پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو چیست؟ + بررسی راهکارهای بهینه سازی آن در سایت


پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو چیست؟ پوگو استیکینگ به معنای خارج شدن سریع کاربر پس از ورود از صفحه SERP به سایت شما است. سپس گزینه دیگری را در لیست جستجو انتخاب می کند. فرق این اتفاق با بانس ریت آن است که کاربر ممکن است در این مدت اندک، با سایت شما تعامل هم کند. در حالیکه در بانس یا پرش، شاهد هیچ تعاملی از سوی کاربر نیستیم و ممکن است کاربر، سایت را نیز در مدت زمان بیشتری مشاهده نماید. در واقع پوگو استیکینگ به دلیل خروج سریع آن، در نظر بسیاری از سئوکارها نگران کننده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع و راهکارهای کم کردن آن در سایت خودمان گفتگو کنیم.
پوگو استیکینگ یا Pogo-Sticking چیست؟
یکی از اصطلاحاتی که ممکن است هر وبمستر و سئوکاری حساسیت بالایی روی آن داشته باشد و تا حد ممکن بخواهد از آن جلوگیری کند، پوگو استیکینگ است. این عبارت در ترجمه فارسی به معنای پرش رفت و برگشتی بوده و اگر بخواهیم یک توضیح اجمالی راجع به آن بیان کنیم می توان گفت:
- پوگو استیکینگ اشاره به واقعه ای دارد که در آن کاربر از صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) وارد سایت شما می شود. سپس بدون معطلی از سایت شما خارج خواهد شد و به همان صفحه سرپ باز می گردد و به یک نتیجه دیگر مراجعه می نماید.
چنین عملی مشابه با یکی دیگر از پارامترهای مهم سئو یعنی بانس ریت است؛ با این حال یک تفاوت مهم در این قسمت وجود دارد. در عمل بانس یا پرش، زمانی که کاربر وارد سایت یا صفحه ای می شود، از هر منبعی، هیچ کاری را روی آن صفحه مقصد انجام نمی دهد. نه کلیکی روی متن می کند، نه صفحه ای را باز می نماید، نه لینک داخلی را مشاهده می کند. سپس از صفحه خارج می شود. مثلا اگر شما وارد این صفحه شدید و تا پایان مقاله را خواندید و سپس خارج شدید، این یک پرش محسوب می شود.
یک ویژگی مهم در خصوص پوگو استیکینگ که می تواند آن را منحصر به فردتر کند آن است که کاربر به سرعت بین صفحه SERP و سایت شما جابه جا می شود. اگر سئوکار باشید، حتما این نکته در ذهن شما ایجاد می شود که پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو منفی است. با این وجود باید به یک گفته از گوگل اشاره کنیم که در آن می گوید پوگو استیکینگ، سیگنالی نیست که این مجموعه بخواهد از آن در رتبه بندی صفحات سایت خود استفاده نماید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این پارامتر صحبت کنیم.
اگر به مباحث سئو علاقمند هستید، حتما توصیه می کنیم فایل اصطلاحات رایج در سئو را که توسط تیم ما تدوین شده است، دانلود و مطالعه نمایید.
عوامل ایجاد پوگو استیکینگ چیست؟
حال در خصوص عواملی که می توانند در ایجاد پوگو استیکینگ موثر باشند و بهتر است سایت خود را برای آن بهینه سازی کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:
تولید محتوای کلیک خور اما تهی!
حتما شما هم یکبار به دام پست ها و صفحاتی افتاده اید که تیترهای جذابی گذاشته اند اما از نظر محتوایی، به موضوع ربطی ندارند. این خود مهم ترین عاملی است که می تواند پوگو استیکینگ را در سایت شما ایجاد کند. اغلب کسانی که به دنبال این تیترها می روند، در همان ابتدا تلاش می کنند تا محتوای مدنظرشان را بیابند. از آنجایی که بیشتر این محتواها تصویر یا ویدیو بوده، اگر چیزی در صفحه به آنها نمایش داده نشود، منجر خواهد شد تا به سرعت صفحه را ترک کنند.
نکته مهم: توجه کنید که اگر یک کاربر بیش از دو یا سه بار چنین فریبی را بخورد، نام دامنه شما در ناخودآگاه او به عنوان یک سایت زرد ثبت خواهد شد. این واقعه چند عیب مهم دارد. اول آنکه دیگر به نتایج سایت شما اهمیتی نمی دهد، در ثانی برند شما را با تجربه نامناسبی که داشته است، توصیف می کند که این مورد یک واقعه بسیار نامطلوب برای برندسازی شما خواهد بود.
اطلاعات قدیمی
یکی از دلایلی که اکیدا توصیه می کنیم هر چند وقت یکبار، در حداقل ترین حالت صفحات مهم سایت خود را آپدیت کنید، آن است که اطلاعات قدیمی منجر به افزایش نرخ بانس ریت آن صفحات می شوند. زمانی که کاربر ببیند که محتوا در مورد موضوعی که قبلا منقضی شده صحبت می کند، یک حس نامطلوب و بی اعتمادی را دریافت خواهد کرد. سپس در اکثر حالات از ادامه دادن محتوا ناامید شده و جلوگیری می کند. این کار باعث خواهد شد تا نرخ بازگشت و خروج کاربر نیز بیشتر شود.
قرار گرفتن اطلاعات در جای نامناسب
یک مزیت مهم دیگر آن است که اطلاعات مهم در مقاله شما در جای نامناسب قرار گرفته باشند. در این حالت کاربر زمانی که مطالب اولیه مقاله شما را مطالعه می کند، اشتیاق کمتری به ادامه دادن آن خواهد داشت. متاسفانه برخی از کاربران اصلا متوجه نیستند که مقالات آموزشی دارای یک سلسله مراتب هستند و باید در حداقل ترین حالت، فهرست مطالب را مشاهده نمایند.
یک علت ایجاد پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو در همین قسمت مشخص می گردد. برای رفع این مشکل، توصیه می شود در مقدمه مطلب، محتوایی که قرار است ارائه شوند را برای مخاطب بازگو کنید.
UI/UX ضعیف، پیچیده یا قدیمی
فرض کنید وارد یک صفحه از سایت می شوید و در همان ابتدا با پاپ آپ های مختلف بدون آنکه گزینه ضربدر (خروج) داشته باشند، مواجه خواهید شد. برخی از کاربران به UI/UX سایت به شدت اهمیت می دهند. اگر دیزاین سایت قدیمی یا پر از مطالب فیک و اسپم باشد، به سرعت اعتماد خود را از سایت از دست داده و بدون آنکه مطالب را پیگیری کنند، از آن خارج خواهند شد.
آیا پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو به عنوان عامل رتبه دهی مهم است؟
در ابتدای مقاله یک توضیح کوتاه بیان کردیم که آیا پوگو استیکینگ می تواند در سئو موثر باشد و بیان شد که در رتبه بندی اثری ندارد. حال می خواهیم این موضوع را کمی بیشتر باز کنیم. در این خصوص باید به حرفی که جان مولر به عنوان یکی از وبمسترهای گوگل وبمستر بیان کرده است اشاره کنیم که گفته است:
- تلاش می شود تا از سیگنال هایی مانند این استفاده نشود.
- دلایل بسیار زیادی وجود دارند که منجر به پوگو استیکینگ می شوند و به همین خاطر نمی توان به این عامل برای رتبه بندی اعتماد کرد.
- از نظر جان مولر سخت است که پوگو استیکینگ را به یک عامل رتبه بندی تبدیل کنیم.
- این پارامتر ارزش آن را ندارد که به صورت جداگانه برای صفحات مستقل بررسی شود.
با این حال در بخشی دیگر از گفته های جان مولر، او می گوید که این پارامتر را به طور کلی نگاه می کنیم و بررسی می شود که در مسیر درستی پیش می رود یا خیر.
چنین بیاناتی نشان می دهند که نمی توان پوگو استیکینگ را یک عامل قطعی در رتبه بندی در نظر گرفت. با این حال به خصوص زمانی که مقدار آن بالاتر می رود، بهتر است به آن توجه داشت و کارهایی را برای کاهش احتمال وقوع آن انجام داد. البته از نظر ما، توجه به داده های پوگو استیکینگ به دلیل نشان دادن رفتار کاربر مهم است و باید آن را بهبود دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این راهکارها بپردازیم.
راهکارهای جلوگیری از پوکو استیکینگ کدامند؟
حال می خواهیم راجع به یکی از پرسش های متداول شما کاربران پیرامون اینکه چگونه از عواقب بد پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو در امان باشیم، صحبت کنیم. راهکارهایی که در این زمینه وجود دارند، به شرح زیر هستند:
بهینه سازی طراحی سایت
اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید، آن است که طراحی UI/UX سایت را بهینه سازی نمایید. نیازی نیست سایت خود را به شاهکاری تبدیل کنید تا کاربر جذب شود. فقط چند نکته مهم را در این بخش رعایت نمایید:
- از پیچیده تر کردن سایت خود پرهیز نمایید و تا حد ممکن سایت را ساده تر نگهدارید.
- قالب های استاندارد طراحی سایت را رعایت کنید؛ چراکه چشم کاربر به این ساختارها عادت کرده و بهتر با سایت شما تعامل می کند.
- تلاش کنید تا اصول UI/UX را رعایت نمایید که از آن جمله می توان به انتخاب فونت مناسب با ابعاد استاندارد، رعایت هارمونیک رنگ ها و غیره اشاره کرد.
- همچنین مورد مهم دیگر آن است که باید دکمه های صفحات سایت خود را در موقعیت مناسب و به جا استفاده نمایید. اگر سایت شما فروشگاهی است، حتما یک یا چند دکمه برای انتقال مشتری به صفحات دسته بندی مختلف قرار دهید.
سرعت سایت خود را بالا نگهدارید!
یک مورد مهم دیگر آن است که سایت خود را به سرعت بالاتری برسانید. این راهکار برای کاهش بانس ریت نیز پیشنهاد می شود. در این حالت شما از بارگذاری طولانی صفحات سایت خود جلوگیری کرده و مخاطب را به سرعت به محتوایی که نشان داده می شود، جذب می کنید. در صورتی که رقبای شما سرعت بارگذاری بالاتری داشته باشند، می توانند به راحتی کاربر را از سایت شما بیرون کشیده و به محتوای خود جذب کنند.
بالاتر نگهداشتن سرعت سایت همچنین به شما کمک می کند تا بتوانید رتبه بالاتری را کسب کنید. سرعت یک عامل مستقیم رتبه بندی است.
محتوای خود را با هرم معکوس ارائه نمایید!
یک اقدام مهم دیگری که می توان در این بخش به آن اشاره کرد، آن است که می توانید محتوای سایت تان را با استراتژی نیاز به دانستن و با روش هرم معکوس ایجاد کنید. در این حالت کاربر را با ارائه یک محتوای ساختار یافته، ترغیب می کنید تا در سایت شما حضور داشته و مابقی مطالب را پیگیری کند؛ مثلا در همین مقاله، کاربر عبارت Pogo Stiking یا پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو را سرچ کرده است. در ابتدا ما توضیح دادیم که این عبارت اصلا چیست و چه چیزهایی آن را ایجاد می کنند. سپس تاثیر آن بر سئو و راهکارهایی که می توان از عواقب آن جلوگیری کرد را معرفی کردیم.
بهینه سازی ساختار محتوا
در نهایت یک راهکار دیگر برای پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو آن است که ساختار محتوایی خود را بهینه تر نمایید. در چنین حالتی شما می توانید از چند توصیه زیر استفاده کنید:
- سعی کنید در هر خط، 85 کارکتر را نگه دارید.
- سعی کنید هر پاراگراف را تا 3-4 خط محدود نمایید.
- از بالت گالری ها و بلوک های متنی در محتوای خود استفاده کنید.
- هدینگ گذاری و ترتیب آنها را رعایت نمایید.
- یک فونت خوانان را با ابعاد صحیح (معمولا اندازه 14) به کار ببرید.
- رنگ فونت و لینک های خود را با رنگ بک گراند به شیوه مناسب و هماهنگ انتخاب نمایید.
- از عکس های مرتبط استفاده کنید.
جالب است بدانید که افراد محتواهای همراه با متن و تصویر را تا 323% بیشتر از محتواهای بدون تصویر دنبال می کنند.
همچنین شما می توانید از راهکارهایی نظیر ارائه محتواهای عمیق، متناسب سازی محتوا با اینتنت کاربران، بهینه سازی ساختار محتوایی، عناوین، حذف پاپ آپ های اسپم و نیز به روزرسانی مطالب استفاده نمایید.
آیا فاکتور EEAT در جلوگیری از بانس ریت و پوگو استیکینگ مهم است؟
هرچند که می توانستیم این مورد را نیز در بخش قبل بیان کنیم اما آن را جداگانه برای پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو توضیح می دهیم. فاکتورهای EEAT بیانگر تجربه، تخصص، اطمینان و اقتدار است. به طور طبیعی انسان ها به سمت کسانی جذب می شوند که اقتدار و اعتماد به نفس بالایی به خود یا آنچه می گویند دارند. این موضوع در محتوا نیز صدق می کند.
شما باید نشان دهید که محتوای شما با توجه به تجربه و تخصص یک فرد مرتبط نگارش شده تا کاربر بتواند به آن اعتماد کند. برخی از سایت های تخصصی به ویژه در بخش پزشکی، محتواهای تولیدی خود را از 2 مرحله می گذرانند. اولین مورد، نگارش توسط نویسنده و دومین بخش، تصحیح و صحت سنجی توسط یک پزشک. سپس آن محتوا را با نماد تایید شده توسط متخصص منتشر می کنند. این خود یک ترفند بسیار زیبا است که مخاطب را به محتوای نگارش شده ترغیب می کند.
پرسش های متداول کاربران
در انتهای مقاله راجع به پرسش های متداول شما کاربران پیرامون پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مهم ترین علت ایجاد پوگو استیکینگ و تاثیر آن بر سئو چیست؟
دلیل اصلی و مهم در این بخش، مواجه شدن کاربر با یک رابط کاربری بد، محتوای پوچ یا انتخاب اشتباه سایت و یا تجربه اولیه بد از صفحه است.
3 دلیل مهم بودن پوگو استیکینگ از نظر سئوکارها چیست؟
نشان دادن رفتار کاربر در هنگام ورود به سایت، تاثیرگذاری آن بر الگوریتم گوگل (اگرچه گوگل به صراحت آن را عامل رتبه بندی اعلام نکرده است) و نیز نشان دادن وضعیت کیفیت محتوا و ارتباط گیری مخاطب با آن.
شما کاربران می توانید برای آموزش سئو، این صفحه از سایت ما را مطالعه کرده و در دوره های رایگان و جامع SEOEDU شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید