آموزش سشن در آنالیتیکس GA4 + نکات و نحوه استفاده از آن
- 1 منظور از سشن در گوگل آنالیتیکس چیست؟
- 2 نحوه تعامل Event با سشن آیدی و شناسه
- 4 آشنایی با پارامترهای مرتبط به سشن ها
- 5 آموزش سشن در آنالیتیکس GA4 و تفاوت آن با UA
- 8 نحوه یافتن سشن ها در گوگل آنالیتیکس GA4
- 9 سشن ها چه اطلاعاتی را به ما می دهند؟
- 16 چگونه از سشن ها استفاده کنیم؟
- 20 نکات مرتبط به سشن ها در گوگل آنالیتیکس
- 21 پرسش های متداول کاربران
آموزش سشن در آنالیتیکس به عنوان یکی از پارامترهایی که می توانید نکات مهمی را از آن در GA4 بدست آورید در ادامه بیان می شوند. Session که ترجمه آن “جلسه” است، همان رویداد ورود شما به سایت و بازه زمانی است که شما وارد سایت شده و اقدام به تعامل با آن می کنید. در ادامه با ما باشید تا با مفهوم و نحوه کارکرد آن آشنا شده و نحوه استفاده از داده های مرتبط به آنها را بیان کنیم.
منظور از سشن در گوگل آنالیتیکس چیست؟
آموزش سشن در آنالیتیکس یکی از مهم ترین پیش نیازهای کار با این ابزار است. اصطلاح سشن یا Session یکی از عباراتی است که اگر آموزش گوگل آنالیتیکس را دنبال کرده باشید، آن را به صورت متوالی شنیده اید. در ابتدا باید بدانید که گوگل آنالیتیکس یک متریک به نام User دارد. در این حالت زمانی که کاربر جدیدی به سایت شما وارد می شود، یک مورد به آن اضافه می گردد. مثلا اگر کاربر از یک دستگاه جدید وارد شود، برای اولین بار وارد شده و یا کوکی ها را حذف کرده و سپس وارد شود، یک new user برای شما ثبت خواهد شد.
حال در مورد آموزش سشن در آنالیتیکس باید گفت این اصطلاح مربوط به زمانی می شود که user، وارد سایت شده و به مرور آن بپردازید. مثلا اگر کاربر 10 بار هم به سایت شما وارد شود، 10 سشن برای شما ثبت خواهد شد. پس در این بخش ربطی ندارد که کاربر حتما جدید باشد. به همین خاطر است که معمولا آمار Session همیشه از قسمت Users در گوگل آنالیتیکس بالاتر می باشد.
برای آموزش سشن در آنالیتیکس باید بدانید که سشن ها، اقدامات کاربران تان را در هر ورود ردیابی می کنند. همچنین ذکر 2 نکته زیر مهم است:
- هر سشن زمانی شروع می شود که کاربر وارد سایتتان شود.
- هر سشن در 2 زمان تمام می شود. اولین مورد آن است که کاربر از سایت شما خارج گردد. دومین مورد آن است که او به مدت 30 دقیقه غیر فعال باشد.
طبق تصویر زیر شما می توانید سشن ها را پکیج هایی از اقدامات کاربران در هر ورود و خروج بدانید که می توانند شامل اقدامات مختلفی باشند. مثلا بازدید از صفحه، کلیک روی لینک، دکمه، بازدید از صفحه دیگر، دکمه خرید و غیره.
با توجه به اینکه سشن ها می توانند تا حدی نشانگر وضعیت تعامل کاربر با سایت شما باشند، بسیار مهم است که آموزش سشن در آنالیتیکس را به صورت کامل بیاموزید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.
نحوه تعامل Event با سشن آیدی و شناسه
برای آنکه آموزش سشن در آنالیتیکس را متوجه شوید، لازم است با نحوه تعامل Event و سشن ها آشنا شده تا بتوانید تا حدی از نحوه کارکرد آن سردر بیاورید. زمانی که کاربر وارد سایتی بشود، گوگل به صورت اتوماتیک یک رویداد session_start را جمع کرده و با ایجاد این ایونت، یک ga_session_id و ga_session_number آغاز می شود.
