یادگیری مهارتهای سئو را دست کم نگیرید. مجموعه شما با شرکت در دوره های آموزش سئو و سئو محتوا می تواند مهارت های بسیار بیشتری در حوزه بازاریابی محتوا کسب کند. البته باید در لینک سازی خارجی و داخلی هم مهارت داشته باشید.
راستی سوال دیگری در مورد تولید محتوا حرفه ای دارید، خوشحال می شویم آنها را با ما در میان بگذارید و مطمئن باشید کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.
دیدگاهتان را بنویسید