جدیدترین الگوریتم های گوگل کدامند؟ + اهمیت و کارکرد آنها
- 1 منظور از الگوریتم گوگل چیست؟
- 2 هدف از ایجاد الگوریتم گوگل چیست؟
- 6 اهمیت الگوریتم گوگل در سئو سایت چیست؟
- 7 معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل
- 14 معرفی الگوریتمها و آپدیتهای مهم گوگل
- 19 الگوریتم YMYL
- 20 الگوریتم EAT
- 21 الگوریتم EEAT
- 22 الگوریتم Rank Brain
- 23 الگوریتم Mum
- 24 الگوریتم Product Reviews
- 25 الگوریتم Helpful content
جدیدترین الگوریتم های گوگل کدامند؟ الگوریتمها، پایه و اساس کارکرد گوگل در رتبه بندی و درک محتواهای صفحات مختلف هستند. یادگیری و اطلاع از آنها میتواند به شما کمک کند تا نحوه رتبه بندی صفحات سایت خود و عملکرد موتورهای جستجو را درک کنید. در ادامه این مقاله کمی راجع به مفهوم این موضوع صحبت میکنیم و با بیان اهمیت آن، به بررسی جدیدترین الگوریتم های گوگل خواهیم پرداخت.
منظور از الگوریتم گوگل چیست؟
برای معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل، میبایست ابتدا با مفهوم الگوریتم و مدلهایی که توسط گوگل معرفی شدهاند آشنا شویم. الگوریتم یک مجموعه دستورالعمل است که به صورت دقیق و با جزئیات، مراحل را بیان کرده و هدف خاصی دارد. ملموسترین مثالی که میتوان گفت، الگوریتم گوگل است. زمانی که شما در شبکه اجتماعی گوگل روی پستهای خاصی مثلا پستهای بلاگری تعامل بیشتری نشان دهید (با لایک کردن، کامنت گذاشتن، اشتراک گذاری)، اینستاگرام آن را درک کرده و مدام در اکسپلور شما چنین پستهایی از دیگران نمایش میدهد.
با توجه به اینکه امروزه نزدیک به 7 میلیون پست در روز منتشر میشود، گوگل برای ساماندهی و گلچین بهترین مقالات، روز به روز با مشکل بیشتری از نظر بررسی حجم دادهها و رتبهبندی مواجه است. برای رفع این چالش، گوگل الگوریتمهایی را درنظر گرفته است که میتواند به رتبه بندی بهتر مقالاتی که ارزش بیشتری دارند کمک کند. این الگوریتمها از صدها فاکتور مختلف تشکیل شدهاند که عبارتند از: کیفیت محتوا، سرعت وب سایت، تجربه کاربری، بک لینکها و غیره.
از آنجایی که این دستورالعملها در بازههای زمانی مختلف آپدیت میشوند، ما میخواهیم در ادامه جدیدترین الگوریتم های گوگل را (بعد از یکسری مقدمات اولیه) معرفی کنیم.
هدف از ایجاد الگوریتم گوگل چیست؟
مهمترین اهداف گوگل از ایجاد جدیدترین الگوریتم های گوگل و بروزرسانی مداوم آنها چیست؟ چرا گوگل همچنان به پیشرفتهتر کردن الگوریتمها خود و مجهز کردن آنها به تکنولوژیهای هوش مصنوعی و Deep Learning ادامه میدهد. در این خصوص میتوان به 4 دلیل مهم اشاره کرد که عبارتند از:
-
بهبود کارایی و دقت موتور جستجو
گوگل رتبه نخست بزرگترین موتور جستجو در جهان است که برای رسیدن و حفظ این جایگاه، از الگوریتمهای خود استفاده میکند. البته در کنار این موضوع، ماشین لرنینگ و نیز یادگیری عمیق برای درک مطلب و بسیاری تکنولوژیهای هوش مصنوعی دیگر نیز استفاده میشوند.
-
بهبود رتبه بندی
دلیل دیگری که میتوان آن را علت ایجاد الگوریتمها برای موتور جستجو دانست، بهبود و افزایش دقت رتبه بندی مقالات و صفحات مختلف است. مثلا زمانی که شما در میان هزاران پست دیگری که همان موضوع را انتخاب کرده و محتوا نوشتهاند، منتظر رتبه بندی مقاله خود هستید، رباتهای گوگل از طریق همین الگوریتمها برای سنجش ارزش و نحوه رشد جایگاه سایت شما استفاده میکنند.
-
جلوگیری از فریب گوگل
یکی از دلایل اصلی ایجاد جدیدترین الگوریتم های گوگل، جلوگیری و تنبیه سئوکارها و وبمسترهایی است که میخواهند از طریق روشهای سئو کلاه سیاه، اقدام به افزایش رتبه سایت خود در مدت زمان کوتاه نمایند. سئو کلاه، اصطلاحی برای اقداماتی است که خارج از چارچوب عملکرد طبیعی و مدنظر گوگل انجام میشوند. مانند ایجاد بک لینکهای پشت هم و یکجا، سرازیر کردن ترافیکهای فیک و غیره. به همین خاطر مشاورین و متخصصین این موتور جستجو تلاش میکنند با تعریف یکسری تغییرات، رفتارها و مواردی از این قبیل، از فریب خوردن خود توسط سئوکارها و جلوگیری از بها دادن به سایتهای متقلب اقدام کنند.