قابل ذکر است که session_start اطلاعاتی دارد که می تواند داده های مرتبط به سشن ها را در خود داشته باشد. مثلا gclid، پارامتر UTM و منبع ارجاع دهنده. مثلا اگر کاربری از طریق یک لینک به صورت ارگانیک به سایت شما وارد شود، ویژگی های سشن شامل google / organic می باشد.
یکی دیگر از نکاتی که باید بدانید این است که گوگل آنالیتیکس، تعداد جلسات را در سایت یا اپلیکیشن شما براساس سشن آیدی های یونیک محاسبه می کند.
نکته: • ابزاری که گوگل آنالیتیکس برای متمایز کردن تک تک کاربران و سشن های آنها یا ردیابی کردن شان استفاده می کند، کوکی ها است. زمانی که کاربر یک سشن را شروع کند، کوکی ای در دستگاه کاربر تنظیم می گردد. همچنین برای آن یک شناسه در نظر گرفته می شود.
نحوه تنظیم زمان timeout سشن ها
در قسمت بالا گفتیم اگر کاربر تا مدت 30 دقیقه غیرفعال باشد، یک سشن ختم خواهد شد. حال در این قسمت باید بدانید که می توان مقدار این زمان را در تنظیمات گوگل آنالیتیکس تغییر داد.
- شما می توانید در اپلیکیشن ها با اضافه کردن مقدار extend_session نسبت به افزایش زمان سشن ها اقدام کنید. شما می توانید مقدار دیفالت 30 دقیقه را با متد setSessionTimeoutDuration تغییر دهید.
- در صفحات وب، این کار از خود پنل گوگل آنالیتیکس انجام می شود. در این حالت می توانید به قسمت ادمین وارد شوید.
- حال باید مطمئن شوید که اکانت و پراپرتی صحیحی را انتخاب کرده اید.
- سپس در ستون Property، روی گزینه Data Stream کلیک کنید.
- حال باید در انتهای صفحه، بر روی گزینه Configure tag settings کلیک کنید.
- در مرحله بعدی در بخش تنظیمات، بر روی گزینه Show all کلیک کنید.
- روی گزینه Adjust session timeout کلیک کنید.
- حال می توانید در بخش Adjust session timeout، زمانی را که تمام می شود به ساعت و دقیقه وارد کنید.
- همچنین در بخش Adjust timer for engaged sessions می توانید عددی زمانی به ثانیه را انتخاب کنید که یک جلسه به عنوان یک Session تعاملی یا Engaged در نظر گرفته شود.
همچنین برای آموزش سشن در آنالیتیکس در نسخه جدید GA4، می توانید از تصویر زیر استفاده کنید و زمان سشن ها را تغییر دهید.
آشنایی با پارامترهای مرتبط به سشن ها
برخی از پارامترهایی که مرتبط به آموزش سشن در آنالیتیکس هستند عبارتند از:
- سشن آیدی (session ID): یک مهر زمانی است که شروع یک سشن را نشان می دهد. برای آنالیز سشن ها خارج از گوگل آنالیتیکس، می توانید user_id و user_pseudo_id را با session_idدر کنار هم ترکیب کرده تا بتوانید یک هویت متفاوت را برای هر سشن در نظر بگیرید.
- شماره سشن (session number): تعداد سشن هایی که کاربر تا جلسه فعلی شروع کرده است را مشخص می کند. مثلا ممکن است کاربر در سشن پنجم یا سوم خود باشد.
- Engaged Session: یکی از معیارهایی است که می توانید برای سنجش عملکرد سایت و صفحه از آن استفاده نمایید. در این حالت سشن هایی که کاربر در آن بیش از 10 ثانیه وارد سایت شده و یا حداقل 2 بازدید از صفحه داشته و یا یک ایونت خاص در آن انجام می شود، در این بخش قرار می گیرند. این نوع سشن ها بسیار مهم بوده و می توانند تا حدی تعامل کاربر با سایت شما را مشخص کنند. این موضوع در آموزش سئو و تحلیل رفتار کاربر بسیار مهم است و می تواند کمک کند تا درک کنیم چند درصد از ورودی های کاربران به تعامل واداشته شده اند.
شما کاربران می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اصطلاحات گوگل آنالیتیکس، این مقاله از سایت ما را مطالعه کنید.
