کسب رضایت کاربر و کسب رضایت موتور‌های جستوجو دو عاملی است که یک سایت را به موفقیت نزدیک می‌کند.

سئو مهم‌ترین عامل برای رسیدن به این اهداف است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک سایت جذاب و کاربر پسند را طراحی کرده‌اید، که هیچ کاربری به سراغ آن نمی‌آید، به مانند این که شما یک فروشگاه مدرن و مجهز را در جایی احداث کنید که هیچ آدمی از آن‌جا رد نمی شود! پس از این رو برای رونق و پیشرفت سایتتان باید جامعه هدف را با آن آشنا کنید. سئو بهترین و کارآمدترین راه برای جلب نظر جامعه هدف است.

با استفاده از آموزش سئو به راحتی می‌توان فروشگاه سوت و کور خود را به محلی برای رفت و آمد کاربران تبدیل کرد. این دقیقا همان چیزی است که موتورهای جست و جو گوگل را به وجد می‌آورد و آن‌ها نیز رفته رفته ارزش و اعتبار ویژه‌ای برای سایت شما قائل می‌شوند.

از این رو با آموزش سئو 0 تا 100 کاربران و موتور‌های جستوجو را می‌توانید مشتاق به بازدید از سایتتان کنید و این موضوع، مهم‌ترین عاملی است که یک کسب و کار برای رونق و پیشرفت خود به آن نیاز دارد.

در این مقاله می‌توانید تمام آنچه که از یک دوره جامع آموزش سئو توقع دارید، برسید و بعد از آن با بالا زدن آستین‌های خود، برای پیشرفت و رونق کسب و کارتان اقدام کنید!

سئو چیست؟ مقدمه ای برای پیشرفت

کاربرد سئو

سئو یا SEO مخفف کلمه search engine optimization می باشد و به مجوعه اقدامتی می گویند که شما با استفاده از آن ها می توانید وبسایت خود را بر روی کلمات کلیدی مورد نظرتان به صفحه اول گوگل برسانید. در این مطلب ما قصد داریم تا از آموزش سئو برای شما کلی صحبت کنیم.

سئو، یک منبع درآمد آینده است.

با آموزش سئو شما می توانید با توجه به شرایطی که کرونا ایجاد کرد، به راحتی به درآمد برسید. زیرا با ورود ویروس کرونا، مسیر رشد دنیای دیجیتال چندین برابر شد و اکثر کسب و کارها به این نکته پی برده اند که باید دیگر آنلاین شوند.

حال فقط داشتن یک سایت کافی نیست، کسی که درآمد بیشتری می خواهد و دوست دارد سهم بازار خودش را بگیرید، بهترین گزینه سئو سایت می باشد.

.شما می توانید با یادگرفتن سئو به راحتی، هر سایتی را به صفحه اول گوگل رسانده و به آن کسب و کار کمک کنید تا درامد خود را چندین برابر افزایش دهد

آیا همه سایت ها و کسب و کارها نیاز به آموزش سئو دارند؟

آموزش سئو، نیاز تمامی کسب و کارها

افزایش فروش و افزایش مشتری مهم‌ترین مسائلی هستند که صاحبان کسب و کار‌ها همواره به آن توجه دارند. آموزش سئو می‌‌تواند مهم‌ترین گام برای این امر باشد. با مثالی این موضوع را شفاف تر توضیح می‌دهیم.

فرض کنید دو فروشگاه، محصولی مشابه را به فروش می‌رسانند، به نظر شما کاربر یا مشتری کدام فروشگاه را برای خرید انتخاب می‌کند؟ بدون شک سایتی که رتبه‌ی بهتری در سرچ گوگل داشته باشد، اعتبار و ارزش بیشتری از دید مشتری دارد.

از این رو با آموزش سئو مقدماتی تا پیشرفته علاوه بر جذب مشتری اعتبار و ارزش کسب و کارتان را نیز افزایش می‌‌یابد و افراد نیز اعتماد بیشتری به سایت شما دارند.

این که همه‌ی سایت‌ها و کسب وکار‌های اینترنتی به سئو نیاز دارند یک موضوع کاملا بدیهی و مشخص است.

شاید سوال بهتر این باشد که آیا صاحبان کسب وکار‌ها باید به صورت خود آموز سئو را یاد بگیرند و یا بهتر است که این مهم را به سئو کار‌ها بسپارند؟

برای جواب به این سوال باید گفت که هیچ کسی به اندازه خودتان دلسوز سایت و کسب و کارتان نیست و از این رو بهتر است که دست به کار شوید و خود با گذراندن دوره جامع آموزش سئو، بهترین استراتژی را برای موفقیت و پیشرفت سایت و کسب وکارتان بچینید.

مهمترین بخش های سئو

مهمترین بخش های آموزش سئو

• الگوریتم های گوگل
• سئو تکنیکال (Techniacal SEO)
• سئو داخلی (On-Page SEO)
• سئو خارجی (Off-Page SEO)
• سرچ کنسول (Search Console)

مهم ترین الگوریتم های گوگل

مهمترین الگوریتم های گوگل در آموزش سئو

هنگامی که در گوگل به دنبال موضوعی هستید، مرتبط ‌ترین مقالات با توجه به سرچ شما در نتایج گوگل نماش داده می‌شوند. برای نمایش بهترین و مرتبط‌ ترین نتایج، گوگل دست به کار شده و الگوریتم‌های مختلفی را برای این موضوع روی کارآورده است.

این الگوریتم ‌ها به طور پیوسته در حال آپدیت شدن هستند و تغییرات مختلفی در آن‌ ها اتفاق می‌افتد تا کاربر در سریع‌ترین زمان ممکن بتواند به موضوع دلخواهش برسد. الگوریتم ها جایگاه و رتبه سایت شما را در نتایج گوگل مشخص می کنند.

از این رو با یادگیری آموزش سئو 0 تا 100 قادر خواهید بود با استفاده از تکنیک های مختلف نظر الگوریتم های گوگل را به خود جلب کنید و به رتبه و جایگاه خوبی در سرچ ها برسید.

الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندا

اگر محتوا‌ های سایت نظیر عکس، مقالات، ویدیو ‌ها و… از سایر سایت ‌ها کپی شده باشد، الگوریتم پاندا این اطلاعات را به موتور ‌های جستوجو گوگل اطلاع می ‌دهد. گوگل نیز برای آن که از رتبه گرفتن سایت‌ هایی که همواره مطالب خود را از جاهای دیگر کپی می‌کنند، جلوگیری کند، آن‌‌ها را هیچگاه در نتایج اولیه خود نشان نمی ‌دهد.

الگوریتم پاندا از سال 2011 برای جلوگیری از کپی برداری روی کار آمده و از آن زمان بازار کار تولید انواع محتوا بسیار داغ شده است. از این رو برای آن که به جایگاه مطلوبی در نتایج گوگل برسید به هیچ عنوان متن، عکس و هیچ چیز دیگری را از سایت های دیگر کپی نکنید.

الگوریتم پنگوئن (Penguin)

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن از دیگر الگوریتم های مهم گوگل است که از آوریل 2012 به عنوان یکی از الگوریتم های گوگل معرفی شده است. این الگوریتم تمام تمرکزش بر روی لینک های سایت و بک لینک های آن است.

اگر با بک لینک آشنایی ندارید در ادامه آن را به طور کامل شرح می دهیم. گوگل اهمیت بسیار بالایی برای بک لینک های قدرتمند قائل است و اگر از بک لینک های خوب استفاده کنید، احتمال افزایش رتبه شما در نتایج گوگل بسیار افزایش می یابد.

در کنار بک لینگ های خوب، بک لینک های مخرب نیز وجود دارد، که می تواند تاثیر منفی در رتبه و جایگاه سایت داشته باشد که در آموزش سئو مقدماتی تا پیشرفته با آن نیز آشنا می شوید.

الگوریتم برت (Bert)

گوگل برت

شما هنگامی که می خواهید موضوعی را در گوگل سرچ کنید از زبان رسمی استفاده می کنید و یا از زبان محاوره؟ ما در زندگی روزمره تمام مکالماتمان به صورت محاوره است و از این رو گوگل نیز الگوریتم برت را به وجود آورده تا بتواند راحت تر با انسان ها ارتباط برقرار کند.

از این رو این الگوریتم سبب می شود تا گوگل زبان انسان را راحت تر درک کند و دقت بیشتری در تحلیل کوئری کاربران داشته باشد. به همین دلیل گوگل با استفاده از الگوریتم برت نتایج دقیقی را به شما نمایش می دهد. توجه به این الگوریتم یکی دیگر از مواردی است که باید در آموزش سئو 0 تا صد با آن آشنا شوید.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار

قبل از روی کار آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار معمولا سایت‌ هایی در نتایج گوگل رتبه خوبی داشتند که از کلمات کلیدی بیشتری استفاده می کردند.

این موضوع کیفیت مقالات منتشر شده روی سایت ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می داد و کاربر به سختی می توانست مقاله باکیفیتی را پیدا کند و همچنین سایت هایی که به کیفیت محتواهای خود اهمیت می دادند هیچ گاه نتایج خوبی را در گوگل به دست نمی آوردند.

مرغ مگس خوار روی کار آمد تا شرایط را کاملا بر عکس کند. حال سایت هایی که از تعداد کلمات کلیدی زیادی استفاده می کنند، از طرف گوگل جریمه می شوند و رتبه آن ها کاهش می یابد. در مقابل سایت هایی که از کیفیت مقالات خوبی برخوردارند به جایگاه مناسبی در سرچ گوگل می رسند.

از این رو می توان گفت که امروزه تولید محتوا و سئو برای افزایش رتبه سایت بسیارلازم و ضروری هستند. در ادامه آموزش سئو مقدتاتی تا پیشرفته توضیحاتی را برای انتشار یک محتوا باکیفیت و سئو شده بر اساس الگوریتم های گوگل را بیان می کنیم.

الگوریتم کبوتر (Pigeon)

الگوریتم کبوتر

توجه به کلمات کلیدی و تولید محتوا کاملا سئو شده از زمانی که الگوریتم کبوتر پای خود را در دنیای الگوریتم های گوگل گذاشت رواج پیدا کرد. این الگوریتم زمانی که کاربر کلمه ای را سرچ می کند در سایت شما به دنبال کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوع می‌ گردد و در صورت وجود چنین کلمه ای آن را به گوگل اطلاع می دهد.

گوگل نیز به دلیل وجود کلمات کلیدی مهم و پرکاربرد در سایتان، رتبه شما را در نتایج خود بالاتر می برد.

الگوریتم گوره خر(zebra)

الگوریتم گورخر

این الگوریتم ساختار کلیه‌ی سایت هایی که در زمینه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت دارند را مورد بررسی قرار می ‌دهد و آن‌هایی که کیفیت پایینی داشته و سایت بی ارزشی محسوب می ‌شوند را از نتایج گوگل حذف می ‌کند.

دلیل این موضوع جلوگیری از سو استفاده و کلاه برداری برخی از سایت ‌ها بوده است. از این رو باید به نکاتی پس از گذراندن دوره جامع آموزش سئو توجه کنید که هیچگاه به دام این الگوریتم بی رحم نیوفتید. از جمله این نکات می‌توان به دارای بودن سایتتان از نماد الکترونیک اشاره کرد.

توجه به تجربه کاربری و رابط کاربری از دیگر موارد مهم از دید الگوریتم گوره خر است. به طور کلی بهترین کاری که باید برای مقابله با این الگوریتم انجام دهید، راضی نگه داشتن مشتری است، هر چه مشتریان راضی ‌تر باشند، الگوریتم گوره خر نیز از شما راضی‌تر است!

الگوریتم Mobaile First Index

الگوریتم mobile first index

در سال‌های نه چندان دور همه‌ی ما برای تماشای سایت‌ها به سراغ لپ تاپ و کامپیوتر‌های خود می‌رفتیم و احتمال آن که سایتی را با گوشی باز کنیم بسیار کم بود؛ اما رفته رفته با افزایش تکنولوژی و روی کار آمدن گوشی‌هایی که امکاناتش حتی از یک لپ تاپ‌ هم بیشتر بود، استفاده از گوشی همراه روز به روز افزایش یافت.

اما در این هنگام سایت ها با مشکلی روبه‌رو شدند و آن هم نمایش بد آن ها در گوشی های همراه بود. گوگل برای حل این مشکل الگوریتم Mobaile First Index را معرفی کرد؛ تا سایت‌ها مجبور شوند که سایت‌های خود را برای کاربران موبایلی نیز طراحی کنند تا افراد در هنگام بازدید از آن ها مشکلی نداشته باشند.

به طور کلی رسپانسیو بودن سایت ها یکی از مهم ترین عواملی است که باید تمام سئوکار ها با آن آشنا باشند و با طراحان سایت برای طراحی رسپانسیو ارتباط برقرار کنند.

سئو تکنیکال و مزایای آن

سئو تکنیکال و مزایای آن

بسیاری از سایت‌ها با آن که تمام نکات لازم برای تولید محتوا و لینک سازی را رعایت کرده‌اند، اما باز هم مورد لطف و عنایت گوگل قرار نگرفته و رتبه خوبی در بین رقبا ندارند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در این مواقع باید آن را تحلیل و بررسی کنید، سئو تکنیکال است.

به طور کلی می‌توان گفت که در سئو تکنیکال پایه‌‌ای را برای نتیجه گرفتن از سئو داخلی و خارجی می‌سازیم. سئو تکنیکال با مسائل فنی سایت، کدهای برنامه نویسی، ربات‌ها و به طور کلی با مسائل مرتبط با موتور جستجو سروکار دارد.

امروزه سرعت‌ سایت‌ یکی از مهم‌ ترین فاکتور ‌ها برای رتبه گرفتن از گوگل است، که برای افزایش آن بیش از پیش باید به رعایت قوانین و استانداردهای سئو تکنیکال نیاز داریم. از این رو در دوره آموزش سئو 0 تا 100 با این موضوعات آشنا می‌شوید.

افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت

سرعت وب سایت در حال حاضر اگر مهم‌ترین موضوع در زمینه‌ی سئو نباشد قطعا جزو مهم‌ترین موارد قرار می‌گیرد.

سایت آمازون اعلام کرده که هر 100 میلی ثانیه تاخیر در لود شدن سایت، سبب کاهش فروش یک درصدی این فروشگاه می‌شود. حتما برای شما هم بارها پیش آمده که برای خواندن مطلبی تب‌های مختلفی را در مرورگر باز کردید و محتوا سایتی را خوانده‌اید که سریع‌تر لود شده است.

از این رو سرعت کم سایت نه تنها رتبه شما را در گوگل متزلزل می‌کند بلکه می‌تواند کاربران شما را نیز کاهش دهد.

بهینه سازی کدهای سایت

بهینه سازی کدهای سایت

کدهای سایت یکی از مهم ترین مسائل برای افزایش سرعت سایت ها هستند. موتور جستجو گوگل سایت شما را با کدهایی که در آن نوشته اید، مورد ارزیابی قرار می دهد و اگر این کد ها نامنظم و بی کیفیت باشند، قطعا با مشکلات مختلفی روبه رو خواهید شد که از جمله مهم ترین آن ها از چشم گوگل افتادن است.

علاوه بر این موضوع اگر کدهای موجود در سایت زیاد باشند، طبیعی است که خزنده های گوگل زمان بیشتری را باید برای خواندن آن ها صرف کنند و از این رو احتمال کاهش سرعت سایت وجود دارد و به طبع آن رتبه سایت نیز در گوگل بسیار کاهش می یابد.

اما اگر برنامه نویسی سایت را بلد نیستید و سایت شما وردپرسی است می توانید با استفاده از افزونه های مختلف کد های سایت خود را بهینه کرده و سئو آن را ارتقا دهید.

به طور کلی مبحث بهینه سازی کدها یکی از مهم ترین مباحث در آموزش سئو 0 تا 100 است.

استفاده از کش یا Gzip

آموزش استفاده از کش یا gzip

قطعا شما هم تا به حال فایل هایی را به صورت zip درآورده اید تا حجم آن‌ ها کم شود و بتوانید این فایل ها را با سرعت بیشتری برای دیگران ارسال کنید.

این کار را می توان برای کاهش حجم صفحات سایت ها با استفاده از Gzip نیز انجام داد. به طور کلی هنگامی که کاربر سایت شما را باز می کند، درخواست دریافت اطلاعات به سرور ارسال می شود و بعد از آن که سرور درخواست را دریافت کرد، فایل ‌های سایت شروع به لود شدن می کنند، حال اگر این اطلاعات را با Gzip کاهش داده باشید، صفحه برای کاربر سریع تر لود می شود.

فشرده سازی فایل های CSS و JS

آموزش سئو و افزایش سرعت سایت

برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از مهم ترین کارهایی که باید در سئو انجام دهیم، فشرده سازی فایل های css و js است. معمولا سایت‌ها دارای تعداد زیادی از فایل های css و جاوا اسکریپت هستند که این موضوع سبب دیر لود شدن صفحه مورد نظر می شود.

از این رو برای آن که بتوان سرعت لود صفحه را افزایش داد، باید این فایل ها را کاملا فشرده و تبدیل به یک فایل css و یک فایل js کرد. این امر یکی از مهم ترین کار هایی که برای افزایش سرعت سایت در آموزش سئو 0 ت 100 با آن آشنا می شوید.

بهینه سازی فایل Robots.txt

آموزش سئو و بحث فایل robots.txt

Crawler یا خزنده‌ های گوگل ربات هایی هستند که در سایت می چرخند و اطلاعات آن ها را استخراج می کنند. به طور کلی این خزنده ها هر بار که به سایت ها سر می زنند مقدار مشخصی از اطلاعات سایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.

از این رو برای آن که بتوان اطلاعات مهم تر را در اختیار آن ها قرار داد بهتر است که خود به خزنده ها اعلام کنیم که کدام مطالب سایت ما را ببیند.

با این روش مطالب مهم ما با سرعت بیشتری در نتایج سرچ گوگل قرار می گیرد. برای مشخص کردن مسیر حرکت خزنده های گوگل باید از فایل Robots.txt استفاده کنیم.

ساخت نقشه سایت (Sitemap)

ساخت نقشه سایت و تاثیر آن در سئو

بسیاری از سایت‌ها پس از انتشار مطالب با این مشکل روبه‌رواند که محتوا آن‌ها در صفحات گوگل قرار نمی‌‌گیرد و یا به عبارتی INDEX نمی‌شوند. از این رو مدت‌ ها طول می ‌کشد تا محتوا شما در نتایج سرچ گوگل برای کاربران نمایش داده شود.

اما اگر نقشه سایت داشته باشید، موتور جستجو گوگل راحت تر با سایت ارتباط برقرار می کند و راحت تر محتوا های سایت مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد. توجه به ساخت نقشه یکی از مهم ترین مفاهیمی است که در دوره جامع آموزش سئو باید به آن پرداخته شود.

اگر دارای سایت وردپرسی هستید برای ساخت نقشه سایت کار سختی را پیش روی خود نداشته و فقط می‌ توان با نصب افرونه yoast seo این مهم را انجام داد.

استفاده از structured data

استفاده از استراکچر دیتاها

structured data به معنی داده‌های ساختار یافته است که به موتور جستجو گوگل کمک می کند تا بتواند مطاب سایت را راحت تر درک کرده و راحت تر با آن ها ارتباط برقرار کند.

به نوعی با استفاده از structured data می توان محتوا سایت با فرمتی طراحی کرد که طبق استاندارد‌‌های گوگل است.

طراحی صفحات با توجه به استاندارهای داده های ساختار یافته تاثیر زیادی در افزایش رتبه سایت دارد و می‌ توان آن را یکی از مهم ترین فاکتور های سئو معرفی کرد.

واکنشگرا بودن سایت (Responsive)

رسپانسیو بودن سایت

واکنش‌گرا بودن سایت یعنی این که سایت برای تمامی دستگاه‌های موجود نظیر لپ تاپ، تبلت، گوشی همراه و… طراحی شده، تا کاربر برای بازدید از سایت محدودیتی نداشته باشد.

در سال‌های اخیر بیشتر افراد سایت‌ها را با گوشی همراه خود دنبال می‌کنند و به نوعی کاربران موبایلی از کاربرانی که با لپ تاپ و کامپیوتر سایت‌ها را باز می‌کنند، بسیار بیشتر شده است.

از این رو بهتر است که به طراحی رابط کاربری برای گوشی همراه بیش از پیش اهمیت داد، تا کاربر زمان بیشتری را در سایت بماند و از این طریق بتوان رتبه‌ی سایت را در گوگل افزایش داد.

سئو داخلی (On-Page SEO)

آموزش سئو داخلی

این که شما بهترین و جذاب‌ترین مطالب را در سایت انتشار دهید، بدون آن که حتی یک نفر هم آن را نبیند، چه حسی را به شما منتقل می کند؟ ناامیدی و خستگی از کار بیهوده تنها دستاورد شما از انتشار مطالب بی بازدید است.

سئو داخلی آن چیزی است که شما را از ناامیدی خارج می‌کند و پس از مدتی با افزایش بازدید شما را به وجد می‌آورد. هر کاری که در داخل سایت برای جذب مخاطب انجام می‌دهید، مرتبط با سئو داخلی می‌شود. گذاشتن پست‌های جالب و جذاب، لینک ‌های مختلفی که صفحات سایت را به هم وصل می‌کند و… از جمله کار هایی است که می توان برای سئو داخلی انجام داد. به طور کلی هر چقدر آموزش سئو داخلی را بهتر یاد بگیرید، خزنده های گوگل بیشتر شما را می بینند و توجه بیشتری به شما دارند. چه چیزی بهتر از این؟

تایتل و عنوان صفحه (Meta Tilte)

عنوان سئو و تاثیر آن بر سئو

عنوان صفحه در سئو داخلی اهمیت بسیار بالایی دارد همچنین یک عنوان خوب و متناسب با کسب و کارتان، در جذب مخاطب نیز تاثیر گذار است.

توصیه می شود که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان صفحه قرار دهید، چرا که کاربر پس از سرچ کردن عبارتی در گوگل، با متن آبی رنگی که بولد شده روبه رو می شود؛ این متن آبی رنگ همان عنوان صفحه ی شما است.

ترفندهای مختلفی برای جذاب کردن عنوان وجود دارد، نظیر استفاده از اعداد، قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان و… . به طور کلی برای این موضوع راهکار های زیادی وجود دارد که در آموزشات دیگری seoedu به آن‌ ها اشاره می کنیم.

دیسکریپشن و توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا

هنگامی که مطالبی را در گوگل سرچ می کنید در زیر عنوان که با رنگ آبی و بولد شده نمایش داده می‌ شود، دیسکریپشن و توضیحات متا قرار می گیرد.

حتما برای شما پیش آمده است که قبل از ورود به سایت برای به دست آوردن خلاصه ای از مطالب آن، توضصیحات متا را خوانده باشید. هر چه این توضیحات واضح تر باشد و موضوع کلی صفحه را به خوبی به شما برساند، احتمال آن که صفحه را باز کنید نیز افزایش پیدا می کند.

با نوشتن متا خوب و جذاب نرخ کلیک سایت روز به روز بیشتر و بهتر می شود. از این رو یکی از مباحث مهم در آموزش سئو 0 تا 100 توجه به توضیحات متا است.

آدرس صفحات و یو آر ال ها (URL)

آدرس صفحات

برخی از سایت برای آدرس صفحات خود نام های عجیب و غریبی انتخاب می کنند که حتی گاها خودشان هم یادشان می رود! اما در مقابل سایت هایی داریم که با خواندن URL آن‌ها به راحتی می توانیم محتوا صفحه اش را حدس بزنیم و از طرفی این url بهتر و راحت تر در ذهنمان باقی می ماند.

برای مثال یک سایت ایرانی را برای شما مثال می زنیم. سایت VARZESH3 یک سایت ایرانی است که اگر اهل فوتبال و ورزش باشید، بارها به آن سر زده اید. با خواندن URL این سایت حتی اگر تا به حال نیز واردش نشده باشید می توانید حدس بزنید چه محتوایی دارد و همچنین تا مدت ها نام آن در ذهنتان می ماند.

هدینگ ها و سرتیترها (Heading)

هدینگ ها و عناوین در سئو

استفاده از هدینگ و سرتیتر ها دو مزیت بزرگ را برای محتوای سایت دارد. اول آن که به وسیله ی هندینگ ها می توان اهمیت بخش های مختلف محتوا را به موتور جست و جو فهماند.

دومین مزیتی که استفاده از هدینگ ها به دنبال دارد را می توان ایجاد یک ساختار منسجم و منظم برای مطالب پست ها دانست.

اگر در محتوا از تگ های هدینگ به صورت استاندارد استفاده کنیم، کاربر راحت تر با متن ارتباط برقرار می کند.

این نوع تگ ها برای عنوان و تیتر های موجود در صفحه کاربرد دارد. تگ های هدینگ به 6 دسته تقسیم بندی می شوند که به ترتیب عبارت انداز:

  • H1
  • H2
  • H3
  • H4
  • H5
  • H6

هر تیتری که درصفحه سایت وجود دارد یکی از این 6 مورد را شامل می شود.

H1 برای مهم ترین و بااهمیت ترین موضوعات صفحه به کار می رود و از این رو بیشتر از آن برای عنوان صفحه استفاده می کنیم. به طور کلی H1 برای با اهمیت ترین موضوعات و تگ H6 برای کم اهمیت ترین تیترها کاربرد دارد.

به عنوان مثال معمولا قسمت نتیجه گیری مطالب بین تگ های H4 تا H6 قرار می گیرد.

کلمات کلیدی و کوئری ها (Query)

کلمات کلیدی و نقش آن ها در سئو

اگر شما تمام کارهای مربوط به سئو داخلی را انجام دهید ولی برای محتواهای سایت کلمه کلیدی مشخص نکنید، باید گفت که تقریبا هیچکاری نکرده اید! کلمه کلیدی یکی از مهم ترین و پایه‌ای ترین مباحث در آموزش سئو مقدماتی تا پیشرفته است که باید به آن بیش از هر چیز دیگر توجه داشته باشید.

شما با توجه به محتوای سایت خود باید با استفاده از ابزارهای گوناگون، متوجه شوید که کاربر شما، بیشتر چه کلماتی را در گوگل سرچ می کند.

بیشترین کلمات یا عباراتی که کاربران در گوگل سرچ می کنند، مشخص کننده کلمات کلیدی سایت هستند.

شما پس از آن که لیست کلمات کلیدی را به دست آورید، با توجه به نیاز کاربر شروع به تولید محتوا می کنید و افراد را به مرور زمان برای خواندن این مقالات به سایت خود می کشانید.

تکنیک های حرفه ای برای بهبود سئو داخلی

تکنیک های بهبود سئو داخلی

برای بهبود سئو داخلی سایت فقط توجه به چند نکته و انجام آن ها کارساز نیست. چرا که همه ی افراد برای بهبود سایت خود از این تکنیک ها قطعا استفاده می کنند. از این رو با انجام این موارد فقط از رقابت با سایر رقبا عقب نیوفتاده اید.

اما حال، زمان سبقت است. به طور کلی ترفند و تکنیک های مختلفی برای سئو داخلی و خارجی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان سئو خود را قوی تر کرد. اما این تکنیک ها بسیار گسترده هستند و به نوعی می توان گفت که انتهایی ندارند. بیشتر این نکات را باید به صورت تجربی و با آزمون و خطا به دست آورد.

اما برخی از این تکنیک ها قبلا امتحان خود را پس داده اند و می توانید از آن ها برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید.

کلمه کلیدی در ابتدای تایتل و عنوان

وجود کلمه کلیدی در ابتدای عنوان

هنگامی که خزنده های گوگل وارد سایت می شوند، ابتدا به دنبال مهمترین بخش های سایت هستند. عنوان سایت و تیترهای دیگر آن از مهم ترین بخش های صفحه به حساب می آیند.

ازاین رو خزنده های گوگل ابتدا به دنبال آن ها می روند و اگر در ابتدای عنوان با کلمه کلیدی روبه رو شوند یک کوئن مثبت برای سایتان در نظر می گیرند.

همچنین وجود کلمه کلیدی در ابتدای عنوان برای کاربرانی که قصد دارند سریع تر به محتوا مورد نظر خود برسند نیز بسیار اهمیت دارد که این موضوع نرخ کلیک سایت را افزایش می دهد. به طور کلی استفاده از چه عنوانی یکی از مسائل پیچیده در آموزش سئو است که مقالات مفصلی راجع به آن در SEOEDU قرار داده ایم.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی

هنگامی که شما کلمه کلیدی را برای صفحه خود در نظر می گیرید، گوگل باید متوجه شود که آیا محتوا نوشته شده مرتبط با کلمه کلیدی است یا خیر.

گوگل برای فهمیدن این موضوع شروع به شمارش کلمات کلیدی در متن می کند و اگر این تعداد به اندازه استاندارد بود، تکرار می کنم به اندازه استاندارد بود، رتبه خوبی را برای آن در نظر می گیرد.

حال مقدار استاندارد یعنی چه؟ استفاده زیاد از کلمه کلیدی کیفیت محتوا را کاهش می دهد و گوگل نیز به این موضوع کاملا واقف است و به همین دلیل با استفاده زیاد از کلمات کلیدی نمی توانید گوگل را گول بزنید.

همچنین استفاده کم از کلمه کلیدی این حس را به گوگل منتقل می کند، که محتوا سایت، مرتبط با کلمه کلیدی نیست و برای آن نمره منفی در نظر می گیرد. از این رو کلمات کلیدی را به اندازه در محتوا استفاده کنید و در استفاده از آن‌ها خسیس یا ولخرج نباشید!لطفا!

کلمه کلیدی در URL

کلمات کلیدی در url صفحه

استفاده از کلمه کلیدی در URL یکی ازکارهایی است که برای بهبود سئو می توان از آن بهره گرفت.

این روش تاثیر خوبی بر روی سئو دارد و با استفاده از آن احتمال رسیدن به صفحه اول گوگل افزایش می یابد.

اما به طورکلی می توان گفت که تولید محتوا باکیفیت، اهمیت بیشتری از این موضوع دارد، اما اگر قادر به گذاشتن کلمه کلیدی در URL هستید، چرا که نه، این کار را حتما انجام دهید.

کلمات LSI و ساجست گوگل در هدینگ ها

کلمات lsi

همانطور که گفته شد استفاده مکرر از کلمات کلیدی، ارزش و کیفیت محتوا را پایین می آورد و این موضوع نه از دید کاربر خوب است و نه از دید گوگل. چگونه محتوای خود را پربارتر کنیم؟

کلمات lsi را به نوعی می توان مترادف کلمات کلیدی معنی کرد.

به جای این که مدام یک کلمه را در متن تکرار کنید می توانید از این کلمات بهره بگیرید.

به طور کلی وجود کلمات lsi ارزش محتوا را پیش گوگل بالا می برد و این موضوع سبب افزایش رتبه سایت می شود. به طور کلی در آموزش سئو ابزار های مختلفی برای پیدا کردن کلمات مترادف وجود دارد، اما بهترین ابزار را می توان پیشنهادات یا ساجست های گوگل معرفی کرد.

برای پیدا کردن کلمات lsi می توانید کلمه کلیدی اصلی خود را در گوگل سرچ کنید. در پایین صفحه با 10 مورد از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه روبه رو می شوید و با استفاده از آن ها می توانید محتوای خود را غنی و پربارتر کنید.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئو خارجی و آموزش سئو

ما برای اینکه اعتبار و ارزش یک نفر را بسنجیم، توجه می کنیم که اطرافیانش راجب او چه چیز هایی می گویند و همچنین توجه می کنیم این فرد از نظر دور و اطرافیانش چجور آدمی است.

گوگل هم برای فهمیدن میزان اعتبار یک سایت شبیه به انسان ها عمل می کند. خزنده های گوگل می گردند که ببیند سایت های دیگر راجع به سایتتان چه چیز هایی می گویند و بر اساس آن رتبه شما را در صفحات گوگل بهتر یا بدتر می‌ کنند. حال ما در سئو خارجی چه می کنیم؟

تمام تلاش ما این است تا در سایت های دیگر با استفاده از راه مختلف سئو خارجی نظیر لینک سازی، کامنت گذاری و… ارزش و اعتبار بالایی برای سایت خود بسازیم

لینکسازی خارجی چیست؟

لینک سازی خارجی چیست

لینک سازی خارجی یا بک لینک، لینکی است که ما در سایت‌هایی غیر از سایت خود قرار می‌دهیم تا اعتبار و ارزش خود را پیش گوگل افزایش دهیم. همچنین با لینک سازی خارجی می‌توان کاربران را از سایت‌های دیگر به سایت خودمان وارد کنیم و از این طریق مخاطبان خود را افزایش دهیم.

به طور کلی به وسیله‌ی لینک سازی خارجی باید لینک صفحات سایت را تا حد امکان در سایت‌‌های مختلف قرار دهیم تا خزنده‌های گوگل راحت‌تر ما را پیدا کنند و بشناسند.

بهترین زمان برای سئو خارجی و لینک سازی خارجی

بهترین زمان برای لینک سازی

آغاز سئو داخلی زمان شروعش مشخص است، شما هنگامی که کار طراحی سایت به پایان رسید، باید سئو داخلی را شروع کنید.

اما سئو خارجی استراتژی‌های متفاوتی دارد. به طور کلی برای آن که بتوانید از سئو خارجی مخاطبان و کاربران زیادی را پیدا کنید، باید در قدم اول سئو داخلی خود را به حد مطلوبی رسانده باشید و همچنین سایتتان دارای محتوا‌های غنی و پربار شده باشد.

البته برخی از افراد سئو خارجی را همزمان با سئو داخلی پیش می برند و این موضوع را روی نام برند و لینک سازی خارجی برای صفحه ی اصلی آغاز می کنند.

برای این مورد باید صفحه اصلی خوب و پرباری داشته باشید. اما به طور کلی معمولا در آموزش سئو مقدماتی تا پیشرفته توصیه می شود که لینک سازی خارجی را از ماه دوم آغاز کنید.

مزایای لینک سازی خارجی و نکات مهم آن

مزایای لینک سازی خارجی

برای انجام سئو خارجی راه زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند.

از این رو در آموزش سئو 0 تا100 باید با مزایا و معایب این روش‌ها آشنا شوید، تا کار‌های که به سایت آسیب می زند را انجام ندهید. به طور کلی با استفاده از مزایای سئو خارجی می‌توان رتبه و رنک خوبی از گوگل گرفت.

برای دستیابی به تمام مزایای سئو خارجی باید به نکات مختلفی توجه داشته باشد، که از جمله مهم‌ ترین آن ها را در زیر مشاهده می کنید.

  1. باید محتواهای سایت از نظر کیفیت و سئو تا حد امکان خوب و استاندارد باشد تا بتوان از طریق لینک دادن به این محتواها کاربران و خزنده های گوگل را جذب خود کرد.
  2. انتشار مقالات باکیفیت و استاندارد به سایت‌ های خبری پربازدید. به این روش رپرتاژ آگهی می‌ گویند.
  3. محتوا ها باید کاملا یونیک باشند و همچنین در نوشتن آن ها خلاقیت به خرج دهید تا کاربر جذب آن شود.
  4. استفاده درست و اصولی از شبکه های اجتماعی
  5. و…

6 روش عالی برای لینک سازی خارجی

6 روش لینک سازی خارجی

  • رپورتاژ
  • بک لینک EDU
  • پست مهمان (Guest Post)
  • بک لینک کامنتی (Comment Backlink)
  • سوشیال بوک مارکینگ (Social Bookmarking)
  • بک لینک فرومی یا انجمن (Forum Backlink)

3 تکنیک حرفه ای برای لینک سازی خارجی

3 تکنیک حرفه ای در لینک سازی خارجی

• برند منشن
• استفاده از انواع لینک
• حفظ نسبت لینک های فالو و نوفالو

سرچ کنسول بهترین ابزار هر سئوکار

سرچ کنسول

بسیاری از سایت های جهان بخش عظیمی از کاربران خود را از طریق صفحات گوگل جذب می کنند. این موضوع سبب شده تا سایت ها برای موفقیت و پیشرفت خود بیشتر از هر چیزی یا هر کسی به گوگل نیاز داشته باشند.

به همین دلیل این که چه اتفاقاتی در سرچ گوگل می افتد برای ما خیلی مهم و ضروری است.

گوگل با توجه به نیاز مدیران سایت و سئوکاران، ابزاری را در اختیار آن ها قرار داد که استفاده از آن از نان شب هم واجب تر است.

با استفاده از سرچ کنسول می توان متوجه رفتار کاربرها شد و همچنین اگر مشکلی برای سایت به وجود آمده باشد، گوگل آن را اطلاع می دهد.

به طور کلی با استفاده از سرچ کنسول می توانیم به سوالات مختلفی که از سایت خود داریم برسیم.

• کاربران با سرچ چه کلماتی وارد سایت ما می شوند؟
• وضعیت وب سایت در نتایج جستجو چگونه است؟
• چه مشکلاتی تاثیر منفی روی سایت گذاشته اند؟
• چگونه می توان کارایی و کیفیت سایت را افزایش داد؟
• و… .

فایل PDF اصطلاحات سئو

فایل اصطلاحات سئو

ما در تیم seoedu به جمع آوری اصطلاحات رایج و پرکاربرد در سئو پرداخته ایم که شما می توانید آن فایل را از طریق لینک درج شده در صفحه دانلود نمایید و به مطالعه آن بپردازید.