اهمیت الگوریتم گوگل در سئو سایت چیست؟
یک بحث مهم دیگر قبل از اینکه بخواهیم به معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل نیز بیان کنیم، علت و زوایای مختلف اهمیت این الگوریتمها در سئو سایت است. بدون شک امروزه در هر دوره آموزشی سئو که مشاهده کنید، یکی از سرفصلهای آن مربوط به یادگیری الگوریتم های seo در گوگل اختصاص دارد. این نیز خود نشانگر اهمیت این الگوریتمها میباشد. دلایل اهمیت این الگوریتمهای گوگل در سئو عبارتند از:
- فهم چارچوب فرآیند سئو سایت: یکی از مهمترین علل اهمیت الگوریتمهای گوگل برای سئو سایت، تعیین یک چارچوب کلی برای فعالیتهای سئو شما است. مطالعه داکیومنتهای این قوانین میتوانند به شما مسیر صحیح سئو، خطاهای احتمالی و نکات مهم در رشد سئو سایتتان را نشان دهند. اگر در تحلیل و ارزیابی سایت خود مشکل دارید، میتوانید از مشاوره سئو بهره مند شوید.
- جلوگیری از جریمه و پنالتی شدن سایت: برخی از الگوریتمها با هدف جریمه و پنالت کردن صفحات و سایتها ایجاد شدهاند. از جمله میتوان به الگوریتم پنگوئن که بر جریمه کردن وب سایتهایی که لینکهای دستکاری شده و تکنیکهای اسپم ایجاد میکنند، الگوریتم پاندا که در سئو محتوا بسیار مهم بوده و محتواهای کم کیفیت و ناکارآمد یا تکراری را پست میکنند و غیره اشاره کرد.
- کمک به رشد سریعتر و درک کارکرد گوگل: همانطور که مطالعه داکیومنتهای گوگل مهم است و میتواند درک شما را از نحوه رتبه بندی گوگل افزایش دهد، شما میبایست از الگوریتمهای گوگل نیز برای فهم این موضوع استفاده کنید. از سوی دیگر، این کار باعث میشود تا رشد سریعتری را در گوگل تجربه نمایید.
شما میتوانید با مطالعه جدیدترین الگوریتم های گوگل که در بخش بعدی بیان میکنیم، سطح اطلاعات خود را از قوانین سئو که همواره تغییر میکند افزایش دهید. در نتیجه بازدهی فعالیتهای سئویی خود را روی سایت بیشتر کرده و از این طریق نیز پروژهها را با موفقیت انجام دهید.
معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل
حال که به صورت کامل مقدماتی را بیان کردیم، نوبت آن است که جدیدترین الگوریتم های گوگل را به شما معرفی کنیم. در این خصوص میتوان گفت:
-
الگوریتم به روزرسانی محتوای مفید (Helpful Content)
این الگوریتم در سال 2022 توسط گوگل معرفی شده است. منظور از محتوای مفید، دادهای است که برای مخاطبان خاصی ایجاد شده که ویژگی تخصص به آن اضافه گشته، قابل اعتماد و معتبر بوده و خواسته یا نیازهای کاربران را برطرف میکند. گوگل در این الگوریتم و آپدیتهای آن که از سال 2022 تاکنون 4 بار آپدیت شده است، به موتور جستجو کمک میکند تا محتواهای باکیفیت را به مخاطبان نمایش دهد. گوگل همچنین میگوید هدف این الگوریتم کاهش رتبه سایتهایی است که به واسطه سئو صفحات خود را بالا آوردهاند در حالیکه جستجوگران از مراجعه به آن سایت غیر مفید نا امید شدهاند.
-
الگوریتم نقد و بررسی محصول (Product Review)
این الگوریتم هرچند جزو جدیدترین الگوریتم های گوگل به شمار نمیآید، اما به دلیل آپدیتهای مداومی که برای آن منتشر شده و کمتر کسی با آن آَشناست، باید در این لیست معرفی گردد. این دستورالعمل در سال 2021 منتشر شده است و هدف آن، تعیین محتواهایی با دادههای کامل از جمله فایلهای مالتی مدیا و غیره است که تحقیقات و مطالب عمیقی را برای محصول به خصوص نقد و بررسی آن ارائه میکنند. یکی از ویژگیهای مهم این الگوریتم، توجه به نویسنده و متخصصی است که در مورد شرح محتوا نگارش را انجام داده است.
آخرین آپدیت برای این الگوریتم به فوریه سال 2023 بازمیگردد که در آن، 11 زبان (غیر از فارسی) جدید اضافه شدند.
-
الگوریتم برت (Google BERT)
گوگل برت از جدیدترین الگوریتم های گوگل در چند سال اخیر است که بسیار مهم میباشد. این الگوریتم را میتوان جزوی از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل درنظر گرفت که برمبنای فناوری NLP یا پردازش زبان طبیعی، شاخهای از هوش مصنوعی کار میکند. هدف از گوگل برت درک کوئریهای سرچ شده توسط کاربران است که در نتیجه منجر به نمایش مرتبطترین و بهترین محتوا توسط گوگل میشود. جالب است بدانید که این الگوریتم زبان فارسی را نیز پشتیبانی میکند.
-
الگوریتم لینک اسپم (Link Spam)
از جدیدترین الگوریتم های گوگل که میتوان آن را به خاطر آپدیتهایش در این لیست قرار داد، الگوریتم لینک اسپم گوگل نام دارد. هدف این الگوریتم، جریمه سایتهایی است که اقدام به لینکسازی غیر متعارف میکنند. از جمله خرید و فروش لینکها، تبادل بیش از حد، پیوند متقابل، استفاده از لینکهایی با کلمات کلیدی و کامنتهای انجمنها، لینکهای تبلیغاتی. این الگوریتم به هوش مصنوعی SpamBrain مجهز شده است.
آخرین آپدیت این الگوریتم مربوط به دسامبر سال 2022 میشود که در این بروزرسانی، امکان شناسایی مستقیم هرزنامه، تشخیص سایتهایی که لینکها را خریداری کردهاند، سایتهایی که برای لینکسازی خروجی اقدام میکنند توسط SpamBrain آمده است.
-
بروزرسانی الگوریتم هسته گوگل (Update Core)
بیشتر آپدیتها در سال 2023 علاوه بر الگوریتم گوگل دی ام روم مربوط به الگوریتم هسته گوگل بودهاند. آپدیتهای این الگوریتم برای بهبود کیفیت نتایج نمایش داده شده در SERP گوگل، بهبود فرآیند رتبه بندی و ارائه محتواهای مفید انجام شدهاند.
-
الگوریتم یا سیستم اقتدار موضوعی (Topic authority system)
یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل در سال 2023، الگوریتم اقتدار موضوعی است که به موتور جستجو کمک میکند تا بتواند منابع و محتواهای خبره و تخصصیتر را که مرتبط و مفید با موضوع هستند شناسایی کند. از جمله سیگنالهایی که در این زمینه استفاده میشوند میتوان به بررسی موضوعات محلی یک سایت، تاثیرگذاری و اصالت خبری محتواهای سایت و نیز شهرتی که منبع انتشار محتوا دارد اشاره کرد.
شما کاربران میتوانید با برون سپاری خدمات سئو سایت خود، از رعایت بهینه سازی سایت خود مطابق با آخرین تغییرات و آپدیت های گوگل اطمینان حاصل کنید. همچنین شما کاربران میتوانید لیست کاملی از آپدیتهای حیاتی گوگل از سال 2003 – 2022 را نیز در ادامه مشاهده کنید.
نام الگوریتم یا بروزرسانی | تاریخ انتشار یا بروزرسانی |
The first major update is Florida Update | November 16, 2003 |
The Jagger Update | September 1, 2005 |
The Big Daddy Update | December 15, 2005 |
The Vince Update | January 18, 2009 |
The Caffeine Update | August 10, 2009 |
The May Day Update | April 28, 2010 |
The Panda Update | February 23, 2011 |
Freshness Update | November 3, 2011 |
Page Layout Update | January 19, 2012 |
The Penguin Update | April 24, 2012 |
Exact Match Domain Update | September 28, 2012 |
Payday Loan Update | June 11, 2013 |
The Hummingbird Update | September 26, 2013 |
Page Layout Refresh Update | February 6, 2014 |
The Pigeon Update | July 24, 2014 |
The Mobile Friendly Update | April 21, 2015 |
Quality Update | May 3, 2015 |
The RankBrain Update | October 26, 2015 |
Panda Core Algorithm Incorporation | January 11, 2016 |
Penguin Update 4 | September 23, 2016 |
Unnamed Update | November 10, 2016 |
Intrusive Interstitials Update | January 10, 2017 |
February 1 Update | February 1, 2017 |
February 7 Update | February 7, 2017 |
The Fred Update | March 7, 2017 |
June 25 Update | June 25, 2017 |
The Fall Flux | September 8, 2017 |
The Maccabees Update | December 12, 2017 |
Broad Core Algorithm Update | March 9, 2018 |
A “Small” Update | September 27, 2018 |
Unconfirmed Halloween Update | October 31, 2018 |
Valentine’s Day Update | February 13, 2019 |
The Florida 2 update | March 12, 2019 |
June 2019 Core Update | June 2, 2019 |
The Featured Snippets Update | August 1, 2019 |
The BERT Update | October 25, 2019 |
The BERT (Worldwide) Update | December 9, 2019 |
January 2020 Core Update | January 13, 2020 |
The Featured Snippet Deduplication | January 22, 2020 |
May 2020 Core Update | May 4, 2020 |
December 2020 Core Update | December 3, 2020 |
The Passage Ranking Update | February 10, 2021 |
The Product Reviews Update | April 8, 2021 |
The Known Victims Protection Update | June 10, 2021 |
The Page Experience Update | June 15, 2021 |
The June 2021 Spam Update | June 23, 2021 |
The Spam Update Part 2 | June 28, 2021 |
July 2021 Core Update | July 1 & July 12, 2021 |
The Google Link Spam Algorithm Update | July 26, 2021 |
Google Spam Update | November 3, 2021 |
Broad Core Update | November 17, 2021 |
November 2021 Local Search Update | November 30, 2021 |
December 2021 Product Review Update | December 1, 2021 |
The Page Experience Update | February 22, 2022 |
March 2022 Product Algorithm Update | March 23, 2022 |
May 2022 Core Update | May 22, 2022 |
July 2022 Product Reviews Update | July 27, 2022 |
The Helpful Content Update | August 25, 2022 |
September 2022 Product Review Update | September 20, 2022 |
معرفی الگوریتمها و آپدیتهای مهم گوگل
در ادامه میخواهیم راجع به آپدیتهای بزرگی که برای الگوریتمها از سال 2000 تا 2023 رخ داده است و معرفی آن الگوریتمها صحبت کنیم:
Florida
زمان: 16 نوامبر سال 2003
این الگوریتم یک نوع بروزرسانی است که به عنوان اولین و مهمترین آپدیت گوگل شناخته میشود. هدف از این الگوریتم، بهبود ارتباط و کیفیت نتایج است که با هدف قرار دادن تکنیکهای هرزنامه انجام شد و منجر به تغییراتی بسیاری در زمان خود گشت. علت اهمیت این آپدیت، اعلام تغییر رویکرد گوگل و آغاز یک سلسله تغییرات بود که منجر به تغییر رویه کار بسیاری از وبمسترها شد.
با ایجاد این الگوریتم، کاهش رتبه محسوسی را در محتواهای کاذب شاهد بودیم که با 3 ترفند کلاه سیاه زیر همراه بودند:
- صفحات doorway (صفحاتی که فقط برای رباتها نمایش داده میشود).
- کیورد استافینگ (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی).
- تکنیک Cloaking (برای مخفی کردن محتوا به کاربران و نمایش برخی دیگر از محتواها فقط به رباتها بودند).
قابل ذکر است که این بروزرسانی تاثیرات شدیدی روی نتایج گوگل داشت و در زمان تعطیلات رسمی رخ داد. در نتیجه بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی خرد دچار ضرر شدند. با این حال فهرست نتایج گوگل شاهد بالا آمدن سایتهایی با محتواهای ارزشمند و مرتبط شد. آموزش الگوریتم های گوگل مانند فلوریدا منجر شد تا بسیاری از سئوکارها روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنند و از فریب دادن گوگل اجتناب نمایند.
Jagger
زمان: 1 سپتامبر سال 2005
اولین مورد در لیست آموزش الگوریتم های گوگل، الگوریتم جگر نام دارد. این الگوریتم در قالب مجموعهای از بروزرسانیها ارائه شد که هدف اصلی آن لینکها و link schemeها بود. منظور از link schemeها، همان لینکهای اسپم است که برای دستکاری در نتایج گوگل یا غیر طبیعی کردن آن ایجاد شدند. در کل میتوان 3 بخش را تحت تاثیر الگوریتم Jagger دانست که به شرح زیر میباشند:
محتوای تکراری
این الگوریتم منجر به کاهش رتبه بندی سایتهایی شد که دارای محتواهای تکراری بودند. همچنین وبمسترهایی که دارای صفحات با مشکلات کنونیکال و صفحات کپی با urlهای مجزا بودند نیز دچار تغییراتی شدند.
بک لینک اسپم
در این بخش گوگل فاکتورهای دیگری را در وزن دهی بک لینکها اعمال کرد. از جمله میتوان گفت: سرعت لود برای لینکها، انکرتکست یا متنی که برای بک لینک نوشته میشود، محتوای صفحه ورودی. همچنین الگوریتم Jagger سایتهایی را که در بخش لینکسازی خارجی به صورت متقابل اقدام میکردند یا از لینک فارمها بک لینک میگرفتند، مورد تاثیر منفی خود قرار داد.
ترفندهای کلاه سیاه دیگر
این الگوریتم صفحاتی که دارای برخی ترفندهای کلاه سیاه بودند از جمله استفاده از کدهای CSS غیرمنطقی، ریدایرکتهای تاخیری و متون پنهان برای کاربر را جریمه کرد. توجه کنید که آموزش الگوریتم های گوگل و عبرت گرفتن از تغییراتی که در گذشته در پی بروزرسانیها رخ دادند میتواند در هدایت بهتر و اتخاذ تصمیمات مرتبط به سایت شما موثر باشد.
Big Daddy
زمان: دسامبر سال 2005
این الگوریتم در بخش مسائل فنی تغییراتی را ایجاد کرد که از آن جمله میتوان به نحوه رسیدگی به مسائل فنی، کنیبالیزیشن و ریدایرکتهای 301/302 اشاره نمود. بخش دیگری که توسط این الگوریتم تحت تاثیر قرار گرفت، فیلتر کردن سایتهایی بود که در قسمت لینکسازیهای غیرطبیعی، هرزنامهها و غیره فعالیت میکردند.
از دیگر مواردی که میتوان راجع به آموزش الگوریتم های گوگل در آپدیت Big Daddy بیان کرد، عبارتند از:
- افزایش توانایی موتور جستجو در درک و رتبه بندی صفحات که مبنای آن ارتباط و کیفیت بود.
- ایجاد تغییرات مهم در زیرساختهای گوگل.
- ایجاد مکانیسمهای خرید و فرآیندهایی برای ایندکس کردن صفحات.
- رسیدگی به مسائل کنیبالیزیشن، محتوای تکراری، مدیریت urlها.
- فراهم کردن زمینه برای ارائه بروزرسانیهای بعدی.
- همچنین یکی دیگر از مواردی که میتوان در این بخش به آن اشاره کرد، تمرکز بر جستجوی دقیقتر و قابل اعتمادتر است.
در حالت کلی الگوریتم و آپدیت Big Daddy در کنار موارد قبلی تاکید بسیاری بر ایجاد محتواهای باکیفیت که تمرکز آنها بر کاربران باشد و نیز و رعایت دستورالعملهای گوگل داشت. شما میتوانید با اقداماتی همچون مطالعه دستورالعملهای Webmaster که توسط گوگل ارائه شده است، بررسی سئو محتوا، بررسی سئو فنی سایت، بهینه سازی ساختار سایت (اطمینان از قابل پیمایش بودن صفحات سایت و رعایت عمق صفحات تا 3 صفحه)، بهینه سازی تجربه کاربری و غیره اقدامات مهمی را در بهبود سایت خود برای این الگوریتم انجام دهید.
Vince
زمان: 18 ژانویه سال 2009
مورد دیگری که میتوان برای آشنایی با الگوریتم های گوگل (آپدیتها) بیان کرد، Vince یا بروزرسانی وینس نام دارد. این بروزرسانی الگوریتمی زمان آشکار شد که وبمسترها، تسلط برندهای بزرگ بر نتایج صفحات SERP کلمات کلیدی متعدد را مشاهده کردند. این الگوریتم وزن اعتماد و شهرت برندها را در بهبود رتبه بندی نتایج صفحه سرپ افزایش داد که باعث شد تا نتایج تغییرات آن به نفع برندهای شناخته شده تمام شود.
بد نیست در آموزش الگوریتم های گوگل بدانید که چرا این الگوریتم ایجاد شده است. به همین خاطر باید گفتههای اریک اشمیت (مدیر عامل آن زمان گوگل) را مشاهده کنید که میگوید:
- اینترنت به سرعت در حال تبدیل شدن به حوضچهای از اطلاعات نادرست است.
- برندها روشی هستند که شما را به حوضچههایی تمیز هدایت میکنند.
- برند یک راه حل است نه مشکل.
با توجه به چنین گفتههایی میتوان به راحتی فهمید که فاکتور برند برای گوگل، یک راه حل برای دستیابی به محتواهای با ارزش تلقی میشد. در نتیجه بیراه نبود که این موتور جستجو الگوریتم و بروزرسانی Vince را ارائه کرد.
Caffeine
زمان: 8 ژوئن سال 2010
این بروزرسانی بزرگ برای الگوریتم کافئین، منجر به تازهتر و بهروزتر شدن نتایج جستجو میشود که توانسته است موتورهای جستجو را در روند نمایه سازی و ارائه جستجوهای تازهتر بهبود دهد. همچنین کافئین منجر شده است تا سرعت کار موتور جستجو در حالت کلی افزایش یابد. در حالت کلی الگوریتم کافئین برای دسترسی به دقیقترین و بهروزترین نتایج توسط کاربر ایجاد شده است.
به طور کلی باید گفت الگوریتم کافئین موتورهای جستجو را به فناوریهای جدید مجهز میکرد و باعث میشد تا صفحات وب آنها بهتر و سریعتر خزش، ایندکس و رتبه بندی شوند. به عنوان مثال میتوان به پردازش اطلاعات در حالت Real Time یا همان لحظه اشاره کرد که پس از انجام این کار، رتبه بندی بلافاصله در نتایج جستجو نمایش داده میشد.
در آموزش الگوریتم های گوگل برای بروزرسانی کافئین باید آن را یک تلاش و اقدام مهم برای بازسازی سیستم نمایه سازی درنظر گرفت. اگر بخواهیم دلیل ایجاد چنین الگوریتمی را بررسی کنیم، کافیست آمار زیر را مدنظر خود قرار دهید. اینترنت در سال 1998 و در سالهای اولیه خود در حدود 188 میلیون کاربر و 2.4 میلیون سایت داشت. سپس در سال 2009 ارقام به صدها برابر افزایش یافت. بدین معنا که تعداد کاربران به 1.8 رسید و بیش از 238 میلیون سایت به وجود آمدند.
Page Layout Algorithm Improvement
زمان: 19 ژانویه سال 2012
الگوریتم بهبود Page Layout یا ساختار صفحات، وب سایتهایی را که محتوای مفیدی در بخش بالایی سایت و صفحه قرار دادند را تشویق مینماید. همچنین یکی دیگر از کارکردهای این الگوریتم، جریمه کردن سایتهایی است که بیش از حد تبلیغات در بالای صفحه خود نمایش میدهند.
این الگوریتم در سال 2012 منتشر شد و گوگل آن را یک تغییر الگوریتمی در یافتن سایتهای باکیفیت عنوان کرد. تمرکز این الگوریتم به طرح بندی محتوایی است که در صفحه پس از کلیک روی لینک سایت در صفحه SERP نمایش داده میشود. این آپدیت سایتهایی که محتوای مفیدی در بخش بالایی خود ندارند و تبلیغات زیادی را نمایش میدهند تا کاربر مجبور به اسکرول به پایین صفحه شود، تحت تاثیر خود قرار میدهد.
نکته: گوگل در انتشار این آپدیت، درک خود از اهمیت درآمدزایی با قراردادن تبلیغات در بالای صفحه را ابراز کرده است. به همین خاطر اعلام کرد که این بروزرسانی تا زمانی که تبلیغات در حد معمولی و نه بیش از حد باشند، تاثیر منفی بر سایت شما نمیگذارد.
بنابر آخرین اظهارنظر در سال 2017 توسط Gary Illyes، تحلیلگر روندهای وب در گوگل، این الگوریتم همچنان مهم و تاثیرگذار است. در آموزش الگوریتم های گوگل حتما به پایدار بودن تاثیرات الگوریتم و وزن آن نیز توجه کنید.
الگوریتم YMYL
زمان: آگوست سال 2018
الگوریتم YMYL که به معنای “Your Money or your Life” است، با هدف تعیین ارزش صفحاتی که PQ باید بالا باشد، منتشر شد. چنین صفحاتی از نظر گوگل با عنوان YMYL Pages شناخته میشوند که فاکتور PQ (Page Quality) برای آنها حساستر است. با توجه به توضیح گوگل، صفحات YMYL، پیجهایی هستند که محتوای آنها برای سلامت یا تصمیمگیریهای آینده شما اهمیت و حساسیت بالایی دارند. مثلا صفحات با موضوعات تراکنشهای مالی، پزشکی، ایمنی، حقوقی و مقالات یا صفحات خبری و اطلاعاتی مهم.
در این آپدیت، گوگل ارزیابهایی که وظیفه رتبه بندی و بررسی محتوای سایت شما را دارند مورد خطاب قرار داده و از آنها میخواهد تا در بررسی صفحاتی با چنین ویژگیهایی، کیفیت محتوا را در سطح عالی درنظر بگیرند. زمانی که الگوریتم تشخیص دهد صفحه جدید در دسته صفحات YMYL قرار میگیرد، دقت بالایی را در اعطای امتیازات مرتبط با اعتبار، تخصصی بودن محتوا و قابل اعتماد بودن صفحات خواهد داشت. اینجاست که الگوریتم E-A-T اهمیت پیدا میکند. الگوریتمی که گوگل از آن برای تعیین اعتبار و تخصص محتوا استفاده مینماید و مکمل YMYL است.
قابل ذکر است که گوگل در کنار ارزیابی تاپیک محتوای شما، 2 فاکتور را برای تعیین این صفحات درنظر میگیرد:
- اول آنکه این صفحات از سایتهای معتبر و رسمی انتخاب خواهند شد.
- دوم آنکه محتوای آن باید با اعتبار و تخصص نگارش شده باشد.
آموزش الگوریتم های گوگل مانند این دستورالعمل میتواند به شما در انتخاب نوع نویسنده و محتوای آن کمک کند.
الگوریتم EAT
زمان: مارس سال 2014
گوگل در مارس سال 2013 به طور رسمی راهنمایی را برای سنجش کیفیت محتوا اعلام کرد. سپس فاکتورهای الگوریتم E-A-T را در سال بعد به آن اضافه نمود. شما میتوانید آخرین نسخه این فایل راهنمای 168 صفحهای را از این لینک دریافت کنید. آخرین آپدیت مربوط به 16 نوامبر سال 2023 میباشد.
الگوریتم E-A-T شامل 3 پارامتر است که برای وبمسترها ارائه شده تا از درک نحوه امتیازدهی کیفیت محتوای خود آگاه شوند. در این الگوریتم 3 فاکتور مهم درنظر گرفته شدهاند که عبارتند از:
فاکتورها | توضیحات |
Experience – تجربه | در این بخش تجربه شخصی و زندگی فرد نویسنده در رابطه با موضوع درنظر گرفته میشود. |
Authoritativeness – اعتبار | در این بخش اعتبار منبع تولید محتوا به عنوان یک سورس قابل اعتماد درنظر گرفته میشود. |
Trust – اعتماد | مهمترین فاکتور در میان همه عوامل است؛ چراکه صفحاتی که این پارامتر را ندارند، امتیاز بسیار پایینی دریافت میکنند. بدون آنکه درنظر گرفته شود چقدر تجربه یا تخصص یا شایستگی برای محتوا وجود دارد. اعتماد، صادق بودن و ایمن بودن صفحه موردنظر درنظر گرفته میشود. |
اگر بخواهیم برای هرمورد از این فاکتورها مثال بزنیم میتوان گفت:
- تجربه: صفحهی نقد و بررسی فردی که شخصا یک محصول را تست کرده و در آن حوزه تولید محتوا میکند اشاره کرد.
- اعتبار: صفحاتی از سایتها و سازمانهای دولتی که به عنوان سورسی برای انتشار اطلاعیهها و قوانین یا ارائه خدمات درنظر گرفته میشوند.
- اعتماد: یک صفحه با موضوع اقتصادی اما اسکم هرگر نمیتواند حتی با تولید محتوای باکیفیت و تخصصی امتیاز بگیرد.
الگوریتم EEAT
زمان: دسامبر 2022
این الگوریتم آپدیتی برای E-A-T است که با اضافه شدن یک E در ابتدا (Expertise یا تخصص) در دسامبر سال 2022 معرفی شد. در خصوص این فاکتور میتوان گفت:
- Expertise: در این بخش تعیین میشود که آیا نویسندگان به موضوع مدنظر تخصص دارند یا خیر. همچنین در این قسمت صلاحیت و اعتبار آنها در ارائه محتوایی که منتشر کردهاند، تشخیص داده میشود.
نکته: مهم است که فرق تخصص با تجربه را درک کنید. تخصص برمبنای دانش و مهارت شما است. در حالیکه تجربه براساس اعمال شما در گذشته میباشد.
اگر بخواهیم یک مثال برای Expertise بیان کنیم باید به محتوای تولید شده با موضوع “تدابیر مهم در بازسازی برق خانه” اشاره کرد که باید توسط یک برقکار ماهر بیان گردد.
حال ممکن است بپرسید که چگونه شما یا فردی که به عنوان ربات گوگل شناخته میشود، میتواند این فاکتورها را متوجه شود. در این خصوص میتوان گفت:
- با بررسی صفحه “درباره ما” سایت یا بررسی صفحه “معرفی یا پروفایل” نویسنده، در مورد اینکه سایت یا نویسنده یک سورس مورد اعتماد است اقدام میشود.
- با توجه به مطالبی که سایتها، مقالات، نظرات یا اخبار و سایر دادههای مهم در مورد وب سایت شما یا نویسنده بیان کردهاند. این اطلاعات باید به صورت مستقل و بیطرف باشند.
- با بررسی محتوایی که نویسنده قرار داده است، ویدیو و یا موارد پیرامون آن مانند نظرات که معمولا تخصص یا عدم مهارت او را بیان میکنند برای تعیین فاکتورهای Experience یا Expertise اقدام میشود.
الگوریتم Rank Brain
زمان: اکتبر سال 2015
این الگوریتم مربوط به هسته گوگل است که از فناوری ماشین لرنینگ برای اهدافی از جمله:
- مرتبط کردن نتایج.
- پردازش و درک درخواستها.
قبل از اعمال این الگوریتم، تغییرات در نتایج گوگل برمبنای تصمیمات و دادههای انسانی انجام میشده است. اما اکنون این تغییرات توسط هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ انجام میگردد. رنک برین با بررسی فیدبک کاربران، برای اعمال الگوریتم یا برگرداندن آن تصمیم گیری میکند.
جالب است بدانید که گوگل در یک تست، از Rank Brain و گروهی از مهندسان خود خواست تا تغییری را برای بهتر کردن یک جستجوی خاص انجام دهد. نتیجه آن بود که Rank Brain به اندازه 10% بهتر از آنها اقدام کرد.
اکنون Rank Brain قادر است تا به صورت کامل آنچه که شما از او میپرسید را درک کرده و نتایجی که 100% دقیق هستند را در صفحه SERP نمایش دهد.
در مورد نحوه کارکرد این الگوریتم میتوان به پستی از گوگل اشاره کرد که در آن میگوید Rank Brain از فناوریای به نام “Word2vec” برای تبدیل کیوردها به یک مفهوم استفاده میکند. مثلا این تکنولوژی کمک میکندکه Rank Brain ارتباط دو کلمه پاریس و فرانسه را به عنوان پایتخت و کشور درک کند نه به عنوان دو شهر مثل دوسلدورف (یک شهر) و فرانسه.
الگوریتم Mum
زمان: می سال 2021
الگوریتم مام یا Mum یک بروزرسانی برای گوگل است که مخفف عبارت “Multitask Unified Model” میباشد. این بروزرسانی پس از Bert دومین الگوریتمی است که جستجوهای سنتی مبتنی بر کلمات کلیدی را به جستجوهای پیشرفتهتر تبدیل میکند. بنابر آنچه Pandu Nayak به عنوان همکار گوگل بیان میکند، این الگوریتم 1000 برابر قویتر از الگوریتم Bert میباشد.
الگوریتم مام کمک میکند تا برمبنای ساختار شبکه عصبی T5 (توسعه داده شده توسط گوگل)، به عنوان یک مدل چند وجهی توانایی فهم 75 زبان، خواندن و درک همزمان متون را داشته و از منابع مختلف متنی و تصویری در تمامی زبانها برای ارائه پاسخ استفاده کند. در واقع این الگوریتم به موتور جستجوی گوگل کمک کرده است تا در رفع موانع زبانی، پردازش متن، درک اطلاعات در قالبهای مختلف و بهبود تجربه کاربری بهتر از گذشته عمل کند.
به عنوان مثال شما در گوگل میپرسید که “رشته کوه Adams را پیاده روی کردهاید و اکنون میخواهید رشته کوه Fuji را بپیمایید. باید برای چه دشواریهایی آماده شوید؟” در پاسخ اکنون گوگل تصاویر، مقالات و تمامی دادهها از زبانهای مختلف را بررسی کرده و پاسخهایی را میدهد. این الگوریتم با بررسی عباراتی مانند آماده شدن، کوهنوردی، پیاده روی میتواند آمادگیهایی را درنظر بگیرد. از جمله آمادگی جسمی و به همراه داشتن وسایل مناسب. همچنین این الگوریتم کمک میکند که دادهها را به خوبی تحلیل کند. مثلا میفهمد که هر 2 کوه ارتفاع مشابهی داشته و در فصل پاییز یا زمستان بارانی است.
الگوریتم Product Reviews
زمان: آپریل سال 2021
این بروزرسانی و الگوریتم منجر میشود تا صفحاتی که دارای بخش نقد و بررسی هستند، پاداش (امتیاز بیشتری) بگیرند؛ چراکه اطلاعات مفید را ارائه میکنند. دادههای کاربردی که میتواند منجر به روشنگری برای محصول یا خدمات شما بشود را ارائه میکنند. از جمله نقد و بررسیهایی که در این الگوریتم تعریف شدهاند، عبارتند از:
- این نقد و بررسیها دارای محتواهای منحصر به فرد راجع به محصول، نحوه استفاده، ظاهر فیزیکی و مشخصات آن هستند.
- در مورد مزایا و معایب محصول یا خدمات صحبت کردهاند.
- در مورد نقاط قوت و تمایز محصول و خدمات شما صحبت کردهاند.
- نکات کلیدی را برای تصمیم گیری و کمک به خریداران دارند.
این الگوریتم تا ماه آپریل سال 2023 نیز به طور مداوم بروزرسانی شده و قابل استناد است.
نکته: یکی از نکات مهمی که گوگل در مورد ارزیابی بررسیها مطرح کرده است، توجه به سطح سایت شما است. اگر پلتفرم شما بازبینیهای زیادی نداشته باشد، ارزیابی در تمام سایت رخ نخواهد داد. توجه کنید که این سیستم بنابر گفته گوگل تنها در زبانهای انگلیسی، روسی، ایتالیایی، ویتنامی، اسپانیایی، اندونزیایی، پرتغالی، آلمانی، هلندی، لهستانی و فرانسوی کار میکند.
الگوریتم Helpful content
زمان: آگوست سال 2022
اگر آموزش الگوریتم های گوگل را در سالهای اخیر مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که محتوا یکی از مهمترین عناصر در سئو سایت شما است. هرچقدر جلوتر میرویم، اهمیت آن در جذب امتیاز بیشتر سئو افزایش مییابد. الگوریتم Helpful content حضور نتایج مرتبط به سایتهایی که محتواهای زیادی به صورت غیر مفید یا با بیرضایتی کاربر داشتند را کمتر کرد.
این الگوریتم در سیستم رتبه بندی خودکار گوگل اضافه شده و اصلیترین هدف آن کمک (پاداش دادن) به دیده شدن محتواهایی است که مفید بوده و کاربر از آن راضی است. آخرین آپدیت برای این الگوریتم مربوط به سپتامبر سال 2023 است.
در واقع این الگوریتم را میتوان اقدامی مهم برای گوگل در مقابله با تولید محتواهای بیرویه و با هوش مصنوعی دانست. مهم است که وبمستران برای تولید محتوای خود ارزش قائل شده، از ایجاد هرزنامهها جلوگیری کنند، به سوالات کاربران پاسخ داده و آن را کاربر محور کنند. در حقیقت میتوان گفت با چنین الگوریتمهایی اثر ترفندهای فرعی سئو و پرکردن آن با کلمات کلیدی یا تکرار مداوم گذشته است.
از جمله پارامترهایی که میتوانند بیانگر مفید بودن محتوا باشند عبارتند از:
- اصالت و کیفیت محتوا.
- مورد اعتماد و تخصصی بودن محتوا.
- کاربر محور بودن محتوا.
- پرهیز از تولید محتوا با هدف رسیدن به نتایج اول گوگل.
- درک و رعایت الگوریتم E-E-A-T.
دیدگاهتان را بنویسید