آموزش سشن در آنالیتیکس GA4 و تفاوت آن با UA
هرچند که دیگر نسخه UA یا یونیورسال آنالیتیکس کاربردی ندارد، اما بد نیست تفاوت های مفهوم سشن را در این 2 نسخه درک کنید که می توان به تفهیم آن بیشتر کمک کند:
سشن در نسخه UA
- سشن یک معیار یکتا و منحصر به فرد است.
- در UA ما دارای نرخ پرش هستیم که نحوه عملکرد صفحه را مشخص می کند.
- زمانی که پارامترهای مرتبط به کمپین تغییر کند، سشن تمام خواهد شد. مثلا با تغییر سورس کاربر در یک سشن، عدد سشن به 2 عدد بیشتر تغییر می کند.
- سشن جدید با شروع نیمه شب مجددا شروع می شود.
- سشن ها با pageview آغاز می شوند.
سشن در نسخه GA4
- سشن ها با ایونت session_start محاسبه می شوند.
- شما می توانید سنجش عملکرد سایت خود به جای بانس ریت، از Engaged session استفاده کنید.
- اگر پارامترهای کمپین تغییر کنند، سشن قبلی تمام نمی شود و یک سشن جدید شروع نخواهد شد.
- سشن جدید با رفتن به روز جدید ایجاد نمی شود.
- شما می توانید یک سشن را بدون ایونت pageview آغاز کنید.
نحوه یافتن سشن ها در گوگل آنالیتیکس GA4
اگر قصد دارید از داده های سشن ها استفاده کنید، کافیست مراحل زیر را طی نمایید:
- ابتدا به داشبورد گوگل آنالیتیکس خود مراجعه کرده و اکانت و پراپرتی را انتخاب کنید.
- حال باید از منوی سمت چپ روی گزینه Report کلیک کنید.
- بر روی تب Acquisition کلیک کرده و روی گزینه Traffic acquisition کلیک کنید.
در این بخش است که می توانید به داده های سشن ها دسترسی داشته باشید. این داده ها به طور دیفالت در بازه زمانی 28 روز گذشته جمع آوری شده اند که می توانید از قسمت بالا سمت راست، زمان آن را کمتر یا بیشتر کنید.
نکته: همچنین شما می توانید در بخش های دیگری نیز متریک های مرتبط به سشن ها را بیابید که شامل قسمت Overview در تب Engagement، گزینه Demographic detail در تب Demographic و نیز بخش Tech details در تب Tech می باشد.
سشن ها چه اطلاعاتی را به ما می دهند؟
یک بخش بسیار مهم در آموزش سشن در آنالیتیکس، فهمیدن داده هایی است که سشن ها به ما ارائه می کنند. در این حالت شما می توانید از آنها برای بهبود سایت خود یا کمپین های تبلیغاتی که برگزار کرده اید استفاده نمایید.
در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
مدت زمان صرف شده در سایت شما
سشن ها می توانند به شما بگویند که کاربران چقدر در هر بازدید از سایت شما، زمان صرف کرده اند.
کاری که در هر سشن انجام شده است
یکی دیگر از اطلاعاتی که سشن ها به شما ارائه می کنند، کارهایی است که در هر سشن انجام می شود.
نرخ Engagement
نرخ تعامل درصدی است که با آن متوجه می شوید که میزان تعامل کاربر با سایت شما یا صفحه چقدر بوده است. این داده دقیقا برخلاف نرخ بانس ریت یا فرار کاربر است و هرچقدر بیشتر باشد، مفیدتر خواهد بود.
سشن درگیر
تعداد جلساتی که بیش از 10 ثانیه طول کشیده اند یا به عنوان جلسات Engaged شناخته شده اند را در این بخش می توانید مشاهده کنید.
Engaged sessions per user
در این بخش می توانید بفهمید که نسبت کل سشن های تعاملی بر کل کاربران چقدر بوده است. این متریک تا حدودی می تواند نشان دهد که کاربران تا چقدر به سایت شما سر زده اند.
Average engagement time
در این بخش می توانید بفهمید که تعاملات کاربران در سایت شما به طور میانگین در چه قدر زمان انجام شده اند.
نکته همانطور که در بخش قبل آموزش سشن در آنالیتیکس گفتیم، شما می توانید در مسیر Reports → Acquisition → User Acquisition به این داده ها دسترسی پیدا کنید.
چگونه از سشن ها استفاده کنیم؟
در آموزش سشن در آنالیتیکس می توانید از نکات زیر به عنوان راه حلی برای استفاده از سشن ها استفاده کنید:
درک وضعیت صفحه از نظر نیاز و انتظار کاربر
فرض کنید در یک صفحه از سایت شما، نرخ Engagement بسیار پایین است. این داده خود می تواند چند سرنخ به شما بدهد. مثلا سایت شما از نظر ظاهری مشکل دارد. ریسپانسیو نیست. محتوایی که دارد اصلا مرتبط نبوده و یا اشتباه است. سرعت صفحه در آن سایت پایین است.
بررسی سورس ترافیک
شما می توانید درک کنید که سورس کاربران شما از چه چیزی است؟ از چه مرورگر یا دستگاهی است؟ این موارد برای بهینه سازی سایت مهم هستند.
بهینه سازی نرخ تبدیل
شما می توانید با آنالیز و مانیتورینگ داده های مرتبط به سشن ها، برای بهبود برخی اقدامات نظیر بهبود نرخ تبدیل اقدام کنید.
نکات مرتبط به سشن ها در گوگل آنالیتیکس
قبل از اینکه به انتهای مقاله آموزش سشن در آنالیتیکس و ارائه پاسخ به پرسش های متداول شما برسیم، لازم است یکسری نکات را راجع به سشن ها در گوگل آنالیتیکس مطرح کنیم. در این خصوص می توان گفت:
- سشن ها در گوگل آنالیتیکس می توانند تا ساعت ها به طول بیانجامند.
- یک جلسه می تواند شامل چندین بازدید یا اکشن باشد. مثلا اگر کاربر وارد سایت شده، در طول یکساعت صفحات مختلف را بگردد، روی دکمه ها کلیک کند و مواردی از این قبیل، همه آنها در قابل 1 سشن به حساب می آیند. همچنین هر سشن می تواند در حداقل حالت یک اکشن باشد مثلا نمایش صفحه.
- یک کاربر می تواند در طول روز چندین سشن را در سایت شما ایجاد نماید.
- سشن ها اطلاعات بسیار خوبی را به شما می دهند که می توانید در دیجیتال مارکتینگ برای ارزیابی کمپین های تبلیغاتی و نیز رفتار کاربران خود از آنها استفاده کنید.
- به طور معمول هر کاربر یک سشن را با نمایش صفحه (Page View) آغاز می کند.
- زمانی که کاربر صفحه ای را باز می کند، گوگل آنالیتیکس اقدامات وی را به عنوان بخشی از داده های سشن ثبت می نماید. این کار تا پایان سشن و ترک سایت توسط کاربر صورت می گیرد.
- از نظر گوگل آنالیتیکس، هیچ محدودیتی برای مدت زمان یک جلسه در نظر گرفته نشده است.
- در نسخه GA4، سشن ها را می توان در حداقل ترین حالت با زمان 5 دقیقه تنظیم کرد.
- قابل ذکر است که داده های سشن ها براساس شناسه های یونیک تخمین زده می شوند. در نتیجه صد در صد دقیق نیستند.
پرسش های متداول کاربران
برخی از پرسش های متداول شما کاربران راجع به آموزش سشن در آنالیتیکس عبارتند از:
آیا می توان از سشن ها در سایر پلتفرم ها نیز استفاده کرد؟
بله؛ مثلا شما می توانید از این داده ها در سمراش نیز استفاده کنید. در این حالت می توانید از منوی سمت چپ روی گزینه Orgnic Traffic Insights کلیک کنید.
سشن ها را به صورت خلاصه برای ما توضیح دهید
یک سشن، یک پکیج است که در آن تعاملات کاربر در سایت ما از زمان ورود تا خروج و رهایی سایت را ارائه می کند.
چگونه سشن ها در گوگل آنالیتیکس محاسبه می شوند؟
این پارامتر با رویداد session_start تشخیص داده شده و شمرده می شوند. مثلا زمانی که کاربر به سایت شما وارد می شود، یک ga_session_id به سشن او داده شده و تعداد جلسات براساس پارامتر ga_session_number افزایش می یابد.
شما کاربران می توانید برای مشاهده سایر مقالات در حوزه دیجیتال مارکتینگ، سئو و آموزش گوگل آنالیتیکس مانند “مفهوم goal در آنالیتیکس” بلاگ سایت ما را دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید